Forum
Forumoverzicht » De Toekomst » De Jeugd & Ajax-filialen » Ajax slaat zijn vleugels uit in Australië
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Ajax slaat zijn vleugels uit in Australië
Maker: 343Bekeken: 1596
Status: InactiefBerichten: 3
+ Nieuw bericht <   1   > + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Geplaatst: Do 15 mei 2008 17:04
Citaat:
Ajax slaat zijn vleugels uit in Australië

Bron: revu.nl

Na Zuid-Afrika en China gaat Ajax zijn vleugels uitslaan in Australië. De Amsterdamse voetbalclub staat op het punt om een contract te tekenen met the Australian Football Academy (AFA) om een Ajax-voetbalacademie in Sydney op te zetten.

David Magrone, de Australische directeur van AFA in Sydney, is in maart vijf weken in Amsterdam geweest om zich het trainingsprogramma en de voetbalfilosofie van Ajax eigen te maken. 'Dat is de belangrijkste eis van de club, dat we alles volgens het Ajax-model doen.'

De 34-jarige oud-speler van onder meer Luton Town en Queens Park Rangers verwacht dat het contract voor het eind van deze week rond is. 'De deal is voor 95 procent zeker', stelt Magrone. 'De CEO van Ajax, Henri van der Aat, was heel positief over ons voorstel toen ik hem sprak in maart.' Het is de bedoeling dat Magrone in oktober met Ajax Australia van start gaat.

De expansie Downunder past in de strategie van Ajax om de naamsbekendheid en de daaraan gekoppelde verkoop van merchandise in de wereld te vergroten. Eind vorig jaar sloten de Amsterdammers een overeenkomst met de Chinese voetbalbond CFA, de Chinese staatstelevisie en de Chinese topclub Beijing Guoan FC. Voor de club in Peking gaat het de jeugdopleiding verzorgen.

Ajax is niet de eerste Europese club die voet aan de grond probeert te krijgen in Australië. Manchester United heeft het eerder geprobeerd, maar gaf er na enkele jaren de brui aan. 'Man. United wilde snel resultaat zien, omdat ze zelf flink geïnvesteerd hadden in de voetbalschool. En de Australische voetbalschool slaagde daar niet in.'

Bij de samenwerking met Ajax is de opzet anders, aldus Magrone. 'AFA zal de investeringen op zich nemen, in ruil voor het exclusieve gebruik in Australië van de merknaam en de Ajax-methode. Ajax hoeft zelf niet te investeren in de academie en zal amper omkijken hebben naar Ajax Australia.' De club zal wel twee keer per jaar trainers naar Sydney sturen om er zeker van te zijn dat alles volgens de Ajax-regels verloopt. 'De club wil natuurlijk voorkomen dat het gezichtsverlies oploopt en zal er alles aandoen om de academie tot een succes te maken.'

Het contract is voor een periode van 5,5 jaar, met een optie voor nog eens vijf jaar. Ajax kijkt volgens Magrone naar de lange termijn en concentreert zich vooralsnog op de Australische spelers van acht tot tien jaar. 'We hebben afgesproken dat we ieder jaar vier van onze beste talenten voor enkele weken naar Amsterdam zullen sturen.' De club zal ook het eerste recht tot koop hebben op veelbelovende Aussies. Magrone: 'Ajax zal geen transfersom hoeven te betalen, maar iedere keer als een speler uit onze school wordt doorverkocht, zullen wij een percentage van de transfersom opstrijken.'

Magrone onderhandelt momenteel met twee clubs in Sydney om in maart 2009 bij de start van het nieuwe seizoen in Australië een club te hebben die in het rood-wit en onder de naam Ajax zal spelen. Zoals Ajax dat ook heeft gedaan in Kaapstad, waar de zusterclub Ajax Cape Town een product is van twee lokale clubs.

Oud-voetballer Magrone ziet de samenwerking met Ajax als een redding voor het Australisch voetbal. 'De jeugdopleiding is hier altijd verkeerd aangepakt. We hebben ons jarenlang blind gestaard op het Braziliaanse model, maar dat soort talenten zullen we hier nooit afleveren.' Australië kan zich volgens hem veel beter spiegelen aan het Nederlandse voetbal. 'Aan spelers als Rijkaard, de broertjes De Boer en Wesley Sneijder. Dat past veel beter bij de Australische manier van spelen. Daarom is het een geweldige kans om de beste opleiding in de wereld hier naartoe te halen.'
Wij zijn Ajax

Forum berichten: 2337
Nieuws reacties: 0
Geplaatst: Do 15 mei 2008 20:54
Zie ik als positief, brengt weer positieve aandacht vanuit Australie. Zijn dolenthousaist dat Ajax zich daarmee bemoeit, krijg je alleen maar een grotere schare van. Goed gedaan.
Eto'o

Forum berichten: 11824
Geplaatst: Do 15 mei 2008 22:27
Het wordt logischerwijs gebracht als een erg positief verhaal, maar ik ben toch sceptisch vanwege de geringe markt. Zo geliefd is voetbal niet in Australië. Dan zie ik eerlijk gezegd meer in het project in China, waar ook nog eens meer geld te verdienen zal zijn. Wat me wel positief stemt is dat Ajax in dit soort grote landen op zoek gaat naar tamelijk unieke kansen. En in dit specifieke geval vind ik het goed dat Ajax er in principe amper onkosten aan heeft. Wij de goede talenten gratis vanwege onze leerschool. Zij pas geld als wij er aan verdienen. Prima geregeld.
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 4200
Geplaatst: Wo 4 jun 2008 01:07
Citaat:
Het wordt logischerwijs gebracht als een erg positief verhaal, maar ik ben toch sceptisch vanwege de geringe markt. Zo geliefd is voetbal niet in Australië. Dan zie ik eerlijk gezegd meer in het project in China, waar ook nog eens meer geld te verdienen zal zijn. Wat me wel positief stemt is dat Ajax in dit soort grote landen op zoek gaat naar tamelijk unieke kansen. En in dit specifieke geval vind ik het goed dat Ajax er in principe amper onkosten aan heeft. Wij de goede talenten gratis vanwege onze leerschool. Zij pas geld als wij er aan verdienen. Prima geregeld.

De markt in Australie is klein en de competitie gaat pas nu echt wat professionaliseren daar onder de invloed van Rob Baan. Waar Australie wel bekend om staat is haar topsportcultuur. Voetbal is er langzaam groeiende, en kreeg voorheen weinig aandacht. Maar wacht maar tot voetbal gaat leven en meer jeugd zal kiezen voor 'football', dan voorspel ik dat daar zeker talent zich zal manifesteren. Dit initiatief van Ajax is verder natuurlijk logisch, de oppertunitykosten liggen bijzonder laag en de winst hoog als er wat uitkomt

Met Culina en Dudelica is Ajax er overgens ook ooit al wezen kijken.
+ Nieuw bericht <   1   > + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.888
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 18.373.256 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » De Toekomst » De Jeugd & Ajax-filialen » Ajax slaat zijn vleugels uit in Australië
Ga
Zoeken: