Auteur
|
Bericht
|
JS
Forum berichten: 741
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Vr 19 jun 2009 18:05
|
|
Goed nieuws inderdaad, komt (veel) te kort voor Ajax en ik vind het maar een vervelend mannetje. Nu doorselecteren, Leonardo, Luque, Kennedy en Rommedahl eruit en dan een jongen als Tadic (of Sahar/Elia) er voor terughalen lijkt me prima zaken doen.
|
MrGuide
Forum berichten: 479
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 11:21
|
|
Werk gewoon met een selectie van rond de 18 spelers. Zorg gewoon dat deze 18 man van een zo'n hoog mogelijk niveau zijn. Zijn er blessures en/of schorsingen, vul dit dan aan met talent uit Jong Ajax. Dit is ook beter voor de doorstroming. Ipv een Kennedy/Rommedahl krijgt nu een jonge, talentvolle speler de kans.
|
Fregge
Forum berichten: 4313
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 11:24
|
|
Het punt is wel dan dat die jongen er gelijk moet staan. Anders wordt het nooit meer wat met hem.
|
MrGuide
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 11:30
|
|
Dat hangt er maar net vanaf hoeveel druk Ajax (+ evt de buitenwereld) op zo'n jongen legt. Daarnaast is zo'n speler met een selectie van 18 man en dus 7 wisselspelers (bijna) altijd de 3e keuze op een bepaalde positie. Het zal dus (bijna) nooit voor een lange periode van wedstrijden zijn.
|
Fregge
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 12:29
|
|
De druk is altijd groot. Bij Ajax meot je er staan. Puur omdat het een topclub is.
|
MrGuide
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:24
|
|
Als er één club is waar jonge jongens de kans en het vertrouwen krijgen, dan is dat Ajax wel. Op deze manier zouden jonge jongens structureel een kans in 1 krijgen. Niet per toeval omdat er 5 geblesseerden zijn of omdat er op 1 bepaalde positie b-voetballers rondlopen.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:29
|
|
Maar zijn de jongens uit onze opleiding zoveel beter dan die zogenaamde B-spelers? Martina, Rommedahl of Kennedy: is Martina dan de beste optie?
Prioriteit lijkt me dan ook om eerst de opleiding weer optimaal te structureren. Dán kun je ook gaan snijden in de selectie.
|
MrGuide
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:34
|
|
Daar ben ik sowieso een voorstander van. Maar ik vind dat je ook naar de potentie van een speler moet kijken, wat voor verbetering is er nog mogelijk. Voor het salaris van 1 Kennedy, kan je bij wijze van spreken al die jeugdspelers een aardig contract geven. Ipv het salaris van die andere 'b' spelers, kan je dit goed in de jeugd-afdeling en scouting stoppen.
|
Fregge
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:40
|
|
Ja, maar je kunt zo'n jonge mentaal kapot maken als je hem te snel gaat gebruiken. Zo'n jongen moet leren omgaan met de druk. Niet gelijk in de basis droppen en er van verwachten dat hij er maar weet mee om te gaan.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:41
|
|
Citaat: Maar zijn de jongens uit onze opleiding zoveel beter dan die zogenaamde B-spelers? Martina, Rommedahl of Kennedy: is Martina dan de beste optie?
Prioriteit lijkt me dan ook om eerst de opleiding weer optimaal te structureren. Dán kun je ook gaan snijden in de selectie.
Van die drie zou ik Martina in ieder geval het liefst willen zien spelen bij het eerste. Kwalitatief verschillen ze misschien niet eens zoveel maar Martina is uit eigen opleiding en qua salaris vast en zeker goedkoper. Siem de Jong, v.d. Heijden, Martina, Alderweireld en Blind zie ik liever op de bank zitten dan spelers als Rommedahl, Sno, Kennedy en Leonardo.
|
Bertje
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:42
|
|
@ MrGuide: Mee eens, maar zolang je spelers onder contract hebt staan, moet je in principe altijd voor de beste spelers kiezen. Zolang we geen ander alternatief hebben, is Kennedy beter dan Martina dus moet Martina wijken.
Verder vind ik altijd dat aankopen een duidelijke meerwaarde moeten hebben ten opzichte van de aanwezige kwaliteit, dus zouden aankopen als Kennedy cum suis in principe niet gedaan mogen worden.
Daarom is het belangrijk dat het scoutingsproces ook gestructureerd wordt: er moet een gedegen scouting zijn, zodat je scoutingsverslagen een duidelijke maatstaf kunnen zijn met betrekking tot een speler. Vinden scouts een speler niet goed genoeg, dan zou hij niet gehaald mogen worden. Dan ben je gelijk van alle Leonardo'tjes, Rommedahls en co af die trainers, TD's en zaakwaarnemers graag bij onze club zien.
Deze twee zaken (structureren van opleiding en scouting), zouden, na het formeren van een goede technische staf (waarin hij m.i. geslaagd lijkt te zijn), de volgende projecten van Van den Boog moeten zijn.
|
MrGuide
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:44
|
|
Citaat: Ja, maar je kunt zo'n jonge mentaal kapot maken als je hem te snel gaat gebruiken. Zo'n jongen moet leren omgaan met de druk. Niet gelijk in de basis droppen en er van verwachten dat hij er maar weet mee om te gaan.
Er is maar 1 manier om om te gaan met de druk, en dat is spelen in 1. Zoals ik al eerder zei, een jeugdspeler komt met een selectie van 18 man bijna alleen aan spelen toe als zowel nummer 1 als 2 op die positie geblesseerd/geschorst is.
Citaat: Siem de Jong, v.d. Heijden, Martina, Alderweireld en Blind zie ik liever op de bank zitten dan spelers als Rommedahl, Sno, Kennedy en Leonardo.
Mee eens
|
GertJan020
Forum berichten: 2175
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:45
|
|
Citaat: Maar zijn de jongens uit onze opleiding zoveel beter dan die zogenaamde B-spelers? Martina, Rommedahl of Kennedy: is Martina dan de beste optie?
Van die drie zou ik Martina in ieder geval het liefst willen zien spelen bij het eerste. Kwalitatief verschillen ze misschien niet eens zoveel maar Martina is uit eigen opleiding en qua salaris vast en zeker goedkoper. Siem de Jong, v.d. Heijden, Martina, Alderweireld en Blind zie ik liever op de bank zitten dan spelers als Rommedahl, Sno, Kennedy en Leonardo.
Ja natuurlijk, maar als je o blijft denken gaat het ook fout. Dan heb je straks een bank met spelers van onder de 22 en la helemaal geen leiders meer. Dan kunnen Rommedahl en Kennedy slecht zijn, reken maar dat de jonge jongens er wat van leren. Ik vind niet dat je alle 30'gers maar moet wegdoen en gaan spelen met een team van 20-
|
Fregge
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:47
|
|
Citaat: Ja, maar je kunt zo'n jonge mentaal kapot maken als je hem te snel gaat gebruiken. Zo'n jongen moet leren omgaan met de druk. Niet gelijk in de basis droppen en er van verwachten dat hij er maar weet mee om te gaan.
Er is maar 1 manier om om te gaan met de druk, en dat is spelen in 1. Zoals ik al eerder zei, een jeugdspeler komt met een selectie van 18 man bijna alleen aan spelen toe als zowel nummer 1 als 2 op die positie geblesseerd/geschorst is.
Mijn punt is duidelijk denk ik. Je moet een jonge speler rustig brengen. Gaat het te snel, is het meestal niet goed. Sneijder, Van der Vaart, Heitinga, die zijn allemaal rustig gebracht. En zie het resultaat. Real Madrid en Atletico.
|
Bertje
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:47
|
|
Citaat: Kwalitatief verschillen ze misschien niet eens zoveel maar Martina is uit eigen opleiding en qua salaris vast en zeker goedkoper.
Vind ik geen argument. Dat zijn zaken voor de penningmeester. Als die problemen heeft z'n begroting rond te krijgen, kan hij op dat gebied ingrijpen. Tot die tijd moet de trainer simpelweg de beste speler opstellen.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:48
|
|
Ik wil ook geen spelers van boven de 22 op de Ajax bank zien zitten als ze niet uit de eigen jeugd komen. Ajax heeft niet genoeg geld om spelers te kopen voor op de bank en daarom moet die helemaal uit zelf opgeleide spelers bestaan. Die ervaring moet sowieso op het veld staan niet op de bank zitten.
|
Bertje
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:55
|
|
Volgens mij zeg ik dat ook, JD. Punt is dat we spelers als Kennedy nu eenmaal onder contract hebben staan.
|
MrGuide
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:55
|
|
Ik vind het verkiezen van oudere 'b' voetballers tov jonge talenten korte termijn denken. Laat die talenten nu maar hun invalbeurten pakken ipv die spelers, zodat ze er straks staan op het moment dat ze in de basis komen. Ik heb daarnaast liever een extra ervaren speler in het veld dan op de bank. Ervaring kan nooit kwaad, maar aangezien ervaring vaak duur is heb ik dit liever in combinatie met een speler die ook daadwerkelijk een belangrijke bijdrage levert aan Ajax 1. Daarnaast....het feit dat spelers als Kennedy en Rommedahl ouder zijn, wil niet zeggen dat zij de juiste ervaring hebben (Kennedy heeft nooit hoger gevoetbald dan Ajax 1), hetzij zij dit over kunnen brengen op jonge jongens. Een groep talentvolle (zelfopgeleide) spelers in een selectie als nummer 18 t/m 26 zie ik gewoon liever.
|
Bertje
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:57
|
|
Citaat: Ik vind het verkiezen van oudere 'b' voetballers tov jonge talenten korte termijn denken. Laat die talenten nu maar hun invalbeurten pakken ipv die spelers, zodat ze er straks staan op het moment dat ze in de basis komen. Ik heb daarnaast liever een extra ervaren speler in het veld dan op de bank. Ervaring kan nooit kwaad, maar aangezien ervaring vaak duur is heb ik dit liever in combinatie met een speler die ook daadwerkelijk een belangrijke bijdrage levert aan Ajax 1. Daarnaast....het feit dat spelers als Kennedy en Rommedahl ouder zijn, wil niet zeggen dat zij de juiste ervaring hebben (Kennedy heeft nooit hoger gevoetbald dan Ajax 1), hetzij zij dit over kunnen brengen op jonge jongens. Een groep talentvolle (zelfopgeleide) spelers in een selectie als nummer 18 t/m 26 zie ik gewoon liever.
Hier ben ik het mee eens, ware het niet dat spelers als v/d Heijden en Martina simpelweg (behalve de kwaliteit ook) het talent missen om ooit echt wat te betekenen voor Ajax 1.
|
Marco
Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 17:00
|
|
Citaat: Ik vind het verkiezen van oudere 'b' voetballers tov jonge talenten korte termijn denken. (...) Een groep talentvolle (zelfopgeleide) spelers in een selectie als nummer 18 t/m 26 zie ik gewoon liever.
Moet je wel talent hebben dat daadwerkelijk kans maakt om ooit te groeien tot een volwaardige selectiespeler, anders heeft het geen zin. Een jonge speler haal je bij de groep omdat ie iets kan, niet omdat ie jong is.
Edit: vervelend snel, die Bert, je zou bijna gaan denken dat ie helemaal niet aan zijn essay zit te werken..
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 17:03
|
|
Citaat: Volgens mij zeg ik dat ook, JD. Punt is dat we spelers als Kennedy nu eenmaal onder contract hebben staan.
Ik reageerde dan ook op ajacied_for_life. Trouwens ben ik het niet met je eens dat V.d. Heijden het talent mist om ooit echt wat te kunnen gaan betekenen voor Ajax. Ik heb hem vaak genoeg bekritiseerd en zal nooit een echte topper worden maar Ajax kan nou eenmaal niet 11 toppers op het veld hebben staan en dan zijn spelers als V.d. Heijden maar ook Siem de Jong handig aangezien ze veel minder snel zullen vertrekken en je dus een fundament kan leggen waarin de echte toppers makkelijk kunnen worden ingepast aangezien ze in een team komen waarin al veel automatismen zitten. Hetzelfde geld voor Emanuelson nu, die zal minder snel vertrekken als hij bij Ajax 'gewoon' een basisplaats zou krijgen.
|
Fregge
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 17:05
|
|
Tuurlijk zijn spelers zoals De Jong en vd Heijden handig. Dan lijken de andere spelers toch net weer iets beter.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 17:07
|
|
Citaat: Tuurlijk zijn spelers zoals De Jong en vd Heijden handig. Dan lijken de andere spelers toch net weer iets beter.
Dat vind ik erg flauw tegenover hun. Ik hoop dat ze beiden behoorlijk wat speeltijd krijgen komend seizoen zodat ze niet stil zullen staan in hun ontwikkeling.
|
GertJan020
Forum berichten: 2175
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 17:09
|
|
Ik weet nog een wedstrijd van van der Heijden in Dubai, waar hij een penalty miste. Hij speelde toen naar mijn inziens erg goed. Maar door zijn blessure is het natuurlijk erg lastig om te zien waar hij nu staat.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 17:11
|
|
Citaat: Ik weet nog een wedstrijd van van der Heijden in Dubai, waar hij een penalty miste. Hij speelde toen naar mijn inziens erg goed. Maar door zijn blessure is het natuurlijk erg lastig om te zien waar hij nu staat.
Hij is in ieder geval een speler die altijd vooruit probeert te voetballen en dat is meer dan dat je over veel spelers van Ajax1 kan zeggen. Dat geld trouwens ook voor Siem de Jong, hij zoekt ook altijd de oplossing naar voren.
|