Auteur
|
Bericht
|
Bertje
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Di 29 apr 2008 12:30
|
|
Citaat: Winston Bogarde
Bron: Wiki
Volledige naam Winston Bogarde
Geboortedatum 10 oktober-1970
Geboorteplaats Rotterdam, Nederland
Lengte 190 cm
Clubinformatie
gestopt
Positie linksback
Interlands
1995 - 2000 Nederlands Elftal 20 (0)
Winston Bogarde (Rotterdam, 22 oktober 1970) is een voormalige profvoetballer uit Nederland. Tijdens het grootste deel van zijn loopbaan speelde hij als linkerverdediger, hij begon zijn carrière echter als aanvaller.
Ajax
Hier kwam hij maar moeilijk op gang. Een blessure zorgde ervoor dat hij pas in december debuteerde, ook de omscholing tot verdediger en het hoge niveau waren lastige drempels. Eenmaal fit werd Bogarde vooral als invaller gebruikt. Aan het einde van het seizoen boekte de talentvolle ploeg groot succes, door naast de landstitel ook de Champions League te winnen. In 1995/1996 borduurde men voort op het successeizoen daarvoor, door de Nederlandse Supercup, de Europese Supercup (waarbij Bogarde de openingstreffer in de thuiswedstrijd maakte) en de Wereldbeker voor clubteams te winnen. De robuuste verdediger speelde ook een veel prominentere rol in de ploeg dan voorheen, ondanks concurrentie van Marcio Santos was Winston eerste keus op de linksback-positie. Ajax won opnieuw de landstitel en reikte tevens tot de finale van de Champions League, die ditmaal echter verloren ging tegen Juventus. Hierna zakte Ajax af. De club presteerde maar matig in 1996/1997. Ook voor Bogarde persoonlijk was het een minder seizoen. Hij had enkele aanvaringen met de trainer en speelde maar 16 wedstrijden.
1994/95
AFC Ajax Nederland Eredivisie 13 0 (Kampioen, Champions League (als reseve)
1995/96
AFC Ajax Nederland Eredivisie 33 2 (Nederlandse Supercup, Europese Supercup, Wereldbeker, Finalist CL en Nederlands Kampioen)
1996/97
AFC Ajax Nederland Eredivisie 16 4
Citaat: Bogarde ambieert trainerscarrière
Geschreven op dinsdag, 29 april om 11:49
Winston Bogarde wil met gestage voet terugkeren in de voetballerij. De oud-speler zegt in een interview met Voetbal International dat hij de bekende ‘kriebel’ weer in zijn lijf voelt en een trainerscarrière voor ogen heeft. “Om te beginnen bij de jeugd”, vertelt Bogarde. 'Ik heb dit seizoen stage gelopen bij Said Ouaali, de trainer van de A1-junioren van FC Volendam. Daarnaast heb ik demonstratietrainingen gegeven bij de jeugd van VVV en de A-selectie van RKC Waalwijk. Het beviel me allemaal zó goed, dat het steeds meer begon te kriebelen.”
Bij zijn afscheid als profvoetballer liet de twintigvoudig international nog weten niet meer in het voetbal te willen terugkeren. Inmiddels is hij hiervan afgestapt. “Ik had het nooit van mezelf gedacht, maar nu wil ik verder met het trainersschap.”
Bogarde heeft bij de KNVB de cursus Trainer Coach 2 bijna afgerond en gaat dan op voor een hoger niveau. “Eerst wil ik op eigen benen staan bij een goed jeugdelftal. Bij welke club weet ik nog niet. Van daaruit wil ik mijn trainerscarrière gaan uitbouwen.”
“Ik denk dat ik de jeugd van tegenwoordig het nodige kan bijbrengen”, vindt Bogarde. “Op het gebied van mentaliteit, bijvoorbeeld. Ik wil jeugdspelers leren wat er mentaal nodig is om de stap naar het profvoetbal te maken”, aldus de oud-speler van SVV, Excelsior, Sparta Rotterdam, Ajax, AC Milan, Barcelona en Chelsea.
[color=red">Voetbalzone[/color">
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Di 29 apr 2008 12:36
|
|
Grappig bericht. Als Van Gaal niet de rode draad was geweest in zijn loopbaan, dan had hij niets bereikt. Deze gast liep huilend weg uit militaire dienst en de laatste jaren van zijn loopbaan heeft hij niets voor zijn geld gedaan.....mentaliteit.....laat me niet lachen.
|
Benji
Forum berichten: 785
|
Geplaatst: Di 29 apr 2008 12:47
|
|
'Bogarde heeft toch last van z'n zenuwen. Dat is begrijpelijk in z'n eerste grote wedstrijd voor Ajax....Litmanen draait weg, LITMANEEEEEEEEEEEEEEEEEEN'
Dat is m'n beste herinnering aan Winston!
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 29 apr 2008 13:06
|
|
Ik kan me van Bogarde uit die wedstrijd zo gauw maar één heldendaad voor de geest halen en dat is dat hij bij het vieren van één van de doelpunten heel hard "Auf Wiedersehen!" schreeuwt. Prachtig.
|
JariRJ
Forum berichten: 101
|
Geplaatst: Di 29 apr 2008 22:13
|
|
De eerste officiële wedstrijd van Bogarde voor Ajax was de Supercupwedstrijd in 1995. In De Kuip wint Ajax met 1-2 van Feyenoord door een goal van Kluivert uit een penalty in de sudden death verlenging. Tijdens de ereronde schreeuwt Winston in de camera: "Dit is de eerste! Dit is de eerste!"
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 5 mei 2008 14:21
|
|
Citaat: De eerste officiële wedstrijd van Bogarde voor Ajax was de Supercupwedstrijd in 1995.
Was niet de eerste officiële wedstrijd, ouwe! Bogarde maakte natuurlijk ook deel uit van het team van 1994/95 dat de EC1 won.
|
El Lute
Forum berichten: 3606
|
Geplaatst: Ma 5 mei 2008 15:08
|
|
Citaat: Ik kan me van Bogarde uit die wedstrijd zo gauw maar één heldendaad voor de geest halen en dat is dat hij bij het vieren van één van de doelpunten heel hard "Auf Wiedersehen!" schreeuwt. Prachtig.
Hahaha, hilarisch dit.
Nog goed Duits ook.
|
Bertje
|
Geplaatst: Ma 5 mei 2008 15:31
|
|
Geen idee of hij het in goed Duits deed, maar ik spreek m'n Duits wel.
Volgens mij was het bij het doelpunt van Finidi trouwens.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 7 jul 2008 16:00
|
|
Nog een kenmerkend stukje over deze mindere, jasjes uitrekkende Ajacied...
(AJAX Magazine, 1997/98, nr. 6)
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Ma 11 aug 2008 03:27
|
|
Citaat: Winston Bogarde terug bij Ajax!
Written by Marc Daemen, Jacques Happe
Sunday, 10 August 2008
De laatste dagen stapt regelmatig een bekend gezicht uit de Ajax-bus, Winston Bogarde. Nog altijd met de dodelijk blik in zijn ogen betreedt hij het voetbalveld. De oud-verdediger zit namelijk op de bank bij Jong Ajax. Hij loopt er stage als trainer. “Ik wil het allerhoogste bereiken als hoofdtrainer”, aldus een gemotiveerde Bogarde tegen highlow.nl.
Op de bank naast coaches Adrie Koster en Aron Winter bekijkt Winston Bogarde de wedstrijd van Jong Ajax tegen Atletico Mineiro. De afgelopen jaren hebben oud-spelers als Richard en Rob Witschge, Marco van Basten en Winter zelf allemaal hun stage voor het hoofdtrainerschap bij de beloftes van de Amsterdamse club vervuld. Dit seizoen is Bogarde, de robuuste verdediger van o.a. Ajax en Chelsea, aan de beurt. Stil toekijkend op de bank geniet hij van zijn stage. Gek genoeg volgt Winston zijn opleiding niet bij de KNVB, maar in het buitenland. “Ik volg de trainerscursus in Ierland, omdat ik geen gelegenheid heb gekregen om het in Nederland te kunnen volgen. Ik moest hier een jaar wachten om mijn Trainer/Coach Betaald Voetbal te kunnen doen, maar ik wilde niet wachten. Ik wil gewoon trainer worden en de opleidingen volgen. Als dat hier niet kan, dan maar in Ierland. Daar werd ik gelijk toegelaten, omdat ik een speler ben die een reputatie heeft.”
Winston Bogarde ( 38 ) speelde van 1994 tot en met 1997 voor Ajax, waarin hij onder andere twee landstitels, de Europa Cup I en de Wereldbeker veroverde. In die drie seizoenen maakte hij als speler indruk op het Amsterdamse publiek. Meedogenloos en zonder ook maar een lach op zijn gezicht speelde hij zijn wedstrijden. Toch laat Winston blijken dat hij wel degelijk over een portie humor beschikt. Op de vraag waarom hij na jarenlang bankzitter te zijn geweest bij Chelsea wederom de bank verkiest, zie je een lach op zijn gezicht verschijnen. “Dat is zeker cynisch bedoeld, maar ik neem hem!”lacht hij zijn tanden bloot. “Ik ben nu bezig om trainer/coach te worden. Dat ben ik al bij de A2 van FC Volendam en nu loop ik ook drie dagen per week stage bij Ajax.” Twee verschillende club? “Ja, zo kan ik in verschillende keukens meekijken en dat is voor mij alleen maar leerzaam.” Over dat ‘bankzitten’, we bedoelen natuurlijk dat hij actief blijft in de sport. Weer glimlacht Bogarde. “Ik kies er bewust voor om door te gaan in het voetbal. Ik heb bijna 20 jaar ervaring als prof achter de rug en deze ervaring wil ik graag aan de jonge jongens doorgeven.”
Het type speler Bogarde kom je niet alleen in de selectie van Ajax tegenwoordig niet meer tegen. Kopsterk en fors zijn toch wel de eigenschappen van de oud-Ajacied. Maar dit zijn niet de belangrijkste kenmerken van een verdediger volgens Winston. “Het gaat niet alleen om kopsterk en fors, in principe gaat het om het verdedigen op zich. Ik denk dat over het algemeen in Nederland, maar ook in het buitenland, het verdedigen minder is geworden. En daaraan gaan we keihard werken”, aldus een gemotiveerde Bogarde, die de talenten van Ajax en Volendam wil helpen in hun ontwikkeling. “Verdedigen is detailwerk. Het zijn jonge jongens die nog heel veel moeten leren en daar probeer ik ze mee te helpen”, vervolgt de oud-international. De hedendaagse jeugdspelers krijgen steeds meer te maken met oud-spelers die hun trainersdiploma willen behalen door middel van een stage bij hun oude ‘cluppie’. Of de spelers hier op zitten te wachten? “Het hangt er vanaf of een speler er voor open staat of niet. Wij trainers zijn er voor om hen te helpen. Als ze er voor open staan dan hoop ik dat ze het goed oppakken en daarmee hun voordeel doen”, aldus Bogarde die veel plezier beleeft aan zijn nieuwe werk. “Het is zwaar, maar iedere dag wordt het leuker. Je moet ook flink in jezelf investeren. Je bent iedere dag met ze bezig, fysiek en met name mentaal kan dat pittig zijn.”
Bogarde heeft duidelijke toekomstplannen voor zichzelf. “Ik wil het allerhoogste bereiken. Niet alleen een trainer voor verdedigers zijn, maar echt een hoofdtrainer. Hoe hoog dat is gaat de toekomst uitwijzen. Daarbij kan ik mijn steentje sowieso bijdragen aan de verdedigers.” Op namen van clubs gaat hij niet in, maar duidelijk is, dat deze keiharde en meedogenloze verdediger over een aantal jaren als hoofdtrainer te zien zal zijn op de voetbalvelden.
Highlow.nl
|
Janta
Forum berichten: 243
|
Geplaatst: Wo 20 aug 2008 14:37
|
|
Voor mij was/is Bogarde niets meer dan een passant die dankzij Ajax hogerop kon komen maar is imijn ogen absoluut geen Ajacied.
|
Riejuh
Forum berichten: 7454
|
Geplaatst: Ma 13 okt 2008 13:39
|
|
De Socios van barcelona zijn Winston nog niet vergeten:
Bron: www.voetbalzone.nl
Citaat:
Socio is Bogarde niet vergeten
Geschreven op maandag, 13 oktober om 13:48
Winston Bogarde gaat niet als de meest succesvolle aankoop de geschiedenis van Barcelona in en dat is maandag nog maar eens bevestigd. In de maandageditie van de Catalaanse sportkrant Sport is het resultaat te zien van de verkiezing El peor once del Bara en los ltimos 20 aos, oftewel het slechtste elftal van Barcelona in de afgelopen twintig jaar. Bogarde vertegenwoordigt Nederland in het kleurrijke elftal.
Bogarde stond in totaal drie seizoenen op de loonlijst van de Azulgrana. In zijn eerste seizoen legde de Spaanse topclub aan de hand van Louis van Gaal en talloze Nederlanders beslag op de dubbel. In de twee daaropvolgende seizoenen kwam de inmiddels oud-verdediger door divers blessureleed maar tot 21 competitieduels.
Iets meer dan vijftigduizend deelnemers kozen R?t Reber tot slechtste doelman van de afgelopen twintig jaar, al zaten Robert Enke en Richard Dutruel hem dicht op de hielen. De verdediging voor R?t wordt gevormd door Gbenba Okunowo op rechts, de Fransen Philippe Christanval en Frdric Dehu centraal en Bogarde dus op links.
Het slechtste middenveld van de afgelopen twee decennia wordt gevormd door drie namen: de Bask Xabier Eskurza, de Braziliaan Fabio Rochemback en de Servir Dragan Ciric. Overigens waren de Fin Jari Litmanen, de Fransman Emmanuel Petit en de Kroaat Robert Prosinecki kandidaat om de mislukte driehoek te vormen.
Als rechtsbuiten won Geovanni, tegenwoordig spelend voor Hull City, het gevecht van ngel Cullar, terwijl aan de linkerkant van het speelveld Emmanuel Ammunike werd gepositioneerd. In de punt van de aanval won de Argentijn Maxi Lpez de concurrentiestrijd van onder meer de Fransman Christophe Dugarry.
sorry 343 dan maar hier
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 13 okt 2008 13:41
|
|
|
Eto'o
|
Geplaatst: Ma 13 okt 2008 15:01
|
|
Geinig voor Bogarde, lullig en ongelukkig voor Litmanen. Verder ook mooi dat men gewoon de grote namen in dit elftal heeft durven zetten. Christanval en Geovanni, wat een rampspelers waren dat.
|
Maurice
Forum berichten: 2062
|
Geplaatst: Ma 13 okt 2008 16:55
|
|
Ach, staat hij tenminste nog ergens in de beoogde opstelling
Litmanen gun je dit niet, maar ik kan het wel begrijpen dat hij daar bij zit. Hij is met veel bombarie binnengehaald, maar kon voornamelijk door blessures nooit meer zijn niveau laten zien, ook niet in zijn 2de periode Ajax.
|
Pietro
Forum berichten: 33
|
Geplaatst: Za 18 okt 2008 12:04
|
|
En toch (nu laat mijn geheugen me ernstig in de steek. Halfuurtje in een bekerduel?) heb ik nog n keer flinke kriebels gehad toen ik Litmanen zag. Het was fysiek niet zo heel soepel, maar de klasse droop er toen vanaf.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Za 18 okt 2008 12:08
|
|
Wanneer hij fit was, was hij weldegelijk nog van waarde voor de ploeg. Ik herinner me goals tegen Feyenoord, Milan en Roma, bijvoorbeeld.
|
Koen_Ajax
Forum berichten: 3310
|
Geplaatst: Zo 23 nov 2008 16:42
|
|
Ik zag hem net zitten bij Eredivisie Live en vroeg me af wat die nu doet. Weet iemand dat? Nog steeds bij Ajax?
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Zo 23 nov 2008 16:55
|
|
Veel snackfood eten aan zijn bolle kop te zien.
|
Bart
Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Zo 23 nov 2008 17:08
|
|
Citaat: Ik zag hem net zitten bij Eredivisie Live en vroeg me af wat die nu doet. Weet iemand dat? Nog steeds bij Ajax? Jeugdtrainer is die bij Volendam en loopt regelmatig bij Jong Ajax mee.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 24 nov 2008 13:04
|
|
Zit Bogarde daar vast bij Volendam? Heeft hij daar een contract?
|
Maurice
Forum berichten: 2062
|
Geplaatst: Ma 24 nov 2008 13:38
|
|
Hij loopt daar alleen maar stage, net als Bergkamp dat bij Ajax doet.
Zal wellicht een andere weg inslaan na dit seizoen.
|
Bart
Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Ma 24 nov 2008 17:26
|
|
Hij heeft een contract bij Volendam en loopt stage bij Ajax.
|
SamsungU700
Forum berichten: 545
|
Geplaatst: Di 25 nov 2008 19:39
|
|
Nouja als hij daar gelukkig van word om bij Volendam te zitten?
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 29 dec 2008 12:09
|
|
Citaat: Bogarde: "Ik wil het allerhoogste bereiken als trainer"
Bron: Goal.com
Als voetballer nam hij geruisloos afscheid, maar als trainer wil Winston Bogarde het allerhoogste bereiken. Dat zegt de voormalig international in de Volkskrant.
Bogarde loopt momenteel stage bij Jong Ajax en de A2 van FC Volendam als onderdeel van zijn trainersopleiding, die hij overigens volgt in Belfast. Dit omdat hij niet voldeed aan de eisen voor een versnelde cursus bij de KNVB.
Voor de voormalig speler van onder andere Ajax en Chelsea gaat er een wereld open. "Je beseft nu pas hoeveel tijd en energie een trainer kwijt is. Dat is indrukwekkend. Je moet overal aan denken, want jij bent ervoor verantwoordelijk dat alles goed geregeld wordt."
Over zijn ambities is Bogarde, die zichzelf in zijn biografie 'de neger die voor niemand buigt' noemt, helder. "Ik wil het allerhoogste bereiken als trainer van een club. En eens bondscoach van Suriname zijn. Ja, ik wil meehelpen het Surinaamse voetbal op de kaart te zetten."
|