Auteur
|
Bericht
|
Wij zijn Ajax

Forum berichten: 2337
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Wo 30 apr 2008 22:47
|
|
Het is niet zo lastig. Ik denk dat Heerenveen met 1 diepe spits gaat spelen, en met mensen op de flanken. Dan speelt(zonder balbezit) Kuffour op Sibon, Urby op Beerens en BS op Pranjic met Johnny achter de verdediging als libero. Davids op Bradley, Gabri op Poulson en Siem op Roorda. Zo staat het defensief.
Laat ik dan mijn verhaal vertellen om dit systeem te typeren. 4-3-3 en 4-2-3-1 is in principe hetzelfde(hetzelfde creatieve schaaltje blijft erin zitten). Het verschil zit er alleen in de neerzetting. Zonder BB zijn de flanken niet bezet. Vergeleken met 4-3-3 zijn de vleugelaanvallers de wingbacks en linksachters staan op het middenveld te compenseren. Hierdoor worden de creatieve spelers ontlast worden die daardoor heel aanvallend kunnen denken(diep staan). In balbezit zijn de wingbacks voorin, de compensators in hun verdedigende zone, het creatieve driehoekje speelt vaak in de bal(meer op het middenveld). Hoe verder terug ze positioneel staan, hoe beter ze kunnen meevoetballen. Zo behoudt je in het creatieve driehoekje de punt naar achteren, waardoor je ook in 4-2-3-1 met de punt naar achteren staat. Dat er dan een vrije nummer 10(spelmaker) speelt verandert niks aan het gegeven van het brein van het team achter zijn smaakmakers staan. Hoe diep je die smaakmakers zet kan de tegenstander taktisch verrassen.
|
D_skilled

Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Wo 30 apr 2008 23:17
|
|
Citaat: Het is niet zo lastig. Ik denk dat Heerenveen met 1 diepe spits gaat spelen, en met mensen op de flanken. Dan speelt(zonder balbezit) Kuffour op Sibon, Urby op Beerens en BS op Pranjic met Johnny achter de verdediging als libero. Davids op Bradley, Gabri op Poulson en Siem op Roorda. Zo staat het defensief.
Heerenveen heeft al het hele seizoen nog nul keer met één spits gespeeld, waarom nu dan wel. Ik denk dat Heerenveen gewoon 4-3-3 zal spelen. Jij denkt dat Poulsen als linkshalf zal spelen, maar Poulsen heeft altijd als rechtshalf of rechtermiddenvelder gespeeld die tamelijk vaak de defensie van de tegenstander opzoekt.
Citaat: Laat ik dan mijn verhaal vertellen om dit systeem te typeren. 4-3-3 en 4-2-3-1 is in principe hetzelfde(hetzelfde creatieve schaaltje blijft erin zitten). Het verschil zit er alleen in de neerzetting. Zonder BB zijn de flanken niet bezet.
Dat creatieve driehoekje in een 4-3-3 begrijp ik wel, maar wat jij nou telkens verkeert doet is het driehoekje met de punt naar achteren noemen, terwijl dat voetbaltactisch niet bestaat.
Citaat:
Vergeleken met 4-3-3 zijn de vleugelaanvallers de wingbacks en linksachters staan op het middenveld te compenseren.
Ik weet niet wie je bedoelt met vleugelaanvallers? Ik neem aan Suarez en Leonardo. Als je het over de twee backs hebt dan noem je die geen wingbacks hoor. Weet je wel wat een wingback is. Dat is een back die helemaal aan de buitenkant speelt in een vijfmansdefensie. De backs hebben niks op het middenveld te compenseren. Als Heerenveen met een driemansaanval speelt - wat ik verwacht - moeten ze de buitenspelers in de tang zien te houden en valt er dus niks op het middenveld te compenseren, maar zal Davids en/of Gabri dat moeten doen aangezien zij de halfspelers zijn in jouw opstelling.
Citaat: Hierdoor worden de creatieve spelers ontlast worden die daardoor heel aanvallend kunnen denken(diep staan).
Ik neem aan dat je met creatieve spelers je schaaltje bedoelt. Leonardo, Suarez en De Jong. Dan nog zouden Gabri en Davids je creatieve driehoekje moeilijk kunnen ontlasten, aangezien zei zelf nog een man hebben.
Citaat: In balbezit zijn de wingbacks voorin, de compensators in hun verdedigende zone, het creatieve driehoekje speelt vaak in de bal(meer op het middenveld).
Snap het dan. Siem de Jong is onderdeel van het middenveld, dus klopt het al niet meer. Je zegt net dat je formatie in feite een 4-2-3-1 is. Dan heb je maar één spits en dat is Huntelaar. Wat natuurlijk heel dom zou zijn aangezien Suarez nu ver van de goal afstaat om zijn doelgerichte actie richting de zestien te maken en zijn kwaliteiten in feite zou verkrachten.
Citaat:
Hoe verder terug ze positioneel staan, hoe beter ze kunnen meevoetballen. Zo behoudt je in het creatieve driehoekje de punt naar achteren, waardoor je ook in 4-2-3-1 met de punt naar achteren staat. Dat er dan een vrije nummer 10(spelmaker) speelt verandert niks aan het gegeven van het brein van het team achter zijn smaakmakers staan. Hoe diep je die smaakmakers zet kan de tegenstander taktisch verrassen.
Sorry, hoor. Maar ik kan me lach nauwelijks in houden. Jij denkt dat Siem de Jong een spelmaker is? Ookal heb je het niet over Siem de Jong. Een nummer '10' hoeft niet altijd een spelmaker te zijn.
Citaat: Laat ik dan mijn verhaal vertellen om dit systeem te typeren. 4-3-3 en 4-2-3-1 is in principe hetzelfde(hetzelfde creatieve schaaltje blijft erin zitten). Het verschil zit er alleen in de neerzetting. Zonder BB zijn de flanken niet bezet. Vergeleken met 4-3-3 zijn de vleugelaanvallers de wingbacks en linksachters staan op het middenveld te compenseren. Hierdoor worden de creatieve spelers ontlast worden die daardoor heel aanvallend kunnen denken(diep staan). In balbezit zijn de wingbacks voorin, de compensators in hun verdedigende zone, het creatieve driehoekje speelt vaak in de bal(meer op het middenveld). Hoe verder terug ze positioneel staan, hoe beter ze kunnen meevoetballen. Zo behoudt je in het creatieve driehoekje de punt naar achteren, waardoor je ook in 4-2-3-1 met de punt naar achteren staat. Dat er dan een vrije nummer 10(spelmaker) speelt verandert niks aan het gegeven van het brein van het team achter zijn smaakmakers staan. Hoe diep je die smaakmakers zet kan de tegenstander taktisch verrassen.
Als ik nog een keer naar je beschrijvingen lees, denk je dat Heerenveen in een 4-3-2-1 formatie zal spelen. Met een defensieve middenvelder in de naam van Roorda die op Siem de Jong speelt, en er al geen sprake meer is van een vrije '10'. Of Roorda speelt ook als aanvallende middenvelder maar dan zou je een man op het middenveld te kort komen in balverlies en één teveel in balbezit. Siem is noch spelmaker, noch een nummer '10'. Voor Roorda spelen Bradley en Poulsen als halfspelers, met Pranjic als hangende linksbuiten en Poulsen of iemand anders als hangende rechtsbuiten en dat dan de backs - moeten compenseren, jouw term - op het middenveld. Achterin zeg je dat Kuffour op Sibon moet spelen en Heitinga als libero. Maar dat zou alleen kunnen als Roorda als defensieve middenvelder speelt anders niet. Eigenlijk een vrij identieke formatie als dat je met Ajax wilt gaan spelen. Alleen speelt Siem in jouw formatie als aanvallende middenvelder en zou Roorda in dat van Heerenveen als defensieve middenvelder spelen.
|
Wij zijn Ajax

|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 11:34
|
|
Had ik maar een bord om het jouw uit te leggen. Oke, SCH ken ik dan niet zo goed. Maar ik zeg gewoon een mogelijke opstelling. Dan zal die Bradley wel linkshalf spelen. So what?
Ik geef net aan dat die 3 in 4-2-3-1 het middenveld inhouden. Davids en Gabri zijn dat gewoon compensators op het middenveld, maar die behoren niet tot het voetballende brein van het team. Dat met die vergelijking met 4-3-3 snapte je ook verkeerd. Stel je hebt een taktisch bord en je zet 4-3-3 neer: hoe maak je daarvan 4-2-3-1. Dan schuif je jouw nummer 11 en nummer 7 naar de rechtsbacks -en linksbackszone. Dan schuif je jouw links -en rechtsachter door naar het middenveld, achter het middenveld. Het middenveld kan je dan dieper zetten. Mijn punt is, de vorm van het middenveld blijft hetzelfde. Maar doordat het middenveld van defensieve taken ontlast is(vrij is) hebben zij vrijheid om te lopen waar zij denken dat ze het meest voor het team kunnen betekenen. Een afmaker(die opgesteld staat als smaakmaker-binnenspeler) gaat naast of zelfs dieper dan de spits in de punt spelen. Een handige speler(die speelt als smaakmaker-binnenspelers) die speelt iets meer in de bal, waar vandaan hij gevaarlijk kan worden. Een spelmaker die zakt nog verder terug om de bal op te eissen. Dan is het middenveld ook echt op het middenveld. Want de compensators loopt in de zone van de verdedigers aan de zijkanten en de wingbacks(jaja, die bespeelt de hele flank) die lopen nu op de plekken van buitenspeler in 4-3-3. Dus in balbezit is het ook 4-3-3 met de punt naar achteren, alleen uit balbezit schakelt het om naar 4-2-3-1.
Ik vind Siem de Jong ook niet een ideale spelmaker: niet dominant, niet een supertrap, niet een super overzicht(denkt niet groot). Maar noem mij een betere spelmaker(10) in deze selectie. Die mist Ajax gewoon door dat slechte selectiebeleid. Hij is de beste optie. En Ajax mist ook smaakmakers van kaliber die ook defensief hun mannetje staan op het middenveld, terwijl het wel goede binnenspelers heeft. Dan ben je gedwongen om met een 10 als spelmaker te spelen ipv met een 6. Dus daarom is dit de meest gepaste opstelling.
|
Bart

Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 13:11
|
|
sc Heerenveen: Van Dijk, Zuiverloon, Breuer, Dingsdag, Jong-A-Pin; Grindheim, Bradley, Pranjic; Beerens, Sibon, Roorda.
Wissels: Vandenbussche, Poulsen, Henrique, Svec, Lopes, Smaráson, Johanson.
Ajax: Stekelenburg; Silva, Heitinga, Lindgren, Emanuelson; Gabri, Perez, Davids; Rommedahl, Huntelaar, Suarez.
Wissels: Gentenaar, Kuffour, Kennedy, Urzaiz, Ogararu, Sarpong, De Jong
|
Eto'o

Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 13:11
|
|
Zucht. Heb je die Koster weer met z'n 'Danish Dynamite'.
Nogmaals welkom hier, Bart!
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 14:28
|
|
AJAX heeft totnutoe niets te duchten van Heerenveen. Jammer dat Rob van Dijk nog een sta in de weg is.
|
ghostwriter

Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 14:35
|
|
Ajax speelde de eerste 45 minuten een stuk beter dan Heerenveen maar had veel pech met een bal op de paal van Perez en meteen daarop een bal op de lat van Rommedahl. Lindgren, als centrale verdediger, en Suarez spelen vooral een goede wedstrijden.
|
D_skilled

|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 14:35
|
|
Citaat: Had ik maar een bord om het jouw uit te leggen. Oke, SCH ken ik dan niet zo goed. Maar ik zeg gewoon een mogelijke opstelling. Dan zal die Bradley wel linkshalf spelen. So what?
Ik heb helemaal geen bord nodig om dat uitgelegd te krijgen, maar heb jij gewoon een bord voor je hoofd en blijf je maar bij je punt. Als je niet weet in welke formatie Heerenveen denkt te gaan spelen dan moet je ook geen tactisch verhaal ophangen die voetbaltactisch niet klopt.
Citaat: Ik geef net aan dat die 3 in 4-2-3-1 het middenveld inhouden. Davids en Gabri zijn dat gewoon compensators op het middenveld, maar die behoren niet tot het voetballende brein van het team.
Tsjonge jonge jonge. Weet je wel uit hoeveel spelers een middenveld minimaal uit moet bestaan om niet overlopen te worden. Jij speelt in feite een 4-3-3 formatie met Davids als controlerende linkshalf en Gabri als rechtshalf, maar spelen je buitenspelers wat ingezakt tot bijna de middenlijn en daarom noem je die ook hangende buitenspelers. Als je een 4-2-3-1 (4-5-1 is hetzelfde alleen schuif je met de pionettjes op het middenveld) bedoelt dan zijn Leo en Suarez onderdeel van het middenveld namelijk de linker- en rechtermiddenvelder. Davids en Gabri zijn dan de controlerende blok, wellicht dat Lindgren een betere optie is voor Gabri. Je speelt dus met twee kantenhalven en een offensieve middenvelder. Maar wat ik niet zo goed snap is dat je vindt dat Suarez en Leo dicht bij Huntelaar moeten spelen en in balbezit dieper, dan zijn dat geen middenvelders hoor maar aanvallers. Huntelaar speelt in- en rondom de zestien en zie je Huntelaar graag als (diepe) spits neem ik aan met Suarez en Leo aan de flanken. Dan zijn dat toch echt aanvallers en kan je moeilijk spreken van middenvelders.
Citaat: Dat met die vergelijking met 4-3-3 snapte je ook verkeerd. Stel je hebt een taktisch bord en je zet 4-3-3 neer: hoe maak je daarvan 4-2-3-1. Dan schuif je jouw nummer 11 en nummer 7 naar de rechtsbacks -en linksbackszone. Dan schuif je jouw links -en rechtsachter door naar het middenveld, achter het middenveld. Het middenveld kan je dan dieper zetten.
Hahaha. Ik lach me een hoedje. Dus jij vind dat Leo en Suarez helemaal terug moeten inzakken om als een verkapte links- en rechtsback te spelen. Dat kunnen net zo goed je links- en rechtsback doen. Het enigste wat een linker- en rechtermiddenvelder moeten doen op het veld is hun eigen zone afdekken als de links- of rechtsback erover heen komt.
Citaat:
Mijn punt is, de vorm van het middenveld blijft hetzelfde. Maar doordat het middenveld van defensieve taken ontlast is(vrij is) hebben zij vrijheid om te lopen waar zij denken dat ze het meest voor het team kunnen betekenen. Een afmaker(die opgesteld staat als smaakmaker-binnenspeler) gaat naast of zelfs dieper dan de spits in de punt spelen. Een handige speler(die speelt als smaakmaker-binnenspelers) die speelt iets meer in de bal, waar vandaan hij gevaarlijk kan worden. Een spelmaker die zakt nog verder terug om de bal op te eissen. Dan is het middenveld ook echt op het middenveld. Want de compensators loopt in de zone van de verdedigers aan de zijkanten en de wingbacks(jaja, die bespeelt de hele flank) die lopen nu op de plekken van buitenspeler in 4-3-3. Dus in balbezit is het ook 4-3-3 met de punt naar achteren, alleen uit balbezit schakelt het om naar 4-2-3-1.
Jij ziet dus in Siem de Jong een spelmaker. Even voor de duidelijkheid, een nummer '10 hoeft niet altijd een spelmaker te zijn, begrijp je dat nog steeds niet. Daarnaast heb ik een vraag voor je. Wie bedoel je steeds met middenveld. Je kan Davids en Gabri niet los zien van Siem, Leonardo en Suarez - als je in een 4-2-3-1 speelt - want dat zijn ook middenvelders en speel je maar met een spits en dat is Huntelaar. Wat is daar nou zo moeilijk aan. Alleen is je formatie verre van ideaal. Of dat een tegen 4-3-3 formatie of tegen een 4-4-2 formatie.
Citaat: Ik vind Siem de Jong ook niet een ideale spelmaker: niet dominant, niet een supertrap, niet een super overzicht(denkt niet groot). Maar noem mij een betere spelmaker(10) in deze selectie.
Ajax heeft geen spelmaker in de selectie.
Citaat: Die mist Ajax gewoon door dat slechte selectiebeleid. Hij is de beste optie. En Ajax mist ook smaakmakers van kaliber die ook defensief hun mannetje staan op het middenveld, terwijl het wel goede binnenspelers heeft. Dan ben je gedwongen om met een 10 als spelmaker te spelen ipv met een 6. Dus daarom is dit de meest gepaste opstelling.
Ik heb geen eens zin meer om met je in discussie te gaan, omdat je geen eens weet wat een wingback is, of uit hoeveel mensen een middenveld minimaal bestaat. Begin eerst de basis te begrijpen, voordat we verder discussieren.
|
Wij zijn Ajax

|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 14:53
|
|
Zeg dat nou niet, jij snapt het niet. Jij kan dingen niet los van elkaar zien. Ik zeg dat 4-2-3-1: uit BB anders is, maar in BB 4-3-3 met de punt naar achteren. En wanneer jij dat doorhebt dan praat ik verder met jou!
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 14:53
|
|
Verdorie, hoeveel kansen heb je nodig!
|
ghostwriter

|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 14:56
|
|
Siem de Jong komt erin voor Davids, die de aanvoerders band aan Perez afgeeft. Ajax moet er voor gaan om er tenminste één in te schieten.
|
ghostwriter

|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 14:59
|
|
0-1 door Suarez na een assist van Stekelenburg. Volgens de radio was het geen buitenspel maar Verbeek vond duidelijk van wel.
|
D_skilled

|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 15:01
|
|
Citaat: Zeg dat nou niet, jij snapt het niet. Jij kan dingen niet los van elkaar zien. Ik zeg dat 4-2-3-1: uit BB anders is, maar in BB 4-3-3 met de punt naar achteren. En wanneer jij dat doorhebt dan praat ik verder met jou!
Hahaha. Wat bedoel je met BB? Vraag maar aan iedere voetbalkenner op dit forum wat een 4-3-3 met de punt naar achteren is. Een 4-2-3-1 is een 4-5-1, tenzij je 4-2-4 wil spelen. Maar dan zijn Siem, Leo en Suarez aanvallers en geen middenvelders meer, wat je constant blijft aanhouden. Vraag dat ook maar aan iedere een voetbalkenner. Jij zegt steeds dat Siem, Leo en Suarez een middenveld zijn en dat Gabri en Davids een middenveld zijn, maar daar ga je de mist in want het is één middenveld.
Ga eens in op m'n verhaal man. Zo kan ik bezig blijven.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 15:01
|
|
Yes! Eindelijk! Het was ook geen buitenspel zie ik op de beelden.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 15:10
|
|
Tsjonge, jonge....1-1, zeg.
Totaal onnodig en slecht verdedigd van Heitinga.
|
ghostwriter

|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 15:12
|
|
Citaat: Tsjonge, jonge....1-1, zeg.
Totaal onnodig en slecht verdedigd van Heitinga. Ajax heeft ten minste het uitdoelpunt maar moet nog proberen voor de 1-2 te gaan.
|
ghostwriter

|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 15:14
|
|
Heitinga herstelt zijn fout en maakt de 1-2!
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 15:15
|
|

Prachtige voorzet van Silva.
|
ghostwriter

|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 15:17
|
|
Citaat: 
Prachtige voorzet van Silva. Geweldig die Silva hij is zo belangrijk voor Ajax na de winterstop. Een hele verbetering ten opzichte van Ogararu.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 15:20
|
|
Ja, op alle fronten beter. Betere voorzet, betere verdediger (maar wie niet?), feller.
Sarpong erin nu. Voor Rommedahl.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 15:22
|
|
Ben blij voor die jongen dat hij z'n minuten maakt.
|
D_skilled

|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 15:23
|
|
Kan iemand WZAWZDB uitleggen wat een 4-3-3 is met de punt naar achteren en uit hoeveel middenvelders een 4-2-3-1 formatie bestaat? S.V.P
|
bugs

Forum berichten: 405
|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 15:42
|
|
gefeliciteerd allemaal =">
|
ghostwriter

|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 15:43
|
|
Ajax heeft een mooie uitgangspositie voor zichzelf gecreëerd met deze 1-2 overwinning. Lindgren en Suarez waren zeker de beste speler van Ajax en eigenlijk ook op het veld. De Ajax spelers moeten nu alleen niet gaan denken dat ze al in de volgende ronde zitten want Heerenveen is altijd gevaarlijk. Wel zal Vertonghen er de 5de bij zijn en dat is een plus voor Ajax, al deed Emanuelson het niet slecht. Davids viel uit me lichte klachten maar zal er wel weer bij zijn denk ik en misschien kan Vermaelen er ook wel weer bij zijn.
|
Bertje

Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 15:57
|
|
Leuk dat Sarpong weer eens mocht meedoen. Verder mogen we blij zijn dat we Suárez hebben.
|