Auteur
|
Bericht
|
Bart
Forum berichten: 4810
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Vr 8 aug 2008 08:17
|
|
Citaat: Koppen als Hans Gillhaus
AMSTERDAM - De stem van conditietrainer René Wormhoudt schalt tijdens elke Ajax-training over het veld. Als de selectie in tweetallen wordt verdeeld, vormen Luis Suárez en Dario Cvitanich meer dan eens een duo. Zuid-Amerikanen onder elkaar.
De Uruguayaan en de Argentijn gooien elkaar de bal toe. Ze dienen de bal achter hun hoofd op het gras te tikken om daarna weer omhoog te komen. Een geseling voor de buikspieren. En ook best ingewikkeld zo die eerste keer.
,,Leg jij dat even aan Dario uit,’’ zegt Marco van Basten in het voorbijgaan tegen Suárez. De trainer loopt onverstoorbaar door en het duo zwijgt. De bal blijft liggen. Het zal niet de eerste keer zijn dat Dario Cvitanich (24) in de Ajax-voorbereiding wordt geconfronteerd met een taalprobleem.
Zijn Engels is goed voor simpele antwoorden: ,,It is very nice here.’’ En ,,It is nice to be at a club like Ajax’’ Meestal lacht hij er bij. Gelukkig zijn er bij Ajax nog Gabri, Albert Luque, Luis Suárez, Bruno Silva en Oleguer. In De Lutte en in Groot-Brittannië was Kenneth Perez daar ook nog bij.
Spaanstalige bondgenoten.
De communicatieproblemen lijken de Argentijn nochtans niet te deren. Hij oogt vrolijk tijdens de eerste weken in Europa en Nederland, waar op meer dan tien uur vliegen van huis alles nieuw en anders is.
In Coevorden was er even verbetenheid. In de tweede oefenwedstrijd van de voorbereiding tegen Germanicus miste Cvitanich twee opgelegde kansen en een strafschop. Hij gromde daarna, zette twee fikse tackles in op Coevordense benen, haalde wat ballen op rond de middenlijn en scoorde twee keer in vijf minuten. Prompt verscheen er weer die glimlach om zijn mond.
,,Cvitanich laat een goede indruk achter deze eerste weken. Hij is wendbaar, snel en fysiek sterk,’’ zegt Van Basten over de aankoop die hij eerder alleen op twee dvd’s aan het werk zag. Zijn assistenten Van ’t Schip en Witschge legden de nieuwe man wel ‘live’ langs de Ajax-meetlat tijdens een scoutingstrip door Argentinië. Dat deed ook de scoutingsstaf van de club.
Die indrukken en het beeldmateriaal op dvd dienen als bewijs: Dario Cvitanich was topscorer van de Clausura, het tweede gedeelte van de Argentijnse Priméra División.
Dertien doelpunten voor het bescheiden Banfield uit de provincie Buenos Aires, waarvan twee benutte strafschoppen.
Via YouTube is een aantal van die goals ook voor het grote publiek te bekijken. Voor een completer beeld is het echter interessanter langere delen van Cvitanich’ Argentijnse wedstrijden te zien. Dan zie je een spits die in zijn spel iets weg heeft van oud-PSV’er Hans Gillhaus en ook wel van Dirk Kuyt, toen die nog aan het front stond bij FC Utrecht en Feyenoord.
Gillhaus kon ondanks zijn geringe lengte geweldig koppen. Ook Cvitanich’ timing is dik in orde.
Trekken van gelijkenis met Kuyt zitten hem in alle keren dat hij als centrumspits helemaal uitwijkt naar de zijkanten om aanspeelbaar te zijn. Cvitanich is, zo stelt hij zelf ook ‘het type spits dat zijn energie kwijt moet’.
Een ander sprekend detail is zijn houding bij corners en vrije trappen. Hij loopt elke keer weer helemaal door tot op de vijandelijke doellijn. Voor hem is dat volstrekt logisch, een automatisme: mocht het tot een rebound komen, dan is de bal voor mij.
Bij Ajax wacht hem behalve qua taal ook qua voetbal een ingrijpende aanpassing. Van Basten gaat uit van 4-3-3-speelwijze, daar waar Cvitanich bij Banfield opgroeide in 4-4-2. Het houdt vooral in dat hij moet leren bewegen in andere (lees: kleinere) ruimtes.
In de trainingskampen die Ajax belegde in De Lutte en in Groot-Brittannië, liet Van Basten hem spelen op meerdere posities in de voorste linie en op de nummer 10-positie daarachter. Posities die op dit moment lijken te zijn voorbehouden aan Huntelaar, Suárez, Sulejmani en Aissati.
Het is niet zo dat Cvitanich zich als nieuwkomer zomaar neerlegt bij een plek op de bank, maar hij zal niet overstuur raken als zijn Europese avontuur begint in de luwte. ,,Als je een huis bouwt, begin je ook niet bij het dak,’’ zei hij daar al beeldend over in Het Parool. ,,Het moet stapje voor stapje.’’
Sportwereld.nl
|
Wij zijn Ajax
Forum berichten: 2337
|
Geplaatst: Vr 8 aug 2008 13:44
|
|
Geen compliment, hetzelfde als je hem neerzet als de nieuwe Wesley Sonck. Maar die persoon heeft gelijk dat hij hetzelfde soort spits is. Alleen mag ik hopen dat het voetballend vermogen een paar klassen beter is, daar ben ik overigens ook van overtuigd.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Vr 8 aug 2008 14:01
|
|
In ieder geval vind ik alle uitspraken die ik van Cvitanich lees erg volwassen klinken en geeft het me een goed gevoel. Hij weet precies wat hij wilt en is niet bang om daarvoor onderop te beginnen. Het zou mooi zijn als hij echt weet te schitteren en dat straks alle anti-Ajacieden in ieder geval niet meer kunnen zeggen dat Ajax niet kan scouten.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Vr 8 aug 2008 16:34
|
|
Nou, met geweldig scouten had het nu ook weer niet zoveel te maken hoor. Ajax is op Cvitanich gewezen door Essel Sports, dat hem zelf gescout heeft.
Was Gilhaus een atletische jongen en goede kopper? Wellicht dat men daarom de vergelijking maakt.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Vr 8 aug 2008 16:41
|
|
Citaat: Nou, met geweldig scouten had het nu ook weer niet zoveel te maken hoor. Ajax is op Cvitanich gewezen door Essel Sports, dat hem zelf gescout heeft.
Was Gilhaus een atletische jongen en goede kopper? Wellicht dat men daarom de vergelijking maakt. Dat is inderdaad waar Thomas maar dan blijft het dat hij in ieder geval niet wordt gekocht van FC Groningen of Heerenveen. Gilhaus was een kleine speler die erg goed kon koppen en daar slaat de vergelijking met Cvitanich dan ook op.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Vr 22 aug 2008 15:01
|
|
Van Basten heeft het licht gezien:
Citaat: Na de voorbereiding heeft hij een beter beeld gekregen van zijn spelers, onder wie Dario Cvitanich. ,,Ik heb Dario ook op tien laten spelen, afwisselend met Klaas Jan Huntelaar. Maar wij zijn nu wel van mening dat hij een aanvaller is en geen middenvelder.”
Ajax.nl
Geinig, zeg.
Was ik er toch iets eerder uit dan Van Basten.
|
Maurice
Forum berichten: 2062
|
Geplaatst: Vr 22 aug 2008 15:03
|
|
Citaat: Ajax.nl
Geinig, zeg.
Kan ik eindelijk mn strijd tegen Cvitanich op 10 opgeven op AF!
Thomas, soliciteren naar een baan als assistent trainer? Wij hadden het namelijk al een paar weken in de gaten
|
RosarioCentral
Forum berichten: 454
|
Geplaatst: Vr 22 aug 2008 15:25
|
|
Citaat: Ajax.nl
Geinig, zeg.
Kan ik eindelijk mn strijd tegen Cvitanich op 10 opgeven op AF!
Thomas, soliciteren naar een baan als assistent trainer? Wij hadden het namelijk al een paar weken in de gaten
Ik ben het er alleen nog niet mee eens. Natuurlijk is het zijn positie ook niet echt, maar bij gebrek aan beter (zeker als Huntelaar blijft) vind ik het geen gekke optie. Hij zal wat meer routine moeten krijgen, maar Aisatti valt me enorm tegen tot nu toe. Veels te afwachtend en slecht in de omschakelijk aanval/verdediging.
Natuurlijk zie ik Dario gewoon het liefst in de spits hor, als hij maar speelt. Scheelt ook weer een discussie met de aanstaande assistent-trainers van Ajax .
|
Eto'o
|
Geplaatst: Vr 22 aug 2008 15:28
|
|
Aissati is veel beter en veel geschikter als aanvallende middenvelder op een driemansmiddenveld. Is veel meer spelverdeler, is met het spel voor zich rustiger, balvaster en heeft meer overzicht en inzicht.
Ik vind hem tot nu toe helemaal niet tegenvallen. Hij brengt precies wat ik van verwacht. Hij dirigeert het spel en bepaalt het tempo.
|
RosarioCentral
|
Geplaatst: Vr 22 aug 2008 15:32
|
|
Citaat: Aissati is veel beter en veel geschikter als aanvallende middenvelder op een driemansmiddenveld. Is veel meer spelverdeler, is met het spel voor zich rustiger, balvaster en heeft meer overzicht en inzicht.
Ik vind hem tot nu toe helemaal niet tegenvallen. Hij brengt precies wat ik van verwacht. Hij dirigeert het spel en bepaalt het tempo.
Tot nu toe zorgt hij helaas alleen voor een te laag tempo, naar mijn mening. Bovendien moet hij zich beter aanbieden, want het excuus dat andere spelers hem ook in de dekking moeten leren aanspelen, gaat lang niet altijd op. Daarnaast zal ik hem willen aanraden wat vaker te fitnessen.
Edoch :-), het is eigenlijk te vroeg in het seizoen om hierover te oordelen. Normaalgesproken zou Aisatti op de 10 moeten spelen, dat is natuurlijk zo. Ben benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen, want dit is zijn kans.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Vr 22 aug 2008 15:41
|
|
Dan zijn we het niet eens over Aissati. Ik vond het schrijnend om te zien hoe Aissati erin kwam tegen Inter en er meteen voor zorgde dat het tempo omhoog ging en ook jongens als Anita en De Jong over het middenveld begonnen te heersen.
In het topvoetbal is het niet mogelijk om altijd vrij te lopen. Van achteruit worden middenvelders vrijwel altijd in de dekking aangespeeld. Aissati zegt niet voor niets dat z'n medespelers niet moeten schromen hem in de dekking aan te spelen. Hij zegt dat omdat het een kwaliteit is van hem. Hij is ondanks z'n kleine fysiek ontzettend balvast. Kan je nagaan wanneer de krachttraining waar hij nu hard mee bezig is zich uit gaat betalen.
|
Jari4
Forum berichten: 7
|
Geplaatst: Vr 22 aug 2008 16:09
|
|
Citaat: Dan zijn we het niet eens over Aissati. Ik vond het schrijnend om te zien hoe Aissati erin kwam tegen Inter en er meteen voor zorgde dat het tempo omhoog ging en ook jongens als Anita en De Jong over het middenveld begonnen te heersen.
In het topvoetbal is het niet mogelijk om altijd vrij te lopen. Van achteruit worden middenvelders vrijwel altijd in de dekking aangespeeld. Aissati zegt niet voor niets dat z'n medespelers niet moeten schromen hem in de dekking aan te spelen. Hij zegt dat omdat het een kwaliteit is van hem. Hij is ondanks z'n kleine fysiek ontzettend balvast. Kan je nagaan wanneer de krachttraining waar hij nu hard mee bezig is zich uit gaat betalen.
Beste thomas , nu het toch niet doorgaat, wie is die verdediger met wie ajax bezig was de laatste dagen. ( zie je berichtgeving en discussie bij speler SNO )
|
Maurice
|
Geplaatst: Vr 22 aug 2008 17:16
|
|
Citaat: Beste thomas , nu het toch niet doorgaat, wie is die verdediger met wie ajax bezig was de laatste dagen. ( zie je berichtgeving en discussie bij speler SNO )
Kijk zijn antwoord in het topic over Sno.. Dit is van Dario ;-)
|
Scio
Forum berichten: 1939
|
Geplaatst: Vr 22 aug 2008 17:24
|
|
Citaat: Beste thomas , nu het toch niet doorgaat, wie is die verdediger met wie ajax bezig was de laatste dagen. ( zie je berichtgeving en discussie bij speler SNO )
Kijk zijn antwoord in het topic over Sno.. Dit is van Dario ;-)
Sjonge, wat een gehengel naar info hier de laatste tijd. Kunnen mensen niet gewoon tevreden zijn de met de info die ze krijgen?
|
Maurice
|
Geplaatst: Vr 22 aug 2008 18:00
|
|
Citaat: Sjonge, wat een gehengel naar info hier de laatste tijd. Kunnen mensen niet gewoon tevreden zijn de met de info die ze krijgen?
Bovendien is het toch vrij duidelijk en normaal dat Thomas daar geen antwoord op gaat geven?
|
RosarioCentral
|
Geplaatst: Vr 22 aug 2008 18:59
|
|
Citaat: Dan zijn we het niet eens over Aissati. Ik vond het schrijnend om te zien hoe Aissati erin kwam tegen Inter en er meteen voor zorgde dat het tempo omhoog ging en ook jongens als Anita en De Jong over het middenveld begonnen te heersen.
Nee, vond hem tegenvallen, maar potentie heeft hij natuurlijk. Ben dan ook erg benieuwd, maar dat had ik al gezegd. Vond de gehele middenlinie tot nu toe weinig overtuigend. Als dat een beetje gaat lopen, ben ik niet zo negatief over de kansen van Ajax dit jaar.
|
RosarioCentral
|
Geplaatst: Za 23 aug 2008 13:14
|
|
Las net dat volgens Aissatti er bij Ajax meer aan krachttraining wordt gedaan, dus het komt wel goed.
http://www.soccernews.nl/news/50887
|
Jobo
Forum berichten: 673
|
Geplaatst: Wo 10 sep 2008 21:11
|
|
In de VI van deze week hebben ze het over een bedrag van 7,5 miljoen
|
Eto'o
|
Geplaatst: Do 11 sep 2008 13:07
|
|
Wat staat er dan precies, Jobo?
|
Eto'o
|
Geplaatst: Ma 15 sep 2008 12:39
|
|
Best bizar dat er op 410 blijkbaar al gezongen werd voor Dario. Blijkbaar zijn ze daar gek op Argentijnen, want Cvitanich heeft tot dusver nog weinig kunnen laten zien.
Jammer dat hij gisteren niet mocht invallen voor Huntelaar. Wanneer je onder druk komt te staan vind ik het altijd een slecht idee om er een aanvaller uit te halen voor een middenvelder. Zo heb je minder aanspeelpunten voorin en kom je moeilijker onder de druk uit. Een balvastere spits inbrengen voor Huntelaar was wellicht een beter idee geweest.
Verder is Cvitanich een spits. Heb ik van begin af aan gezegd. Je kan hem op de flanken neerzetten en je hebt best kans dat hij het aardig doet (beter dan Leonardo is een makkie), maar ik zou het risico niet nemen. Wellicht dat Van Basten zich dat ook realiseert. Het duurde immers ook twee weekjes voordat men bij Ajax door had dat hij niet geschikt is als aanvallende middenvelder.
|
El Chcharito
Forum berichten: 3036
|
Geplaatst: Ma 15 sep 2008 15:16
|
|
Ik ben al blij dat het in ieder geval is doorgedrongen. Sommige trainers blijven een plaat voor hun kop houden. Maar ik vond het jammer dat Ajax niet verder uitliep, want dan had hij ook zijn minuten kunnen maken in dat heerlijk spelende Ajax.
Maar wat werd er dan gezongen?
|
RosarioCentral
|
Geplaatst: Vr 19 sep 2008 08:45
|
|
Citaat: Ik ben al blij dat het in ieder geval is doorgedrongen. Sommige trainers blijven een plaat voor hun kop houden. Maar ik vond het jammer dat Ajax niet verder uitliep, want dan had hij ook zijn minuten kunnen maken in dat heerlijk spelende Ajax.
Maar wat werd er dan gezongen?
Ik geloof dat men weer begonnen is de volgende Argentijn het leven zuur te maken. Beetje raar dat Dario twee keer met de beloften moest meetrainen zonder ook maar enige uitleg te krijgen. Als hij niet in de spits speelt zou ik hem zeker op de flanken neerzetten in elk geval voordat je Leonardo er neer zet! Ik heb al een aantal keer geroepen dat je Argentijnen net iets anders moet benaderen dan Europeanen; een beetje meer persoonlijke aandacht, wat dingen uitleggen en een beetje warmte. Als we niet uitkijken wordt Dario de nieuwe Rosales. Jongens met een enorme potentie, maar waarvan het rendement door toedoen van Ajax veels te laag is.
|
Jobo
|
Geplaatst: Vr 19 sep 2008 10:59
|
|
Misschien moest hij meetrainen met de beloftes omdat hij die dag erna een wedstrijde ging spelen met die jongens?
Ik snap zelf ook niet helemaal waarom van Bastem niet brengt. Misschien neemt hij hem wel in bescherming door hem eerst volledig te laten wennen aan Nederland.
Gister had hij hem uitstekend kunnen wisselen met sarpong bijvoorbeeld. Dan speelt Cvitanisch wat minder van de flank maar trekt hij iets mee rnaar binnen. Geen probleem lijkt me.
Rosales werd al heel snel voor de leeuwen gegooit en we weten hoe dat is afgelopen.
|
Maurice
|
Geplaatst: Vr 19 sep 2008 11:02
|
|
Citaat: Rosales werd al heel snel voor de leeuwen gegooit en we weten hoe dat is afgelopen.
Rosales kwam gewoon qualiteit te kort....
Zelfs nu in Zuid-Amerika speelt hij niet wekelijks.
|
Jobo
|
Geplaatst: Vr 19 sep 2008 11:05
|
|
Citaat: Rosales werd al heel snel voor de leeuwen gegooit en we weten hoe dat is afgelopen.
Rosales kwam gewoon qualiteit te kort....
Zelfs nu in Zuid-Amerika speelt hij niet wekelijks.
Ja dat kan ook het geval zijn. Toch ben ik van mening dat als een speler uit een ander land komt en wat gevoeliger is, deze speler in bescherming genomen moet worden.
|