Auteur
|
Bericht
|
Bertje
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Di 11 maa 2008 12:13
|
|
Ken ik niet!
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Di 11 maa 2008 12:55
|
|
Bert, wist je trouwens dat Sneijder, Van der Vaart, Nigel de Jong en Heitinga jouw avatar een keer hebben nageaapt?
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 11 maa 2008 12:57
|
|
Ja.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Di 11 maa 2008 13:13
|
|
Heb jij die foto wel eens gezien?
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 11 maa 2008 22:26
|
|
Volgens mij wel.
|
Anonymous
Forum berichten: 4060
|
Geplaatst: Di 11 maa 2008 22:31
|
|
In de kleine persruimte van jullie grootse Ajax !...wie is er de kenner.....?
|
basementstyle
Forum berichten: 140
|
Geplaatst: Do 27 maa 2008 21:32
|
|
Ben vandaag nog in Antwerpen geweest.
Blijft een geweldige stad!
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Zo 30 maa 2008 11:30
|
|
Ik heb vroeger m'n hele jeugd aan de grens gewoond, in Belgie op school gezeten en gevoetbald etc. etc. Ik heb er nog steeds vrienden wonen. Ergens heeft Vlaanderen zeker z'n positieve kanten alleen is die gefrustreerdheid t.o.v. Nederland altijd een beetje zielig.
|
Anonymous
Forum berichten: 4060
|
Geplaatst: Zo 30 maa 2008 14:07
|
|
|
Eto'o
|
Geplaatst: Zo 30 maa 2008 14:27
|
|
Citaat: Ik heb vroeger m'n hele jeugd aan de grens gewoond, in Belgie op school gezeten en gevoetbald etc. etc. Ik heb er nog steeds vrienden wonen. Ergens heeft Vlaanderen zeker z'n positieve kanten alleen is die gefrustreerdheid t.o.v. Nederland altijd een beetje zielig.
Het is overgeslagen vanuit Brabant? Of andersom?
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Zo 30 maa 2008 17:20
|
|
Ik zou het eerder andersom willen noemen, al is het in de grote steden natuurlijk een stuk minder bekrompen dan in de provinciale plaatsjes. Maar Belgie heeft dat echt heel erg met Nederland hoor. Hele ambivalente houding en bovenal wordt Nederland in Vlaanderen dus heel vaak als vergelijkingsmateriaal gebruikt. Goed ik zal je een paar voorbeelden geven en dan snap je misschien hoe bekrompen het soms gaat.
1. Ik ken een afvegaavrdigde van een organisatie (een Belg) en die verkoopt dingen huis aan huis. Hij woonde vroeger altijd in Belgie en verkocht prima, toen was hij verhuist naar Nederland. Hij woonde daar dus en had natuurlijk ook een Nederlands nummerbord op z'n auto staan. Sindsdien verkoopt hij 30% minder gewoon omdat sommige mensen niet opendoen wanneer ze dat nummerbord zien.
2. Pas was er een programma op Canvas over de 10 meest memorabele sportmomenten van de afgelopen 10 jaar. Nou zat daar dus van alle sportmomenten wat bij. Die ene aboriginee die de olympische gouden medaille toen won. Dre momenten hadden expliciet met de verhouding Nederland-Belgie te maken.
De eerste was het WK veldrijden met het "verraad" van Sven Nijs waardoor de Nederlander Groenendaal toen won. Dat lag allemaal heel heel erg gevoelig.
De tweede was het EK 2000, eerst was er de campagne van Belgie zelf met de flaters van De Wilde en het gevoelige verlies tegen Turkije etc wat werd uitgelicht. En toen kwam het Nederlandse deel. Dan zeggen die mensen die terugblikken ook gewoon letterlijk: Ja we lagen er toen uit, maar het was natuurlijk mooi dat de Hollanders er zo op penalty's uitgingen etc. etc.
3. Nederland wordt te pas en te onpas als maatstaf gebruikt en het liefst ook om de geldende cliches dan even te benadrukken van 'gierig' en 'arrogant'. Het beste voorbeeld wat ik kan noemen is toen er in het Belgisch journaal bericht werd over de inzameling voor het gebied Kosovo. Belgie jad een bepaald bedrag ingezameld en toen werd het bedrag vergeleken met het bedrag dat Nederland had opgehaald. Met als klap op de vuurpijl dat ze beide bedragen door het aantal inwonens hadden gedeeld en tot de conclusie kwamen dat men in belgie dus gemiddeld 1,8% meer per inwoner had gedondeerd. Ik vind het totaal geen nieuuswaarde hebben, maar je kan het al raden zoiets krijg je de volgende dag natuurlijk weer te horen op school.
4. De Belgische radiozender 'Topradio''had ooit een quiz gemaakt waarin je een luxe auto kon winnen. Heel veel mensen deden natuurlijk mee. Toen kwam in de uitzending een Man met ubernederlands accent die zichzelf verklaarde als vrachtwagenchauffeur en het jhuiste antwoord gaf waardoor hij won. Vervolgens belden heel veel mensen die radiozender op omdat ze het niet vonden kunnen dat uitgerekend een 'Hollander' die prijs won. Toen gaf de radiozender aan dat de Nederlandse vrachtwagenchauffeur een grap was van de crew...
|