| | |
Forum
Onderwerp: Rik van den Boog: ex-Algemeen Directeur Ajax
Maker: Eto'oBekeken: 102520 Status: InactiefBerichten: 1094
|
Auteur
|
Bericht
|
Bart

Forum berichten: 4810
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Di 18 nov 2008 21:33
|
|
Citaat: Van den Boog: Gevormd door Don Leo
AMSTERDAM - Rik van den Boog scoorde afgelopen week nog zes van de acht goals voor het zaalvoetbalteam van FC Weesp. De 49-jarige Amsterdammer deed het zoals altijd spelend met een indrukwekkende knieband.
Is dat relevante informatie over de nieuwe algemeen directeur van Ajax? Ja, gezien alle nadruk die Ajax in zijn zoektocht legde op de factor 'affiniteit met voetbal'.
Na Maarten Fontein, de vreemde eend in de bijt die opperde om de amateurs uit de nationale bekerstrijd te weren, wil Ajax nu weer een 'boegbeeld' dat naast vakinhoudelijke kennis ook het ondefinieerbare gevoel van de kleedkamer en de voetbalkantine meebrengt.
Van den Boog legde gisteren bij zijn presentatie een indrukwekkend cv voor. Op zijn 30ste gaf hij begin jaren '90 leiding aan 1700 werknemers bij Rank Xerox Nederland. Voor de internationale tak van het elektronicaconcern zwaaide hij ook jaren de scepter in Finland, de Baltische Staten en Rusland.
Hij bekleedde directieposities bij de telecomreuzen Orange en Vodafone Libertel en sinds 2005 investeerde hij in zo'n 30 bedrijven als mede-eigenaar van The Entertainment Group. Die groep, bekend van onder anderen Marco Borsato, is goed voor een jaaromzet van 85 miljoen euro.
Als hij per 1 januari officieel bij Ajax begint, stapt Van den Boog weg uit al zijn andere activiteiten. ,,Je moet dat niet willen: én ondernemen én Ajax leiden.''
Rik van den Boog als speler van SC Amersfoort in 1981.
Op zijn 49ste heeft een rasondernemer de status van financiële onafhankelijk bereikt. Maar omdat voetbal emotie is, lag de nadruk bij zijn presentatie toch onvermijdelijk op zijn voetbalachtergrond. ,,Als jongetje van elf scoutte Ajax me bij Meerboys,'' vertelde Van den Boog, die de hele jeugdopleiding doorliep en op zijn 15de een contract voor het tweede elftal tekende.
Uit die periode zijn vooral zijn ervaringen met Leo Beenhakker hem bijgebleven. ,,Beenhakker heeft mede mijn karakter gevormd. Hij liet mij en Piet Wijnberg (de latere prof van Ajax en Sparta, red) trainen met zandzakken van drie, vier kilo op onze rug. In de perceptie van een jonge jongen heeft zo'n trainer dan een hekel aan je. Maar later zie je in dat Beenhakker het deed om ons fysiek sterker te maken.''
De jeugdopleiding bij Ajax is sowieso een leidraad gebleven. ,,Op jonge leeftijd leerde ik al wat knokken voor je plekkie is. Wat discipline inhoudt. Ik zat pas net bij Ajax toen ik eens naar huis werd gestuurd omdat ik mijn voetbalschoenen niet gepoetst had.''
Tot een profcarrière kwam het uiteindelijk niet. Als 20-jarige verbrijzelde Van den Boog zijn enkel. ,,Het gebeurde bij SC Amersfoort. Een doodschop. Ajax had me aan die club uitgeleend. Na een revalidatie van twee jaar liet Ajax me terugkomen om bij de club af te trainen. Mijn kansen op een profloopbaan waren definitief verkeken.''
Toen hij daarna voor de klas stond als wiskundeleraar, deed het 'best zeer' om jongens van zijn Ajax-lichting wél te zien doorbreken. ,,Jongens als Jan Weggelaar, Sjaak Storm en ook Piet Wijnberg.''
In zijn tweede periode bij Ajax hoopt de vader van drie kinderen in de tienerleeftijd geen nieuwe littekens op te lopen. Hij twijfelde aanvankelijk toen voorzitter Uri Coronel hem benaderde. ,,Je hoort veel dingen over de club en ziet van afstand het grote personeelsverloop van de laatste jaren.''
De circa tien gesprekken met directieleden, commissarissen en met Marco van Basten en Danny Blind hebben hem overtuigd. ,,Naar buiten toe straalt Ajax rust en eenheid uit. Wat dat betreft is het goed geweest dat de club het lef heeft gehad om kritisch naar zichzelf te kijken via het rapport Coronel.''
In het persoonlijke gesprek met Van Basten ervoer Van den Boog die rust ook. ,,We hebben het over van alles gehad. Van Basten stelde vragen die dieper gingen dan of ik voetbal leuk vind. Dat zijn vrouw er ook even bij kwam, vond ik ook veelzeggend voor de sfeer van openheid.''
Het is simpel, benadrukte Van den Boog gisteren. Van Basten is als hoofdtrainer hét boegbeeld van Ajax. ,,De algemeen directeur heeft ook een soort boegbeeldfunctie, maar wat bestuurders moeten doen is de voetbaltak binnen de club faciliteren. Het voetbal is te allen tijde leidend. In de publiciteit zal ik me nooit als artiest gedragen. De artiesten staan op het veld.'' In dat kader zei hij: ,,Ajax kan incidenteel best nog eens de Champions League winnen. Dat geloof ben ik ondanks de veranderde verhoudingen in het voetbal niet verloren.''
Sportwereld.nl
Net nog even naar de uitzending van Sport aan tafel waar Coronel en Van den Boog te gast waren en viel een ding op.Als Van Basten het niet mee eens was dat Vanden Boog de nieuwe AD word dan was die het waarschijnlijk niet geworden.Dat Van Basten de technische gebied beslist is duidelijk maar als die zich hiermee ook al gaat bemoeien vind ik niet goed.Dat is iets van het bestuur.
|
Eto'o

Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Di 18 nov 2008 23:39
|
|
Ik vind het ook raar, maar aan de andere kant wisten we al dat er niemand boven Van Basten komt te staan op technisch gebied. Eigenlijk hebben Van Basten dus niet degene aangesteld die hen moet beoordelen, maar degene die de mensen van buiten het technisch gebied moet beoordelen.
|
Eto'o

|
Geplaatst: Ma 1 dec 2008 15:18
|
|
Citaat: Ton Boot in zijn column over de benoeming van Rik van den Boog
'Lang leve de koning bij Ajax'
AMSTERDAM - Op de algemene aandeelhoudersvergadering van 3 december wordt de nieuwe algemeen directeur van Ajax benoemd. Voorzitter Uri Coronel benaderde hem nadat hij een tip van een bekende had gekregen. Hij begint officieel op 1 januari bij Ajax.
Op het eerste gezicht is de benoeming van Rik van den Boog een verrassing. Slechts weinigen hadden ooit van hem gehoord. Bij nader inzien is het niet zo vreemd. Het rapport van de Commissie Coronel heeft namelijk als richtlijn gediend.
Inhoudelijk staat het rapport van de Commissie vol met algemeenheden en vooral vaagheden.
Zoals spelers, die worden aangetrokken dragende spelers moeten zijn. Wat is een dragende speler? De algemeen directeur een voetbalachtergrond dient te hebben. Half Nederland heeft dat. Hij een people manager moet zijn. Wie is dat niet? Hij een boegbeeld naar buiten moet zijn. Wat is een boegbeeld en is Marco van Basten dat dan niet per definitie vanwege de structuur van de club en zijn unieke persoonlijkheid? En het gaat zo maar door met deze dooddoeners.
Niet alleen is het rapport van de Commissie vaag, maar met de aanbevelingen wordt -nota bene door Uri zelf!- willekeurig de hand gelicht. Een voorbeeld slechts. In het huidige model, waarin de trainer het voor het zeggen heeft, moet deze BEWEZEN managementkwaliteiten bezitten. Van Basten was weliswaar al aangenomen, maar men had dan nooit meer voor dit model mogen kiezen.
Het is duidelijk. Met het rapport als manipulatiemiddel kon bijna iedereen algemeen directeur van Ajax worden. Dus ook Rik van den Boog.
Veel interessanter is de vraag waarom sommige mogelijke gegadigden (Keje Molenaar, Theo van Duivenbode, Peter. R. de Vries) het NIET geworden zijn. Keje Molenaar leek de ideale kandidaat: jurist, ex-topvoetballer, intelligent, ter zake kundig, mild en scherp, een goede uitstraling, een grote persoonlijkheid en toch bescheiden, èn een grote affiniteit met voetbal en Ajax.
In het AT5-programma “Godenzonen & Co” gaf Keje als reden, dat hij niet aan de verplichte sollicitatieprocedure wenste mee te doen. Begrijpelijk, omdat hij dat eerder had gedaan en toen in de maling genomen was.
Hij wilde ook niet met een stuk of tien mensen een gesprek hebben. Dat is logisch want de enige twee die er werkelijk toe doen zijn Marco van Basten en Uri Coronel. Met hen zou Keje natuurlijk wel goed gecommuniceerd hebben.
Keje was om mysterieuze redenen niet gewenst. Werd hij door Coronel en/of Van Basten als een bedreiging ervaren?
Bij de presentatie van Van den Boog kwam uitvoerig ter sprake dat hij de jeugdopleiding van Ajax had doorlopen. Dit is volstrekt irrelevant, want in het rapport Coronel wordt het totaal niet als aanbeveling genoemd.
Verder werd er veel aandacht besteed aan zijn indrukwekkende cv. Ook dit feit is nietszeggend. Van der Hoeven (ex-topman Ahold), Rijkman Groenink (ex-topman ABNAMRO) en Vogelaar (ex-minister voor Wonen,Wijken en Integratie ) hadden ook een fantastische cv en toch ze hebben er een puinhoop van gemaakt.
Rapport Coronel, aanbevelingen, dragende spelers, people manager, voetbalachtergrond, boegbeeld, sollicitatiegesprekken en cv’s. Allemaal flauwe kul.
Het is zo simpel. De voorzitter, de directeur, de trainer en de spelers in een sportorganisatie worden slechts beoordeeld en afgerekend op de sportieve prestaties. Ajax wordt kampioen. De nieuwe algemeen directeur zal daarom altijd succesvol zijn.
…Leve de koning.
Telegraaf
|
Eto'o

|
Geplaatst: Ma 9 feb 2009 23:51
|
|
Citaat: Directeur Rik van de Boog: 'Marco is strijdbaar als altijd'
AMSTERDAM - Toen Rik van de Boog een maand geleden als algemeen directeur in dienst trad bij Ajax, was de club nog titelkandidaat. Door de slechte sportieve resultaten in januari is het tij gekeerd. "We zijn ervan overtuigd dat Marco van Basten een kentering teweeg kan brengen."
U prees drie weken geleden het werkklimaat bij Ajax. Alles was rustig en de horloges stonden gelijk. Is dat nog steeds zo?
"Je lacht met elkaar en je huilt met elkaar bij een voetbalclub. Nu huilen we met elkaar. Dat geldt voor iedereen. De spelers, de technische staf, de clubmensen en de supporters."
Was u zelf bij Vitesse - Ajax?
"Nee, ik lag met griep op bed. Ik heb wel nog contact gehad met Marco van Basten. Hij was strijdvaardig, zoals altijd."
Heeft u de laatste tijd veel contact gehad met Van Basten?
"Ja. Hij zoekt dat contact ook zelf en daar ben ik blij mee. Met technisch manager Danny Blind probeer ik er voor hem te zijn, hem te steunen. We vormen een klankbord voor hem. Van Basten is verantwoordelijk voor het voetbal bij Ajax en wij faciliteren hem, zo moet je dat zien. Van Basten zal zelf ook van deze situatie leren."
De resultaten zijn vooral zo teleurstellend omdat Ajax voor ruim dertig miljoen euro heeft geïnvesteerd.
"Dat klopt. Maar vergeet ook niet dat we met een elftal spelen dat voor de helft bestaat uit zelfopgeleide spelers. Dat zijn jonge spelers die ervaring moeten opdoen."
Hoe is uw relatie met de spelers?
"Van een intieme relatie kun je na een dienstverband van één maand nog niet spreken. Na de nederlagen van de laatste periode steek ik ze wel eens een hart onder de riem. Ze weten inmiddels wel wie ik ben."
Eén punt uit vier duels. Is er sprake van een crisis bij Ajax?
"We hebben een dramatische januarimaand achter de rug en dat is heel vervelend. We zullen erover spreken hoe we het weer op de rit moeten krijgen. Het is echter ook belangrijk dat we van deze situatie leren. We hebben een jonge ploeg en die moet hier wel iets van opsteken."
Wat moet gebeuren om het tij te keren?
"Als het simpel was, was het al gebeurd. Een jonge ploeg is bij opeenvolgende teleurstellingen snel onzeker. Om de negatieve spiraal te doorbreken, is het belangrijk zondag te winnen van Feyenoord. AZ is nu koploper, maar die club heeft vorig jaar ook een slechte periode gehad. Ze stonden er toen slechter voor dan wij nu. Maar ze zijn eroverheen gekomen en ze zijn gegroeid."
Kan Van Basten Ajax omhoog helpen?
"Daar zijn we van overtuigd."
Heeft u contact met voorzitter Uri Coronel over de situatie?
"Net als de fans en net als de medewerkers van Ajax is hij van slag door de resultaten, maar hij houdt zich intern afzijdig van de gang van zaken. Van belangrijke beslissingen houd ik Uri, die de voorzitter is van de toezichthoudende Raad van Commissarissen, wel op de hoogte."
Er waren vrijdag boze fans op het veld en gistermiddag hebben boze fans de bus opgewacht bij de Arena. Wat vindt u daarvan?
"Ook supporters mogen boos zijn. Ik zal zelf een keer vloeken als het misgaat, maar sommige supporters reageren op een andere manier. Ook dat hoort bij voetbal. Van Basten heeft morgen (vandaag, red.) een onderhoud met de fans en als ik minder dan 39 graden koorts heb, ben ik daar zelf ook bij. Elkaar verwijten maken is gemakkelijk, de zaak met elkaar oppakken is moeilijker."
Gaat Ajax achter gesloten deuren trainen om supporters van de training te weren?
"Als dat noodzakelijk zou zijn, zouden we het wel moeten doen. Maar we zijn een voetbalclub en we zullen ons niet verstoppen. Daarin moeten we de oplossing niet zoeken." (JOP VAN KEMPEN/DICK SINTENIE)
Parool
Ik vind Van der Boog tot nu toe wel erg vrijblijvend en makkelijk overkomen hoor. Er spreekt totaal geen ambitie of professionaliteit (kennis van zaken) uit z'n interviews.
Zijn naar buiten gebrachte reactie over het gesprek met de supporters lijkt me overigens ook sterk. De supporters zullen vast niet precies hebben gezegd wat Van der Boog en co wilden horen.
Sowieso ben ik het totaal niet met Van der Boog (en ik neem aan dat hij het van Van Basten heeft) eens dat de selectie van Ajax te jong is. De selectie is vooral te slecht.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Di 10 feb 2009 08:15
|
|
Ja, het was gewoon weer de "alles is ok bij AJAX"-propaganda-show.
|
Jobo

Forum berichten: 673
|
Geplaatst: Di 10 feb 2009 13:58
|
|
Hij kan ook moeilijk zeggen we hebben te weinig kwaliteit. De spelers krijgen dan nog minder zelfvertrouwen en/of minder werklust. Daarnaast verpest je de marktwaarde van je spelers.
Hij heeft vast verstand van het spelletje. Niet iedereen haalt het 2e elftal van Ajax.
Ik hoop wel dat hij onder het genot van een kopje koffie eens spreekt met van Basten. Daarin kan hij eventueel wel eens vragen waarom Sulejmani nou persé op 10 moet. Dit zou Blind ook weleens mogen doen. Verder hoor ik van andere forum gebruikers dat de scouting nog steeds niet functioneert. Dat van basten dan slecht aankoopt vertrouwende op zijn eredivisielive abonnementje is dan ook wel verklaarbaar.
Al 5 jaar niks gewonnen terwijl er best goede trainers zijn geweest. Club is ziek. De scouting speelt hierbij een belangrijke rol. Wanneer je zoveel goede jeugdspelers hebt moet je toch in staat zijn om andere goede spelers te scouten.
Hopelijk worden we 2e en bereiken we ook de cl. Dat zou een boost zijn voor de hele club. Dat kan weleens een zetje zijn dat ons weer doet terugkeren in de top van de eredivsie.
|
Eto'o

|
Geplaatst: Di 10 feb 2009 17:21
|
|
Citaat: Hij kan ook moeilijk zeggen we hebben te weinig kwaliteit. De spelers krijgen dan nog minder zelfvertrouwen en/of minder werklust. Daarnaast verpest je de marktwaarde van je spelers.
Hij heeft vast verstand van het spelletje. Niet iedereen haalt het 2e elftal van Ajax.
Ik hoop wel dat hij onder het genot van een kopje koffie eens spreekt met van Basten. Daarin kan hij eventueel wel eens vragen waarom Sulejmani nou persé op 10 moet. Dit zou Blind ook weleens mogen doen. Verder hoor ik van andere forum gebruikers dat de scouting nog steeds niet functioneert. Dat van basten dan slecht aankoopt vertrouwende op zijn eredivisielive abonnementje is dan ook wel verklaarbaar.
Al 5 jaar niks gewonnen terwijl er best goede trainers zijn geweest. Club is ziek. De scouting speelt hierbij een belangrijke rol. Wanneer je zoveel goede jeugdspelers hebt moet je toch in staat zijn om andere goede spelers te scouten.
Hopelijk worden we 2e en bereiken we ook de cl. Dat zou een boost zijn voor de hele club. Dat kan weleens een zetje zijn dat ons weer doet terugkeren in de top van de eredivsie.
Huh? Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Alsof iedere boerenlul die zo goed tegen een balletje aan kan trappen dat hij in het tweede elftal van Ajax terechtkomt (en dus niet eens het profvoetbal heeft gehaald) verstand van voetbal heeft. Dat is juist een deel van de denkwijze die Ajax regelmatig de kop kost.
|
Jobo

|
Geplaatst: Di 10 feb 2009 18:32
|
|
Citaat: Hij kan ook moeilijk zeggen we hebben te weinig kwaliteit. De spelers krijgen dan nog minder zelfvertrouwen en/of minder werklust. Daarnaast verpest je de marktwaarde van je spelers.
Huh? Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Alsof iedere boerenlul die zo goed tegen een balletje aan kan trappen dat hij in het tweede elftal van Ajax terechtkomt (en dus niet eens het profvoetbal heeft gehaald) verstand van voetbal heeft. Dat is juist een deel van de denkwijze die Ajax regelmatig de kop kost.
Jij hebt het over kennis van zaken. Met deze zaken bedoelde je naar mijn interpretatie het voetbaltechnische aspect. Ik ben van mening dat iemand die in het 2e elftal van Ajax heet gespeeld best snapt dat een linksbuiten op linksbuiten moet en dat spelers met kwaliteit gekocht dienen te worden tegen een marktconforme prijs.
Jij speekt dit tegen. Hier hebben we een verschil van inzicht. Dat kan. Jij gaat (naar mijn weten)uit van een aantal interviews door subjectieve verslaggeving op basis waarvan jij stelt dat de beste man geen kennis van zaken hebt. Dit gaat mij te ver.
Het overbrengen en implementeren van een speelwijze is echter een andere zaak. Hier doelde jij op met de gedachtegang die bij Ajax heerst. Het snappen en overbrengen zijn verschillende elementen.
|
Eto'o

|
Geplaatst: Di 10 feb 2009 19:12
|
|
Weten dat een linksbuiten als linksbuiten opgesteld moet worden bewijst in mijn ogen niet dat je verstand van voetbal hebt. En het ging mij er dus om dat het helemaal niets hoeft te betekenen dat je zelf goed kan voetballen. Genoeg ex-voetballers (ook toppers) die er de ballen verstand van hebben.
|
Jobo

|
Geplaatst: Di 10 feb 2009 20:53
|
|
Citaat: Weten dat een linksbuiten als linksbuiten opgesteld moet worden bewijst in mijn ogen niet dat je verstand van voetbal hebt. En het ging mij er dus om dat het helemaal niets hoeft te betekenen dat je zelf goed kan voetballen. Genoeg ex-voetballers (ook toppers) die er de ballen verstand van hebben.
Dan moeten we proberen te kwantificeren wat hij volgens jou (en andere forumleden)voor verstand van voetbal moet hebben. Moet hij in staat zijn om haarfijn alle looplijnen van spelers te noemen?
Wat zou onze algemeen directeur van voetbal moeten weten?
Al zou je kunnen vaststellen dat de kennis van een algemeen directeur ook varieert aan de hand van de bedrijfsstructuur. Met een sterke TD of zonder sterke TD. Wat vinden jullie?
Ik denk dat je in de huidige situatie een Algemeen directeur nodig hebt die verstand heeft van het spelletje en een beetje inzicht in de kwaliteiten van spelers. Dit komt mede vanwege het feit dat je geen sterke TD hebt. Ik heb geen inzicht in hoeverre onze algemeen directeur hier verstand van heeft. Hij zit er erg kort om dat nu al te beoordelen.
Wellicht terug naar een landschap met een sterke TD die wel verstand van voetbal heeft, en zich al ruimschoots heeft bewezen Haal Leo Beenhakker zou ik zeggen.
|
jamesgf

Forum berichten: 420
|
Geplaatst: Di 10 feb 2009 21:38
|
|
http://www.ajax.tv/index.php?item=cat&type=new&vid=3332
Heeft iemand dit filmpje gezien? Meneer weet niet eens hoe je AFCA uitspreekt... Sorry, maar wat heeft hij bij AFC(!) Ajax te zoeken? Ik denk dat zelfs Fontein dat nog wel had geweten. Hij maakt sowieso al geen bijster goede indruk in de media.
Ik vind het nog steeds jammer dat Keje Molenaar geen ad is geworden, echt een persoonlijkheid met verstand van zaken. Misschien wel een te grote persoonlijkheid, waardoor er niet voor hem gekozen is (Marco had toch ook hierin een vinger in de pap? Jansma wilde hij). Ook Leo van Wijk had ik een goede optie gevonden. De link met Cruijff is snel gemaakt.
Weet iemand tot wanneer zijn contract loopt? Hij hoeft van mij niet weg, maar ik mag toch hopen dat als het zover komt Ajax geen afkoopsom hoeft te betalen zoals in het verleden.
|
r-style

Forum berichten: 375
|
Geplaatst: Vr 27 maa 2009 17:16
|
|
Citaat: Interview Rik van den Boog
Amsterdam, 27 mrt 2009
Rik van den Boog heeft zijn eerste kwartaal als algemeen directeur van Ajax achter de rug. Voor Ajax.nl blikt hij terug op de afgelopen maanden en kijkt hij ook vooruit op de komende periode.
Uw eerste kwartaal bij Ajax zit er op. Hoe kijkt u daarop terug?
,,We werken inderdaad vanaf 1 januari in de nieuwe ‘opstelling’. Met Henri van der Aat als commercieel directeur, Jeroen Slop als financieel directeur en Danny Blind en Marco van Basten als eindverantwoordelijken voor het voetbalgedeelte. Ik vind het vooral erg leuk. Het kost veel tijd, maar we zijn met boeiende dingen bezig. De periode voor mijn komst is er al veel neergezet, dus dat scheelt.”
Heeft u al veel veranderd?
,,Ik ben niet zozeer aangenomen om de boel helemaal te veranderen. Ik had laatst een interview en toen heb ik bewust over evolutie gesproken in plaats van revolutie. Maar ik heb wel wat dingen ingevoerd die binnen deze organisatie nog niet werden gedaan. Andere overlegstructuren bijvoorbeeld. Om duidelijker te krijgen wie waar verantwoordelijk voor is. En al vrij snel na mijn komst bleek uit gesprekken met Marco dat hij, in tegenstelling tot wat iedereen denkt, helemaal niet de baas over alle voetbalzaken wil zijn. Dus daar heb ik wat in geschoven. De onderdelen waar hij Danny voor heeft aangenomen zoals scouting en de jeugdopleiding, blijven bij Danny. En Danny voert nog steeds het proces van aan- en verkoopbeleid uit. Die zaken vallen nu direct onder mij en niet meer onder Marco.”
Wat is dan nu exact de rol van Marco van Basten?
,,Marco is primair verantwoordelijk voor het eerste elftal en Jong Ajax. Als hoofdtrainer geeft hij bij mij aan welke speler hij wil aantrekken en welke speler mag vertrekken. Danny zorgt dan voor de uitvoering daarvan. Voordat Marco bij Ajax tekende, heeft hij bepaalde zaken in zijn contract op laten nemen. Om te voorkomen dat hem zou overkomen wat andere trainers bij verschillende clubs wel is overkomen. Dan moet je denken aan zaken die betrekking hebben op de hoogte van investeringen in de selectie en andere punten omtrent het aan- en verkoopbeleid. Maar dat wil niet zeggen dat hij de technisch directeur is. Dat werd na het vertrek van Martin van Geel wel zo geïnterpreteerd. Omdat hij die taken tijdelijk op zijn bord kreeg.”
Wat is u specifiek opgevallen in die eerste maanden?
,,Iedereen heeft een mening over Ajax. Dat wist ik al. Maar ik beleef het nu op een heel andere manier. En omdat ik nu weet wat er daadwerkelijk speelt bij deze club, hoor en lees ik ook ontzettend veel onzin. Men roept vaak maar wat over Ajax. Ik stoor me er aan dat er wel overal geroepen wordt wat er is uitgegeven aan spelers, maar dat niemand kennelijk meer weet dat we ook voor ruim 35 miljoen euro aan spelers zijn kwijtgeraakt. Wat me het meeste is opgevallen is vooral positief, namelijk de potentie die deze club heeft.”
Zei u daarom dat Ajax de Champions League zou kunnen winnen?
,,Er werd tijdens de perspresentatie flink doorgevraagd over dit onderwerp. Ik ben er zelf niet over begonnen. Maar als mij wordt gevraagd of Ajax ooit de Champions League nog een keer wint, ga ik geen ‘nee’ zeggen. Je moet ambitie hebben. Het is niet realistisch om te stellen dat dat binnenkort gebeurt. De verschillen zijn zó groot, niet alleen vanwege de tv-gelden, maar ik snap wel dat bepaalde competities interessanter zijn om in te spelen dan de Nederlandse. Dat heeft Marco in de persconferenties rondom de wedstrijden tegen Fiorentina en Olympique Marseille ook al diverse malen aangegeven. Ajax is op dit moment geen Europese top. Maar als we er voor kunnen zorgen dat onze talentvolle spelers een of twee jaar langer bij Ajax blijven en de spelers die we gekocht hebben ontwikkelen zich ook goed en we vullen die groep aan met een paar ervaren spelers, bij voorkeur ex-Ajacieden, dan zou het op termijn misschien een keer kunnen lukken. We gaan in elk geval de komende jaren een beleid voeren dat gericht is op het langer behouden van spelers uit onze opleiding, en het gevarieerder opleiden van spelers. Maar ook door middel van iets andere spelers te scouten.”
Verandert het bestaande beleidsplan 2006-2011?
,,Ja, dat wordt her en der aangepast. We maken het concreter en herijken de doelstellingen. Daar wil ik nu niet teveel over zeggen.”
Maar een supporter wil wel weten of Ajax nog een keer kampioen gaat worden.
,,We moeten elk jaar meedoen om de landstitel. Dat verandert niet. Dit seizoen is het in januari misgelopen en AZ heeft eigenlijk geen steken laten vallen, waardoor we de druk ook niet meer hebben kunnen opvoeren. Dat is doodzonde. Nu richten we ons op de tweede plek, en dat is ook erg belangrijk voor Ajax. De supporters hebben de afgelopen weken weliswaar genoten van de wedstrijden in de UEFA Cup, maar zij willen net als wij niets liever dan in de Champions League spelen.”
www.ajax.nl
|
Koen_Ajax

Forum berichten: 3310
|
Geplaatst: Vr 27 maa 2009 17:22
|
|
Van den Boog maakt op mij een goede indruk. Er wordt vaak gedaan alsof hij altijd Van Basten achterna loopt, maar hij heeft Van Basten al een paar keer op een aantal punten gewezen die hij moet veranderen.
Ambitieus en een echte Ajax-man, dan komt het wel goed.
|
Riejuh

Forum berichten: 7454
|
Geplaatst: Vr 27 maa 2009 17:24
|
|
Goed om te horen dat er toch wat kleine aanpassingen zijn gebeurd. In het begin had ik mn twijfels over Rick van den Boog, maar ik moet zeggen dat hij wat mij betreft een goede indruk achterlaat voor het eerste kwartaal. Het scheelt natuurlijk wel een grote slok op de borrel dat we voor het eerst sinds jaren in rustig vaarwater zitten.
|
Bart

|
Geplaatst: Di 31 maa 2009 17:42
|
|
Citaat: Ajax-directeur Van den Boog: 'Ik ben hier de baas'
Hij begon ooit als wiskundeleraar, nu is Rik van den Boog (49, foto, links) algemeen directeur van Ajax. En probeert hij de club omhoog te stuwen. In de nieuwe Sportweek spreekt hij openhartig over zijn samenwerking met Marco van Basten (foto, rechts), supporters op het trainingsveld en het zoveelste leerjaar van de Amsterdammers, zonder landstitel. ‘Daar baal ik zelf ook van.’
Hieronder een aantal passages uit het uitgebreide interview.
Door Edwin Struis & Bart Vlietstra
Gaat u nog toenadering zoeken tot Johan Cruijff?
“Nee. Cruijff ís Nederlands voetbal. Als ik hem ergens zie staan, zal ik zeker naar hem toestappen. Dat wat ik dan van hem kan stelen, zal ik stelen. En als hij van mij wat wil oppikken, vind ik dat ook goed.”
Het probleem met Cruijff binnenhalen is dat hij meteen de baas wil spelen.
“Dat kan dus niet, want ik ben hier de baas. Dan heb ik jullie toch antwoord gegeven? Ik heb een simpele filosofie: als Cruijff een betere baas is voor Ajax en iedereen juicht dat toe; prima, dan moet hij dat worden. Als hij dat kan brengen. Maar op dit moment is er hier maar één baas en dat ben ik.”
En die baas wil van Ajax weer de leading lady van de eredivisie maken?
“Minstens.”
En internationaal?
“We willen elk jaar overwinteren. Het liefst in de Champions League. Daarin spelen clubs die verder zijn, het kost zeker één, twee jaar om dichter bij de internationale top te komen. Hopelijk werkt de recessie in ons voordeel.”
Sportweek.nl
|
Koen_Ajax

|
Geplaatst: Di 31 maa 2009 18:04
|
|
Zo moet dat, Rik!
Krachtige taal voor 'de praatpop' van Marco. Ik heb veel vertrouwen in Van den Boog en Van Basten.
|
DIMC85

Forum berichten: 1585
|
Geplaatst: Di 31 maa 2009 21:28
|
|
Ik vind het een goede man tot nu toe, heeft verstand van het spelletje en is duidelijk.
|
JS

Forum berichten: 741
|
Geplaatst: Vr 3 apr 2009 22:18
|
|
Sportwereld:
Citaat: Ajax hét alternatief voor Arsenal
Door MAARTEN WIJFFELS
AMSTERDAM - Sinds drie maanden is Rik van den Boog (49) de baas van Ajax. De directeur drukt steeds meer zijn stempel in Amsterdam.
Rik van den Boog. FOTO PIM RAS
Elke maand houdt Marco van Basten een voortgangsgesprek in het kantoor van Rik van den Boog. De trainer van Ajax legt de algemeen directeur uit wat hij doet en welke ontwikkelingen en knelpunten hij ziet in zijn werk met spelers en staf.
Die maandelijkse evaluatie heeft Van den Boog ingevoerd op alle afdelingen, voor de leidinggevenden die rechtstreeks aan hem rapporteren. Van de hoofdtrainer, via de financieel directeur tot de perschef.
,,Het helpt mij om het personeel en de organisatie snel te leren kennen,’’ zegt de baas van Ajax in zijn net verbouwde kantoor in de Arena. ,,Maar we doen het vooral voor de ontwikkeling van de mensen zelf. ,,Heb je actie ondernomen op de afgesproken aandachtspunten? Hoe is het gegaan met het budget? Waar kun je zaken veranderen? Iedere manager heeft zijn doelstelling voor een jaar. Tussendoor steeds weer reflecteren op wat je doet of niet doet, daar word je wijzer van.’’
Kort na zijn aantreden zei Van Basten in een gesprek al dat hij helemaal niet de baas over alle voetbalzaken wilde zijn in de Arena. ,,Marco zei: ‘reken me af op de focus op de selectie. De dingen eromheen, zorg nou dat iemand anders dat gaat managen.’ Dat is een heel ander beeld dan iedereen van hem heeft. Dus ben ik wat gaan schuiven. Marco is nu primair verantwoordelijk voor Ajax 1 en Jong Ajax. Als hoofdtrainer geeft hij bij mij aan welke speler hij wil aantrekken en welke speler mag vertrekken. Danny Blind zorgt voor de uitvoering daarvan.
,,De onderdelen waar Van Basten Blind voor heeft aangenomen zoals scouting en jeugdopleiding, blijven bij Danny. Die zaken vallen direct onder mijn eindverantwoordelijkheid en niet meer onder Marco.’’
Het is een wijziging die aansluit bij hoe Van Basten in de praktijk het hele seizoen al werkt. Bij een keeperskeuze tussen Kenneth Vermeer en Maarten Stekelenburg gaat hij puur voor de sportieve afweging. Hij wil niet afgeleid worden door zakelijke argumenten, zoals een mogelijke waardevermindering van de gepasseerde Stekelenburg op de transfermarkt.
Van den Boog: ,,Van Basten wordt afgerekend op de resultaten van het eerste elftal. Hij voelt en ziet elke dag de spelers. Dan moeten we hem ook op basis van díe ervaringen kunnen laten kiezen en waar nodig doorselecteren.
,,In het geval van Maarten Stekelenburg denken we trouwens niet aan een transfer. We willen hem niet kwijt en wie zegt dat hij zijn plek niet kan terugverdienen? Topsport en een topsportmentaliteit, voor mij hoort daarbij dat je óók je verlies kunt nemen, om daarna sterker terug te komen. Wie dat niet kan, wil ik sowieso niet bij Ajax.’’
Het zijn dit soort teksten die Van Basten de overtuiging geven dat zijn nieuwe baas hetzelfde hoge ambitieniveau nastreeft als hijzelf. Een topper met kennis en een ruime ervaring op een heel ander terrein dan waar zijn eigen competenties liggen. Binnen Ajax werd al snel duidelijk dat ze het goed kunnen vinden. Er is groot wederzijds respect tussen de voormalige beste spits van de wereld en de directeur die zelf op zijn 32ste in Finland, Wit-Rusland en de Baltische Staten zat. Daar gaf Van den Boog al leiding aan een paar duizend man van de internationale tak van electronicaconcern Rank Xerox.
Als trainer lijkt Van Basten wat dat betreft op Johan Cruijff. Die verzamelde ook kennis om zich heen die hij zelf niet had. En gaf mensen zoals analist Tonny Bruins Slot publiekelijk snel credits.
,,Wat ik in mijn rol probeer, is concreet te maken wat mijn voorgangers al in beleidsplannen hebben gevat,’’ zegt Van den Boog. ,,Wat Ajax wil is niet nieuw: we willen weer dichterbij de Europese top komen. ‘Top’ heb je inmiddels in twee gradaties. Je hebt top Olympique Marseille en top Manchester United. We geloven dat Ajax structureel op het niveau Marseille kan spelen en zelfs nog iets daar voorbij, op het moment dat we talenten zoals Babel, Sneijder of De Jong anderhalf tot twee jaar langer vasthouden.
,,Van Basten en Blind zijn voetbalexperts met opvattingen over hoe dat zou kunnen. Ik denk mee en help hen zaken concreet te maken. We hebben alleen een kans als heel duidelijk is waar Ajax de komende jaren voor staat en de leiding niet gaat zwalken in de koers.’’
Het plan van Ajax komt erop neer dat de club zichzelf gaat profileren als hét alternatief voor Arsenal. Die club is een magneet voor toptalent in de leeftijd van 15 tot 19 jaar. Maar de kans op een doorbraak als prof zal bij Ajax altijd groter blijven. Dit seizoen zijn 16 van de 28 spelers uit de A-selectie zelf opgeleid. Het streven is die score structureel naar vijftig procent en liefst hoger te tillen.
Het zou het beeld van Ajax als onderscheidende voetbalclub verder versterken. Tegelijkertijd zet de club erop in heel gericht oudere spelers uit de internationale top, bij voorkeur ex-Ajacieden, terug te halen. Die moeten de begeleiding van de jongeren in Ajax 1 op zich nemen.
In de scouting en de opleiding wil Ajax gevarieerder te werk gaan. Naast de technisch vaardige nummer 10 ook de spelers die rond hem spelen vroeg opsporen en in het eerste elftal krijgen. Met daarbij op alle posities meer oog voor fysieke en mentale weerbaarheid. Een jeugdige rechtsbuiten bij wie testen nu al uitwijzen dat hij nooit groter wordt dan 1.70 meter, wordt anders beoordeeld dan een buitenspeler met meer lengte.
Ook verwacht Ajax van zijn jonge profs dat ze meer aandacht besteden aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Deze maand tekent Van den Boog namens Ajax een verbintenis met de stichting Right to Play, als tweede Europese voetbalclub na Chelsea. Spelers van Chelsea bezoeken voor Right to Play sportontwikkelingsprojecten voor kansarme kinderen in landen als Libanon, Ghana en Jordanië.
,,Voetbalclubs en hun spelers hebben veel impact. Dat zie je op allerlei niveaus in de samenleving. Veel mensen hangen hun identiteit zelfs op aan een club. Het is onze taak aankomende profs te begeleiden in die rol. Dus bezoeken ze ziekenhuizen, scholen, sponsorbijeenkomsten. Supporters moeten niet alleen het gevoel hebben dat ze Ajax zien spelen, maar ook Vertonghen en Vermaelen en eigenlijk zelfs Jan en Thomas. Bij je rol als Ajax-speler hoort ook dat je met net zoveel motivatie tegen Den Haag speelt als tegen Marseille. Jonge talenten zouden sneller rijp moeten kunnen zijn. Zodat ze eerder in hun loopbaan kunnen pieken.’’
De komende tijd zal er binnen Ajax veel tijd gaan zitten in het aansturen van alle jeugdtrainers. ,,Ook van hen verwachten we dat ze hun competenties uitbreiden. Alleen voetbaltrainer zijn is straks niet meer genoeg. Wie niet mee kan of wil vervangen we.’’
Met de trainersstaf van Van Basten is hij al volop aan de slag. Van den Boog geniet van de samenwerking, maar schuwt de kritische analyse niet. ,,Marco is zijn trainercarrière begonnen met zijn vrienden. Het is nu nog niet zo dat met Marco, John en Rob 1+1+1 zes is. In hun geval is 1+1+1 drie. De competentie van alle drie ligt nadrukkelijk op technisch/tactisch gebied.
,,Dat er andere kennisgebieden zijn, begrijpen ze en ze staan erg open om op die gebieden te leren. Het kan zijn dat ze zich met z’n drieën zodanig ontwikkelen dat ze onderling alle competenties die gevraagd worden verdelen. Ze hebben daar dit seizoen de kans toe. Mocht blijken dat ze met z’n drieën toch nog niet alle competenties invullen, dan zoeken we naar de juiste samenstelling.’’
Klinkt goed.
En kijkend naar het laatste stukje zou het zomaar kunnen dat Witsche en/of Van het Schip komende zomer vertrekken of een andere functie krijgen...
Citaat: Ajax hoopt op terugkeer Van der Vaart
AMSTERDAM - Rafael van der Vaart (26) is een speler met een Ajax-achtergrond die de club over een paar jaar graag terugziet. Dat zegt Ajax-directeur Rik van den Boog.
,,Hij zou veel voor onze plannen kunnen betekenen. Liefst als hij 29 jaar is, maar 31 is ook prima,’’ zegt Van den Boog.
Lijkt me logisch, al lijkt zowel 29 als 31 me wat vroeg.
|
Riejuh

Forum berichten: 7454
|
Geplaatst: Vr 3 apr 2009 22:44
|
|
Mooi interview, ook iets waarvoor ajax moet staan. Een jeugdig elftal gevuld met een paar routiniers en de meerderheid van de selectie afkomstig uit de eigen jeugd. Dit is een visie die ik al een aantal jaar mis en ik heb het idee dat dit terugkomt met Rick vd Boog en San Marco.
|
Bart

|
Geplaatst: Za 4 apr 2009 08:41
|
|
Nou moet die het nog gaan uitvoeren wat een stuk moeilijker is,dan het zo maar te roepen.Ik heb alle vertrouwen in hem dat hem wel lukt.Ik denk dat er komende zomer ook wel een nieuwe assistent bij komt die op communicatie vlak erg sterk is.
|
Rinus

Forum berichten: 1713
|
Geplaatst: Za 4 apr 2009 11:15
|
|
Eerlijk gezegd, is er naar mijn denken helemaal nog niks veranderd. Van Basten maakt dan in de opstellingen dan wat andere beslissingen dan Koeman, Blind, Ten Cate en Koster maar voor de rest hoor ik nog niks raars! Of komt dat op de lange termijn?
|
Janta

Forum berichten: 243
|
Geplaatst: Za 4 apr 2009 12:36
|
|
Technische staf moet zich omscholen
Rik van de Boog is flink op weg om Ajax naar zijn hand te zetten. Trainers en managers moeten zich maandelijks in een gesprek tegenover hem verantwoorden. Daarnaast wordt er veel verwacht qua omscholing op het gebied van competenties en als dat niet lukt dan ga je eruit, waarschuwt de directeur.
Hij doelt onder andere op de technische staf bestaande uit Van Basten, Witschge en Van 't Schip. Volgens Van den Boog zijn ze te veel uit hetzelfde hout gesneden en moeten er enkelen omscholen. Ze zijn alledrie technisch/tactisch goed maar - overigens noemt Van den Boog het niet - ze missen toch wel de mensenlijke vaardigheden.
'Het is nu nog niet zo dat met Marco, John en Rob 1+1+1 zes is. In hun geval is 1+1+1 drie. De competentie van alle drie ligt nadrukkelijk op technisch/tactisch gebied', zegt Van den Boog in het dagblad.
'Dat er andere kennisgebieden zijn, begrijpen ze en ze staan erg open om op die gebieden te leren. Het kan zijn dat ze zich met z’n drieën zodanig ontwikkelen dat ze onderling alle competenties die gevraagd worden verdelen. Ze hebben daar dit seizoen de kans toe. Mocht blijken dat ze met z’n drieën toch nog niet alle competenties invullen, dan zoeken we naar de juiste samenstelling', aldus de directeur.
De eerst stap is daarbij wellicht al voor de korte termijn gezet. De blessure van Rob Witschge zorgt ervoor dat hij dit seizoen niet meer op het trainingsveld zal staan. Pieter Huistra vervangt hem in de technische staf, maakte Ajax vrijdagmiddag bekend. Van den Boog zal wellicht al rekening hebben gehouden met de competenties. Overigens waren de andere kandidaten Frank de Boer en Dennis Bergkamp naar alle waarschijnlijkheid niet geschikt vanwege hun drukke programma. De Boer doet de A1 en Oranje en Bergkamp de cursus en Oranje B.
Naast de staf zullen ook de jeugdtrainers hun competenties moeten uitbreiden als het aan Van den Boog ligt. 'Alleen trainer zijn is niet meer genoen', aldus de directeur.
Bron: AD
Duidelijk een man met visie.
|
ghostwriter

Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Za 4 apr 2009 15:15
|
|
Volgens mij betekend dat gewoon Rob Witschge naar Jong Ajax aangezien Marco altijd John van 't Schip als assistent zal houden. Neeskens er dan bij in plaats van Witschge en over een paar seizoenen Frank de Boer in plaats van Neeskens. Iets waar ik al vanaf het begin voor pleit en ik denk dat als je goed kijkt het ook gewoon heel logisch is.
|
Koen_Ajax

|
Geplaatst: Za 4 apr 2009 15:29
|
|
Citaat: Volgens mij betekend dat gewoon Rob Witschge naar Jong Ajax aangezien Marco altijd John van 't Schip als assistent zal houden. Neeskens er dan bij in plaats van Witschge en over een paar seizoenen Frank de Boer in plaats van Neeskens. Iets waar ik al vanaf het begin voor pleit en ik denk dat als je goed kijkt het ook gewoon heel logisch is.
Ja, inderdaad JohnDylan. Met Neeskens erbij heb je een ervaren man die ook nog eens een team lekker kan laten voetballen (kijk naar Oranje B). Ook lijkt het me dan makkelijker om toptalent Van Wolfswinkel binnen te halen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Ma 6 apr 2009 14:19
|
|
Citaat: 'Ajax-directeur kleineert Johan Cruijff en Piet Keizer'
Bron: Voetbal international
Nederland is een leuk, doch merkwaardig land. En wij zijn een vermakelijk en prettig gestoord volk. De kiezers wilden Pim Fortuyn en kregen Jan Peter Balkenende. Vervolgens scoorde Jan Marijnissen hoog bij de verkiezingen, maar die gereformeerde boys van de splinterpartij ChristenUnie maken, dankzij ons politieke systeem, de dienst uit.
Ik kan er maar niet aan wennen dat Arie Slob en André Rouvoet ook namens mij beslissingen nemen. En onze leider laat vakbondsvrouw Agnes Jongerius als een op macht beluste koningin de show stelen, met CDA-fractievoorzitter Pieter van Geel als een ambitieuze kroonprins. Agnes Kant blijkt geen boegbeeld, maar is een gemankeerd demagoog. Het vertrek van Marijnissen gaat de socialisten nog opbreken.
VVD-leider Mark Rutte blijft de uitstraling van een welbespraakte gymnasiast houden, maar is geen man die kiezers naar de liberalen trekt. Al zal iedereen dolblij zijn dat hij destijds de prestigestrijd van Rita Verdonk won, want die mevrouw blijkt niet geremd te worden door enige kwaliteiten. Zij is slechts de sprekende pop van een paar strategen, die overigens ook geen vertrouwen meer in haar hebben.
Alexander Pechtold werd lang niet serieus genomen, maar hij heeft helemaal alleen het levenswerk van Hans van Mierlo gerenoveerd. Als de situatie niet zo schrijnend was, zou het heel vermakelijk zijn, maar ik kan er niet om lachen als Geert Wilders het straks voor het zeggen krijgt. Ab Klink, onze nationale betuttelaar, zie ik graag zo snel mogelijk vertrekken. Hij heeft op zijn geweten dat ik met andere volwassen rokers in het café geen sigaartje meer mag opsteken.
Ik houd me altijd en overal aan de huisregels, maar als rokers in dit land niet samen mogen roken, zonder anderen tot last te zijn, streeft de overheid het doel voorbij. Vooral als er een deur verder, dankzij het uit 1976 stammende gedoogbeleid, legaal softdrugs mogen worden verkocht. Ik verlang naar het realisme van Gerrit Zalm. Op die man kon je met een gerust geweten stemmen. Als bestuursvoorzitter van ABN Amro greep hij meteen in toen zijn topmedewerkers een bonus wilden incasseren.
Je raakt niet uitgepraat over Nederland. Het land dat De Toppers naar het Eurovisie Songfestival stuurt; je schaamt je toch dood? Een paar platte Amsterdammers in te nauwe glitterpakken die een trendy weggooideuntje kwelen. Op de televisie struikel je over de zelfingenomen koks die de wijsheid in pacht denken te hebben, iedere collega schofferen, maar misschien beter wat meer aandacht aan hun eigen tenten kunnen besteden.
We leven in een land waar Frans Bauer als presentator van Bananasplit een kijkcijferkanon is. Hoe diep kunnen we zinken? Het kan nog erger. SBS 6 vliegt voor iedere interland Harry Vermeegen over uit Florida. Zijn gedateerde, onnozele onderbroekenlol is uit de mottenballen gehaald en ervaar ik als een regelrechte minachting van de kijkers. Sommige dingen doe je de kijker niet aan. Nu gaat Vermeegen ook nog een single maken met Ali B. En ik kijk er niet van op als dat een hit wordt.
Nick & Simon trekken overal volle zalen, plaatsgenoot Specs Hildebrand kent niemand. Die hysterische pubers in al de talentenshows zijn nationale helden, J.W. Roy en Ralph de Jongh zijn blij met elk live optreden. Eigenlijk zijn we een smakeloos volk. Zelfs mijn generatiegenoot Frits Spits doet eraan mee. Ik hoor hem in de auto voortdurend klunzige telefoonspelletjes doen met luisteraars. Daar leen je je toch niet voor? En ik verzeker u dat heel Nederland zich straks op de dijen slaat van het leedvermaak als het boek over de jeugdzonden van Máxima op de markt komt. Ik ben een overtuigd republikein, maar tevens democraat en ik leg me graag neer bij de meerderheid. Als Balkenende aan het bewind is, word je vanzelf monarchist.
Hoop op betere tijden heb ik niet. Kwaliteitskrant de Volkskrant stuurde de begenadigde sportcolumnist Nico Dijkshoorn weg, omdat de oogappel van semi-intellectueel Nederland Remco Campert zo leuk over Wout Wagtmans, Klaas Boot, Eef Kamerbeek, Kees Broekman en Abe Lenstra kon schrijven. Maar de op leeftijd zijnde schrijver wíl helemaal geen sportcolumn. Dat noem ik nog eens duidelijke communicatie... Dijkshoorn publiceert vanaf deze week in dit blad. Ik ben blij met zijn komst, ik hoop dat ook u hem waardeert.
Van de krant achter de televisiezender Wakker Nederland hoeven we ook niets te verwachten. Het feit dat Louis van Gaal wat spaargeld verkeerd had belegd was zelfs voorpaginanieuws. Ik vond het meer schending van de privacy, maar zo heeft iedereen zijn eigen normen. Omdat de voetbalwereld een afspiegeling van de normale maatschappij is, kijk ik nergens meer van op. Peter Bosz mocht vorige week uithuilen in het AD. Bosz is oneerlijk behandeld en kan niet tegen onrecht. Tja, wie wel?
Ik begrijp nog steeds niet dat iedereen bij Feyenoord slaafs achter een man aanhobbelde die ervaring had opgedaan bij AGOVV Apeldoorn, De Graafschap en Heracles Almelo. Hij kwam naar de grote stad met een onrealistisch rapport over een topsportklimaat in De Kuip en kocht vervolgens voor een vermogen spelers die nu niets meer waard zijn. Mario Been en Leo Beenhakker moeten weer helemaal opnieuw beginnen. Bij NEC haalde Been het optimale rendement uit een middelmatige groep. Als hem dat ook in Rotterdam lukt, breken er goede tijden aan voor Feyenoord.
De volksmenners die Jorien van den Herik hebben weggestuurd, doen nu een beroep op de supporters geld te storten voor de noodlijdende club. Er wordt opnieuw misbruik gemaakt van de clubliefde bij gewone mensen. De spelers en hun zaakwaarnemers riepen ongevraagd in koor dat bestaande contracten moeten worden gerespecteerd. Dat klopt, maar het zou een mooi gebaar naar de achterban zijn indien de spelers een fraai bedrag op tafel legden. Zij hebben tenslotte hun zakken gevuld en slecht gepresteerd.
Ajax-directeur Rik van den Boog (foto) presteerde het in NRC Handelsblad de ereleden Johan Cruijff en Piet Keizer te kleineren. Hij ziet de toegevoegde waarde niet om ze weer binnen te halen bij Ajax. Van den Boog is iemand die het wiel van de sterke man in de organisatie kiest. Hij legt uit dat Marco van Basten verantwoordelijk is voor het eerste elftal en het beloftenteam, en het aan- en verkoopbeleid bepaalt. Van den Boog vindt het geweldig, hij noemt de samenwerking zelfs waanzinnig, omdat Van Basten streeft naar perfectie en hij openstaat voor alles wat hij nog kan leren. Van den Boog, die blijkbaar niets meer kan opsteken van Cruijff en Keizer, komt over als een gemotiveerde mentor van de leergierige Ajax-coach.
Waarom willen trainers altijd alle macht? Fred Rutten stond nog niet op straat bij Schalke 04 of hij eiste al een dubbelfunctie bij PSV. Hij wil daar trainer worden, maar tevens technisch directeur spelen. Zou Rutten zich wel eens hebben afgevraagd of hij geschikt is voor die functie? Kan hij hard onderhandelen met voetbalmakelaars? Wil hij hard onderhandelen met zijn eigen spelers? Trainers zouden zich dag en nacht met het elftal moeten bezighouden en zich niet laten afleiden door andere zaken.
De vaderlandse media kunnen hun lol op met Rutten. Hij is zeer achterdochtig, ziet achter iedere boom een vijand, presenteert zich belabberd en is verbaal zwak. Verder wil hij de eindredactie voeren over alle interviews die zijn spelers geven. Na de voetballer en de perschef eist Rutten ook nog allerlei overbodige veranderingen. Alle eindredacteuren in Nederland hebben dan ook een voorkeur voor Co Adriaanse, die wél volwassen met de media omgaat.
Het bestuur van FC Zwolle heeft zichzelf onmogelijk gemaakt door tijdens de arbitragezaak de op non-actief gestelde trainer Jan Everse op een schandalige wijze te beschadigen. Hij zou hebben geweigerd een jas van een sponsor te dragen, had zijn auto verkeerd geparkeerd, was met modderige voetbalschoenen over het tapijt gelopen en zou de telefoon hebben opgenomen als 'de koning van Zwolle'. Hoe verzinnen volwassen mensen zoiets? En het is een wonder dat er nog een jurist met deze bullshit op pad wil.
De Zwolse beleidsbepalers hebben echter ook gemene en achterbakse trekjes, want in hun ogen zou Everse een jeugdige stagiair op de club seksueel hebben geïntimideerd. Voor zo’n zware beschuldiging moet je met bewijzen komen. Als Everse daadwerkelijk in de fout ging, had een goed bestuur hem op staande voet ontslagen. Dergelijke aantijgingen breng je niet als tussenzin. En een dubbelzinnige opmerking moet niet worden opgeblazen als ongewenste intimiteit.
Volgens de voorzitter van de arbitragecommissie kent deze zaak alleen verliezers. Voorlopig vind ik alleen Everse een verliezer, hij is het slachtoffer geworden van een paar incompetente notabelen die maar niet kunnen wennen aan de succesvolle werknemer die het begrip autoriteitvrees niet kent. Het is een zegen voor de voetballerij dat de heren nu zelf opstappen. Bij de Rotary, de bridgeclub en op de golfcourse in Zwolle en omstreken is iedereen gewaarschuwd. Ze komen eraan. Kijk uit met een pikant grapje. (JD)
|
| | | |
|
|
|