Auteur
|
Bericht
|
jamesgf

Forum berichten: 420
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Do 4 nov 2010 17:34
|
|
Citaat: Ja, beter dan de adoratie voor Laporta van Geldwolf Cruijff. Half miljard schuld.  Vanenburg die overal verschrikkelijk gefaald heeft als trainer.  De Wit was al gehaald onder De Mos. Kieft de Boomstam als spitsentrainer.
Ik wil het best met je over het Barcelona van nu en het Barcelona van zeven jaar terug hebben, maar jouw zienswijze op de huidige situatie bij Ajax laat al te wensen over.
Citaat: Cruijff is out of time. Hij is een legende en verleden tijd. Alleen trainers die leven in het hier en nu en te maken hebben met de huidige voetbalcultuur/jungle kunnen AJAX redden.
Precies, daarom zweert een Guardiola bij Cruijff en hebben ze zoveel contact. Ga je me nu zeggen dat Guardiola ook niet van deze tijd is? Ze zijn hun tijd eerder ver vooruit.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Do 4 nov 2010 18:07
|
|
Jongen....lul maar lekker verder. Steun de club maar en verhef die club maar die een Zlatan koopt en een half miljard schuld heeft. Ga maar lekker voorbij dat zij eigen kweek hebben die daar al 10 en 13 jaar spelen. En ga dat maar weer lekker met AJAX vergelijken.
|
Scio

Forum berichten: 1939
|
Geplaatst: Do 4 nov 2010 18:22
|
|
Citaat: Cruijff is out of time. Hij is een legende en verleden tijd. Alleen trainers die leven in het hier en nu en te maken hebben met de huidige voetbalcultuur/jungle kunnen AJAX redden.
Mwuah....vind ik niet. Ten tijde van Van Basten heeft Cruijff in een voorbeschouwing van een CL-wedstrijd uiteengezet wat hij precies wilde doen. En dan ging het niet om de precieze invulling, maar wel de structuren binnen Ajax. Wie communiceert met wie. Wie is de baas over wie en hoe reilt en zeilt het binnen de jeugdopleiding. Dan moet je je voorstellen dat hij bijvoorbeeld alle jeugdteams 4-3-3 wilde laten spelen. Of waar de jeugdtrainers zich op moesten richten en hoe ze met jeugdspelers aan de slag moesten. Alles gericht op een bepaalde visie die Cruijff aanhangt (aanvallende middenvelders met een actie, maximaal 1 controleur/verdedigende middenvelder, afstanden tussen spelers in het team). Dat soort zaken zijn tijdloos. Daar kom je niet mee weg dat Cruijff passe is want Barcelona laat zien dat dat kan. Het gaat erom hoe je dat implementeert op je eigen niveau.
Je verwijt dat spelers sneller vertrekken doet er niet toe. De jeugd moet opvolgers leveren die meekunnen in het spelsysteem. Al weer veel te lang blijven die spelers uit. Dan zit er iets fout in je jeugd. Dit wordt gevoed door de kwaliteit van je jeugdopleiding. Als je de jeugdopleiding weer op peil brengt, krijg je die spelers wel en kun je die gaan inpassen. Dat gebeurt niet simpelweg omdat ze niet vanuit de jeugd komen, en aangekochte spelers (Aissati) niet voldoen (zogenaamd). Cruijff wil alleen maar een stabiele aanwas creeeren. Dat doe je door je jeugdopleiding zo in te richten dat die spelers kunnen ontstaan. Dan heb je ze een aantal jaren. Tuurlijk, dan gaan ze de ene keer eerder weg dan vroeger, je hebt er als club wel alles aangedaan om dit (op het vlak van opleiding) te voorkomen.
Van de Boog en Jol doen hier niets mee. Tuurlijk, er wordt een videotrackingsysteem aangebracht en er wordt samengewerkt met de VU. Prima, moet zeker gebeuren. Maar dat zijn de randvoorwaarden optimaliseren. En niet de kern van het probleem aanpakken.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Do 4 nov 2010 18:41
|
|
Ja, bij Barcelona kan het wel. Met Messi en de jeugd die hun hele leven bij de club blijft. Dan is het ook niet moeilijk om een stabiele basis te kweken.
Het kon zelfs al niet voor het Bosman arrest (AJAX stortte ook in na het vertrek van Van Basten en Rijkaard) en na het Bosman arrest is dat helemaal een utopie. Ook de opvolgers voor Swart/Rep stonden er niet uit de eigen kweek (pas na 10 jaar Van 't Schip). Voor Keizer duurde het nog langer, maar goed.....ik ga er niet meer op in.
Ik zou liever zien dat AJAX de scouting zou verbeteren. Daar valt nog winst uit te halen.
|
Scio

|
Geplaatst: Do 4 nov 2010 23:50
|
|
Ook bij Ajax kan dat tot een bepaalde hoogte. Alleen moet je je afvragen tot welke. In ieder geval kan de jeugdopleiding veel meer brengen dan ze nu doet en de redenen daarvoor zijn al talloze malen aangegeven. Ajax bepaalt zelf hoe het daarmee verder gaat en aldus mag je ook oordelen. Zoals James dus ook doet.
|
Marco

Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Vr 5 nov 2010 17:39
|
|
Citaat: De jeugd moet opvolgers leveren die meekunnen in het spelsysteem. Al weer veel te lang blijven die spelers uit. Dan zit er iets fout in je jeugd.
Spelsysteem? Ben het in grote lijnen wel met je eens, maar deze formulering gaat even aan me voorbij. Ik ben juist geneigd te zeggen dat de spelopvatting van het eerste elftal niet conform de rest is. Tweede punt is dat Bonevacia er ook niks aan kan doen dat iemand Tainio contracteert. Dat er iets fout zit bij de jeugd, prima, maar de instroming kan natuurlijk ook stukken beter.
|
Scio

|
Geplaatst: Vr 5 nov 2010 17:51
|
|
Ik bedoelde het spelsysteem dat in de ogen van Cruijff gespeeld moet worden (4-3-3, aanvallende middenvelders, diepe vleugelspelers), niet hetgeen dat nu gebruikt wordt. Heb het wat slecht neergezet. Excuus.
|
Marco

|
Geplaatst: Vr 5 nov 2010 18:29
|
|
Oké, duidelijk. En eens.
Citaat: Ik zou liever zien dat AJAX de scouting zou verbeteren. Daar valt nog winst uit te halen.
Niet dus, het ligt wel degelijk aan structuur en filosofie. Je kan de beste scouting ter wereld hebben, maar als er geen gebruik van wordt gemaakt (de passant koopt/contracteert), heb je er niets aan. Als de passant dan ook nog eens voorbij mag gaan aan het credo van alleen daar kopen waar de opleiding stokt (en nog iets), ben je nog verder van huis. En als de passant dan ook nog eens voetbal speelt wat totaal niet meer lijkt op iets van die filosofie, ben je verdwaald. Beleid heeft iets te maken met daadkracht en beslissingen, niet met wollige speeches.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Vr 5 nov 2010 18:39
|
|
Wie zegt dat ik het eens ben met deze structuur? Duidelijk niet, he. Maar waarom zou dat persé met Cruijff moeten gebeuren? Ik heb al meerdere keren op het forum gepleit voor een TD of iemand die de lange termijn bewaakt en dat de coach alleen kan kiezen uit de lijst die (de) AJAX-(scouts) aandraagt/aandragen.
|
Marco

|
Geplaatst: Vr 5 nov 2010 18:58
|
|
Citaat: Wie zegt dat ik het eens ben met deze structuur? Duidelijk niet, he.
Aangezien dit over de kern van de club gaat, vind ik het helemaal niet duidelijk:
Citaat: Ik beoordeel hem alleen maar wat hij bij AJAX doet en dat is zeer positief.
Moeilijk te rijmen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Vr 5 nov 2010 19:09
|
|
Tsja, er zijn meerdere structuren. Over de aankopen onder Jol mogen we niet klagen. Zeker niet in vergelijking met Blind, Wouters, Van Basten en Koeman. Maar goed...toen waren er ook TD's en technisch managers...En daar is het verlies geleden. Niet onder Jol en Van den Boog.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
|
Geplaatst: Vr 5 nov 2010 20:19
|
|
Ik heb het gevoel dat je niet te overtuigen bent op dit punt :)
Ik vind dat vd Boog aardig bezig is, maar het kan beter. Waar we het op de frontpage al over hadden: ik vind dat vd Boog meer oud Ajacieden binnen moet halen. Ajax moet weer de echte Ajax cultuur uitstralen. Wie zijn Slop, vd Aat, Coronel, Krant en v Eijden? Laat oud Ajacieden de club uitdragen.
Verder sluit ik me volledig aan bij Scio. Ik zie niet in waarom Cruijff verleden tijd is. Zijn visie werkt nog steeds en dat bewijst Barcelona. Daar hebben ze wel het voordeel dat spelers lang blijven, maar door goed beleid te voeren, Champions Leage en aantrekkelijk voetbal te spelen kun je spelers langer in Nederland houden.
Ik vind het wel vreemd dat je Cruijff verantwoordelijk maakt voor de schulden van Barca. Cruijff heeft zijn voetbalvisie laten uitvoeren. Laporta en de zijnen hebben financiële risico's genomen. Wat heeft Cruijff daarmee te maken? Financieel wanbeleid is niet de visie die Cruijff uitdraagt.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Vr 5 nov 2010 21:04
|
|
Meer oud-Ajacieden? Heeft AJAX dat al niet geprobeerd in 2000? Zowel op als naast het veld?
Coronel zat wel in het bestuur wat AJAX toen uit de poep heeft gehaald, he.
Over Van Eijden hoef je het al helemaal niet te hebben.
http://www.ajax.nl/De-Club/Vereniging/Bestuur.htm
Om maar aan te geven dat dat niet de reden is waarom AJAX al jaren zo zwak presteert.
De oud-Ajacieden in hun prime zitten nooit bij AJAX. Als ze ergens geld kunnen verdienen, dan zijn die echte Ajacieden ook weg.
AJAX speelde in 1995 ook aantrekkelijk voetbal en won de CL. Toch waren ze in een vingerknip met de noorderzon verdwenen. Nu is het klimaat helemaal scheefgetrokken.
Barcelona bewijst dat ze Messi hebben en jij gaat er veel te gemakkelijk overheen met die eigen jeugd die daar 10 jaar blijft. Dat is cruciaal. Geef AJAX Seedorf, Van der Vaart en Sneijder en AJAX ziet er totaal anders uit. Dat was vroeger mogelijk. Nu niet meer.
Cruijff zijn voetbalvisie had nooit vaste voet onder de grond gekregen mocht Barcelona niet zo ongelooflijk veel geld spenderen. Want naast de eigen kweek loopt/liepen daar natuurlijk wel de beste spelers van de wereld.
|
Marco

|
Geplaatst: Vr 5 nov 2010 21:46
|
|
Citaat: Tsja, er zijn meerdere structuren.
Ik heb het ook niet zozeer over een JC-structuur, sowieso kan die hele discussie me (hier) gestolen worden. Ik heb het over een Ajax-model waar de directie op toetst en dat dus ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
Citaat: En daar is het verlies geleden. Niet onder Jol en Van den Boog.
Wel onder Slop, die er nog steeds zit. Dit bekt dan wel aardig, maar daar houdt het ook mee op. En wat te denken van van Basten? Bekritiseer je hier constant. Toen hij de handdoek gooide, wilde van den Boog hem nog ompraten. Twee mensen onder wie fors verlies is geleden, zijn beschermd door van den Boog. Valt dit ook allemaal onder je kwalificatie van 'zeer posititief'?
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Vr 5 nov 2010 21:59
|
|
Daar heb je gelijk in. Slop en Van der Aat zullen moeten vertrekken.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Zo 7 nov 2010 19:38
|
|
Marco
Citaat: Ik heb het ook niet zozeer over een JC-structuur, sowieso kan die hele discussie me (hier) gestolen worden. Ik heb het over een Ajax-model waar de directie op toetst en dat dus ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
In de Cruijfftopic ben ik er op in gegaan, dit is in mijn ogen het probleem Ajax.
|
Riejuh

Forum berichten: 7454
|
Geplaatst: Zo 7 nov 2010 23:15
|
|
Wat was dat gesprek nu op het laatste bij SV, volgde dat heel even niet meer want was aan de telefoon..
|
Lama

Forum berichten: 262
|
Geplaatst: Ma 8 nov 2010 08:10
|
|
Zie het artikel op nu.nl;
Citaat: Cruijff adviseert Ajax-top op te stappen
Uitgegeven: 8 november 2010 07:46
Laatst gewijzigd: 8 november 2010 07:59
AMSTERDAM - Johan Cruijff vindt dat het bestuur en de directie van Ajax op moeten stappen. Dat schrijft de voormalig voetballer en trainer maandag in zijn column in De Telegraaf.
© ANPAjax verloor zondag met 1-0 van ADO Den Haag en zag de achterstand op koploper FC Twente tot vier punten oplopen.
''Wat ben ik achteraf blij dat ik met mijn kritiek gekomen ben toen Ajax nog bovenaan stond. Dat heeft extra duidelijk gemaakt dat de stand op de ranglijst niets met de huidige problemen te maken heeft'', aldus Cruijff, die daarbij verwijst naar zijn uitspraken van september. Ook toen haalde hij uit naar de Amsterdamse clubleiding.
'Spook Feyenoord'
In zijn column van maandag zegt Cruijff: ''Inmiddels zijn we een maand verder en komt het 'spook Feyenoord' steeds dichterbij. Zowel het kampioenschap als het bereiken van de tweede ronde van de Champions League wordt heel moeilijk en dat kan de club financieel niet hebben. Als het bestuur het daarom echt goed met Ajax meent, dan stapt het nu op. Hetzelfde geldt voor de directie."
"Ik zie het na één of twee zeperds weer gebeuren dat opnieuw de trainer geofferd wordt, de rest blijft zitten en er wordt weer niets opgelost. Zo gaat Ajax gewoon verder zoals het al een jaar of tien heeft gedaan. Als je er goed over nadenkt is het echt onvoorstelbaar.''
Cruijff vindt dat het huidige bestuur en de directie wanbeleid voeren. ''Sinds de beursgang is er meer dan 100 miljoen verdwenen. Dat is een prestatie op zich. Toch blijven bestuur en directie volhouden dat het de goede kant op gaat. Dat bijna alle aanbevelingen in het 'Rapport Coronel' zijn gehaald en het ergste achter de rug is.''
Van Duivenbode
Vorige week stapte Theo van Duivenbode, oud-ploegmaat van Cruijff, uit de ledenraad van Ajax. ''Van Duivenbode was verantwoordelijk voor het technische deel van het 'Rapport Coronel', volgens mij het belangrijkste hoofdstuk voor de voetbalclub Ajax.'', aldus Cruijff.
''De nederlaag tegen ADO maakt duidelijk dat er na Willem II en Real Madrid helemaal niets is veranderd. En maar blijven roepen dat alles onder controle is en stilhouden dat Van Duivenbode is opgestapt. Dat is nog het ergste van alles. Iedereen blijft elkaar de hand boven het hoofd houden, terwijl Ajax juist belangrijker hoort te zijn dan jezelf.''
|
Riejuh

|
Geplaatst: Di 9 nov 2010 09:19
|
|
Typerende foto Bij een handdruk hoor je elkaar in de ogen aan te kijken.
|
r-style

Forum berichten: 375
|
Geplaatst: Di 9 nov 2010 10:13
|
|
Dit is toch gewoon een foto gemaakt voor de pers?
|
Riejuh

|
Geplaatst: Di 9 nov 2010 10:38
|
|
Dan nog, vd Boog wil graag smilen met Coronel op de foto, een echte handdruk heeft pas waarde wanneer men elkaar aankijkt
|
hannes

Forum berichten: 895
|
Geplaatst: Di 9 nov 2010 10:59
|
|
Een persfoto Riejuh, daar zijn 0,0 conclusies uit te trekken.
|
ghostwriter

Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Zo 14 nov 2010 17:28
|
|
Rik van den Boog is samen met Uri Coronel de eerste die moet opstappen. Deze onbetrouwbare man met een fout verleden heeft geen idee hoe je een voetbalclub moet leiden en dan kan het dat Ajax over niet al te lang geen verlies meer zal draaien dat is natuurlijk niet het belangrijkste. Het gaat bij een voetbalclub over de sportieve prestaties en onder Rik van den Boog zullen die er niet komen.
Ik zou zelf twee oud Ajacieden kunnen bedenken die ik als Algemeen Directeur bij Ajax zal willen zien maar van beide betwijfel ik of ze wel bij Ajax aan de slag zouden willen. De eerste is Jan van Halst maar ik zie niet in waarom die FC Twente zou verlaten voor Ajax en de tweede is Keje Molenaar maar ik geloof dat die Ajax al een keer heeft afgezegd.
Keje Molenaar als Algemeen Directeur en Jan van Halst als Commercieel Directeur zal natuurlijk al helemaal geweldig zijn. Als er dan ook nog een financiel directeur gehaald wordt die niet bang is om zijn voet dwars te zetten als er meer geld besteed word dan Ajax heeft staat en een Technisch Directeur die de wil heeft om naar de scouts te luisteren en zelf uit ervaring weet wat voor een type voetballers er bij Ajax passen staat de directie als een huis.
|
AFCA Niels

Forum berichten: 2138
|
Geplaatst: Zo 14 nov 2010 17:46
|
|
Hoe zat het destijds ook alweer met Hiddink? Had die nou wel of geen interesse om ooit als TD aan de slag te gaan bij Ajax?
|
ghostwriter

Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Zo 14 nov 2010 17:48
|
|
Als Guus Hiddink dat in combinatie met zijn baan in Turkije zou willen doen zou ik dat zeker verwelkomen al heb ik ook graag dat de groep Cruijff nu echt eens aan de macht komt bij Ajax en Hiddink past daar niet bij.
|