Auteur
|
Bericht
|
AFCA Niels

Forum berichten: 2138
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Zo 25 jul 2010 15:41
|
|
Dat was Blind zijn eerste wedstrijd als trainer, hij werd voor de leeuwen gegooid. We zijn nu vijf jaar verder. Ik blijf het plan wat er destijds was met het aantrekken van Jol een mooi plan. Jol een paar jaar laten zitten als trainer. Blind als assistent, waarna hij na Jol het stokje overnemen kan.
Het lijkt me stug dat Blind tactisch gezien een slechte trainer is met zijn voetbalachtergrond.
|
Bertje

Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Zo 25 jul 2010 15:43
|
|
Feit blijft natuurlijk dat Blind in die vijf jaar amper extra ervaring heeft als hoofdtrainer.
|
AFCA Niels

Forum berichten: 2138
|
Geplaatst: Zo 25 jul 2010 15:49
|
|
Dat is waar ja, maar er is tenminste een plan gemaakt voor de komende jaren, mits Jol natuurlijk zijn contract uitdient.
|
jamesgf

Forum berichten: 420
|
Geplaatst: Zo 25 jul 2010 16:09
|
|
Citaat: Zo scherp staat het je allemaal anders niet meer bij. Blind haalde de CL door een zondagsschot van Babel en Özil zat nog bij Schalke toen Ajax tegen Werder speelde.
Heb het over Ozil die in korte tijd, ik dacht, vier keer tegen het HSV van Jol speelde vriend. Jol verspeelde al zijn kaarten tegen de geniale Turks/Duitse linkspoot die voorbestemd is om de opvolger van Iniesta te worden.
|
Dijk

Forum berichten: 951
|
Geplaatst: Wo 18 aug 2010 16:27
|
|
Interview uit de VI met Van den Boog.
[size=150">‘We slepen nog een jaar een anker achter ons aan’[/size">
Ajax heeft rode cijfers van 21 miljoen euro, maar reserveerde vijf miljoen voor het aantrekken van Mounir El Hamdaoui. De club zou mikken op de jeugd, maar legde wel routinier André Ooijer vast, met Mido in de aantocht. Dat vraagt om uitleg. Waar komt het geld vandaan en wie bepaalt het beleid? De antwoorden van algemeen Directeur Rik van den Boog
Voor een directeur die openheid betracht, is het een nogal knullige entree. Het is zomaar een doordeweekse ochtend in Amsterdam en Rik van den Boog staat aan het gesloten toegangshek van het sportcomplex De Toekomst te morrelen. Tientallen supporters zien het leedvermaak aan. Zij worden tegenwoordig zes dagen per week geweerd van het trainingsveld van Ajax, een unicum in Nederland. Dan mag de algemeen Directeur óók wel even wachten. Pas als zijn commerciële collega Henri van der Aat een bewaker met sleutel heeft opgespoord, kan van den Boog naar binnen.
Hoe anders ging dat twee dagen eerder. De anderhalf jaar geleden aangetreden directeur verzorgde een rondleiding over het complex en gooide alle deuren open. Van de kleedkamer, waar iedere voetballer een eigen computerschermpje heeft waarop zijn specifieke trainingsdetails verschijnen. Van de trainerskamer tot het krachthonk en via de spelerslounge naar de klaslokalen van de jeugdspelers; overal vertelde Van den Boog hoe Ajax zich wapent voor de toekomst. Ter illustratie liepen bouwvakkers af en aan. De Toekomst wordt gemoderniseerd en nadat de faciliteiten voor de A-selectie waren opgeknapt, is het nu de beurt aan de jeugdopleiding. Achter het hoofdveld verijst een sporthal, rond de trainingsvelden wordt opnameapparaten bevestigd. Zodat iedere jeugdspeler straks na elke training op zijn computer krijgt gevisualiseerd wat hij goed en fout heeft gedaan. ‘dat heeft bij deze generatie jongeren veel meer impact dan wanneer je het alleen maar aan ze vertelt’, zei Van den Boog. Hij wees naar de overkant van het complex, waar de velden van SV Bijlmer en VV Kismet in gebruik zijn genomen.
Het is allemaal onderdeel van een alomvattende renovatie van de jeugdopleiding die recentelijk in Italië werd uitgeroepen tot beste van Europa. Acht jeugdtrainers zijn deze zomer vervangen, onder wie voormalig topvoetballer Arnold Mühren. De trainingsprogramma’s van de Amsterdamse talenten zijn uitgebreid met extra sessies op het gebied van fysieke en mentale ontwikkeling. ‘Als je roept dat de jeugdopleiding het speerpunt , moet je dat ook met daden waarmaken’, vertelt Van den Boog. De investeringen in wat volgend jaar het Ajax football centre gaat heten, worden grotendeels gedekt door de kledingsponsor. Want de vraag blijft branden, als je de bedrijvigheid van Ajax op zowel het jeugdcomplex als de transfermarkt aanschouwt: waar betalen ze het allemaal van, met een operationeel verlies van 21 miljoen euro? ‘Vooropgesteld: Ajax heeft géén schuld’, zei van den Boog toen hij achter zijn bureau had plaatsgenomen. ‘Dat is alvast een prettig gegeven voor ons. Je moet onderscheid maken tussen jaarwinsten en en cash geld. In de jaarwinsten zijn de afschrijvingen opgenomen. Dat is geld dat we allang betaald, maar op de balans blijft terugkeren zolang een speler onder contract staat. Voor Miralem Sulejmani is achttien miljoen euro betaald, die staat voor zesenhalf miljoen in de boeken. Op dit moment hebben we jaarlijks twintig miljoen aan afschrijvingen op de balans. Dan kom je dus uit op een stevig jaarverlies. Maar dat zegt niks over wat we cash te besteden hebben. Vergeet niet dat we een eigen vermogen hebben van 55 miljoen hebben’.
Desondanks zal het u niet verbaasd dat Ajax door de KNVB in de financiële categorie 2 is geplaatst.
’Dat Ajax in categorie 2 afkoerste, had ik je drie jaar geleden al kunnen vertellen. Maar het ligt allemaal dicht bij elkaar. We hadden vorige maand een akkoord met Bayern München over Gregory van der Wiel. Als dat was doorgegaan, waren we meteen weer in aanmerking gekomen voor categorie 3. Maar we proberen juist de huishouding minder afhankelijk van transfers te krijgen. Ik zal een voorbeeld geven. Het jaar dat Ajax rode cijfers van 3,4 miljoen euro schreef, had de club door de verkoop van met name Klaas-Jan Huntelaar en Thomas Vermaelen 42 miljoen aan transferinkomsten. Anders was het operationeel verlies toen 45 miljoen geweest. In het afgelopen boekjaar hebben geen spelers verkocht, er kwam alleen een paar miljoen euro aan opleidingsvergoedingen binnen Toen Wesley Sneijder en Klaas-Jan Huntelaar bij Real Madrid vertroken. Dus hebben we het verlies in een jaar tijd gehalveerd naar 21 miljoen. Nog steeds een gigantisch bedrag, maar ik plaats dat in een perspectief van de voorgaande jaren. We hebben twintig miljoen euro uit de begroting gesloopt. En dat proces zet zich voort. Het is zwaar buiten, we kunnen nog lang geen hallelujah roepen en blijven dus op de centen letten. Maar het is niet zo dat we niks meer kunnen doen.’
Sinds uw aanstelling verkondigt u dar Ajax zich op eigen jeugd gaat richten. Hoe verklaart u dan de komst van André Ooijer?
‘In de hoogste jeugd hebben we een stuk of vijf verdedigers lopen die straks de stap naar het eerste elftal kunnen maken. Maar nú is dat nog niet. Dan heb je drie opties. Eén: je gooit die jongens voor de leeuwen, terwijl ze er nog niet klaar voor zijn. Lijkt me geen goed plan. Of je koopt een buitenlander van een jaar of 23, die veel geld kost en de komende jaren de doorstroom van die jeugdspelers belemmert. Dat willen we niet en financieel kunnen we het niet. Of je haalt een ervaren rot die transfervrij is, opgeleid is bij Ajax en voor een bescheiden salaris het tijdelijke gat opvult. En die zijn routine kan overbrengen op de talenten die het stokje gaan overnemen.’
De onderhandelingen met Mido duiden op eenzelfde tweesporenbeleid
‘Ik was het met Martin Jol eens dat we een breekijzer nodig hebben. In eigen huis zijn Hyun-Jun Suk en Geoffrey Castillion nog niet klaar voor het eerste elftal. Na de komst van Mounir El Hamdaoui gaan we geen transfergeld meer uitgeven, dus dan kom je uit bij spelers als Benni McCarthy, Jan Vennegoog of Hesselink en Mido. Martin wilde Mido in de winterstop ook al halen, maar toen wilde zijn club Middlesbrough nog geld voor hem hebben. Dat heb ik toen afgekeurd. Inmiddels heeft Mido zelf alles financieel geregeld met Middlesbrough en is hij bereid tegen een primesysteem naar Ajax te komen. Dan krijgt hij dus betaalt per wedstrijd, in het besef dat hij hier als invalspits zal zijn. Aan het eind van het de rit zal ons dat tussen de twee en drie ton kosten. Tot mijn grote verbazing las ik vorige week op teletekst dat zijn transfer naar Ajax al een feit was. Dat is nog niet het geval, er moeten nog fiscale en juridische zaken geregeld .’
Volgens het rapport-Coronel zouden breedteversterkingen tot het verleden moeten behoren
’Ik ken de aanbevelingen in het rapport over breedteversterkingen. Maar we moeten óók naar de compositie van de selectie kijken. Tegen Vitesse waren de afgelopen zaterdag negen van de elf basisspelers afkomstig uit de eigen opleiding. Dus het verwijt dat we de ingeslagen koes loslaten, gaat er bij mij niet in. Soms moet je kiezen voor een tussenoplossing. Dat zegt niks over de hoofdlijnen van ons beleid. We blijven inzetten op de jeugdopleiding, punt. Maar als er op een bepaalde positie een jeugdspeler nog niet klaar is voor het grote werk, zullen we iets anders moeten bedenken. Dat gold deze zomer voor de spitspositie. Het vertrek van Gabri, Marko Pantelic, Dennis Rommedahl, Kennedy Bakircioglu, Edgar Manucharyan en niet te vergeten albert Luque scheelt ons ons dit seizoen miljoenen aan salaris. Een gedeelte van die vrijgekomen posten hebben we gebruikt om een topspits , El Hamdaoui.’
Jullie hadden nog meer ruimte in het salarishuis gehad als de verhuur van Sulejmani aan West Ham United was doorgegaan. Iedereen kon toch beseffen dat hij na de afgelopen twee seizoenen geen werkvergunning in Engeland zou krijgen?
’We wisten dat van Miralem moest worden aangetoond dat hij een uitzonderlijk talent is. Voor de goede orde: hij wilde zelf graag een jaar naar West Ham. En allen betrokkenen wisten dat de eisen voor een werkvergunning in Engeland zijn aangescherpt. We hebben hem niet voor niets op onze UEFA-lijst laten staan. Miralem wilde voor zijn kans in London gaan en West Ham wilde aan onze voorwaarden voldoen. Het is jammer dat het op niks is uitgelopen, maar wij blijven in hem geloven. Ik blijf zeggen dat Sulejmani in potentie een van de beste ter wereld is. Als er alsnog een geschikte club komt waar hij een jaar naartoe wil, zullen we daar serieus naar kijken. Maar zelf zullen we geen actie ondernemen.’
Wat zijn de financiële gevolgen als Ajax in de laatste voorronde van de Champions League over Dinamo Kiev struikelt?
’We hebben gebudgetteerd op deelname aan de Europa League, omdat ik niet aan wishfull thinking wil doen. Daar kun je geen beleid op maken. In het scenario dat we de Champions League niet halen, hoeven we ons beleid niet aan te passen. Als we het wel halen, kunnen we in een sneller tempo de boel op orde brengen. Dan moet je in een realistisch scenario denken aan minimaal vijftien miljoen euro aan extra inkomsten. Dat geld zullen we aanwenden om de rode cijfers terug te dringen en verder te investeren in de toekomst. Dat zullen we blijven doen. We hebben een paar spelers van onder de twintig op het oog, die veel voor Ajax kunnen gaan betekenen. Die lijn blijven we gewoon volgen.’
Zet u of Martin Jol die lijn uit?
’Het technische beleid van Ajax is het beleid van de clubleiding, punt. Ik reken Martin óók daartoe. Maar de trainer bepaalt niet of we al dan niet op de jeugd gaan inzetten; dat bepaalt de directie. De trainer voert het beleid. Er is nog geen enkele speler zonder mijn toestemming aangetrokken. De trainer gaat bij ons over het technische beleid, maar de directie geeft de grenzen aan binnen welk financiële kader dat gebeurt. Natuurlijk had Martin sneller zekerheid willen hebben over de komst van El Hamdaoui. Maar als de directie bepaalt dat ons openingsbod blijft zoals het is, dan is dat een feit. Gelukkig heeft Mounier uiteindelijk ingezien dat onze voorwaarden prima waren en dat de stap naar het buitenland voor hem later ook nog kan. Zo werkt het tussen Martin en mij: als hij een speler niet nodig heeft, gaan we kijken of we hem kunnen wegbrengen. Als hij een nieuwe speler wil, ga ik kijken of dat haalbaar is. Maar een trainer kan hier het technische beleid niet veranderen. Dat beleid staat. Het mooie aan de samenwerking met Martin is dat we op veel punten dezelfde visie hebben. En hij heeft het vermogen het beleid over een breed front managen. Misschien komt hier ooit een trainer te zitten die zijn focus op het eerste elftal legt en het wat de opleiding betreft meer een adviserende rol wil houden. Dan zouden we kunnen gaan denken aan een technisch directeur ernaast. In het rapport-Coronel stonden twee opties. Zoals we het nu met Martin invullen was de ene, de optie zoals ik die net schets was de andere. Het is dus niet zo dat ik mijn oren naar Martin laat hangen. Maar ja, ik lees en hoor wel vaker onzin.’
Zoals?
’Ik lees steeds in dezelfde krant dat ik een 32-urige werkweek heb. Van dat soort dingen word ik wel eens moe. Want het is een compleet onzinverhaal. Algemeen directeur van Ajax ben je zeven dagen per week, 24 per dag. Als me dan wordt verweten dat ik niet bij elke uitwedstrijd aanwezig ben, omdat ik mijn kinderen ook nog wel eens wil zien, word ik zelfs een beetje verdrietig. Na anderhalf jaar non-stop werken neem ik mijn eerste weekje vakantie op, zodat ik de hele Augustus maand op mijn post kan zijn. Precies in die week begint Fulham aan Martin Jol te trekken. Ik kom vervroegd terug uit Italië, de zaak wordt geregeld en dan krijg je ook weer alle mogelijke verwijten. Of neem de aanstelling van Albert van der Dussen en Bryan Roy als trainers van Jong Ajax. Van der Dussen is inderdaad een bekende van Martin. Maar dat is geen reden iemand aan te stellen. Er waren twintig kandidaten, wan wie er vijf uitgebreid hebben laten testen door een selectiebureau. Van der Dussen stak daarbij op alle fronten met kop en schouders boven de rest uit. En ook Roy scoorde goed. Ik kijk niet naar relaties of namen, we beoordelen mensen op kwaliteit.’
Hoelang duurt het nog voordat Ajax de financiële huishouding op orde heeft?’We slepen nog een jaar een anker achter ons aan. Over het huidige seizoen zullen we nogmaals op een verlies van zo’n twintig miljoen euro uitkomen. Mits we een speler voor veel geld verkopen. Maar het blijft de insteek succes te boeken met de huidige groep. Het jaar daarop streven we naar we qua saldo naar het nulpunt. Dan lopen er meer dan tien contracten af en daar zitten een aantal dure jongens tussen. Toen ik bij Ajax begon , sprak ik de verwachting uit dat we dertig maanden nodig zouden hebben om de boel op orde te hebben. Die verwachting is overanderd’.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Wo 18 aug 2010 16:44
|
|
Goed verhaal, hoor!
45 miljoen verlies eigenlijk een aantal jaar geleden.
Gelukkig hebben AJAX en de talenten een goede naam, anders was AJAX er al slechter aan toe geweest dan Feyenoord.
|
Rinus

Forum berichten: 1713
|
Geplaatst: Wo 18 aug 2010 17:03
|
|
Hij heeft het nu allemaal een keer netjes uitgelegd, ik kan ook niet zeggen dat hij het fout heeft gedaan. Het is moeilijk om de kosten zo terug te dringen.
|
Koen_Ajax

Forum berichten: 3310
|
Geplaatst: Wo 18 aug 2010 17:06
|
|
Van den Boog komt altijd met goede verhalen.
Maar waarom zit Van der Wiel niet in Munchen? Heeft hij Bayern afgewezen of kwamen ze er niet uit qua salariseisen?
Wat zou het lekker zijn als Ajax volgende week CL haalt. Ook dan is er nog een verlies, maar dat is te overzien.
Welke directeur laat het overigens zover komen dat er een verlies van 45 miljoen wordt geleden?
Van den Boog is een goede voor Ajax. Het wachten is op het moment dat er financieel wat meer mogelijk is, dan kan hij ook echt wat gaan doen i.p.v. bezuinigen
|
ajacied.,1988

Forum berichten: 39
|
Geplaatst: Wo 18 aug 2010 17:09
|
|
Citaat: Van den Boog komt altijd met goede verhalen.
Maar waarom zit Van der Wiel niet in Munchen? Heeft hij Bayern afgewezen of kwamen ze er niet uit qua salariseisen?
Wat zou het lekker zijn als Ajax volgende week CL haalt. Ook dan is er nog een verlies, maar dat is te overzien.
Welke directeur laat het overigens zover komen dat er een verlies van 45 miljoen wordt geleden?
Van den Boog is een goede voor Ajax. Het wachten is op het moment dat er financieel wat meer mogelijk is, dan kan hij ook echt wat gaan doen i.p.v. bezuinigen
Van Der Boog een goede?
Wat doet hij goed dan?
De aankopen Pantelic,De Zeeuw,El Hamdaoui?
Die zijn allemaal gekomen door Martin Jol.
|
Ping

Forum berichten: 3011
|
Geplaatst: Wo 18 aug 2010 17:16
|
|
Goeie uitleg over wat er nu precies aan de hand is en waar ze meebezig zijn, brengt gelijk weer een stukje meer duidelijkheid mee..
|
Koen_Ajax

Forum berichten: 3310
|
Geplaatst: Wo 18 aug 2010 17:17
|
|
De kosten terug brengen? De aandacht op de ontwikkeling van jeugdspelers leggen, en niet alleen met woorden maar ook met daden (video-technologie, faciliteiten verbeteren)?
Met de Fonteins, de Jaakke's en al die gasten werden er groteren verliezen geleden, die puinhopen wegwerken kost veel tijd en moeite, als je het op zijn manier doet. Hij kan ook zeggen: we verkopen Suarez, Stekelenburg en Van der Wiel, is er geen verlies, maar wel een mindere selectie.
Maar jij vind blijkbaar dat hij het niet goed doet? Zeg maar wat hij verkeerd doet dan.
|
r-style

Forum berichten: 375
|
Geplaatst: Wo 18 aug 2010 17:18
|
|
Citaat: Van Der Boog een goede?
Wat doet hij goed dan?
Een algemeen directeur is normaal direct verantwoordelijk voor de aankopen die er gedaan worden. Hij moet alleen zijn akkoord geven.
Wat hij goed doet is dat hij in totaal rond de 40 miljoen bezuinigd heeft in 2 jaar na dit seizoen als ik het goed begrepen heb. Hierdoor heeft hij+ de rest van de directie ons van een Feyenoord scenario gered. Het is afwachten hoe hij de zaken aan zal pakken als we eenmaal gelijk spelen kwa omzet. Hopelijk zet hij deze lijn dan door en gaat Ajax niet meer terug naar het aankopen van 2de rangs spelers.
|
Rinus

Forum berichten: 1713
|
Geplaatst: Wo 18 aug 2010 18:09
|
|
Er is geen 45 miljoen verlies geleden, de kosten waren 45 miljoen. Dit werd alleen gecompenseerd door de verkopen van spelers. Sneijder, Huntelaar en Babel(17 miljoen ). Toen werd er niet gezeurd omdat de financien ''goed'' gingen. Nu maken we verlies, omdat we geen grote speler hebben verkocht. Wat Van Den Boog wel heeft gedaan, is de kosten terugbrengen van 45 naar 20 miljoen.
Het is helemaal niet de taak van een algemeen directeur om aankopen te doen. Van Den Boog doet andere dingen, waaronder dat Football Centre.
|
Dijk

Forum berichten: 951
|
Geplaatst: Wo 18 aug 2010 20:21
|
|
Citaat: Maar waarom zit Van der Wiel niet in Munchen? Heeft hij Bayern afgewezen of kwamen ze er niet uit qua salariseisen? Ajax had inderdaad een akkoord met Bayern Müchen over van der Wiel. Alleen op het laatst wou Bayern een andere constructie met het halen voor Van der Wiel. Ze wouden opeens Pranjic en Braafheid gaan ruilen in plaats van met geld te komen. Dat heeft Ajax logischerwijs geweigerd.
Citaat: Welke directeur laat het overigens zover komen dat er een verlies van 45 miljoen wordt geleden? Nu legt Van den Boog het gunstig uit voor zichzelf uit. Toen Ajax geld heeft verdiend aan die spelers heeft het ook uitgegeven aan andere spelers. Mochten die spelers niet verkocht worden, zouden er ook geen andere spelers worden aangekocht. Je zou dus op een lagere schuld komen.
Wat doet hij goed dan? Onder Van den Boog heeft Ajax geïnvesteerd in de trainingsmogelijkheden op de Toekomst. Is het scoutingsapparaat onder handen genomen, geïnvesteerd in de trainingsfaciliteiten voor zowel het eerste als in de jeugd. Ook heeft Van den Boog dat spelers boven de dertig maar een jarig contract krijgen.
Citaat: De aankopen Pantelic,De Zeeuw,El Hamdaoui?
Die zijn allemaal gekomen door Martin Jol. Als de directie gezegd had dat niet waren gekomen, dan hadden deze spelers niet gespeeld voor Ajax. Zoals het in het interview staat moet het komen uit een samenwerking en daarbij hebben zowel de directie als Jol een belangrijke rol in.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Wo 18 aug 2010 20:32
|
|
Inderdaad. VDB wilde ook pertinent niet betalen voor Mido.
|
michiel23

Forum berichten: 400
|
Geplaatst: Wo 18 aug 2010 21:29
|
|
Heb dat hele intervieuw met vd Boog gelezen, en ik kan maar 1 ding erover zeggen ik heb eindelijk vertrouwen in de toekomst. Alleen zal hij wel de tijd moeten krijgen. Maar deze man weet wel waar die mee bezig is, en dat was in het verleden toch wel eens anders.
|
RogerGarcia

Forum berichten: 1469
|
Geplaatst: Wo 18 aug 2010 22:40
|
|
Duidelijk Van den Boog. Hij legt het netjes uit vind ik. Hiermee verdient hij van mij toch wel respect. Dit is wat ik zelf ongeveer ook al had ingeschat, dus bevestigt hij mijn mening nog maar eens.
Zonder CL 20 miljoen verlies. Met CL 0-7 miljoen verlies (Ligt eraan of je groepsronde overleeft).
|
ajaxfan-4-ever

Forum berichten: 2
|
Geplaatst: Wo 18 aug 2010 23:44
|
|
IK ben blij dat ik dit interview gelezen heb, maakt mij een hoop duidelijk.
Hij doet het goed, niet meteen spelers verkopen als het financieel niet helemaal goed gaat, maar kijken naar andere dingen waardoor je verlies kan afnemen.
De transferperiode is nog niet voorbij, dus er kan nog veel gebeuren, maar ik hoop echt dat deze ploeg bij elkaar gehouden kan worden.
Vooral hoe het nu gaat met Mido, VdB houdt voet bij stuk dat hij niet te veel geld wil uitgeven aan hem. Ik denk dat als er een andere man op zijn positie had gezeten, Mido nu misschien binnen was, maar dan wel met een veel hoger salaris.
Laten we hopen dat Ajax gaat presteren op het veld en dat er tegelijkertijd niet meer zo veel verlies wordt geleden. En niet dat het ene ten koste gaat van het andere.
|
ssvoogel

Forum berichten: 908
|
Geplaatst: Do 19 aug 2010 09:06
|
|
Wat doet hij goed dan?
Het jaarlijks verlies van Ajax is drastisch teruggedrongen. Als je ziet dat Ajax in het jaar dat Babel (18 mln), Sneijder (27 mln.), de Mul (7 mln.) verkocht werden er winst werd gemaakt van een paar miljoen dan weet je dat het niet goed zit. De financiele huishouding klopt dan van geen kant.
Een club mag nooit afhankelijk zijn van transfers om uit de rode cijfers te blijven. Een club moet een sluitende begroting hebben ongeacht transfers of verdere premies. Al het geld aan binnengekomen transfers en Europese overwintering is dan een extra winst die weer geinvesteerd kan worden in de spelersgroep.
Van den Boog heeft in de 2,5 jaar dat hij bij Ajax zit ontzettend veel werk verricht. Het verlies is teruggedrongen van 45 mln (In het boekjaar van de transfers van Huntelaar en Vermaelen waardoor het netto verlies slechts 21 mln. was) naar 21 mln. zonder binnenkomende transfergelden.
Deze lijn word nu doorgetrokken en ik zie van den Boog de situatie gewoon redden bij Ajax die door van Geel, ten Cate en met name van Basten is ontstaan waarin Ajax in cat. 2 kwam.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
|
Geplaatst: Do 19 aug 2010 09:22
|
|
Een zeer goed stuk inderdaad van vd Boog. In het verhaal staat duidelijk de bedoeling uitgelegd en daar kan ik mij goed in vinden. Jol is een trainer die erg houdt van zekerheden en dus graag met routiniers werkt. De bezuinigingen komen daaroor niet zo slecht uit voor Ajax: Jol moet wel met de jeugd gaan werken. Daar gaan we de komende jaren veel profijt van hebben. De huidige situatie is een zegen voor Ajax
|
Peter79

Forum berichten: 1624
|
Geplaatst: Do 19 aug 2010 10:22
|
|
Goed stuk, als dit strookt met de waarheid dan is er dus eindelijk sprake van (de uitvoering van) een lange termijnbeleid en een visie. Wat ik wel jammer vind, maar dat is Vd Boog niet aan te rekenen, is dat de interviewer niet rept over het scoutingsapparaat, schaduwelftallen en de precieze procedure omtrent aankopen.
|
Marco

Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Do 19 aug 2010 12:55
|
|
Enkele berichten verplaatst naar Ideeënbus van Ajaxfans.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Ma 30 aug 2010 15:13
|
|
Citaat: 'Fiasco TEG: Van den Boog medeschuldig'
Bron: AT5.nl
Ajax-directeur Rik van den Boog wordt hoogstwaarschijnlijk medeaansprakelijk gesteld voor het faillissement van The Entertainment Group (TEG), het artiestenbureau van Marco Borsato.
Curator Jan Padberg publiceert dinsdag de resultaten van het forensisch onderzoek naar de ondergang van TEG, in september 2009. Volgens De Telegraaf staat het vast dat Padberg directieleden en invloedrijke aandeelhouders verantwoordelijk zal stellen voor het faillissement. Onder hen ex-manager Paul Brinks en huidig Ajax-directeur Rik van den Boog.
Uit het onderzoek zou blijken dat directie en aandeelhouders onzakelijk leningen verstrekten, vele roekeloze overnames deden, valsheid in geschrifte pleegden en geld wegsluisden.
De totale schade van het wanbeleid bedraagt elf miljoen euro. Van den Boog had negen procent van de aandelen van TEG en wordt samen met Borsato's ex-manager Paul Brinks gezien als de feitelijke leidinggevenden van het bedrijf. Marco Borsato zelf zou geen enkele blaam treffen.
Meteen na het faillissement van TEG liet Ajax-voorzitter Uri Coronel weten dat het fiasco geen invloed zou hebben op de positie van Van de Boog bij Ajax. "Ik vertrouw Rik nog steeds de portemonnee van Ajax toe. Het is vooral vervelend voor Rik zelf, omdat hij privé veel geld heeft verloren. Maar het raakt Ajax niet", aldus Coronel destijds.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Ma 18 okt 2010 13:17
|
|
Citaat: Van den Boog serveert top van Ajax af
Bron: De Telegraaf, Valentijn Driessen
Het leek de goed nieuwsshow hoewel Ajax een verlies van 22.8 miljoen presenteerde. Ajax-directeur Rik van den Boog kreeg zijn gehoor eenvoudig plat met enkele oneliners: '90% van het jaarresultaat is een erfenis en niet te beïnvloeden' of 'de huidige directie is pas 1,5 jaar bezig' of 'Van Basten had carte blanche om 40 miljoen uit te geven'. In de kantlijn van de presentatie van de jaarcijfers werd Ajax met een pennenstreek even 30% minder waard.
Van den Boog is inderdaad pas anderhalf jaar bezig in deze directeursconstructie, maar financieel directeur Jeroen Slop zit al elf jaar in de Amsterdam ArenA, commercieel directeur Henri van der Aat ruim 2,5 jaar evenals president-commissaris Uri Coronel. Van den Boogs mededirecteuren en zijn president hebben de genoemde erfenis dus op hun geweten. De gesuggereerde namen waren die van Martin van Geel, Maarten Fontein en Marco van Basten, respectievelijk oud-technisch-directeur, algemeen directeur en trainer-coach. Maar in de periode van Van Geel en Fontein kocht Ajax voor redelijke bedragen de kaskrakers Klaas-Jan Huntelaar en Luis Suarez. Verder tekenden Aegon en Adidas toentertijd monstercontracten, die zelfs bij Europese topclubs uit Engeland en Spanje niet misstaan. Onder Van der Aat is de sponsorgroei minimaal. Het is waar dat Van Basten een hoop geld uitgaf, maar de huidige commissarissen Coronel en Frank Eijken en toenmalig algemeen en huidig commercieel directeur Van der Aat gaven Van Basten destijds carte blanche om tientallen miljoenen uit te geven. Zij pasten ook de technische structuur aan. De trainer-coach - de passant - kreeg alle technische zeggenschap. Sindsdien lukt het Ajax nauwelijks om de rits middelmatige spelers te verkopen. Aangetrokken wordt er voldoende, maar in de huidige clubleiding zit onvoldoende kennis van de spelersmarkt om alle tweederangspelers te verkopen. Het is vaak verhuren met subsidie, wat inhoudt dat Ajax een groot deel van het salaris betaalt.
De achtergrond van de jaarcijfers ligt genuanceerder dan uit Van den Boogs presentatie viel op te maken. In feite veegde hij de vloer aan met het beleid van zijn huidige president-commissaris Coronel, financieel directeur Slop en commercieel directeur Van der Aat. Nu is hij zelf aan zet om Ajax in die nog steeds aanwezige invloedssfeer gezond te maken.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Di 19 okt 2010 08:13
|
|
Goal.com meets Rikkie.
http://www.goal.com/nl/news/213/eredivi ... -boog-ajax
|