| | |
Forum
Onderwerp: Rik van den Boog: ex-Algemeen Directeur Ajax
Maker: Eto'oBekeken: 102483 Status: InactiefBerichten: 1094
|
Auteur
|
Bericht
|
jamesgf

Forum berichten: 420
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Zo 20 dec 2009 23:43
|
|
Citaat: Wat je met die 'aankoop' (1 jaar, geen transfersom) wilt bereiken?
1. Dat je rustig Cvitanich kunt lozen en zo weer wat geld in het laatje hebt.
Hier begrijp ik niets van. Zowel sportief als financieel gezien. Om te beginnen sportief. Zonder de komst van Pantelic had je Cvitanich dus niet ‘kunnen’ lozen? Emanuelson hangend op links met Suarez en Sulejmani is soms geen goede voorhoede? Je hebt ook nog Kennedy, Rommedahl en voor de toekomst Jozefzoon, Zeegelaar onder contract die via de flanken spits Suarez kunnen ondersteunen. Of Sarpong. Desnoods(!) Castillion laten ruiken in de punt. Er waren destijds opties genoeg.Citaat: Het is op dit moment dus kijken naar het aanwezige materiaal en aanpassen maar. Van een vast systeem zal voorlopig nog geen sprake zijn, van defensieve zekerheid wel. Resultaat boven alles. Lange termijn? Leerproces? Het lijkt andersom te gaan. 4-3-3, het liefst met de punt naar achter zou het streven moeten zijn. Simpelweg doordat je dan de beste veldbezetting hebt en, samen met je levensander de jeugdopleiding, je nog onderscheidend kan zijn. Nu dus nog niet, wat zeer begrijpelijk is. Maar zou Jol daar ooit aan beginnen? Immers, ik heb hem nog nooit 4-3-3 zien spelen met een andere club. Altijd met één ‘buitenspeler’, een valse spits en één aanspeelpunt. Tel daarbij op dat hij niet een Elia maar wel miljoenen voor een middenvelder betaald en ik ben bang van niet. Waar wil Jol uiteindelijk naartoe? Misschien wordt er deze transferperiode nog wel wat meer duidelijk.
Maar daar een kampioenschap aan het begin van het seizoen een must was, is men overgegaan op overlevingsvoetbal. Daarbij was voor de peoplesmanager een brede, ervaren en tevreden gehouden selectie gewenst. Dat hebben we in die transferperiode gemerkt met het aan- en verkoopbeleid. Er was de komst van de routiniers waarvan je verwacht dat ze (Atouba, Pantelic, De Zeeuw) er gelijk zouden staan. Maar ook het niet vertrekken van Cvitanich past hier in. Allemansvriend Jol wil, naast een brede en geroutineerde selectie, toch rust in de tent en een vertrek van de Argentijn zou niet bij eenieder (zie bijv Spaanstaligen) goed vallen. Dat het nu als een noodzaak wordt uitgelegd, daar kan een Suarez mee leven. Maar in de voorbereiding is het dus in mijn ogen al mis gegaan. Echter laten we er niet weer dieper en verder op ingaan, op deze pagina heb ik al een beetje uitgelegd het hoe en waarom. Laten we eens naar het heden kijken en de vergelijking maken met de twee succesvolle teams van Rutten. Daar kunnen we best wat lering uit trekken.
Bij PSV is het met de opbouwtrainer inmiddels glashelder. Als een basisspeler wegvalt, kan er feilloos een ander worden ingepast. Eveneens bij Twente. Elia weg? Of Arnautovic? Braafheid? Het maakt niet uit, daar staat een geraamte, een fundament. Het creatieve middenveld met de voor de balans zorgende Brama, de stylist Perez en tot ieders verbazing taakbewuste hardwerkende Janssen gecombineerd met in de spits het nog steeds redelijk balvaste aanspeelpunt Nkufo zorgt voor veel zekerheid. Zij zijn de spelbepalende spelers, delen de lakens uit in het veld. Met de nieuwe basisspelers (Kuipers, Stoch en Ruiz) worden afspraken gemaakt en ze draaien hupsakee gemakkelijk mee. Ook Wieleart kan gemakkelijk worden vervangen door een Wisgerhof. De visie is al jaren duidelijk, op het 4-3-3 systeem onder Rutten met nu Perez en Janssen ipv Engelaar en El Ahmadi met Nkufo telkens in de spits wordt voortborduurt. Spelers ontwikkelen zich, gaan mee, kunnen voor veel geld worden verkocht en er komen weer gemakkelijk (scouting/jeugdopleiding) andere in de plaats. Stapje voor stapje gaan ze omhoog, dat zie je naast de transferin ook aan de transferuitgaven. Dit jaar werd voor een record een topper als Ruiz gehaald, vroeger onmogelijk. Maar dat is mogelijk door al jaren goede technische beleid voering. Straks wordt de Costa-Ricaan weer voor een veelvoud verkocht, terwijl bij ons afwisselend Rommedahl/Kennedy op dezelfde positie lopen te schutteren en waarschijnlijk aan het eind van het seizoen transfervrij de deur uitlopen. Tel uit je winst. Zowel sportief als financieel.
Bij PSV zien we nu eenzelfde visie. Het duidelijke plan (wat betreft per individu het takenpakket/de afspraken), de creativiteit en het schenken van vertrouwen van Rutten heeft zelfs een Lazovic op de rails gekregen en dat als rechtsbuiten. Ook spits Arnautovic verhuisde overigens gemakkelijk naar de flank bij Twente. Door het goed uitvoeren van ieders taken en zo gedisciplineerd spel kom je tot een bepaalde stabiliteit. Men zegt wel eens dat een goede defensieve organisatie de basis is van succes. En als je dan vervolgens op bepaalde momenten wanneer het nodig is aanzet, jaagt/druk zet kom je tot de sterke en ongeslagen ploeg die er in Eindhoven nu is. Bij een zwakke vertoning wordt er dan toch nog nipt gewonnen. Gezakt door een zogenoemde ‘ondergrens’ wordt er echter niet. Alles wordt goed, en dat is een kunst opzich, neergezet met als gevolg dat spelers beter en meer waard worden. Dát is de manier om geld te generen. Ik noem een Afellay als spelverdeler, de slimme Bakkal, de wervelende linksbuiten Dszudszak, de opgeleefde Pieters, de oplgeleefde Mexicanen, de opgeleefde Lazovic, de opgeleefde Reis, de nieuwelingen Manolev/Engelaar en the list goes on. Straks een 16-jarige opvolger van Aissati en Afellay die in een gespreid bedje terecht komt. Kan je van onze 17-jarige Deen niet zeggen. Daar waar Labyad in de selectie zit voor Europese wedstrijden, zit Eriksen ernaast. Debuteren bij een al maanden ongeslagen ploeg met automatismen en een als maar stijgende lijn is prettiger dan in een al tijden wankelende en wisselende formatie dat uiteindelijk terecht ontluisterende met 1-3 op de broek krijgt. Dat terwijl de al maanden ongeslagen ploeg door de uitstekende visie alsmaar met een weldoordacht spelsysteem acteert dat past bij de jeugdopleiding.
Bij de twee sterkste teams van Nederland is men dus met een bepaalde visie aan een proces bezig. En bij beide teams is men dus zover dat er door de basis die er (al een tijdje) ligt, ze langzamerhand jonge jongens kunnen brengen. Zoals het in Nederland hoort. We mogen van geluk spreken dat ze bij Twente en PSV niet een Zeegelaar, Castillion, Jozefzoon, Eriksen, Bonevacia en noem maar op in de jeugdopleiding hebben rondlopen. Maar bij Ajax is voor hen geen plek. Vind jij het eigenlijk niet raar dat Ajax geen jeugdspelers kan brengen tegen een Anderlecht thuis, waar behalve prestige niets meer op het spel staat? Was het niet algemeen aanvaard dat Ajax het weer van de jeugd moest hebben? Was het niet de bedoeling dat de nieuwe trainer als gevolg meer met de doorstroom van de jeugd bezig moest zijn? Hoe zou zoiets bij een PSV wel kunnen, terwijl zij aan het begin van het seizoen van ver moesten komen en ook nog eens over een niet al te beste selectie beschikten? Wellicht doordat er bij PSV een idee achter zit en men kijkt naar de lange termijn? Dit Ajax is itt PSV sportief wankel, ontbreekt automatisme, is onherkenbaar, is ongenaakbaar gebied voor jeugdspelers en heeft financieel een torenhoog salarishuis. Veroorzaakt/verergert aan het begin van het seizoen. Komt dat wellicht doordat passant Jol verkeerde keuzes heeft gemaakt ofwel niet bij Ajax past? Denk niet dat Jol heeft gedacht dat zo’n onnodig overgangsjaar rampzalige gevolgen kon hebben. Het beste was geweest als hij een bepaald proces had benadrukt, iedereen om begrip en tijd had gegund, had gesaneerd en zo aan een team vol toekomstperspectief had gebouwd. Maar de kortetermijnpolitiek, de must om te winnen/een kampioenschap viert nog steeds hoogtij. En om dat halverwege het seizoen te wijzigen, ofwel je eigen onkunde bloot te leggen na het uit alle macht niet kunnen behalen van een kampioenschap, zou verstandig zijn maar niet in het voordeel van Jol spreken. Echter een onnodig overgangshalfjaar is nog altijd beter dan een heel jaar.
Maar even wat anders, weet je nog waarom Elia niet kwam? Natuurlijk naast de werkelijke reden, namelijk de onhandige (zoals wel vaker) uitspraak van Jol dat spelers in Nederland niet meer waard zijn dan 8 miljoen, noemde Jol als verklaring dat hij de ontwikkeling van Sulejmani niet tegen wilde houden. Lulkoek zo blijkt natuurlijk, want nu is de Serviër de dupe van de komst van zijn landgenoot en is hij niets meer waard. Ook Cvitanich, die niet weg mocht omdat hij ‘tweede spits’ was, is zo in deze seizoenshelft in waarde gedaald. Jij zegt dat je zo weer wat geld in het laatje kunt krijgen? Dat geld gaat voordat het al is ontvangen op aan lonen en afschrijvingen: Daar je 1. meer dan 1 miljoen kwijt bent aan Pantelic, je 2. nu de minder waard zijnde Cvitanich voor minder kunt verpatsen, terwijl overigens het loon doorloopt, je 3. Sulejmani nauwelijks meer opspelt ten faveure van je eigen aankoop en hij zich zo niet kan ontwikkelen (en zo nog minder waard wordt). Dat allemaal terwijl uiteindelijk aan het eind van het seizoen Pantelic transfervrij de deur uitloopt. En wat schiet je hier sportief mee op? We zien al dat het dit seizoen niet veel soeps wordt en volgend seizoen begin je weer op nul, of zelfs eronder, daar er niets is opgebouwd. Ik begrijp er niets van. Om geld in het laatje te krijgen moet je toch echt op een andere manier te werk gaan. Financieel constateer ik op de eindbalans minder kapitaal op het veld (bank, tribune) en minder liquide middelen in de clubkas. Zijn komst valt niet positief uit te leggen. Ik zit, net als kenner Derksen, te denken aan een vriendendienst van onze allemansvriend. In dit geval blijkbaar aan zaakwaarnemer Van Burik. Ze Eduardo en Kerlon om zijn eigen zaakwaarnemer Raiola te pleasen. Aan Atouba zit natuurlijk ook een luchtje. Nee, Jol is zoals gezegd niet vies van vriendjespolitiek. Net als op de Toekomst. Wat dat betreft past hij wel bij Ajax.
Citaat: Het middenrif toonde zijn klasse? Dan kun je wel die wedstrijd tegen L'OM eruit halen, maar waar waren ze tegen Psv (6-2) en Sparta (4-0)?! (Vermaelen en Van der Wiel waren er ook weer bij.) Nergens. Dan heb ik veel liever een middenveld met De Zeeuw. Alsof De Zeeuw onder doet voor Aissati. Aissati heeft dit seizoen weer gefaald. Daar kan Jol niets aan doen.
“Eh… Ja, dus? Jij zegt dat dit enkel lag aan het middenveld van PSV? Dat is natuurlijk niet waar. PSV kletste er vanaf de eerste minuut op. Al jagend met van voor Affelay, Amrabat, Toivonen Dzsudzsak kon de belabberde verdediging met Oleguer, Wielaert, Vermeer niet opbouwen en zo kon het middenveld dat het van combineren moet hebben niet in haar spelletje komen. Dat werd nog onmogelijker gemaakt doordat voorin Suarez en Cvitanich de lange ballen van achter geen seconde vasthielden.
Het middenveld verzoop inderdaad, maar daar kon de gewisselde Anita, Enoh en Aissati niet veel aan doen. PSV speelde in op de zwakheden (slechte opbouwende kwaliteiten van centrale duo+keeper en niet balvastheid voorin) van Ajax en bleef maar op stomen. En werd nog meer in de kaart gespeeld door de gedwongen wissel Emanuelson-Sulejmani, toen er nog meer via de vleugels kon worden gevoetbald. Nee, tactisch was het bijzonder slecht van Ajaxkant. Voor en tijdens de wedstrijd. Die wissel, middenvelder Anita voor middenvelder Vertonghen bijvoorbeeld… Verschrikkelijk.’’
“Je moet als manager de voorwaarden creëren om zo’n spelmaker als Aissati en ‘dwerg/kaboutervrienden’ goed te laten renderen, daar het in tegenstelling tot een paar andere linies Ajaxwaardig is. Ik heb al aangegeven hoe je in het veld dat zo ongeveer moet doen. Specifiek qua posities betekent dat voorin minimaal één balvaste speler. a. zodat je beter kan combineren plus b. zodat je als elftal de tijd hebt om bij te sluiten naar voren = c. je bij balverlies vervolgens beter kan staan. Want het is allemaal seconde/meter werk. Als de aanvaller in sommige situaties een paar seconde langer de bal heeft of afspeelt kan dat een wereld van verschil betekenen (een paar meters). Maar nu heb je een Suarez en Sulejmani die leven van de individuele actie en dat gelijk ten toon spreiden. Als die actie mislukt heb je snel en onnodig balverlies wat de doodsteek is voor een Aissati en uiteraard ook Anita. Ik herhaal F. de Boer.Citaat: Er is niemand die Suarez en Sulejmani op hun kloten geeft als ze niet meeverdedigen en taken niet uitvoeren.
Niet meeverdedigen spreekt voor zich (balverlies). Bij het niet uitvoeren van die taken moet je ook denken aan het niet vast houden van de bal in sommige situaties (balbezit). Die quote geeft ook aan dat je voorin geen slimme voetballers hebt lopen. Een intelligente speler weet wanneer het soms beter is om de bal even vast te houden, in plaats van een risicovolle actie in te zetten wat te snel en onnodig balverlies in kan leiden. Dat laatste gebeurde bij de vleet vorig seizoen. Eveneens het niet meeverdedigen. Kritiek op de middenvelders is dan ook onterecht. Je hebt een aanval die in essentie countervoetbal wil spelen, terwijl je daarachter een middenveld hebt die graag wil combineren. Zo werkt het natuurlijk niet, al helemaal niet bij Ajax. Te grote ruimtes ontstaan tussen de linies… ect.”
Citaat: Sorry, maar zelfs Wielaert en Vermeer hadden het echt niet slechter gedaan dan Van der Wiel en Stekelenburg. Heb je de enorme fouten gezien van deze spelers? Wat een blunders weer. Het is een kwestie van talent, maar ook van karakter. Is dat Jol zijn schuld?
De opstelling tegen Anderlecht klopte van geen kant, maar dat wist je zelf ook wel. Dit is Jol zijn schuld.
Citaat: Sorry, maar met de rest kan ik niets. AJAX had verder geen geld om spelers te kopen. Dan kun je wel zeggen dat AJAX Elia had moet kopen, maar wat dan? Had dat dan zoveel opgeleverd? Wie zegt dat?
Een keuze tussen Elia en De Zeeuw was geen lastige, dunkt mij. Sowieso had Ajax met een Aissati, Anita en Enoh een puik middenveld. Verder zijn zij niet de enige middenvelders en zit er ook nog wat vanuit de jeugd door te komen. Had het fijn gevonden als die feilloos konden worden ingepast. Verder wat betreft Elia, schade dat we een trainer hebben die uitblinkt in onhandige uitspraken. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel. Maakt de weg namelijk vrij voor een Zeegelaar en Jozefzoon. Maar een balvaste spits, wat we in deze selectie het meest dan wat dan ook missen (meer dan een Elia of De Zeeuw), is er nog steeds niet. Met een type Sibon ipv een De Zeeuw had Ajax er heel anders uitgezien. Maar wederom de befaamde uitspraak, Castillion moet uiteindelijk door de Servische en Zuid-Amerikaanse bomen zijn kans schoon zien. Die blijven allen gelukkig niet eeuwig staan.
Citaat: Er zit wel een idee achter.
? Sorry…
|
Empulse

Forum berichten: 917
|
Geplaatst: Ma 21 dec 2009 11:01
|
|
Jol kampt, zoals hij zelf reeds aangaf, met een erfenis van overbodige spelers die over onvoldoende kwaliteit beschikken dat je jezelf moet afvragen waarom ze in eerste instantie überhaupt zijn aangetrokken. Een systematisch falend aankoopbeleid is de reden voor het mislopen van diverse inkomsten zoals de CL, waardoor Ajax momenteel noodgedwongen spelers beneden het gewenste niveau in de selectie moet behouden zoals bijvoorbeeld Kennedy.
Het vergt tijd om dit soort spelers weg te saneren, vooral omdat je ze aan de straatstenen niet kwijt raakt. Net als op de beurs, moet je weten wanneer je je verlies moet nemen. Doe je dit niet, dan verlies je uiteindelijk veel meer. Spelers zoals Silva en Cvitanich voegen niets toe, ze belemmeren de doorstroming van jeugd en de afschrijving heeft reeds plaatsgevonden.
Kortom: neem je verlies nu, dan kun je morgen aan een nieuwe start beginnen. Bij Ajax geldt dit in de vorm van de mogelijkheid tot het aanvullen van de jeugdopleiding met buitenlands talent, snellere doorstroming van jeugdspelers naar het eerste en financiële ruimte voor het aantrekken van gerichte versterkingen.
Maar zoals ik eerder opperde, dit proces kost simpelweg veel tijd. In de tussentijd moeten daarom tijdelijke oplossingen voor bepaalde posities bedacht worden. De links-back is seizoenen-lang onderwerp van discussie geweest, dat Jol daarom een een versterking haalde voor die specifieke positie is dan ook niet vreemd. Dat Atouba dat was, vind ik persoonlijk vreemd, ik heb de kwaliteiten van die jongen namelijk nooit kunnen ontrafelen.
Men moet echter wel onthouden dat Jol noodgedwongen werkt met een relatief lage begroting dat door het systematisch verkwanselen van inkomsten in de afgelopen jaren veroorzaakt is. Ik neem aan dat hij met de komst van Atouba de zeer matige verdediging van afgelopen seizoen extra body en ervaring wilde toebrengen, dit samen met de beperkte financiële middelen, heeft hem uiteindelijk tot Atouba gebracht. Geen ideale oplossing, maar de motieven voor zijn keuze zijn begrijpelijk.
Hiermee wil ik niet aangegeven dat ik het eens ben met die aankoop, verre van dat. Het was namelijk zeer risicovol om een speler die nergens echt gepresteerd heeft te halen en tevens net terug is van een langdradige blessure. Dat de medische staf de ondermaatse fitheid van Atouba niet opmerkte, verbaast mij wel. Ik kan mij dit haast niet voorstellen. De gok heeft voor Jol verkeerd uitgepakt. Liever had ik Jol zien zeggen dat er geen versterking zou komen voor de links-back, door het ontbreken van een geschikte vervanger.
Een foutje moet echter kunnen en met de komst van Pantelic heeft hij die fout dan ook rechtgezet. Het een-jarige contract zorgt voor een minimaal financieel risico en het was duidelijk dat Cvitanich niet zou brengen wat men onder Van Basten van hem verwachtte. Daarnaast heeft deze groep ervaring nodig; werken met uitsluitend jeugdspelers gaat overigens ook veelvoudig fout.
Atouba is in mijn ogen de enige verkeerde aankoop, Kerlon kwam kosteloos over (incl. salaris) en dat gokje was dan ook risicoloos. Zaakwaarnemers zijn schakels die je tegenwoordig niet meer kan vermijden, zelfs clubs als Inter kunnen diens tentakels niet ontwijken. Dat is alles behalve ideaal, maar wel noodzakelijk. Het pleasen van Raiola biedt eventueel toekomstperspectief en was voor Ajax (m.b.t. Kerlon) dan ook niet nadelig. Waarschijnlijk is dat ook de reden geweest waardoor Ze Eduardo niet naar een Italiaanse topclub is verkast, maar nu bij Ajax speelt. Op huurbasis of koopbasis, ik denk dat Ajax aan dit supertalent in de komende seizoenen nog veel plezier gaat beleven. Af en toe een dergelijke speler op huurbasis is dan ook geen probleem, zolang de afhankelijkheid van dergelijke constructies maar niet te groot wordt.
|
Nr.10

Forum berichten: 1489
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Ma 21 dec 2009 12:44
|
|
James:
Je hebt het constant over koning Co. Ik vind het een zeer goede opbouw coach. Een trainer die Ajax op voetballend gebied op de kaart kan zetten. Toch is het een belachelijk slechte peoplesmanager, in zijn vorige periode bij Ajax was de sfeer in de kleedkamer compleet verziekt.
Bovendien heeft hij mij ongelofelijk teleurgesteld met zijn open sollicitatie naar Az toe. Waarom wilde hij van de zomer niet naar Ajax? Toen heb ik geen open sollicitatie gehoord hoor.
|
Eto'o

Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Ma 21 dec 2009 12:48
|
|
Citaat: James:
Je hebt het constant over koning Co. Ik vind het een zeer goede opbouw coach. Een trainer die Ajax op voetballend gebied op de kaart kan zetten. Toch is het een belachelijk slechte peoplesmanager, in zijn vorige periode bij Ajax was de sfeer in de kleedkamer compleet verziekt.
Bovendien heeft hij mij ongelofelijk teleurgesteld met zijn open sollicitatie naar Az toe. Waarom wilde hij van de zomer niet naar Ajax? Toen heb ik geen open sollicitatie gehoord hoor.
Wellicht dat z'n ervaringen als trainer bij beide clubs een rol spelen, Nr.10? Bij Ajax is Adriaanse verketterd na matige prestaties, bij AZ was hij succesvol en ligt hij erg goed binnen de club. De persruimte is zelfs naar hem vernoemd.
|
Dijk

Forum berichten: 951
|
Geplaatst: Ma 21 dec 2009 12:56
|
|
Adriaanse heeft dit jaar duidelijk gekozen voor een sabbatical jaar. Daarbij heeft die zowel AZ als Ajax afgewezen. Dat er dit jaar weer een plaats vrijkomt bij AZ, had Adriaanse ook niet kunnnen bedenken. Al is niet erg chique om het zo openlijk in de media te gooien dat die waarschijnlijk weer bij AZ aan de slag kan.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
|
Geplaatst: Ma 21 dec 2009 14:21
|
|
Inderdaad, James. Zonder Pantelic had Cvitanich niet geloosd kunnen worden. Jij vindt dat Sulejmani en Suarez wel als centrumspits kunnen fungeren. Ik niet. Sulejmani en Suarez zijn gebaat bij acties maken. Dit zijn geen balvaste centrumspitsen.
Kennedy is waardeloos. Rommedahl een leuke bankzitter. Ja, voor de toekomst....Jozefzoon heeft nog niets gepresteerd. Zeegelaar staat op de nominatie om aan Haarlem verhuurd te worden. Jij zegt "mega-talent!". Ik vind van niet. Hij heeft mij onder Van Basten echt niet kunnen overtuigen.
De namen die jij nog noemt (Sarpong, Castillion) zijn ook geen opties. Sarpong komt er onder meerdere trainers niet aan te pas.
Twente had AJAX helemaal uitgeknepen voor Elia. Hoeveel kostte hij? 14 miljoen? Het was simpelweg veel te veel geld.
Ja, inderdaad. Er is jarenlang goede technische beleid voering. Bij AJAX niet. Maar dat was al ver voordat Jol trainer was bij AJAX.
En hoe komt het dat er geen defensieve organisatie staat bij AJAX? Omdat AJAX opgescheept zit met Emanuelson die nog altijd vaak zijn man laat lopen. Van der Wiel die geen kopduels kan aangaan. Stekelenburg die om de haverklap blunders maakt. Jol zijn schuld? Jol zijn schuld dat Oleguer een drol van een verdediger is? Het heeft allemaal met specifieke kwaliteiten te maken en geen geld hebben.
Tsja, dat vind jij. Ik vind dat de komst van Pantelic helemaal niets met Sulejmani te maken heeft. Ook Rommedahl en Kennedy hadden de voorkeur. Jol moet ook schipperen. Het moet wel. Een Rommedahl heeft meer rendement dan Sulejmani op dit moment. Zowel verdedigend als aanvallend.
Grappig...je hebt het over de zwakke verdediging en de spitsen die geen bal konden vasthouden tegen Psv. Iets wat Jol toch al heeft proberen te veranderen. Jij komt met jeugd, maar die zijn er nog totaal niet klaar voor. Dan verzuipen we helemaal. Hoeveel eigen jeugd loopt er nu rond in AJAX 1? 6 a 7 spelers in de opstelling?
De voorwaarden creëren? Heeft Jol heeft balvaste speler proberen te kopen met Pantelic? Zijn Oleguer en Wielaert niet de wacht aangezegd door de eigen kweek Alderweireld/Vertonghen?
En kom dan weer niet met een paar A1-spelers die je voor de leeuwen moet gooien. Jol wilt dat ook niet en volledig terecht. Hij gaat al minimaal 2 jeugdspelers meenemen in de winterstop. Er trainen al geregeld jeugdspelers mee met het eerst. Wat kan hij anders doen? Zeegelaar is gewoon niet goed genoeg en zou dan weer in de weg staan van Sulejmani. Het is ook nooit goed.
Een keuze tussen Elia en De Zeeuw was geen lastige? AJAX heeft zoveel zwakke plekken dat Jol wel een keuze moest maken. Jij vindt het een drogreden, maar ik niet. Wij hadden Sulejmani en de fantastische Zeegelaar. Wat moeten we dan met Elia?
Een puik middenveld? Aissati kwam er onder Hiddink en Koeman niet voor niets niet aan te pas.
Maar goed...we komen er niet uit. Jij zou die jeugdspelers zo voor de leeuwen gooien. Ik zou dat niet doen.
Eerst een team opbouwen. Hoe triest het ook is. Dit is het sterkste elftal;
Stekelenburg; eigen kweek.
Van der Wiel; Alderweireld, Vertonghen en Anita. Eigen kweek.
Enoh ('Eigen kweek'), De Zeeuw, Aissati.
Suarez, Pantelic en Emanuelson. (Eigen kweek)
7 spelers uit de eigen keuken. De enige die jij zou wisselen zouden Pantelic en De Zeeuw zijn, he? Wie zou jij linksback zetten? De eeuwig vlees noch vis speler Emanuelson? Verdedigend te zwak en aanvallend te weinig brengend?
|
jamesgf

|
Geplaatst: Di 22 dec 2009 04:41
|
|
Citaat: Toch is het een belachelijk slechte peoplesmanager,
Jamaar, als het al zo is, een slechte peoplesmanager zijn is soms nodig ook. Bij Ajax zitten we nu in een situatie waar Kennedy, Gabri, Rommedahl en noem maar op zich al een tijd prettig voelen onder de vleugels van Jol daar ze uitzicht op speeltijd hebben. Destijds zaten we ook in een situatie met veel te veel contractspelers. Toen werd er wel gesaneerd en kwam er dus een Kleedkamer 2. De Winters en Witschges van deze wereld grepen vervolgens naar de media en zo gaat een bepaalde beeldvorming natuurlijk gemakkelijk ontstaan.
Citaat: in zijn vorige periode bij Ajax was de sfeer in de kleedkamer compleet verziekt
In welke kleedkamer? In de tweede zeer zeker, maar daar zaten dan ook de Oleguers en Kennedies van nu. Vraag een doorsnee speler onder Adriaanse naar de Amsterdammer en die zal positief antwoorden. Neem Van Halst (“Ik ben helemaal niet boos op Adriaanse, hij heeft een zienswijze en houdt daaraan vast. Bepaalde mensen passen niet in zijn visie en daar kan ik nog best waardering voor opbrengen ook. Ik had best een redelijk relatie met hem.’) die naar kleedkamer 2 werd verwezen. Die ging er nog redelijk mee om. Maar sommige andere die het niet eens waren met de (terechte) beslissing, daardoor stennis gingen schoppen (een Winter, Witschge) en een storende factor werden had je ook. Andere spelers, neem een Knopper, werden opgehitst en zo kreeg je bepaald geen prettige werksituatie. Zeker niet nadat judas Beenhakker openlijk Adriaanse bekritiseerde. Ook de opvolger van Kales, die Adriaanse aanstelde, Van Eijden werkte niet mee. Om te kunnen overleven moest Adriaanse wel overgaan op overlevingsvoetbal (de Berlijnse Muur), wat hem overigens geen windeieren legde. (Overigens had Co het seizoen ervoor de moeilijkheden al voorspeld: ‘Ajax kan beter vierde dan derde worden. Ik hecht veel waarde aan een goede voorbereiding, omdat dat belangrijker is voor de lange termijn. Die twee wedstrijdjes in de voorronde van de Champions League kunnen de voorbereiding op een nieuw seizoen in de war schoppen dat kan consequenties hebben. Ik ben geen opportunist’). Hij werd niet meer gesteund. Het was duidelijk dat Koning Co er vroeg of later uit werd geschopt. Een Beenhakker, een Witschge hebben het zeer vies gespeeld. Maar Co keek daarentegen wel in het belang van Ajax. Zoals hij dat ook bij een PEC Zwolle deed. In de laatste editie van de VI met clubicoon Drost, de Witschge/Winter van de Zwollenaren: Citaat: De laatste jaren had ik te maken met Co Adriaanse. Ik vond hem een heel goeie trainer, maar ook een geweldige klootzak. Hij was de meest onbetrouwbare coach die ik ooit heb meegemaakt. Na die beenbreuken speelde ik in het tweede, dat was aanvankelijk ook wel begrijpelijk. Vóór de laatste oefenwedstrijd van het seizoen 1985/86 zei Adriaanse dat hij er nog niet uit was wie rechtsback zou worden, Jan Weggelaar of ik. We zouden allebei één helft rechtsback spelen en wie dat het beste deed, zou in het eerste komen. Jan speelde de eerste helft als een krant, ik speelde na rust gewoon goed. Na afloop zei Jan nog dat Adriaanse niet om me heen kon. Maar op zaterdag stond Jan er gewoon in.
Adriaanse had een schaduwelftal: als iemand van het eerste geblesseerd zou raken, zou iemand die op dezelfde positie speelde in het tweede zijn plaats overnemen. Vlak voor de winterstop raakte de vaste rechtsback – ik weet niet eens meer wie dat was - geblesseerd. Eindelijk zou ik mijn kans krijgen, dacht ik. Maar wat gebeurde er? Adriaanse zette Aziz Doufikar rechtsback, een rechtsbuiten die nog nooit rechtsback had gespeeld.
De reactie van Adriaanse: ‘Ik vind het heel erg dat ik onbetrouwbaar word genoemd, dat is me nog nooit gebeurd. Feit is dat Klaas een vaste waarde was. En als je een vaste waarde passeert, krijg je altijd problemen. Je krijgt hemzelf tegen, het publiek, de lokale pers, noem maar op. Maar ik vond Jan Weggelaar nu eenmaal beter. De echte Klaas Drost van vóór zijn beenbreuken heb ik nooit meegemaakt. Jan was bovendien een stuk jonger en ik wilde graag verjongen. Daarom heb ik ook Cees van Kooten en Piet Schrijvers gepasseerd. En wat Doufikar betreft: ik speelde in die tijd al erg aanvallend en wilde Aziz gewoon eens op die plaats proberen’
Citaat: Bovendien heeft hij mij ongelofelijk teleurgesteld met zijn open sollicitatie naar Az toe.
Jamaar, Adriaanse is weer ongelofelijk teleurgesteld geraakt door bepaalde personen bij Ajax. Daar zit nog wat oud zeer.
Citaat: Inderdaad, James. Zonder Pantelic had Cvitanich niet geloosd kunnen worden.
Begrijp er nog steeds niets van. Als Pantelic Cvitanich uit het slop had gehaald, beter liet spelen en zo aantrekkelijk kon maken voor andere clubs, dan had je gelijk. Echter hier is natuurlijk niets van waar. Maar dit geeft precies het verschil tussen Jol en een Adriaanse aan. Want neem het geschil met Arveladze, best vergelijkbaar. In 2001 had de Georgiër nog maar een éénjarige contract. De gedachte was toen ‘we kunnen hem niet een heel jaar laten spelen om hem vervolgens gratis de deur uit te doen’. Het was contract verlengen of vertrekken. Maar daar Ajax derde (Adriaanse werd liever vierde, in het belang van Ajax) was geworden, moest het de voorrondes van de CL spelen. Dat zorgde er dus voor dat de voorbereiding in knoei liep. Daar de supporters/de media nu ineens gaan verwachten/eisen dat je je plaatst, kom je in een nog lastiger parket. Waar liggen nu de belangen? Want voor het direct plaatsen van dit miljoenenbal is de geroutineerde Georgiër, die echter niet in het beoogde systeem paste, bruikbaarder dan een piepjonge en zeer talentvolle Zweed. Arveladze werd uiteindelijk na heel wat gesteggel voor meer dan 10 miljoen gulden verkocht en Ajax werd overigens aan het eind van het seizoen (2001-2002) kampioen. Nu wordt een Pantelic zelfs graag gehaald, daar men enkel aan het resultaat en dus de korte termijn denkt. Toen ondenkbaar. Naar verluidt wil Jol zelfs Babel er voor een half jaar bij, wat ook weer ten koste zou gaan van andermans ontwikkeling. Dit soort gekke capriolen zal je bij Koning Co niet zien. Destijds, maar lang niet zo schrijnend als een jaar daarvoor (2000), zat Ajax in eenzelfde soort schuitje als nu, het had ook meer dan 60 contractspelers. Toen koos men er dus voor om te bouwen, zie je ook aan het aan en verkoopbeleid: De komst van de jonge talenten Mido, Zlatan (die zo ook met het vertrek van Arveladze meer kansen konden krijgen), Maxwell en de verdere doorstroom van de jeugd. En aan het vertrek van een Van Halst, Nieuwenburg, Winter, Witschge, Babangida, Sier, Hoekstra naar Kleedkamer 2 ofwel andere club. Maar ook te zien aan de (vroegere) doelstelling: bij de eerste vijf eindigen (‘Misschien is het voor de ontwikkeling van de spelers wel wenselijker om zesde of zevende te worden’) en het seizoen erna bij de eerste drie. Zo kreeg Adriaanse echter wel, door het saneren van middelmatige spelers en de realistische uitspraken (denk ook aan paard & ruiter), alles en iedereen op de hals (netzoals bij PEC Zwolle met clubicoon Drost). En dit enkel in het belang van Ajax. Heeft hem ook zijn kop gekost, ondanks dat hij de basis legde voor Koeman. Maar ergens anders is dit al uitgebreider besproken. Zou overigens ook een kleine vergelijking kunnen maken met Gronkjaer (Zlatan, Trabelsi, Mido, Maxwell van gehaald) en Suarez. Beide moesten de financiële klapper maken om zo de nodige inkomsten te generen en het rond te kunnen maken van de begroting. Of Eriksen met Van der Vaart. Van der Vaart namelijk kreeg wél de kans onder Adriaanse en aan het eind van het seizoen, na het behalen van het kampioenschap met Koeman, bedankte hij Koning Co hiervoor. (‘Ineens was Adriaanse vertrokken en dat vond ik best jammer. Hij is de man geweest die me de kans en het vertrouwen heeft gegeven. Dat zal ik nooit vergeven.’ ‘Of wij met Co ook kampioen waren geworden? Daar kan ik geen antwoord op geven, omdat we het nooit zullen weten. Ik vind wel dat Co een aandeel heeft gehad in het kampioenschap. Hij legde de basis voor het succes, Koeman maakte het af.’)
Citaat: Jij vindt dat Sulejmani en Suarez wel als centrumspits kunnen fungeren.
Dat de twee in een elftal kunnen fungeren hebben we toch kunnen zien? Ik noem de periode rond de thuiswedstrijd tegen Marseille. Hoewel vooral Sulejmani niet goed speelde, kan het wel. Het grootste verbeterpunt lag in de samenwerking tussen aanval/middenveld. Sulejmani moet toch een beetje gelanceerd worden. Neemt niet weg dat zij niet de spitsen zijn die ik graag zou zien. Denk ook niet dat een Adriaanse en Van Gaal een Suarez graag in de ploeg hebben. Ongeschikt voor Ajax, doet maar wat hij zelf wil. Maar Suarez moet worden verkocht en Sulejmani moet zich ontwikkelen, dus beide spelen.
Citaat: Sulejmani en Suarez zijn gebaat bij acties maken. Dit zijn geen balvaste centrumspitsen.
Helemaal waar, vooral Suarez leeft van de individuele actie. Daarom had en zou ik graag een balvast aanspeelpunt (ge)zien, om ze die acties te kunnen laten maken terwijl het minder risico’s met zich meebrengt. Nu is het vaak nog zo dat na een afgeslagen aanval van de tegenpartij een Suarez aan de bal komt en gelijk voor een risicovolle actie gaat, terwijl het op een positie is waar een slimme speler dat wel zou laten. Balverlies op die momenten, wanneer het elftal niet goed staat/niet is aangesloten, is namelijk dodelijk. Maar dat hoef ik je denk niet verder uit te leggen. Het is dus verstandig om een balvast, goed combinerend aanspeelpunt te hebben. De opbouwende sterke Alderweireld of Vertonghen kunnen, met de snelle strakke bal die de Belgen in de benen hebben, met de eerste bal direct een paar linies overslaan om zo het aanspeelpunt in de spits in te spelen. Deze met tactisch inzicht gezegende kaatser heeft met zijn rug naar het doel overzicht over het speelveld. Daar deze ontvanger van de eerste bal bovendien technisch begaafd is, is de controle goed en wordt de bal feilloos teruggelegd op de komende man/ tweede spits. Zo komt een Suarez dichter bij het doel van de tegenstander te spelen en speelt hij er bovendien met zijn gezicht naartoe. De Urugyaan is in dit soort situaties dodelijk. Hetzelfde geldt voor Sulejmani, hoewel hij wat meer gelanceerd moet worden. Zag je ook bij Heerenveen. De Serviër kwam pas uit de verf met de balvaste en combinerend sterke Sibon naast zich en de creatieve Pranjic achter hem. En zolang dat niet het geval is bij Ajax zal de Serviër niet optimaal renderen. Hoewel het met het creatieve gedeelte wel goed zit, zo is Emanuelson niets minder dan Pranjic en kan een Aissati de ontvangen bal van het aanspeelpunt gemakkelijk met een steekpass achter een verdediging plaatsen, ontbreekt het Ajax nog steeds aan een o zo gemiste balvaste speler voorin.
Citaat: Kennedy is waardeloos.
Waarom zit hij dan nog bij Ajax, met kans op speeltijd?
Citaat: Zeegelaar staat op de nominatie om aan Haarlem verhuurd te worden.
Onbegrijpelijk.
Citaat: Hij heeft mij onder Van Basten echt niet kunnen overtuigen.
Dat is natuurlijk een flutargument. De beste jongen heeft één wedstrijd de kans gekregen om in slechte omstandigheden met een beroerd team zich te laten zien. Je moet de voorwaarden creëren om de debuterende buitenspeler tot bloei te laten komen. Dat betekent, naast voetbaltechnisch (bijv. het zorgen voor goed positiespel, zodat de buitenspeler goed kan worden aangespeeld waarbij hij zowel de bal als de tegenstander voor zich kan zien), ook het geven van vertrouwen en een wedstrijdje of 4 achter elkaar in de basis. Dit was allemaal niet het geval. Maar wie heeft jou eigenlijk wel overtuigd? Ik denk zelfs Vermaelen, de best presterende verdediger van de Premier League, niet. Dan verwacht jij dat de linksbuiten, wat al spelers zijn met een aparte gebruiksaanwijzing, van de A1 de pannen van het Kras Stadion speelt?
Citaat: De namen die jij nog noemt (Sarpong, Castillion) zijn ook geen opties. Sarpong komt er onder meerdere trainers niet aan te pas.
Dat bijvoorbeeld Sarpong geen optie is, zou dat misschien niet alleen aan de speler liggen, maar ook een beetje aan de trainer? De middenvelder wordt al jaren steevast als buitenspeler gebruikt. Daarnaast kreeg hij telkens mentale klapjes door de komst van bijvoorbeeld een Perez, en dat zelfs twee keer. Sarpong is in zijn ontwikkeling door zijn trainers hevig belemmerd. En als we zo door gaan ook een Castillion en Zeegelaar. Maar dat hoeft dus niet per se aan de speler in kwestie te liggen. Je hebt ook nog te maken met de factor geluk (bijv. blessures/schorsingen/transfers) en een trainer. De trainer moet soms een speler ook een optie maken, wil hij daadwerkelijk een optie worden. Dat doe je niet door een Pantelic te halen en vervolgens een Cvitanich bij Jong Ajax te zetten. Je moet spelen om je goed te kunnen ontwikkelen en in beeld te komen. Daar heb je als speler soms geen invloed op. Daarom was er ook de onvrede van de Amsterdammer Castillion een tijdje terug.
Citaat: De voorwaarden creëren? Heeft Jol heeft balvaste speler proberen te kopen met Pantelic?
Heeft hij een balvaste speler proberen te kopen? Een Alves noem ik nu niet bepaald balvast. Ook de Serviër verdient het predicaat balvast niet. Maar oke. Als de normen dan zo laag worden bijgesteld, dan heeft Rommedahl op volle snelheid een fantastische voorzet in huis en heeft Oleguer onder druk een geweldige pass in de benen. In de basis ermee! En zo is met het aanblijven van Oleguer het legitiem Wielaert te lozen en is met Rommedahl het geoorloofd Kennedy te verpatsen. Of…? Ach, laat ook maar.
Citaat: Zijn Oleguer en Wielaert niet de wacht aangezegd door de eigen kweek Alderweireld/Vertonghen?
Jamaar, dat is ook een geluk bij een ongeluk. Jol had niet verwacht dat de twee Belgen goed samen konden acteren.
Citaat: Een keuze tussen Elia en De Zeeuw was geen lastige? AJAX heeft zoveel zwakke plekken dat Jol wel een keuze moest maken. Jij vindt het een drogreden, maar ik niet. Wij hadden Sulejmani en de fantastische Zeegelaar. Wat moeten we dan met Elia?
Laat ik het nog maar een keer duidelijk maken, ofwel mijzelf herhalen. Ajax had in potentie een geweldige verdediging met Vermaelen, Vertonghen, Alderweireld en Van der Wiel. Met Aissati, Anita en Enoh had Ajax een puik middenveld. De aanval Emanuelson, Sulejmani en Suarez kon ermee door, om zo Suarez uiteindelijk te kunnen verkopen en Sulejmani zich te laten ontwikkelen. Maar ook Emanuelson moest spelen om hem nóg aantrekkelijker te maken voor een Spaanse of Engelse club. Hij is na Suarez, wellicht samen met de beste Ajax-speler Van der Wiel, het meest waard. Naast Suarez, had ik dus ookEmanuelson geen lang leven bij Ajax bij gegund. Net als jij dus, als ik jou telkens zo zie afgeven op de Amsterdammer. Maar dit alles komt goed uit, want wat Ajax het meest van alles mistte was een balvast aanspeelpunt, om een tweede spits als Suarez en een counterspits als Sulejmani beter te laten fungeren. De, waarschijnlijk jonge, balvaste spits had dan waarschijnlijk langzaam gebracht moeten worden. Om pas het volgende seizoen, nadat Suarez en Emanuelson waren vertrokken, het helemaal over te kunnen nemen. Daarnaast had Ajax natuurlijk broodnodig een linksback nodig na een te verwachten vertrek van de bruikbare Schilder, Obradovic dus, ook al bleef Vermaelen. Na de noodzakelijke en gefundeerde sanering had je dan nog een hoop middelmatige en overbodige spelers (Wielaert, Oleguer, Silva, Ogararu, Gabri, Kennedy, Cvitanich ect.) verkocht en had je je selectie (met de jeugdopleiding/een goede scouting) nog kunnen opvullen met talentvolle spelers (bijv. een Mujangi-Bia, Holtby, Van Rhijn, Bonevacia, Jozefzoon, opties genoeg) om de leemtes te vullen. Klaar. Met de doelstelling, met de zeer perspectiefrijke selectie, in het eerste seizoen een plek bij de eerste drie te bemachtigen kon ik dan meer dan leven. Daar met de stijgende lijn een plek bij de eerste één in het volgende seizoen mij erg plezierig lijkt.
Citaat: Maar goed...we komen er niet uit.
Het is ook maar net wat voor Ajax je wilt zien.
Citaat: Eerst een team opbouwen. Hoe triest het ook is. Dit is het sterkste elftal;
Stekelenburg; eigen kweek.
Van der Wiel; Alderweireld, Vertonghen en Anita. Eigen kweek.
Enoh ('Eigen kweek'), De Zeeuw, Aissati.
Suarez, Pantelic en Emanuelson. (Eigen kweek)
Dus hier wil Jol en jij op bouwen? Op Pantelic die na dit seizoen vertrekt? Suarez die na dit seizoen vertrekt? Eenieder weet dat het fundament een creatief middenveld en een balvast aanspeelpunt behoort te zijn. Ik noem een El Amhadi, Engelaar, Bakkal/Aissati met Nkufo. Ik noem een Janssen, Brama, Perez met Knufo. Ik noem een Engelaar, Afellay, Bakkal met Toivonen. Ik noem het laatste kampioenselftal van Ajax met Pienaar, Galasek, Sneijder/Van der Vaart en Anastasioui. Daarvoor had Ajax een Kluivert, een De Boer, een Pettersson. Zolang Ajax over geen balvast aanspeelpunt beschikt, is het gedoemd te mislukken. Het hoeft dan ook geen verwondering te wekken dat Ajax sinds de balvaste Anastasiou niet meer in de punt speelt geen kampioen meer is geworden. Om dan een Pantelic te zien arriveren, dat doet dan geen deugd…
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Di 22 dec 2009 15:26
|
|
Pantelic moest Cvitanich uit het slop halen? Uhm....nee. Cvitanich was gewoon al afgeschreven door Jol. Terecht. Als centrumspits voldoet hij niet en dan houdt het op. Voor Cvitanich kun je nog geld beuren. Ook al lijd je er verlies op. Dat is Jol zijn schuld niet. Is het ook de schuld van Jol dat Oleguer, Wielaert en Sno niet functioneren? Pantelic was de vervanger van Cvitanich. Niets meer, niets minder. Jij denkt dat er nog een toekomst was voor Cvitanich bij AJAX. Ik niet.
Onzinnige vergelijking. Arveladze was een veel betere speler dan Cvitanich. Die bleef al overeind door zijn techniek. Verder begrijp ik de vergelijking niet, hoor. Zlatan had veel aanpassingsproblemen bij AJAX en het was soms noodzaak dat die speler op de bank plaats moest nemen.
Jij blijft het maar hebben over Pantelic en de korte termijn. Ik vind dat AJAX naar de lange termijn kijkt. Cvitanich heeft geen toekomst meer bij AJAX. ONGESCHIKT! Dan is het beste dat je hem verkoopt. Prima deal natuurlijk. Nu 0,75 miljoen euro. Bij verkoop nog 3,7 miljoen euro erbij. 4,5 miljoen voor een mislukte spits is een prima deal. Maar wacht…we hebben nog wel een centrumspits nodig. Pantelic kan die tijd overbruggen. Geen transfersom aan te pas gekomen. De jeugd kan rustig wennen en proberen dit seizoen al Pantelic uit de basis te stoten. Wat als Cvitanich gebleven was? Had hij de jeugd dan niet belemmerd? Jawel dus.
Babel wil je er niet bij. Waarom dan wel Elia? Je hebt het nu wel over Koning Co, maar Zlatan en Mido zijn helemaal niet de aankopen van Adriaanse. Die zag liever Vennegoor. Het vertrek van Arveladze had niets te maken met het plaats maken voor de jeugd, maar had puur een financiele kant. Spelers zoals Babangida, Sier en Hoekstra zaten onder Wouters al in Kleedkamer 2.
Prachtig, hoor. Jouw betoog voor Co. En wat een talenten hadden we toen, he? Hersi, Van der Meijde, De Cler, Hose, Bobson, Van der Gun en nog vele anderen….allemaal uit de school van Co. En wat is jouw punt? Wie zegt dat Eriksen niet de kans krijgt onder Jol?!? Hij zit er net! Dit AJAX is al superjong!
Precies. Sulejmani speelde ook tegen L’OM niet goed. Dan kun je wel weer de wedstrijden wegwuiven tegen PSv en Sparta uit. Dus jij zou Suarez ernaast zetten? Jij zou zomaar 10 of 20 miljoen euro weggooien? Jol heeft geen keuze.
Pantelic vind ik een redelijke balvaste spits. Balvaster in ieder geval dan Suarez, Sulejmani en Cvitanich. En de jeugdspelers zullen er nog niet klaar voor zijn.
Kennedy zit er nog omdat AJAX niets beters heeft rondlopen op zijn positie. Maar zoveel speeltijd krijgt hij niet, he. Mag ook weg.
Zeegelaar moet in een ingespeeld team terecht komen, zeg je. Ook in het begin van het seizoen heeft hij de kans gekregen. En niet gepakt. Heeft een aantal wedstrijden meegedaan en heeft zijn kans niet gepakt. Simpel. Hij heeft niet aangetoond dat hij beter was dan de andere linksbuitens.
Vermaelen? Nee, niet van onder de indruk. Vertonghen is veel geschikter. Veel beter inzicht en meer techniek.
Sarpong heeft onder meerdere trainers zijn kans niet gepakt. Castillion is er al klaar voor? Daar zijn niet alle jeugdkenners het over eens.
De belangstelling voor spelers als Alves en Benni waren absoluut niet serieus. Noem jij maar eens een betere balvaste spits dan Pantelic?
Geluk bij een ongeluk? Jol doet het toch maar.
AJAX heeft die verdediging nog altijd. Of denk je dat Jol Vermaelen had kunnen tegenhouden? Vermaelen was dus door niemand tegen te houden. Jol zijn schuld niet.
Een puik middenveld…De Zeeuw is een veel betere speler dan Anita, hoor. Leuk dat hij zich soms in een tegenstander kan vastbijten en je kunt hem leuk kwijt als linksback, maar als middenvelder heeft hij nog niets bewezen. AJAX moet eens af van spelers die verzuipen omdat ze te veel zwakke plekken hebben. Aissati is daar er eentje van. Krijgt onder Jol ook meer dan genoeg kansen, maar pakt ze gewoon niet. Het balverlies en slechte passes zijn helemaal niet Jol zijn schuld. Net zoals de blunders van Oleguer, Van der Wiel en Stekelenburg zijn schuld niet zijn. Gewoon een gebrek aan kwaliteit.
AJAX heeft geen geld. Wel, dan moet AJAX geld maken. Ik vind dat heel rationeel. Ze moeten sowieso wel spelen, want AJAX heeft gewoon niets beters. Dan zeg jij Zeegelaar, maar laten we even realistisch blijven. Die jonge balvaste spits gaat ook langzaam gebracht worden. 2 vliegen in 1 klap; je verkoopt een overbodige spits, je haalt een transfervrije spits voor 1 jaar als vervanger zoadat die jongeling rustig en in de schaduw van Pantelic gebracht kan worden.
Ja, AJAX wilde ook een linksback. Dat ging niet door. Jol zijn schuld? Nee. Je ziet toch ook zelf hoe moeilijk het is om die overbodige spelers te lozen? Als je ze kunt verhuren is het al een groot feest. Dacht je dat Jol niet lekker wilde verkopen en kopen? Dat was gewoonweg niet mogelijk!
Nee, James. Daar wil ik helemaal niet op bouwen. Ik gaf dat elftal aan dat dat het beste is wat AJAX kan opstellen. Ik heb het nergens gehad over het opbouwen, want dan had het dit geworden:
Nieuwe keeper, een rechtsback, een linksback, een creatieve middenvelder die ook positioneel sterk is zodat ook de andere middenvelders zich aanvallend kunnen laten gelden, een rechtsbuiten en een centrumpsits.
|
Bart

Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Za 2 jan 2010 10:16
|
|
Citaat: Van den Boog: 'Ajax-selectie is niet in balans'
De selectie van Ajax heeft naast creatief begaafde voetballers ook krachtpatsers nodig. Momenteel is de ploeg van trainer Martin Jol niet in balans, oordeelt algemeen directeur Rik van den Boog in de Volkskrant.
"Dat wil zeggen dat je dus één, twee of drie killers moet hebben en een communicator. Die hebben we nu niet", vertelt Van den Boog. "Martin riep in het begin van het seizoen al: achterin heb ik zo’n beer van een kerel nodig die niet staat voor mooi voetbal, maar alles tegenhoudt wat hij moet tegenhouden."
"Wat we zien, is dat we voetballers nu wel tot tachtig procent van die kwaliteiten kunnen brengen waar ze moeten zijn. Maar die fysieke, mentale en communicatieve vaardigheden zijn moeilijker aan te brengen. Daarop zullen we moeten scouten. Want we hebben ook krachtpatsers nodig."
Samenwerkingsverbanden met buitenlandse clubs moeten de scouting helpen verbeteren. "We hebben er op den duur één of twee in Brazilië, één in Amerika, één in China. Dan hebben we er één in België, in Scandinavië en in het Oostblok. En natuurlijk Kaapstad. Van daaruit coördineren we de rest. In Scandinavië gaan we ook met een club samenwerken. We stoppen daar geen geld in, maar brengen onze kennis, kunde en knowhow over naar die club om die jeugd daar op te leiden. Op het juiste moment halen we de besten hier naartoe", aldus de Ajax-directeur.
Voetbalprimeur.nl
|
theumas

Forum berichten: 455
|
Geplaatst: Za 2 jan 2010 10:27
|
|
Dus als ik het goed begrijp, worden het geen satellietclubs maar clubs waar Ajax zijn "kennis, kunde en knowhow"gaat brengen. Maar toch halen we daar beste talenten vandaan?
|
Ajaciedjuh

Forum berichten: 272
|
Geplaatst: Za 2 jan 2010 11:09
|
|
Ajax investeert niet in geld, maar in kennis. Natuurlijk staat daar een tegenprestatie tegenover. Zo moet je het lezen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Za 2 jan 2010 11:15
|
|
Ten Cate revisited, maar dat zal aan mij liggen.
|
Koen_Ajax

Forum berichten: 3310
|
Geplaatst: Za 2 jan 2010 11:42
|
|
Goede teksten weer van Van den Boog. Op dit moment hebben we 0 killers, misschien Enoh nog, maar die is nog wat te onrustig en gaat vaak over de grens. Al is dat al wat verbeterd.
Maar het is jammer dat er zoveel tijd in gaat zitten om deze plannen te verwezelijken. Hoeveel samenwerkingsverbanden hebben we nu eigenlijk? In China 1, Cape Town, AA Gent (nog niet rond) verder niks toch?
Hopelijk krijgt Van den Boog dit allemaal voor elkaar.
|
Koen_Ajax

Forum berichten: 3310
|
Geplaatst: Za 2 jan 2010 13:29
|
|
Van den Boog weer aan het woord:
[list">In een interview met De Volkskrant stelt Ajax-directeur Rik van den Boog vandaag het amateurisme binnen Ajax ten tijde van zijn aantreden aan de kaak. "Als je kijkt naar de professionaliteit op elk gebied - planmatig werken, structureel werken, meetbaar werken, verslaglegging, overlegstructuur - dan was ik toch wel verrast dat het er nagenoeg niet was."
Onder leiding van Van den Boog is er binnen Ajax meer aandacht gekomen voor beleid, dat de medewerkers - zo'n 200 in totaal - weten wat ze doen en vooral ook waarom. "Als ik vroeg: waarvoor ben jij dan verantwoordelijk? Dan wist men dat eigenlijk niet. Dat vind ik negatief. Procesmatig denken was er niet."
'Als ik dan vroeg waarom bepaalde dingen zo gedaan werden, dan zei men dat men dat zo gewend was. Is dat negatief? Ja, dat vind ik wel. Procesmatig denken was er niet. Als ik vroeg waarom doe je dat nu zo? Dan werd er gezegd omdat we dat altijd zo doen en niet omdat ze het bedacht hebben'.
Verder is het aankoopbeleid niet altijd je van het geweest. Slechts 8,3 procent van de voetballers die het afgelopen decennium naar Amsterdam kwamen kan terugkijken op een succesvolle periode bij Ajax. 'Dat is ongeveer 1 op 12. Daarbij moet ik wel zeggen dat het rendement bij alle eredivisieclubs lager is. Een andere club in de top doet het dus niet beter', aldus de algemeen directeur.
Van den Boog verklaart het matige optreden van Sulejmani aan de druk. 'Bij Ajax is de druk veel hoger dan bij FC Twente. Hier moet je presteren. Al zou Twente verliezen: dan is daar nog een houding van kan een keer gebeuren. Bij Ajax is dat nooit. Dat geeft een mentale druk die maakt dat het voor dat type spelers heel moeilijk is te slagen bij Ajax. Dat betekent dat wij in de ontwikkeling van de jeugdopleiding veel beter moeten letten op de mentale ontwikkeling en de psychologie van de spelers'.
'Waar moet ik mee leren omgaan? Wat is mijn gedrag? Hoe moet ik dat doen? Wat betekent dat voor mijn omgeving en mijzelf. Maar ook ontwikkeling op fysiek en communicatief gebied om een complete speler te worden. Want je ziet dat van al die spelers die we hebben gekocht, slechts een miniem percentage slaagt'. [/list">
Bron
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Za 2 jan 2010 13:36
|
|
Citaat: Ten Cate revisited, maar dat zal aan mij liggen.
Hoe bedoel je, Pushkin? Die krachtpatsers? Mwoah, als ze zoals Enoh zijn, dan heb ik er geen bezwaar tegen. Ze moeten wel kunnen voetballen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Za 2 jan 2010 15:30
|
|
Ach weet je, dat hele 'beren' verhaal staat me tegen. Want beren zijn meestal trage mandekkers (snelle mandekkers zijn aardig schaars op de markt). En beren kunnen wat mij betreft alleen maar functioneren als ze tenminste nog enige snelheid hebben naast hun verdedigende capaciteiten.
Stam was in dat opzicht een uitzondering, die was wel snel. Douglas van Twente heeft dat ook. Maar neem nou zo'n Oleguer, Oleguer is traag en kan niet opbouwen. En uit die twee zaken zijn heel wat fouten voortgekomen. Als mandekker was hij ook matig, daar niet van. Maar Oleguer had vaak van die capriolen waarin hij bij de opbouw de bal aan de tegenstander gaf, of hij er in counters op snelheid werd uitgespeeld. Datzelfde krijg je dus wanneer Ajax weer voor zo'n [trage"> beer gaat. Frank Verlaat was ook vandat slag. Afgelopen zomer probeerde Ajax Onyewu te halen, van hetzelfde laken een pak. Beer van een vent maar traag en niet goed aan de bal. Als mandekker had hij het mogelijk beter gedaan dan Oleguer op de andere punten schiet ook hij tekort.
Daar vrees ik dus voor dat Ajax weer een klassieke fout gaat maken op dat vlak. Ik wil helemaal geen beer hebben want 9 kans op 10 gaat Ajax er mee in de fout, ik wil een complete verdediger hebben.
|
hannes

Forum berichten: 895
|
Geplaatst: Za 2 jan 2010 15:45
|
|
Ik vind het maar een groot verhaal met open deuren. 0,0 toegevoegde waarde.
Leuk verhaal hoor en ik ben ook blij dat ze de juiste deuren uberhaupt gevonden hebben, maar om nou de loftrompet te luiden of ellenlange discussies te houden over een uitspraak die hem voor 99% in de mond is gelegd?
|
ghostwriter

Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Za 2 jan 2010 15:46
|
|
Stuur Enoh, Alderweireld en Vertonghen iets vaker het krachthonk in en die drie zullen zich snel genoeg tot beren ontwikkelen. Ze hebben het lichaam alleen moeten ze er alledrie harden aan gaan werken. Stel je voor dat Alderweireld en Vertonghen met hun lengte het fysiek van een Stam zouden krijgen. Dan slikt elke spits wel als ze dat als tegenstander voor zich krijgen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Ma 4 jan 2010 14:08
|
|
VDB zet toch door. Palmeiras....Emanuelson een lager contractaanbod geven (zal wel met bonussen zijn). Prima weer. Emanuelson 1,3 miljoen euro verdient die... Vind je het raar dat AJAX naar de klote ging.
Citaat: 'Ik wil dat het uit de jongens zelf komt. En niet omdat we constant lopen te betalen'
Ajax-directeur Rik van den Boog koerst aan op een mentaliteitsverandering binnen de spelersgroep (de Volkskrant)
Emanuelson dus niet. Goodbye! Next!
|
D_skilled

Forum berichten: 5208
|
Geplaatst: Ma 4 jan 2010 14:11
|
|
Citaat: Poster op andere AJAX-site: Had gehoord dat zijn zaakwaarnemer vier ton meer vraagt plus een clausule in zijn contract dat ie voor een bepaald bedrag ( navanant dat zijn contract nog duurt ) weg mag ..
Keuze is simpel: bijtekenen of opbokken.
|
Benji

Forum berichten: 785
|
Geplaatst: Ma 4 jan 2010 14:16
|
|
Zou me overigens niet verbazen als het zo in elkaar steekt:
Oud contract
Salaris --> 1 miljoen euro
Bonus --> 3 ton, vaste bonus, hoe dan ook uitbetaald
Contractaanbieding
Salaris --> 1 miljoen euro
Bonus --> 3/4 ton, variabele bonus op basis prestaties
Bonussen uit het verleden werden hoe dan ook uitbetaald en worden nu door z'n zaakwaarnemer geteld als zijnde vast salaris (in principe werkte het dus ook zo, want je kreeg het hoe dan ook uitbetaald). Nu wordt het in de media gepresenteerd als salarisverlaging om te illustreren hoe zielig Urby wel niet is dat hij een salarisverlaging krijgt aangeboden.
|
D_skilled

Forum berichten: 5208
|
Geplaatst: Ma 4 jan 2010 14:18
|
|
Bij een kampioenschap krijgen ze de grootste premies uitgekeerd. Vd Aat zei niet voor niets een tweede plek is ook niet slecht.
|
Ajacied

Forum berichten: 143
|
Geplaatst: Ma 4 jan 2010 18:03
|
|
Citaat: Ajax in zee met Palmeiras
maandag 04 januari, door Ajax0229, Hoorn, 07:10u, De Telegraaf
Nieuwsfoto Ajax en Palmeiras slaan de handen ineen. De Amsterdammers hebben met de nummer vier van Brazilië de intentie uitgesproken tot verregaande samenwerking te komen. "De afspraken moeten alleen nog op papier worden gezet", zegt Ajax-directeur Rik van den Boog.
Ajax steekt volgens Van den Boog geen geld in de club uit Sao Paulo. "Het moet een identieke samenwerking worden als die we met clubs in Europa voor ogen hebben. Wij delen de knowhow over onze jeugdopleiding en krijgen als ruil de eerste keus. Als wij vinden dat een talent goed genoeg is voor Ajax, komt hij - tegen vooraf gestelde voorwaarden - naar Amsterdam."
De directeur spreekt van de 'poort naar Europa'. "De praktijk is nu dat talentvolle Zuid-Amerikaanse spelers zelden in één keer de stap kunnen maken naar de grote Europese clubs. Ajax wordt het stapje daartussen. Als een speler vervolgens een transfer maakt, deelt Palmeiras daar uiteraard ook in mee."
Ajaxshowtime
Wie van jullie gelooft erin dat we nu gratis Ajaxwaardige spelers krijgen en dat ook nog zonder investering? Dit 'project' is gedoemd om te mislukken. Het is wachten op de volgende hobbiest die Ajax overneemt en weer met allerlei plannen komt die totaal onrealistisch zijn.
Fysiek sterke spelers is ook weer z'n open deur. Het verbaast mij nog dat ze niet komen aanzetten met dat we ervaring nodig hebben. Dit terwijl het heel simpel is voor buitenlanders ligt de lat bij Ajax hoog. Alleen de toptalenten zijn hier welkom alles daaronder zal uiteindelijk compleet afgemaakt worden en zonder enig vertrouwen de ArenA verlaten. Wij (Ajaxsupporters) willen uitstekende spelers zien die op termijn bij de Europese top spelen. Spelers als Suarez, Zlatan, Maxwell, Chivu etc. en dat aangevuld met jeugdspelers.
Voor die paar toptalenten zijn samenwerkingsverbanden helemaal niet nodig. Een perfect voorbeeld van goed beleid is Eriksen. Op tijd gescout, kost relatief veel voor een 16-jarige, maar het is wel een speler met mogelijkheden. Of hij het uiteindelijk redt blijft afwachten maar de absolute toptalenten zijn schaars in de wereld. Het is een utopie om te denken dat ze ook nog eens voor alle andere clubs kan binnenhalen en ook nog eens gratis.
|
jamesgf

|
Geplaatst: Ma 4 jan 2010 20:06
|
|
Citaat: Pantelic moest Cvitanich uit het slop halen?
Inderdaad. Jij zei dat zonder Pantelic, Cvitanich niet geloosd had kunnen worden. Dan kom ik tot de redenering dat door de komst van Pantelic, Cvitanich beter uit de verf kon komen en zo aantrekkelijker was geworden voor andere clubs. Ofwel uit het slop gehaald. Al het andere is flauwekul. Maar niets is minder waar. Dan kom ik weer tot de conclusie dat jouw stelling van geen kant klopt.
Citaat: Uhm....nee. Cvitanich was gewoon al afgeschreven door Jol.
Oh ja? En als dat al zo is, waarom werd hij dan niet verkocht?
Citaat: Terecht. Als centrumspits voldoet hij niet en dan houdt het op.
Ja maar, even tussendoor, niemand in de selectie voldoet werkelijk als centrumspits. Betekent dat dan ook dat het ophoudt voor een Sulejmani, Suarez en Pantelic? Op de één of andere manier zijn ze zeer bruikbaar, weliswaar niet als centrumspits in een 4-3-3.
Citaat: Pantelic was de vervanger van Cvitanich. Niets meer, niets minder.
Als we de formatie waarmee we de competitie begonnen in ogenschouw nemen, had je voor de twee spitsposities Cvitanich, Suarez en Sulejmani. Waarbij Suarez en Sulejmani ook nog op andere posities in andere spelsystemen konden spelen. Pantelic werd gehaald om zo meer mogelijkheden te verkrijgen. Dat noem ik geen vervanger. Jol speelt het liefst met maar één vleugelspeler, één valse spits en een diepe centrumspits. Altijd al gedaan. Zal hij op termijn ook naartoe willen, ben ik jammergenoeg van overtuigd. Zie je eigenlijk nu al. In dit geval is dat hangend op links Emanuelson of Rommedahl op rechts. Dan één valse spits aan de andere kant. Suarez dus, maar dat kan ook Sulejmani zijn. De diepste spits is nu Pantelic. Met alleen Cvitanich, die nog minder in die rol functioneert, was dat een beetje schamel.
Citaat: Jij denkt dat er nog een toekomst was voor Cvitanich bij AJAX. Ik niet.
Wat krijgen we nou? Lees je wel goed? Als het aan mij had gelegen was Cvitanich in de zomer vertrokken.
Citaat: Jij blijft het maar hebben over Pantelic en de korte termijn.
Zeer zeker. De geroutineerde Serviër, die een éénjarige contract kreeg voorgeschoteld, werd gehaald in de hoop zo snel mogelijk goed resultaat te verkrijgen. Spelers waar verder op werd afgeschreven, de salariskosten en ontevreden jeugdspelers werden op de koop toe genomen. Of dacht jij soms wat anders? Bijvoorbeeld dat Ajax niet zonder Cvitanich én Pantelic kan? Laat me niet lachen!
Citaat: Je hebt het nu wel over Koning Co, maar Zlatan en Mido zijn helemaal niet de aankopen van Adriaanse.
Natuurlijk wel. De door Beenhakker aanbevolen spelers zijn door Adriaanse goedgekeurd en aangetrokken. Als Adriaanse het niet eens was geweest met een aangedragen speler kwam hij niet. Andersom ook. Desondanks zijn er toch nog heel wat spelers op stage gekomen, tot ongenoegen van de Amsterdammer. Maar als de grote Hagenees Atouba wil, komtie. Als hij Pantelic wil, komtie. Als hij die Braziliaantjes wilt, komen ze overgevlogen. Er staat geen maat op. Als Jol Babel en Huntelaar, god verhoedde, wil huren, dan keren ze terug. En dat alleen zodat met een grotere selectie de kans groter is dat er bij een Nederlandse topclub een paar wedstrijdjes kunnen worden gewonnen. Smachtend naar erkenning.
Citaat: Die zag liever Vennegoor.
Onzin. Koning Co heeft nooit gezegd dat hij Lange Jan wilde. Hij wilde een Appie Happie, een 9b, een breekijzer. Dat de Nederlander VoH dat was, mag duidelijk zijn. En daar de verhollandsing, of beter gezegd de onverhollandsing, een hot item was, werd de link met de speler van Twente snel gelegd. Maar het werd dus de door Adriaanse nog in Zweden zelf bekeken Zlatan.
Citaat: Spelers zoals Babangida, Sier en Hoekstra zaten onder Wouters al in Kleedkamer 2.
Ja en heel wat spelers, neem de 31-jarige Rommedahl, zaten het seizoen hiervoor ook in het verdomhoekje. Presteert nog eens hondsberoerd bij een belabberd NEC, komt een Slijngard nog niet voorbij, maar wordt door de nieuwe hoofdtrainer toch weer veel speeltijd gegund. Dus zo logisch is het nog net zo niet.
Citaat: En wat een talenten hadden we toen, he? Hersi, Van der Meijde, De Cler, Hose, Bobson, Van der Gun en nog vele anderen….allemaal uit de school van Co.
We hebben het hier toch over de hoofdtrainer Adriaanse mag ik hopen? Maar jonge spelers als een van Den Bosch teruggehaalde Van der Gun en de kans gekregen Van der Vaart hebben Ajax, samen met aanvoerder Galasek, in het seizoen 2000/01 op de been gehouden. De van Twente teruggehaalde Van der Meijde kwam eveneens veel in actie. Ook de jonge Yakubu, die geregeld in moest vallen om er eentje uit het jonge centrale duo Pasanen-Chivu, meestal de geblesseerde Chivu, te vervangen deed het niet onaardig. Deze en inderdaad andere (minder getalenteerde) spelers kregen een kans zich te bewijzen en zich te ontwikkelen. Gelukkig maar. Was ook één de doelstellingen, het doorstromen van talenten. Iets dat nu bepaald niet het geval is.
Citaat: En wat is jouw punt? Wie zegt dat Eriksen niet de kans krijgt onder Jol?!? Hij zit er net!
Om eerlijk te zijn, van de aanvallend ingestelde spelers verwacht ik dat de nummer 10 Eriksen binnenkort wel een kans krijgt. Maar Jozefzoon en vooral Castillion en Zeegelaar kunnen het voorlopig schudden. Kwalijke zaak natuurlijk.
Citaat: Dit AJAX is al superjong!
Is dat wel zo? En is dat dan een kwalijke zaak? In het eerste seizoen onder Adriaanse speelden de jongelingen Chivu, De Cler, Yakubu, Van der Vaart, Pasanen, Van der Gun, Van der Meyde, Ikedia en Cruz aardig wat. Daar tegenover stonden de oudere Grim, Bergdolmo, Arveladze, Witschge, Winter, Machlas en Galasek. Het seizoen erna werden de piepjonge Maxwell, Zlatan, Trabelsi, Mido en Heitinga toegevoegd. Winter, Witschge, Adverladze vertrokken. Dát team was superjong. Maar ook superperspectiefrijk. Terwijl ook nog eens een De Jong en Sneijder in de A1 stonden te trappelen. Uit deze basis die door Adriaanse is gelegd vloeide ook het laatste kampioenschap dat Ajax behaalde. Je had toen zo’n beetje de volgende spelers:
De Jong (19) – Grygera (23)/Heitinga (20) – Escude (24) – Maxwell (22)
Pienaar (21) – Galasek (31) – Van der Vaart (21)/Sneijder (19)
Sonck (25)/De Ridder (19) – Zlatan (22)/Anastasiou (31) – Soatears/Sikora/Mitea (1
Dat is jong. Alleen de geroutineerde Galasek, opa Anastasiou en de 26-jarige Lobont kon je ervaren spelers noemen. Maar die kregen overigens weer te maken met een Maduro, Babel en Stekelenburg. In dat jaar vielen Grygera, Escude, Sikora en de drie Belgen (+ Van Damme) uit de toom. Echter, dat maakt niet zo gek veel uit. Als je eenmaal over een balvast aanspeelpunt, Zlatan en Yannis, en een creatief middenveld beschikt ben je spekkoper. Maar daar Ajax sinds de twee laatst genoemde niet meer over een balvast centrumspits beschikt, is Ajax logischerwijs geen kampioen meer geworden. Te meer daar als je al die counterspitsen wil laten functioneren, je middenveld er anders uit komt te zien. Het is krankzinnig dat men het telkens maar weer zoekt bij de verdediging. Grygera en Escude was allesbehalve een perfect duo en kon een Maxwell wel beter verdedigen dan een Emanuelson? Of was middenvelder De Jong zo’n goede rechtsback? En wat dachten we van de ‘buitenspelers’. Was Sonck zo’n goeie op rechts? Of Soataers en Sikora op links? Nee, het was waardeloos. Echter het was genoeg voor een kampioenschap, mits eenieder zijn taak uitvoerde. Allemaal te danken aan het creatieve middenveld in de punt naar achter dat de ballen opeiste en de balvaste centrumspits waar het spel aan werd opgehangen.
Citaat: Dan kun je wel weer de wedstrijden wegwuiven tegen PSv en Sparta uit.
Wegwuiven? Ik heb toch uitgelegd waarom die verloren gingen? Kort samengevat: Zet druk op een Wielaert, Oleguer en Vermeer en gecombineerd met de niet-balvastheid en het niet taakbewustzijn voorin en je wordt overlopen. Dan blijven zelfs toppers als Anita en Aissati op het middenveld niet overeind.
Citaat: Dus jij zou Suarez ernaast zetten? Jij zou zomaar 10 of 20 miljoen euro weggooien? Jol heeft geen keuze.
Hoe kom je daarbij? Suarez moet juist spelen en uitblinken om hem zo voor veel geld te kunnen verkopen. De niet bij Ajax passende Suarez is en was de speler met de hoogste transferwaarde. Dat moet wel uit te buiten zijn.
Citaat: Noem jij maar eens een betere balvaste spits dan Pantelic?
Das een inkoppertje: Sibon. Verbazingwekkend dat de oud Roda JC-trainer niet achter de oud Roda JC-speler aan is gegaan. Maar kijk eens bij de goed presterende Nederlandse ploegen. Twente met een Nkufo, PSV met een Toivonen, Heracles met een Dost.
Citaat: AJAX heeft geen geld. Wel, dan moet AJAX geld maken.
Waarom haal je dan een Pantelic voor een jaar met een hoog salaris? Kijk nou eens, verder dan je neus lang is, naar die gevolgen! Sulejmani, Cvitanich, Zeegelaar, Castillion en Jozefzoon met doorlopende contracten komen er in het eerste nauwelijks aan te pas. En iedereen weet, dat aanvallend ingestelde spelers het meest in trek zijn en het meest opleveren. Hoezo geld maken? Dit kost enkel geld. Als je dat niet ziet. Zeker als je weer hoort dat Emanuelson nu zijn contract niet wil verlengen. Kan jij een speler bedenken die na Suarez meer op zal leveren dan Emanuelson? Nee. Bedankt Marko ofwel Martin! Heeft overduidelijk het best voor met de jeugd.
Citaat: Ze moeten sowieso wel spelen, want AJAX heeft gewoon niets beters.
Ze moeten sowieso spelen? Want Ajax heeft gewoon niets beters? Waar slaat dat op? Om te beginnen weet je niet of Ajax iets beters heeft, daar de jeugdigen geen kansen krijgen. Van de onder contract staande jeugdspelers zit er toch vast wel eentje bij die er aan kan ruiken tegen een WHC? Of kan invallen tegen een Heerenveen thuis? Of is dat recht enkel voorbehouden aan de Kennedies en Donalds van deze wereld? Ik had het niet zo ver laten gebeuren. Nu heb je te maken met verschillende belangen. Als die er al zijn, want wellicht ziet Jol het simpelweg wel in een Kennedy en Donald zitten.
Citaat: Dan zeg jij Zeegelaar, maar laten we even realistisch blijven.
Oke, realistisch. Onder een Ajaxwaardige trainer, een trainer die het Ajaxspelletje ten uitvoer brengt ofwel nastreeft, had de klassieke buitenspeler aanzienlijk meer gespeeld. Simpelweg daar de Amsterdammer een betere linksbuiten is dan Sulejmani. Hij viel enkele wedstrijden in, maar heeft daarna niet het vertrouwen en wedstrijden achter elkaar in de basis van de trainer gekregen. Niet raar, daar ik het aan het begin van het seizoen al heb voorspeld.
Citaat: Die jonge balvaste spits gaat ook langzaam gebracht worden. 2 vliegen in 1 klap; je verkoopt een overbodige spits, je haalt een transfervrije spits voor 1 jaar als vervanger zoadat die jongeling rustig en in de schaduw van Pantelic gebracht kan worden.
Ja, leuk. En in de al even snelle en dynamische schaduw van Atouba wordt zeker ook een of andere linksback klaar gestoomd? Wat een onzin! Het ziet er in de verste verte niet uit dat die jonge balvaste spits langzaam gebracht gaat worden. Hoe kom je daar nou bij? Jol wil winnen, resultaten. Niet voor niets schreeuwt Jol om een leider, ervaring en fysieke kracht. Dan gaat de overlever echt niet een jeugdspeler laten debuteren. Dat is het tegenovergestelde. Jol wil routine in de as. Met de komst van de geroutineerde Serviër zou je enkel kunnen zeggen dat het fijn is voor die andere Serviër. Maar die Serviër staat er door de komst van de nieuweling wel naast. Dus dat gaat ook al niet op.
Citaat: Ja, AJAX wilde ook een linksback. Dat ging niet door. Jol zijn schuld?
Ging niet door? En wat is Atouba dan? En waarom is er dan zoveel geld uitgetrokken voor een De Zeeuw? Dat noem ik verkeerde prioriteiten stellen en keuzes maken.
Citaat: Je ziet toch ook zelf hoe moeilijk het is om die overbodige spelers te lozen?
Dat zie ik niet. Jij toch ook niet mag ik hopen? Het is zo klaar als een klontje. Spelers die niet of nauwelijks spelen ziet Jol niet gelijk als overbodig. Als overbodige speler ben je namelijk ontevreden en wil je uiteindelijk vertrekken. Enkel Lindgren en een Wielaert passen allicht in die definitie. Die eerste omdat hij niet past in de zienswijze van Jol, waarin centrale middenvelders nodig zijn die veel lopen en rondschoppen. Wielaert pas nadat Jol hem keihard liet vallen na het debacle tegen PSV. Maar in bewoording blijft hij lief tegen de Brabander. Dat was vroeger naar een Perez toe overigens wel anders. Of met een Kleedkamer 2 en het afscheid nemen van een parkeerplek. Echter Jol heeft een andere werkwijze. Die vindt dat spelers die er niet in staan zich zouden moeten schamen en zich terug zouden moeten knokken. Gaan strijden omdat ze bijvoorbeeld a. de verwachtingen niet inlossen en b. hun salaris niet waar maken. Hij probeert die gevoelige snaar te raken, itt dus heel wat andere trainers. Ze horen erbij. Niet voor niets zijn de meeste spelers, ook de tribune/bankzitters, positief over de peoplemanager. Maar dit hoef je niet per definitie als positief te noemen tov de club. Als voorbeeld kan je uiteraard de toestroom van aankopen noemen. Wat ook al weer een buitensporig percentage spelers bevat die bekende zijn en in het rijtje passen. Die eigen aankopen kan hij aanspreken op hun eigenwaarde, hun eer. Dat gaat bij de eigenwijze en de club kennende jeugdspeler wat lastiger. Maar in het raken van die gevoelige snaar is de goedgelovige Hagenaar dus een goeie. En door vervolgens bijvoorbeeld te zeggen hoe geweldig je wel niet kan voetballen, gaat zo’n speler er in geloven. Spelers die dan gemakkelijk beïnvloedbaar zijn en volledig voor je door het vuur gaan is een logisch gevolg. Heel simpel. Maar niet iedereen prikt daar doorheen. En dat heeft ook weer gevolgen.
Citaat: Dacht je dat Jol niet lekker wilde verkopen en kopen?
Nee, wat dacht jij dan? Dat eerste doet hij niet graag. Dat tweede natuurlijk wel, Jol wil alleen maar kopen. Bij voorkeur eentje die hij al eens eerder onder zijn hoede heeft gehad, eentje die ervaring heeft of eentje die het ergens anders niet heeft gemaakt. Moet je vervolgens wel uitkijken of die ene niet van een bevriende zaakwaarnemer is of uit de regio Den Haag komt. Want het is wel duidelijk dat Jol niet houdt van scouten, laat staan het brengen van jeugd. En dat brengt ons dan uiteindelijk ontopic. Valt genoeg over de beste man te bespreken. En of het positief zal zijn valt te betwisten. Neem alleen al het interview in de zaterdageditie van de Volkskrant op pagina 19. Daar wordt gezegd:
“We zullen dit jaar in de jeugdafdeling één contract geven, misschien twee. En dan blijven die andere jongens zonder contract hier echt wel. Maar als zij denken dat ze ergens anders beter af zijn dan bij Ajax, dan wens ik ze veel succes.”
Zo’n driekwart jaar geleden zei de beste man nog het volgende:
“Wij zoeken het niet in een enorm grote spelersgroep. In plaats van aan veel A-contracten gaan we meer besteden aan de contracten van de jeugd, vanaf zestien jaar dus. Spelers zullen we vanaf die leeftijd al vastleggen met driejarige contracten. Aankopen voor de breedte, dat zullen we niet meer doen. We zullen eerst in onze jeugd kijken, pas daarna bij de andere clubs.”
Dat klinkt toch beduidend anders. Het lijkt er dan ook op dat Van den Boog na de periode Van Basten nu naar de pijpen van Jol danst. Van Jol is bekend dat hij niet al te graag met jeugd werkt. Is ook weer duidelijk wat Van den Boog wil. Kopen toch gewoon even een 3e keeper voor een paar ton? Heeft Martin bij RKC onder zijn hoede gehad en we moeten toch wat in de breedte? Het slaat werkelijk waar nergens op. Ook die Atouba die hij bij Tottenham en HSV heeft meegemaakt. Of die Brazilianen van een bevriende zaakwaarnemer. Wordt allemaal oogluikend toegestaan, zonder dat er een scoutingrapport aan te pas komt. Laat staan een positieve. En dan gaan zeuren over de scouting…?
Dan de schreeuw om krachtpatsers. Jol wilde inderdaad een geroutineerde Lugano, een Onyewu. Net als een Peter van den Berg/Nascimento bij RKC, een Vrede bij Roda. Dus Van den Boog, de man die vorig jaar nog een Wielaert haalde, wil dat nu natuurlijk ook:
“Er moet balans komen in de Ajax-selectie. ‘Dat wil zeggen dat je dus één, twee of drie killers moet hebben en een communicator. Die hebben we nu niet. Martin riep in het begin van het seizoen al: achterin heb ik zo’n beer van een kerel nodig die niet staat voor mooi voetbal, maar alles tegenhoudt wat hij moet tegenhouden.
We hebben ook krachtpatsers nodig. Dat is de balans die we zoeken.’’
Als je bij Ajax balans wil in je elftal/selectie, moet je juist niet ‘krachtpatsers’ halen. Dat heeft het verleden toch wel bewezen? Door de komst van een krachtpatser ofwel prutser als Atouba is een topper als Anita weggetrokken uit het befaamde middenveld van vorig seizoen. Ook een topper als Maduro moest plaatsmaken voor een (uitgebluste) krachtpatser. Gevolgen waren destijds niet misselijk. Zo vertrok de nieuwe Rijkaard en een De Mul veels te vroeg. En ook nu weer ziet de toekomst er niet rooskleurig uit. Zo heeft een Zeegelaar & co het moeilijk. Maar krijgen nu wel een Donald op het veel lopende en rondschoppende middenveld voorgeschoteld! Echter geldt hier de befaamde uitspraak: de bal rolt sneller dan de spierballen. Als we het op fysiek gaan gooien zullen we het, zeker Europees, nooit meer bijbenen. Laten we dat maar aan de Duitsers, Engelsen en Italianen over laten. Zijn daar veel beter in. Maar laat Jol nu net gecharmeerd zijn van die mensen. Verloochen jezelf toch niet en ga het rechte pad eens op! Maar als je dan weer leest wat Van den Boog denkt dat de reden is dat Sulejmani niet rendeert, terwijl een Ruiz en Stoch achteloos kunnen worden ingepast…: ‘Dat komt door de druk die bij Ajax ligt.’ Tja, dan vraag ik me echt af of daar enig voetbalverstand zit… Maar gelukkig zijn kracht- en looptraining in de jeugdopleiding nu dagelijkse kost! Wordt gewoon doodleuk gemeld. Hierdoor zal de toekomstige Donald ongetwijfeld fluweel een bal aan kunnen nemen en vervolgens feilloos een puike pass af kunnen geven. Wat een onzin. Het wordt nog een lange winter in de pikdonkere tunnel…
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Ma 4 jan 2010 20:13
|
|
Tering, James....
Ik ben maandag al heel de dag bezig met de site (maandag altijd vrij), maar hier kan ik pas over enkele daagjes/weken op reageren. Wat een verhaal weer. Geweldig. Grote klasse! Een parel op de kroon van het forum. (Alhoewel ik met het merendeel niets eens ben natuurlijk!)
Ik hoop dat iemand anders ook het stokje kan overnemen?
|
| | | |
|
|
|