Auteur
|
Bericht
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
|
Geplaatst: Wo 18 maa 2009 09:23
|
|
En de negativiteit over Adriaanse begrijp ik totaal niet eerlijk gezegd. Adriaanse is een trainer volgens de Ajax school die zich op alle niveaus heeft bewezen.
Met hem weet je een paar dingen zeker:
- Hij speelt aanvallend en spectaculair voetbal
- Hij koppelt deze speelstijl aan resultaat
- Alle spelers worden onder zijn leiding meer waard
Dan kan hij best een paar nadelen hebben. Maar wegen die hiertegen op? In mijn ogen niet. Adriaanse gaat ook succes brengen bij PSV. Dat kan ik jullie garanderen. Ze weten daar ook precie wie ze binnenhalen. Ook al past hij er qua persoon niet echt, brengt hij wel de bovenstaande eigenschappen mee.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Wo 18 maa 2009 09:26
|
|
100 procent dat dat nooit gaat werken. Als Ajacied zijnde heeft hij minder krediet en zoals Pushkin al heeft gezegd....Reker en Adriaanse is een combinatie die niet gaat lukken.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
|
Geplaatst: Wo 18 maa 2009 09:35
|
|
Citaat: Blind? Boegbeeld als speler, maar als trainer heeft hij niet voor niets allerlei negatieve AJAX-records in handen. Heeft niets met Van Geel van doen. Blind was tevreden met zijn selectie, zei hij. Adriaanse heeft bij alle clubs problemen gehad. Dat ligt dus ook niet alleen aan Beenhakker.
Eerlijk gezegd was ik nooit zo negatief over Blind. We moeten nou ook niet doen alsof hij een grote onbenul is. Ik heb nog steeds vertrouwen in hem als trainer. Met zijn grote overzicht als speler, zijn communicatieve vaardigheden en de trainers die hij heeft gehad kan hij onmogelijk een slechte trainer zijn. Van Geel wilde Ten Cate gewoon hebben. Mensen zijn hier vaak positief over ten Cate, maar hij heeft dus echt gefaald in mijn ogen. Kijk de selectie maar eens na van toen.
En Beenhakker wilde graag Koeman hebben. Adriaanse was niet zijn persoon. Dat kan natuurlijk. Maar zijn ontslag sloeg gezien de resultaten nergens op.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Wo 18 maa 2009 09:41
|
|
JL10....het spel was bagger, geen lijn in te bekennen en hij leed een recordaantal nederlagen. FEITEN! Hij mocht ook zijn eigen spelers aantrekken. Komtie met Lindenbergh aankakken.
De dramatische uitschakeling tegen Celtic, zijn zwakke sociale vaardigheden, (voor zijn ontslag) veel verliespartijen...
|
Lucas

Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
|
Geplaatst: Wo 18 maa 2009 09:49
|
|
Misschien moet je even verduidelijken dat het eerste deel op Blind slaat en het tweede deel op Adriaanse. Wat overigens niet betekent dat ik het met je eens ben.
Volgens mij won Blind twee bekers, kwalificeerde hij zich twee keer voor de voorronde CL en overwinterde hij als laatste in diezelfde CL.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Wo 18 maa 2009 10:00
|
|
Als je een klein beetje AJAX volgt, dan weet je dat Blind Lindenbergh kocht en Adriaanse van Celtic verloor.
Dan kijk je alleen naar het resultaat. Dat het de zwakste CL-poule was ooit laten we maar buiten beschouwing. Van Geel-aankoop Huntelaar redde Blind nog in de beker. Blind won trouwens maar 1 KNVB-Beker en dat was een wonder.
|
Lucas

|
Geplaatst: Wo 18 maa 2009 10:08
|
|
Natuurlijk, net als het een wonder was dat hij zich twee keer voor de CL plaatste, o.a. door de play-offs te winnen, en overwinterde. Resultaten waar de opvolgers stuk voor stuk nog slechts van kunnen dromen. En inderdaad, hij heeft een fout gemaakt bij het samenstellen van de selectie, en daar heeft hij een hoge prijs voor betaald. Na de winter was het over, het gemis door blessures van vooral Sneijder en Grygera kon niet worden opgevangen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Wo 18 maa 2009 10:17
|
|
Het zegt mij allemaal niets, Lucas. Wat mij bijblijft zijn het slechte spel en het recordaantal nederlagen. Excuses gelden dan niet. Ook nog excuses waar Blind iets aan had kunnen doen door goed in te kopen en niet miljoenen uit te geven aan Lindenbergh. GEFAALD!
|
Lucas

|
Geplaatst: Wo 18 maa 2009 10:26
|
|
Dan zijn jou alleen de laatste maanden bij gebleven. Maanden waarin spelers als Timisela noodgedwongen moesten worden opgesteld. Het begin van dat seizoen was er veldspel te zien van een nivo dat deze eeuw verder niet gehaald is. En op het moment dat het echt moest, stond de ploeg er, het kenmerk van een toptrainer. Helaas ben je dat vergeten.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Wo 18 maa 2009 10:46
|
|
Ja, kan zo in het rijtje Cruijff, Van Gaal, Michels...ook de eerste maanden waar AJAX werd afgedroogd door Az en thuis verloor van Feyenoord. AJAX was heel regelmatig met slecht voetbal en het verspelen van punten. Ook werd AJAX afgedroogd door Feyenoord (uit)
|
Lucas

|
Geplaatst: Wo 18 maa 2009 11:16
|
|
Dat wil niet zeggen dat het veldspel slecht was die eerste seizoenshelft. Ajax haalde slechte resultaten, omdat het ondanks een sloot aan kansen niemand had die de bal erin schoot. Maar uiteindelijk, ook qua resultaten deed Blind het beter dan zijn opvolgers. een Beker, winst in de play-offs twee keer en kwalificatie voor de CL waar de eerste ronde werd overleefd.
|
El Lute

Forum berichten: 3606
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Do 19 maa 2009 22:59
|
|
Citaat:
Co in Brabant, prachthuwelijk, vooral als er wat spanning op komt te staan. Komt van Bommel nog terug? Lijkt me o zo gezellig.
Bommelmans in ieder geval niet. Blijft bij Bayern, erg jammer want zou het feest compleet maken.
We moeten verder ook helemaal niet gaan kijken wat die ploeg uit Eindhoven gaat doen. laat ze maar lekker verder aan klooien. We moeten simpelweg alleen naar onze club kijken en zorgen dat we er boven op gaan komen. Seizoen is bijna helemaal naar de klote, enige wat gehaald MOET worden is die 2e plaats.
Van Basten weet wat hem te doen staat.
|
Janta

Forum berichten: 243
|
Geplaatst: Vr 20 maa 2009 15:06
|
|
Citaat: Dat wil niet zeggen dat het veldspel slecht was die eerste seizoenshelft. Ajax haalde slechte resultaten, omdat het ondanks een sloot aan kansen niemand had die de bal erin schoot. Maar uiteindelijk, ook qua resultaten deed Blind het beter dan zijn opvolgers. een Beker, winst in de play-offs twee keer en kwalificatie voor de CL waar de eerste ronde werd overleefd. Veldspel niet slecht, Ajax speelde voor een groot deel van het seisoen als een kip zonder kop en het hangt als los zand aan elkaar met uitzondering van een paar EU wedstrijden. Ik neem dat MvB kwalijk dat dit Ajax met geen enkele prijs naar huis gaat wat je op z'n minst mag verwachten met zo'n begroting. Onbegrijpelijk wissels, spelers op posities neerzetten waar ze niet thuis horen en wat nog belangrijker is, er ontbreekt bij Marco aan communatieve eigenschappen wat je als (top)coach nodig hebt om een elftal goed te laten spelen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Za 21 maa 2009 15:16
|
|
jl10
Citaat: En de negativiteit over Adriaanse begrijp ik totaal niet eerlijk gezegd. Adriaanse is een trainer volgens de Ajax school die zich op alle niveaus heeft bewezen.
Tja ik heb het al eerder aangegeven maar ik wil het nog wel eens doen. Adriaanse bij Ajax was gewoon geen succes, daarmee onderken ik niet dat hij ergens anders niet gepresteerd heeft maar ik bekijk dus wel z´n Ajaxperiode.
Citaat: Met hem weet je een paar dingen zeker:
- Hij speelt aanvallend en spectaculair voetbal
- Hij koppelt deze speelstijl aan resultaat
- Alle spelers worden onder zijn leiding meer waard
In z´n Ajaxperiode hebben we wat anders gezien uiteindelijk.
Citaat: Dan kan hij best een paar nadelen hebben. Maar wegen die hiertegen op? In mijn ogen niet. Adriaanse gaat ook succes brengen bij PSV. Dat kan ik jullie garanderen. Ze weten daar ook precie wie ze binnenhalen. Ook al past hij er qua persoon niet echt, brengt hij wel de bovenstaande eigenschappen mee.
Ik heb al eerder aangegeven dat er voor Adriaanse een vol draagvlak moet zijn bij een club. Als je de artikelen over de kandidatuur van Adriaanse bij PSV gevolgd hebt dan weet je dat de keuze voor hem niet unaniem is. Daarnaast zoals El Lute al aangaf, het is bijna jammer dat Van Bommel niet terugkeert. Ik voorspel dat Adriaanse erg mag opletten bij PSV en het zomaar mis kan gaan.
Ik zie het al voor me PSV dat dit seizoen 4de of 5de eindigt en dan Adriaanse die de PSV achterban vertelt dat ze het komende seizoen gaan mikken op een derde plek. Nee, alleen al door dat soort dingen krijgt hij problemen.
Janta
Citaat: Veldspel niet slecht, Ajax speelde voor een groot deel van het seisoen als een kip zonder kop en het hangt als los zand aan elkaar met uitzondering van een paar EU wedstrijden. Ik neem dat MvB kwalijk dat dit Ajax met geen enkele prijs naar huis gaat wat je op z'n minst mag verwachten met zo'n begroting. Onbegrijpelijk wissels, spelers op posities neerzetten waar ze niet thuis horen en wat nog belangrijker is, er ontbreekt bij Marco aan communatieve eigenschappen wat je als (top)coach nodig hebt om een elftal goed te laten spelen.
Ik zou Van Basten nog niet ontslaan, maar je mag inderdaad wel kritisch zijn op wat dingen. Wat me onder Van Basten opvalt, en datzelfde had je ook bij Blind is dat de spelers heel wisselvallige prestaties laten zien. Tegen Marseille ging het prima met het veldspel maar de wedstrijden ervoor was het een drama. Tegen Inter speelde Ajax onder Blind een verdienstelijke partij, maar de overige wedstrijden was het gewoon een team wat aan het underachieven was. En die kanttekeningen heb ik dus ook bij Van Basten. Heel veel wijst er op dat zowel Blind als Van Basten in de coachende motiverende rol hun spelers niet goed kunnen bereiken, en dat is wel degelijk een groot probleem.
|
Marco

Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Za 21 maa 2009 15:57
|
|
Citaat: Heel veel wijst er op dat zowel Blind als Van Basten in de coachende motiverende rol hun spelers niet goed kunnen bereiken, en dat is wel degelijk een groot probleem.
Wat moet ik me voorstellen bij een coachende motiverende rol voorstellen?
Ik zie het in ieder geval vooral als een gebrek aan discipline bij spelers en de sturende rol van een trainer daarin. Wat een ABCtje is voor de trainer die vroeger veelal op topniveau heeft geacteerd, lijkt nauwelijks te bevatten voor een groep spelers die het allemaal nog moeten bereiken en meemaken. Beide partijen zullen wel iets naar elkaar toe moeten groeien; coachen wordt dan bijv. veel drammen, maar van spelers mag je ook verbetering vanuit zichzelf verwachten. Er moet op zeker moment toch eens het besef komen dat je niet kan flierefluiten als de tegenstander wat minder is.
|
Leonel

Forum berichten: 2494
|
Geplaatst: Za 21 maa 2009 16:20
|
|
Wat ik vooral irritant vind, is de denkwijze van de spelers bij Ajax de afgelopen jaren. Ze gaan er vanuit dat bij mindere tegenstanders minder pressie hoeft te geven. Maar daar zit het hem juist. Iedereen kan voetballen met voldoende tijd. De goed voetballers onderscheiden zich van de wat mindere goden wanneer er veel pressie is. Wanneer er veel pressie is dan komen er fouten en daar moet Ajax van profiteren. Ik hoop dat V. Basten dit ook ziet.
|
Marco

Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Za 21 maa 2009 16:35
|
|
Toch zijn er een aantal wedstrijden geweest waarin er wél met het mes tussen de tanden werd gespeeld. Of delen althans. Ik dacht dat er bijv. tegen H'veen thuis heel aardig geopend werd en toen ineens.. Ajax is nog altijd erg broos.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Za 21 maa 2009 17:08
|
|
Citaat: Heel veel wijst er op dat zowel Blind als Van Basten in de coachende motiverende rol hun spelers niet goed kunnen bereiken, en dat is wel degelijk een groot probleem.
Ik zie het in ieder geval vooral als een gebrek aan discipline bij spelers en de sturende rol van een trainer daarin. Wat een ABCtje is voor de trainer die vroeger veelal op topniveau heeft geacteerd, lijkt nauwelijks te bevatten voor een groep spelers die het allemaal nog moeten bereiken en meemaken. Beide partijen zullen wel iets naar elkaar toe moeten groeien; coachen wordt dan bijv. veel drammen, maar van spelers mag je ook verbetering vanuit zichzelf verwachten. Er moet op zeker moment toch eens het besef komen dat je niet kan flierefluiten als de tegenstander wat minder is.
Laat ik het zo stellen ik onderscheid vier centrale criteria die het succes van een trainer in mijn ogen bepalen bepalen.
1. het hebben van voetbaltactische kwaliteiten. Het technische verhaal dus, een trainer moet verstand hebben van systemen en patronen en hoe spelers zich moeten positioneren. Het is deze kennis die je moet hebben en die ervoor zorgt dat managers van andere branches niet in de voetballerij terechtkomen.
2. het hebben van didactische en coachende kwaliteiten. Dit heeft vooral met leiderschapskwlaiteiten te maken. Kan iemand een leerproces stimuleren, zorgen dat spelers doen wat ze moeten doen maar zich daarnaast ontwikkelen. Dit geldt zowel op individueel als groepsniveau, want sfeer en groepsprocessen zijn vaak erg invloedrijk wanneer het op prestaties aankomt.
3. het juist inschatten van voetbalwaliteiten. Vaak een onderschat iets, Van Gaal is bv. geen briljant aankoper (Gabrich en co) maar wel iemand die op punt 1 goed scoort. Het gaat dus niet altijd samen, in gedeelte werd je voor de externe aangetrokken spelers geholpen door je scouts. Intern (de jeugd en de spelersgroep) is het belangrijk dat een trainer dat juist kan inschatten.
4. de omgang met de omgeving rond je ploeg. Journalistiek, bestuur, supporters etc.
Ik twijfel erg bij punt twee en dat is toch wel een erg belangrijke. Nou zou je dat kunnen gooien op ''de generatie van tegenwoordig'' etc. Ik wil de spelersgroep ok niet helemaal vrijpleiten. Laat ik beginnen met een voorbeeld uit de middelbare schooltijd. Er waren docenten die subliem waren in hun vakgebied, ware vakidioten. Probleem was dat ze de klas meestal niet wisten te boeien en lessen nog meer dan andere werden ervaren als verplichte nummers. Ze praatten in zo'n vorm van abstractie dat je nou niet bepaald gecharmeerd raakte van hun vak. Als klas ging je de tijd doden in zo'n les. Je deed nooit meer aan opdrachten dan strikt noodzakelijk was. Behalve wanneer je een tentamen had dan ging je er voor zitten want je moest toch nog wel een redelijk cijfer halen. Het was dit type docent die het altijd had over de jeugd van tegenwoordig, ze hadden tijdens de les de klas niet onder controle. Nou had je de andere docent die vooral goed was in het lesgeven, die mensen dus meer wist te inspiriren, mensen dus ook echt dingen leerde en belangrijker nog aanzette tot zelfinitiatief en verantwoordelijkheid. Soms was zo'n docent een pain in the ass af en toe want je kreeg wel heel wat huiswerk mee, maar je waagde je er niet aan het niet te maken want er waren duidelijke afspraken en consequenties als je het niet deed en je wist stiekem zelf wel dat het leren een soort investering was. Het grappige was dat je deze docenten nooit hoorden over de nukken van de jeugd van tegenwoordig want zij wisten de boel wel te managen.
Vaag voorbeeld misschien. Punt is dat ik in Van Basten niet die coach/motivator/inspirator zie. Problemen ontstaan wanneer Van Basten dingen gaat verwachten van zijn spelers die hij zelf niet opbrengt. "ik weet echt niet hoe dit kan'' hebben we regelmatig gehoord na een slechte wedstrijd. Gecombineerd met de geluiden dat hij aan opstappen dacht etc. Van Basten is niet de man die verantwoordelijkheid en kunde uitstraalt. Dan raak je als speler ook minder snel geinspireerd. Ook de geluiden van Van den Boog zijn tekenend; als die al opmerkt dat Van Basten er verstandig aan doet dingen beter en meer uit te leggen aan de spelersgroep. Dat doet me denken aan die vakidioot op school die niet doorhad dat hij z'n publiek niet bereikte. Het is dat Van Basten nog niet heel evaren is en hij er hopelijk nog van leert. Een ander punt dat erg belangrijk is voor motivatie is duidelijkheid en aandacht. Van Basten was bij Oranje de man die het niet belangrijk vond mensen af te bellen en meer van dat soort zaken. Ook bij dit elftal zie je hem schipperen in keuzes en is hij nogal onnavolgbaar in hoe hij die keuzes maakt. Vaak gaat het namelijk niet alleen om de keuzes die gemaakt worden maar ook om hoe je die keuzes uitlegt aan de betrokkene en hoe duidelijk je daarin bent.
Verder is het als speler moeilijker om gemotiveerd te raken tegen kleine tegenstanders en juist dan kun je zien of een trainer ook het overwicht heeft bij spelers om die inzet af te dwingen. Tegen grote tegenstanders zal je zien dat de inzet er meestal wel is, onder welke trainer dan ook.
Als ik een evaluatie zou moeten maken van Van Basten dan scoort hij op 4 nog wel een ruime voldoende. Punt 1 is moeilijk te beoordelen omdat geen strijdplan makkelijk van de grond komt als punt 2 niet in orde zit, al heb ik Van Basten wel een aantal vage keuzes zien maken. Hij heeft wat pech met de blessures dat meegerekend. Ik denk dat Van Basten voetbaltactisch visie heeft, die zullen we echter pas echt terugzien wanneer sfeer, kwlaiteiten en motivatie van het elftal in orde zijn. Punt drie, te veel uitgegeven en een paar spelers scoren een onvoldoende: Sno. Maar ik heb al ergere Ajaxseizoenen meegemaakt. Punt 2, m'n grote scepsis.
Tenslotte we hebben het wel altijd over Van Basten maar Van 't Schip is ook een onderdeel van de tandem eigenlijk zouden we hem niet mogen overslaan.
|
Janta

Forum berichten: 243
|
Geplaatst: Za 21 maa 2009 17:18
|
|
Laat ik het zo stellen ik onderscheid vier centrale criteria die het succes van een trainer in mijn ogen bepalen bepalen.
1. het hebben van voetbaltactische kwaliteiten. Het technische verhaal dus, een trainer moet verstand hebben van systemen en patronen en hoe spelers zich moeten positioneren. Het is deze kennis die je moet hebben en die ervoor zorgt dat managers van andere branches niet in de voetballerij terechtkomen.
2. het hebben van didactische en coachende kwaliteiten. Dit heeft vooral met leiderschapskwlaiteiten te maken. Kan iemand een leerproces stimuleren, zorgen dat spelers doen wat ze moeten doen maar zich daarnaast ontwikkelen. Dit geldt zowel op individueel als groepsniveau, want sfeer en groepsprocessen zijn vaak erg invloedrijk wanneer het op prestaties aankomt.
3. het juist inschatten van voetbalwaliteiten. Vaak een onderschat iets, Van Gaal is bv. geen briljant aankoper (Gabrich en co) maar wel iemand die op punt 1 goed scoort. Het gaat dus niet altijd samen, in gedeelte werd je voor de externe aangetrokken spelers geholpen door je scouts. Intern (de jeugd en de spelersgroep) is het belangrijk dat een trainer dat juist kan inschatten.
4. de omgang met de omgeving rond je ploeg. Journalistiek, bestuur, supporters etc.
Ik twijfel erg bij punt twee en dat is toch wel een erg belangrijke. Nou zou je dat kunnen gooien op ''de generatie van tegenwoordig'' etc. Ik wil de spelersgroep ok niet helemaal vrijpleiten. Laat ik beginnen met een voorbeeld uit de middelbare schooltijd. Er waren docenten die subliem waren in hun vakgebied, ware vakidioten. Probleem was dat ze de klas meestal niet wisten te boeien en lessen nog meer dan andere werden ervaren als verplichte nummers. Ze praatten in zo'n vorm van abstractie dat je nou niet bepaald gecharmeerd raakte van hun vak. Als klas ging je de tijd doden in zo'n les. Je deed nooit meer aan opdrachten dan strikt noodzakelijk was. Behalve wanneer je een tentamen had dan ging je er voor zitten want je moest toch nog wel een redelijk cijfer halen. Het was dit type docent die het altijd had over de jeugd van tegenwoordig, ze hadden tijdens de les de klas niet onder controle. Nou had je de andere docent die vooral goed was in het lesgeven, die mensen dus meer wist te inspiriren, mensen dus ook echt dingen leerde en belangrijker nog aanzette tot zelfinitiatief en verantwoordelijkheid. Soms was zo'n docent een pain in the ass af en toe want je kreeg wel heel wat huiswerk mee, maar je waagde je er niet aan het niet te maken want er waren duidelijke afspraken en consequenties als je het niet deed en je wist stiekem zelf wel dat het leren een soort investering was. Het grappige was dat je deze docenten nooit hoorden over de nukken van de jeugd van tegenwoordig want zij wisten de boel wel te managen.
Vaag voorbeeld misschien. Punt is dat ik in Van Basten niet die coach/motivator/inspirator zie. Problemen ontstaan wanneer Van Basten dingen gaat verwachten van zijn spelers die hij zelf niet opbrengt. "ik weet echt niet hoe dit kan'' hebben we regelmatig gehoord na een slechte wedstrijd. Gecombineerd met de geluiden dat hij aan opstappen dacht etc. Van Basten is niet de man die verantwoordelijkheid en kunde uitstraalt. Dan raak je als speler ook minder snel geinspireerd. Ook de geluiden van Van den Boog zijn tekenend; als die al opmerkt dat Van Basten er verstandig aan doet dingen beter en meer uit te leggen aan de spelersgroep. Dat doet me denken aan die vakidioot op school die niet doorhad dat hij z'n publiek niet bereikte. Het is dat Van Basten nog niet heel evaren is en hij er hopelijk nog van leert. Een ander punt dat erg belangrijk is voor motivatie is duidelijkheid en aandacht. Van Basten was bij Oranje de man die het niet belangrijk vond mensen af te bellen en meer van dat soort zaken. Ook bij dit elftal zie je hem schipperen in keuzes en is hij nogal onnavolgbaar in hoe hij die keuzes maakt. Vaak gaat het namelijk niet alleen om de keuzes die gemaakt worden maar ook om hoe je die keuzes uitlegt aan de betrokkene en hoe duidelijk je daarin bent.
Verder is het als speler moeilijker om gemotiveerd te raken tegen kleine tegenstanders en juist dan kun je zien of een trainer ook het overwicht heeft bij spelers om die inzet af te dwingen. Tegen grote tegenstanders zal je zien dat de inzet er meestal wel is, onder welke trainer dan ook.
Als ik een evaluatie zou moeten maken van Van Basten dan scoort hij op 4 nog wel een ruime voldoende. Punt 1 is moeilijk te beoordelen omdat geen strijdplan makkelijk van de grond komt als punt 2 niet in orde zit, al heb ik Van Basten wel een aantal vage keuzes zien maken. Hij heeft wat pech met de blessures dat meegerekend. Ik denk dat Van Basten voetbaltactisch visie heeft, die zullen we echter pas echt terugzien wanneer sfeer, kwlaiteiten en motivatie van het elftal in orde zijn. Punt drie, te veel uitgegeven en een paar spelers scoren een onvoldoende: Sno. Maar ik heb al ergere Ajaxseizoenen meegemaakt. Punt 2, m'n grote scepsis.
Tenslotte we hebben het wel altijd over Van Basten maar Van 't Schip is ook een onderdeel van de tandem eigenlijk zouden we hem niet mogen overslaan.Mooie uitleg waar ik voor 100% achter kan staan. Mijn conclusie uit je betoog is dan ook dat Marco als coach nooit de statis zal krijgen die hij ooit als voetballer heeft gehad maar veel supporters hem nog steeds beoordelen als voetballer.
|
Koen_Ajax

Forum berichten: 3310
|
Geplaatst: Za 21 maa 2009 17:30
|
|
Het is ook zo dat de kleine clubs tegen Ajax veel sterker zijn als dat ze normaal zijn. Geen enkele andere club heeft dat probleem ook, en daarom lijkt het of ze ongemotiveerd zijn. Hoe kan het anders dat Heerenveen tegen Ajax ontzettend fel is en gisteren gewoon met 2-0 van De Graafschap verliest. Ze kijken gewoon tegen Ajax op en daarom kunnen ze veel meer brengen dan normaal.
Dat is iets structureels, elke Ajax-trainer van de afgelopen jaren kent dat probleem. Daarom zou ik Van Basten nog even de tijd gunnen om Ajax neer te zetten zoals hij dat wil. Marco leert nog steeds elke week, is standvastig en heeft een lijn voor ogen. Laat hem maar rustig werken, dan komt alles goed.
|
ghostwriter

Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Za 21 maa 2009 18:06
|
|
Citaat: Het is ook zo dat de kleine clubs tegen Ajax veel sterker zijn als dat ze normaal zijn. Geen enkele andere club heeft dat probleem ook, en daarom lijkt het of ze ongemotiveerd zijn. Hoe kan het anders dat Heerenveen tegen Ajax ontzettend fel is en gisteren gewoon met 2-0 van De Graafschap verliest. Ze kijken gewoon tegen Ajax op en daarom kunnen ze veel meer brengen dan normaal.
Dat is iets structureels, elke Ajax-trainer van de afgelopen jaren kent dat probleem. Daarom zou ik Van Basten nog even de tijd gunnen om Ajax neer te zetten zoals hij dat wil. Marco leert nog steeds elke week, is standvastig en heeft een lijn voor ogen. Laat hem maar rustig werken, dan komt alles goed. PSV, feyenoord en ook steeds meer AZ hebben hetzelfde probleem maar volgens mij heeft Ajax dat wel het meest. Maar ik denk ook dat de Ajax spelers gewoon ongemotiveerd zijn in zulke wedstrijden en daarom ook zie ik graag een BeNeLiga komen. Een wedstrijd tegen Standard, Club of Anderlecht is een stuk beter voor de speler dan tegen ADO, Volendam of de Graafschap. De spelers leren veel meer en zullen ook Europees beter gaan presteren.
|
skieto

Forum berichten: 803
|
Geplaatst: Za 21 maa 2009 18:19
|
|
Een BeNeLiga lijkt mij wel leuk, alleen het maar moet toch landelijk blijven. Belgie haar eigen comp en Nederland haar eigen comp.
Maar even over Marco, ik ben wel blij met hem.
Maar eigenlijk vind ik dat een club als Ajax een ervaren trainer moet halen. Niet iemand die nog veel moet leren, dat zelfde geld voor Oranje.
|
ghostwriter

Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Za 21 maa 2009 18:25
|
|
Citaat: Een BeNeLiga lijkt mij wel leuk, alleen het maar moet toch landelijk blijven. Belgie haar eigen comp en Nederland haar eigen comp.
Maar even over Marco, ik ben wel blij met hem.
Maar eigenlijk vind ik dat een club als Ajax een ervaren trainer moet halen. Niet iemand die nog veel moet leren, dat zelfde geld voor Oranje. Laat Ajax please Rob Witschge trainer van Jong Ajax worden en Neeskens assistent van Marco bij het eerste. Dan heb je een zeer ervaren man erbij en Witschge wordt niet laten vallen maar krijgt gewoon een zeer goede baan binnen Ajax. Koster vertrekt toch dus dan kan Rob Witschge samen met Frank de Boer aan de slag bij Jong Ajax en mag Winter trainer van de A1 worden.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Za 21 maa 2009 19:21
|
|
@Janta. Van Basten hoeft voor mij ook niet de status van als speler te krijgen. Wat ik wel wil is een trainer die voldoet. Voorlopig heb ik heel wat scepsis bij Van Basten. Van mij hoeft Van Basten nog niet ontslagen te worden, maar we moeten ons niet verstoppen voor de fouten die hij maakt.
Er zijn op internet mensen die alle fouten van Van Basten bedekken met de mantel der liefde en met drogredenen komen over waarom het niet functioneert. Ik zelf zou Van Basten niet ontslaan maar we zijn wel al een punt gekomen dat duidelijk is geworden dat Van Basten veel te veel macht heeft. In mijn optiek is een eerste noodzakelijke stap het inperken van die macht.
Koen_Ajax
Citaat: Het is ook zo dat de kleine clubs tegen Ajax veel sterker zijn als dat ze normaal zijn. Geen enkele andere club heeft dat probleem ook, en daarom lijkt het of ze ongemotiveerd zijn.
Sorry maar dit vind ik echt onzin. Roda JC, Nac en Willem II klappen er standaard zwaarder op tegen PSV om maar iets te noemen. En dat we punten verspelen heeft gewoon met een gebrek aan professionaleit, kwaliteit te maken. Want ook in thuiswedstrijden waarin we dus niet met een moeilijk uitpubliek zitten spelen dat soort dingen mee. Het was onder vorige trainers ook gaande maar dat waren dan ook slechte motivators (lees Ten Cate, en de bekerwedstrijd tegen amateurs!). Er zijn namelijk geen excuses voor wanneer je bv. tegen Volendam uit en thuis zo speelt. Tegen ADO zie ik bv. een Sno aan het werk die totaal ongeinteresseerd aan het voetballen is, tja... Ik zie geen elftal wat er voor wil knokken. Dat andere ploegen er wel voor willen knokken valt dan ook extra op. Feyenoord is jaarlijks gebrand om van ons te winnen maar dat is nooit een probleem. Maar als het dan Excelsior betreft dan verspelen we punten...
(uit of thuis)
Citaat: Dat is iets structureels, elke Ajax-trainer van de afgelopen jaren kent dat probleem. Daarom zou ik Van Basten nog even de tijd gunnen om Ajax neer te zetten zoals hij dat wil. Marco leert nog steeds elke week, is standvastig en heeft een lijn voor ogen. Laat hem maar rustig werken, dan komt alles goed.
Kijk en dit vind ik dus zoiets wat ik niet kan plaatsen. Dat je Van Basten wilt laat zitten dat snap ik, ook van mij hoeft hij niet weg. Maar dat alles zomaar goedkomt, dat vind ik nogal makkelijk. Zeker omdat het notabene Van Basten zelf is die al heeft aangegeven dat hij misschien te veel verantwoordelijkheden heeft. Ik vind dat een punt om in te grijpen en bij bv. aankopen ook meer regulering te krijgen.
Citaat: Hoe kan het anders dat Heerenveen tegen Ajax ontzettend fel is en gisteren gewoon met 2-0 van De Graafschap verliest. Ze kijken gewoon tegen Ajax op en daarom kunnen ze veel meer brengen dan normaal.
Voor Heerenveen geldt hetzelfde, opgeteld met het feit dat die een uit-complex hebben.
skieto
Citaat: Een BeNeLiga lijkt mij wel leuk, alleen het maar moet toch landelijk blijven. Belgie haar eigen comp en Nederland haar eigen comp.
Ik vind een Beneliga een uiterst onverstandig idee. Nooit aan beginnen!
|
Koen_Ajax

Forum berichten: 3310
|
Geplaatst: Za 21 maa 2009 19:34
|
|
Pushkin:
Citaat: Sorry maar dit vind ik echt onzin. Roda JC, Nac en Willem II klappen er standaard zwaarder op tegen PSV om maar iets te noemen. En dat we punten verspelen heeft gewoon met een gebrek aan professionaleit, kwaliteit te maken. Want ook in thuiswedstrijden waarin we dus niet met een moeilijk uitpubliek zitten spelen dat soort dingen mee. Het was onder vorige trainers ook gaande maar dat waren dan ook slechte motivators (lees Ten Cate, en de bekerwedstrijd tegen amateurs!). Er zijn namelijk geen excuses voor wanneer je bv. tegen Volendam uit en thuis zo speelt. Tegen ADO zie ik bv. een Sno aan het werk die totaal ongeinteresseerd aan het voetballen is, tja... Ik zie geen elftal wat er voor wil knokken. Dat andere ploegen er wel voor willen knokken valt dan ook extra op. Feyenoord is jaarlijks gebrand om van ons te winnen maar dat is nooit een probleem. Maar als het dan Excelsior betreft dan verspelen we punten...
(uit of thuis)
Vertonghen was het anders roerend met me eens. In zijn RKC-tijd heeft hij ook gemerkt dat ze er harder op klappen tegen Ajax dan tegen andere clubs. Dat is gewoon zo; hoe kan jij het anders rijmen dat Heerenveen (ook tegen Ajax in de Arena, uit dus) ontzettend fel is en gewoon ook van Graafschap verliest.
Natuurlijk lopen er een aantal tussen die totaal niet gemotiveerd zijn, dat is een groot probleem. Geen enkele Ajax-coach, in de pak 'm beet, afgelopen 5 jaar is erin geslaagd om dat wel voor elkaar te krijgen. Hadden we toen prutsers? Nee. Marco leert nog elke week en ik heb alle vertrouwen in hem. Zo'n koele kikker hebben we lang niet gehad, en hij is een echte Ajax-man.
Citaat: Kijk en dit vind ik dus zoiets wat ik niet kan plaatsen. Dat je Van Basten wilt laat zitten dat snap ik, ook van mij hoeft hij niet weg. Maar dat alles zomaar goedkomt, dat vind ik nogal makkelijk. Zeker omdat het notabene Van Basten zelf is die al heeft aangegeven dat hij misschien te veel verantwoordelijkheden heeft. Ik vind dat een punt om in te grijpen en bij bv. aankopen ook meer regulering te krijgen.
Volgens mij geeft Marco de laatste tijd steeds meer dingen uit handen, en legt hij zijn oor ook wel eens te luister bij Rikkie. Dat zijn goede ontwikkelingen, en getuigen ervan dat Marco best wel kan delegeren.
Citaat: Voor Heerenveen geldt hetzelfde, opgeteld met het feit dat die een uit-complex hebben.
Hoe bedoel je Heerenveen heeft dat ook?
-------------------------
PS. Lees jij Russische literatuur?
|