Forum
Forumoverzicht » De Goeie Ouwe Tijd » Voormalige Godenzonen » Marco van Basten (als trainer)
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Marco van Basten (als trainer)
Maker: Eto'oBekeken: 91128
Status: InactiefBerichten: 1250
+ Nieuw bericht <<<   <   1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9   >   >>> + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Bertje

Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Geplaatst: Zo 16 maa 2008 11:14
Citaat:
''Ik heb een gesprek met Van Basten gevoerd en hij wilde graag dat ik bij de beloften aan de slag ga. Hij wil me erbij vanwege mijn ervaring. En het speelde mee dat Ajax me niet naar een directe concurrent wil laten vertrekken. Ik heb nog een contract tot en met 2009 en daar heeft Ajax me aan gehouden. En ik ben niet het type dat de arbitragecommissie inschakelt om een overgang te bewerkstelligen.''

Of Koster bij Jong Ajax net als aan het begin van dit seizoen een duo zal vormen met Aron Winter, weet hij zelf ook nog niet. Het contract van Winter loopt af. ''Wel zal Rob Witschge (de assistent van Van Basten, red.) nauw betrokken worden bij Jong Ajax. Witschge loopt nu al stage bij dat elftal, maar om heel goed op de hoogte te blijven van Jong Ajax blijft hij erbij betrokken.''

Parool
wwe-marijn

Forum berichten: 559
Geplaatst: Zo 16 maa 2008 11:40
Klinkt goed. Vind het mooi dat Van Basten, Koster bij Jong Ajax laat. Maar 't klinkt wel zo dat Koster na volgend seizoen vertrekt. Maar ja dat zien we dan wel weer.
ghostwriter

Forum berichten: 5481
Geplaatst: Zo 16 maa 2008 13:20
Vooral dit stukje klink erg goed: 'Wel zal Rob Witschge (de assistent van Van Basten, red.) nauw betrokken worden bij Jong Ajax. Witschge loopt nu al stage bij dat elftal, maar om heel goed op de hoogte te blijven van Jong Ajax blijft hij erbij betrokken.' Dat is wat Cruijff ook wilde, de korte lijnen en directe verbindingen tussen de jeugd en de A selectie.
Bertje

Geplaatst: Zo 16 maa 2008 13:35
De vraag is dan natuurlijk wel of deze lijn het gezag van de trainer van Jong Ajax/hoofd opleidingen niet ondermijnt. Daar moet je voor oppassen. Het ideaal van Cruijff is dan ook dat degene die die korte lijn vormt, ook de eindbeslissingen neemt.
ghostwriter

Geplaatst: Zo 16 maa 2008 13:41
Citaat:
De vraag is dan natuurlijk wel of deze lijn het gezag van de trainer van Jong Ajax/hoofd opleidingen niet ondermijnt. Daar moet je voor oppassen. Het ideaal van Cruijff is dan ook dat degene die die korte lijn vormt, ook de eindbeslissingen neemt.
Uiteindelijk zal Marco de persoon zijn die het gezag heeft en zullen de hoofd opeidingen, de trainer van Jong Ajax en Rob Witschge gewoon zijn plannen moeten opvolgen.
Bertje

Geplaatst: Zo 16 maa 2008 14:07
Zo werkt het niet. Van Basten heeft geen tijd om elk klein detail op te lossen. Hij moet dus kundige mensen om hem heen verzamelen.
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Geplaatst: Zo 16 maa 2008 14:34
Citaat:
Vooral dit stukje klink erg goed: 'Wel zal Rob Witschge (de assistent van Van Basten, red.) nauw betrokken worden bij Jong Ajax. Witschge loopt nu al stage bij dat elftal, maar om heel goed op de hoogte te blijven van Jong Ajax blijft hij erbij betrokken.' Dat is wat Cruijff ook wilde, de korte lijnen en directe verbindingen tussen de jeugd en de A selectie.

Ik opperde maanden geleden al dat Koster de assistent van Van Basten zou moeten worden en coach van Jong AJAX of iemand anders maar wel met dezelfde functies. Is prima! Rob Witschge zal wel een boodschappenjongen worden, dus daarvoor hoef je niet perse kwaliteiten te hebben.
Bertje

Geplaatst: Zo 16 maa 2008 15:26
Grof gezegd moet je sowieso onderscheid maken tussen drie rollen binnen de opleiding. Als eerste heb je de mensen die verantwoordelijk zijn voor hoe de jeugdteams spelen. Die moeten volgens de 'Ajax-opvatting' spelen. Vervolgens heb je mensen die verantwoordelijk zijn voor de individuele ontwikkeling van de spelers. Tenslotte heb je de mensen die bij wijze van spreken 'scouten binnen de opleiding'. Dit zijn de mensen die moeten kijken welke spelers in aanmerking komen voor de hoofdmacht.

Ieder moet voor zich maar kijken wiens kwaliteiten op welk vlak liggen, maar Kosters kwaliteiten lijken me voornamelijk op het eerste vlak te liggen. Witschges kwaliteiten lijken me meer op het derde vlak te liggen.
ghostwriter

Geplaatst: Zo 16 maa 2008 15:29
Citaat:
Grof gezegd moet je sowieso onderscheid maken tussen drie rollen binnen de opleiding. Als eerste heb je de mensen die verantwoordelijk zijn voor hoe de jeugdteams spelen. Die moeten volgens de 'Ajax-opvatting' spelen. Vervolgens heb je mensen die verantwoordelijk zijn voor de individuele ontwikkeling van de spelers. Tenslotte heb je de mensen die bij wijze van spreken 'scouten binnen de opleiding'. Dit zijn de mensen die moeten kijken welke spelers in aanmerking komen voor de hoofdmacht.

Ieder moet voor zich maar kijken wiens kwaliteiten op welk vlak liggen, maar Kosters kwaliteiten lijken me voornamelijk op het eerste vlak te liggen. Witschges kwaliteiten lijken me meer op het derde vlak te liggen.
Dat vind ik inderdaad een mooi onderscheid, misschien kan Winter dan zorgen voor de individuele ontwikkeling van de spelers.
Bertje

Geplaatst: Zo 16 maa 2008 17:43
De individuele ontwikkeling van spelers zou ik niet aan één iemand overlaten, aangezien geen enkele trainer alle facetten van het voetbalspel beheerst, zoals ik elders al uiteengezet heb.
ghostwriter

Geplaatst: Zo 16 maa 2008 17:53
Citaat:
De individuele ontwikkeling van spelers zou ik niet aan één iemand overlaten, aangezien geen enkele trainer alle facetten van het voetbalspel beheerst, zoals ik elders al uiteengezet heb.
Geen club heeft het geld om meer dan één individuele trainer per team te hebben. Als de jongens van Jong Ajax één keer per week met Ajax1 meetrainen kunnen in die training redelijk veel trainers aanwezig zijn en kunnen ze zo worden begelijdt. Maar drie trainers voor Jong Ajax is echt het maximum van wat er gaat komen, misschien niet optimaal maar wel maximaal. De individuele training moet eigenlijk in de A, B en C jeugd gegeven worden met een individuele trainer per team.
Bertje

Geplaatst: Zo 16 maa 2008 18:18
Per team? Waarom zou je überhaupt iedereen binden aan slechts één team? Gewoon inzetten waar nodig.
Wij zijn Ajax

Forum berichten: 2337
Geplaatst: Zo 16 maa 2008 18:42
Tja, Marco van Basten werd gevraagd wat hij ervan vond en hij zij dat hij er niet volledig achterstond, dat Cruijff dat heel belangrijk vond was aan Johan. Dat is eerlijk, dat getuigd van een eigen mening en dus persoonlijkheid. Ik persoonlijk vind het jammer; want als Johan het toch had gedaan was ik ervan overtuigd dat dat vooruitgang zou zijn geweest. Maar hij is vrijwel nooit op de Toekomst geweest en leidt het af uit verhalen en uit het spel van het eerste. Ik vind: stilstaan is achteruitgang, ik hoop dat Marco zorgt dat er niet wordt stil gestaan. En ik ben hoopvol naar zijn eisen en zijn uitspraak: het geld hoort op het geld te staan. Ik ben dus vrij hoopvol over zijn tijd als trainer.
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Geplaatst: Zo 16 maa 2008 19:29
We hebben nu Jonk en Tahamata. Het zou leuk zijn als bijv. Stam ook wat persoonlijke training zou geven. Zoals Bertje zegt op alle gebieden en niet alleen op techniek.
Bertje

Geplaatst: Zo 16 maa 2008 19:52
Sowieso zegt de titel individuele trainer weinig. Welk individu laat je dan met welke trainer werken? En wat laat die trainer die jongen doen? Als Frank de Boer iemand helpt met het initiatief nemen in de opbouw van achteruit, is hij dan ook een individuele trainer?

Het is vooral zaak dat je als club genoeg kennis in huis haalt. Tahamata laat jongens met de Coerver-methode werken, dus die kan jongetjes helpen met hun pure balbeheersing - wat vooral belangrijk is bij jongens uit de F- en E-junioren - en handigheid aan de bal - wat vooral de jaren daarna van belang wordt, als men in stelling gebracht kan worden. Jonk schijnt zich meer met zaken als overzicht bezig te gaan houden, wat vooral van belang is in de B en A; goed voetballen kunnen de spelers dan in principe, maar dan wordt het zaak dat spelers ook elkaars kwaliteiten gaan herkennen en daar gebruik van gaan maken. Hopelijk kan Jonk er voor zorgen dat het voetbalgogme bij de doorstromende spelers beter wordt.
Daarnaast heeft Ajax ook het multi skill-programma, wat in feite ook spelers individueel beter moet maken. Dat programma is bedoeld om jonge jongens hun lichaam beter te leren kennen. Door spelers met aspecten uit andere sporten te confronteren, verbeteren ze hun lichaamstechnieken. Denk dus niet aan kracht - want wat heeft een jongen van acht nou aan loodzware armen? - maar aan de manier waarop je loopt, de manier waarop je valt, de manier waarop je springt etc.

Wat ik persoonlijk nog mis zijn de zaken als handelingssnelheid - wat slechts in beginsel puur met balbeheersing te maken heeft - tactisch vernuft en mentale weerbaarheid. Handelingssnelheid heeft ook voor een gedeelte met slimmigheid te maken; ruimte maken voor jezelf door middel van een vooractie, de bal met links aannemen om hem met rechts te kunnen passen - en vice versa - etc.
Tactisch vernuft is het begrijpen van taken die een trainer je meegeeft - want als je je taken begrijpt, kun je zelf in het veld ook accenten gaan verleggen als de situatie daar om vraagt. Van belang is hierbij dat taken dus niet opgelegd worden, maar dat ze uitgelegd worden en dat spelers door middel van oefenvormen worden uitgedaagd om zelf oplossingen te bedenken. Iemand die tactisch sterk is, herkent immers situaties en weet welke oplossing hij dan moet toepassen.
Van het onderdeel mentale weerbaarheid heb ik minder verstand, maar positief vind ik in ieder geval dat er veel waarde gehecht wordt aan schoolprestaties. Maar goed, dit is voer voor andere mensen.
Eto'o

Forum berichten: 11824
Geplaatst: Zo 16 maa 2008 20:08
Citaat:
We hebben nu Jonk en Tahamata. Het zou leuk zijn als bijv. Stam ook wat persoonlijke training zou geven. Zoals Bertje zegt op alle gebieden en niet alleen op techniek.

Het lijkt mij best mogelijk dat bijvoorbeeld Jonk met de meest talentvolle middenvelders van de F'jes tot A'tjes aan de slag gaat, Tahamata dat met de aanvallers doet, Frank de Boer dat met de verdedigers van het type Stam doet en Stam dat met de verdedigers type Frank de Boer doet.
Bertje

Geplaatst: Zo 16 maa 2008 23:41
Je moet ze juist niet zo in hokjes plaatsen, maar ze allround opleiden. Hoe veelzijdiger, hoe beter.
Eto'o

Geplaatst: Zo 16 maa 2008 23:42
Daarom geef ik ook aan dat ik de spelers die meer weg hebben van Stam bij moeten leren van iemand als De Boer en viceversa. Het gaat erom dat het completere spelers worden.
Bertje

Geplaatst: Zo 16 maa 2008 23:43
Ja, maar dus ook niet de tegenstelling aanvaller/verdediger maken. Alles wat een voetballer leert, maakt hem beter. En voor goede voetballers vind je altijd een plek in een elftal.
Eto'o

Geplaatst: Do 27 maa 2008 22:41
Citaat:
Marco van Basten evenaart nu al Rinus Michels

Datum: 27-mrt-2008 15:45

De bizarre wedstrijd van het Nederlands Elftal woensdagavond tegen Oostenrijk was voor bondscoach Marco van Basten (foto) alweer zijn dertigste zege. Hij komt hiermee op gelijke hoogte met Rinus Michels. Van Basten had er echter maar 45 interlands voor nodig, 'De Generaal' deed het in 53 wedstrijden.

De voormalige superspits heeft niet de meeste overwinningen als bondscoach op zijn naam staan. Bob Glendenning, die Oranje van 1923 tot 1940 leidde, staat soeverein op kop met 36 zeges. Dick Advocaat staat tweede met 31 overwinningen. (DH)

Sportweek.nl

Relatief gezien qua resultaten de beste bondscoach van Oranje aller tijden dus.
Eto'o

Geplaatst: Ma 31 maa 2008 19:23
Citaat:
Van Basten te laat voor Prödl
Maandag, 31 maart 2008, 17:35

Al een dag voor de oefeninterland tegen Oostenrijk was Marco van Basten overtuigd van de klasse van Sebastian Prödl. De 20-jarige verdediger van Sturm Graz, die uiteindelijk twee keer zou scoren tegen Oranje, stond op het lijstje om volgend jaar de stap naar Ajax te maken. Van Basten informeerde bij de Oostenrijkse Ajax-scout en ex-speler Felix Gasselich of Prödl een aanwinst voor Ajax zou zijn. Dat meldde Gasselich gisteren op de Oostenrijkse tv.

Van Basten kreeg echter te horen dat hij al te laat was. Prödl verhuist komende zomer voor € 3 miljoen van Sturm Graz naar Werder Bremen. Woensdag scoorde de boomlange verdediger met kopballen de 2-0 en 3-0 tegen Oranje. In de tweede helft ging hij ook enorm in de fout, door over de bal heen te trappen net voor het doel. Daardoor kon John Heitinga gemakkelijk de 3-2 binnentikken. Oranje won nog met 3-4.

Elfvoetbal.nl

Ik zet het hier maar even neer, omdat deze jongen toch niet meer komt. Het toont in ieder geval aan dat Van Basten al druk bezig is met komend seizoen en dat hij weldegelijk buiten de landsgrenzen kijkt. Goede zaak!
H+10

Forum berichten: 377
Geplaatst: Ma 31 maa 2008 20:34
Ik heb dat ook gelezen en idd het stemt hoopvol.
Bertje

Geplaatst: Ma 31 maa 2008 22:42
Mee eens. Nu nog een goede verdediger die wel haalbaar is, Marco!
Leonel

Forum berichten: 2494
Geplaatst: Za 5 apr 2008 19:41
MvB heeft een x bedrag gekregen om te investeren. Weet iemand al hoeveel dat is en wat voor voorwaarden er aan hangen?
ghostwriter

Geplaatst: Za 5 apr 2008 19:50
Citaat:
MvB heeft een x bedrag gekregen om te investeren. Weet iemand al hoeveel dat is en wat voor voorwaarden er aan hangen?
Nee ik geloof dat, dat best goed geheim is gebleven.
+ Nieuw bericht <<<   <   1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9   >   >>> + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 2 Leden online: 0 Actieve leden: 1.894
Berichten: 213.636 Onderwerpen: 2.467 Nieuwste lid: mollywilson
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 18.576.294 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » De Goeie Ouwe Tijd » Voormalige Godenzonen » Marco van Basten (als trainer)
Ga
Zoeken: