Auteur
|
Bericht
|
Bart

Forum berichten: 4810
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Ma 29 dec 2008 19:52
|
|
Citaat: AMSTERDAM - Onder hoofdtrainer Marco van Basten is de rust bij Ajax weergekeerd. Dat is al een prestatie op zichzelf in het Amsterdamse wespennest. Maar het is nog geen garantie voor een succesvol tweede deel van de competitie, als de prijzen worden verdeeld.
Winnen is een proces. Bij AZ is Louis van Gaal al vanaf 2005 bezig het werk van zijn voorganger Co Adriaanse te vervolmaken. Het leidde in het voorjaar van 2007 bijna tot het kampioenschap; de competitie duurde echter één wedstrijd te lang voor de Alkmaarders.
Het seizoen erna volgde een geweldige inzinking, maar vasthoudendheid in de organisatie - en bij een aantal bepalende spelers die Van Gaal binnenboord wisten te houden - hielp de club er bovenop. AZ heeft eelt op de ziel en voert op dit moment verbeten de ranglijst aan.
Verliezen doet pijn maar hoort onlosmakelijk bij het proces dat winnen is. Van Basten is dat meer en meer gaan beseffen. Eén keer viel hij uit zijn rol. Na de oorwassing tegen Heerenveen (5-2) noemde hij zijn spelers laatdunkend 'mooiweervoetballers'.
De trainer was vooral geschrokken van de tekortkomingen van zijn voetballers. Kees Jansma, perschef van het Nederlands elftal, had die bui maanden daarvoor al zien hangen. ''Eén van de nadelen van Marco is dat hij zijn eigen capaciteiten als voetballer en die van zijn generatiegenoten afzet tegen de spelers van nu. Dat is niet fair, want we zijn kwalitatief veel minder dan tien, twintig jaar geleden. Marco heeft een voorkeur voor begenadigde spelers, maar hij zal er rekening mee moeten houden dat niet elke voetballer begenadigd is. ''
Van Basten wilde op het veld misschien wel te snel tastbaar resultaat zien bij de club die de afgelopen jaren zoveel moeite had eenduidig beleid te maken. Het was bij Ajax een komen en gaan van directeuren, trainers, adviseurs en spelers en het resultaat leed daar onder.
De laatste stuiptrekking van die roerige periode was de komst én de aftocht van Johan Cruijff, die op 19 februari instemde met het verzoek het technisch beleid van Ajax vorm te geven. Drie dagen later werd Van Basten aangesteld als trainer. Na het eerste gesprek tussen Cruijff en Van Basten, over de jeugdopleiding, leverde Cruijff zijn opdracht alweer in.
De ideeën van Cruijff gingen de 'manager' Van Basten te snel. ''Het is me te rigoureus. Ik ben niet ontevreden met hoe het nu gaat in de opleiding. Ik wil eerst zelf ervaren hoe het zit en daarna wil ik het op mijn manier doen en in een verantwoord tempo.''
Als trainer moest Van Basten die vertaalslag kennelijk nog maken. Hij liet zich een paar weken geleden overtuigen door stagiair Dennis Bergkamp. ''Dennis maakte de vergelijking met Arsenal. Daar maakte hij ook het proces mee met veel jonge spelers om zich heen. Bij Arsenal dachten ze in termijnen van een seizoen - niet in weken - om ergens te komen.''
''Het is leuk en leerzaam om parallellen met elkaar te bespreken en dan besef je meteen ook dat je je verwachtingspatroon zult moeten bijstellen als coach van dit Ajax. Ik kan dat wel, want we werken met jongens die welwillend zijn en openstaan voor aanwijzingen.''
Langzaam maar zeker zet Van Basten het elftal naar zijn hand. Een elftal dat vastere vormen aanneemt en steeds meer zijn signatuur draagt.
Symbolisch was zondag het moment waarop Klaas-Jan Huntelaar afscheid nam van het Ajax-publiek en Dario Cvitanich, een aankoop van Van Basten, de drie doelpunten tegen ADO Den Haag voor zijn rekening nam.
Het Ajax van de huidige trainer is nog niet af en misschien ook niet in staat dit seizoen al kampioen te worden. Maar in het proces dat winnen is, maakt de club behoorlijk wat progressie.
Parool.nl
|
Koen_Ajax

Forum berichten: 3310
|
Geplaatst: Ma 29 dec 2008 19:59
|
|
Marco is een held en maakt ons kampioen!
|
Bart

|
Geplaatst: Wo 31 dec 2008 12:16
|
|
Citaat: Van Basten: 'Ik schoot tekort op EK'
woensdag 31 december, door SV, Amsterdam, 12:11u, NRC
Marco van Basten vindt dat hij ernstig tekort is geschoten in het coachen van het Nederlands elftal tijdens de slotfase in de reguliere speeltijd van de verloren kwartfinale van Oranje tegen Rusland (1-3) op het Europees kampioenschap.
Hij verwijt zichzelf een passieve houding te hebben aangenomen toen de Slowaakse arbiter Lubos Michel in de laatste minuut van de reguliere speeltijd de Rus Denis Kolodin een tweede gele kaart gaf, maar deze later weer introk op advies van zijn grensrechter.
„Er is toen iets gebeurd dat niet door de beugel kon”, zegt de ex-bondscoach in een gesprek met NRC Handelsblad. „Ikhad het veld in moeten lopen om te roepen: ‘Dit gaat zo niet!’ Maar het overviel me.”
De KNVB en Van Basten besloten de dag na de uitschakeling geen protest in te dienen bij de UEFA. „Dat had toch geen zin meer gehad”, meent de man die nu trainer is van Ajax. Volgens Van Basten valt moeilijk te bewijzen dat het overlijden van de pasgeboren dochter van Khalid Boulahrouz een factor is geweest in het zwakke optreden van Oranje in de kwartfinale, zoals destijds wel is beweerd.
Vandaag in NRC Handelsblad een reconstructie van de kwartfinale Nederland - Rusland aan de hand van een gesprek met Marco van Basten.
Ajaxshowtime.com
|
Maurice

Forum berichten: 2062
|
Geplaatst: Wo 31 dec 2008 13:06
|
|
Citaat: Van Basten: 'Ik schoot tekort op EK'
woensdag 31 december, door SV, Amsterdam, 12:11u, NRC
Marco van Basten vindt dat hij ernstig tekort is geschoten in het coachen van het Nederlands elftal tijdens de slotfase in de reguliere speeltijd van de verloren kwartfinale van Oranje tegen Rusland (1-3) op het Europees kampioenschap.
Hij verwijt zichzelf een passieve houding te hebben aangenomen toen de Slowaakse arbiter Lubos Michel in de laatste minuut van de reguliere speeltijd de Rus Denis Kolodin een tweede gele kaart gaf, maar deze later weer introk op advies van zijn grensrechter.
„Er is toen iets gebeurd dat niet door de beugel kon”, zegt de ex-bondscoach in een gesprek met NRC Handelsblad. „Ikhad het veld in moeten lopen om te roepen: ‘Dit gaat zo niet!’ Maar het overviel me.”
De KNVB en Van Basten besloten de dag na de uitschakeling geen protest in te dienen bij de UEFA. „Dat had toch geen zin meer gehad”, meent de man die nu trainer is van Ajax. Volgens Van Basten valt moeilijk te bewijzen dat het overlijden van de pasgeboren dochter van Khalid Boulahrouz een factor is geweest in het zwakke optreden van Oranje in de kwartfinale, zoals destijds wel is beweerd.
Vandaag in NRC Handelsblad een reconstructie van de kwartfinale Nederland - Rusland aan de hand van een gesprek met Marco van Basten.
Ajaxshowtime.com
Ach, wel mooi dat hij het durft toe te geven. Ik ben het eerlijk gezegd niet helemaal met hem eens. Denk dat iedere coach met nog weinig aanzien (op coachend gebied) in zo'n belangrijke wedstrijd durft op te staan en te zeggen wat hij er werkelijk van vindt, en ik betwijfel of hij het ook echt goed kon zien.
|
Koen_Ajax

|
Geplaatst: Wo 31 dec 2008 17:06
|
|
Dat had hij inderdaad moeten doen ja. Ik zie mezelf nog steeds schelden op die scheidsrechter.
|
Rinus

Forum berichten: 1713
|
Geplaatst: Wo 31 dec 2008 17:24
|
|
Citaat: Marco is een held en maakt ons kampioen!
Ik heb een leuk gevoel dat het wel zal lukken, helaas had ik dit ook toen 2 en een half jaar geleden in de laatste speelronde Az met 3-2 verloor tegen Excelsior.
|
Lucas

Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
|
Geplaatst: Do 1 jan 2009 13:52
|
|
Citaat: Ajax is nu een half jaar onderweg met MvB. En wat mij elke keer weer opvalt is de negatieve berichtgeving van de pers omtrent MvB. Het is nooit goed bij Ajax, altijd is er kritiek. MvB blijft ijzig kalm en evalueert zijn spelers, maar ook zichzelf. Waar ziet men nog een trainer die zijn eigen fouten durft toe te geven! Men ziet het als zwakte ik zie het als kracht. Dezelfde mensen die in de eerste 3 1/2 jaar kritiek op hem hadden als bondscoach, hoor je nu weer. Tijdens het EK werd deze mensen de mond gesnoerd. Maar nu zijn deze zelfde mensen weer actief. Geef Marco de tijd. Een kampioenselftal bouw je niet in een jaar, dat kost meer tijd. Wat het belangrijkste is, is dat Ajax weer ontzag krijgt in Nederland, dat men weer met 1-0 voorstaat voor aanvang van een wedstrijd. We zien weer dat jeugd gekozen wordt boven 2e garnituur buitenlandse voetballers. Alleen topspelers/ - jeugd word nog aangetrokken. Ik vind dat Marco goed bezig is. En ik hoop, dat iedereen binnen Ajax hem de tijd geeft en niet hem neer gaat sabelen wanneer men dit jaar(nog) geen kampioen wordt. Al denk ik dat AZ niet met de druk zal kunnen omgaan.
|
Eto'o

Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Do 1 jan 2009 15:02
|
|
Welkom, Marwirtz! Prima eerste post.
Ik ben het er dan ook grotendeels mee eens. Van Basten brengt wat nieuwe allure en bovenal rust met zich mee. En ik vind het ook mooi dat hij z'n eigen fouten durft toe te geven en niet schroomt om snel in te grijpen door een speler voor rust te wisselen. Ik snap aan de andere kant ook wel dat dat wat onrust doet opwaaien in de media, maar bij de club zelf merk je er weinig van. Bovendien zie ik niet in waarom je zou moeten wachten met wisselen tot de rust wanneer het niet loopt. Uit beleefdheid of zo? We hebben het wel over professionele voetballers. Die moeten daar mee leren omgaan. Hoe ongebruikelijk het ook is.
|
Bertje

Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Do 1 jan 2009 15:02
|
|
Zo behulpzaam, die Luuk.
Citaat: Maar ik mis gewoon het idee er achter, ik vind het nu gewoon zo alle ballen op Suarez. Op het gebied van strijd leveren en groepsgevoel en verdedigende organisatie zijn we vooruit gegaan, maar dat was ook zo in Oranje.
Natuurlijk zal het er anders uit zien met een nieuwe verdediger + een fitte Aisatti terug, maar ik hoop dat mijn punt gemaakt is.
Ik vind dat we ook in aanvallend opzicht wel degelijk beter zijn geworden. Zo'n tweede goal van Cvita van afgelopen zondag is daar een uitstekend voorbeeld van. Dat gezegd, als je een team opbouwt begin je nu eenmaal met het organiseren van je elftal bij balverlies.
|
Nr.10

Forum berichten: 1489
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Do 1 jan 2009 15:11
|
|
Citaat: Zo'n tweede goal van Cvita van afgelopen zondag is daar een uitstekend voorbeeld van
Het idee was inderdaad goed, maar het verdedigen aan Ado kant was werkelijk dramatisch, http://www.youtube.com/watch?v=7Tj8wHay ... annel_page . Daar werd van 2 meter afstand gedekt, de Lb van Ado kant durfde natuurlijk niet door te dekken. Emanuelson kan rustig om zich heen kijken. Daarvoor nog heeft Silva alle tijd om te kijken, waar hij natuurlijk allang opgejaagd had moeten worden.
Citaat: Dat gezegd, als je een team opbouwt begin je nu eenmaal met het organiseren van je elftal bij balverlies.
Daar geef ik je gelijk in.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
|
Geplaatst: Ma 5 jan 2009 13:13
|
|
Citaat: Bijna helft trainersgilde diende club ook als speler
bron: Sportweek
Bijna de helft van de eredivisiecoaches diende haar huidige werkgever als speler. Theo Bos, sinds zaterdag trainer van Vitesse, brengt het aantal op acht. De andere oefenmeesters met ervaring bij dezelfde club als speler zijn Huub Stevens, Ton du Chatinier, Marco van Basten, Ron Jans, André Wetzel, Louis van Gaal en Henk van Stee.
Bos kwam tot het hoogste aantal competitieduels als speler (369). Daarna komen Stevens (293) en Du Chatinier (235).
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
|
Geplaatst: Di 6 jan 2009 16:01
|
|
We zijn halverwege het seizoen met Marco van Basten. Wat vinden we van hem totnutoe? Zijn presentatie naar de pers en het publiek? Zijn aankopen? Het spel van AJAX?
|
Koen_Ajax

|
Geplaatst: Di 6 jan 2009 16:26
|
|
Hij doet het aardig. Er komt steeds meer voetbal in de ploeg. Zijn aankopen zijn redelijk, maar nog steeds niet echt goed scoutwerk. Ik noem dat altijd 'toevalsaankopen'. Van die spelers die je bij toeval tegenkomt en daar miljoenen voor klaarlegt. Over zijn media optredens ben ik tevreden. We zijn nog geen 1 keer in de problemen gekomen door uitspraken van Van Basten, dat zien we bij concurrenten wel eens anders.
Ik vind dat hij het prima doet. Het kan natuurlijk altijd beter, maar hij heeft nog 3,5 jaar om er wat moois van te maken en ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat gebeuren.
|
Riejuh

Forum berichten: 7454
|
Geplaatst: Di 6 jan 2009 16:27
|
|
Het spel is nog niet helemaal wat ik wil (aanvallend, dominerend) maar we hebben in oktober/november op een gegeven moment 11 geblesseerden gehad. Het resultaat is dit seizoen het belangrijkst en daar gaat het goed mee. 3-punten achter op de koploper en eindelijk weer eens overwinterd in Europa.
Richting de pers uit is Marco op 1-minpunt te komen staan namelijk Heerenveen uit. Dit was iets te hard van Marco wat mij betreft. Echter heeft het volgens mij wel geholpen in de mentaliteit van het team.
Ook het aankoopbeleid van ajax is beter dan de laatste jaren, enig minpuntje Sno (ik denk dat hij vooraf al was gehaald als pinch-hitter) en vervanger van Donald. Sulejmani draait steeds beter, Oleguer tja kan gebeuren. Verrassend en goed gezien van de technische staf vind ik Enoh.
|
Bart

|
Geplaatst: Wo 7 jan 2009 11:25
|
|
Ik vind zelf dat van Basten goed bezig is bij Ajax.Het spel moet nog wel veel verbeteren, maar er zit nu een vast patroon in het spel waarop je door kunt gaan.
Van Basten zorgt voor veel rust binnen de ploeg en er komt weinig naar buiten toe via de media.Het helpt ook wel dat er over andere ploegen nu meer te melden valt dan bij Ajax.De tranfers zijn niet altijd even gelukkig uitgepakt.Hij durft dan ook in te grijpen zoals tegen Ado thuis waar die Oleguer er voor de rust eruit haalt.Ook is het goed dat van Basten de jeugd de kans geeft en hopelijk blijft van Basten dat doen zodat we straks weer veel opgeleide spelers in het eerste elftal staan.
|
ghostwriter

Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Wo 7 jan 2009 12:27
|
|
Enoh, Sno, Cvitanich en Oleguer zijn de enige aankopen gedaan onder Marco en daarvan zijn twee toch jammerlijke gefaald. Enoh is grappig genoeg de enige echte vondst die niemand kende en is ook de beste aankoop geweest. Cvitanich heeft alles in zich om te slagen bij Ajax en we kunnen tot nu toe alleen maar tevreden zijn over zijn prestaties. Al met al vind ik het aakoopbeleid beter dan het was maar het kan en moet nog beter wilt Ajax weer Europees meedoen.
Het spel van de eerste seizoenhelft was zeker niet wat ik er van verwacht had maar dat is door alle blessures die er zijn geweest niets anders dan logisch. Marco moet wel inzien dat Sulejmani geen '10' is en als hij hem zo gebruikt dat er een gat valt met het middenveld. Ook Sarpong heeft hij steeds op een voor hem onnatuurlijke positie gebruikt en dat moet stoppen. Ik hoop dat Marco de '10' laat varen en met de punt naar achteren gaat spelen aangezien hij daar de spelers wel voor in zijn selectie heeft.
Al met al zou ik Marco niet meer dan een 7 geven maar zeker ook niet minder.
|
Eto'o

|
Geplaatst: Wo 7 jan 2009 13:06
|
|
Wat het aankoopbeleid betreft: dat is inderdaad al een stuk beter dan het was onder Van Geel, maar flaters als Oleguer en Sno zijn nergens voor nodig.
En Aissati en Sulejmani zijn natuurlijk ook gewoon aankopen van Van Basten. Vier uit zes die het gaan redden, is net als aan het begin van het seizoen nog altijd mijn verwachting.
|
ghostwriter

|
Geplaatst: Wo 7 jan 2009 13:11
|
|
Citaat: Wat het aankoopbeleid betreft: dat is inderdaad al een stuk beter dan het was onder Van Geel, maar flaters als Oleguer en Sno zijn nergens voor nodig.
En Aissati en Sulejmani zijn natuurlijk ook gewoon aankopen van Van Basten. Vier uit zes die het gaan redden, is net als aan het begin van het seizoen nog altijd mijn verwachting. Aisatti inderdaad wel maar Sulejmani niet die was al zo goed als binnen voordat Marco echt bij Ajax was. Volgens geruchten was Ajax al met hem bezin in de winterstop en toen was Marco nog niet in de picture.
|
Eto'o

|
Geplaatst: Wo 7 jan 2009 13:13
|
|
Geloof mij nou maar. Sulejmani moest van Van Basten koste wat kost worden gehaald. En ik weet niet meer precies wanneer Sulejmani uiteindelijk tekende, maar toen was Van Basten in ieder geval al volop bezig met Ajax.
|
ghostwriter

|
Geplaatst: Wo 7 jan 2009 13:21
|
|
Citaat: Geloof mij nou maar. Sulejmani moest van Van Basten koste wat kost worden gehaald. En ik weet niet meer precies wanneer Sulejmani uiteindelijk tekende, maar toen was Van Basten in ieder geval al volop bezig met Ajax. Dat klopt maar als Marco niet was gekomen speelde Sulejmani nu ook zeker bij Ajax. Ik weet uit genoeg bronnen dat Sulejmani al een akkoord met Ajax had voordat Marco zijn kop opstak. Dat hij pas tekende nadat Marco bij Ajax was kwam doordat Heerenveen een hele tijd dwars heeft gelegen.
|
Eto'o

|
Geplaatst: Wo 7 jan 2009 13:23
|
|
Van Geel had nooit 16 miljoen voor Sulejmani betaald. En Van Basten was natuurlijk allang bezig bij Ajax voordat z'n contract in ging, hè. Ook toen was hij dus de drijvende veer achter de concrete interesse van Ajax.
|
ghostwriter

|
Geplaatst: Wo 7 jan 2009 13:29
|
|
Citaat: Van Geel had nooit 16 miljoen voor Sulejmani betaald. En Van Basten was natuurlijk allang bezig bij Ajax voordat z'n contract in ging, hè. Ook toen was hij dus de drijvende veer achter de concrete interesse van Ajax. Ik weet dat Marco al voor dat hij officieel was begonnen al lang bezig was binnen Ajax maar het akkoord met Sulejmani was nog lang daar voor. De zaakwaarnemers van Sulejmani hadden hem al bij Ajax aangeboden voor de winterstop en in de winterstop was er al een akkoord, als ik me niet vergis was Marco toen nog echt niet bezig binnen Ajax. Dat er 16 miljoen is betaald kan misschien wel door Marco komen maar om het dan puur een aankoop van hem te noemen gaat mij wat ver.
|
TvP

Forum berichten: 1370
|
Geplaatst: Wo 7 jan 2009 13:31
|
|
Precies, Cvitanich was ook al in april rond met Ajax. Toen was het contract van Van Basten ook nog niet ingegaan, maar was het wel zijn transfer.
|
ghostwriter

|
Geplaatst: Wo 7 jan 2009 13:32
|
|
Citaat: Precies, Cvitanich was ook al in april rond met Ajax. Toen was het contract van Van Basten ook nog niet ingegaan, maar was het wel zijn transfer. Ja maar Cvitanich speelde ook een stuk later pas dan het akkoord tussen Ajax en Sulejmani (let op niet tussen Ajax en Heerenveen).
|
Eto'o

|
Geplaatst: Wo 7 jan 2009 13:34
|
|
Citaat: Van Geel had nooit 16 miljoen voor Sulejmani betaald. En Van Basten was natuurlijk allang bezig bij Ajax voordat z'n contract in ging, hè. Ook toen was hij dus de drijvende veer achter de concrete interesse van Ajax. Ik weet dat Marco al voor dat hij officieel was begonnen al lang bezig was binnen Ajax maar het akkoord met Sulejmani was nog lang daar voor. De zaakwaarnemers van Sulejmani hadden hem al bij Ajax aangeboden voor de winterstop en in de winterstop was er al een akkoord, als ik me niet vergis was Marco toen nog echt niet bezig binnen Ajax. Dat er 16 miljoen is betaald kan misschien wel door Marco komen maar om het dan puur een aankoop van hem te noemen gaat mij wat ver.
Ik weet niet wanneer dat akkoord er precies was, maar als Van Basten zich er niet in had gemengd was Sulejmani waarschijnlijk niet gekomen. Van Basten wilde 16 miljoen voor hem betalen en voor minder was hij niet gekomen. Ik schat de kans vrij klein in dat een ander ook zoveel had willen neertellen als nieuwe verantwoordelijke man bij Ajax, dus in dat opzicht: aankoop van Van Basten.
|