Auteur
|
Bericht
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Wo 20 feb 2008 11:33
|
|
Ja deze topic gaat over scouting en nee deze topic gaat niet in directe zin over Ajax maar wel in indirecte zin. Ik open deze topic eigenlijk omdat we vaak horen 'De scouting had dit moeten doen' of 'Ajax had speler X moeten aankopen'. Het zijn gedachtes die vaak ook voortkomen omdat we zien dat het gras bij de buren groener is dan die bij ons.
De vraag die je dan kan stellen is waarom andere clubs succes hebben, of het eigenlijk wel zo'n succes is en wat we eventueel zouden moeten overnemen op vlak van scouting en aankoopbeleid. Ik zal het doen door te kijken naar andere clubs en dan de kritische vraag te stellen wat de beperkingen en mogelijkheden voor Ajax zijn.
[size=150">Vraagstuk I: Heerenveen & the Scandinavian connection[/size">
Wie SC Heerenveen zegt, zegt Scandinavie en het hoge noorden. Immers sinds midden jaren 90 is de kleine provincieclub opgeklommen tot een stabiele subtopper die in de loop der jaren naam gemaakt met spelers uit het hoge Noorden. Voor de duidelijkheid vatten we Scandinavie hier wat ruimer op dan slechts Zweden en Noorwegen. Gemakshalve vallen Denemarken, Finland en Ijsland ook onder de term in dit stuk*. Om het allemaal wat makkelijker te maken heb ik van de afgelopen seizoenen een indexering gemaakt van het aantal spelers per selectie.
Heerenveen selectiebeleid (aantal *Scandinaven in de selectie)
2000-2001
Jesper Hakanson-
Alan Jepsen-
Thomas Holm-
Marcus Allbac+k
Daniel Jensen
Thomas Myssing-
Mika Nurmela+
2001-2002
Erik Edman+
Mika Vayrunen+
Alan Jepsen
Thomas Holm
Jesper Hekanson
Alan Bak Jensen
Daniel Jensen
Thomas Myssing
Mika Nurmela+
Stefan Selakovic
2002-2003
Erik Edman+
Petter Hansson+
Jesper Hekanson
Hannu Harala
Alan Jepsen
Mika Vayrunen+
Agbar Barsom
Thomas Myssing
Daniel Jensen
Alan Bak Jensen
Mika Numrela
Stefan Selakovic
2003-2004
Daniel Berg Hestad
Erik Edman
Petter Hansson
Jesper Hakanson
Mika Vayrunen
Agbar Barsom
Hannu Haarala
Stefan Selakovic
2004-2005
Petter Hanson
Andre Hanssen
Berg Hesstad
Hannu Haarala
Lars Nilsson
Stefan Selakovic
2005-2006
Petter Hanson
Jakob Poulson
Andre Hansen
Hjalte Bo Norregaard
Bo Storm
Lasse Schone
Ken Ilo Larsen
Niklas Tavajaarvi
2006-2007
Timmi Johansen
Petter Hanson
Andre Hanssen
Hjalte Bo Norregaard
Jakob Poulsen
Bo Storm
Niklas Tavaajarvi
2007-2008
Kristian Bak Nielsen
Timmi Johansen
Andre Hansen
Jakob Poulsen
Arnar Smarsson
Het selectiebeleid bevat dus per seizoen minimaal 5, maximaal 12 spelers per seizoen. Ik denk dat ik niet de enige ben die niet al die namen kende. Erik Edman, Petter Hanson, Lars Nilsson, Mika Vayrunen en Mika Nurmela zijn natuurlijk namen die klinken als een klok. Genoeg andere namen zijn vast onbekend. Het illusteert het beleid van Heerenveen wat we zo in eerste opslag niet zo duidelijk zien. Heerenveen haalt ook heel veel spelers die niet slagen maar die wel onbekend blijven voor de doorsnee voetballiefhebber. We zien dat de duurste aankopen van Heerenveen vaak wel een succes blijken (Edman, Hansson, Nilsson, Vayrunen, Allback). Dit zijn spelers die min of meer al een zekere status in eigen land hadden opgebouwd en vaak al international waren. Het gaat natuurlijk ook niet altijd goed bewijst wel de aankoop van bv. Agbar Barsom of Stefan Selakovic. Verder zien we dat veel spelers op een gegeven moment ook weer vertrekken naar mindere clubs en mindere competities. Het illustreert dat Heerenveen ook heel veel breedtespelers heeft gehaald uit het buitenland.
Welke les kan Ajax hieruit trekken:
Het Scandinaviebeleid van Heerenveen hoeft niet gekopieerd te worden. Wel is het interessant om op de Scandinavische markt te blijven kijken naar spelers die al een bepaalde status opbouwen (internationals etc.). Wanneer Ajax als Heerenveen zou werken dan kregen we ook heel veel spelers die de belofte niet inlossen en die i.t.t. tot Friesland, in Amsterdam wel in de spotlight zullen staan als miskoop.
|
Oscarito
Forum berichten: 435
|
Geplaatst: Wo 20 feb 2008 12:53
|
|
Je moet sowieso niet vergelijken met andere clubs want elke club staat op zich. Bijvoorbeeld Ajax verschilt ten opzichte van Feyenoord, niet alleen de spelopvatting is anders maar ook de omstandigheden. Wat Ajax moet doen is gewoon een goede scouting en TD/trainer aanstellen met een goed oog voor talent. Vervolgens kunnen ze talentvolle spelers binnenhalen die in de ogen van de scouting goed bij Ajax zouden passen en heb je een deel van het probleem al opgelost. Dan is het aan de technische staf om de spelers te ontwikkelen en te zorgen dat de spelers zich gaan thuisvoelen in Amsterdam.
|
Scio
Forum berichten: 1939
|
Geplaatst: Wo 20 feb 2008 16:49
|
|
In hoeverre kun je dit vergelijken? In Heerenveen krijg je de tijd om je te ontwikkelen en wordt je niet met een schuin oog aangekeken als je een bal verkeerd raakt. Je hebt het nu over de scouting; maar de kwalificatie van de scouting valt of staat bij Heerenveen met het aantal succesvolle spelers. Als je ziet hoeveel spelers van heerenveen een stap verder zijn geraakt (buitenland, topclub in NL) en je zet dat af tegen het totale aantal aangetrokken spelers, dan denk ik dat ook Heerenveen niet dermate super scoort. Tel daarbij op de problemen die je bij Ajax ondervind (druk, niveau) en je ziet dat Ajax het misschien niet eens dermate slecht heeft gedaan.
Bij Ajax vallen de Barsoms, Myssings, Haarala's en noem maar op direct op. Dat vind ik een wezenlijk verschil. Een voorbeeld
2000-2001
Jesper Hakanson-
Alan Jepsen-
Thomas Holm-
Marcus Allbac+k
Daniel Jensen
Thomas Myssing-
Mika Nurmela+
Welgeteld 3 van de 7 'geslaagd' voor Heerenveen maatstaven.
Zou jij 4 Colins bij Ajax willen? Ik niet! Kapitaalvernietiging wordt er meteen geroepen.
Bij Heerenveen halen ze hun schouders op.
|
Demosthenes
Forum berichten: 562
|
Geplaatst: Wo 20 feb 2008 20:52
|
|
Een goede scouting opzetten, mooi, maar hoevel scouts moet Ajax dan hebben? Arsenal heeft er 60! Moet Ajax er vijf in Scandinavië hebben? Spelers worden er niet beter van, spelers worden vaak aan diverse clubs aangeboden, nationale jeugdteams bekijken moet lukken?
Het is geen kwestie van twee man laten rondtouren.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Do 21 feb 2008 15:29
|
|
Citaat: Een goede scouting opzetten, mooi, maar hoevel scouts moet Ajax dan hebben? Arsenal heeft er 60! Moet Ajax er vijf in Scandinavië hebben? Spelers worden er niet beter van, spelers worden vaak aan diverse clubs aangeboden, nationale jeugdteams bekijken moet lukken?
Het is geen kwestie van twee man laten rondtouren.
Ik vind het een interessante stelling Demosthenes, ik zal in de topic over de scouting op deze vraag m'n visie geven. Binnenkort kom ik met een nieuw vraagstuk wat misschien wat boeiender is dan het eerste.
Verder geeft Scio eigenlijk nog maar eens m'n punt aan, waarvoor dank.
|
D_skilled
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Do 21 feb 2008 18:11
|
|
Je vergeet Samuel Armenteros, Revo. Een hele talentvolle speler.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Do 21 feb 2008 18:22
|
|
Citaat: Je vergeet Samuel Armenteros, Revo. Een hele talentvolle speler.
Die Zweedse aanvaller. Mja die is nog vrij jong, dan mag je het wat mijn part jeugd noemen, al snap ik wel dat ik Bo Storm dan misschien ook niet had moeten noemen.
Jij bent gecharmeerd van hem begrijp ik?
|
D_skilled
|
Geplaatst: Do 21 feb 2008 18:25
|
|
Citaat: Die Zweedse aanvaller. Mja die is nog vrij jong, dan mag je het wat mijn part jeugd noemen, al snap ik wel dat ik Bo Storm dan misschien ook niet had moeten noemen.
Welke speler?
Trouwens, Armenteros traint en zit in de selectie van het eerste.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Do 21 feb 2008 18:32
|
|
Citaat: Die Zweedse aanvaller. Mja die is nog vrij jong, dan mag je het wat mijn part jeugd noemen, al snap ik wel dat ik Bo Storm dan misschien ook niet had moeten noemen.
Welke speler?
Trouwens, Armenteros traint en zit in de selectie van het eerste.
Is 17en een Zweedse aanvaller voor zover ik weet, dan is hij wel vrij jong. Maar jij hebt hem wel zien spelen?
|
D_skilled
|
Geplaatst: Do 21 feb 2008 18:36
|
|
Citaat: Is 17en een Zweedse aanvaller voor zover ik weet, dan is hij wel vrij jong. Maar jij hebt hem wel zien spelen?
Ja, één keer. Fysiek al vrij ver voor zijn leeftijd.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Zo 23 maa 2008 00:55
|
|
Ik ben benieuwd naar het volgende hoofdstuk van deze lessen, Revo!
Om nog even aan te haken op de mythe rond Heerenveen en Scandinaviërs: Het is wel grappig dat Heerenveen volgens mij nu drie grote moneymakers heeft en dat ze geen van allen uit Scandinavië komen. En niet te vergeten dat de beste Scandinaviër in Nederland bij FC Groningen speelt.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Ma 31 maa 2008 00:50
|
|
Om even m'n eigen, kortstondige les te geven. Dit is hoe het niet moet:
Citaat: Het lijkt wel of Willem II zomaar wat koopt
door Wilber Hack.
Willem II verkondigde een paar maanden geleden trots de scouting weer op orde te hebben. Als dat zo is, dan is de Tilburgse club in de persoon van technisch directeur Andries Jonker niet in staat om een goede sterkte/zwakte-analyse van het elftal te maken.
Met Christophe Gregoire verdween afgelopen zondag de laatste tussentijdse aankoop uit de basis. Van de elf aankopen die de Tilburgse club het afgelopen jaar deed, speelde er tegen Ajax maar één: Frank Demouge, een spits van wie gezegd is dat hij als pinchhitter was gehaald.
Willem II stond er in de winterstop op zijn zachtst gezegd niet florissant voor. Het is dan vooral zinvol om spelers te halen die een directe versterking voor het basiselftal betekenen. De Tilburgse club kan zich spiegelen aan NEC. Mario Been haalde met Bobson en Sibum twee ontbrekende schakels binnen. Daar zat een filosofie achter. Bobson, afkomstig van Willem II, zou de aanval meer snelheid geven. Sibum is een balveroveraar. Met Bobson en Sibum heeft NEC de degradatiezone ver achter zich gelaten en kan het zelfs het vizier richten op de play-offs om Uefa Cup-voetbal.
Willem II beschikte door vooral de verkoop van El Hamdaoui over de financiële middelen. De club investeerde ook liefst 1,8 miljoen euro in transfersommen. Maar het lijkt wel of er alleen achter de komst van Gregoire een filosofie zit. Jonker analyseerde dat zijn team te weinig kansen creëerde. Gregoire gold in België als de koning van de assist. Hij heeft een prachtige traptechniek, maar is toch vooral een voetballer die pas tot zijn recht komt in een draaiend team. En zo soepel loopt het bij Willem II nog allemaal niet.
Het meest verbazingwekkend is de komst van Veloso. Willem II telde zes ton neer voor de Braziliaan van Atletico Mineiro. Die laat via een constructie met het kopen van stoelen in het stadion nog wat van zijn riante salaris in de clubkas terugvloeien. In december kondigde voorzitter Hans Verbunt aan dat Veloso een van de spelers zou zijn die Willem II in de eredivisie moest houden. Jonker, die Veloso zelf scoutte, stelde na een paar trainingen het verwachtingspatroon bij. Veloso is nu ineens gehaald met het oog op de toekomst. Alsof Willem II in een positie zit dat het zich een dergelijke luxe kan veroorloven.
De beoogde linksback, die meer een linkermiddenvelder lijkt, werkt zijn wedstrijden bij de beloften af. Willem II zit door het wegvallen van Van der Struijk en Valencia zonder linksback, maar het debuut van de Braziliaan lijkt nog ver weg. Veloso viel, spelend met de beloften tegen RKC Waalwijk, bij het geven van een pass een paar keer gewoon om. Hij begreep ook tactische opdrachten niet en heeft nog een hele lange weg te gaan. Scouts van enkele gerenommeerde clubs op de tribune betwijfelden of hij er ooit komt.
Met George Mourad haalde Willem II een zwakkere uitgave van Demouge binnen. Van de Zweed - die door de Tilburgse club een paar jaar geleden al eens bekeken is - is bekend dat hij van alles kan, behalve doelpunten maken. De Zweed loopt in zijn carrière één op vijf. Cijfermatig heeft Demouge ook al een hoger rendement.
Mourad speelde afgelopen maandag bij de beloften, net als Sergio Zijler. De huurling van FC Twente, die als Willem II in de eredivisie blijft voor 280.000 euro Tilburgs eigendom wordt, is een nog mindere uitgave van de ook al niet renderende Darl Douglas. Zijler had al een paar keer moeite met de discipline en wordt bij de beloften wel eens gewisseld.
Het is lastiger om over Mehmet Akgün een oordeel te vellen. Die arriveerde met een enorme conditieachterstand in Tilburg. Om die reden kon hij al evenmin een directe versterking zijn. Het is niet de eerste keer dat Willem II er niet in slaagt om in de winterstop de juiste spelers te halen. Twee jaar geleden haalde de club zes nieuwe krachten, van wie alleen José Valencia nog over is. Vorig jaar kwamen er nog eens vijf. Poepon en Aerts zijn vaste waarden. Hill, Boutahar en Cristiano voldeden niet aan de verwachtingen. De Braziliaan werd ook nog eens teruggehaald.
Willem II mag roepen dat de scouting op orde is. Maar wie naar de aankopen over de laatste twaalf seizoenen kijkt, ziet een geleidelijk afglijdende schaal. In 1995 werden er elf nieuwe spelers gehaald, onder wie Hyypiä, Stam en Van der Vegt. Negen groeiden er uit tot een vaste waarde voor de club.
De laatste anderhalf jaar haalde Willem II 26 nieuwe spelers voor de A-selectie, plus nog een karrenvracht voetballers voor de beloften. Van die 26 zijn Baelum, Kargbo, Poepon, Aerts, Gregoire en met een beetje goede wil Demouge vaste waarden. Van de zestien spelers voor wie Jonker zich sterk maakte, voetballen er drie: Poepon, Boutahar en Gregoire. Dat duidt op zijn zachtst gezegd op een weinig doortastend optreden.
Twee jaar geleden signaleerden kenners al eens dat Willem II met een sterke centrale verdediger en een scorende spits de zaak weer op de rails zou hebben. Het was in de periode dat de club Max von Schleebrugge - inmiddels via Anderlecht naar Bröndby verhuisd - probeerde te contracteren. Toen waren de financiële middelen er niet, nu wel. Maar inmiddels 31 spelers verder blijft dezelfde behoefte nog steeds bestaan.
Brabants Dagblad
Wat een gigantisch zooitje.
|
D_skilled
|
Geplaatst: Ma 31 maa 2008 01:00
|
|
Ja, inderdaad. Het niveau van Willem II is de laatste jaren nog meer gekelderd. Ik vond ze de jaren daarvoor altijd redelijke teams hebben die streden om de lagere regions/middenmoot.
|
Paganitzu
Forum berichten: 23
|
Geplaatst: Ma 7 apr 2008 08:21
|
|
Ik blijf erbij dat iedere idioot kan scouten, Ajax óók. Het enige wat werkelijk van belang is zijn goede connecties. Een Nederlandse club kan de hele wereld niet afzoeken naar talent, daar hebben ze te weinig scouts voor. Maar je hebt dat ook helemaal niet nodig.
De meeste spelers worden pas gescout nadat ze een tip van "iemand" over een "speler" gekregen hebben, dan gaan ze vaak pas kijken naar een speler.
Als het een goede speler blijkt komt het zelden voor dat je de enige geinteresseerde bent, ook dan kunnen connecties érg handig zijn om een voorsprong te hebben op andere ploegen bij de onderhandelingen. Daar kun je het sneller beginnen met onderhandelingen of het sneller praten met de speler in kwestie onder verstaan. Het enigste wat je dan nog nodig hebt zijn mensen met een goede kijk op voetbal en met ambitie*, en die kun je in het professionele voetbal erg makkelijk vinden.
* de lat hoog leggen bij het scouten
Daarom heeft het geen nut om "zomaar" een scout van bepaalde clubs te kopen, omdat de connecties vaak buiten de scouts omgaan. Piet de Visser is daar wel een uitzondering op. Daarom vond ik het persoonlijk ook niet erg dat jullie vd Zee gekocht hebben, het is een persoon met wat kwaliteiten, maar je neemt niet het netwerk en connecties van PSV mee naar Amsterdam.
PSV heeft die connecties in Zuid-Amerika liggen, waardoor ze Manco, gezien als een van de grootste talenten van Zuid-Amerika, voor een paar ton konden kopen. sc Heerenveen heeft die vooral in Scandinavie liggen, waardoor ze erg gemakkelijk en goedkoop spelers uit Scandinavie kunnen halen. Maar Ajax en Feyenoord?
Soms twijfel ik aan het netwerk van Ajax, daarom kan de komst van v. Basten nog heel positief voor Ajax blijken te zijn. Hij is net als Hiddink wél een persoon die daar voor kan zorgen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 7 apr 2008 10:59
|
|
Citaat: Ik blijf erbij dat iedere idioot kan scouten, Ajax óók. Het enige wat werkelijk van belang is zijn goede connecties. Een Nederlandse club kan de hele wereld niet afzoeken naar talent, daar hebben ze te weinig scouts voor .
Precies, het zou veel te kostbaar zijn om in elk land een scout te hebben.
Citaat: Maar je hebt dat ook helemaal niet nodig.
De meeste spelers worden pas gescout nadat ze een tip van "iemand" over een "speler" gekregen hebben, dan gaan ze vaak pas kijken naar een speler.
Klopt opnieuw, verder is het voor Ajax eigenlijk nog makkelijker. Ongeveer 75% van de beste spelers van een land zijn altijd wel een keer international geweest van een vertegenwoordigend landenelftal.
Citaat: Als het een goede speler blijkt komt het zelden voor dat je de enige geinteresseerde bent, ook dan kunnen connecties érg handig zijn om een voorsprong te hebben op andere ploegen bij de onderhandelingen .
Opnieuw mee eens, het belangrijkste is dat je de markt kent, weet hoeveel je kan bieden wat de speler en z'n zaakwaarnemer willen etc. Je moet natuurlijk wel slagvaardig zijn want ben je dat niet dan gaan andere clubs je met je speler aan de haal. Kijk naar Psv en Andres Guardado (nu Deportivo)
Citaat: Daar kun je het sneller beginnen met onderhandelingen of het sneller praten met de speler in kwestie onder verstaan. Het enigste wat je dan nog nodig hebt zijn mensen met een goede kijk op voetbal en met ambitie*, en die kun je in het professionele voetbal erg makkelijk vinden.
* de lat hoog leggen bij het scouten
Citaat: Daarom heeft het geen nut om "zomaar" een scout van bepaalde clubs te kopen, omdat de connecties vaak buiten de scouts omgaan. Piet de Visser is daar wel een uitzondering op. Daarom vond ik het persoonlijk ook niet erg dat jullie vd Zee gekocht hebben, het is een persoon met wat kwaliteiten, maar je neemt niet het netwerk en connecties van PSV mee naar Amsterdam.
Helemaal geen netwerk is overdreven, als je 5 jaar scout bent dan ken je altijd wel wat mensen. Echter heb je in zoverre gelijk dat een clubNetwerk dat van een individu overstuigt omdat het de clubs zijn die uiteindelijk de zaken doen en niet de scouts.
Citaat: PSV heeft die connecties in Zuid-Amerika liggen, waardoor ze Manco, gezien als een van de grootste talenten van Zuid-Amerika, voor een paar ton konden kopen. sc Heerenveen heeft die vooral in Scandinavie liggen, waardoor ze erg gemakkelijk en goedkoop spelers uit Scandinavie kunnen halen. Maar Ajax en Feyenoord?
Ajax heeft Roemenie, dat sowieso. In Scandinavie heeft Ajax ook wel contacten zitten. Ik heb hier in de beginpost al aangegeven dat ik het Scandinavie verhaal van Heerenveen nogal overdreven vind.
Citaat: Soms twijfel ik aan het netwerk van Ajax, daarom kan de komst van v. Basten nog heel positief voor Ajax blijken te zijn. Hij is net als Hiddink wél een persoon die daar voor kan zorgen.
Ajax is in sommige dingen nog te primitief, maar ik denk dat wanneer Ajax de technische afdeling afgelopen ajren ook echt de ruimte had gehad dat zeker meer had opgeleverd dan nu het geval is.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Ma 7 apr 2008 14:38
|
|
Citaat: Ik blijf erbij dat iedere idioot kan scouten, Ajax óók. Het enige wat werkelijk van belang is zijn goede connecties. Een Nederlandse club kan de hele wereld niet afzoeken naar talent, daar hebben ze te weinig scouts voor .
Precies, het zou veel te kostbaar zijn om in elk land een scout te hebben.
Niet helemaal mee eens. Natuurlijk hoef je niet in elk land een scout te hebben. Voor bijv. bepaalde Aziatische en Afrikaansen landen zal je het af moeten doen met tipgevers. Maar voor/in de aantrekkelijkere scoutingsterritoria zul je gewoon je eigen scouts moeten hebben. Met die regio dus als specialiteit. Over de kosten in die gebieden hoef je je geen zorgen te maken. Eens in de vijf jaar een goede speler die dankzij die scout in dat ene gebied wordt aangedragen en dat salaris valt compleet in het niet. Zeker als je kijkt hoe Ajax de laatste jaren verkoopt.
Citaat: Maar je hebt dat ook helemaal niet nodig.
Klopt opnieuw, verder is het voor Ajax eigenlijk nog makkelijker. Ongeveer 75% van de beste spelers van een land zijn altijd wel een keer international geweest van een vertegenwoordigend landenelftal.
Ligt eraan over welk gebied je het hebt. In het Oost-Blok zal het vrij snel voorkomen, maar vooral in Argentinië en Brazilië lopen nog heel veel uitstekende versterkingen rond voor Ajax die voorlopig nog niet in het nationale elftal terechtkomen. Sowieso zijn internationals bij alle clubs al een stuk bekender en dus minder haalbaar. Ajax moet de bondscoaches en dus veel andere clubs juist voor zijn.
Wat Paganitzu's post betreft: het is inderdaad zo dat clubs gaan kijken naar een speler naar aanleiding van een tip. In een goede scoutingsorganisatie zijn de meeste spelers juist al eens bekeken uit eigen initiatief van de scouting. Omdat de specifieke regio van die scout intensief gevolgd wordt door hem, hij er ook kijk op heeft, en dus de meeste spelers in de smiezen heeft.
Citaat: Daar kun je het sneller beginnen met onderhandelingen of het sneller praten met de speler in kwestie onder verstaan. Het enigste wat je dan nog nodig hebt zijn mensen met een goede kijk op voetbal en met ambitie*, en die kun je in het professionele voetbal erg makkelijk vinden.
Of juist daarbuiten. Ex-voetballers krijgen in mijn ogen soms nog teveel krediet. Al is dat wel enigszins aan het omslaan, heb ik het idee.
Citaat: Daarom heeft het geen nut om "zomaar" een scout van bepaalde clubs te kopen, omdat de connecties vaak buiten de scouts omgaan. Piet de Visser is daar wel een uitzondering op. Daarom vond ik het persoonlijk ook niet erg dat jullie vd Zee gekocht hebben, het is een persoon met wat kwaliteiten, maar je neemt niet het netwerk en connecties van PSV mee naar Amsterdam.
Helemaal geen netwerk is overdreven, als je 5 jaar scout bent dan ken je altijd wel wat mensen. Echter heb je in zoverre gelijk dat een clubNetwerk dat van een individu overstuigt omdat het de clubs zijn die uiteindelijk de zaken doen en niet de scouts.
Een netwerk kan uiteraard belangrijk zijn, maar het begint nog altijd bij goed scouten binnen een team dat elkaar serieus neemt. Een kennis hier of daar kan zeker helpen bij het tijdig aantrekken van een bepaalde speler, maar als de scouting professioneel georganiseerd is is het gros van de goede spelers in een bepaalde regio in kaart gebracht. En dan kan je als club heel makkelijk contact opzoeken met de club van de betreffende speler en de interesse kenbaar maken.
Citaat: PSV heeft die connecties in Zuid-Amerika liggen, waardoor ze Manco, gezien als een van de grootste talenten van Zuid-Amerika, voor een paar ton konden kopen. sc Heerenveen heeft die vooral in Scandinavie liggen, waardoor ze erg gemakkelijk en goedkoop spelers uit Scandinavie kunnen halen. Maar Ajax en Feyenoord?
Ajax heeft Roemenie, dat sowieso. In Scandinavie heeft Ajax ook wel contacten zitten. Ik heb hier in de beginpost al aangegeven dat ik het Scandinavie verhaal van Heerenveen nogal overdreven vind.
Ach, Ajax heeft een netwerk in Roemenië maar loopt Radu mis. PSV heeft een netwerk in Zuid-Amerika maar haalt Tardelli en Mendez. Zo'n netwerk kan juist ook negatief werken. Een speler als Tardelli is waarschijnlijk gewoon gehaald om bepaalde contacten tevreden te houden. Uiteindelijk gaat het om het hebben van geld en plek in de selectie op het juiste moment. De kans dat alles precies goed valt om een goede speler te halen vergroot je vooral door je scouting goed up to date te hebben. Dat betekent voor scouts dus wedstrijd na wedstrijd na wedstrijd kijken, maar inderdaad ook nauw contact houden met tipgevers.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Ma 7 apr 2008 14:49
|
|
Citaat: Niet helemaal mee eens. Natuurlijk hoef je niet in elk land een scout te hebben. Voor bijv. bepaalde Aziatische en Afrikaansen landen zal je het af moeten doen met tipgevers. Maar voor/in de aantrekkelijkere scoutingsterritoria zul je gewoon je eigen scouts moeten hebben. Met die regio dus als specialiteit. Over de kosten in die gebieden hoef je je geen zorgen te maken. Eens in de vijf jaar een goede speler die dankzij die scout in dat ene gebied wordt aangedragen en dat salaris valt compleet in het niet. Zeker als je kijkt hoe Ajax de laatste jaren verkoopt.
Alleen is het verkopen van een speler een incident en op basis van incidenten kun je natuurlijk niet begroten. Een heel klein gat in je begroting kan eventueel, maar je kunt er niet vooraf vanuit gaan dat je alle salariskosten van je scouts wel terugverdient met spelers uit de desbetreffende regio's. Op den duur gaat dat fout. Ik ben wel voor specialisatie op een bepaalde regio met een hoog rendement (voor een club als Ajax). Dan springt Zuid-Amerika natuurlijk in het oog. Maar ook dat zal je moeten begroten.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Ma 7 apr 2008 14:56
|
|
Citaat: Alleen is het verkopen van een speler een incident en op basis van incidenten kun je natuurlijk niet begroten. Een heel klein gat in je begroting kan eventueel, maar je kunt er niet vooraf vanuit gaan dat je alle salariskosten van je scouts wel terugverdient met spelers uit de desbetreffende regio's. Op den duur gaat dat fout. Ik ben wel voor specialisatie op een bepaalde regio met een hoog rendement (voor een club als Ajax). Dan springt Zuid-Amerika natuurlijk in het oog. Maar ook dat zal je moeten begroten.
Je moet zoals ik al zei inderdaad kiezen voor landen dan wel regio's waarin de kans op productiviteit groot is. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een indeling:
Zuid-Amerika
Noord- en Midden-Amerika
Scandinavië
Oost-Europa
Midden-Europa
Noord-Afrika
Zuid-Afrika
Als je voor die gebieden goede scouts hebt, is de kans op productiviteit (lees: goede spelers) redelijk groot. En iedereen weet dat goede spelers bij Ajax op een gegeven moment weer doorverkocht worden. Daar is niets incidenteels aan. En dus levert het rendement op wat de kosten voor al je scouts makkelijk dekt.
|
Wij zijn Ajax
Forum berichten: 2337
|
Geplaatst: Ma 7 apr 2008 15:03
|
|
Als over en tijdje de band met Beenhakker weer wordt aangehaald en in mindere mate met Blind, dan krijg je weer een groots netwerk. Ookal ben je zo'n goede scout, dan heb je nog een beetje tips nodig om de echte toppers vast te scouten.
Ik zou Beenhakker wel in de RvC willen hebben, Keizer TD, Van Basten hoofdcoach, VD Zee hoofd scout, nog wat goede scouts erbij en ook op dat punt gaan we dan de grote talenten binnenhalen. En dan de jeugdopleiding goed maken, dan heb je een goede basis met goede aanvullingen. Bovendien heeft Ajax de afgelopen jaren toch weer een paar wereldklasse voetballers groot gemaakt, dus als er een paar terugkeren dan zie ik een gouden tijd tegemoet. Maarja, helaas lopen mooie plannen altijd voor een gedeelte in het water.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Ma 7 apr 2008 15:05
|
|
Citaat: Ookal ben je zo'n goede scout, dan heb je nog een beetje tips nodig om de echte toppers vast te scouten.
Dit is dus niet waar. Goede scouts kunnen namelijk ook hun eigen spelers ontdekken in de aan hun toegewezen regio. Als je alles van een tipgever hebt betekent dat dus dat die speler ook al een ander (wellicht zelfs een amateur) is opgevallen. En deze persoon wellicht meerdere clubs heeft geïnformeerd.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Ma 7 apr 2008 15:10
|
|
Citaat: Je moet zoals ik al zei inderdaad kiezen voor landen dan wel regio's waarin de kans op productiviteit groot is. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een indeling:
Zuid-Amerika
Noord- en Midden-Amerika
Scandinavië
Oost-Europa
Midden-Europa
Noord-Afrika
Zuid-Afrika
Je hebt het hier over meer dan de halve wereld. Dat is niet te betalen.
Citaat: Als je voor die gebieden goede scouts hebt, is de kans op productiviteit (lees: goede spelers) redelijk groot. En iedereen weet dat goede spelers bij Ajax op een gegeven moment weer doorverkocht worden. Daar is niets incidenteels aan. En dus levert het rendement op wat de kosten voor al je scouts makkelijk dekt.
We zijn alleen geen Arsenal. We kunnen niet ons hele tweede elftal volstoppen met talent van over de hele wereld, want die spelers kosten salaris. Bovendien mislukt dan de helft, omdat je ze niet allemaal een kans kunt geven. Juist een club met Ajax moet heel gericht talenten halen, dus zul je ook minder kansen hebben om iemand te halen - je moet immers ook een speler inpassen. Hierdoor neemt de kans op zogenaamde 'moneymakers' al weer af. Er is dus wel sprake van incidenten. Is er sowieso, want je kunt nooit voorspellen of er een toptalent gehaald kan worden, laat staan dat je hem ook voor veel geld weer kunt verkopen.
|
Wij zijn Ajax
|
Geplaatst: Ma 7 apr 2008 15:12
|
|
Citaat: Ookal ben je zo'n goede scout, dan heb je nog een beetje tips nodig om de echte toppers vast te scouten.
Dit is dus niet waar. Goede scouts kunnen namelijk ook hun eigen spelers ontdekken in de aan hun toegewezen regio. Als je alles van een tipgever hebt betekent dat dus dat die speler ook al een ander (wellicht zelfs een amateur) is opgevallen. En deze persoon wellicht meerdere clubs heeft geïnformeerd.
Tuurlijk, maar je hebt ook een netwerk nodig. En dan is het aan de kwaliteiten van de scout of die goed kan inschatten of die speler geschikt is. En natuurlijk zou een goede scout ook zelf talenten ontdekken als hij rondreist, maar dat is meer toeval en soms routine. Maar als je een betrouwbare tipgever hebt in verschillende regio's en je staat goed bekend staat(prettig te boeken staat) bij de tipgevers(en een goede repu bij jonge spelers) dan ben je al binnen. Dat is hoe ik denk.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Ma 7 apr 2008 15:15
|
|
Citaat: Je moet zoals ik al zei inderdaad kiezen voor landen dan wel regio's waarin de kans op productiviteit groot is. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een indeling:
Zuid-Amerika
Noord- en Midden-Amerika
Scandinavië
Oost-Europa
Midden-Europa
Noord-Afrika
Zuid-Afrika
Je hebt het hier over meer dan de halve wereld. Dat is niet te betalen.
Zeven scouts voor het buitenland lijkt me geen overbodige luxe en zeker niet absurd duur.
Citaat: Als je voor die gebieden goede scouts hebt, is de kans op productiviteit (lees: goede spelers) redelijk groot. En iedereen weet dat goede spelers bij Ajax op een gegeven moment weer doorverkocht worden. Daar is niets incidenteels aan. En dus levert het rendement op wat de kosten voor al je scouts makkelijk dekt.
We zijn alleen geen Arsenal. We kunnen niet ons hele tweede elftal volstoppen met talent van over de hele wereld, want die spelers kosten salaris. Bovendien mislukt dan de helft, omdat je ze niet allemaal een kans kunt geven. Juist een club met Ajax moet heel gericht talenten halen, dus zul je ook minder kansen hebben om iemand te halen - je moet immers ook een speler inpassen. Hierdoor neemt de kans op zogenaamde 'moneymakers' al weer af. Er is dus wel sprake van incidenten. Is er sowieso, want je kunt nooit voorspellen of er een toptalent gehaald kan worden, laat staan dat je hem ook voor veel geld weer kunt verkopen.
Wie heeft het over spelers voor het tweede elftal? Ajax moet versterkingen voor het eerste elftal halen. De talenten die wat langer op zich laten wachten komen normaal gesproken uit de eigen jeugdopleiding.
We hebben het over zeven scouts in de productievere voetbalgebieden van de wereld. Als Ajax spelers uit het buitenland wil halen zal er daar ieder jaar of om het jaar wel een speler vandaan komen. En als je goed scout zijn het dus spelers met doorgroeimogelijkheden. Dan kunnen alleen blessures of aanpassingsproblemen roet in het eten gooien.
|
Wij zijn Ajax
|
Geplaatst: Ma 7 apr 2008 15:23
|
|
Hij zegt eigenlijk hetzelfde als ik al heb geopperd: het tweede moet spelers hebben die het eerste aankunnen. Dus ik heb 10 keer liever 1 grote selectie(3 11-tallen: 1 4-3-3, 1 4-2-3-1 en 1 talenten elftal(die ook vaak op de bank zouden komen te zitten en zich in 1 vaste samenstelling zouden moeten spelen) waar de selectie wordt fit gehouden door wedstrijden met Ajax 1(competitie, beker en CL) en Jong Ajax. Zo krijg je een grotere zekerheid, een betere breedte. Nu heb je extra spelers die worden gehaald voor de bank en spelers die in het tweede kansloos zijn om door te stromen. Dat is verkeerd, het moet weer een eer zijn om bij Ajax senioren te mogen spelen. En dat moet weer terug.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Ma 7 apr 2008 15:30
|
|
Citaat: Tuurlijk, maar je hebt ook een netwerk nodig. En dan is het aan de kwaliteiten van de scout of die goed kan inschatten of die speler geschikt is. En natuurlijk zou een goede scout ook zelf talenten ontdekken als hij rondreist, maar dat is meer toeval en soms routine. Maar als je een betrouwbare tipgever hebt in verschillende regio's en je staat goed bekend staat(prettig te boeken staat) bij de tipgevers(en een goede repu bij jonge spelers) dan ben je al binnen. Dat is hoe ik denk.
Je hoeft niet rond te reizen om wedstrijden te zien hoor. Vanuit Nederland kan je bijvoorbeeld de Argentijnse, Braziliaanse, Mexicaanse en Amerikaanse competitie prima volgen. Daarnaast ook nog de Copa Libertadores en in mindere mate de Colombiaanse, Uruguayaanse en Peruaanse competitie.
|