Geplaatst: Ma 18 feb 2008 15:52
|
|
Met dank aan Joey van AT:
In Het Parool vandaag drie meningen over Marco van Basten. Allereerst die van Kees Jansma, perschef van het Nederlands elftal:
Citaat: Marco is een buitengewoon gepassioneerde voetbalkenner met de hebbelijke gewoonte veel te winnen. HIj werkt hard en is nauwegezet en wordt niet graag verrast. HIj is in zijn aanpak een perfectionist. Nou zegt dat niet alles, want ik ken perfectionisten die elfde staan in de eredivisie. Maar dat beeld van de oud-prof wie het als coach allemaal komt aanwaaien is volkomen misplaatst.
Het team waarmee hij werkt, is belangrijk voor hem. Met zijn assistenten John van 't Schip en Rob Witschge vecht hij voor een wedstrijd veel tactische duels uit.
Ik vermoed dat Marco bij een club nog beter tot zijn recht komt dan bij het Nederlands elftal. Bij en club kan hij week-in-week-uit met de spelers aan de slag. En dat is wel iets waar hij naar uitkijkt.
Eén van de nadelen van Marco is dat hij zijn eigen capaciteiten als voetballer en die van zijn generatiegenoten afzet tegen de spelers van nu. Dat is niet fair, want we zijn kwalitatief veel minder dan tien, twintig jaar geleden. Marco heeft een voorkeur voor begenadigde spelers, maar hij zal er, vooral bij een club, rekening mee moeten houden dat niet elke voetballer begenadigd is.
En dan Danny Blind:
Citaat: Als Marco trainer van Ajax wordt, zal hij duidelijk moeten aangeven wat hij wil en de terreinen zoveel mogelijk moeten afbakenen. Schoenmakers moeten zich bij hun leest houden, en dat is bij Ajax nog wel eens moeilijk.
Het is niet voor niets dat er succes was in de periodes met Johan Cruijff en Louis van Gaal als trainer. Losvan hun capaciteiten: zij zorgden voor korte lijnen en duidelijkheid en accepteerden niet al te veel bemoeienis met hun werk. Het was heel helder wie wat deed in de organisatie en dat sluit denk ik naadloos aan bij de rapportage van de commissie-Coronel.
Ik vind Marco een prima kerel, ik heb vertrouwen in hem als trainer. Ik denk dat het wijs is dat hij dagelijks op het veld gaat staan. Ik ben ooit als onervaren trainertje bij Ajax begonnen en voor Marco zou min of meer hetzelfde gelden. Maar als je er een goed gevoel bij hebt, moet je het doen.
Ik weet niet of het moment goed is om bij Ajax trainer te worden. Dat hangt ook af van de consequenties die het rapport van de commissie heeft. De mensen met wie hij nu in gesprek is, zijn straks misschien weg. Voor de spelersgroep hoeft hij het niet te laten. Ik weet niet of die intact blijft, maar ik vind dat er veel kwaliteit is bij Ajax. Meer dan bij PSV en Feyenoord.
En tenslotte Dick Schoenaker, oud-speler en elftalbegeleider bij Ajax:
Citaat: Ik heb Marco onder mijn hoede gehad als aanstormend talent in de selectie van Ajax. Ik was elftalbegeleider toen hij zijn eerste schreden zette als trainer.
In het begin was Marco onwennig. HIj had net zijn diploma en Jong Ajax was zijn eerste team. Naarmate het seizoen vorderde ging er echter steeds meer van hem uit. Aanvankelijk was Marco assistent van John van 't Schip, maar gaandeweg kreeg hij met instemming van Van 't Schip steeds meer verantwoordelijkheden. Hij groeide in zijn rol.
Van Basten hamerde er constant op dat de spelers plezier moesten hebben in het voetbal. Dat benadrukte hij ook bij de trainingen. Dat komt omdat hij door die enkelblessure voor zijn dertigste moest stoppen met voetballen.
Als bondscoach heeft Van Basten goede resultaten behaald, maar het voetbal was niet altijd goed. Jong Ajax speelde wél goed voetbal. Het lag hem wel: elke dag met de spelers op het veld. Hij maakte die jongens aantoonbaar beter. Wij werden kampioen en wonnen het bekertoernooi voor beloftenteams.
Van Basten is van harte welkom. Ik denk dat hij bij Ajax past. We hebben al heel wat verschillende types gehad: Ronald Koeman, Danny Blind,Henk ten Cate. Waarom Van Basten niet?
Klinkt wat mij betreft steeds meer als een man voor het eerste model, die Van Basten. Ik kijk er echt naar uit.
|