Auteur
|
Bericht
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Do 8 jan 2009 15:06
|
|
Citaat: Dagboek Algarve (4): Lindgren bijna weer de oude
Ferreiras, 07 jan 2009
Rasmus Lindgren hoopt er na de winterstop ‘gewoon’ weer bij te zijn in de ploeg van Marco van Basten. De Zweed is op de weg terug van een enkelblessure. Het geduld van de Ajacied kan bijna worden beloond.
Het is een dagelijks terugkerend tafereel bij de trainingen van Ajax in het Estadio da Nora van FC Ferreiras. Na de warming-up met zijn collega-Ajacieden, meldt Lindgren zich aan de zijlijn bij fysiotherapeut Jos Kortekaas. Wat volgt is een arsenaal loop- en schietoefeningen op de piekfijne grasmat. Kortekaas heeft in Lindgren een gedreven ‘patiënt’. Geconcentreerd en met tact wordt de geblesseerde rechterenkel telkens weer iets zwaarder belast. Alles om zo snel mogelijk weer een volledige groepstraining te kunnen voltooien. ,,Het gaat om het laatste stukje van mijn blessure’’, vertelt Lindgren, nadat de revalidatieoefeningen met Kortekaas zijn afgerond. ,,Ik kan alweer veel doen, kan de enkel weer vrij bewegen. Het gaat echt de goede kant op. De wedstrijd tegen VfB Stuttgart, zaterdag, komt te vroeg. Maar ik wil me zo snel mogelijk weer bij de groep aansluiten.’’
De Zweed mocht de strandloop waarmee de woensdag voor de fitte selectieleden begon, laten schieten. Lindgren begon zijn werkdag in Ferreiras. De tientallen aanwezige supporters en belangstellenden, onder wie ook oud-Ajacied Frank Verlaat, zagen de selectie ruim anderhalf uur aan het werk. Voetbalspelletjes werden afgewisseld met fanatieke partijvormen. Conditie- en hersteltrainer René Wormhoudt onderwierp kort na het middaguur telkens vijf nieuwe spelers aan een intervalprogramma. Na het drukke ochtendprogramma, waarin vooral de conditie uitgebreid werd getest, brak een rustigere middag aan. Na een vrij invulbare middag wordt de woensdag afgesloten met een diner op het Pine Cliff Resort. Voor Toby Alderweireld en Daley Blind is het vandaag een extra bijzondere dag. De talentvolle Ajacieden worden voor de rest van het seizoen definitief overgeheveld van Jong Ajax naar de A-selectie. ,,Wat ik vanmiddag ga doen?’’, herhaalt Lindgren de vraag. Op de vraag volgt een nuchter antwoord. ,,Mijn rust pakken. Sommige jongens gaan golfen, maar ik denk dat voor mij beter is om in mijn appartement te blijven.’’
Na de blessures van aanvoerder Klaas Jan Huntelaar en reserve-aanvoerder Maarten Stekelenburg belandde de aanvoerdersband dit seizoen om de bovenarm van Lindgren. De 24-jarige verbindingsspeler gaf prima invulling aan de rol van captain. ,,Als je de aanvoerdersband krijgt, is dat ook een soort van waardering’’, zegt de in Landskrona geboren middenvelder. ,,Al hecht ik ook weer niet te veel waarde aan zo’n band. Uiteindelijk moet je spelen zoals je altijd speelt.’’
Na drie weken van blessureleed lijkt Lindgren, die zijn kwetsuur opliep tijdens een training, dichtbij een rentree. Op Portugese voetbalgrond wordt hard gewerkt aan het herstel. Over het vriendschappelijke treffen met VfB Stuttgart heenkijkend, lonkt de uitwedstrijd tegen NEC. De hervatting van de competitie is voor de Zweed hét duel om terug te keren in het elftal van trainer Marco van Basten. Lindgren wil erbij zijn in Nijmegen en koestert hooggespannen verwachtingen van de tweede seizoenshelft. ,,We moeten drie punten inhalen op AZ. Makkelijk zal dat niet worden, want AZ zal ook na de winterstop onze grootste concurrent blijven. Maar uiteindelijk gaan we dat gat dichten. Helemaal als we de goede vorm en daarmee de resultaten uit de decembermaand kunnen doortrekken.’’
bron: Ajax.nl/home
Aangezien Ajax met Gabri, Lindgren, Sno, Vertonghen en Enoh vijf volwaardige verdedigende middenvelders heeft voor maar maximaal twee, en het liefst zelfs maar een enkele positie, mogen Lindgren en Gabri zich van mij richten op een positie in de verdediging. Lindgren centraal en Gabri als rechtsback, dan is de verdediging meteen ook wat sterker bezet. Lindgren heeft vorig seizoen een enkele keer in de verdediging gespeeld en dat deed hij toen niet slecht. Nu Oleguer echt knudde speelt zie ik liever Lindgren daar staan of v.d. Wiel en dan kan Gabri rechtsback.
|
El Chícharito
Forum berichten: 3036
|
Geplaatst: Do 8 jan 2009 15:11
|
|
Dan Evander Sno de kans geven tegen Stutgart. Hij krijgt helemaal geen kansen meer, terwijl Oleguer steeds wel kansen krijgt.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Do 8 jan 2009 15:14
|
|
Citaat: Dan Evander Sno de kans geven tegen Stutgart. Hij krijgt helemaal geen kansen meer, terwijl Oleguer steeds wel kansen krijgt. Inderdaad laat Sno maar een wedstrijd spelen, misschien eerst als verdedigende middenvelder en dan als centrale verdediger. Kijken of hij op een van die posities beter speelt dan wat er nu staat (al zou dat moeilijk worden om beter te spelen dan de verdedigende middenvelders die er nu vaak staan). Sno als verdediger zou ook nog wel wat kunnen zijn, fysiek krachtig en opbouwend zeker niet zwakker dan Oleguer.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Do 8 jan 2009 15:15
|
|
Gabri is positioneel erg zwak en heeft toch eens bij Barcelona rechtsback gestaan en is toen volledig door het ijs gezakt?
Sno is als verdedigende middenvelder veel te traag. Laat staan als verdediger. Ondanks zijn fysiek verliest hij geregeld duels. Voetballend komt hij helemaal te kort.
|
El Chícharito
|
Geplaatst: Do 8 jan 2009 15:15
|
|
Ik zou hem de plek van Lindgren laten doen en hem wat vertrouwen geven. Die jongen word nu compleet afgeserveerd, terwijl hij nog jong is. Marco moet niet te hard worden
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Do 8 jan 2009 15:16
|
|
Citaat: Gabri is positioneel erg zwak en heeft toch eens bij Barcelona rechtsback gestaan en is toen volledig door het ijs gezakt? Hij was bij Barca gewoon een rechtsback, bijna al zijn wedstrijden uit die periode heeft hij op die positie gespeeld. Hij was niet goed genoeg voor Barca op rechtsback maar bij Ajax moet hij dat makkelijk aankunnen. Hij is wel een echte vechter en dat zijn Silva en Oleguer niet. Opbouwend is hij ook beter dan Oleguer en verdedigend is hij niet slechter dan Silva. Gabri, v.d. Wiel, Vertonghen, Vermaelen lijkt mij een goede verdediging voor Ajax en met Silva, Oleguer, Lindgren, Schilder als back-up is de verdediging in de breedte ook goed bezet. Alleen een extra linksback lijkt mij eigenlijk nodig aangezien Vermaelen ook al geen echte linksback is. Wielaert zou leuk zijn voor de ervaring maar voegt volgens mij niet genoeg toe om 4 miljoen voor te betalen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
|
Geplaatst: Do 8 jan 2009 15:17
|
|
Zelfs bij Celtic kwam hij voetballend niet mee. Zegt genoeg. En wat ik bij AJAX heb gezien is het duidelijk. Een miskoop.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Do 8 jan 2009 15:20
|
|
Citaat: Zelfs bij Celtic kwam hij voetballend niet mee. Zegt genoeg. En wat ik bij AJAX heb gezien is het duidelijk. Een miskoop. Sno is inderdaad geen gelukkige aankoop maar misschien is het wel een leuke 12de man. Hij kan goed als pinch-hitter worden gebruikt en hij is geen hele slechte speler.
|
Lexafca
Forum berichten: 1627
|
Geplaatst: Do 8 jan 2009 15:21
|
|
Citaat: Zelfs bij Celtic kwam hij voetballend niet mee. Zegt genoeg. En wat ik bij AJAX heb gezien is het duidelijk. Een miskoop.
Over wie gaat dit nu?
Want Lindgren heeft toch niet bij Celtic gevoetbald ( Of zet ik me eigen hier nu ''voor lul'' ?)
Ooh, ik zie het al over Sno dus.
|
Nr.10
Forum berichten: 1489
|
Geplaatst: Di 19 mei 2009 00:01
|
|
Ik zie voor Lindgren geen rol meer weggelegd op het middenveld. Op zijn positie, de controleur, zie ik liever iemand die meer risico en snelheid in zijn spel legt. Sowieso is Vertonghen voor mij de ideale controleur, gevolgd door Van der Heyden en Anita.
Daarentegen zou ik Lindgren erg graag centraal achterin willen hebben. Ik vind Lindgren een speler met een goede inspeelpass, een goede techniek en tactisch inzicht. Precies hetgeen wat we achterin missen, Vermaelen en ook Aldereweireld zouden naar mijn inziens veel aan zo'n speler naast zich hebben.
Het nadeel van Lindgren achterin is zijn gebrekkige wendbaarheid, snelheid om op de middenlijn te spelen, en dus met veel ruimte in zijn rug. Daarom zou ik hem in een doorsluitende verdediging, ervan uitgaande dat er één back de aanval ondersteunt, niet als buitenste verdediger opstellen; aangezien er op die positie meer wendbaarheid en snelheid gevraagd wordt.
Met dit in het achterhoofd zou ik een linksback kopen die in de mandekking kan spelen en ik zou Oleguer verkopen.
|
Spoon
Forum berichten: 152
|
Geplaatst: Do 21 mei 2009 20:05
|
|
Vertonghen zie ik ook graag als controleur op het middenveld maar daar achter komt toch echt Lindgren. Anita komt gewoon fysiek te kort, dat hebben we hopelijk toch wel gezien tegen PSV en Az. Enoh is een goede aanjager maar voetballend vind ik hem te weinig brengen.
Vertonghen heeft rust, inzicht en een goede pass. Iemand die ook mee inschuift wanneer het kan. Ideale speler voor centraal als controleur.
|
Boris_AFCA
Forum berichten: 291
|
Geplaatst: Do 21 mei 2009 20:30
|
|
Citaat: Vertonghen zie ik ook graag als controleur op het middenveld maar daar achter komt toch echt Lindgren. Anita komt gewoon fysiek te kort, dat hebben we hopelijk toch wel gezien tegen PSV en Az. Enoh is een goede aanjager maar voetballend vind ik hem te weinig brengen.
Vertonghen heeft rust, inzicht en een goede pass. Iemand die ook mee inschuift wanneer het kan. Ideale speler voor centraal als controleur.
Sorry maar als jij eerst zegt dat Anita fysiek tekort komt en daarna nog eens zegt dat ENOH voetballend tekort komt, dan weet ik me hier geen raad mee. Anita komt fysiek niet tekort, springt er ook niet bovenuit maar zeker neit tekort. Anita compenseert zijn gebrek in lengte met kracht! En Enoh voetballend tekort, oke een echt technische speler zoals Sneijder is het niet maar voetballend komt die echt niet tekort, leest het spelletje goed en weet wanneer die mee op kan komen!
|
Bart
Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Do 21 mei 2009 20:31
|
|
Lindgren kan in de belangrijke wedstrijden zeker van waarde voor Ajax. Alleen tegen de mindere tegenstanders vind ik hem wel wat minder dan bijvoorbeeld Anita. Lindgren speelt net te vaak het balletje terwijl Anita toch meer naar voren denkt. Enoh zou ik altijd in de basis zetten. Hij sluit regelmatig aan bij de voorhoede en kan ook nog wel afpakken. Hij speelt daarnaast vooral in teamverband wat je niet bij alle Ajaxspelers kan zeggen.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Do 21 mei 2009 22:29
|
|
Anita's probleem is niet zo zeer z'n gebrek aan kracht (hij brengt gewoon een flinke portie duelkracht met zich mee, bijvoorbeeld), maar eerder z'n gebrek aan positioneel inzicht. Hij is heel vaak gewoon een stap te laat om het duel aan te gaan. Daarom wordt hij zo nu en dan overlopen wanneer Ajax de minder dominante ploeg is.
|
El Chícharito
|
Geplaatst: Wo 27 mei 2009 18:04
|
|
Rasmus zal volgend seizoen waarschijnlijk weer een nieuwe kans krijgen op het middenveld van Martin Jol. Ik denk dat Jol wel graag met een middenvelder als Rasmus aantreed.
|
Nr.10
Forum berichten: 1489
|
Geplaatst: Wo 27 mei 2009 18:57
|
|
Ik hoop dat hij hem als een optie voor centraal achterin ziet. Als verdedigende middenvelder zal zijn handelingssnelheid en initiatief aan de bal toch echt moeten verbeteren.
|
Bart
|
Geplaatst: Di 30 jun 2009 17:15
|
|
Citaat: De Ajacieden kregen tijdens de training van dinsdagochtend weer een uitgebreid oefeningenpakket voorgeschoteld. Aan het einde van de oefensessie werkte het team van Martin Jol een grote partijvorm af. De van blessure herstelde Rasmus Lindgren trainde, net als maandag, weer volop mee. ,,Het voelt heel goed om weer mee te doen’’, zegt Lindgren na afloop van de training. ,,Ik ben er helemaal klaar voor!’’
De Zweed werd vlak na het laatste competitieduel met FC Twente geopereerd aan een botfragment in zijn enkel. Lindgren herstelde daarna op een rustig tempo. ,,Ik heb er gelukkig geen last meer van’’, zegt hij. ,,Gisteren heb ik voor het eerst sinds de operatie volledig meegetraind met de groep. Ook de partijen heb ik kunnen spelen. Het voelt goed aan om weer mee te trainen met de rest.’’
Lindgren heeft zijn rust prima kunnen vinden in de vakantie. ,,Ik heb lekker een paar weken bij kunnen komen in Zweden bij mijn familie’’, zegt hij. Nu Lindgren is hersteld, richt hij zich op het aankomend seizoen. ,,Iedere speler wil zich op voetbalgebied verder ontwikkelen, ik ook natuurlijk, maar mijn persoonlijke doelstelling is toch een basisplaats veroveren.’’
Aanstaande zaterdag kan hij zichzelf al laten zien. Dan spelen de Ajacieden tegen dochterclub Ajax Cape Town. Vanaf maandag gaat het team van Martin Jol op trainingskamp naar De Lutte. ,,Ik heb er erg veel zin in’’, zegt Lindgren, en vervolgt met een glimlach: ,,Ik ben er helemaal klaar voor!’’
Ajax.nl
|
Bart
|
Geplaatst: Ma 20 jul 2009 22:10
|
|
Citaat: Lindgren wil wat rechtzetten
Trainer Martin Jol stelt zich strategisch op bij cardiotraining van Jan Vertonghen (links), Rasmus Lindgren en Siem de Jong. Lindgren wil zich dit seizoen revancheren. Foto Peter Elenbaas
Rasmus Lindgren (24) keerde zondagmiddag met Ajax terug van een trainingskamp in Engeland. De Zweedse middenvelder wil komend seizoen een punt zetten achter een jaar van blessures en wisselvalligheid. 'Vorig seizoen was mijn slechtste seizoen ooit.'
Meer spelen en minder pijn, dat is het streven van Lindgren. De Zweed heeft iets goed te maken bij Ajax. ''Ik wil het vorig seizoen zo snel mogelijk van me afspelen. Het was mijn slechtste seizoen als profvoetballer. De eerste helft van de competitie ging nog wel, maar in december raakte ik geblesseerd aan mijn rechterenkel. Er zaten wat botfragmenten los in het gewricht. Ik kon niet schieten en geen lange pass geven.''
''De trainer (Marco van Basten, red.) heeft me gevraagd een operatie uit te stellen tot na het seizoen en dat heb ik gedaan. Maar ik kon niet voluit trainen, vanwege de pijn. Ik raakte mijn basisplaats kwijt en als ik speelde, miste ik het zelfvertrouwen. Ik ben een voetballer die ritme nodig heeft. Aan dat ritme heeft het me ontbroken.''
Dat hij op verzoek van Van Basten pas op 12 mei onder het mes ging en vervolgens ook niet in de basis stond, zorgde bij Lindgren niet voor een scheef gezicht. ''Van Basten heeft me uiteindelijk niet meer opgesteld, maar hij was daar wel eerlijk in. Hij zei: 'er staat een ander op jouw positie en die speelt goed.' Mijn relatie met Van Basten was goed, ondanks het feit dat ik van basisspeler bankzitter werd en uiteindelijk van aanvoerder tot tribuneklant degradeerde. Ik vind hem een goede trainer. Geen perfecte trainer, maar die bestaat ook niet.''
Het gebrek aan stabiliteit in Lindgrens eigen prestatie was ook het gebrek aan stabiliteit dat Ajax kenmerkte. Tussen een 7-0 overwinning op Willem II en een 6-2 nederlaag tegen PSV pasten in april van dit jaar precies zes dagen.
''Ik was wisselvallig, zoals heel Ajax wisselvallig was. En ik moet eerlijk zijn: veel is er nog niet veranderd aan de selectie, dus die wisselvalligheid kan er ook nu nog zijn. Misschien dat deze trainer (Martin Jol, red.) er een oplossing voor heeft. Feit is dat we een jonge selectie hebben die ervan overtuigd moet raken dat we zelf heel veel in handen hebben. Als iedereen beseft dat we het met elkaar moeten doen, dat iedereen zijn taak moet uitvoeren, dan zal blijken dat we genoeg kwaliteit hebben om wedstrijden te winnen. Zoals vorig seizoen in de Europese wedstrijden, inderdaad.''
Een manier van Jol om Ajax minder kwetsbaar en meer constant te maken is wellicht de aanpassing van het spelsysteem. Woensdag tegen Bristol City trad Ajax aan in een 4-4-2 formatie en ook zaterdag tegen Southampton (4-1 overwinning) speelde Ajax met vier middenvelders. ''Als verdedigende middenvelder kan ik in beide systemen uit de voeten,'' aldus Lindgren. ''Het is alleen jammer dat ik tijdens het trainingskamp in Engeland maar een kwartier heb gespeeld.''
Een andere sleutel tot betere prestaties schuilt in het verbeteren van de eenheid bij Ajax. Vorig seizoen bleek het elftal te onsamenhangend. Er stond geen team.
''Sommige jongens vinden het moeilijk een ander te corrigeren. Sommige jongens hebben er moeite mee gecorrigeerd te worden. Dat heeft met leeftijd te maken, met een bepaalde trots ook. Om iets aan te nemen van een ander, of openlijk te erkennen dat je een fout hebt gemaakt, daarvoor moet je je trots soms inslikken.''
''De één is meer teamspeler dan de ander. Maar je moet dat niet verwarren met onwil. Neem Luis Suarez: hij wil zijn taak best uitvoeren, hij is een winnaar. Iemand die álles doet om de tweestrijd in zijn voordeel te beslissen. Maar hij is een aanvaller en soms vergeet hij gewoon om te schakelen na een mislukte actie.''
''Luis is de enige topspeler in de selectie. Ik bedoel: de enige die nu al het niveau van de Europese top aankan. Daarnaast hebben we veel potentie: jongens die de Europese top zouden kunnen halen. Ik wil mijn broek best vuil maken voor een voetballer als Suarez. Ik vind het ook een goede zaak dat Jol hem heeft aangewezen als aanvoerder.''
''Ik heb nog niet met de trainer gesproken. Mijn eerste indrukken van Jol zijn positief. En dat Ajax nu Demy de Zeeuw wil halen, vind ik niet vreemd. Hij is een goede middenvelder. Ik richt me op mijn eigen prestaties. Het is het enige dat ik zelf kan beïnvloeden. Ik wil fit blijven, een basisplaats veroveren en kampioen worden.''
Parool.nl
|
peet
Forum berichten: 63
Nieuws reacties: 27
|
Geplaatst: Di 21 jul 2009 08:32
|
|
Doe dan maar wat je moet doen:)
Was vroeger in de jeugd en bij Groningen wel altijd een van de betere spelers. Hopelijk kan hij dit jaar ook gaan vlammen.
|
Dijk
Forum berichten: 951
|
Geplaatst: Di 21 jul 2009 20:25
|
|
In een goed draaiend team zie ik hem makkelijk mee draaien. Alleen vind ik Lindgren veel te voorzichtig spelen waardoor er niet veel dreiging uit komt. Hopelijk zal die meer vooruit durven te spelen want anders word het een moeilijk jaar voor hem.
|
peet
Forum berichten: 63
Nieuws reacties: 27
|
Geplaatst: Di 21 jul 2009 21:51
|
|
Maar bedoel je precies met dreiging? Hij is wel meer een verdedingende middenvelder hé?
|
Dijk
Forum berichten: 951
|
Geplaatst: Di 21 jul 2009 22:13
|
|
Citaat: Maar bedoel je precies met dreiging? Hij is wel meer een verdedigende middenvelder hé? Een verdedigende middenvelder mag ook aanvallend iets meer doen, dan alleen maar verdedigend werk op te knappen.
|
Ajacied
Forum berichten: 143
|
Geplaatst: Wo 22 jul 2009 00:25
|
|
Citaat: Maar bedoel je precies met dreiging? Hij is wel meer een verdedigende middenvelder hé? Een verdedigende middenvelder mag ook aanvallend iets meer doen, dan alleen maar verdedigend werk op te knappen.
Aanvallend vind ik Lindgren juist prima voor een middenvelder. Zijn sterke punt is namelijk zijn inzicht. Hij kan daarom bijvoorbeeld een steekpass geven omdat hij de openingen ziet.
Zijn minpunt is zijn fysiek. Hij is langzaam en heeft geen body.
Vorig seizoen was Lindgren, zoals hij zelf ook zegt, dramatisch. Snel vergeten wat mij betreft en ik ben benieuwd naar dit seizoen. Ik heb nog wel vertrouwen in hem.
|
guy_ajax
Forum berichten: 2698
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Zo 2 aug 2009 10:27
|
|
Einde tijdperk Lindgren bij Ajax denk ik. Het is geen geweldige speler, maar wel een degelijke en bruikbare. Haalt bijna altijd hetzelfde niveau (6je of een 7). En je hebt zekerheid met hem. Je weet wat je kan verwachten. Hij kan behalve als rechtshalf kan hij ook linkshalf, verdedigend op het middenveld en als CV. Zeurt nooit, spreekt Nederlands..
Ik vind het zonde.. of hij in de basis hoort is iets anders. Maar hij is zeker bruikbaar.
|
hannes
Forum berichten: 895
|
Geplaatst: Zo 2 aug 2009 11:33
|
|
Klopt absoluut, maar je moet er wel rekening mee houden dat deze constante speler ook in de weg kan staan. Op de posities waar Lindgren kan spelen zijn nu betere spelers gehaald (Enoh, de Zeeuw) en op de CV en VM gaat hij talenten blokkeren als Donald en Alderweireld.
Je zult dus je keuze moeten maken, grillig talent met meer potentie dan of een standaard zesje.
|