Auteur
|
Bericht
|
Bertje
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Di 4 maa 2008 12:09
|
|
Citaat: Ik kan me herineren dat fontijn graag bij ajax wil blijven in wat voor functie dan ook.
Is dat zo? Dat blijkt niet uit dit conflictmodel.
|
Leonel
Forum berichten: 2494
|
Geplaatst: Di 4 maa 2008 14:06
|
|
Citaat: Ik kan me herineren dat fontijn graag bij ajax wil blijven in wat voor functie dan ook.
Is dat zo? Dat blijkt niet uit dit conflictmodel.
Citaat: Algemeen directeur Maarten Fontein kan verscheidene strategien kiezen om het besluit van de Raad van Commissarissen aan te vechten. Dat heeft zijn advocaat Harro Knijff in het programma Langs de Lijn op Radio 1 laten weten.
Knijff hield zondag op Radio 1 bij Langs de Lijn alle opties open. 'Een gang naar de rechter is een mogelijkheid, maar we zouden ook nog even kunnen afwachten. De Raad van Commissarissen die hiervoor verantwoordelijk is, heeft na dit seizoen niet meer dezelfde samenstelling.'
Volgens Knijff is zijn cliënt 'verbijsterd en teleurgesteld'. 'De heer Fontein vindt het onbegrijpelijk dat hij niet bij Ajax betrokken mag blijven. Het is opmerkelijk dat dit besluit is genomen door een Raad die op het punt van vertrekken staat. De heer Fontein vindt dat de Raad er beter aan had gedaan dit besluit over te laten aan de opvolgers.'
Of een gedwongen vertrek van Fontein gevolgen heeft voor de sponsorcontracten met Aegon en Adidas (in afrondende fase), kan Knijff niet zeggen. 'Ik ken de details van die verbintenissen niet, maar weet wel dat de sponsors het belangrijk vinden dat mijn cliënt erbij betrokken is. Aegon bij voorbeeld wil graag toegang tot de Chinese markt en juist daarin heeft de heer Fontein veel expertise.'
Ik ga er vanuit dat de dik gedrukte letters ook betekent dat hij als CD wil doorgaan
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Di 4 maa 2008 14:08
|
|
Dat zal best, maar ik denk eerder dat dat is omdat hij op het pluche wil blijven zitten dan dat hij dit uit liefde voor Ajax doet hoor. Want laten we eerlijk zijn, inmiddels hebben mensen uit alle geledingen van de club hem gevraagd op te stappen omdat men denkt dat dat het beste is voor Ajax. En tot nu toe heeft Fontein pertinent geweigerd. Hij heeft overal maling aan gehad.
|
Leonel
|
Geplaatst: Di 4 maa 2008 14:21
|
|
Citaat: Dat zal best, maar ik denk eerder dat dat is omdat hij op het pluche wil blijven zitten dan dat hij dit uit liefde voor Ajax doet hoor. Want laten we eerlijk zijn, inmiddels hebben mensen uit alle geledingen van de club hem gevraagd op te stappen omdat men denkt dat dat het beste is voor Ajax. En tot nu toe heeft Fontein pertinent geweigerd. Hij heeft overal maling aan gehad.
Er klopt gewoon iets niet. Kijk dat hij als AD de uitstraling mist, ok. En dat hij daardoor als AD niet geschikt is en weg moet als AD, prima. Maar laten we eerlijk zijn, de contracten die hij heeft gesloten met het oog op china, ik wil hem dat graag zien uitwerken en kijken waar dat naartoe gaat....
Of er is iets wat we allemaal niet weten....
|
basementstyle
Forum berichten: 140
|
Geplaatst: Di 4 maa 2008 15:23
|
|
Citaat: Dat zal best, maar ik denk eerder dat dat is omdat hij op het pluche wil blijven zitten dan dat hij dit uit liefde voor Ajax doet hoor. Want laten we eerlijk zijn, inmiddels hebben mensen uit alle geledingen van de club hem gevraagd op te stappen omdat men denkt dat dat het beste is voor Ajax. En tot nu toe heeft Fontein pertinent geweigerd. Hij heeft overal maling aan gehad.
Er klopt gewoon iets niet. Kijk dat hij als AD de uitstraling mist, ok. En dat hij daardoor als AD niet geschikt is en weg moet als AD, prima. Maar laten we eerlijk zijn, de contracten die hij heeft gesloten met het oog op china, ik wil hem dat graag zien uitwerken en kijken waar dat naartoe gaat....
Of er is iets wat we allemaal niet weten....
Er zal waarschijnlijk iets intern gebeurd zijn tussen Jaakke en Fontein.
Maar als ik zondagavond hoor van dhr. Jaakke tijdens Studio Voetbal dat hij (samen met de RvC) dhr. Fontein meerdere malen heeft uitgenodigd de afgelopen week om op gesprek te komen, en deze man (Fontein) in kwestie weigerd ook maar iets van zichzelf te laten horen, dan zet ik ook zo mijn vraagtekens.
Maar dat terzijde, inderdaad, de contracten die hij heeft binnen gehaald zijn meer dan dik in orde.
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 4 maa 2008 17:23
|
|
Waarom wordt telkens Jaakke erbij gesleept? Het lijkt er meer op dat zo'n beetje iedereen Fontein weg wil hebben.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Wo 5 maa 2008 12:52
|
|
Citaat: Fontein stemt in met vertrekregeling
AMSTERDAM - Ajax en Maarten Fontein zijn akkoord over een vertrekregeling. De geschorste algemeen directeur stapt met onmiddellijke ingang op bij de club.
Dat is de uitkomst van gesprekken die de partijen gisteren hebben gevoerd. Het is nu aan de advocaten om de zaak de komende dagen in financiële zin definitief af te ronden. Ook een nieuwe vergadering van de ledenraad leverde maandagavond geen gewijzigde standpunten op.
De ledenraad is tevreden dat er in het geval van Fontein gehoor wordt gegeven aan conclusies uit het onderzoeksrapport van de commissie-Coronel. De posities van twee andere Ajax-directeuren, Jeroen Slop (financiën) en Martin van Geel (technisch beleid), staan niet ter discussie.
Vandaag presenteert Ajax om elf uur Marco van Basten officieel als de nieuwe hoofdtrainer voor volgend seizoen.
AD.nl
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Wo 5 maa 2008 15:55
|
|
Citaat: Ajax en Fontein bereiken akkoord over vertrek
Bron: AJAX.nl
De Raad van Commissarissen van Ajax heeft overeenstemming bereikt met algemeen directeur Maarten Fontein over een regeling ter beëindiging van het arbeidscontract.
Het contract wordt per 1 april 2008 met wederzijds goedvinden beëindigd. Tot die datum is de heer Fontein beschikbaar om, alleen op verzoek van de Raad van Commissarissen van Ajax, werkzaamheden voor de club te verrichten. De op zondag 2 maart 2008 opgelegde schorsing is hiermee opgeheven.
Naast een vergoeding, waar de vertrekkende algemeen directeur contractueel recht op heeft, betaalt Ajax hem een gratificatie als blijk van waardering voor bewezen diensten op commercieel gebied.
Maarten Fontein trad op 1 november 2005 in dienst als algemeen directeur bij Ajax.
|
Leonel
|
Geplaatst: Wo 5 maa 2008 17:12
|
|
Citaat: Ajax en Fontein bereiken akkoord over vertrek
Bron: AJAX.nl
De Raad van Commissarissen van Ajax heeft overeenstemming bereikt met algemeen directeur Maarten Fontein over een regeling ter beëindiging van het arbeidscontract.
Het contract wordt per 1 april 2008 met wederzijds goedvinden beëindigd. Tot die datum is de heer Fontein beschikbaar om, alleen op verzoek van de Raad van Commissarissen van Ajax, werkzaamheden voor de club te verrichten. De op zondag 2 maart 2008 opgelegde schorsing is hiermee opgeheven.
Naast een vergoeding, waar de vertrekkende algemeen directeur contractueel recht op heeft, betaalt Ajax hem een gratificatie als blijk van waardering voor bewezen diensten op commercieel gebied.
Maarten Fontein trad op 1 november 2005 in dienst als algemeen directeur bij Ajax.
Het is officieel en iedere laag van ajax is er mee eens. Ik ga er maar vanuit dat het terecht is, ook al ben ik er niet 100% mee eens. Maar goed een nieuwe start is ook niet verkeerd en laten we hopen dat het nu wel allemaal bij elkaar past.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Di 1 apr 2008 09:54
|
|
Citaat: 1 April: Fontein aan de slag bij AZ
bron: voetbalprimeur.nl
Nog geen dag is hij weg bij Ajax, maar nu al heeft Maarten Fontein een contract ondertekend bij AZ Alkmaar. Dit meldt de voormalig directeur van Ajax in een interview met De Telegraaf.
Fontein is met ingang van vandaag geen werknemer van Ajax meer. Met AZ was hij snel rond. "We waren er snel uit; binnen een week of twee. Dat is het voordeel van korte lijnen."
Fontein werd slachtoffer van het onderzoeksrapport van de commissie-Coronel. "Ondanks alles voel ik me niet zo beschadigd. Het komt bij de job. Daar word je ook voor betaald. Wie werkt bij Ajax, is publiek bezit. Net als een trainer. En je weet dat je ontslagen kan worden, zelfs als je het goed doet."
"Mijn vrouw heeft zich misschien nog meer zorgen gemaakt over wat er allemaal werd geroepen dan ik. Maar vanaf het eerste moment kregen we veel support van mensen die wezenlijk belangrijk voor ons zijn. Alle reacties sterkten ons. Bovendien ben ik geestelijk onafhankelijk. Dat is altijd mijn grootste kracht geweest."
Een rustpauze neemt Fontein niet, hij gaat met ingang van 1 mei aan de slag bij AZ. "Een hoog werktempo ben ik gewend. Bij Ajax waren alle dagen gevuld. Als je energiek bent, wil je in die flow blijven. Ik heb 29 jaar bij Unilever gezeten en ging niet naar Ajax om het maar tweeënhalf jaar vol te houden. Ik wil nu door, zowel nationaal als internationaal. Ik was aan het zaaien. De successen op commercieel gebied hebben me vertrouwen gegeven. Ik begon met een visie en die visie staat nog steeds."
Fontein zal in Alkmaar een nieuwe functie vervullen, met een gedeelte van het takenpakket van algemeen directeur Toon Gerbrands. "Ik ga me richten op de zakelijke aspecten van het beleid. Ik zie er een fantastische uitdaging in. Dit past bij de droom die ik tweeënhalf jaar geleden ook had", aldus Fontein in De Telegraaf. Laat dit AUB en 1 April grap zijn.
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 1 apr 2008 10:50
|
|
AZ heeft het bevestigd.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Di 1 apr 2008 11:38
|
|
Tsja, AZ is ook wel een ideale club om na je ontslag bij Ajax rancuneus te gaan zitten zijn.
Ik denk dat Fontein nog gaat ondervinden dat AZ een veel moeilijker product is om te verkopen dan Ajax.
|
Wij zijn Ajax
Forum berichten: 2337
|
Geplaatst: Di 1 apr 2008 13:25
|
|
Ja Ajax, hun zien wel dat het een vakman is die alleen niet de juiste functie bezette. Lekker gedaan Ajax!!
|
Eto'o
|
Geplaatst: Di 1 apr 2008 13:31
|
|
Ik snap je lobby voor Fontein wel enigszins en denk zelf ook dat hij zeker kwaliteiten heeft op non-voetbalgebied, maar waar haal jij de illusie vandaan dat er voor die man nog een werkbare situatie bij Ajax was overgebleven?
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Di 1 apr 2008 13:33
|
|
Dat weet ik wel zeker. Totaal kansloos.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Di 1 apr 2008 13:40
|
|
Neemt natuurlijk niet weg dat het een goede zet is van AZ. Als ze het tenminste niet zo aanpakken als bij Ajax.
Maar dan nog, AZ verkopen in China zal een onmogelijk karwei worden. Niemand kent die club.
|
Wij zijn Ajax
Forum berichten: 2337
|
Geplaatst: Di 1 apr 2008 19:06
|
|
Citaat: Ik snap je lobby voor Fontein wel enigszins en denk zelf ook dat hij zeker kwaliteiten heeft op non-voetbalgebied, maar waar haal jij de illusie vandaan dat er voor die man nog een werkbare situatie bij Ajax was overgebleven?
Johan en Marco Fantastisch stonden achter hem en de rest eigenlijk wel, als ze niet een zondebok nodig hadden om un iegen hachje te redden. En ik denk dat je heel simpel kan duidelijk maken dat hij waarde had en dan hij meer respect verdient. Ajax heeft zich laten leiden door spanningen, ze hebben het hoofd niet koel kunnen houden. Anders was zijn vertrek niet gezien als het begin van iets moois..
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 1 apr 2008 19:11
|
|
Uh, Van Basten en Cruijff hebben functie-inhoudelijk niets over Fontein gezegd. Van Basten heeft gezegd dat hij fijne gesprekken heeft gevoerd en Cruijff heeft nota bene alleen gezegd dat het het moment niet was om hem te ontslaan!
|
Ad
Forum berichten: 2481
|
Geplaatst: Di 1 apr 2008 21:23
|
|
Ik dacht eerst dat het een 1 Aprilgrap was, maar Teringa heeft echt toegeslagen. Ik vrees dat we nog weleens terug zullen denken aan de heer Fontein als hij eenmaal goede deals binnen gaat halen voor AZ.......klote !!
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 1 apr 2008 22:06
|
|
Ik vraag me af welke Chinees ooit van AZ gehoord heeft.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Wo 2 apr 2008 01:13
|
|
Wat jij zegt, Bert. Geen Chinees die AZ kent hoor. Bij die club is echt stukken minder mogelijk dan bij Ajax.
Citaat: Ik snap je lobby voor Fontein wel enigszins en denk zelf ook dat hij zeker kwaliteiten heeft op non-voetbalgebied, maar waar haal jij de illusie vandaan dat er voor die man nog een werkbare situatie bij Ajax was overgebleven?
Johan en Marco Fantastisch stonden achter hem en de rest eigenlijk wel, als ze niet een zondebok nodig hadden om un iegen hachje te redden. En ik denk dat je heel simpel kan duidelijk maken dat hij waarde had en dan hij meer respect verdient. Ajax heeft zich laten leiden door spanningen, ze hebben het hoofd niet koel kunnen houden. Anders was zijn vertrek niet gezien als het begin van iets moois..
Doel je nu op het rapport? Want het is sinds het rapport dat er een onwerkbare situatie is ontstaan voor Fontein. Vanaf dat moment had Ajax geen andere keus dan het ontslaan van Fontein.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Di 8 apr 2008 19:23
|
|
Citaat: 'Van Basten zal mensen beter maken'
Oud-directeur Maarten Fontein kijkt terug op periode bij Amsterdamse club
Gepubliceerd: 8 april 2008 15:26 | Gewijzigd: 8 april 2008 16:31
De vertrokken algemeen directeur Maarten Fontein is als enige directielid geslachtofferd bij Ajax. „Ik had geprobeerd Cruijff en Van Basten weer bij elkaar te brengen.”
Door onze redacteur Erik Oudshoorn
Hoogmade, 8 april. Hij werkte 29 jaar in het bedrijfsleven, bouwde voor Unilever bedrijven die consumptieijs produceren vanaf de grond op in allerlei werelddelen, maar was nog nooit op non-actief gesteld. Deze nieuwe ervaring onderging Maarten Fontein bij Ajax. De algemeen directeur werd het slachtoffer van de commissie-Coronel, die de structuur en het bestuursbeleid bij de Amsterdamse club van de afgelopen tien jaar moest onderzoeken. Midden februari, toen een kritisch rapport uitkwam, overheerste bij Fontein vooral verbazing over de enorme commotie. „Ik heb het heel rustig op me af laten komen”, vertelt de 55-jarige manager die inmiddels door voorzitter Dirk Scheringa dankbaar is binnengehaald bij AZ. „Toen ik onderwerp van gesprek was in al die praatprogramma’s ben ik zelfs voor de tv in slaap gevallen. Ik las mijn naam met grote letters in de krantenkoppen en de onafhankelijkheid van Kosovo werd weggedrukt in een berichtje. Na alles wat ik in mijn leven heb meegemaakt zag ik dit als een film. Je weet van tevoren waar je aan begint. Ajax staat altijd in de schijnwerpers. Ik heb bij deze club een ontzettend leuke tijd gehad. Over mijn vertrek en de achtergrond ervan wil ik niet praten.”
Hij was bij zijn oude werkgever wel wat gewend. „Ik wisselde vaker om de drie, vier jaar van baan. Maar dan wel binnen hetzelfde bedrijf. Ik heb verschillende ijsbedrijven helpen opbouwen. Ik zorgde dan voor stevige fundamenten. Zo zetten wij in Turkije een onderneming op die nu het grootste ijsbedrijf is ter wereld. Ik ben gewend om te zaaien en niet te oogsten. Ja, verdorie dat is nu weer gebeurd! Ook bij Ajax heb ik niettemin de voldoening dat ik een belangrijke schakel ben geweest in het aanbrengen van een goede infrastructuur voor de toekomst.”
Deals
Hij doelt onder meer op de personele veranderingen die er moesten plaatsvinden om de organisatie in de Arena te professionaliseren. En het binnenhalen van twee grote geldschieters. Aegon die tot 2015 per jaar 12 miljoen euro betaalt en kledingsponsor Adidas, goed voor minimaal 70 miljoen in de komende tien jaar. „Dit soort deals vraagt tegenwoordig een heel andere aanpak dan de sponsors die je tevreden stelt met bordreclame en hospitality. Je moet aan die bedrijven echt bewijzen dat jouw club iets kan toevoegen aan hun strategie en visie. We hebben vele gesprekken gevoerd en presentaties verzorgd. Met de Aegon-deal zijn we bijna een jaar bezig geweest nadat een werknemer van de verzekeraar onze financieel directeur Jeroen Slop benaderde met het verzoek of we niet eens konden lunchen. Met de CEO van Adidas had ik tijdens het WK in 2006 al het eerste onderhoud tijdens een diner.”
Om grotere sponsorbedragen binnen te slepen, trok Fontein voor zijn afdeling een mediamanager aan van Wegener (Mark van Leest) en haalde hij een commercieel manager weg bij Nike (Markus Keane). „De uitvoering van het partnership wordt de sleutel tot het succes. Het is belangrijk dat beloftes worden waargemaakt. Jammer dat ik daar geen uitvoering aan kan geven. Maar er komt wel weer een ander die dat doet. Dat is nu Henri van der Aat.”
Fontein legt nog eens uit hoe de organisatie bij Ajax eruit ziet. „Het is een misperceptie dat ik leiding gaf aan de totale organisatie. Dat kwam in het rapport onvoldoende tot uiting. Ajax werkt met drie statutaire directeuren die ieder apart verantwoording afleggen aan de commissarissen. Ik gaf leiding aan de commerciële afdeling, merchandising, Ajax-tv, pers en communicatie. En niet aan de financiële afdeling van Jeroen Slop of de technische zaken van Martin van Geel. We hebben heel goed samengewerkt en bereikten onze beslissingen altijd op basis van consensus. Jeroen en Martin waren ook de eersten die mij op 1 april belden om mij te feliciteren met mijn nieuwe baan bij AZ.”
Sociaal
De verzakelijking bij Ajax leidde tot onvoldoende aandacht voor sociale cohesie. Fontein zou zich te weinig hebben vertoond op de werkvloer. „Een paar weken geleden kwam ik tijdens het runnen Edgar Davids tegen. Ik vertelde hem dat ik mezelf helemaal niet in de kritiek van het rapport herkende. Perception is reality, zei Edgar. Toen Danny Blind als trainer bij Ajax vertrok, merkte hij op dat ik nooit na de wedstrijd in de trainerskamer kwam. Dat heb ik me aangetrokken en vanaf het moment dat Henk ten Cate begon, ging ik na elk duel daar even langs. Maar dan kun je weer niet bij de sponsors vertoeven of de businessclub. Hennie Henrichs (bestuurslid technische zaken, red.) en ik deden in het spelershome altijd het licht uit. Je komt bij een club als Ajax zoveel mensen tegen. Het kan best zijn dat ik iemand niet herkende die ik al twee keer had gezien. Bestuurders en directieleden moeten meer gedelegeerde werkzaamheden hebben. Dat is bij veel voetbalclubs niet goed geregeld. Het is nu fysiek niet op te brengen dit door één persoon te laten doen. Maar natuurlijk kun je altijd veranderingen aanbrengen. We hebben bijvoorbeeld een manager aangesteld die nieuwe voetballers begeleidde en zaken als een visdag of een barbecue voor spelers, bestuur en personeel organiseerde.”
Fontein moest personeel vervangen om aan de hogere eisen te kunnen voldoen. „In het bedrijfsleven zoeken ze ander werk, maar bij Ajax blijf je elkaar tegenkomen en dat is best moeilijk. Het rapport van de commissie-Coronel bevat goede aanbevelingen zoals een structuur waarbij een grotere afstand moet komen tussen de raad van commissarissen en de directie. Er zal echter altijd een bestuur zijn dat invloed heeft op de professionals want die worden door dit college benoemd.”
Volgens het rapport moet de algemeen directeur in het vervolg het boegbeeld worden van de club. „In mijn optiek moet onderscheid worden gemaakt tussen de woordvoerders en het boegbeeld. De woordvoerder voor de voetbalzaken zou de trainer moeten zijn en voor alle andere zaken de zakelijke directeur. Terwijl de voorzitter er is voor ceremoniële activiteiten.”
Johan Cruijff en Marco van Basten sprongen in de bres voor Fontein. Tevergeefs weliswaar. „Het is jammer dat er geen samenwerking komt tussen Cruijff en Van Basten. Als ik nog in dienst was geweest, had ik zeker geprobeerd om beiden weer tot elkaar te brengen.”
Met Marco van Basten maakte hij op een aparte manier kennis. „Zijn jeugdleider bij UVV was mijn eerste baas. Vorig jaar belde hij me op. Hij was inmiddels tachtig, had slokdarmkanker en dacht dat hij snel dood zou gaan. Het was zijn wens om nog één keer een wedstrijd van Ajax te bezoeken. Ik heb hem toen tegelijkertijd met Cruijff en Van Basten uitgenodigd in de koninklijke lounge van de Arena voor Ajax-FC Utrecht en dat vond hij natuurlijk prachtig.”
Winner
Fontein was er al snel van overtuigd dat Van Basten de nieuwe trainer van Ajax moest worden. „Hij is een winner, een superprof. Ik heb in een boek over hem gelezen dat hij in staat is vanuit tegenslagen sterk te worden. Toen hij bij AC Milan kwam, maakte Gullit daar furore en had hij veel blessures. Toch is Marco in Milaan geslaagd. Onze gesprekken bereidde hij altijd ongelooflijk gedetailleerd voor. Hij zal bij Ajax mensen uitdagen en ze beter maken. Je hoorde buitenstaanders roepen dat Marco geen ervaring heeft als clubtrainer. Dat hadden Rinus Michels en Louis van Gaal ook niet.”
Na Maarten Oldenhof, Frank Kales, Arie van Eijden en tweeënhalf jaar Maarten Fontein, wordt de opvolger van de tijdelijke directeur Van der Aat de zesde algemeen directeur bij Ajax sinds 2000. Fontein legt de vinger op de zere plek. „Er zijn bij Ajax de laatste tien jaar constant wisselingen geweest op cruciale posities. Zowel bij de leiding als onder de trainers. Dat zal moeten veranderen. Ook dient Ajax voor de eisen van de toekomst misschien grote slagen te maken met de scouting. De club was in het verleden voornamelijk gewend jeugdspelers op te leiden. Het scouten van gearriveerde voetballers zat bij Ajax vroeger niet in de genen, al is het slagingspercentage niet minder dan bij andere clubs.”
Fontein gaat op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen voor AZ
Maarten Fontein treedt per 1 mei als directeur commercie en marketing in dienst bij AZ. Hij ziet grote uitdagingen bij de club uit Alkmaar. „Ik wil een goede structuur aanbrengen in de opbouw van de sponsorpiramide”, zegt hij in een vooruitblik op zijn nieuwe baan. „Ik ga onderzoeken welke mogelijkheden er verder nog zijn qua inkomstenbronnen. Er zullen vragen beantwoord moet worden als: waar staat AZ voor? Waar wil de club naartoe?”
Anders dan bij Ajax en vele andere betaaldvoetbalclubs in Nederland verzorgt AZ de exploitatie van zijn eigen stadion. „Dat is een gigantische klus. Je praat over het horecagebeuren, kantoren en evenementen. De gemeente zou hierbij ook betrokken moeten worden.”
Fontein krijgt tevens de taak om AZ internationaal meer op de kaart te zetten. „Het is bijzonder dat AZ al op de zestiende plek van de UEFA-ranglijst staat.” Fontein heeft zitting in de strategische commissie van de Europese voetbalunie UEFA en hij maakt deel uit van het bestuur van de nieuwe internationale belangenvereniging voor clubs, de ECA.
NRC
|
Ad
Forum berichten: 2481
|
Geplaatst: Di 8 apr 2008 21:46
|
|
Ik blijf het allemaal heel oprecht vinden wat ik hier lees van Fontein en ik geloof nog echt dat ie het meent ook als hij zegt dat hij een poging had gewaagd om Cruyff en V Basten weer tot elkaar te brengen.
Een groot zakenman die ik echt zal missen bij Ajax, want hij was wel goed in waar hij voor aangenomen was, dat kan ik van Jaakke en een heleboel spelers niet zeggen. Ik wens Fontein alle succes, maar niet teveel natuurlijk....
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 8 apr 2008 21:50
|
|
Gelukkig zitten de managers die hij haalde er nog.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Di 8 apr 2008 21:51
|
|
Citaat: Ik blijf het allemaal heel oprecht vinden wat ik hier lees van Fontein en ik geloof nog echt dat ie het meent ook als hij zegt dat hij een poging had gewaagd om Cruyff en V Basten weer tot elkaar te brengen.
Een groot zakenman die ik echt zal missen bij Ajax, want hij was wel goed in waar hij voor aangenomen was, dat kan ik van Jaakke en een heleboel spelers niet zeggen. Ik wens Fontein alle succes, maar niet teveel natuurlijk....
Wat had jij in zijn positie gezegd? Ik in ieder geval precies hetzelfde. Scoort goed bij de supporters.
Fontein heeft vast goede dingen gedaan, maar sinds z'n vertrek wordt hij opeens op handen gedragen. Een paar maanden daarvoor boden de supporters hem en Jaakke nog samen hun ontslagbrief aan omdat de man een aardappel in z'n keel heeft. Het kan snel gaan. Laten we het er nou maar op houden dat het product Ajax Fontein het werk makkelijk maakte en dat Fontein wat het commerciële gedeelte betreft erg geschikt was voor Ajax. Als AD en als people manager komt er echter wel wat meer bij kijken. En dat had Fontein volgens de commissie Coronel niet in huis.
|