| | |
Forum
Onderwerp: Africa Cup of Nations
Maker: Eto'oBekeken: 3065 Status: InactiefBerichten: 31
|
Auteur
|
Bericht
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Ma 14 jan 2008 18:14
|
|
20 Januari is het zover. De Afrika Cup begint en gaat door tot 10 februari. Ik neem aan dat onze voetbaldieren dit toernooi op de voet zullen volgen?
Wordt het in Nederland trouwens ergens live uitgezonden?
|
muhaha
Forum berichten: 496
|
Geplaatst: Ma 14 jan 2008 20:16
|
|
Ik vrees dat enkel Eurosport met die waardeloze commentatoren die ze hebben wedstrijden LIVE zullen brengen. Hopelijk wel zoveel mogelijk.
|
Lucas
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
|
Geplaatst: Ma 14 jan 2008 20:20
|
|
Wat vind je het aantrekkelijke aan Afrikaans voetbal, NFP?
|
D_skilled
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Di 15 jan 2008 00:06
|
|
Citaat: Ik vrees dat enkel Eurosport met die waardeloze commentatoren die ze hebben wedstrijden LIVE zullen brengen. Hopelijk wel zoveel mogelijk.
Haha, inderdaad waardeloos. Dan vind ik die van de NOS stukker beter, maar dat terzake doende.
Wat is er leuk aan de Afrika cup? Ik kom zelf uit het continent Afrika en weet wat voor vreugde en blijschap er heerst bij de mensen die in het stadion zitten. De sfeer van de Afrika cup is onbeschrijfelijk, voor mij althans. Het niveau is misschien niet denderend maar er is altijd wel wat te beleven, er gebeurt altijd wat laat ik het zo zeggen. En het niveau van de Afrika cup stijgt met de jaren mee, en dus ook dit jaar.
Ik zie Ivoorkust als een grote kanshebber, Kameroen, Nigeria, Ghana. Het is eigelijk moeilijk te zeggen wie nou echt kans maakt op die titel, dat heeft de verleden wel uitgewezen. Ghana is de thuisspelende land en met de steun van haar thuispubliek en de in vorm verkeerde Muntari is het een begenadigde voor de titel.
Ik zelf kan een gedeelte van de African Nations Cup op de satelliet zien. Vooral de clash tussen Ivoorikust en Nigeria verlang ik naar.
Even een voorbereiding op dit prestigieuze toernooi.
Afrikaans voetbalfeest barst los
Op 20 januari barst de Afrika Cup weer in alle hevigheid los. Op het grootste voetbalfeest van het Afrikaanse continent zullen de deelnemende landen in Ghana er alles aan doen om het eigen volk in extase te brengen. Het niveau van het Afrikaanse voetbal neemt met de dag toe en de 26ste editie lijkt dan ook veelbelovend te worden.
In totaal schreven 48 landen, inclusief het direct geplaatste gastland Ghana, zich in voor de kwalificatieronde om een plek op het eindtoernooi. Verdeeld in elf groepen van vier en één groep van drie werden de uiteindelijke poulewinnaars en de drie beste nummers twee afgevaardigd naar het grootste voetbaltoernooi van Afrika. Tunesië, een alom gerespecteerde voetbalnatie, wist zich in Groep 4 met de grootste moeite te plaatsen voor het eindtoernooi. De kampioen van 2004 moest Soedan voor laten gaan, maar wist zich uiteindelijk als één van de beste nummers twee te plaatsen. Togo wist zich niet te plaatsen voor deze editie van de Afrika Cup. Het land was in 2006 nog één van de grote verrassingen door zich te plaatsen voor de eindronde van het WK, maar wist deze kwalificatiereeks geen potten te breken. Hierdoor zal onder andere Arsenal-spits Emmanuel Adebayor niet aanwezig zijn in Ghana.
Groep A
Met Ghana heeft de Afrikaanse voetbalbond (CAF) ditmaal voor een ervaren gastheer gekozen. Het land was in 1963, 1978 en in 2000 (toen samen met Nigeria) al organisator van de Afrika Cup. The Black Stars hebben een rijke geschiedenis in het toernooi. Met vier eindtitels en drie runner-up resultaten is Ghana na Egypte de meest succesvolle natie in het Afrikaanse voetbal. En wederom lijkt de ploeg van bondscoach Claude Le Roy één van de grootste kanshebbers op de titel. De Franse keuzeheer heeft met Michael Essien (Chelsea), Asamoah Gyan (Udinese) en Sulley Muntari (Portsmouth) de beschikking over Europees gelouterde spelers. Daarbij is de aanwezigheid van Quincy Owusu-Abeyie (Celta de Vigo) opmerkelijk te noemen. De snelle spits, die namens Nederland op het WK-20 een zeer goede indruk achterliet, heeft zijn roots in Ghana liggen. Nadat hij in clinch kwam te liggen met Foppe de Haan, kwamen de Afrikanen in beeld. Begin januari kreeg hij van de FIFA het groene licht om voor de Afrikanen uit te komen. Grote tegenvaller is het ontbreken van aanvoerder Stephen Appiah, die kampt met een hardnekkige knieblessure. Ook NAC-spits Matthew Amoah heeft zich op het laatste moment moeten afmelden met liesklachten.
De Ghanezen mogen niet klagen over de loting. In groep A moeten zij het opnemen tegen het onvoorspelbare Marokko en twee beduidend mindere teams: Guinee en Namibië. Van Marokko wordt dit jaar weer veel verwacht. De Leeuwen van de Atlas hebben met onder meer Marouane Chamakh (Bordeaux), Youssef Moukhtari (Al Jazeera) en Tarik Sektioui (FC Porto) de beschikking over een aanvallend sterke selectie. De achilleshiel ligt bij de verdediging, die nog niet constant genoeg is om als topnatie te fungeren. Dit jaar is er buiten ex-Eredivisiespelers Sektioui en Abdelkarim Kissi geen ‘Nederlandse’ afvaardiging. Nourdin Boukhari (Sparta) en Mounir El Hamdaoui (AZ) hebben van bondscoach Henri Michel te horen gekregen dat zij zich niet hoeven te melden, nadat zij aan hadden gegeven geen heil in deze editie van de Afrika Cup te zien. Guinee en Namibië sluiten de relatief zwakste poule af. Het laatstgenoemde land staat onder leiding van een Nederlandse coach: Arie Schans. Hij kwam aan het roer te staan, nadat Ben Bamfuchile het team in december verliet. Veel ervaring op het hoogste niveau heeft de globetrotter niet. In Nederland was hij werkzaam als oefenmeester van hoofdklasser GVVV uit Veenendaal. Verder had hij een aantal klussen in Bhutan, Mozambique, China en Japan.
Zondag Januari 20, 2008 Ghana - Guinea 18:00
Maandag Januari 21, 2008 Namibia - Morocco 16:00
Donderdag Januari 24, 2008 Guinea - Morocco 18:00
Donderdag Januari 24, 2008 Ghana - Namibia 20:30
Maandag Januari 28, 2008 Guinea - Namibia 18:00
Maandag Januari 28, 2008 Ghana - Morocco 18:00
Groep B
In Groep B is de concurrentiestrijd alweer een stuk heviger. Ivoorkust wordt al jaren gezien als één van de grootste landen in het huidige voetbal. Door vele kenners wordt ‘Het andere Oranje’ ook dit keer weer getipt als één van de grootste kanshebbers op de eindzege. Aanvoerder Didier Drogba (Chelsea), Emmanuel Eboué, Kolo Touré (beiden Arsenal) en Yaya Touré (FC Barcelona) zijn vaste basiskrachten bij hun werkgever en moeten dit jaar het land helpen naar de titel. De ploeg moest twee weken voor aanvang van het toernooi wel afscheid nemen van bondscoach Ulrich Stielike. Hij heeft zijn baan gelaten voor wat het is, nadat hij te horen kreeg dat zijn zoon in coma ligt. Gerard Gili, coach van de Ivoriaanse Olympiërs, heeft tijdelijk de honneurs waargenomen.
Met Mali en Nigeria hebben de Ivorianen een zware klus in de poulefase. Bij de Malinezen zijn Frederic Kanouté, Seydou Keita (beiden Sevilla), Mahamadou Diarra (Real Madrid) en Mohamed Sissoko (Liverpool) de absolute smaakmakers. Gezien de statistieken lijken de Malinezen werkelijke toernooispelers. Het land plaatste zich slechts vier keer eerder voor de Afrika Cup, maar bereikte wel iedere keer de halve finale. De Super Eagles zijn de laatste jaren ietwat weggezakt uit de absolute Afrikaanse top, maar hopen met een grote Engelse afvaardiging dit jaar potten te breken. Bondscoach Berti Vogts heeft met John Obi Mikel (Chelsea), Obafemi Martins (Newcastle), Nwankwo Kanu, John Utaka (beiden Portsmouth), Joseph Yobo, Aiyegbeni Yakubu (beiden Everton), Danny Shittu (Watford), Seyi Olofinjana (Wolverhampton) en nieuweling Dickson Etuhu (Sunderland) over genoeg Engelse ervaring te beschikken. De Duitser staat overigens wel onder grote druk. Mocht hij met Nigeria het toernooi niet op zijn naam schrijven, dan zal hij door de Nigeriaanse voetbalbond ontslagen worden. Lelijke eendje in de poule is Benin, dat in de persoon van Alain Gaspoz zelfs een gepensioneerde Zwitser met de nationaliteit van Benin over wist te halen om het team te versterken.
Maandag Januari 21, 2008 Nigeria - Ivory Coast 18:00
Maandag Januari 21, 2008 Mali - Benin 20:30
Vrijdag Januari 25, 2008 Ivory Coast - Benin 18:00
Vrijdag Januari 25, 2008 Nigeria - Mali 20:30
Dinsdag Januari 29, 2008 Ivory Coast - Mali 18:00
Dinsdag Januari 29, 2008 Nigeria - Benin 18:00
Groep C
Kameroen is sinds jaar en dag een grote voetbalnatie, maar de afgelopen toernooien speelde het team zwak. Het ultieme dieptepunt was de mislukte kwalificatie voor het WK in 2006, waar De Ontembare Leeuwen uiteindelijk Ivoorkust voor moesten laten gaan in de beslissende poule. De absolute topspeler van bondscoach Otto Pfister is uiteraard Samuel Eto’o. De aanvaller van Barcelona werd in 2003, 2004 en 2005 Afrikaans Voetballer van het Jaar en is al jaren één van de beste spitsen in Europa. La Pantera Negra, zoals Eto’o ook wel in Spanje wordt genoemd vanwege zijn rappe acties, moet de fanatieke fans in eigen land naar de titel helpen met zijn goals. Verder heeft Pfister de beschikking over de beste doelman van Afrika: Carlos Kameni (Espanyol).
Met Egypte hebben de Kameroeners te maken met de regerend Afrikaans kampioen. De ploeg van coach Hassan Shehata gaat echter met een verzwakt team het toernooi in. Spits Ahmed ‘Mido’ Hossam (Middlesbrough) is geblesseerd afgehaakt, terwijl Hossam Ghaly zich heeft afgemeld bij de bondscoach. De middenvelder besloot, in samenspraak met de Egyptische voetbalbond, om de maand januari te gebruiken voor de zoektocht naar een nieuwe club. Inmiddels heeft de oud-Feyenoorder in Derby County een nieuwe werkgever gevonden. Soedan liet in de eerder genoemde kwalificatiereeks blijken over een sterk collectief te beschikken. De Sokoor Al-Jediane plaatsten zich voor de eerste keer sinds 1976 voor het toernooi. Faisal Agab liet blijken over een neusje voor de goal te beschikken. De spits van de Soedanezen wist zes keer het net te vinden in net zoveel wedstrijden. Zambia is de laatste ploeg uit de Groep C. De ploeg plaatste zich nog nooit voor een WK, maar is in de laatste edities van de Afrika Cup een vaste deelnemer. Het land heeft een talentvolle generatie op komst, gezien de kwalificatie voor het voorbije WK-20 in Canada. Van dat team zijn er ook een aantal genomen in de Afrika Cup-selectie.
Dinsdag Januari 22, 2008 Egypt - Cameroon 18:00
Dinsdag Januari 22, 2008 Sudan - Zambia 20:30
Zaterdag Januari 26, 2008 Cameroon - Zambia 18:00
Zaterdag Januari 26, 2008 Egypt - Sudan 20:30
Woensdag Januari 30, 2008 Cameroon - Sudan 18:00
Woensdag Januari 30, 2008 Egypt - Zambia 18:00
Groep D
Het grote vuurwerk in de poulefase zal naar verwachting uit Groep D komen, dat na de loting met recht als ‘groep des doods’ werd bestempeld. Met WK-ganger Angola, het in Afrika gerespecteerde voetballand Senegal, WK 2010-organisator Zuid-Afrika en het in ontwikkeling zijnde Tunesië is deze groep zonder twijfel de zwaarste van de vier. Bestaande uit vier landen met ervaring op zowel Afrikaans als op internationaal grondgebied zal het erom spannen welke twee ploegen uit deze groep zich plaatsen voor de volgende ronde.
Angola wist zich verrassend te plaatsen voor het WK in 2006, terwijl het slechts drie keer meegedaan heeft aan de Afrika Cup. Pedro Mantorras, onder contract bij Benfica, is de absolute topper in de selectie van bondscoach LuÃs Oliveira Gonçalves. Verder zullen er vele ogen vanuit Engeland gericht zijn op Manucho, die in december door Manchester United werd aangetrokken. Senegal, dat in 2002 opzien baarde door de kwartfinale van het WK te bereiken, heeft de beschikking over de gevaarlijke aanvallers El-Hadji Diouf (Bolton Wanderers), Mamadou Niang (Olympique Marseille) en de fysiek sterke middenvelder Papa Bouba Diop (Portsmouth). De Senegalezen worden gezien als één van de outsiders van deze editie van de Afrika Cup. Het team van Henryk Kasperczak verloor geen wedstrijd in 2007.
Met Zuid-Afrika gaat het de afgelopen jaren steeds minder. Het land kreeg weliswaar de organisatie voor het WK in 2010 toegewezen, maar qua prestaties zitten de Bafana Bafana in een flinke dip. Met Carlos Alberto Parreira heeft Zuid-Afrika weliswaar een zeer goede en ervaren coach in huis, maar het team lijdt onder de verjonging die het noodgedwongen moest ondergaan. In november werd een reeks van acht verloren wedstrijden op rij verbroken door een 2-0 winstpartij op Canada. Parreira heeft, mede vanwege de slechte resultaten van de laatste maanden, ervoor gekozen om een aantal sterspelers thuis te laten. Zo mogen onder andere Benni McCarthy (Blackburn Rovers) en Delron Buckley (Borussia Dortmund) het toernooi ditmaal via de televisie volgen. De hoop is ditmaal gevestigd op Teko Modise, nog uitkomend voor Orlando Pirates in eigen land. De 25-jarige middenvelder debuteerde afgelopen mei voor het nationale team en liet een sterke indruk achter. Intussen heeft hij in twaalf interlands vijf keer het weten te vinden. Sibusiso Zuma is met 32 jaar de meest ervaren speler uit de huidige selectie.
Ook Tunesië heeft in de persoon van Roger Lemerre ook de beschikking over een ervaren coach. Sinds de komst van de 66-jarige Fransman in 2002 zit het Tunesische voetbal in de lift. Zo wist hij in 2004 voor het eerst in de historie van Tunesië de Afrika Cup binnen te halen na een zinderende finale tegen Marokko. Maar ook in clubverband is het Islamitische land erg goed bezig. Étoile du Sahel legde in 2007 beslag op het Afrikaanse equivalent van de Champions League en is met acht spelers hofleverancier van de huidige selectie. De ploeg leunt op de kwaliteiten van Yasine Chikhaoui (FC Zürich), die ook in de belangstelling staat van een aantal Duitse en Italiaanse ploegen.
Woensdag Januari 23, 2008 Tunisia - Senegal 18:00
Woensdag Januari 23, 2008 South Africa - Angola 20:30
Zondag Januari 27, 2008 Senegal - Angola 18:00
Zondag Januari 27, 2008 Tunisia - South Africa 20:30
Donderdag Januari 31, 2008 Senegal - South Africa 18:00
Donderdag Januari 31, 2008 Tunisia - Angola 18:00
Alhoewel Ghana een ervaren organisator van grote toernooien is, lijkt het land momenteel niet klaar te zijn voor de huidige Afrika Cup. De Ghanaian Chronicle, een plaatselijke krant, meldde eind december nog dat de hoofdstad Accra, één van de vier speelsteden, een grote puinhoop zou zijn. De stad zou erg veel moeite hebben met het verwerken van de afval, waardoor het over het algemeen door de gehele stad stinkt. Zo zou het meeste afval in de containers daar zeker drie à vier weken blijven liggen, voordat het wordt opgehaald. Daarnaast zouden een aantal delen van de stad onverlicht zijn. Ben Laryea, eindverantwoordelijke voor de afvalproblematiek, gaf toe dat de situatie momenteel niet goed is. Wel beloofde hij dat de problemen voor aanvang van het toernooi zouden worden opgelost. In de drie overige speelsteden (Sekondi, Kumasi en Tamale) zouden overigens soortgelijke problemen zijn ontstaan.
Of de situatie voor aanvang van het toernooi onder controle is, blijkt op 20 januari. Om 18:00 uur plaatselijke tijd zal Ghana het toernooi gaan openen tegen Guinee. Een aantal data waar een cirkel omheen gezet kunnen worden, zijn 21 januari (Nigeria-Ivoorkust) en 22 januari (Egypte-Kameroen). Verder zullen naar verwachting de ontknopingen in Groep B (29 januari) en Groep D (31 januari) zenuwslopend worden. De finale van het toernooi zal op 10 februari worden gespeeld.
Dit zijn de vier groepen op een rijtje, in de 26-ste editie van de African Cup of Nations:
Groep A
Ghana
Namibië
Guinee
Marokko
Groep B
Nigeria
Benin
Mali
Ivoorkust
Groep C
Egypte
Soedan
Zambia
Kameroen
Groep D
Tunesië
Angola
Zuid-Afrika
Senegal
Bron: http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=53896
Geschreven door Robert Smid
|
muhaha
Forum berichten: 496
|
Geplaatst: Di 15 jan 2008 00:57
|
|
Ik ben geen uitgesproken fan van Afrikaans voetbal.
Maar op het oog doen er toch wel een aantal aardige ploeg aan mee (Ivoorkust, Ghana, Marokko, enz.). Daarom lijkt het me interessant om te volgen.
Volgens mij zijn Nigeria en Zuid-Afrika de laatste jaren wat in verval geraakt, ben benieuwd naar hun nieuwe generatie.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
|
Geplaatst: Ma 21 jan 2008 12:11
|
|
Ghana - Guinea 2-1, hoogtepunten.
Ja, dat is weer echt Afrikaans voetbal. :)
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
|
Geplaatst: Ma 21 jan 2008 15:05
|
|
Citaat: Quincy brengt Ghana in extase
Bron: De Telegraaf
AMSTERDAM - Gastland Ghana heeft de openingswedstrijd van de 26e editie van de Africa Cup gewonnen van Guinee. In de laatste minuut schoot Sulley Muntari ‘The Black Stars’ naar de eerste groepszege: 2-1. PSV-er Eric Addo speelde de gehele wedstrijd mee bij Ghana, Quincy Owusu-Abeyie werd een kwartier voor tijd tot onvrede van het thuispubliek gewisseld.
De oud-jeugdspeler van Ajax en Jong Oranje bracht in de eerste helft de ruim veertigduizend toeschouwers in extase met enkele acties. Ghana had pech en raakte twee keer de paal, maar werd tien minuten na rust geholpen door de arbitrage en kwam goedkoop aan een strafschop. Die werd benut door Gyan Asamoah. De man van de ‘overtreding’, Guinee-verdediger, Kalabane Oumar, maakte vervolgens gelijk. In de slotfase kwam Ghana, met als uitblinker Michael Essien, alsnog aan de gehoopte buit.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Ma 21 jan 2008 16:04
|
|
Ik heb de aanloop naar dit toernooi niet zo goed gevolgd, maar waarom zit El Ahmadi niet bij de selectie van Marokko? D_Skilled?
|
D_skilled
|
Geplaatst: Ma 21 jan 2008 16:51
|
|
Citaat: Ik heb de aanloop naar dit toernooi niet zo goed gevolgd, maar waarom zit El Ahmadi niet bij de selectie van Marokko? D_Skilled?
Henri Michel wou met dezelfde samenstelling naar de Afrik cup dat tegen Frankrijk 2-2 speelde. Boukhari is ook niet aanwezig, die had zelf aangegeven dat hij Sparta nu belangrijker vindt dan met Marokko deel te namen aan de Afrika cup. Stom, maar ben niet treurig. Boussoufa's afwezigheid was ook voor mij een raadsel. El Hamdaoui had ik erook graag bijgezien.
El Ahmadi speelt bij Jong Marokko. Henri Michel kiest voor de vertrouwde namen en niet voor jeugdig elan. De precieze reden waarom hij er niet bij is ook bij mij niet bekend. Hij neemt wel een Chretien mee. Die is ook niet echt oud(23), maar wel een van de betere backs in Frankrijk.
Let op Soufian Alloudi, dat was de beste speler van de Marokkaanse competitie.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Ma 21 jan 2008 16:54
|
|
Hij heeft er nu al drie inliggen tegen Namibië, maar die kunnen er vrij weinig van. Ik kijk zelf nog even met een half oog naar Chamakh en Bassir, maar dit is niet al te boeiend.
Straks om 18:00 Nigeria-Ivoorkust. Daar ga ik zeker even voor zitten.
|
D_skilled
|
Geplaatst: Ma 21 jan 2008 16:59
|
|
Citaat: Hij heeft er nu al drie inliggen tegen Namibië, maar die kunnen er vrij weinig van. Ik kijk zelf nog even met een half oog naar Chamakh en Bassir, maar dit is niet al te boeiend.
Straks om 18:00 Nigeria-Ivoorkust. Daar ga ik zeker even voor zitten.
Ik vond Chamakh altijd wel een groot talent. Alleen heeft hij in mijn ogen de laatste jaren bijna tot geen ontwikkeling doorgemaakt. Ik wil hem de volgende stap zien maken.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Ma 21 jan 2008 18:05
|
|
Heeft iemand de opstellingen van Nigeria-Ivoorkust bij de hand?
|
D_skilled
|
Geplaatst: Ma 21 jan 2008 22:34
|
|
Wat een nare overtreding van de verdediger van Nambie op Alloudi. Dat is een rode kaart. Hopelijk kan de medische staf hem op tijd lappen voor de volgende wedstrijd.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Di 22 jan 2008 12:44
|
|
Citaat: ‘Ik heb het moeilijk gehad met Foppe’
INTERVIEW, Van onze verslaggever Willem Vissers
gepubliceerd op 22 januari 2008 02:47, bijgewerkt op 02:47
ACCRA - Toeschouwers waarderenfrivoliteiten van debutant in openingsduel Afrika Cup.
Als voetballer is hij verhuisd van een vaderland naar een moederland. Quincy Owusu-Abeyie (21), de voormalige wervelwind van Jong Oranje, laat het nu stormen op de flanken van Ghana.
De soms bijna contemplatieve stilte in de Nederlandse bus, op weg naar een interland, is vervangen door gospelzang en gebed. De Black Stars zingen op melodieën uit de luidsprekers. ‘Stap voor stap leer ik de liederen kennen.’
De kolkende, met 2-1 gewonnen openingswedstrijd van de Afrika Cup tegen Guinee was zijn debuut voor Ghana. Vader, moeder en vriendin zaten op de tribune, benieuwd naar de verrichtingen van de in Amsterdam geboren en getogen Quincy voor zijn nieuwe moederland. ‘Zo zeggen Ghanezen dat: it’s your motherland.’
Bij zijn eerste optreden voor het grote publiek van Oranje, tegen Japan tijdens het jeugd-WK van 2005 in Nederland, was hij een relatief onbekende aanvaller uit de tweede garnituur van Arsenal. Een troetelkind in de dop.
In Ghana was hij tot zondag onbekend. Het publiek reageerde soms verrukt op zijn rushes en frivoliteiten. ‘Ik ben blij dat we thuis spelen. Iedereen kent me in één keer. Maar ik móet goed zijn. Stel dat ik een slecht toernooi speel, dan zeggen de mensen: wat moeten we met die Quincy?
‘Mijn vader was voor de wedstrijd erg nerveus. Ik zei: pa, maak je geen zorgen. Het komt goed. Mijn moeder belde ook nog: Quincy, alsjeblieft* Ik zei: mama, mama, rustig aan. Zelf was ik niet zenuwachtig.’
De keuze voor Ghana, toegestaan dankzij de regel dat Quincy overstapte van een jeugdploeg naar een A-elftal van het land van zijn tweede nationaliteit, heeft zijn gedachten lang bepaald. De keuze vloeide voort uit onvrede.
‘Eerst belde ik bondscoach Foppe de Haan. Hij gaf mij niet het gevoel dat ik zou meedoen aan het EK van vorig jaar. Daarna heb ik mijn beslissing genomen.’ Zelfs als hij was geselecteerd of een keer door Van Basten was opgeroepen voor de A-ploeg, was de twijfel gebleven. ‘Ghana wilde me graag hebben. Ik voelde me meteen welkom.’
Hij is verzeild geraakt in een andere wereld, waarin de selectie de Ghanese taal Twi spreekt, die hij leerde van zijn ouders.
Tijdens het trainingskamp in Abu Dhabi werd hij ceremonieel gedoopt als teamlid, toen zijn ploeggenoten hem overgoten met water. ‘En we bidden veel.’ De ene keer gaat een moslim voor in gebed, dan een christen. ‘Het spreekt me aan, hoewel het nieuw voor me is. Bij het Nederlands elftal deed iedereen zijn eigen ding, hier doen we het met zijn allen.’
Het hotel is na de zege op Guinee een zoete inval met pers, familie en vrienden. ‘In Nederland wordt alles zo serieus genomen, met tal van regels. Hier zijn ook regels, maar je hebt meer vrijheid. Het is relaxt.’ Welke aanpak beter is, daarover velt hij geen oordeel. Hij weet alleen dat hij zich thuis voelt in Ghana.
‘Ik heb het moeilijk gehad met Foppe. Ik had vaker moeite met het Nederlands elftal. Dat was al zo in de ploeg tot 15 jaar, met bondscoach Gullit. Ik was het eigenlijk allemaal een beetje zat.’ Maar de jongeman die weg moest bij Ajax en een nieuwe kans kreeg bij Arsenal, noemt zich geen lastige jongen. ‘Pfffff.’
Bondscoach Le Roy zegt dat hij moet doen wat hij goed kan, dat hij met zijn snelheid een verdediging kapot kan spelen. ‘We moeten Quincy meer voeren’, zei teamgenoot Sulley Muntari tijdens de rust. Dat vindt hij een mooi geluid.
‘Bij Jong Oranje was het altijd: Quincy maakt de actie om de actie. Hij is een circusact. Het is nooit goed in Nederland, het is nooit goed.’
Quincy was tot de Afrika Cup pas twee keer in Ghana geweest. Eerst toen 12 was, met zijn ouders. Daarna met Kerst 2006. Vrienden brachten hem in contact met de bond, die hem tijdens een diner vroeg voor de nationale ploeg.
De Haan had ook kritiek op zijn stap van Arsenal naar Spartak Moskou. ‘Ik heb me daar niets van aangetrokken. Zo gaat het nu eenmaal in voetbal. Het was helemaal niet moeilijk, die stap. Ik ben ook naar Arsenal gegaan toen ik 16 was.’
Hij speelde overigens weinig in Moskou, maar hij leerde in mentaal opzicht en ontmoette landgenoot Kingston van Lokomotiv, die hem warm maakte voor de Ghanese ploeg. ‘Hij zei altijd: Quincy, kom toch voor Ghana spelen.’ Kingston is nu zijn kamergenoot.
Quincy is door Spartak uitgeleend aan Celta de Vigo, uit de tweede divisie van Spanje. Hij ziet de Afrika Cup ook als visitekaartje, hoewel het eerst en vooral gaat om de winst. ‘Hier verliezen is anders dan in Nederland. Ik denk dat we veel problemen krijgen als we het toernooi niet winnen.
Volkskrant
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Di 22 jan 2008 12:56
|
|
Ach gussie.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Do 24 jan 2008 19:49
|
|
Jullie moeten echt even Eurosport aanzetten. Ze hebben gewoon Yassir en een andere Marokkaanse jongen uitgenodigd om commentaar te leveren bij Marokko-Guinea. Wat een aanfluiting zeg. Yassir begon net gewoon te rappen en reclame te maken voor z'n album, toen hij er naar gevraagd werd door de andere commentator.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Do 24 jan 2008 19:53
|
|
Yassir?
|
Eto'o
|
Geplaatst: Do 24 jan 2008 19:56
|
|
Dat vriendje van Ali B (dat was dus die andere knul).
Wedstrijd is net afgelopen. Marokko heeft met 2-3 verloren. Het commentaar van een van de heren: Guinea zal best wel verdiend gewonnen hebben maar ik ben niet sportief genoeg om dat toe te geven.
|
D_skilled
|
Geplaatst: Do 24 jan 2008 20:00
|
|
Citaat: Dat vriendje van Ali B (dat was dus die andere knul).
Wedstrijd is net afgelopen. Marokko heeft met 2-3 verloren. Het commentaar van een van de heren: Guinea zal best wel verdiend gewonnen hebben maar ik ben niet sportief genoeg om dat toe te geven.
Hahah, het is Yes-r. Jammer van Marokko.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Ma 28 jan 2008 18:28
|
|
27' Ghana 1 - 0 Morocco
27' Guinea 0 - 0 Namibia
Deze tussenstand betekent dat Marokko uitgeschakeld is als alles zo blijft.
|
D_skilled
|
Geplaatst: Ma 28 jan 2008 18:38
|
|
Citaat: 27' Ghana 1 - 0 Morocco
27' Guinea 0 - 0 Namibia
Deze tussenstand betekent dat Marokko uitgeschakeld is als alles zo blijft.
Marokko heeft het tegen Guinea laten liggen, dom.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Ma 28 jan 2008 18:43
|
|
Inderdaad. Ik zie ze niet van Ghana winnen. Ghana is toch wel terecht een van de favorieten voor de cup.
En 2-0 door Muntari op aangeven van geweldenaar Essien. Matig keeperswerk, dat wel.
|
D_skilled
|
Geplaatst: Ma 28 jan 2008 18:45
|
|
Citaat: Inderdaad. Ik zie ze niet van Ghana winnen. Ghana is toch wel terecht een van de favorieten voor de cup.
K*T, wat zit ik nu te vloeken. Dat schotje wat gewoon houdbaar voor de Marokkaanse keeper.
2-0 Ghana-Marokko
|
D_skilled
|
Geplaatst: Ma 28 jan 2008 18:48
|
|
Quincy is veel gevaarlijker vanaf de rechterkant dan aan de linkerkant, daar moet hij steeds naar zijn rechter draaien.
Ik denk dat Marokko dit niet meer kan recht zetten.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Di 29 jan 2008 12:57
|
|
Citaat: Chaos en misstanden bij Afrika Cup
Door Henk Stouwdam
De Afrika Cup in Ghana verloopt niet vlekkeloos. Stadions zitten half vol, het gras kan niet gemaaid worden, het licht valt uit of hotelkamers worden weggegeven. Dat kan zelfs ‘Mr. Fix-it’ niet voorkomen.
Als het toernooi om de Afrika Cup in Ghana exemplarisch is voor de organisatiegraad van het wereldkampioenschap voetbal in 2010 in Zuid-Afrika, moet het ergste worden gevreesd. Ghana is een warmbloedig voetballand met een goed nationaal team, en daarin enkele parels van spelers, maar incompetent als organisator van een groot toernooi. Gelukkig voor de wereldvoetbalbond FIFA staat Zuid-Afrika als organisator beter aangeschreven.
Zelfs grasmaaien is een probleem
Zoals gebruikelijk is de Afrika Cup een cocktail van kleur, emotie, mystiek en muziek. Dat maakt het toernooi zo aantrekkelijk en daarmee onderscheidt het zich van alle andere voetbalkampioenschappen. Maar in Ghana gaat bij de 26ste editie om de Afrika Cup zó veel mis dat die typische Afrikaanse frivoliteiten niet leuk meer zijn.
De Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung zette vorige week de Ghanese miskleunen op een rijtje. En het moet gezegd: dat was een indrukwekkende opsomming.
De ellende begon vorige week zondag bij de openingswedstrijd Ghana-Guinee; de grasmat van het Ohene Djan Stadion lag er erbarmelijk slecht bij. Bondscoach Claude Leroy van Ghana sprak over „het slechtste veld dat ik in twintig jaar in Afrika heb gezienâ€. Volgens een Nederlandse journaliste zakten de spelers zakten er tot hun enkels in weg.
De oorzaak was miscommunicatie. De terreinbeheerder, die ervaring heeft opgedaan bij Fulham in Engeland, had besloten zo laat mogelijk te maaien om het gras sterker te maken voor een drie weken durend toernooi. Maar op het moment dat hij wilde maaien, bleek de mat met kleden te zijn afgedekt voor de openingsplechtigheid. En toen hij later wilde sproeien, werd dat verhinderd door een muziekkorps dat aan het oefenen was. Van enige behandeling kwam dan ook niets meer terecht.
Ook Europese televisiezenders hadden problemen: hun apparatuur paste niet op de Afrikaanse aansluitingen. En dat terwijl de Afrikaanse voetbalfederatie CAF een nieuw, lucratief televisiecontract had gesloten dat tachtig procent meer opleverde dan de oude deal van 23,5 miljoen dollar. Een foutje dat binnen vijf dagen hersteld werd. Ook dat is Afrika.
Vorige week maandag viel in havenstad Sekondi tijdens de wedstrijd Mali-Benin het licht uit. De oorzaak: doordat de hoofdgenerator stopte, werd noodgedwongen overgeschakeld op het publieke elektriciteitsnet, dat daarop niet is berekend. Hoe het kwam dat de generator uitviel? Het oliefilter vergeten te verwisselen.
Kaartverkoop
En dan is er nog het ondoorzichtige systeem van de kaartverkoop. Buiten de wedstrijden van Ghana is er moeilijk aan toegangsbewijzen te komen. De organisatie zegt de tickets in een laat stadium te laten drukken om vervalsing te voorkomen. Om die reden was zelfs het stadion bij een topduel als Ivoorkust-Nigeria maar voor de helft bezet. Merkwaardig, zeker als voor kaarten op de zwarte markt het vijfvoudige van de prijs moet worden betaald.
Ronduit chaotisch verliep de uitgifte van persaccreditaties. Er waren verslaggevers die twee dagen op hun kaart moesten wachten. De grimmige sfeer in het accreditatiecentrum omschreef een Ghanese krant als ‘een hel’. De situatie was zo beschamend dat de minister van Sport, Elizabeth Ohene, zich namens de regering verontschuldigde tegenover de journalisten. Haar verklaring: er was geen rekening mee gehouden dat alle verslaggevers die zich hadden aangemeld ook daadwerkelijk zouden komen.
Denk niet dat voornamelijk buitenlanders de dupe worden van alle miskleunen. Zelfs het Ghanese elftal, bijgenaamd The Black Stars, was het slachtoffer van mismanagement. Toen de selectie terugkeerde van het trainingskamp in Abu Dhabi bleek het gereserveerde luxe Labadi Beach Hotel in Accra niet beschikbaar. Door de grote vraag naar hotelkamers waren de prijzen dermate gestegen dat de hoteldirectie had besloten de overeenkomst met de Ghanese bond eenzijdig op te zeggen en de kamers voor hogere tarieven te verhuren. En de voetballers van de nationale ploeg dan? Die vonden een alternatief in het Fiesta Hotel. Veel reden tot klagen hebben de spelers overigens niet, want dit hotel is zo mogelijk nog luxueuzer.
De Ghanese slordigheden passen niet bij de reputatie van dr. Kofi Amoah, voorzitter van het organisatiecomité (LOC). De zakenman wordt ‘Mr. Fix-it’ genoemd, omdat vrijwel alles wat hij heeft aangepakt een succes is geworden. De toewijzing van de Afrika Cup is daar een voorbeeld van. Hij wordt ook gezien als het brein achter het succes van het Ghanese voetbal, dat vooral zichtbaar werd tijdens het WK van twee jaar geleden in Duitsland toen Ghana als jongste ploeg van het toernooi en als enig Afrikaans land de achtste finales haalde, maar daarin door Brazilië werd uitgeschakeld. Amoah zorgde namens de Ghanese voetbalbond (GFA) voor structuur in de organisatie rond de ploeg. „Voetbal is big business. En dan is iemand met business brains gewenstâ€, zegt hij over zijn rol.
Wereldkampioen
En zakelijk instinct heeft Amoah. Dat bewees hij door de mijnfirma Gold Fields te interesseren voor het programma van de nationale ploeg. De deal van drie miljoen dollar gold toen als het hoogste bedrag dat aan sponsorgeld in het Ghanese voetbal is gestoken. Uiteindelijk is Amoahs grote doel: Ghana in 2010 in Zuid-Afrika als eerste Afrikaanse natie wereldkampioen voetbal laten worden.
Die taak heeft hij zichzelf gesteld en ziet Amoah als de tweede grote opdracht in zijn leven. De eerste was om de geldtransfers naar Afrika te vergemakkelijken. Toen hij in de Verenigde Staten woonde raakte hij gefrustreerd dat het amper mogelijk was geld naar zijn moeder in Ghana te sturen. De enveloppes met inhoud bereikten vrijwel nooit hun bestemming. Hij kreeg het voor elkaar dat de Amerikaanse financiële dienstverlener Western Union zich in Afrika vestigde. Na het begin in 1995 in Ghana is het bedrijf nu gevestigd in 54 Afrikaanse landen en is het veruit de belangrijkste speler op de markt van geldtransfers. In 2002, het laatste jaar waarvan cijfers bekend zijn, werd via Western Union twaalf miljard dollar doorgesluisd naar Afrika.
Amoah heeft daar zelf ook goed aan verdiend; en is in Ghana een man van aanzien geworden. Zo is hij onder meer gevraagd zitting te nemen in het investeringsadviescollege van president John Kufour. En geïnvesteerd heeft de regering, ook in de Afrika Cup. Er werd driehonderd miljoen dollar uitgetrokken voor de renovatie van de stadions in Accra en Kumasi en de bouw van nieuwe stadions in Sekondi en het noordelijk gelegen Tamale.
De hand van Amoah reikt niet zover dat hij de blunders bij de Afrika Cup heeft kunnen voorkomen. En evenmin de misstanden rond het toernooi, zoals de talrijke overvallen waarvan vooral westerlingen het slachtoffer zijn. Maar als Ghana Afrikaans kampioen wordt, zullen Amoah deze smetten vast en zeker niet worden nagedragen.
NRC Next
|
| | | |
|
|
|