Marco
Forum berichten: 4289
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Wo 19 aug 2009 13:10
|
|
Citaat: De periode Adriaanse hebben we hier elders al eens besproken. Misschien is goed voor een ander topic om naar te verplaatsen en daarin verder te gaan. Van die periode kan namelijk heel wat geleerd worden.
Bij deze. Onderstaand 2 van je posts, ik heb ze buiten quote tags gehouden, dat ging niet helemaal fijn. Zo lijkt het me ook wel duidelijk:
[list">Citaat: [De scouts krijgen het uiteraard op hun bordje, maar die kunnen ook niet veel anders. Dan kun je aandragen wat je wil dat schiet niet op. De technisch directeur/trainer/of manager wordt er op afgerekend en die wordt liever afgerekend op z’n eigen fouten dan die van iemand anders. Er is een transferzomer die we als Ajacieden altijd aanhalen: zomer 2001-2002 (Trabelsi, Mido, Zlatan, Maxwell). Het grote verschil waren in mijn ogen niet de scouts die beter waren maar wel de technisch directeur die wat internationaler keek. Beenhakker durfde het wel aan, Ajax had ook op safe kunnen spelen. Adriaanse wilde aanankelijk Vennegoor: http://www.trouw.nl/krantenarchief/2001 ... ppie_.html en Lamey hebben als rechtsback destijds. Onder ieder andere TD was het waarschijnlijk ook zo gelopen. Zlatan halen was niet makkelijk, Ajax heeft alle zeilen moeten bijzetten om dat van de grond te krijgen maar het lukte omdat men de intentie verder te durven kijken dan de korte termijn. We grepen een paar jaar terug trouwens naast een speler van het kaliber Zlatan van destijds: http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=49886 (Stevan Jovetic), maar ik vraag me echt af wat er was gebeurt als men zich binnen heel de organisatie hard had gemaakt voor zijn komst, ergens denk ik dat we hem dan hadden kunnen hebben, maarja dan moet je dus durven en internationaal kijken.
(...)
Maargoed, enkel de komst van Bergdolmo heeft Adriaanse zelf niet mee kunnen instemmen. Simpelweg doordat het voor zijn tijd was. Ook die van Kras, weliswaar voor het tweede heeft hij niet veel mee te maken gehad. Alle andere gedane aankopen, allemaal zeer goede, daar heeft hij met zijn kritische blik mee ingestemd. En een heleboel spelers, sommige zelfs die door Beenhakker zijn doorgedrukt met heel wat proefperiodes als gevolg (en ook een niet blije Beenhakker), niet. Vele exotische namen passeerde de revue. Ik noem de Australiër North, de Bosniër Radeljic, de Roemeen Stoica en de Kroat Ljubojevic. Uit alle stagiairs werd enkel WK-ganger Trabelsi geschikt bevonden, om de rechtsbackpositie vorm te geven. Want, natuurlijk, alle twee moesten ze het eens zijn, werd een speler aangekocht voor het eerste. Over Zlatan kwamen enkel positieve rapporten vanuit Scandinavië. Er was geen twijfel, iedereen binnen de club was van hem overtuigd. VoH had nooit gekomen. Waarom je de credits geeft aan Beenhakker is voor mij onbekend, daar bovendien in de periode Koeman is bewezen dat hij er niet veel van bakte en grossierde in miskopen. Zoals ook de Brabander Martin van Geel, die het zonder Adriaanse moest klaarmaken bij Ajax, daar waar hij het goed(?, eigenlijk weer de credits aan Co) deed bij Willem II en AZ onder leiding van Adriaanse. Leo de Feyenoorder, overigens, zou ik nooit de credits willen geven. Hoe hij op achterbakse wijzen Adriaanse eruit heeft lopen werken zit mij nog steeds niet lekker. En de ‘echte’ Ajacieden met mij ook niet, mag ik hopen. Op de Toekomst waren ze er in iedergeval niet blij mee, dat zegt genoeg. Een Van der Vaart ook niet, die na het vertrek van Koning Co en zelfs na het kampioenschap zei Adriaanse nooit te vergeten. Nee, het is niet verwonderlijk dat het na zijn vertrek er niet beter op is geworden. Zouden er maar meer van die mensen zijn, die de lat hoog leggen qua aankopen en de voorkeur geven aan de jeugd. Ajacieden en Amsterdammers als een Keizer (hoewel moeilijk te beoordelen) en Adriaanse (aardige tegenstelling) zijn een zegen voor Ajax. Een Feyenoorder Beenhakker, maar ook een PSVer Koeman kun je in Amsterdam missen als kiespijn. Dat is duidelijk.
Ter illustratie Koeman. Als het aan het koopgrage duo Koeman en Beenhakker had gelegen, hadden naast Van Damme, Van Halst, Witschge, Sikora, Winter; Stevanovic, Zewlakow en nog meer van dit soort figuren de jeugd, de levensader van Ajax, gedwarsboomd. Ware het niet dat, gelukkig, de financiën wat tegenvielen en bovendien de transfermarkt vast zat waardoor er geen grote belangstelling was voor Zlatan en Chivu, die de nieuwe aankopen hadden moeten bekostigen. Drie ‘nieuws’berichten.Citaat: juni 2002
Danny Blind vindt dat de drie grootste jeugdtalenten van Ajax aankomend seizoen met de A-selectie moeten trainen. Dit verklaarde hij aan AT5.
Wesley Sneijder, Nando Rafael en Nigel de Jong gaan naar Ajax 2. Volgens Blind, trainer van de A1, moeten de echte grote talenten het tweede elftal overslaan en direct doorstromen naar het Ajax 1.
Naast Danny Blind is ook Johan Cruijff van mening dat de jonge spelers een kans in Ajax 1 verdienen. Hij begrijpt het beleid van Ajax aangaande de doorstroming van jeugd dan ook niet. Citaat: Koeman: 'Sneijder en De Jong moeten zich eerst bewijzen in Jong Ajax'
De coach van Ajax begreep de roep om de talenten Sneijder en De Jong wel, maar vindt dat zij zich eerst maar moeten bewijzen bij Jong Ajax. 'In de voorbereiding was er misschien nog wel ruimte in de selectie, maar in de competitie niet, behalve natuurlijk als ze zich heel stormachtig ontwikkelen gedurende het seizoen. Daarbij gaan ze al een stap omhoog van de A1 naar Jong Ajax. Daar moeten ze zich eerst maar bewijzen of ze het goed oppikken.' Citaat: oktober 2002
Ronald Koeman was gisteren te gast in Studio 2 nieuws en voetbal. De trainer meldde dat er een zwakkere lichting zat in de A-jeugd van nu en hij bang was voor tekort doorstroming. Koeman spreekt dan eigenlijk zichzelf tegen want Van der Lem en Blind hebben duidelijk gepleit voor het laten doorstromen van Sneijder en De Jong naar de selectie, wat Koeman niet toe stond. Koeman vond het duel met Lyon het beste duel van Ajax en vertelde dat hij duidelijk nog vertrouwen heeft in Viktor Sikora, die in een vormcrisis fungeert. Richard Witschge meldde gisteren in Voetbal Insite dat hij veel vertrouwen heeft in een basisplaats, ook als Rafael Van der Vaart terug zou keren.
Ter illustratie Beenhakker. Column van opperkenner Johan Derksen in de VI.
Citaat: 17 oktober 2001
Co Adriaanse is de morele winnaar
Als je opiniërend schrijft, kun je lelijk op je bek gaan. Zo ben ik in het verleden weleens met de feiten om mijn oren geslagen. Daarom ben ik blij dat ik nooit heb meegedaan met de hetze tegen Co Adriaanse. Toen het vorig seizoen niet liep bij Ajax, heb ik steeds gezegd dat Adriaanse het voordeel van de twijfel verdiende en dat hij drie jaar de kans moet hebben om iets neer te zetten. Dat was geen toeval of geluk. Ik heb altijd een grenzeloos vertrouwen gehad in de eigenzinnige coach. Bij PEC Zwolle kende hij een moeilijke start, maar bij ADO Den Haag en Willem II haalde hij het optimale rendement uit zijn spelers. Dat is voor mij een teken dat een coach iets kan. Dan moet je altijd nog afwachten of een coach die het goed doet met modale spelers ook met topvoetballers uit de voeten kan, maar daarom gaf ik Adriaanse krediet. Intussen heeft hij vriend en vijand verrast met de aansprekende resultaten van Ajax. Eerlijk gezegd verwachtte ik die resultaten pas in zijn derde jaar, terwijl de verguisde coach nu al heeft toegeslagen.
Zijn kadaverdiscipline en schoolmeesterachtige aanpak spreken me totaal niet aan. Daardoor zal hij in de toekomst blijven botsen met de karakters van persoonlijkheden en geroutineerde spelers. Het pleit voor hem dat hij niet star zijn voetbalvisie bleef volgen toen het na de thuisnederlaag verkeerd dreigde te gaan. Hij paste zijn speelwijze aan en sindsdien heeft Ajax alleen nog maar gewonnen. Het doel heiligt de middelen in het topvoetbal. Maar een coach doet het blijkbaar nooit goed, want nu vinden veel kenners en insiders weer dat de behoudende spelopvatting van Ajax in strijd is met de clubcultuur. En dat vind ik nou lulkoek. Een coach kiest voor de tactiek en opstelling die past bij zijn spelersmateriaal. Het resultaat wijst vervolgens uit of hij de juiste keus maakte.
Die eer moeten we Adriaanse nu wel gunnen. In mijn ogen is hij nu al de morele winnaar van dit seizoen. Na de thuisnederlaag tegen Celtic had bijna niemand meer vertrouwen in de werkwijze van de Ajax-coach. Met de lastige uitwedstrijden tegen Celtic en Feyenoord voor de boeg filosofeerden zelfs algemeen directeur Arie van Eijden en technisch directeur Leo Beenhakker al, onder een borrel en uiteraard off the record, over het ontslag van Adriaanse. Intussen groeit het krediet van Adriaanse met de week. Maar in een land waar vooroordelen oprechte schouderklopjes vaak in de weg staan, komt de Ajax-coach er bekaaid af.
Door de ontstane situatie moesten, om te overleven en resultaten te boeken, alle normen en waarden wel overboord en sloeg hij met onder andere enkele uitspraken een beetje op hol. Nee, Beenhakker was een ware nagel aan de doodskist,
Ik weet niet of jij oude VI’s nog hebt, of ooit gehad. Maar het is best leuk om ze weer eens door te bladeren. Bijvoorbeeld die van 5 december 2001, nr. 49. Net na het vertrek van Adriaanse. De lezers met hun ingezonden brieven met de titels als Ongeloof, Mismanagment, Mensonterend, Old boys, Stemmingmakerij hebben groot gelijk. Wat reacties van spelers na het vertrek in het vakblad:
Van der Meijde:
Citaat: Ik vind het ontslag van Adriaanse zonde. Hij is een goede trainer en bovenal een goed mens. Hij komt voor de buitenwereld misschien wat nors over, maar voor de spelers is hij altijd goed geweest. Het afscheid was emotioneel, de trainer had tranen in zijn ogen.
Galasek:
Citaat: Adriaanse was voor mij de beste trainer die ik ooit heb meegemaakt. Ik denk dat maar heel weinig spelers van onze groep dit ontslag heeft zien aankomen. Ik wil nu geen oordeel geven of de mensen die hem hebben ontslagen juist hebben gehandeld.
Verder zijn de columns van Derksen altijd de moeite waard. Adriaanse verdiende volgens hem de voordeel van de twijfel en zijn uiteindelijke ontslag was onrechtvaardig. ‘Hij kreeg drie jaar de tijd om iets neer te zetten, maar die tijd werd hem niet gegund.’
Het uitgebreide kampioensnummer, 8 mei 2002, is ook zeer zeker de moeite waard. Met ‘Rafael van der Vaart zal Co Adriaanse nooit vergeten’ op de voorpagina. ‘Hij legde de basis voor het succes, Koeman maakte het af’.
Maargoed, laat de periode Adriaanse een goede les zijn voor de huidige bestuurders en beleidsbepalers. Was het wel, gezien de onlangs getoonde belangstelling voor Adriaanse. Maar blijkbaar waait een Van de Boog met alle winden mee, legt de club in de handen van een passant en laat hij de clubcultuur varen. Zo te zien richting Scheveningen.
Tot slot nog een aardige quote van Koning Co. Net voor zijn vertrek, de inktzwarte maand, hoewel die vorige voor die vorige er ook mocht wezen, november, van het jaar 2001:Citaat: 'Ik heb bij Ajax voor drie seizoenen getekend, en wil pas daarna op mijn werk worden afgerekend. Als je goed beleid voert, kijk je naar het proces.' Moet dat beleid wel goed zijn uiteraard. Die van Adriaanse was dat in ieder geval wel. Echter, de bestuurders niet. Alsmede het beleid van zijn voorgangers met een belabberde selectie als gevolg.
Ter illustratie: Citaat: 'Deze ploeg vol jonge spelers benadert het typische spel van Ajax'
06 april 2001
Trainer Co Adriaanse vindt dat de Amsterdammers onder zijn leiding snel genoeg vooruit gaan. Het puntenaantal is gelijk aan dat van vorig seizoen, maar er staat volgens hem een ander elftal.
'Het enthousiasme is terug. De mensen kijken nu eenmaal liever naar een etalage van De Bijenkorf dan van de HEMA.' En na een korte stilte: 'De HEMA heeft niet eens etalages.' Wat vergelijkingen betreft is Co Adriaanse zéker een toptrainer.
De voornaamste topman van wat tegenwoordig in modieus marketingjargon een 'A-merk' heet te zijn, Ajax, verplaatst zich met gemak in de consument. Ajax heeft weer krediet bij de aanhang, heeft Adriaanse geconcludeerd. Hij legt de vaststelling zelfverzekerd bij de andere bewijzen dat de club onder zijn leiding progressie boekt.
De cijfers wijzen daar niet op. Ajax verzamelde in 26 wedstrijden precies hetzelfde aantal punten, 50, als vorig seizoen. Eerste reactie van Adriaanse op de vraag in welk opzicht Ajax dan wél is vooruitgegaan: 'Omdat er een ander elftal staat.'
En: 'De ploeg van vorig jaar is niet verder gekomen. Het is gebleken dat die weg niet naar de top leidt. Ik bouw een nieuw team. Nu al is deze ploeg net zo ver als de vorige, zo niet verder.'
- Maar waar blijkt dat dan uit?
Adriaanse: 'We hebben net zoveel punten als vorig jaar, maar het spel is kwalitatief beter. Met jonge spelers als Van der Vaart, Van der Meyde, Van der Gun en Pasanen heeft dit team perspectief. En deze ploeg benadert bovendien het typische Ajax-spel.
'Ajax is de productiefste ploeg in de eredivisie. Na PSV hebben we de meeste hoekschoppen gekregen, en het minste aantal gele kaarten. Dat zijn indicaties dat we de bal hebben, dat we aanvallen. Maar ik kijk ook naar de respons van het publiek. De mensen zijn enthousiast over ons.'
- Verloopt het herstel in uw ogen snel genoeg?
'Het kan niet veel sneller. Als je nagaat wat er hier in het verleden allemaal is gebeurd.'
Steeds weer keert Adriaanse terug bij de verjonging van Ajax. Indirect prijst hij zo zichzelf, als de man die zonder aarzelen de jeugd een kans geeft en een brug slaat tussen de Arena en De Toekomst.
'Je moet het aandurven. Wie had er nou van Hersi gehoord, Cruz, Van der Vaart? Jeugdspelers krijgen weer kansen, om het team te versterken én de club een impuls te geven. Daarom heb ik zondag tegen NEC Bechan opgesteld, een jongen uit de A-junioren. Die cultuur is weer terug bij Ajax.'
Adriaanse heeft het beste voorbeeld paraat. 'Jonge spelers moeten in een langere periode kansen krijgen. Ze mogen niet worden afgerekend op één slechte wedstrijd. Als Ajax indertijd Ronaldo had gekocht, had Kluivert nu misschien bij Schellingwoude gespeeld. En Schellingwoude bestaat niet eens meer.'
Twee jonge spelers, verdediger Kras van Volendam en spits Ibrahimovic van Malmö even, trok Ajax tot nu toe aan. Naar een linksback, een rechtsback en een linksbuiten ('Achter Wamberto valt er een gat') wordt al maanden gezocht.
'De prioriteit ligt bij de verdediging. Als ik een goede had gezien, was hij al hier geweest. Maar ik zie hem niet. Dat heeft niets met financiën te maken, want geld is het probleem niet.'(Beenhakker en credits? Tja, iets met lat en hoog dacht ik zo. Het werd uiteindelijk dus rechtsback Trabelsi na een videoband en vervolgens een stage en de jonge linksback Maxwell na toernooien in Osnabruck en Terborg).
- En hoe zal het verder gaan met Richard Witschge en Aron Winter?
'Hun contracten lopen door. Ze maken gewoon deel uit van de selectie. Misschien zullen ze Ajax verlaten, maar het initiatief zal niet van ons uit gaan. Maar ik wil nu niet op de stoel gaan zitten van Leo Beenhakker.
'Het zijn twee dure jongens, grootverdieners. Ik wens ze een basisplaats toe. Dat behoort ook tot de mogelijkheden. Eén blessure en alles is weer anders. Misschien heb ik ze nog wel nodig, misschien zelfs op korte termijn.'
Twee oudere, invloedrijke voetballers die tot de reserves behoren, Adriaanse onderkent het gevaar. 'Ze hebben een reputatie in de groep. En ze zullen niet de grootste vrienden van mij zijn.'
'Een plaats bij de bovenste vijf' was dit seizoen de doelstelling van Adriaanse - en niet, zoals vaak werd gesteld, de vijfde plaats. 'Volgend seizoen moeten we de Champions League halen, dus ons plaatsen bij de bóvenste drie. En het seizoen daarna moeten we bij de bóvenste één eindigen.' http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... l_van_Ajax
En http://www.ajax.nl/web/show/id=159902/contentid=16398 Dat maakt nog meer duidelijk.[/list">
• En uit de Transferzone:
[list">Nog even over het aankoop(beleid).
Citaat: Nee, half verhaal en te makkelijk. Van der Meyde was namelijk van de lichting die Co Adriaanse begeleid had. En Adriaanse is een goede teambuilder maar niet iemand die de individuen naar grotere hoogten stuwt. Bobson, Pique, Heije, Stuut, Darl Douglas etc. Ze hebben elders bewezen dat Olsens keuze niet zo gek was. Het opnoemen van die aankopen is ook wat simpel. Wie haalde Mariano Juan, Ivan Gabrich, Andrej Demtchenko om maar wat te noemen?
Het is zeker zo dat Van Gaal geen beste aankoper was, Cruijff ook niet. Maar deze aankopen werden toch vooral gedaan door Tonnie Pronk. De hoofdscout had destijds een hele grote vinger in de pap omtrent aankopen. Ook Van der Lem ging vaak op snoepreis. Er waren al talloze scoutingrapporten gemaakt en maar zelden ging Van Gaal uiteindelijk kijken. Netzoals bij AZ. Hij liet alles over op dat gebied aan Brands (Pronk). Zo ook bijvoorbeeld bij Marcio Santos. Pronk noemde de op het vierlandentoernooi in Engeland gescoutte speler een ‘echte topper’ met ‘betonnen bovenbenen’. Eigenlijk had Van Gaal liever die andere centrale verdediger van Brazilië 1994. Demtschenko kwam destijds samen met Jurgen Pettersson op 18-jarige leeftijd op stage en ze kregen beide een contract. De bekende aanpassingsproblemen en netzoals Sulejmani lette hij niet zo op zijn gewicht. Toch zat eindverantwoordelijke Van Gaal zo nu en dan op het goede spoor. Zo zat Viera jammerlijk maar kort in Amsterdam. En zijn teamgenoot Cambiasso had ook bijna bij ons gespeeld. Ook spitsenkoppel Makaay en Tomasson. Het kan verkeren.
Bron: Sport, vrijdag 7 september 2007
Van Gaal had liever Aldair gehad
Het eerste elftal van Ajax is traditioneel een mix van zelfopgeleide spelers met aankopen. Soms zijn aankopen omstreden. Louis van Gaal in 1995 tegen Arie van Os: "Nah, die Santos, die hoef ik niet. Ik wil Aldair."
THEO BRINKMAN
JOP VAN KEMPEN
Bij samenwerken hoort het sluiten van compromissen. Wheelen en dealen noemde Ajax-trainer Henk ten Cate het toen hij zijn samenwerking met technisch directeur Martin van Geel besprak. Soms krijgt de één wat hij wil, soms de ander.
In 1995 kreeg niet Louis van Gaal wat hij wilde, maar Ton Pronk en assistent-trainer Gerard van der Lem. Op een wekelijkse bijeenkomst met de pers haalde Van Gaal vorige week in Alkmaar een herinnering op uit zijn tijd bij Ajax.
De Amsterdammers hadden op 24 mei 1995 de Champions League gewonnen, waarna Frank Rijkaard een punt achter zijn carrière zette. Marcio Santos werd aangedragen als vervanger. De verdediger van Fiorentina was in 1994 wereldkampioen geworden met Brazilië en hij stond te boek als een voetballende verdediger.
Van Gaal: "Ik was in die tijd technisch directeur én trainer, en liet daarom het scouten over aan Tonnie Pronk, die hoofd scouting was. Gerard van der Lem had ook meer tijd dan ik en hij ging Marcio Santos ook bekijken."
"'Fantastische aankoop,' zei Van der Lem tegen me. Ik zei: maar ik wil hem toch zelf zien.Want ik had de banden bekeken en ik vond Aldair veel beter. Die speelde naast Santos in het centrum bij Brazilië."
"Dus toen ben ik met penningmeester Arie van Os naar Wembley gegaan, naar de wedstrijd Engeland-Brazilië. Na afloop zeg ik tegen Van Os: nah, die Santos, die hoef ik niet. Ik wil Aldair.''
"Zegt Van Os tegen me (Van Gaal verheft zijn stem, Van Os imiterend, red.): Jij hebt ook áltijd wat, jij vindt geen spéler goed genoeg. Nou, die Sántos kopen we, want die scouts zullen het toch zeker niet allemaal verkeerd hebben gezien? En je assistent-trainer?"
"Nou, men heeft het gezien met Santos. En ík krijg de schuld. Zoals ik ook de schuld krijg van aankopen als Iván Gabrich en Mariano Juan. Belachelijk. Ik was toen technisch directeur, maar ik was van 's morgens acht uur tot 's avonds tien uur op de club als trainer, jullie denken dan dat ik nog even naar Brazilië kan om wedstrijden te bekijken? Dat is toch ongelooflijk. Maar goed, het gaat onder mijn verantwoordelijkheid. Dat is zo, ja."
Marcio Santos scheurde na twee wedstrijden bij Ajax zijn achillespees in een interland. Na zijn lange herstelperiode had Van Gaal veel aan te merken op de langzame integratie van de Braziliaan, die buiten zijn weigering om Nederlands te leren verder opviel omdat hij in een wedstrijd tegen PSV al na achttien seconden de rode kaart kreeg voor een overtreding op Luc Nilis. Hij ging in 1997 weg bij Ajax, waarna zijn loopbaan via kleine clubs in Brazilië, China en Bolivia als een nachtkaars uitging.
Aldair speelde in 1995 al vijf jaar bij AS Roma en daar hield hij het tot 2003 vol. In tegenstelling tot Marcio Santos speelde hij in de halve finales op het WK van 1998 ook nog tegen Nederland. Op 41-jarige leeftijd maakte hij deze zomer een rentree bij Murata uit San Marino. De ploeg probeerde vergeefs de Champions League te halen.
Bij AZ doet Van Gaal het wat betreft transfers anders dan destijds bij Ajax. Híj is trainer en Marcel Brands is technisch directeur. Van Gaal heeft echter het vetorecht op transfers. "Maar dat hoef ik, denk ik, niet te gebruiken, want Brands en ik zitten op één lijn."
Copyright: Het Parool
Onlangs stonden er in kwaliteitskrant NRC zinnige teksten over het beleid van afgelopen jaren.
Citaat: „Ajax heeft een slecht aankoopbeleid gehad”, zegt Van Praag. „Onze scouting is slechter dan die van PSV. Daar speelt een nieuwe aankoop direct lekker mee.” Tal van anderen zijn het met hem eens. „Het aankoopbeleid is al jaren een drama”, zegt oud-directeur Maarten Oldenhof. „Er worden te veel spelers van dik in de twintig gekocht. Die jongens kunnen zich niet meer aanpassen.” Nuninga: „Er is te veel middelmaat aangetrokken, te veel dertigers.” De recente komst van scout Hans van der Zee, jarenlang succesvol bij concurrent PSV, veranderde daar vooralsnog weinig aan. De speler met het hoogste salaris van de eredivisie, Luque, zit regelmatig op de bank.
Uniek
Het nadeel van spelers van buiten, vindt ex-speler Sjaak Swart, is dat zij het Ajax-systeem niet machtig zijn. „Het Ajax-systeem is uniek, lang niet iedereen kan dat spelletje spelen. Dat zie je vaak bij buitenlandse aankopen. Bijvoorbeeld Luis Suarez. Die heeft nooit geleerd pressie te spelen, de backs van de tegenpartij niet te laten voetballen. Dat leren ze hier vanaf hun eerste jaar.”
Leo Beenhakker keek zijn ogen uit toen hij op 1 september 2000 de Arena binnenstapte. De nieuwe technisch directeur trof ruim vijftig contractspelers aan. „Dat was aan de hoge kant”, zegt hij fijntjes. „Onder die spelers zaten pakweg vijftien volwaardige eerste-elftalspelers.”
Dat was trainer Co Adriaanse die zomer ook opgevallen. Hij stuurde een aantal overbodige spelers naar ‘kleedkamer 2’, onder wie Jan van Halst. „Ik zat daar met Tom Sier, Dani, Richard Witschge, Frank Verlaat en Aron Winter. Het was een enorme kapitaalvernietiging, je marktwaarde daalde enorm. Leuk was het niet, maar we rolden soms ook gierend van het lachen over de grond – de ridiculiteit van de beslissing.”
Sanering
De Ajax-selectie werd ‘gesaneerd’, maar de koopwoede bleef. Ook aanvallers werden gehaald – terwijl die vroeger altijd uit de jeugd kwamen. Victor Sikora, Wes-ley Sonck, Nikos Machlas, Tom Soetaars, Yannis Anastasiou, Markus Rosenberg – niemand kon voldoen aan de hoge verwachtingen.
Johan Cruijff werd er „niet vrolijk” van, schreef hij onlangs in De Telegraaf. „Als ik zie hoe Ajax, toch de club van de opleiding, in een jaar tijd zo’n acht dertigers heeft gekocht dan is dat een veeg teken.”
Ook de commissie-Coronel hekelde het kortetermijnbeleid en het feit dat geld is verspild door trainers die hun eigen spelers meenamen. „Mede als gevolg hiervan zijn de resultaten sterk achtergebleven”, stelde de commissie in het rapport Ajax, de weg naar winst.
Jeugd
Nuninga en Swart vinden dat Ajax meer uit de eigen jeugd moet halen. Nuninga: „Die opleiding moet super de luxe zijn.” Swart: „Het pakte bij Ajax altijd goed uit als er noodgedwongen jeugdspelers worden opgesteld. Gooi ze voor de leeuwen. Wat moet je met aankopen als Urzaiz of Luque? Die kwaliteiten hebben we zelf ook, maar het duurt even voordat ze gewend zijn aan het hoogste niveau.”
Coronel stelde vast dat de spelers die van buiten worden aangetrokken bij Ajax „minder rendement en een lager slagingspercentage opleveren dan zelf opgeleide spelers”. Met ‘eigen kweek’ behoort zelfs een Europese beker weer tot de mogelijkheden, is de overtuiging van oud-directeur Arie van Eijden. „Na de successen van de jaren zeventig riepen we bij Ajax ook dat dat nooit meer mogelijk zou zijn. Financieel wonnen we het toen ook niet, maar we zijn altijd inventief geweest. Ajax kan uitblinken met de opleiding.”
Verder wil ik voor de tweede keer wijzen op zeer verstandige uitspraken van Oldenhoff in 2007: Citaat: In de Nieuwe Revu komt voormalig Ajax-directeur Maarten Oldenhof met opvallende uitspraken. "Als we Louis terughalen, verdwijnen onze problemen als sneeuw voor de zon. Jaakke heeft geblunderd toen Van Gaal als technisch directeur in conflict kwam met Koeman. De voorzitter heeft toen helemaal verkeerd gekozen. Hij had die lastige maar o zo waardevolle Van Gaal binnenboord moeten houden."
"Het is nu al twee jaar zo dat ik naar Alkmaar moet om Ajax-voetbal te kunnen zien. Dan is er toch meer één conclusie mogelijk? Geef ons Louis terug."
"Ons aankoopbeleid is al jaren een drama. Er worden te veel spelers van dik in de twintig gekocht van subtoppers. Die jongens kunnen zich niet meer aanpassen, doorschakelen naar een hogere versnelling."
"Voor Sneijder hadden we een vervanger moeten hebben. Aissati. Volgens mij de perfecte nummer 10 voor Ajax. Daar zijn ze te halfslachtig achteraan gegaan. Er is een paar miljoen voor hem geboden, maar voor zo’n speler moet je tien miljoen durven neertellen.
Citaat: Grappig dat je Koeman aanrekent dat hij aankopen deed, terwijl de spelers waar hij het meeste van profiteerde (om maar in jouw termen te spreken) oorspronkelijk ook aankopen waren. Trabelsi, Ibrahimovic, Galásek, Mido, Maxwell, Chivu... ze hadden allemaal gemeen dat ze niet uit de opleiding van Ajax kwamen.
Nog even verder hierop reageren. Het is een godswonder dat Koeman nog gebruik maakte van deze jongens. Zo wilde hij na zijn eerste halfjaar Adriaanse-aankoop Galasek ruilen voor Landzaat. Over Mido zullen we het maar niet hebben. En zo werd Zlatan op de transferlijst gezet. Ook Chivu mocht van Koeman vertrekken om de nodige centjes op te brengen zodat naast Sikora ook plaatsvervanger Stefanovic van Vitesse over kon komen. Gelukkig ging dit niet door, anders had de Pool Zewlakov Maxwell, waar Koeman het in eerste instantie niet zo in zag zitten, vervangen: Koeman na VvhJ-Award voor Maxwell in 2004Citaat: Koeman complimenteerde ook de mensen die hebben gezorgd dat Maxwell naar Ajax kwam. ,,Hij heeft meer gebracht dan we eerst voor mogelijk hielden.
Uiteraard moesten de nieuwe toptalenten, na oa Heitinga en VdV, plaatsmaken voor nieuwe spelers. Geloof het of niet, Witschge, Van Halst en Winter kwamen weer terug in kleedkamer 1. Zij kregen zelfs nog de eer om de ontwikkeling van Maxwell en Van der Vaart te sarren. Bovendien waren voor de nieuwe raspaardjes, oa De Jong en Sneijder, door Koeman geen plaatsje ingeruimd in de selectie. Zij mochten veelal het laatste kwartiertje invallen voor een Winter, een kilometertje van de ArenA.
Juni 2002Citaat: Er zullen geen jeugdspelers van de A1 of Jong Ajax meer doorstromen naar het eerste, zo liet technisch directeur Leo Beenhakker weten tegenover de regionale tv-zender AT5. Steven Pienaar, die al maanden geleden de overstap maakte naar het eerste, en Jelle van Damme die van GBA kwam krijgen dus geen opvolgers.
Tot op heden wist Beenhakker bijna geen spelers uit de veel te grote selectie te verkopen. Fred Grim (keeperstrainer), Serge van de Ban (Dordrecht '90), Christopher Kanu (contract ontbonden), Ole Tobiasen (AZ) en Sergio Hellings (Anderlecht) vormen een select groepje spelers dat Ajax heeft verlaten. Verder is een handjevol spelers verhuurd, voornamelijk aan de filialen GBA en Haarlem. Zodoende is er niet genoeg plaats in de nog steeds overvolle selectie voor de doorstroming van jeugdig talent, dat er wel degelijk is. Eerder deed Beenhakker wel de toezegging dat enkele talenten in de voorbereiding op het nieuwe seizoen mee mogen trainen met de selectie. Te denken valt dan aan verdediger Nigel de Jong, de middenvelders Wesley Sneyder en Stefano Seedorf en aanvaller Nando Rafael. Mogelijk weet een van hen dan alsnog een plaats in de selectie af te dwingen.
In bijna heel Europa heerst een stilte op het transferfront en Ajax is daarop geen uitzondering. De onderhandelingen met Vitesse over Sikora verkeren al een tijdje in een impasse en met de verkoop van spelers wil het ook al niet vlotten. Spelers als Zlatan, Cruz, Ikedia en Knopper die geld zouden moeten opleveren om nieuwe versterkingen van te bekostigen kunnen geen nieuwe club vinden.
Wellicht vraag jij je nu nog steeds af hoe het komt dat Koeman vooral profiteerde van spelers die aangekocht waren. Welnu, dat ligt heel simpel. Spelers uit de eigen jeugd werden mondjesmaat gebruikt, maar de belangrijkste reden brengt mij naar Beenhakker maar vooral naar Adriaanse.
Beenhakker kwam met talloze spelers uit alle hoeken van de wereld aanzetten. Maar Adriaanse zette bij vele al snel een streep door de naam, niet aantoonbaar meer kwaliteit dan de eigen jeugd. Zo was een conflict snel geboren. Beenhakker liet het hier niet bij zitten en zo waren er iedere dag minstens 2 stagairs in Amsterdam te bewonderen. Neem de Australiër Jade North, de Bosniër Radeljic, de Roemeen Stoica en de Kroat Lujubojevic. Verder vele spelers waar we tot op de dag van vandaag niks meer van hebben gehoord en niet de moeite waard zijn op te sommen. Adriaanse zijn scherpe oordeel was dat hij maar van enkele spelers zeker was dat ze wat zouden toevoegen aan Ajax. Ik noem een Trabelsi, Maxwell, Mido, Zlatan. Van dit straffe beleid onder Adriaanse heeft Ajax nog jaren profijt gehad.
http://www.ajax.nl/web/show/id=159902/contentid=16398
Verder nog een column van de terecht meest gewaardeerde voetbaljournalist in Nederland: http://www.viplanet.nl/web/NieuwsItem/6 ... orAjax.htm
Het is misschien handig om uit te zoeken wie er werkelijk verantwoordelijk waren voor aankopen de laatste jaren. Zo valt er te twisten of de onervaren Blind in de jaren onder Wouters wel werkelijk verantwoordelijk is voor het halen van het zooitje ongeregeld, na tips van Cruijff. En over de aankoop Rosenberg, die al gescout werd door Koeman. En de aankoop van Lindenbergh die onder toekomstig td Van Geel werd uitgevoerd. En over de aankoop van Oleguer, na een zegje van Rijkaard. Maar sowieso was Blind het laatste jaar meer een loopjongen dan een echte td. Toch heeft hij Aissati er mooi even doorgedrukt bij Van Basten en kwam Enoh toch nog even op stage.
Nee, Blind is zeker niet gelukkig geweest, maar ik schrijf hem absoluut nog niet af. Hij ziet het belang van de eigen jeugd. Dat heeft hij aangetoond in de korte periode waarin hij bezig was. Zo stuurde hij meteen de nieuwe Rijkaard Maduro in de wei, alsmede Emanuelson.
Misschien wel het grootste probleem bij Ajax zijn de verschillende kampen. Het kamp Van Gaal vs. het kamp Cruijff. De schoolmeesters (Adriaanse, De Mos, Westerhof) contra de praktijkjongens (Van Basten, Jansen, Rijkaard). Een zo lijkt al eeuwig durende strijd die niet alleen binnen Ajax woedt. Zo is het bekvechten tussen De Haan en Cruijff nog steeds gaande.
Ik houd mij voorlopig hier aangaande op de vlakte. Maar ik vraag mij af @Eline, hoe zie jij dit, aangaande de jeugdopleiding? Het is zo dat Cruijff al sinds 1994 de jeugdopleiding van Ajax op de korrel neemt. Ook toen al hekelde hij de schoolmeesters. Zeker niet geheel onterecht, als je sindsdien bijvoorbeeld het aantal doorgestroomde buitenspelers telt. En zijn nou net goede spelers voorin op de flanken misschien wel het belangrijkst in het Ajax-systeem.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat Cruijff in 2000 Rijkaard/Krol voorstelde als trainer ipv Adriaanse. Het is ook niet verwonderlijk dat de voor Kales ingeruilde vriend van Cruijff Van Eijden samen met Leo een dolk door de rug van Van Gaal vriend Co stook.
Ik zal hier later verder op doorgaan… Maar één ding is zeker, er worden soms vieze spelletjes gespeeld bij Ajax. En zeker niet altijd in het belang van Ajax. Er zijn daar rond de Toekomst vele kliekjes, veelal voor eigen belang. Daar zal, nog heviger dan in de huidige selectie, gesaneerd moeten worden, wil men ooit nog een klassieke buitenspeler uit de eigen jeugd in eerste het zien redden. En nee, Elia tel ik niet mee.[/list">
|