| | |
Forum
Onderwerp: Frank de Boer: hoofdtrainer Ajax 1
Maker: 343Bekeken: 34915 Status: InactiefBerichten: 395
|
Auteur
|
Bericht
|
christianeriksen
Forum berichten: 138
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Ma 23 mei 2011 12:22
|
|
Ik ben wel bang dat Frank nu hij Champions League speelt en kampioen is. En verkoop van Suarez, veel transferbudget heeft is dat hij ook een beetje ''like van Basten'' die ook mocht kopen wat hij wou. Maar tot nu doet hij het netjes met 3.2 voor Janssen en 0.6 miljoen voor Boerrigter. En ongeveer 2.4 voor Serero. En eventueel Sigtorsson die zou wel komen voor 3.5 want AZ is ook niet gek en hem transfervrij de deur uit te laten lopen. Maar als je Huntelaar voor 10 miljoen kan krijgen dan moet je dat zeker doen, en een miljoen of 7 voor de Bruyne ook.
|
sincere1983
Forum berichten: 3150
|
Geplaatst: Ma 23 mei 2011 12:27
|
|
10 miljoen voor Huntelaar moet je nooit doen. Ongeacht wie het is.
7 miljoen voor de Bruyne zou nog kunnen als het een positie zou zijn waar we echt tekort komen, maar ook dit is niet het geval.
AJAX is net afgestapt van die belachelijke bedragen, laat dat nou lekker zo blijven.
|
Riejuh
Forum berichten: 7454
|
Geplaatst: Ma 23 mei 2011 12:28
|
|
En weer 23 miljoen euro verlies leiden.. Nee, in Nederland is het onverantwoord om nog transferbedragen boven de 6 miljoen euro te doen. Zeker als het dan nog om 2 spelers gaat die hierboven liggen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2348
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Ma 23 mei 2011 14:32
|
|
De bedragen die zijn neergeteld voor deze spelers zijn heel schappelijk en (behalve Janssen dan, maar die heeft een clausule) marktconform. Het transferbeleid van de Boer moeten we daarom niet vergelijken met het beleid van van Basten.
|
AFCA Niels
Forum berichten: 2138
|
Geplaatst: Di 24 mei 2011 13:36
|
|
Citaat: terug te bekijken.
Heb het nu pas terug gekeken, maar nog steeds heel mooi om te zien.
|
jamesgf
Forum berichten: 420
|
Geplaatst: Di 24 mei 2011 21:47
|
|
Citaat: Verder is Keizer een zeer vervelende man en staat hij op veel punten tegenover Cruijff.
Nou, waarom is Keizer een zeer vervelende man? Waarom reageer je niet op die column? Gaat het boven je hoed? Dit is toch een Ajax-gezinde plek, waarom wordt Keizer een vervelende man genoemd?
Ongeëvenaard. Handjes in de lucht.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Di 24 mei 2011 22:19
|
|
Waarom zou ik nog reageren als jij niet reageert op wat ik zeg? Waarom zou ik met jou nog discussiëren als ik keer op keer jouw argumenten onderuit haal?
Dat dit een Ajax-gezinde plek is betekent nog niet dat je geen kritiek mag uiten op Ajacieden. Zijn spelersloopbaan heeft niets te maken met de mens Keizer en/of zijn kwaliteiten na zijn spelersloopbaan.
Verder ben ik ook helemaal klaar met jou.
Ga verder met Ian zou ik zeggen. Die heeft nog geen antwoord gehad van jou.
|
jamesgf
|
Geplaatst: Di 24 mei 2011 23:14
|
|
Citaat: Waarom zou ik nog reageren als jij niet reageert op wat ik zeg? Waarom zou ik met jou nog discussiëren als ik keer op keer jouw argumenten onderuit haal?
Dat dit een Ajax-gezinde plek is betekent nog niet dat je geen kritiek mag uiten op Ajacieden. Zijn spelersloopbaan heeft niets te maken met de mens Keizer en/of zijn kwaliteiten na zijn spelersloopbaan.
Verder ben ik ook helemaal klaar met jou.
Hehe, grappig. Laten we het toch niet omdraaien, ik ben wel redellijk klaar met jouw simpelheid. Je noemt Keizer een vervelende man, en gebaseerd op wat? Op niets, o ja op Douglas die hij niet op stage liet komen en wat citaatjes in het AD. Lachwekkend, zo bekrompen. Zal wel iets in jou zitten, de stoere jongen willen uithangen en afgeven op anderen. Maar het is hier naar mijn weten wel een Ajax-site en dat doe je niet ongegrond op een grootheid als Keizer. Klaar zijn met mij, prima wat jij wilt, ik wil alleen dat het goed gaat met Ajax en dan zal men de kennis van kunde van een Keizer, Cruijff moeten gebruiken en een Van den Boboog, Jol zo snel mogelijk moeten lozen. Daar sta ik voor. Jij staat voor het opnoemen van Stapleton, Sorenson en Douglas en tot voor een paar maandjes geleden verdedigen van de populaire Jol en Van den Boog. Hmm… met ondeskundigheid ben ik snel klaar, daarom inderdaad snel over naar Ian.
Citaat: Klopt, maar juist doordat de Boer in korte tijd, het één en ander moest corrigeren (hij had geen lange zomerstop met aankopen, maar in plaats daarvan een korte winterstop) is dat juist een goede prestatie.
Geen lange zomerstop nee, maar dat betekent niet dat je dan alles gelijk recht kunt
breien, iets wat bovendien niet eens krom was. Van Basten moest beginnen op niets. Het was duidelijk dat er heel veel (noodgedwongen) veranderd moest worden. Rommedahl kreeg de voorkeur boven Suarez onder Koster, diezelfde Rommedahl mocht bij de binnenkomst van Van Basten gelijk vertrekken, net als de net aangekochte Luque en Kennedy. En zo zijn er nog meer voorbeelden. Het is kul dat Van Basten lekker z'n gang kon gaan, met een paar goeie aankoopies op het goede pad was geweest. Hij heeft Vertonghen naar het centrum gehaald, speelde onder Koster linksback. Van der Wiel in de basis gezet, rechtsback gemaakt. Aardig wat jeugdspelers laten debuteren, beter was er niet voorhanden. Emanuelson als hangend linksbuiten waar hij voor het eerste langere tijd goed presteerde. Anita voor het eerst vast op het middenveld, ene Enoh bleek ook te kunnen voetballen, Aissati functioneerde op een gegeven moment geweldig en leek op die kleine Issy onder Guusie. Dat hij uiteindelijk op ongeveer dat elftal kwam, vond ik nog best knap. Absoluut het maximale uit die selectie van toen gehaald.
Citaat: Jij kan het misschien niet wonderlijk vinden, het is op basis van de gespeelde wedstrijden ook niet altijd adembenemend geweest, maar het is toch zeker bijzonder.
Kijk, Frank de Boer heb ik heel hoog zitten, het referentiekader is misschien wat anders. Ik had niet anders verwacht dan dat hij Eriksen in de basis zou zetten, jeugdspelers door zou laten stromen (die hij dus beter dan wie dan ook kent) en hen allemaal belangrijk zou maken. Vond het alleen nog relatief laat het moment dat hij begon met de punt naar achter, met Anita op het middenveld, maar het heeft gelukkig geen grote gevolgen gehad. De Boer heeft logische dingen gedaan en daar verdient hij opzeker schouderklopjes voor en het landskampioenschap is meer op zijn conto dan wie dan ook binnen Ajax, maar veel meer ook niet. De Boer had de mogelijkheid veel goed te maken, want wat was er ongelofelijk veel fout gegaan onder Jol en dat heeft hij erg goed gedaan. Klaar. Ik zei al eerder, ik denk niet dat de visie van De Boer en die van Wouters, Van Basten zoveel verschillen. Als zij met de A1 hadden gewerkt hadden ze ook wel spelers door laten komen.
Citaat: Maar de omzettingen waren accentverschillen en niet (zoals vaak onder van Basten) rigoureuze ingrepen.
Jawel, maar de situaties zijn totaal onvergelijkbaar. Als Van Basten in het begin een paar accentverschillen had gepleegd, hadden we nog met Silva als rechtsback gespeeld, Rommedahl en Kennedy op de flanken. Het spelersmateriaal was werkelijkwaar beroerd toen hij aankwam, wat hij weliswaar niet met veel goede spelers heeft aangevuld. Kijken we naar de selectie van 2008/2009.
Verdedigers
Toby Alderweireld
Daley Blind
Urby Emanuelson
George Ogararu (Roemenië)
Oleguer Presas (Spanje)
Robbert Schilder
Bruno Silva (Uruguay)
Donovan Slijngaard
Thomas Vermaelen (België)
Jan Vertonghen (België)
Gregory van der Wiel
Rob Wielaert
En allemaal 2,3 jaar jonger he? Tsja, volgens mij begon-ie met vijf verdedigers (Van der Wiel, Silva, Oleguer, Vermaelen, Vertonghen) aan het seizoen. Povertjes, waarbij de kwaliteit mogen we zeggen te wensen overliet, zoals in elke linie. Blind, Emanuelson en Schilder speelden linksback, waarna Vermaelen het seizoen op die positie uiteindelijk afsloot. Maar wie had er anders moeten spelen? Vertonghen zoals het seizoen daarvoor? Speelde echter centraal achterin met Oleguer en raakte later zwaar geblesseerd. Het omscholen van Van der Wiel tot rechtsback was een goeie, met als gevolg dat de net gekochte Silva d‘r naast kwam te staan.
Middenveld:
Ismail Aissati
Vurnon Anita
Mitchell Donald
Eyong Enoh (Kameroen)
Gabriel Garcia de la Torre (Spanje)
Jan-Arie van der Heijden
Siem de Jong
Rasmus Lindgren (Zweden)
Jeffrey Sarpong
Evander Sno
Middenveld dan. Beroerd, beroerd en nog eens beroerd. En je moet het zoals altijd in het juiste perspectief zien. In 2006/07 werd er nog met Davids, Heitinga, Sneijder, Gabri gespeeld en in de aanval Babel en Huntelaar. Totaal veranderd en in het overgangsjaar onder Koster werd er ook al niets opgebouwd. Perez werd teruggehaald voor de creativiteit en werd er al snel uitgespeeld door debutant De Jong, terwijl Luque niets bracht en Lindgren ook niet veel schwung erin bracht. Kijk, je kan wel verwachten dat Van Basten gelijk een winningteam had opgesteld, maar wat had hij dan moeten doen? Vertel het me maar. Ik kijk maar vooral naar waar Van Basten uiteindelijk op uitkwam, met Aissati toen hij fit was, Anita en Enoh op het middenveld, beter kon ik het mij ook niet bedenken. Ajax speelde enkele wedstrijden van zeer hoog niveau en ik weet waar het op stukliep. Grundsatzlich, zijn aakopen. Cvitanich en Sulejmani die met Suarez uitblonken in balverlies en schijnmeeverdedigen en Oleguer en Wielaert die toch vooral graag naar achter liepen: gevolg (voetballend kabouter-) middenveld, ookwel graadmeter van je elftal, de dupe. Maar hij kon die aankopen natuurlijk moeilijk ernaast zetten, wat hij met Oleguer echter wel zo nu en dan deed. Maar toen Cvitanich weer fit was en in de plaats van Emanuelson ging spelen en je dus de aanval Suarez, Cvitanich, Sulejmani kreeg, ging het helemaal fout.
Aanval:
Kennedy Bakircioglu (Zweden)
Darko Bodul (Servië)
Dario Cvitanich (Argentinië)
Klaas Jan Huntelaar
Leonardo (Brazilië)
Javier Martina
Dennis Rommedahl (Denemarken)
Luis Suárez (Uruguay)
Miralem Sulejmani (Servië)
Marvin Zeegelaar
De aanval was op voorhand Suarez, Huntelaar, Sulejmani. Dat vond zo’n beetje iedereen die ik hoorde geweldig. Sulejmani raakte al snel geblesseerd, hamstrings tegen Feyenoord dacht ik en was sowieso al te dik. Huntelaar vertrok in de winterstop. Sarpong werd vaak op links opgesteld. Wie had hij anders op moeten stellen? Hij liet Zeegelaar, Martina debuteren en uit armoe ook Bodul. Cvitanich had hij ook zelf gehaald en bleek ook niet veel soeps, alles bij elkaar opgeteld een knap waardeloze aanval die het moest hebben van de ingevingen van de jonge Suarez en de spaarzame momenten van Sulejmani. Uiteindelijk was het nog aardig bedacht door Van Basten met Emanuelson die hangend links werd geïntroduceerd en Sulejmani en Suarez voorin. Iets beters had ik niet kunnen bedenken.
Het is toch wel duidelijk zo? De trainers na hem hadden het voordeel dat de gedebuteerde 19-jarige Alderweireld en Vertonghen ervaring in het centrum hadden opgedaan, de 19-jarige Van der Wiel opkwam op rechtsbackpositie, de 19-jarige Anita vast op het middenveld kwam te staan en aan eenieder zijn kwaliteiten toonde, Enoh was geïntroduceerd. Allemaal jonge gasten, Enoh ook 22, 23 en uit Afrika. De 19-jarige Sulejmani en 21-jarige Suarez voorin en dan moest de 23-jarige Emanuelson voor de balans zorgen, hoezo onervaren? En voor het eerst zo samenspelend, hoezo raar opkijken van wisselvalligheid? En dat is helemaal niet zo erg, wel echter als je erin gaat met het idee prijzen te willen winnen, gelijk resultaat te behalen. Maar niet zo erg doordat je voor op de lange termijn er heel veel uit kan halen, je ziet immers door die fouten wel gelijk wie er geschikt is voor het niveau en wie niet. Hoe ze er mee omgaan, of ze het oppikken. Geloof mij maar dat het seizoen 08/09 heel leerzaam is geweest voor die spelers, heeft Jol van kunnen profiteren. Van Basten was een beetje overmoedig, had er veel zin in na het intense EK met geweldige jongens als Van Persie, Sneijder. Is toch wat anders dan Suarez en Kennedy.
Citaat: Ik zeg ook niet dat Ajax net als AZ een uitgebalanceerde selectie had en kampioen had moeten worden. Al had van Basten dat met 35 miljoen transfergeld wel kunnen creëren.
Het staat als een paal boven water dat-ie meer met dat geld had moeten doen, hij is er ook aan ten onder gegaan, liet Sulejmani even op 10 spelen omdat-ie naar eigen zeggen daar zo goed zou functioneren met zijn tatoeage in zijn nek, maar volgens mij is dat niet de essentie van het probleem. Essentie van het probleem was dat Ajax een gebrek aan creativiteit had op het middenveld na het vertrek van Sneijder en een totaal gebrek aan klasse voorin. Iets waar de opleiding van Ajax altijd wel garant voor stond, ontbrak dus. Dát is voor mij het probleem, Ajax moet geen 35 miljoen euro uit te geven, dan raakt het altijd in problemen, das een abc’tje. Ajax behoort het ook niet te doen, hoezo 35 miljoen uitgeven? We hebben toch een topopleiding (dus niet) die garant staat voor toptalent?
Citaat: Wel vond ik dat er dat seizoen teveel schandelijke nederlagen waren. Om er een paar op te noemen. Dat had ook met de selectie die van Basten wel had, kunnen worden voorkomen.
- 5-2 tegen Heerenveen,
- 1-0 tegen Volendam (in de beker),
- 4-1 tegen Vitesse,
- 6-2 tegen PSV en
- 4-0 tegen Sparta.
Ach, als Heerenveen het op de heupjes krijgt in een winters landschap kan het een heel naar avondje worden, daar keek ik helemaal niet van op. En die nederlaag tegen Volendam met een debuterende Zeegelaar was er één om heel snel te vergeten, maar dat waren die bekerwedstrijden vorig seizoen tegen Dordrecht, AGOVV en weet ik veel welke clubs nog meer, toen het net wél goed ging, terwijl het ook de andere kant op kon gaan, toch ook? Nogmaals, een gebrek aan creativiteit en simpelweg klasse zorgen ervoor dat je niet zo’n dramatische wedstrijd speelt. Tegen Vitesse werd het tactisch omgegooid, verwachtte ik ook al een nederlaag. En tegen PSV en Sparta werd er simpelweg verloren omdat voorin geen bal werd vastgehouden en men daarachter totaal overlopen werd. De reden dat Cvitanich gekocht is zou ik nog steeds graag willen horen, want hij heeft Van Basten eigenhandig de das omgedaan door om de haverklap de bal van z’n voet te laten springen en zich keer op keer zo snel mogelijk te laten vallen. Werd in de rust tegen Sparta gewisseld, toen het kwaad al was geschied met de jonge selectie. En Suarez die een gele kaart ontvangt in dezelfde wedstrijd voor een schwalbe terwijl de week erna de beslissingswedstrijd tegen Twente is verraadt ook al geen klasse. Werkelijk, als ik er zo op terugkijk is het nog best knap dat wat er in die wedstrijden rond Marseille is uitgeperst, echt het maximale. Onder Jol heb ik zulke wedstrijden en zoveel voetballende progressie niet gezien.
|
AFCA Niels
|
Geplaatst: Di 24 mei 2011 23:36
|
|
Probleem bij Van Basten was gewoon dat er geen vooruitgang was in de prestaties en het team en iedereen kon ruiken dat de band met de spelersgroep nou ook niet echt super was. Hij heeft sommige dingen heel goed gezien, maar andere dingen weer heel fout aangepakt. Het is jammer dat zijn trainersschap bij Ajax maar zo kort geduurd heeft, maar hij heeft als beginnend trainer veel verantwoordelijkheid gekregen. Die verantwoordelijkheid heeft hij ook genomen en met alle plezier 35 miljoen euro erdoor heen geramd. Wanneer je dat doet, moge het duidelijk zijn dat het verwachtingspatroon net zo hoog wordt als die verantwoordelijkheid die je hebt genomen.
|
jamesgf
|
Geplaatst: Di 24 mei 2011 23:44
|
|
Citaat: Probleem bij Van Basten was gewoon dat er geen vooruitgang was in de prestaties en het team en iedereen kon ruiken dat de band met de spelersgroep nou ook niet echt super was. Hij heeft sommige dingen heel goed gezien, maar andere dingen weer heel fout aangepakt. Het is jammer dat zijn trainersschap bij Ajax maar zo kort geduurd heeft, maar hij heeft als beginnend trainer veel verantwoordelijkheid gekregen. Die verantwoordelijkheid heeft hij ook genomen en met alle plezier 35 miljoen euro erdoor heen geramd. Wanneer je dat doet, moge het duidelijk zijn dat het verwachtingspatroon net zo hoog wordt als die verantwoordelijkheid die je hebt genomen.
Vind je het niet raar dat hij 35 miljoen heeft mogen uitgeven? En dat hij de volledige schuld krijgt, terwijl het in overeenstemming met de directie is gegaan? Ajax was in korte tijd spelers als Sneijder, Babel, De Mul, Maduro, Grygera, Heitinga, Stam, Davids kwijtgeraakt en kreeg daar Delorge, Kuffour, Lindgren, Silva, Urzaiz, Perez, Luque, Rommedahl, Kennedy, Colin enz. voor terug. Begin er maar aan! En dat de band niet geweldig was met de spelersgroep zegt mij dan ook niets. Met het Spaanse kliekje Suarez, Silva, Oleguer, Leonardo een slechte of goede band hebben interesseert mij niets, wel hoe de samenwerking was met een Vermaelen, Vertonghen, Van der Wiel en Emanuelson.
|
AFCA Niels
|
Geplaatst: Di 24 mei 2011 23:52
|
|
Dat laatste wat je zegt bevestigd dan voor mij alleen maar dat je alleen de positieve dingen van die periode wilt zien. Je moet naar het seizoen over het algemeen kijken. Natuurlijk is het belachelijk dat hij zoveel geld mocht uitgeven, maar betekend dat dan opeens dat hij geen verantwoording hoeft af te leggen over welke spelers hij heeft aangetrokken en wat ze presteren?
|
jamesgf
|
Geplaatst: Wo 25 mei 2011 00:05
|
|
Citaat: Dat laatste wat je zegt bevestigd dan voor mij alleen maar dat je alleen de positieve dingen van die periode wilt zien. Je moet naar het seizoen over het algemeen kijken. Natuurlijk is het belachelijk dat hij zoveel geld mocht uitgeven, maar betekend dat dan opeens dat hij geen verantwoording hoeft af te leggen over welke spelers hij heeft aangetrokken en wat ze presteren?
Ik heb in in al die tijd maar een aantal goede transferperiodes meegemaakt. Onder Koning Co was een goeie, maar toen werd er ook aan een langetermijnbeleid gewerkt en kreeg hij vantevoren de tijd. Van Basten is er met een verkeerde instelling ingegaan. Had meer talenten als Aissati, Enoh, Sulejmani en Eriksen moeten kopen, hij wilde ook bijvoorbeeld Elia en een Gourcuff halen/huren. Dat Cvitanich is gekomen is een raadsel, Sno een wonder. Oleguer werd geadviseerd door Rijkaard en in een goed draaiend elftal kan-ie ook wel meedoen als mandekkertje. Presteerde op zich niet eens zo slecht naast Vertonghen in de eerste seizoenshelf. Wielaert kwam vooral in samenspraak met directie, lees maar terug wat Van den Boog zei toen er werd gesproken over wat er bij Ajax ontbrak. Ervaring, leiderschap, mentale weerbaarheid. Wielaert moest komen. Van Basten wilde al die tijd Elia en dan met Emanuelson linksback, Vermaelen in het centrum had het er beter uitgezien. Ik blijf erbij, Van Basten is zo slecht nog niet en er treffen meer dan hem blaam in die periode. Meer niet en ik heb het ook wel eens anders gezien.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Wo 25 mei 2011 09:32
|
|
Citaat:
Geen lange zomerstop nee, maar dat betekent niet dat je dan alles gelijk recht kunt
breien, iets wat bovendien niet eens krom was. Van Basten moest beginnen op niets. Het was duidelijk dat er heel veel (noodgedwongen) veranderd moest worden. Rommedahl kreeg de voorkeur boven Suarez onder Koster, diezelfde Rommedahl mocht bij de binnenkomst van Van Basten gelijk vertrekken, net als de net aangekochte Luque en Kennedy.
Dat is feitelijk onjuist. Destijds speelde Suarez nog vooral aan de linkerkant (zoals dat ook bij Groningen het geval was). Rommedahl werd aan de rechterkant opgesteld, aangezien Luque bij Ajax al snel was mislukt. Suarez speelde 33 wedstrijden dat seizoen. Dan ben je in mijn ogen niet gepasseerd door je trainer.
Rommedahl, speelde tijdens het seizoen ten Cate/Koster inderdaad ondermaats en ook de eerste maanden onder van Basten was dat het geval, maar onder Jol vorig seizoen bleek hij toch nog een bruikbare kracht voor Ajax. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Sarpong en Leonardo, die onder van Basten dikwijls werden opgesteld.
Citaat: En zo zijn er nog meer voorbeelden. Het is kul dat Van Basten lekker z'n gang kon gaan, met een paar goede aankoopies op het goede pad was geweest. Hij heeft Vertonghen naar het centrum gehaald, speelde onder Koster linksback. Van der Wiel in de basis gezet, rechtsback gemaakt. Aardig wat jeugdspelers laten debuteren, beter was er niet voorhanden. Emanuelson als hangend linksbuiten waar hij voor het eerste langere tijd goed presteerde. Anita voor het eerst vast op het middenveld, ene Enoh bleek ook te kunnen voetballen, Aissati functioneerde op een gegeven moment geweldig en leek op die kleine Issy onder Guusie. Dat hij uiteindelijk op ongeveer dat elftal kwam, vond ik nog best knap. Absoluut het maximale uit die selectie van toen gehaald.
Van Basten had een aantal geniale vondsten, waar we hem ook nu nog voor mogen prijzen, maar ik ben het niet met je eens dat hij maximaal presteerde. Daarvoor waren de resultaten te wisselvallig. Deze wisselvallige resultaat waren het gevolg van het continu veranderen van vooral het middenveld, waardoor er weinig automatismen gekweekt konden worden. Juist deze automatismen moet je niet onderschatten. Trainers als Co Adriaanse, Louis van Gaal en Gert-Jan Verbeek, zijn daar iedere training mee bezig en zij presteren dan ook vaak maximaal. Opvallend vind ik dat Van Basten, zowel als bondscoach (hij heeft zo'n beetje iedere speler die ook maar een beetje in vorm was opgeroepen voor oranje) als als clubcoach veel tijd nodig heeft gehad, om tot een ideale samenstelling van zijn team te komen (en ook daarna twijfelde hij nog). In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Boer, die zijn beeld van de elftalsamenstelling al snel helder had. Bij de Boer gaat het denken voorafgaand aan het handelen, terwijl bij van Basten het handelen (uitproberen) vooraf gaat aan het denken. Dat geëxperimenteer kost je uiteindelijk ook punten.
Bovendien blijft een heikel punt de besteding van 35 miljoen euro. Daarmee had hij het elftal toch zeker een stap verder kunnen brengen.
Citaat: De Boer had de mogelijkheid veel goed te maken, want wat was er ongelofelijk veel fout gegaan onder Jol en dat heeft hij erg goed gedaan. Klaar. Ik zei al eerder, ik denk niet dat de visie van De Boer en die van Wouters, Van Basten zoveel verschillen. Als zij met de A1 hadden gewerkt hadden ze ook wel spelers door laten komen.
Feit is dat zij dat niet hebben gedaan. Van Basten, had ook zijn technische staf anders kunnen neerzetten. In plaats van van het Schip en Witschge had hij ook een assistent kunnen aanstellen die wel zicht had op jong Ajax en de A1. Bovendien gaat het niet alleen om visie, maar ook om missie.
Citaat: Jawel, maar de situaties zijn totaal onvergelijkbaar. Als Van Basten in het begin een paar accentverschillen had gepleegd, hadden we nog met Silva als rechtsback gespeeld, Rommedahl en Kennedy op de flanken. Het spelersmateriaal was werkelijkwaar beroerd toen hij aankwam, wat hij weliswaar niet met veel goede spelers heeft aangevuld.
Van Basten greep niet alleen rigoureus in ten opzichte van keuzes gemaakt door vorige trainers (dat deed de Boer in feite ook), maar greep vooral rigoureus in ten opzichte van zijn eigen keuzes. Dat schept een enorme verwarring en zorgt dat je nooit automatismen kan kweken. Een goed voorbeeld: Lindgren was een tijdje aanvoerder onder van Basten, maar nadat hij terugkwam van zijn blessure mocht hij zelfs niet meer meedoen. Op het middenveld was maar één vastigheidje en dat was dat Enoh werd opgesteld.
Betreft het spelersmateriaal geef ik je gelijk (al waren de weggestuurde Perez en Davids bruikbare spelers geweest), maar dan moeten we vooral kijken naar de periode van ten Cate en van Geel. Beide heren kregen het gezamenlijk namelijk voor elkaar om spelers te halen als: Leonardo, Ogararu, Colin, Delorge, Bakircioglu, Luque en Urzaiz. Spelers die stuk voor stuk zijn mislukt en talent in de weg moeten hebben gestaan. Dus ook Koster had het al zwaar als coach. Komt nog bij dat ook Davids geblesseerd was geraakt in de voorbereiding (geen scheenbeschermers) en Stam op zijn laatste benen liep en zijn carrière beëindigde.
Wat Koster betreft was de aankoop van Lindgren nog te begrijpen, maar voegden Silva en Kuffour (laatste kunstje van Jaakke) ook weinig toe aan de ploeg.
Citaat: En allemaal 2,3 jaar jonger he? Tsja, volgens mij begon-ie met vijf verdedigers (Van der Wiel, Silva, Oleguer, Vermaelen, Vertonghen) aan het seizoen. Povertjes, waarbij de kwaliteit mogen we zeggen te wensen overliet, zoals in elke linie. Blind, Emanuelson en Schilder speelden linksback, waarna Vermaelen het seizoen op die positie uiteindelijk afsloot. Maar wie had er anders moeten spelen? Vertonghen zoals het seizoen daarvoor? Speelde echter centraal achterin met Oleguer en raakte later zwaar geblesseerd. Het omscholen van Van der Wiel tot rechtsback was een goede, met als gevolg dat de net gekochte Silva d‘r naast kwam te staan.
Ik kan er niet omheen dat de verdediging die van Basten destijds geformeerd heeft met van der Wiel, Vertonghen en Vermaelen een perfecte keuze is geweest. In geval van van der Wiel en Vertonghen plukken we daar ook nu nog de vruchten van. Echter juist de aankopen van van Basten, Oleguer en Wielaert zijn nooit tot wasdom gekomen. Persoonlijk denk ik dat van Basten zijn geld anders had moeten besteden, want ook nu zit Ajax nog dun in de verdedigers, hoewel er met Boilesen weer nieuwe aanwas is. Als van Basten van de 35 miljoen die hij had te besteden 10 miljoen had uitgegeven voor betere verdedigers had het plaatje er nog beter uitgezien.
Citaat: Middenveld dan. Beroerd, beroerd en nog eens beroerd. En je moet het zoals altijd in het juiste perspectief zien. In 2006/07 werd er nog met Davids, Heitinga, Sneijder, Gabri gespeeld en in de aanval Babel en Huntelaar. Totaal veranderd en in het overgangsjaar onder Koster werd er ook al niets opgebouwd. Perez werd teruggehaald voor de creativiteit en werd er al snel uitgespeeld door debutant De Jong, terwijl Luque niets bracht en Lindgren ook niet veel schwung erin bracht.
Van Basten had nog steeds de beschikking over Gabri en had dat seizoen nog steeds de beschikken kunnen hebben over Perez en Davids, die hij zelf heeft weggestuurd. Bovendien ging van Basten van start met Sulejmani op 10. Als ik één ding zeker weet, dan is het dat Perez het op die positie beter had gedaan.
Citaat: Cvitanich en Sulejmani die met Suarez uitblonken in balverlies en schijnmeeverdedigen
Daar maak je een goed punt, met name tegen Heracles was het verschrikkelijk.
Citaat: Maar hij kon die aankopen natuurlijk moeilijk ernaast zetten.
Dus heeft hij het transferbudget totaal verkeerd besteed.
Citaat: De aanval was op voorhand Suarez, Huntelaar, Sulejmani. Dat vond zo’n beetje iedereen die ik hoorde geweldig. Sulejmani raakte al snel geblesseerd, hamstrings tegen Feyenoord dacht ik en was sowieso al te dik.
Feitelijk onjuist, dat is waar hij later in het seizoen pas op kwam. Sulejmani begon op 10, met een 10 op zijn shirt (dat bepaald toch echt de trainer) en een 10 in zijn nek. Je kunt mij niet vertellen, dat hij dan als links of rechtsbuiten is gehaald. Juist de kwalitatief mindere spelers als Sarpong en Leonardo werden opgesteld op de flank naast Huntelaar en Suarez. Daarnaast was Sulejmani niet alleen te dik, maar bleef dat seizoen en het seizoen erna ook te dik. Het tekort schieten in de begeleiding van de duurste Ajaxspeler ooit, zowel professioneel als privé, mag van Basten toch wel worden aangerekend (al had hij nooit zoveel mogen kosten).
Citaat: Het is toch wel duidelijk zo? De trainers na hem hadden het voordeel dat de gedebuteerde 19-jarige Alderweireld en Vertonghen ervaring in het centrum hadden opgedaan, de 19-jarige Van der Wiel opkwam op rechtsbackpositie, de 19-jarige Anita vast op het middenveld kwam te staan en aan eenieder zijn kwaliteiten toonde, Enoh was geïntroduceerd. Allemaal jonge gasten, Enoh ook 22, 23 en uit Afrika. De 19-jarige Sulejmani en 21-jarige Suarez voorin en dan moest de 23-jarige Emanuelson voor de balans zorgen, hoezo onervaren? En voor het eerst zo samenspelend, hoezo raar opkijken van wisselvalligheid?
Sulejmani is dat seizoen eerder achteruit gegaan in zijn ontwikkeling, dan vooruit, maar verder heb je gelijk. Ik geloof ook zeker dat het leerzaam is geweest.
Citaat: Het staat als een paal boven water dat-ie meer met dat geld had moeten doen, hij is er ook aan ten onder gegaan, liet Sulejmani even op 10 spelen omdat-ie naar eigen zeggen daar zo goed zou functioneren met zijn tatoeage in zijn nek, maar volgens mij is dat niet de essentie van het probleem. Essentie van het probleem was dat Ajax een gebrek aan creativiteit had op het middenveld na het vertrek van Sneijder en een totaal gebrek aan klasse voorin. Iets waar de opleiding van Ajax altijd wel garant voor stond, ontbrak dus.
Sulejmani is als 10 gehaald en de creatievere Perez (die een seizoen later kampioen werd met Twente) werd als 10 weggestuurd door van Basten. Volgens mij is dat juist de essentie van het probleem voor dat seizoen dat je hier schetst. Dat de jeugdopleiding dan geen kwaliteit levert is een nog groter probleem, maar daar kunnen we hoofdcoaches niet op afbranden. Daarvoor hebben we nu Cruijff.
Citaat: Ajax moet geen 35 miljoen euro uit te geven, dan raakt het altijd in problemen, das een abc’tje. Ajax behoort het ook niet te doen, hoezo 35 miljoen uitgeven? We hebben toch een topopleiding (dus niet) die garant staat voor toptalent?
Mee eens, maar volgens mij sta jij vooraan aan de rij om Narsingh op te halen, bij een club die altijd het maximale vraagt voor een speler.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Wo 25 mei 2011 09:42
|
|
Citaat: [Had meer talenten als Aissati, Enoh, Sulejmani en Eriksen moeten kopen.
Eens over Aissati, Enoh en Eriksen, maar Sulejmani had nooit mogen komen voor 16 miljoen.
Citaat: Dat Cvitanich is gekomen is een raadsel, Sno een wonder.
En die drie samen was al de helft van het budget..
Citaat: Oleguer werd geadviseerd door Rijkaard en in een goed draaiend elftal kan-ie ook wel meedoen als mandekkertje. Presteerde op zich niet eens zo slecht naast Vertonghen in de eerste seizoenshelf. Wielaert kwam vooral in samenspraak met directie, lees maar terug wat Van den Boog zei toen er werd gesproken over wat er bij Ajax ontbrak. Ervaring, leiderschap, mentale weerbaarheid. Wielaert moest komen. Van Basten wilde al die tijd Elia en dan met Emanuelson linksback, Vermaelen in het centrum had het er beter uitgezien. Ik blijf erbij, Van Basten is zo slecht nog niet en er treffen meer dan hem blaam in die periode. Meer niet en ik heb het ook wel eens anders gezien.
Behalve dat Oleguer te langzaam en te duur is (salaris) ben ik het met je eens dat hij niet onder deed voor Wielaert. Echter dit is toch niet iemand die je de leiding over de Ajax-defensie toevertrouwd? Gelukkig is de kwalitatief betere en jongere Alderweireld doorgebroken, want anders hadden we op die positie nog steeds geen kwaliteit.
De zet om Vermaelen linksback te zetten was in mijn ogen uitstekend. Juist omdat Vermaelen juist in het centrum nog weleens een steekje liet vallen (ook nu nog bij Arsenal) en Emanuelson daar al dikwijls door het ijs was gezakt.
|
jamesgf
|
Geplaatst: Wo 25 mei 2011 11:31
|
|
Citaat: Dat is feitelijk onjuist. Destijds speelde Suarez nog vooral aan de linkerkant (zoals dat ook bij Groningen het geval was). Rommedahl werd aan de rechterkant opgesteld, aangezien Luque bij Ajax al snel was mislukt. Suarez speelde 33 wedstrijden dat seizoen. Dan ben je in mijn ogen niet gepasseerd door je trainer.
Hmm.. Ik kan mij voor de geest halen dat Suarez heel wat keren op de bank zat. En doordat Suarez natuurlijk nooit geblesseerd raakt zal hij best nog wel eens bijna alle wedstrijden gespeeld kunnen hebben. Maar de positie van Suarez was bepaald niet onbetwistbaar, niet voor niets was hij ontevreden.
Citaat: Van Basten had een aantal geniale vondsten, waar we hem ook nu nog voor mogen prijzen, maar ik ben het niet met je eens dat hij maximaal presteerde. Daarvoor waren de resultaten te wisselvallig. Deze wisselvallige resultaat waren het gevolg van het continu veranderen van vooral het middenveld, waardoor er weinig automatismen gekweekt konden worden. Juist deze automatismen moet je niet onderschatten.
Het middenveld stond juist met Aissati, Anita en Enoh op een gegeven moment. Door de matige aanval en verdediging verzoop men aldaar. Met de komst van Cvitanich in plaats van Emanuelson en Wielaert in plaats van de geblesseerde Vertonghen ging het van kwaad tot erger.
Citaat: In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Boer, die zijn beeld van de elftalsamenstelling al snel helder had.
Jawel, maar kijk dan naar de selecties. De Boer hoefde maar Eriksen in de basis te zetten en een paar buitenspelers door te laten stromen en zat er al meer lijn en creativiteit in. Jol wilde van geen wijken weten, liet bepaalde spelers zelfs falen om zo later aan een transferbudget te kunnen komen. Weet je nog, als ik een zak van 10 miljoen krijg, worden we kampioen, dat soort kreten. We hebben geen buitenspelers. Die waren er wel, maar niet van een bepaalde kwaliteit waar je heel ver meekomt, een Verhoek is toch een paar klassen beter dan een Ebecillio, Ozbilliz en Jozefzoon. Jol gokte erop dat hij in de winterstop mocht investeren, om Verhoek en nog een paar spelers te halen. Gelukkig niet gebeurd.
Citaat: Een goed voorbeeld: Lindgren was een tijdje aanvoerder onder van Basten, maar nadat hij terugkwam van zijn blessure mocht hij zelfs niet meer meedoen. Op het middenveld was maar één vastigheidje en dat was dat Enoh werd opgesteld.
Maar Ajax had dan ook veel net-niet-spelers, ik noem ook een Gabri die een bepaalde status had, wie had hij anders aanvoerder moeten maken? Lindgren kende hij nog van Jong Ajax, was helemaal niet zo’n verkeerde keuze. En dat-ie er later niet echt meer in voorkwam was logisch met het topmiddenveld Aissati, Anita en Enoh dat ontstond. Van Basten heeft veel moeten experimenteren om te zien wat de kwaliteiten en minpunten van spelers waren. Jol heeft kunnen zien dat bepaalde spelers in bepaalde omstandigheden tekortschoten en aan de andere kant bepaalde spelers (bijv. de drie eerder genoemde) in een voetballend elftal wel goed konden functioneren. En Jol heeft daar eigenlijk niet veel gebruik van gemaakt en ging het met de maand bergafwaarts, terwijl velen zoals een 343 merkwaardig genoeg met de maand meer overtuigd raakte en het natjes in de broek kregen toen Jol dreigde te vertrekken in de zomerstop. Ik ben er eerlijk gezegd van overtuigd dat als Van Basten desondanks was gebleven, we meer waren opschoten met Ajax dan die anderhalf jaar onder Jol. Maar het is goed zo, met Frank en aanhang achter hem gaat het weer de goede kant op.
Citaat: Echter juist de aankopen van van Basten, Oleguer en Wielaert zijn nooit tot wasdom gekomen.
Die aankoop van Wielaert wil ik niet in z’n geheel op Van Basten afschuiven, hoewel-ie wel natuurlijk hoofdverantwoordelijke was. Zoals eerder gezegd is destijds alles in samenspraak gegaan en was er een breed front voor Wielaert, men mistte leiderschap en ervaring. En Oleguer konden vele billijken en gezien de leeftijden van de verdedigers (Greg 19, Toby 19, Jantje 21, Thomas 22, Blind 18, Emanuelson 23 zo ongeveer) was het met zijn leeftijd ook geen overbodige luxe. Ik zeg niet dat je op leeftijd moet selecteren, maar je kon ook weer niet heel dat seizoen met Van der Wiel, Toby, Jan en Thomas spelen. Aan het eind van het seizoen en begin volgend seizoen toen Toby gedebuteerd had, Wiel in het Nederlands elftal en Vertonghen terugkwam was het een ander verhaal. Toen kon het pas. En vergeet niet dat Jol nog begon met Wielaert in de basis he...
Citaat: Persoonlijk denk ik dat van Basten zijn geld anders had moeten besteden, want ook nu zit Ajax nog dun in de verdedigers, hoewel er met Boilesen weer nieuwe aanwas is.
Volgens mij wilde Van Basten destijds die Branislav Ivanovic van Moskou ofzo halen, nu Chelsea. En ook een Oostenrijks talent was in de picture. Maar vertel me welke verdedigers er dan hadden moeten komen, vanaf pakwek 25-29 jaar. In die categorie grijp je altijd mis en dat heeft Ajax ook altijd gedaan. Chivu en Maxwell kwamen ook met 18, 19 jaar.
Citaat: Als van Basten van de 35 miljoen die hij had te besteden 10 miljoen had uitgegeven voor betere verdedigers had het plaatje er nog beter uitgezien.
Tsja, Ivanovic voor 10 miljoen had Van Basten voor getekend, me dunkt. Maar dan nog, had Ajax dan geweldig gespeeld? En als Elia ook was gekomen? Het had stukken beter geweest natuurlijk, maar het geëxperimenteer was ook dan niet van de lucht geweest. Je moet spelers van 18, 19 als Alderweireld, Anita, Van der Wiel, Aissati, Sulejmani inpassen en dat gaat niet zonder slag of stoot, zeker niet in een elftal dat al jaren geen elftal was en waar het aan klassespelers ontbrak. Moet je onder ogen zien.
Citaat: Van Basten had nog steeds de beschikking over Gabri en had dat seizoen nog steeds de beschikken kunnen hebben over Perez en Davids, die hij zelf heeft weggestuurd. Bovendien ging van Basten van start met Sulejmani op 10. Als ik één ding zeker weet, dan is het dat Perez het op die positie beter had gedaan.
Perez was er het seizoen daarvoor uitgespeeld door Siem de Jong. De Jong die overigens geblesseerd raakte, sleutelbeentje ofzo. En Davids kon echt niet meer, hoe hij zoek werd gespeeld tegen PSV… En Sulejmani begon toch echt rechtsvoor. Gabri was natuurlijk ook niet veel soeps, kon met zijn loopvermogen nog wel veel weghalen, maar een bepalende speler zou het nooit voor Ajax worden. Nee, waar Van Basten uiteindelijk opkwam met dat middenveld was het beste. Toen Aissati eenmaal fit was stond het met Anita en Enoh als een huis. Een beter middenveld kon je niet formeren, ook niet als je de keuze had uit een te diep staande Perez, Gabri en Davids. Voor volgend seizoen kan ik mij ook niet een beter middenveld dan met Janssen, Anita en Eriksen bedenken, zou ook het beste zijn wat mogelijk is, hopelijk gaan we daar naartoe.
Citaat: Daar maak je een goed punt, met name tegen Heracles was het verschrikkelijk.
Begin er niet over… Wat mij het meest is bijgebleven is toen-ie werd gewisseld in de rust tegen Sparta en toen-ie erin kwam tegen PSV in de eerste helft nadat Emanuelson per brancard was afgedropen. En daar moest wereldspits Van Basten op hopen, op een goede afloop met Cvitanich tegen Sparta. Een clubje waar hijzelf geregeld vijf keer tegen scoorde. Vond je het gek dat-ie daarna opstapte? Geen land mee te bezeilen, daarom vraag ik me nog steeds af waarom die Cvitanich is aangekocht. Denk dat Marco hem nooit live heeft zien spelen.
Citaat: Dus heeft hij het transferbudget totaal verkeerd besteed.
Ja natuurlijk, dat heb ik altijd al gezegd… Alleen maak ik er liever meervoud van in plaats van enkel hij. Hij had zich vanaf het begin meer tijd moeten gunnen en alleen talenten als Aissati en Enoh moeten halen. Meer gearriveerde spelers als Elia en Ivanovic bleken op de een of andere manier onhaalbaar, maar Sulejmani niet. Enne… Van Basten heeft later verklaard dat hij de Serviër inderdaad graag wilde hebben, maar helemaal niet koste wat kost en Slop over de financiën ging, het met hem geregeld is. Dus zeg je de transfersom van Sulejmani, zeg je niet alleen Van Basten maar opzeker ook Slop. Dat mannetje dat zich later verschool achter Van Basten, net als Van den Boog die zo graag Wielaert zag komen, terwijl Van Basten toch vooral Elia liever begroette in de winterstop, maar van Slop hoorde dat er op de kleintjes gelet moest worden en Van den Boog zijn voetbalkennis kwam delen… Hoezo wanbeleid van Van Basten? Dat-ie heel veel luisterde, ook dat ene langdurige afgesproken gesprek met de supporters, het is allemaal in wezen heel positief. Maar als de organisatie zo beroerd als de pest is, dan slaat het dus al gauw om in iets negatiefs. Maars das logisch.
Citaat: Feitelijk onjuist, dat is waar hij later in het seizoen pas op kwam. Sulejmani begon op 10, met een 10 op zijn shirt (dat bepaald toch echt de trainer) en een 10 in zijn nek. Je kunt mij niet vertellen, dat hij dan als links of rechtsbuiten is gehaald.
Huh? Tegen Willem II was het toch echt Suarez, Huntelaar en Sulejmani hoor. Je lijkt 343 wel met je feitelijke onjuistheden... Sulejmani was één van de drie spitsen, later is hij een aantal wedstrijden op 10 gaan spelen, ja. Rugnummers zeggen niets, dat moet je zelf ook wel weten. Sulejmani zag in zichzelf zoals zovelen een 10 en Van Basten liet naar het dikkertje de oren hangen, in de hoop dat het er eens uit zo komen. Want buiten dat afstandschot vanaf de rechterkant tegen Willem II liet-ie in het begin barweinig zien. Kan me nog wel de oefenwedstrijd tegen Arsenal herinneren dat-ie op links speelde met Aissati achter hem, verliep niet onaardig. Daarom was het ook zo teleurstellend dat Van Basten begon met Urby, Lindgren en Sno op het middenveld tegen Willem II. Heb het toen ook veroordeeld, terwijl ik merkte dat van tevoren mensen nog verwachtte dat Ajax gewoon zou winnen! Vanaf dat moment liep-ie achter de feiten aan en dat heb ik altijd ook gezegd. Je hoeft me echt niet over de fouten van Van Basten te vertellen, ik heb zo’n beetje elke wedstrijd dat seizoen gezien, maar ik kijk daarbij nu achteraf vooral naar de omstandigheden, wat hij aantrof. In vergelijking met De Boer, die nu als toptrainer wordt beschouwd, zijn die totaal verschillend. That’s it.
Citaat: Sulejmani is als 10 gehaald en de creatievere Perez (die een seizoen later kampioen werd met Twente) werd als 10 weggestuurd door van Basten. Volgens mij is dat juist de essentie van het probleem voor dat seizoen dat je hier schetst. Dat de jeugdopleiding dan geen kwaliteit levert is een nog groter probleem, maar daar kunnen we hoofdcoaches niet op afbranden. Daarvoor hebben we nu Cruijff.
Kom niet… Sulejmani als nummer 10 gehaald, onzin! Aissati was als nummer 10 gehaald, als je al in die trant wil spreken want Van Basten is de man van de punt naar achter. Sulejmani moest de aanval gaan vormen met Huntelaar en Suarez. Aissati daarachter met Lindgren en Gabri ofzo, zoiets. Later met Enoh en Anita stond dat veel beter, heeft Van Basten uiteindelijk heel goed gezien, ik was er niet een twee drie opgekomen. En Huntelaar was natuurlijk geen Ajax-spits, later voor veel verkocht en Suarez was er ook al niet eentje in de Ajax-filosofie. Kijk, ook al speelde Ajax in de sterkste opstelling, ook al was Perez gebleven. Dan nog was Ajax geen kampioen geworden, AZ met Mendes da Silva, Schaars, Martens en De Zeeuw met Dembele en Elhamdaoui voorin was een paar klassen beter. En bij Twente stond het in tegenstelling tot bij Ajax wel al een aantal jaar vast hoe er gespeeld werd, met middenvelders als Engelaar, Bakkal, Brama, Aissati, Tiote stond het driemanmiddenveld altijd wel aardig en ook op de vleugels hadden ze keer op keer aardige spelers, met Nkufo als redelijk balvast aanspeelpunt.
Citaat: Mee eens, maar volgens mij sta jij vooraan aan de rij om Narsingh op te halen, bij een club die altijd het maximale vraagt voor een speler.
Ja, zou een hele goeie zet zijn. De Zeeuw vertrekt nu en dat is ook alleen maar positief. Als vervanger moet je Narsingh halen. Eriksen komt wel eens laat in de wedstrijd aan de buitenkanten te staan en anders valt Ozbilliz of Ebecillio wel eens in, waarom dan niet Narsingh halen? Ajax zakt naarmate wedstrijd vordert vaak wat in, dan moet je deze jongen halen. Zeker met de lange ballen die sommige spelers in de beentjes hebben ben je dan constant gevaarlijk. Het geld van De Zeeuw investeren in de jongen, zal dubben en dwars terugbetaald worden. In tegenstelling tot Sulejmani die je geen buitenspeler kunt noemen heb ik wel vertrouwen in déze Heerenveen-speler. Was denk ook één van de weinige die het niet echt zag zitten in de aankopen Huntelaar en Suarez. Oh nee, Keizer ook niet! Het aantal kampioenschappen dat zij hebben behaald geeft me echter toch wat meer het gelijk aan… maar op Narsingh kun je blind varen, opzeker.
|
Riejuh
|
Geplaatst: Wo 25 mei 2011 12:02
|
|
Van Basten zag Sulejmani in het begin wel degelijk als nummer 10. Heeft hij zelf gezegt ooit in VI... Het bestuur is er ook de oorzaak van dat hij zijn eigen staf mee mocht nemen. Deze gaven geen tegengewicht..
Daardoor is Cvitanich gescout door van 't Schip, die deze aankoop erdoor heeft gedrukt (dus in samenspraak met van Basten).. Was topscoorder in Argentinie, en als opvolger van Huntelaar gehaald.
Zag van Basten vanaf het begin af aan het in Wieleart zitten (heeft heb op PERSOONLIJKE) voorkeur gehaald.. Wilde hem al in de zomer halen!
Ik heb Toby (343) al vanaf vorig seizoen horen zeggen dat het armoe was onder Jol hoor..
Suarez was al onomstreden onder San Marco ook..
|
MichelAngelo
Forum berichten: 93
|
Geplaatst: Wo 25 mei 2011 16:20
|
|
Voor wat het waard is: ik ben het volledig eens met James. De stelling dat hij nergens antwoordt op geeft snap ik niet, want hij heeft altijd zeer goed onderbouwde commentaren.
Inderdaad heeft van Basten veel moeten passen en meten. Veel spelers gewisseld. Bij Oranje riep hij de meest verassende types erbij. Maar dit is wel de enige manier om jongens daadwerkelijk te testen en mee te maken. Van Marwijk heeft er op zijn zachtst gezegd geen nadelen van ondervonden. Bij Ajax heeft Jol zijn voordeel mee kunnen doen met de vele probeersels die van Basten heeft neergezet.
Ik heb altijd gevonden dat van Basten te snel en te makkelijk is gekortwiekt. Ondanks de fouten die hij zeker maakte had hij wat mij betreft veel meer tijd gehad moeten hebben. De belangrijkste fout was Cruijff buiten de deur houden. Had hij dat anders aangepakt dan had hij er nu misschien nog gezeten.
|
Riejuh
|
Geplaatst: Wo 25 mei 2011 17:48
|
|
De grootste fout is een niet ervaren man naast je hebben.. Of dat nu Cruijff of iemand anders is maakt niet uit.. De Boer heeft hierom ook direct voor Spijkerman gekozen.
Verder kon niemand tegengas bieden aan van Basten (fout van Ajax)..
|
jamesgf
|
Geplaatst: Za 16 jul 2011 19:06
|
|
Ebecillio met rugnummer 11: LACHWEKKEND. Andere flank, Sulejmani, met achter hem De Jong: tenenkrommend. Verder reserve-vleugelaanvalers Lukoki, de blessuregevoelige Boerrigter en Ozbilliz om het de vleugelverdedigers op Champions League-niveau lastig te gaan maken, dat wordt weer een jaar afzien met nu nog lelijkere shirts aan. Er valt nog een hoop te verhuren en verkopen. Assaidi én Narsingh kopen, De Jong als 'spits' zien (de kort draaiende en passerende Serero is een verademing op het middenveld), Anita terug naar het middenveld halen en Van Rhijn en Aissati erbij houden. Ebecilio, Ozbilliz of Lukoki, Sneijder, Enoh, Sulejmani af laten vloeien. Krijg je:
Linksbuiten: Assaidi, Boerrigter
Spits: Sightorsson, De Jong, Castillion?
Rechtsbuiten: Narsingh, Ozbilliz/Lukoki
Middenvelders: Janssen, Anita, Eriksen, Aissati, Lodeiro, Rits, Serero, Van der Heijden
En dan zoek je het maar uit. Vind het ook wel tijd om Van der Wiel weer terug naar de as te halen. Van Rhijn kan prima rechtsback spelen, de voetballende Gregory in het centrum zou inschuivend zo maar eens een meesterzet kunnen zijn. Maar verassende dingen zie ik tot nu toe nog maar weinig bij Frankie. Co zet Chadli op 10, brengt een jeugdspelertje op de flank en het begint daar weer te lopen. Vraag me ook af wat-ie met Ruiz van plan is. Nee, Ajax is absoluut niet de gedoodverfde kampioen. Verre van zelfs. Traag combinatievoetbal met Ebecillio en Sulejmani op de flanken, spelertjes als Enoh, Sneijder, De Jong, Ooijer die in de as geregeld zullen spelen zal overlopen worden door de geoliede Twente machine onder aanvoering van Koning Co. Teveel zwakken plekken, daar gaan de jonge Eriksen, de tere knie van Janssen en nieuweling Sightorsson in het komende loodzware seizoen geen grote verandering in brengen. Het telkens maar weer terugdraaien, het lichaam ertussen zetten en het lijden van balverlies door Ebecillio en Sulejmani gaat ja na verloop van tijd met deze fragiele basis opbreken. Anita terug op z’n plek, Assaidi en Narsingh erbij en het lijkt er meer op. In totaal één goal gemaakt tegen Emmen, een Duitse derdedivisionist en Nurnberg. Hoe overduidelijk wil je het hebben? De jeugdopleiding wordt zo ongelofelijk zwaar overschat. Negen spelers uit de eigen jeugd in de basis, nou fantastisch! Alleen ontbeerde het klasse. Of doet dat er niet meer toe?
|
AFCA Niels
|
Geplaatst: Zo 17 jul 2011 00:11
|
|
Je post mist toch wel wat realisme. Narsingh en Assaidi, prima talentjes maar gaan die ons op dit moment niet door de winter helpen in de Champions League. Net zo onervaren als de spelers die we al hebben en van Assaidi ben ik sowieso al geen fan. Aanvallend misschien beter dan Ebecilio, maar zonder bal is Ebecilio nu al een klasse beter. Narsingh is iemand die nog veel moet leren, die gaat je op hoog niveau nog niet verder helpen, wat je wel nodig hebt als je zo nodig Sulejmani wilt verkopen. Bovendien wordt je selectie er dan nog steeds niet breder op.
Van der Wiel als cv opstellen, waarom in vredesnaam? Omdat we toch al zo dik in de backs zitten? We hebben met Vertonghen al een verdediger die aanvallend prima werk verzet. Ook is je kritiek over de kwaliteiten van Enoh en Sneijder overdreven. Zij zijn immers derde of vierde keus voor hun positie. Ebecilio en Sulejmani versnellen het positiespel (nog) niet echt nee, maar dat gaat Narsingh ook niet doen. Ook mis argumentatie waarom Van Rhijn weer terug in de selectie moet. Serero heeft twee (?) wedstrijden gespeeld en meerdere mensen (die hem wél kennen) hebben al aangegeven dat hij nog veel moet leren, wil hij bij Ajax slagen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Zo 17 jul 2011 21:48
|
|
Citaat: Hmm.. Ik kan mij voor de geest halen dat Suarez heel wat keren op de bank zat. En doordat Suarez natuurlijk nooit geblesseerd raakt zal hij best nog wel eens bijna alle wedstrijden gespeeld kunnen hebben. Maar de positie van Suarez was bepaald niet onbetwistbaar, niet voor niets was hij ontevreden.
Sorry voor de late response. Volgens VI.nl heeft hij inderdaad 33 wedstrijden gespeeld dat seizoen. Hoe vaak startte hij op de bank onder Koster?
20-10-2007 Ajax - NEC (ingevallen)
10-2-2008 Roda JC - Ajax (ingevallen)
15-2-2008 Ajax - Sparta (helemaal niet deelgenomen)
24-2-2008 Nac-Ajax (ingevallen)
2-3-2008 Ajax-Excelsior (helemaal niet deelgenomen)
Hij heeft dus 4 wedstrijden achter elkaar niet in de basis gestart (het duel in oktober was volgens mij na een interland). Wat ik mij meen te herinneren was dat Suarez toen niet een al te beste vorm had.
Citaat: En vergeet niet dat Jol nog begon met Wielaert in de basis he...
Ik vind Jol met de dag een vervelendere vent te vinden, maar ik moet hem wel gelijk geven dat hij heel snel (na een dag falen tegen PSV) op Wielaert was uitgekeken. Bij van Basten mochten spelers nog vaak blijven aanrommelen.
Citaat: Maar vertel me welke verdedigers er dan hadden moeten komen, vanaf pakwek 25-29 jaar.
Ik denk dat een toptalent van 21-24 ook niet had misstaan of een 30'er van een hoger niveau dan Oleguer en Wielaert. Verder is het lastig om terug te kijken naar de zomer van 2007 omdat je moeilijk kan inschatten wie er toen wel en niet betaalbaar waren voor Ajax. Je noemt Ivanovic die had ik wel graag bij Ajax gezien. De verantwoordelijkheid lag echter niet enkel bij van Basten, ook de scouting (wie hadden zij aangedragen?) en het bestuur.
Citaat:
Tsja, Ivanovic voor 10 miljoen had Van Basten voor getekend, me dunkt. Maar dan nog, had Ajax dan geweldig gespeeld? En als Elia ook was gekomen? Het had stukken beter geweest natuurlijk, maar het geëxperimenteer was ook dan niet van de lucht geweest. Je moet spelers van 18, 19 als Alderweireld, Anita, Van der Wiel, Aissati, Sulejmani inpassen en dat gaat niet zonder slag of stoot, zeker niet in een elftal dat al jaren geen elftal was en waar het aan klassespelers ontbrak. Moet je onder ogen zien.
Als je met Elia en Ivanovic voorronde-Champions League voetbal kan halen en met Sulejmani en Oleguer, Sno en Wielaert niet, dan is de keuze toch makkelijk? Over het inpassen van jeugd heb je gelijk, dat kost tijd.
Citaat: En Sulejmani begon toch echt rechtsvoor.
Eén wedstrijd tegen Willem II, de wedstrijden die er op volgden en de 10 op zijn rug en in zijn nek zei mij een stuk meer. De keuze van van Basten kan niet anders zijn geweest dan om Sulejmani op 10 te zeggen.
Citaat: Nee, waar Van Basten uiteindelijk opkwam met dat middenveld was het beste. Toen Aissati eenmaal fit was stond het met Anita en Enoh als een huis. Een beter middenveld kon je niet formeren, ook niet als je de keuze had uit een te diep staande Perez, Gabri en Davids. Voor volgend seizoen kan ik mij ook niet een beter middenveld dan met Janssen, Anita en Eriksen bedenken, zou ook het beste zijn wat mogelijk is, hopelijk gaan we daar naartoe.
Dat Perez te diep stond heb je gelijk in, bij Twente wisten ze dat met een iets minder diep spelende Stoch en Ruiz te compenseren, maar dat neemt niet weg dat Perez veel meer een 10 was dan Sulejmani. Met een fitte Aissati had hij concurrentie gehad, maar Sno, Emanuelson of Sulejmani op 10 was toch geen oplossing. Liever een luxe probleem met een mokkende Perez dan een armoede probleem.
Citaat: AZ met Mendes da Silva, Schaars, Martens en De Zeeuw met Dembele en El Hamdaoui voorin was een paar klassen beter. En bij Twente stond het in tegenstelling tot bij Ajax wel al een aantal jaar vast hoe er gespeeld werd, met middenvelders als Engelaar, Bakkal, Brama, Aissati, Tiote stond het driemanmiddenveld altijd wel aardig en ook op de vleugels hadden ze keer op keer aardige spelers, met Nkufo als redelijk balvast aanspeelpunt.
Klopt, met Perez op 10 in plaats van en Ivanovic achterin in plaats van Oleguer en Wielaert en Elia in plaats van Sulejmani zou het kampioenschap misschien niet gehaald zijn, maar had Ajax wel voorronde Champions League afgedwongen. Bovendien had Twente dan geen Perez en geen Elia in de selectie gehad. Engelaar en Bakkal waren overigens al vertrokken bij Twente. Aissati speelde bij Ajax. Je betoog rammelt dus nogal.
Citaat: Mee eens, maar volgens mij sta jij vooraan aan de rij om Narsingh op te halen, bij een club die altijd het maximale vraagt voor een speler.
Ja, zou een hele goede zet zijn. De Zeeuw vertrekt nu en dat is ook alleen maar positief. Als vervanger moet je Narsingh halen. Eriksen komt wel eens laat in de wedstrijd aan de buitenkanten te staan en anders valt Ozbilliz of Ebecillio wel eens in, waarom dan niet Narsingh halen? Ajax zakt naarmate wedstrijd vordert vaak wat in, dan moet je deze jongen halen. Zeker met de lange ballen die sommige spelers in de beentjes hebben ben je dan constant gevaarlijk. Het geld van De Zeeuw investeren in de jongen, zal dubben en dwars terugbetaald worden. In tegenstelling tot Sulejmani die je geen buitenspeler kunt noemen heb ik wel vertrouwen in déze Heerenveen-speler. Was denk ook één van de weinige die het niet echt zag zitten in de aankopen Huntelaar en Suarez. Oh nee, Keizer ook niet! Het aantal kampioenschappen dat zij hebben behaald geeft me echter toch wat meer het gelijk aan… maar op Narsingh kun je blind varen, opzeker.
Hoe hoog schat jij de marktwaarde in van Narsingh? Wil je er 16 miljoen voor neerleggen?
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Zo 17 jul 2011 22:24
|
|
Citaat: Ebecillio met rugnummer 11: LACHWEKKEND.
Het is in ieder geval een buitenspeler, rugnummers zeiden toch niks? Of hoe zat het met de 10 van Sulejmani? Ik waardeer jamesgf erg om zijn visie en omdat hij inderdaad altijd op berichten in gaat, maar feitelijk klopt het niet altijd en nu is hij zichzelf ook nog aan het tegenspreken.
Citaat: Andere flank, Sulejmani, met achter hem De Jong: tenenkrommend.
Ik geef je wel gelijk dat de Jong vooral een spits is, maar op rechtshalf is hij als stand-in voor Anita ook bruikbaar, maar sinds wanneer is de Jong een buitenspeler?
Citaat: Verder reserve-vleugelaanvalers Lukoki, de blessuregevoelige Boerrigter en Ozbilliz om het de vleugelverdedigers op Champions League-niveau lastig te gaan maken, dat wordt weer een jaar afzien met nu nog lelijkere shirts aan.
Betreft de shirts heb je gelijk, die ga ik dit jaar ook zeker niet aanschaffen (ook niet omdat er een derde ster op staat), maar wat is er eigenlijk op tegen om jeugd als Özbiliz en Lukoki mee te laten doen en sinds wanneer is Boerrigter blessuregevoelig?
2007/08 FC Zwolle 32 3 Eerste divisie
2008/09 FC Zwolle 31 8 Eerste divisie
2009/10 RKC Waalwijk 31 7 Eredivisie
2010/11 RKC Waalwijk 33 18 Eerste divisie
Citaat: Er valt nog een hoop te verhuren en verkopen. Assaidi én Narsingh kopen.
Welk bedrag heb je in gedachte? Waarom denk je dat PSV voor Mertens is gegaan en niet voor Assaidi? Heerenveen vraagt in zulke gevallen altijd de hoofdprijs. Wat is acceptabel? Sulejmani-achtige bedragen?
Citaat: Anita terug naar het middenveld halen en Van Rhijn en Aissati erbij houden. Ebecilio, Ozbilliz of Lukoki, Sneijder, Enoh, Sulejmani af laten vloeien.
Anita met Janssen en Eriksen is denk ik het beste middenveld, maar vergeet niet dat we nog in de voorbereiding zitten. Rits en Serero lijken me ook behoorlijke talenten en indien er meer fysiek zou moeten worden getoond kun je ook de Jong nog op het middenveld zetten. Echter, wordt het niet wat druk als je voor Aissati ook nog een plek op het middenveld zou moeten creëren? Bovendien is Sneijder nog een onbewezen talent, waar Ajax aan Aissati nog wat geld kan terugverdienen. Özbiliz en Ebecilio moeten nog veel leren maar zijn toch ook geen koekenbakkers.
Ook snap ik niet dat je de aankoop van Sulejmani onder van Basten eerst verdedigt en hem nu wil laten afvloeien. Alsof je even snel 16 miljoen in de put gooit. Zeg dan op zijn minst dat je hem voor een bedrag boven de x-miljoen wil laten vertrekken. Waar ik nog minder van begrijp is dat je van der Heijden (deed het leuk bij Willem II) en de blessuregevoelige Lodeiro wel bij de ploeg wil behouden.
Waar ik me vooral aan zou ergeren is indien de Boer zijn voorkeur zal laten uitgaan naar Blind in plaats van Boilesen, of indien hij Özbiliz inderdaad als optie in de spits gaat zien. De Jong en Sightorsson zijn toch veel meer spits.
Citaat: En dan zoek je het maar uit. Vind het ook wel tijd om Van der Wiel weer terug naar de as te halen. Van Rhijn kan prima rechtsback spelen, de voetballende Gregory in het centrum zou inschuivend zo maar eens een meesterzet kunnen zijn.
Dan heb je dus met Gregory en Jan twee inschuivende verdedigers, maar moet je dat niet juist compenseren met een verdedigend sterke Alderweireld?
Citaat: Maar verrassende dingen zie ik tot nu toe nog maar weinig bij Frankie. Co zet Chadli op 10, brengt een jeugdspelertje op de flank en het begint daar weer te lopen. Vraag me ook af wat-ie met Ruiz van plan is. Nee, Ajax is absoluut niet de gedoodverfde kampioen. Verre van zelfs. Traag combinatievoetbal met Ebecillio en Sulejmani op de flanken, spelertjes als Enoh, Sneijder, De Jong, Ooijer die in de as geregeld zullen spelen zal overlopen worden door de geoliede Twente machine onder aanvoering van Koning Co.
We zitten wel erg vroeg in het seizoen, zelfs de Cruijffschaal is nog niet gespeeld. Twente hoort daarentegen veel verder te zijn gezien zij voorronde CL spelen. Ajax kan het wat rustiger opbouwen. Ik vond Özbiliz in de spits overigens een verrassende maar ook een slechte keus.
Citaat: In totaal één goal gemaakt tegen Emmen, een Duitse derdedivisionist en Nurnberg. Hoe overduidelijk wil je het hebben? De jeugdopleiding wordt zo ongelofelijk zwaar overschat. Negen spelers uit de eigen jeugd in de basis, nou fantastisch! Alleen ontbeerde het klasse. Of doet dat er niet meer toe?
Eriksen deed vaak niet mee, Janssen was niet fantastisch en er stond geen spits, voor mij is het dan niet onlogisch dat er niet gepresteerd is. Ebecilio en Sulejmani zijn inderdaad te grillig, maar Assaidi en Narsingh lijken me bijna onbetaalbaar. Daar lag niet de essentie van het probleem. Ook mis je met een geblesseerde Vertonghen een inschuivende verdediger, dat maakt het voetbal toch een stuk gemakkelijker. Ooijer en Alderweireld beheersen dat een stuk minder. Ik vind het een erg vroege conclusie. Straks zeg je nog dat Jol gelijk had dat er een type Dzsudzak moest komen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 1294
|
Geplaatst: Wo 31 aug 2011 23:40
|
|
Wat is er gebeurd met De Boer?
Waar is onze coach met verstandige keuzes:
- Eriksen op 10;
- 4,3,3 met spelers uit eigen jeugd (Ebecilio, Ozbiliz en Lukoki);
- El Hamdaoui moest maar banken voor het teambelang tegen Milan;
- Enoh uit de basis --> kwam technisch tekort;
- Een linkspoot op de linksback (Blind en later Boilesen) en Anita op de plek van Enoh;
- Siem de Jong van het middenveld af en in de spits;
- Na verloop van tijd een omzetting, voortaan 4,3,3 met de punt naar achteren.
Waar is hij gebleven?
Ik kan nog maar op 1 positief puntje komen dit seizoen: de aankopen.
Sightorsson is een genot om naar te kijken in de spits, Boerrigter is een absolute aanwinst ten opzichte van Ebecilio, de kleine technische Serero is een wonderbaarlijke verschijning: wat een handelingssnelheid en Janssen is precies wat we mistten op het middenveld en kon zo op de plek van de vertrokken De Zeeuw.
Maar ondanks dat zijn we er niet op voorruit gegaan. Ik durf zelfs te beweren dat de huidige opstelling minder is dan vorig jaar.
|
Pariah
Forum berichten: 148
|
Geplaatst: Do 1 sep 2011 08:53
|
|
Gewoon negeren die Bond, ik denk dat dat het beste is
|
Ping
Forum berichten: 3011
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Do 1 sep 2011 08:56
|
|
Tja, dit is niet meer serieus te nemen als je de opstelling van vorig seizoen beter vond als deze.
|
| | | |
|
|
|