| | |
Forum
Onderwerp: Scouting en spelersmarkten van Oost-Europa en Zuid-Amerika
Maker: Eto'oBekeken: 88096 Status: InactiefBerichten: 1027
|
Auteur
|
Bericht
|
Bertje
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Di 28 apr 2009 23:11
|
|
Natuurlijk zijn opbouwende kwaliteiten wel belangrijk. Zeker in Nederland waar in vergelijking met andere landen vooral veel druk op de bal wordt gegeven (dat betekent niet dat dat ook altijd met goed positiespel gepaard gaat).
Je zag het tegen AZ: met Alderweireld en Oleguer kwamen we (los van hun beperkte verdedigende kwaliteiten) amper tot een fatsoenlijke aanval. Met Vertonghen voor Oleguer ging dat al veel beter. Nou hoeft niet iedere verdediger de lange bal van Vertonghen te hebben, dat is absoluut geen voorwaarde. Maar minstens één van je verdedigers zal toch echt met een strakke en harde pass middenvelders en of een spits moeten kunnen inspelen, als je jezelf onder druk uit wilt voetballen. Tegen sommige tegenstanders zul je zelfs twee van zulke centrumverdedigers nodig hebben, desnoods ten koste van enkele verdedigende kwaliteiten.
Vergelijkingen met Barcelona gaan wat mij betreft ook mank. Ten eerste is Marquez een opbouwer van formaat. Ten tweede wordt in Spanje doorgaans minder druk op de laatste linie gegeven - en had Barcelona het dit seizoen juist moeilijk met bijvoorbeeld Getafe, dat wél druk op de verdediging van Barca gaf.
|
Peter79
Forum berichten: 1624
|
Geplaatst: Wo 29 apr 2009 11:09
|
|
Citaat: Ik vraag me wel eens af of Ajax z'n eigen mogelijkheden voor het halen van buitenlandse verdedigers niet enorm beperkt door teveel te eisen wat opbouwende kwaliteiten betreft. Aan de ene kant past de aankoop van Oleguer natuurlijk niet in deze theorie, maar aan de andere kant zou het wel uitleggen waarom Ajax zich zo weinig oriënteert op de Zuid-Amerikaanse markt (los van mijn eigen ervaringen komt er van binnen Ajax toch vrij veel in de pers tevoorschijn). Negentig procent van de goede verdedigers in Zuid-Amerika beperken zich daar immers tot het verdedigen en voegen in balbezit weinig bijzonders toe. Ajax haalt volgens mij veel liever een stylist als Escudé of Henrique dan een verdedigend beest met geen bijzondere kwaliteiten aan de bal.
Helemaal mee eens! Op Stam na heeft er al een hele tijd geen pure mandekker meer bij Ajax gespeeld en zelfs Jaap speelde niet altijd in deze rol. Veel ploegen spelen tegen Ajax met 1 echte diepe spits en als je ziet hoe die Den Oudens, Tuyps, Demouges en Lensjes vaak ontzettend veel ruimte krijgen en levensgevaarlijk zijn dan baal ik daar van want daardoor schuift je andere CV minder snel in omdat hij weet dat ie eigenlijk onmisbaar is achterin. Zet een pure killer achterin en je kunt er een voetballend iemand naast zetten omdat de spits ge-elimineerd wordt door de killer.
|
Bertje
|
Geplaatst: Wo 29 apr 2009 11:28
|
|
Stam is een slecht voorbeeld, want Stam had juist wel een strakke en harde inspeelpass.
|
maxwell13
Forum berichten: 80
|
Geplaatst: Wo 29 apr 2009 11:36
|
|
Jullie hebben zeker gelijk. Een onderdeel van mijn punt was dat je met alleen goede opbouwende verdedigers niet opeens kampioen wordt. Je moet ook kijken naar een goede verdediger die gewoon kan verdedigen.
Als je kijkt naar de afgelopen jaren dan krijgt Ajax toch redelijk veel doelpunten tegen.
2008-2009 73-37 van de nog lopende competitie.
2007-2008 94-45
2006-2007 84-35
2005-2006 66-41
2004-2005 74-33
2003-2004 79-31
2002-2003 96-32
Het ligt niet alleen aan de verdediging maar het zou volgens mij wel een stuk schelen als je goede verdedigers hebt.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Wo 29 apr 2009 11:42
|
|
v.d. Wiel, Oleguer, Vermaelen, Emanuelson. Dat lijkt mij een goede verdediging voor Ajax, volgend seizoen. Met Emanuelson en V.d. Wiel heeft Ajax twee backs die mee op komen, wat erg belangrijk is in een 4-3-3 systeem, en over de naar binnentrekkende Sulejmani en Suarez durven te komen. De twee centrale verdedigers mogen zich dan alleen maar richten op het tegenhouden van doelpunten. Volgens mij is de verdediging van Ajax dan behoorlijk solide, zeker als Enoh en Vertonghen op het middenveld staan die de gaten die V.d. Wiel en Emanuelson laten liggen kunnen dichtlopen.
|
Bertje
|
Geplaatst: Wo 29 apr 2009 11:51
|
|
Ajax' verdedigers worden er doorgaans op geselecteerd dat ze kopsterk moeten zijn, middenvelders moeten kunnen inspelen en met ruimte in de rug moeten durven spelen. Dit met het idee dat je pressie speelt (daarom moeten ze met ruimte in hun rug spelen), waardoor de opbouw van de tegenstander ontregeld wordt en het erom gaat de lange bal te onder scheppen (daarom moeten verdedigers kopsterk zijn), om daarna de bal snel naar voren te spelen (daarom een goede inspeelpass).
Wat zie je momenteel? We zetten wel eens wat druk op de opbouw van de tegenstander, maar nooit als geheel. Hierdoor worden de spelers die druk zetten gemakkelijk uitgespeeld, waardoor de aanvallers van de tegenstander over de grond aangespeeld kunnen worden en onze verdedigers kwetsbaar lijken (want ze hebben veel ruimte in hun rug, dus als ze uitgespeeld worden zijn ze gezien).
Nu wil ik niet zeggen dat onze verdedigers het zoveelste wereldwonder zijn, maar laten we nu eerst eens gegroepeerd druk zetten op de opbouw van de tegenstander, zodat we sneller de bal heroveren, in een vroegtijdiger stadium onze eigen aanvallers kunnen aanspelen en zelf gevaarlijker kunnen zijn.
Persoonlijk denk ik dat het manco voor wat betreft het druk zetten voornamelijk op het middenveld en bij de omschakeling van de buitenspelers zit. Enoh is een zekerheidje op het middenveld. Hij kan ook uitstekend druk op de bal zetten en is positioneel sterk. Vertonghen kan het ook. Anita ook. Meestal spelen er van deze jongens twee, in combinatie met Aissati. Aissati is positioneel niet heel sterk en laat bij het druk zetten nog wel eens steekjes vallen. Zelfde geldt voor Emanuelson en Suárez op de flanken. Het is zaak deze jongens dusdanig in het gareel te laten spelen dat ook zij mee gaan in het positiespel bij balverlies.
Je zou een middenveld met Vertonghen, Anita en Enoh kunnen opstellen, om wat minder kwetsbaar te zijn bij balverlies. Deze jongens zijn minder kwetsbaar in het pressie spelen en kunnen bovendien allemaal goed opbouwen. Je ziet het ook met AZ: zij spelen met De Zeeuw, Mendes en Schaars op één middenveld; allemaal spelers die pressie kunnen spelen, al kan de één (Schaars!) het natuurlijk nog veel beter dan de ander. Door die jongens is het ook weer makkelijker voor Martens, El Hamdaoui en Dembélé/Ari om aan te haken in het pressie spelen.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Wo 29 apr 2009 12:53
|
|
Goed betoog over het druk zetten, Bert.
Citaat: Natuurlijk zijn opbouwende kwaliteiten wel belangrijk. Zeker in Nederland waar in vergelijking met andere landen vooral veel druk op de bal wordt gegeven (dat betekent niet dat dat ook altijd met goed positiespel gepaard gaat).
Je zag het tegen AZ: met Alderweireld en Oleguer kwamen we (los van hun beperkte verdedigende kwaliteiten) amper tot een fatsoenlijke aanval. Met Vertonghen voor Oleguer ging dat al veel beter. Nou hoeft niet iedere verdediger de lange bal van Vertonghen te hebben, dat is absoluut geen voorwaarde. Maar minstens één van je verdedigers zal toch echt met een strakke en harde pass middenvelders en of een spits moeten kunnen inspelen, als je jezelf onder druk uit wilt voetballen. Tegen sommige tegenstanders zul je zelfs twee van zulke centrumverdedigers nodig hebben, desnoods ten koste van enkele verdedigende kwaliteiten.
Vergelijkingen met Barcelona gaan wat mij betreft ook mank. Ten eerste is Marquez een opbouwer van formaat. Ten tweede wordt in Spanje doorgaans minder druk op de laatste linie gegeven - en had Barcelona het dit seizoen juist moeilijk met bijvoorbeeld Getafe, dat wél druk op de verdediging van Barca gaf.
Daarom kies ik er ook voor om op te bouwen vanuit de inspeelpass van de backs. Dat gedraaf naar voren hoeft van mij niet de hele tijd. Als de linksback aan de bal is schuift de rechtsback wel dieper door langs de zijlijn, waardoor de linksback wat centraler komt te staan en toch nog de mogelijkheid heeft om de ingezakte linksbuiten aan te spelen.
Citaat: v.d. Wiel, Oleguer, Vermaelen, Emanuelson. Dat lijkt mij een goede verdediging voor Ajax, volgend seizoen. Met Emanuelson en V.d. Wiel heeft Ajax twee backs die mee op komen, wat erg belangrijk is in een 4-3-3 systeem, en over de naar binnentrekkende Sulejmani en Suarez durven te komen. De twee centrale verdedigers mogen zich dan alleen maar richten op het tegenhouden van doelpunten. Volgens mij is de verdediging van Ajax dan behoorlijk solide, zeker als Enoh en Vertonghen op het middenveld staan die de gaten die V.d. Wiel en Emanuelson laten liggen kunnen dichtlopen.
In een systeem met echte vleugelspelers zijn opkomende backs juist het minst belangrijk. Ik heb veel liever backs die veel vanuit een goede inspeelpass doen. Daarnaast zijn Vermaelen en Oleguer matig tot slecht in de lopende duels en ligt de zwakte van Van der Wiel en Emanuelson in het geven van rugdekking en het knijpen. Met deze verdediging incasseren we dus zeker 40 tegengoals in de competitie.
|
Bertje
|
Geplaatst: Wo 29 apr 2009 13:26
|
|
Citaat: Daarom kies ik er ook voor om op te bouwen vanuit de inspeelpass van de backs. Dat gedraaf naar voren hoeft van mij niet de hele tijd. Als de linksback aan de bal is schuift de rechtsback wel dieper door langs de zijlijn, waardoor de linksback wat centraler komt te staan en toch nog de mogelijkheid heeft om de ingezakte linksbuiten aan te spelen.
Ik onderscheid altijd verschillende fases in de opbouw.
In de eerste fase (eigenlijk op het moment dat de bal bij de keeper is) is het zaak zo snel mogelijk de bal zo snel mogelijk bij het middenveld te krijgen. De aanval van de tegenstander is dan makkelijk uit te spelen doordat hun aanvallers negen van de tien keer slecht omschakelen. Als de backs dan diepte maken, hoeft de keeper alleen maar de bal naar de back te gooien, waarna de back de bal weer zo diep mogelijk kan spelen. Op die manier kun je direct vanuit de omschakeling zo gevaarlijk mogelijk zijn.
Als dit momentum voorbij is (omdat de keeper niet voldoende vaart kan maken bijvoorbeeld), ben ik geen voorstander om de backs de opbouw te laten verzorgen. De tegenstander heeft dan de mogelijkheid gekregen om de verdedigende posities in te nemen, waardoor de tegenstander ook druk kan gaan zetten. In zo'n geval is het van belang dat de man aan de bal zo veel mogelijk afspeelmogelijkheden heeft. Dit kan enkel in het centrum, waar een centrumverdediger de linkshalf, de rechtshalf en de spits in de voeten kan aanspelen. Als je verdediger echt een goede pass heeft en de ruimte ligt er, kan hij zelfs meteen naar de vleugels openen. De aangespeelde halfspeler of spits kaatst de bal dan weer terug op een inkomende man. De aanval van de tegenstander is dan uitgespeeld en de bal is bij een speler die het spel kan openen.
Dan begint de tweede fase. De bal is bij een middenvelder die het spel voor zich heeft. Het is dan van belang dat de mensen zonder bal zó gaan bewegen dat een aanvaller (of iemand die in de aanval opduikt) één tegen één komt te staan en je op die manier verder gevaarlijk kan worden. De middenvelder geeft deze speler dan de bal in de voeten mee of speelt hem in de diepte aan, afhankelijk van de snelheid van de aangespeelde speler en de snelheid van zijn directe tegenstander.
Als je die één tegen één-situatie dan weer goed uitspeelt doordat de overige spelers de man die de bal ontvangt én de mogelijkheid geeft om zijn actie te maken én zorgt dat hij in de afrondende fase de bal kwijt kan, ontstaat er een kans om te scoren.
Hierom ben geen voorstander om de opbouw uitsluitend door de backs te laten gebeuren. Als ze aan de zijkant blijven missen ze afspeelmogelijkheden, trekken ze (zoals jij aangeeft) naar binnen, dan wordt het veel te druk in het centrum (mede omdat ze waarschijnlijk een tegenstander met zich zullen meenemen), terwijl je juist in de verdediging bij balbezit de ruimtes flink groot moet houden, omdat je verdedigers in principe aan de bal het minste zijn (en balverlies daar het gevaarlijkst is!).
Jij draait in jouw voorbeeld in feite het elftal een kwartslag om, door de linksbuiten naar de linksback-positie te verplaatsen, de linksback naar het centrum te halen, de rechtercentrumverdediger rechtsback te maken, de rechtsback rechtsbuiten te maken, de rechtsbuiten spits te maken en de spits linksbuiten te maken. Kan eventueel wel. Barcelona doet dit bijvoorbeeld wel met Henry, Puyol, Marquez, Alves, Messi en Eto'o. Maar dit kan alleen als je dergelijke spelers hebt. Is in principe een nuanceverschil, afhankelijk van je materiaal. Zou ik daarom nooit als grote lijn aanhouden.
Ter verduidelijking: aan de andere kant doen ze het bijvoorbeeld nooit. De verdedigend kwetsbare Alves komt dan in het centrum te staan en een aanvaller zonder al te veel loopvermogen (Messi) moet een groot stuk van het speelveld bestrijken wil hij gevaarlijk worden. Daar schuiven ze wel gewoon Alves wat door en verzorgen de centrumverdedigers de opbouw.
Citaat: Daarnaast zijn Vermaelen en Oleguer matig tot slecht in de lopende duels en ligt de zwakte van Van der Wiel en Emanuelson in het geven van rugdekking en het knijpen.
Van der Wiel kan natuurlijk wél uitstekend knijpen en rugdekking geven. Hij is alleen fysiek (nog) niet top.
|
Peter79
|
Geplaatst: Wo 29 apr 2009 13:51
|
|
Citaat: Stam is een slecht voorbeeld, want Stam had juist wel een strakke en harde inspeelpass.
Met een strakke en harde inspeelpass ben je er niet, dat kan de voorstopper uit de 3e klasser die ik train ook.....
Als Stam ten aanval trok joelde het hele stadion voor Japie maar Stam blonk in inschuivende zin vaak uit in doldrieste rushes waarin hij niet zelden de bal verloor of de bal op het verkeerde moment en/of naar de verkeerde persoon speelde.
Citaat:
Van der Wiel kan natuurlijk wél uitstekend knijpen en rugdekking geven. Hij is alleen fysiek (nog) niet top.
Dat hij fysiek nog niet top is, staat als een paal boven water. Tot heden is dat echter niet zijn grootste manco, als je tot de 93e minuut de kracht hebt om over Suarez heen te gaan dan heb je ook de kracht om in verdedigende situaties dat kleine stapje extra te doen om (even uitgaande van de situaties dat je geen directe tegenstander hebt) de juiste positie te kiezen door te knijpen. V.d. Wiel is nog jong en mist dat natuurlijke inzicht, hoeft geen probleem te zijn aangezien hij met name van een Frank de Boer ontzettend veel kan leren hierover. Bovendien vind ik dat je dat een jonge speler niet kunt aanrekenen, bij een coachende 4 met inzicht en wat ervaring zou dit geen issue zijn aangezien V.d. Wiel dan op de juiste wijze en op het juiste moment gecoacht wordt.
|
Bertje
|
Geplaatst: Wo 29 apr 2009 13:58
|
|
Citaat: Met een strakke en harde inspeelpass ben je er niet, dat kan de voorstopper uit de 3e klasser die ik train ook.....
Als Stam ten aanval trok joelde het hele stadion voor Japie maar Stam blonk in inschuivende zin vaak uit in doldrieste rushes waarin hij niet zelden de bal verloor of de bal op het verkeerde moment en/of naar de verkeerde persoon speelde.
Inschuiven is wat anders dan opbouwen.
Een verdediger kan een goede opbouw ook niet afdwingen. Er zullen eerst middenvelders aanspeelbaar moeten zijn, zodat de verdediger ze kan inspelen. Gabri en Davids (en in iets mindere mate Sneijder) hebben/hadden van aanspeelbaar zijn geen kaas gegeten. Daarom was ik ook geen voorstander van dat middenveld.
Momenteel hebben we wel een aantal middenvelders die redelijk tot goed aanspeelbaar zijn in Enoh, Vertonghen, Aissati en Anita.
Met zulke spelers zag je tegen AZ ook dat een Vertonghen achterin (met een zuivere, harde en strakke pass) meteen voor een gedegen opbouw zorgde.
Citaat: Dat hij fysiek nog niet top is, staat als een paal boven water. Tot heden is dat echter niet zijn grootste manco, als je tot de 93e minuut de kracht hebt om over Suarez heen te gaan dan heb je ook de kracht om in verdedigende situaties dat kleine stapje extra te doen om (even uitgaande van de situaties dat je geen directe tegenstander hebt) de juiste positie te kiezen door te knijpen. V.d. Wiel is nog jong en mist dat natuurlijke inzicht, hoeft geen probleem te zijn aangezien hij met name van een Frank de Boer ontzettend veel kan leren hierover. Bovendien vind ik dat je dat een jonge speler niet kunt aanrekenen, bij een coachende 4 met inzicht en wat ervaring zou dit geen issue zijn aangezien V.d. Wiel dan op de juiste wijze en op het juiste moment gecoacht wordt.
Volgens mij is dat inzicht juist wel van nature bij Van der Wiel aanwezig. Van der Wiel staat vrijwel altijd op de goede plek. Wat mij betreft zijn grootste talent. Wél mag hij wat beter worden in het kiezen van zijn momenten. In dat laatste zou hij inderdaad gecoacht kunnen worden. Gebeurt ook wel door Wielaert, heb ik het idee.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Wo 29 apr 2009 14:01
|
|
Mooie uiteenzetting, Bert. Waar het mij in ieder geval om gaat is dat verdedigers geen bal ŕ la Vertonghen hoeven te geven. Inspelen en aanspeelbaar zijn is al genoeg. Als je daar genoegen mee neemt, dan blijft er nog iets van 50 procent over in een continent als Zuid-Amerika. Wil je opbouwende kunstwerken zien, dan zal je het met 10 procent moeten doen. Want los van of de verdedigers het daar kunnen of niet, zit het vaak gewoon niet in hun aard.
Van der Wiel ziet het volgens mij wel, maar hij laat het wel regelmatig na. Is wellicht ook niet zo gek, gezien z'n uitspraken over verdedigen.
|
Bertje
|
Geplaatst: Wo 29 apr 2009 14:11
|
|
Daar ben ik het mee eens. Een trap als Vertonghen heeft is een wapen. Maar geen voorwaarde. Een inspeelpass is een voorwaarde voor goed voetbal, een dergelijke trap is een mogelijkheid om je elftal in bepaalde situaties nog iets extra's te geven.
Wel is het zo dat hoe beter het positiespel van de tegenstander is bij balverlies en hoe sneller hun omschakeling van balbezit naar balverlies is, hoe beter de pass van je verdedigers in het centrum moet zijn. Ervan uitgaande dat het een tactiek is van de tegenstander om druk te zetten op je achterste linie uiteraard. In Nederland wordt deze tactiek (succesvol en minder succesvol) regelmatig toegepast.
In andere landen waar men wel veel doorjaagt op de bal (zoals Engeland en in mindere mate Spanje bijvoorbeeld) gebeurt dit voornamelijk pas op het middenveld. De verdedigers zelf krijgen daar veel meer tijd om op te bouwen.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Wo 29 apr 2009 14:20
|
|
Citaat: In een systeem met echte vleugelspelers zijn opkomende backs juist het minst belangrijk. Ik heb veel liever backs die veel vanuit een goede inspeelpass doen. Daarnaast zijn Vermaelen en Oleguer matig tot slecht in de lopende duels en ligt de zwakte van Van der Wiel en Emanuelson in het geven van rugdekking en het knijpen. Met deze verdediging incasseren we dus zeker 40 tegengoals in de competitie. Opkomende backs zijn ook in een systeem met echte vleugelspelers belangrijk. Zij moeten bijsluiten zodat er geen man minder situatie op het middenveld ontstaat. Aangezien Ajax nu met twee naar binnentrekkende vleugelspelers speelt is het belangrijk dat de backs ver naar voren komen. Zoals bij Barca Alves eigenlijk als een soort extra vleugelaanvallers speelt. De centrale verdedigers moeten dat maar oplossen en bij balverlies moet er meteen druk worden gezet en iedereen goed staan. Oleguer is niet de perfecte verdediger voor dit maar Ajax heeft op dit moment geen betere. Met Vertonghen en Enoh die op het middenveld ook rugdekking kunnen en moeten geven staat het verdedigend goed genoeg. Verdediger gaat tegenwoordig niet meer om een linie die dat moet doen het gaat om omschakeling, dat zien veel coaches niet maar Louis ziet het bijvoorbeeld als geen ander, Johan zag het bijvoorbeeld als decennia geleden aankomen.
|
Huntinator
Forum berichten: 176
|
Geplaatst: Di 5 mei 2009 14:13
|
|
Citaat: Marquez kan wel opbouwen hoor, maar Pique brengt inderdaad amper een fatsoenlijke inspeelpass aan de bal. Persoonlijk mogen de centrumverdedigers van mij opruimen (al hoeven ze niet alles met honderd kilometer de tribune in te rammen) en zouden de backs wat meer via de inspeelpass mogen opbouwen, in plaats van constant met of zonder bal diep te gaan.
Iets anders: m'n Argentijn speelde vorig weekend een sterke superclásico en is door Maradona weer opgeroepen voor een Argentijnse selectie bestaande uit spelers uit de Argentijnse competitie (al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet de indruk heb dat Maradona er bijzonder veel kijk op heeft). Had dit seizoen al bij Ajax kunnen spelen, maar Ajax ging na het missen van Henrique voor Wielaert. Tsja.
Jonathan Maidana bedoel je zeker? Geweldenaar!
|
Eto'o
|
Geplaatst: Di 5 mei 2009 14:44
|
|
Jonathan Maidana bedoel ik zeker niet. Is niets bijzonders en speelt inmiddels voor Metalist Kharkiv in Oekraďne.
|
Huntinator
Forum berichten: 176
|
Geplaatst: Di 5 mei 2009 16:18
|
|
Ik vind het een bikkel!
Wie bedoel je dan, je maakt me nieuwsgierig?
|
Ché
Forum berichten: 250
|
Geplaatst: Wo 6 mei 2009 13:59
|
|
Citaat: Ik vind het een bikkel!
Wie bedoel je dan, je maakt me nieuwsgierig?
Afgaande op el superclasico en het laatste jaar zo ongeveer kan daar maar een speler bedoeld worden, namelijk Forlin.
|
Scio
Forum berichten: 1939
|
Geplaatst: Wo 6 mei 2009 14:07
|
|
Dit meldde Pushkin eerder in dit topic
Citaat:
Ivan Obradovic
Dit is een linksback die ook speelt als een linksback en waaraan je ziet dat hij niet is omgeturned vanuit een andere positie. Denkt offensief maar houdt defensief de boel voldoende dicht. Ik heb alleen nooit tegen een echte vleugel gezien wat dat betreft ben ik wel benieuwd hoe hij het daar tegen zou doen.
Ik geloof echter niet dat hij voor 3 Miljoen te halen, Partizan laat hem denk ik niet zo goedkoop gaan vermoed ik. Het geld hebben ze ook minder hard nodig aangezien ze voor Jovetic 9 miljoen vingen van Fiorentina. De suprematie van dit jaar Partizan is een beetje te vergelijken met die van Dinamo Zagreb in Kroatie. De ambities zijn om dat ook Europees te gaan uitbouwen.
Dit zijn de ontwikkelingen
Citaat: S duplom krunom u Ajaks
Autor: O. N.
Beograd - Bez obzira ne težinu izvojevanih prvenstvenih pobeda nad Banatom ove sezone, Partizanov defanzivac Ivan Obradovi? siguran je da ?e „parni valjak“ u današnjem polufinalu Lav kupa „pre?i“ preko gostiju iz Banatskog Dvora, a onda u okršaju sa Crvenom zvezdom odbraniti drugi deo prošlogodišnje duple krune.
Želi postupno da gradi internacionalnu karijeru: Ivan Obradovi?
- Dobili smo tri poslednje utakmice sa Banatom, ali ni do jedne pobede nismo došli lako. Ne sumnjam da ?e se Banat ponovo zatvoriti, ali Partizan želi, zna i mora do drugog trofeja. Uzeli smo titulu, ho?emo i Kup, pa da u?emo u klupsku istoriju kao prva ekipa koja je osvojila ?etiri trofeja za dve godine. To je razlog više što u finalu želimo Zvezdu - nema milosti prema rivalu levi bek najbolje selekcije Srbije i jedan od najstandardnijih prvotimaca novog šampiona, koji broji poslednje dane u Humskoj.
- Mada sam maksimalno posve?en preostalim obavezama u Partizanu, polako se pripremam za odlazak iz našeg fudbala. Izgleda da se približio dan kada ?u napustiti klub za koji sam, kao i za moju porodicu, mnogo vezan. To su razlozi zbog kojih mi se ne ide još neko vreme, ali me vu?e izazov dokazivanja u nekoj ja?oj evropskoj ligi - iskreno ?e dvadesetogodišnji odbrambeni fudbaler, ?iji su centaršutevi, brzina i dobijeni dueli u zadnjoj liniji zapali za oko povelikom broju klubova sa Zapada i Istoka Evrope.
- Koliko znam moskovski CSKA je najuporniji u nameri da me dovede, a prate ga nema?ki Verder i engleski Totenhem. Klub i moj menadžer, ipak, ne žure, jer o?ekuju da uskoro i ostali zainteresovani klubovi iza?u s konkretnim ponudama - ne krije mogu?e nove destinacije crno-bela „tridesetsedmica“, koji bi, ipak, pošao u drugom pravcu.
- Voleo bih da postupno gradim internacionalnu karijeru. Zato sam ljudima iz Partizana i mom menadžeru rekao da bih najradije otišao u Ajaks, jer su se taj klub i holandski fudbal pokazali kao prava sredina za adaptaciju mladih igra?a na kasnije visoke zahteve u ligama iz tzv. top pet. Tamo mi je i drugar Sulejmani, s kojim sam nekada igrao u Partizanu, a sada smo saigra?i u reprezentaciji. Uz njegovu pomo? bih se lakše navikao na sve što donose život i karijera van svoje zemlje - ne leti za „avionima i kamionima“ momak, ?ija bi cena posle prvenstva Evrope za mlade selekcije i junskih utakmica mondijalskih kvalifikacija sa A timom mogla premašiti sadašnjih sedam miliona evra.
Diari smanjena kazna
Komisija za žalbe Zajednice klubova Jelen Super lige prepolovila je ju?e Lamini Diari kaznu od dve utakmice neigranja, zbog udaranja bez lopte protivni?kog igra?a u prvenstvenom me?u sa Borcem. Kako je Senegalac presko?io gostovanje u Kuli danas ?e zauzeti svoje mesto u napadu branioca Kup trofeja.
http://www.danas.rs/vesti/sport/fudbal/ ... _id=160293
En in het Nederlands
Citaat: Er is nieuws betreffende deze speler. Obradovic heeft zelf te kennen gegeven op de hoogte te zijn van de interesse van CSKA Moscow, Werder Bremen en Tottenham. Hij wil echter niet in Rusland spelen. En een stap naar Engeland of Duitsland wil hij later pas maken.
Obradovic wil zijn carriere stap voor stap uitstippelen en heeft een voorkeur voor Ajax, die hem inderdaad hoog op het scoutingslijstje hebben staan. Via Ajax en de Nederlandse competitie kan je de basis leggen voor een stap naar Duitsland, Italie, Engeland, Spanje of Frankrijk, aldus de Serviër.
Hij heeft ook regelmatig contact met zijn vriend en voormalige ploeggenoot in de jeugd bij Partizan, Miralem Sulejmani. Hij zou mij zeker kunnen helpen om mij aan te passen in Nederland, zegt Obradovic.
http://ajax.netwerk.to/forums/HTML/forum9/2660-2.php
|
RosarioCentral
Forum berichten: 454
|
Geplaatst: Wo 6 mei 2009 21:30
|
|
Naam: Cristian Ivan Gaitan
Geboortedatum: 15.01.1990
Lengte: 1.73m
Land: Argentina
Positie: Middenveld
El club de fútbol: Club Estudiantes de La Plata
Nationale Selectie: Sub 20
Ik ben al een tijdje fan van Cristian Gaitan. Zag hem een paar jaar terug spelen op de Nike Premier Cup in HongKong. Hij speelde dit jaar in de Argentijnse selectie -20 en begint nu een basisplaats af te dwingen bij zijn club Estudiantes de la Plata. Gaitan is een sterke, verdedigende middenvelder met duidelijke leiderskwaliteiten. Type Mascherano. Ik heb online verder weinig informatie gevonden, maar ik zal mijn ogen openhouden. Binnen een jaar of twee maakt hij ongetwijfeld voor goed geld de overstap naar Portugal of Spanje. Zeer interessante speler voor Ajax.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Do 7 mei 2009 01:31
|
|
Bij de onder-20 speelde hij voornamelijk aan de rechter kant en daar vond ik het allemaal erg matig. Maar goed, als dat niet z'n natuurlijke positie is is dat natuurlijk niet zo gek. Wie denk je dat Gaitan uit de ploeg weet te verdrijven, RC?
|
RosarioCentral
Forum berichten: 454
|
Geplaatst: Do 7 mei 2009 11:13
|
|
Citaat: Bij de onder-20 speelde hij voornamelijk aan de rechter kant en daar vond ik het allemaal erg matig. Maar goed, als dat niet z'n natuurlijke positie is is dat natuurlijk niet zo gek. Wie denk je dat Gaitan uit de ploeg weet te verdrijven, RC?
Ik heb hem inderdaad beter gezien, al speelde het hele team nou niet bepaald geweldig dat toernooi. Misschien lag dat aan het feit dat de coach iets te veel drank en drugs consumeert.
Wie hij uit de ploeg kan werken, weet ik nog niet. In de wedstrijd die ik zag kwam hij in het team voor Christian Cellay, maar dat was maar een paar weken geleden.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Do 7 mei 2009 12:04
|
|
Maar Cellay speelt centraal achterin of als rechtsback indien Angeleri niet kan spelen. Laatstgenoemde zie ik hem er niet zo snel uitspelen. Het lijkt mij dat hij eerder de concurrentie aan zou moeten gaan met Sánchez Prette (die ook lang niet altijd speelt), want centraal op het middenveld zie ik ook niet snel een plek voor hem vrij komen.
En Argentinië draaide tijdens de Sub-20 inderdaad voor geen meter, maar bij een aantal jongens waren toch nog genoeg kwaliteiten te herkennen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Di 19 mei 2009 13:05
|
|
Peter79
Citaat: @Pushkin: Zou je misschien iets meer kunnen vertellen over de invloed van makelaars/ agenten/ vertrouwenspersonen in het Oostblok? Welke rol spelen zij bij transfers? Is het gebruikelijk dat deze personen een grote graai uit de ruif nemen, al dan niet onder de tafel? Etc. Kunnen deze personen door de stricte regelgeving in ons land en het feit dat Ajax beursgenoteerd is, de concurrentiepositie van Ajax t.o.v. bijvoorbeeld de Russische clubs verslechteren? Probeer een beetje te vissen waarom Ajax qua Oostblok z.g.a. alleen in Roemenie actief is geweest met transfers (uitzonderingen als Fischer, Demtsjenko, Arveladze daargelaten).
Ik laat spelers bespreken even voor wat het is, maar op deze vraag wil ik opzich wel antwoord geven. Het is alleen wel een ontzettend lang verhaal.
Vorig jaar heb ik contact gehad met wat Duitsers die met een makelaarsbureau gestart waren, daar heb ik opich ook wel van meegekregen hoe de dingen gaan. Tegelijkertijd benoem je het Oostblok, dat zijn heel wat landen bij elkaar, in een aantal landen ken ik mensen. Ik ken een paar cases uit wat landen van het Oostblok geven en ik weet wat algemene dingen.
Ik heb voor mezelf echter wel vier stelregels.
1. Ik ga niemand verplichten om me zomaar te geloven. Hoeft voor mij ook niet. Ik zal 'n dingen daar waar ik kan zoveel mogelijk staven. Als je echter zeker weet dat ik lieg (dat mag best) en je zegt dat, verwacht ik van iemand wel dat hij ook met argumenten komt.
Wat ik vorig jaar meegemaakt heb is dat een moderator van AN me op msn even ging verplichten te zeggen hoe ik aan bepaalde informatie kwam, terwijl ik alleen hier iets gepost had. Toen ik dat weigerde, wist men daar ineens open en bloot aan te geven dat ik onzin verspreidde. In dat soort ervaringen heb ik weinig zin.
2. Wat ik hier plaats wordt niet naar andere sites gekopieerd (link plaatsen is prima) Een paar redenen daarvoor. Ten eerste omdat ik weinig zin heb om een discussie te gaan voeren op een andere site. En daarnaast omdat dan opnieuw het risisico ontstaat dat m'n woorden daar vervormd worden. Op deze site wil ik opzich best met iedereen in discussie gaan.
3. Bepaalde informatie heb ik sowieso liever niet openbaar, ik wil dat best via pm hier doen.
4. Sommige dingen hebben natuurlijk ook op Ajax betrekking, niet alles is even leuk qua informatie.
Dat klinkt allemaal wat gewichtiger dan het is, maar ik schep voor mezelf eerst randvoorwaarden voor ik deze dingen bespreek. Als je je daarin kan vinden, kunnen we de discussie starten.
|
Peter79
|
Geplaatst: Di 19 mei 2009 13:57
|
|
Citaat: Peter79
Citaat: @Pushkin: Zou je misschien iets meer kunnen vertellen over de invloed van makelaars/ agenten/ vertrouwenspersonen in het Oostblok? Welke rol spelen zij bij transfers? Is het gebruikelijk dat deze personen een grote graai uit de ruif nemen, al dan niet onder de tafel? Etc. Kunnen deze personen door de stricte regelgeving in ons land en het feit dat Ajax beursgenoteerd is, de concurrentiepositie van Ajax t.o.v. bijvoorbeeld de Russische clubs verslechteren? Probeer een beetje te vissen waarom Ajax qua Oostblok z.g.a. alleen in Roemenie actief is geweest met transfers (uitzonderingen als Fischer, Demtsjenko, Arveladze daargelaten).
Ik laat spelers bespreken even voor wat het is, maar op deze vraag wil ik opzich wel antwoord geven. Het is alleen wel een ontzettend lang verhaal.
Vorig jaar heb ik contact gehad met wat Duitsers die met een makelaarsbureau gestart waren, daar heb ik opich ook wel van meegekregen hoe de dingen gaan. Tegelijkertijd benoem je het Oostblok, dat zijn heel wat landen bij elkaar, in een aantal landen ken ik mensen. Ik ken een paar cases uit wat landen van het Oostblok geven en ik weet wat algemene dingen.
Ik heb voor mezelf echter wel vier stelregels.
1. Ik ga niemand verplichten om me zomaar te geloven. Hoeft voor mij ook niet. Ik zal 'n dingen daar waar ik kan zoveel mogelijk staven. Als je echter zeker weet dat ik lieg (dat mag best) en je zegt dat, verwacht ik van iemand wel dat hij ook met argumenten komt.
Wat ik vorig jaar meegemaakt heb is dat een moderator van AN me op msn even ging verplichten te zeggen hoe ik aan bepaalde informatie kwam, terwijl ik alleen hier iets gepost had. Toen ik dat weigerde, wist men daar ineens open en bloot aan te geven dat ik onzin verspreidde. In dat soort ervaringen heb ik weinig zin.
2. Wat ik hier plaats wordt niet naar andere sites gekopieerd (link plaatsen is prima) Een paar redenen daarvoor. Ten eerste omdat ik weinig zin heb om een discussie te gaan voeren op een andere site. En daarnaast omdat dan opnieuw het risisico ontstaat dat m'n woorden daar vervormd worden. Op deze site wil ik opzich best met iedereen in discussie gaan.
3. Bepaalde informatie heb ik sowieso liever niet openbaar, ik wil dat best via pm hier doen.
4. Sommige dingen hebben natuurlijk ook op Ajax betrekking, niet alles is even leuk qua informatie.
Dat klinkt allemaal wat gewichtiger dan het is, maar ik schep voor mezelf eerst randvoorwaarden voor ik deze dingen bespreek. Als je je daarin kan vinden, kunnen we de discussie starten.
Ik PM je wel even, mocht je deze discussie niet op het forum willen aanwakkeren dan is het misschien goed om het begin van de discussie weg te halen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Di 19 mei 2009 15:48
|
|
There we go..
Hoe corrupt een voetbalcultuur is heeft natuurlijk ook alles met het land te maken. Bepaalde landen verwesterden vrij snel ik noem Tsjechie, Estland en Slovenie. Allemaal landen waar bij de val van het Ijzeren Gordijn relatieve stabiliteit was. Er waren ook landen waar de corruptie wat sterker in de cultuur kwam te zitten door de politieke instabiliteit. Meerdere Balkan landen en Oekraine hadden dat probleem. Moldavie en Wit-Rusland hebben dat probleem nog altijd.In die culturen is door het communisme vriendjespolitiek jaren lang een way of life geweest. Die vorm van overleven zit daar nog steeds. Een tweede factor die meespeelt is hoe de landen zijn omgegaan met hun staatsbedrijven en staatsobligaties na de ontmanteling van het gordijn. Er waren landen waar dat gereguleerd en goed gind. Er waren ook landen waar de wet van de sterkste/machtigste/brutaalste gold. In Rusland en Oekraiene zijn kleine oorlogen gevochten tussen de invloedrijke figuren aldaar om bv. de oliemaatschappijen in handen te krijgen. Mensen zoals Abramovic hebben zo miljarden in handen gekregen, want die bedrijven werden natuurlijk veel meer waard. In Wit-Rusland gebeurt het nog steeds daar worden sommige autofabrieken geprivatiseerd door de regering, en die gaan dan naar vrienden van de regering. Een autofabriek wordt dan door de staat verkocht voor 40.000 Euro. Ik hoef niet uit te tekenen hoe lucrartief zo'n investering is.
Uiteindelijk hebben heel wat van deze mensen ook de voetballerij ontdekt als leuke investering. In vergelijking met veel andere branches is de voetballerij een tak van sport waarin je nog makkelijk geld kan witwassen.
Peter vroeg in z'n vorige reactie naar de Roemeense connectie van Ajax. Er zijn twee mensen die daar zo hun invloed op hadden. George Becali president van Steau Boekarest en belangrijker nog Ioan Becali, spelersmakelaar. De twee zijn geen directe familie overgens.
George Becali nl.wikipedia.org/wiki/George_Becali
Z'n wikipedia zegt eigenlijk alles, via vastgoed goedkoop kopen vlak na het communisme rijk geworden. Daarna Steau overgenomen stap vooe stap. Later dus aangepakt door corruptie bij Steau Boekarest. Ajax heeft een keer zaken met hem gedaan en dat was om George Ogararu los te weken. Wie het zich nog goed kan herinneren weet wel dat het afronden van die transfer lang aansleepte. Het had alles te maken met de bnetalingsregeling. Becali was voorzitter van de club (en wat in Roemenie en verder Oost-Europa dan gebruikelijk is is dat je de club dan ook als een machtsdespoot stuurt). Becali wilde geld odner tafel, amar het was voor Ajax moeilijk om dat zo te doen. Ajax heeft de beurs als waakhond in haar nek hijgen. Ajax heeft toen qua transfersom iets meer betaald en het Becali zelf boekhoudkundig laten oplossen. Ajax heeft 3,5 Miljoen aan de club betaald, daar waar de verdeelsleutel eigenlijk lag op 2,8 Miljoen aan de club als instituut en 7 ton aan Becali. In Nederland is dit niet zo bekend, maar in Roemenie was het een publiek geheimd at het zo opgelost was. Ondanks inetresse van Marseille was 3,5 Miljoen relatief veel voor een Roemeense speler uit eigen competitie.
Ioan Becali Belangrijk in het hele verhaal met de Roemeense connectie. Chivu was de eerste die bij Ajax via hem binnenkwam. Nu al is Chivu een van de grootste verdedigers ooit van het Roemeense voetbal.
Ajax was destijds getipt door een Nederlander (ben z'n naam kwijt) die nu scoutingswerkzaamheden vericht voor Chelsea. Ajax haalde via tips van Becali ook Bogdan Lobont. En toen Becali een leuk transfervrijtalent had lopen in de naam van Nicolae Mitea werd hij ook in Amsterdam aangeboden. Voor Becali natuurlijk een win-win situatie. Mitea kwam bij een goede club terrecht, en verdiende meteen het Non-Eu salaris (3,5 ton). Dat laatste is zowat het palfond in Roemenie wat spelers verdienen.
Voor Becali liep dat dus allemaal wel aardig, de transfer van Chivu naar Roma was z'n mooiste kunstje, het was ongehoord dat er zoveel betaald werd voor een Roemeense verdediger. Ajax is in die zin interessant voor zaakwaarnemers omdat wij als club vaak een extra waardevermeerdering beteken voor een speler, omdat je Ajax toch wel kan zien als een soort merk. Becali probeerde natuurlijk zoveel mogelijk Roemenen aan Ajax te slijten. Flavius Stoican had hij eerder al geprobeerd: archief.nrc.nl/index.php/2001/Februari/19/Sport/19/Roemeen+Stoican+op+proef+bij+Ajax Mihata Plesan is een ander voorbeeld: www.vi.nl/NieuwsItem/AjaxWeerInDeMarktV ... Talent.htm Petre kwam uiteindelijk niet vanwege de verblijfspapieren: ww.vi.nl/MSNNieuws/OokPetreNietNaarAjax.htm?msn=true De meest recente voorbeelden zijn de geruchten over Constantin Dica en Liviu Ganea. Afgelopen zomer zag het er sterk naar uit dat Cosmin Moti nog Ajax' kan op zou gaan maar dat ging uitiendelijk niet door. Ajax gaf de hoop in Mitea op en dat heeft al een beetje tot wrevel geleid. Het succestory van Chivu werd overschaduwd door Mitea en Lobont die werden 'afgedankt'.
De Roemeense connectie van Ajax was dus in belangrijke mate Ioan Becali en de spelers die hij onder zich had. Becali is ooit begonnen met de spelersbehartiging van George Popescu. Die is na z'n loopbaan een voetbalschool is gaan opzetten in Boekarest. Popescu's school legt de aandacht vooral op techniek en is beter dan de andere voetbalopleidingen van de clubs in Roemenie. Becali neemt de grootste talenten uit die school onder z'n hoede en plaatst ze bij Roemeense clubs. Zoals ik al eerder zei was er wrevel tussen Ajax en Becali gekomen, en laat dit jaar nou het eerste jaar zijn dat we als club niet meer in verband worden gebracht met Roemeense spelers. Toch opvallend niet waar.
In Roemenie is het de cultuur dat je ofwel lapt aan de zaakwaarnemer ofwel aan de voorzitter van de club.
www.telegraaf.nl/telesport/voetbal/3696 ... bal__.html
www.volkskrant.nl/archief_gratis/articl ... ele_crisis
|
| | | |
|
|
|