| | |
Forum
Onderwerp: Aankoop-suggesties
Maker: Eto'oBekeken: 330647 Status: InactiefBerichten: 5629
|
Auteur
|
Bericht
|
Bertje
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Za 7 maa 2009 18:08
|
|
Citaat: Nog 1 ding: Zie jij V/D Sar een blunder maken? Ook erg amateuristisch om zo je hand te breken.
Heb jij toevallig de laatste tijd nog Engels voetbal gekeken? Iedere keeper blundert wel eens. Zeker een keeper van 22. Op die leeftijd zat Gomes nog in Brazilië en begon Van der Sar bij Ajax mondjesmaat wat wedstrijden te keepen. Pas in '93/'94 stond Van der Sar een heel seizoen onder de lat. Toen was hij 23 (!) en dus ouder dan Romero nu is.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Za 7 maa 2009 20:29
|
|
Laten we deze jongen nou niet gaan vergelijken met een van de beste keepers uit de geschiedenis, dat is gewoonweg niet eerlijk. Romero is een goede keeper met veel talent die het vast wel gaat schoppen naar een grote Europese club. Het niveau van der Sar zal hij niet halen maar dat moet je ook niet verwachten. Ik zelf vind Vermeer een erg groot keeperstalent en was hij 10 cm. langer dan had hij het tot een echte topper kunnen maken.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Zo 8 maa 2009 10:21
|
|
Scio
Citaat: Over Seedorf doen weer geruchten de ronde op Ajax Netwerk. Hoop echter dat hij het niet wordt.
Seedorf mag van mij komen maar persoonlijk wacht ik liever af tot een betrouwbaar medium er melding van maakt, dan zien we vanzelf of het speelt. Met AN wil ik niets meer te maken hebben.
El Lute
Citaat: crespo
Namen zoals Crespo en in het verleden bv. Flavio Conceicao zijn leuk maar die jongens gaan liever bij een middenmotor van een topcompetitie afbouwen. Daar betalen ze nog altijd zeer royaal, Maceo Rigters verdient zelfs 2,4 Miljoen.
Jari Litmanen
Citaat: Waar spelen die jongens die je noemt? Ik heb die namen wel eens gelezen, maar ik ken ze zelf niet. Ik vind persoonlijk dat je niet aan zo veel buitenlanders moet beginnen, maar dat is een ander verhaal. De posities die je noemt kan ik heel goed inkomen. Wat dat betreft zitten we behoorlijk op één lijn
Joao Carlos speelde afgelopen lente bij Lokeren en is naar Racing Genk gegaan.
Dusan Tadic, speelt nog steeds bij Novi Sad (Servie).
Zec heeft er nu 12 in het mandje liggen voor NK Sibenik (Kroatie).
Wat de buitenlander discussie betreft, die hebben we eerder gehad. We kunnen wel veel Nederlanders willen maar dan wordt onze vijver wel erg klein en kom je bij spelers zoals Lindenbergh uit (zie verleden) of je betaalt verhoudingsgewijs veel te veel.
Waar we over verschillen is de verdediging, jij pleit voor een nieuwe linksback. Ik pleit voor een back-up linksback en een linker centrale verdediger. Naar mijn mening moet er centraal toch wel het een en ander veranderen, ook omdat ik Vertonghen in m'n opstelling naar het middenveld wil hebben.
JS
Citaat: @Pushkin
Denk jij dat Ajax komende zomer (weer) een poging gaat wagen voor Dusan Tadic? Op basis van jou verslagen over hem leek me dat namelijk een prima optie als extra vleugelaanvaller.
In Servie waren de geluiden dat Ajax een bedrag geboden had maar dat de club hem niet wilde laten gaan maar dat er deze zomer de situatie
anders zou zijn. Afgezien of Ajax nu wel of geen interesse heeft, ik ben op die jongen gaan letten en ben wel gecharmeerd geraakt.
Jamesfg
Citaat:
Het aankoopbeleid deugt niet en het opleiden moet beter. Waarom breekt er toch zo weinig door? Een bepekte speler als Reiziger zou al goed zijn. Geef ze de kans (dus niet zoals bij Goossens) en het kan alleen maar meevallen. Zoveel schade kun je op de backpositie toch niet aanrichten en misschien verassen ze wel. Maar zet er dan wel een speler neer die daar uit de voeten kan. Dus geen Van Bronckhorst, Emanuelson of Zonneveld. Geen middenvelders
Je noemt Goossens, toch niet als linksback hoop ik? Anders spreek je je wel een beetje tegen in je post.
|
theumas
Forum berichten: 455
|
Geplaatst: Zo 8 maa 2009 16:39
|
|
Ik ben vaak gecharmeerd van spelers, die niemand echt goed vind. Daarom post ik eigenlijk nooit, maar ik wil dan toch even jullie meningen over 2 spelers...
Tshibamba(Jong, snel, goede acties in huis, en heeft een goede voorzet)
Sheotahul(Balvast, ook snel en kan goed scoren)
Dit valt mij op bij deze spelers..Wat denken jullie? Ajax niveau of niet?
|
PindaBoy
Forum berichten: 77
|
Geplaatst: Zo 8 maa 2009 19:54
|
|
Ik weet niet, ik zat erg te twijfelen maar. Het lijkt mij het best als we Elia EN Arnautovic halen. Elia heeft vandaag weer voor gezorgt dat Twente scoorde en Arnautovic kan een wereld speler worden en een spits (daar kan hij spelen).
|
jamesgf
Forum berichten: 420
|
Geplaatst: Zo 8 maa 2009 20:54
|
|
Citaat: Ik weet niet, ik zat erg te twijfelen maar. Het lijkt mij het best als we Elia EN Arnautovic halen. Elia heeft vandaag weer voor gezorgt dat Twente scoorde en Arnautovic kan een wereld speler worden en een spits (daar kan hij spelen).
Zelfs met die twee op de flanken hadden we vandaag niet gewonnen van ADO. Het zit bij ons mis in de as, daar zit veel te weinig voetbal in.
Olegeur, Wielaert, Lindgren, Sno, Aissati en Sulejmani... Alleen Aissati brengt er een beetje voetbal in. Toevalligerwijs was hij ook de enige die een voldoende haalde vandaag. Minstens één voetballende verdediger en minstens één voetballende middenvelder moet erbij. Daarnaast zou een balvaste spits erg handig zijn. Ik betwijfel of Cvitanich dat nog kan verbeteren.
Alleen Enoh en Aissati zijn tot noch toe goede aankopen gebleken. Sulejmani zou dat kunnen worden, maar met Van Basten als trainer heb ik daar weinig vertrouwen in. Met zijn aankopen van miljoenen en zeeën van tijd zit er nog steeds geen enkele lijn in het spel. Onherkenbaar voetbal zonder automatismen, hopend op Suarez die zijn dag heeft. Bovendien ontwikkelen spelers zich nauwelijks, dat gebeurt zeker niet als je ze op verkeerde posities zet.
Van Basten is wat mij betreft totaal ongeschikt. Duizenden voorbeelden. Is het niet voor de wedstrijd met zijn hopeloze opstelling dan is het wel na de wedstrijd wanneer hij zich van zijn ploeg distantieert. Deze zomer ook afscheid nemen van spelers als Gabri en Sno, of gewoon wat meer ruimte maken voor Kleedkamer 2. Co, kom er maar in!
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
|
Geplaatst: Ma 9 maa 2009 09:35
|
|
Citaat: Ik weet niet, ik zat erg te twijfelen maar. Het lijkt mij het best als we Elia EN Arnautovic halen. Elia heeft vandaag weer voor gezorgt dat Twente scoorde en Arnautovic kan een wereld speler worden en een spits (daar kan hij spelen).
Zelfs met die twee op de flanken hadden we vandaag niet gewonnen van ADO. Het zit bij ons mis in de as, daar zit veel te weinig voetbal in.
Oleguer, Wielaert, Lindgren, Sno, Aissati en Sulejmani... Alleen Aissati brengt er een beetje voetbal in. Toevalligerwijs was hij ook de enige die een voldoende haalde vandaag. Minstens één voetballende verdediger en minstens één voetballende middenvelder moet erbij. Daarnaast zou een balvaste spits erg handig zijn. Ik betwijfel of Cvitanich dat nog kan verbeteren.
Alleen Enoh en Aissati zijn tot noch toe goede aankopen gebleken. Sulejmani zou dat kunnen worden, maar met Van Basten als trainer heb ik daar weinig vertrouwen in. Met zijn aankopen van miljoenen en zeeën van tijd zit er nog steeds geen enkele lijn in het spel. Onherkenbaar voetbal zonder automatismen, hopend op Suarez die zijn dag heeft. Bovendien ontwikkelen spelers zich nauwelijks, dat gebeurt zeker niet als je ze op verkeerde posities zet.
Van Basten is wat mij betreft totaal ongeschikt. Duizenden voorbeelden. Is het niet voor de wedstrijd met zijn hopeloze opstelling dan is het wel na de wedstrijd wanneer hij zich van zijn ploeg distantieert. Deze zomer ook afscheid nemen van spelers als Gabri en Sno, of gewoon wat meer ruimte maken voor Kleedkamer 2. Co, kom er maar in!
In dit verhaal kan ik me helemaal vinden! Ik denk er precies zo over. Wat heerlijk om eens een zinnige reactie te lezen! Met jou kan ik praten.
Mensen die roepen dat Ajax Elia én Arnoutovic moeten kopen begrijpen er HE-LE-MAAL niets van. Buitenspelers moeten bediend worden. Suarez en Sulejmani zijn geweldige buitenspelers. Elia en Arnoutovic lossen dus niets op!
Toen van Basten kwam was ik al een groot voorstander van de terugkeer van Koning Co. In het belang van Ajax: kom zo snel mogelijk terug!
|
Lucas
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
|
Geplaatst: Ma 9 maa 2009 09:50
|
|
Onze vleugelspelers Sulejmani en Suarez houden geen bal vast. Zij zijn wel degelijk een groot deel van het probleem.
|
Peter79
Forum berichten: 1624
|
Geplaatst: Ma 9 maa 2009 11:11
|
|
Citaat: Onze vleugelspelers Sulejmani en Suarez houden geen bal vast. Zij zijn wel degelijk een groot deel van het probleem.
Mee eens, bovendien trekken ze veel te veel en snel naar binnen waardoor elke aanval 'in de trechter' smoort. Zeer makkelijk te verdedigen. Stel 2 backs met snelheid, 2 krachtige centrale verdedigers met body en een controleur vlak voor je achterhoede op en Ajax is aangewezen op vrije trappen en corners. Hebben die 2 backs dan ook nog het vermogen en de conditie om bij balverlies van Ajax het veld snel breed te houden en mee ten aanval te trekken dan ontstaat er meteen gevaar. So far the story of our season.......
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 9 maa 2009 11:13
|
|
Citaat: Mensen die roepen dat Ajax Elia én Arnoutovic moeten kopen begrijpen er HE-LE-MAAL niets van. Buitenspelers moeten bediend worden. Suarez en Sulejmani zijn geweldige buitenspelers. Elia en Arnoutovic lossen dus niets op!
Arnautovic en Elia samen halen is financieel al niet mogelijk willen we een verantwoord beleid voeren dus daar houdt het al op. Zelf heb ik al aangegeven waarom ik Arnoutovic wil zien en dat is omdat ik hem niet alleen als vleugel zie. Maar vooral ook als centrumspits. Daarnaast is Arnoutovic van het kaliber dat ik hem liever ook niet bij de concurrentie zie.
Citaat: Toen van Basten kwam was ik al een groot voorstander van de terugkeer van Koning Co. In het belang van Ajax: kom zo snel mogelijk terug!
Mensen vergeten snel wanneer het Adriaanse betreft, z'n periode bij Ajax was ook allesbehalve zaligmakend.
Lucas
Citaat: Onze vleugelspelers Sulejmani en Suarez houden geen bal vast. Zij zijn wel degelijk een groot deel van het probleem.
Interessant punt en juiste constatering. Suarez en Sulejmani leggen risisco in hun spel. Van Gaal heeft wel eens gezegd dat hij Suarez niet heeft aangetrokken omdat hij niet in het takenvoetbal van AZ paste. Het voetbal en het systeem van AZ (de snelle combinaties) een manier om snel de vrije man te vinden. Suarez en Sulejmani zijn spelers die verdedigers bezighoduen door hun risiscovolle acties en als ze doen wat ze moeten doen (in vorm zijn) dan houden ze met hun acties ook wel meer dan een verdediger bezig waardoor zo de vrije man ontstaat voor Ajax. Probleem is sowieso dat je met het Ajaxmodel wel afhankelijk bent van bevliegingen; is Suarez goed dan is Ajax goed en omgekeerd. Normaal zou die last door twee schouders gedragen moeten worden (Sulejmani) maar die raakt nog geen deuk in een pakje boter dit seizoen.
Bijkomend probleem is dat er bij Ajax ook amper lijn in het spel zit en bovengenoemde namen dan nog meer het idee krijgen dat ze het dan zelf maar moeten doen. Niet vreemd wanneer de ondersteuning vanuit het middenveld zo slecht is. Daar komt dus een ander probleem om de hoek, de combinaties daar verlopen ook niet goed. Nu is de vraag of dat primair aan Suarez en Sulejmani ligt. (en hun risicovollespel waardoor ze snel de bal verspelen.)
|
Nr.10
Forum berichten: 1489
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Ma 9 maa 2009 11:35
|
|
Ik heb het een tijd terug al gezegt, de vleugelspelers worden totaal niet goed gebruikt doordat ze geen goede ballen en geen ondersteuning krijgen waardoor ze de kaats nooit kunnen opzoeken en wordt al veel makkelijker te verdedigen. We hebben het hele seizoen al met twee controleurs gespeeld op het middenveld en geen spelers die de aansluiting met de aanval bewaken. Nu hebben we Aisatti terug van een blessure, laten we er direct van profiteren en zet er alsjeblieft nog een aanvallende speler in; Emanuelson, Sarpong, De Jong. Dit bij afwezigheid van Vertonghen, Enoh en de rest.
Van Basten heeft vaak gezegt dat hij dominant wilt spelen, maar met Lindgren en Sno op één middenveld gaat dat never nooit gebeuren, dit zijn spelers die zo'n laag tempo hebben, echt verschrikkelijk en schandalig voor Ajax niveau. Later kwam Schilder er ook nog in, maar totaal geen verbetering natuurlijk. Sno is Ajax-onwaardig en het is al langer bekend dat het voor hem einde Ajax is, waarom stelt Van Basten hem dan nog op? In het tweede voetballen middenvelders met wel een hoog tempo die je echt nodig hebt in zulke wedstrijden, denk aan bijvoorbeeld Claasen, en als blijkt dat het toch niet lukt met de lichte Claasen dan kun je alsnog besluiten om Schilder in te brengen.
Ik zeg één slome speler op het middenveld is al MEER dan genoeg, Lindgren is de minst kwaaie van het stel slome middenvelders maar als je dan spelers als Sno en Schilder opstelt tegen notabene Ado, dat makkelijk uitgespeelt kan worden met een goed baltempo dan vraag je er zelf om.
|
Peter79
|
Geplaatst: Ma 9 maa 2009 12:10
|
|
Citaat: Ik heb het een tijd terug al gezegt, de vleugelspelers worden totaal niet goed gebruikt doordat ze geen goede ballen en geen ondersteuning krijgen waardoor ze de kaats nooit kunnen opzoeken en wordt al veel makkelijker te verdedigen. We hebben het hele seizoen al met twee controleurs gespeeld op het middenveld en geen spelers die de aansluiting met de aanval bewaken. Nu hebben we Aisatti terug van een blessure, laten we er direct van profiteren en zet er alsjeblieft nog een aanvallende speler in; Emanuelson, Sarpong, De Jong. Dit bij afwezigheid van Vertonghen, Enoh en de rest.
Van Basten heeft vaak gezegt dat hij dominant wilt spelen, maar met Lindgren en Sno op één middenveld gaat dat never nooit gebeuren, dit zijn spelers die zo'n laag tempo hebben, echt verschrikkelijk en schandalig voor Ajax niveau. Later kwam Schilder er ook nog in, maar totaal geen verbetering natuurlijk. Sno is Ajax-onwaardig en het is al langer bekend dat het voor hem einde Ajax is, waarom stelt Van Basten hem dan nog op? In het tweede voetballen middenvelders met wel een hoog tempo die je echt nodig hebt in zulke wedstrijden, denk aan bijvoorbeeld Claasen, en als blijkt dat het toch niet lukt met de lichte Claasen dan kun je alsnog besluiten om Schilder in te brengen.
Ik zeg één slome speler op het middenveld is al MEER dan genoeg, Lindgren is de minst kwaaie van het stel slome middenvelders maar als je dan spelers als Sno en Schilder opstelt tegen notabene Ado, dat makkelijk uitgespeelt kan worden met een goed baltempo dan vraag je er zelf om.
Tja beetje makkelijk dit. Sno en Schilder speelden alleen omdat er een waslijst aan blessures is. Beschikbare opties die niet speelden waren:
Blind (gehypte speler, ben zelf niet zo onder de indruk van hem bovendien fysiek nog niet in staat om 90 minuten met het 1e mee te ballen), Sarpong (zou het middenveld veel te kwetsbaar gemaakt hebben, zelfde geldt voor Sarpong voorin en Urby op de plek van Sno), Claassen (heb je hem ooit zien spelen? Ik vind het wel een leuke voetballer maar meer niet, twijfel of hij echt het niveau heeft voor het 1e). Verder kan ik me best voorstellen dat van basten voor extra fysiek koos in een wedstrijd als Ado-uit. Die gasten kleunen er in hun wedstrijd van het jaar vol in en dan MOET je je dus niet laten afbluffen op het middenveld. Op zich begreep ik de beginopstelling wel dus. Sno had bovendien verdienstelijk gespeeld in Jong Ajax. Dat Sno vervolgens DRA-MA-TISCH speelde dat is een 2e. Hoe dom kun je zijn als je deze uitgelezen kans zo verprutst. Maar goed Sno was niet de enige aangezien alleen Aisatti mij kon bekoren. Overigens loopt er mijns inziens verder in het 2e ook weinig aan vaste spelers rond wat de moeite waard is. De Jong inbrengen? Die is dus nog geblesseerd.....
Om even on topic te geraken qua buitenspelers: Ja ze worden misschien niet altijd even goed gebruikt en krijgen te weinig bespeelbare ballen. Mee eens. Maar de heren buitenspelers mogen ook wel de hand in eigen boezem steken aangezien, op Suarez na, het rendement van de ballen die ze WEL krijgen veeeeeel te laag is. Ik noem bijvoorbeeld in de wedstrijd tegen Ado te talloze kansloze dribbels van Leonardo. Afspelen, voorzet geven, een-tweetje aangaan? nee hoor meneer verkoos ervoor om zich minimaal tig keer vast te lopen. Leonardo is in deze slechts een voorbeeld! Als de buitenspelers eens zouden beginnen met, zoals de positie al aangeeft, de BUITENkant te bevolken dan is in ieder geval de veldbezetting al veel beter. Met Aisatti op het middenveld en ook Vertonghen (met o.a. zijn fanatstische crosspass) in de middenlinie heb je daar genoeg voetbal staan om de voorhoede te voeden. Zij moeten natuurlijk ook de ruimte krijgen OM te voetballen. Die buitenspelers die constant Cvitanich in de weg lopen die bevorderen dat niet. Het ontbreekt me even aan de tijd maar ik zou met alle liefde mijn standpunt met 4 a4-tjes onderbouwen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 9 maa 2009 12:31
|
|
Peter79
Citaat:
Tja beetje makkelijk dit. Sno en Schilder speelden alleen omdat er een waslijst aan blessures is.
Klopt opzich wel, maar ik had van m'n levensdagen geen Sno opgesteld.
Citaat: Beschikbare opties die niet speelden waren:
Blind (gehypte speler, ben zelf niet zo onder de indruk van hem bovendien fysiek nog niet in staat om 90 minuten met het 1e mee te ballen),
Helemaal mee eens, hetzelfde geldt overgens ook voor de wel geblesseerde Van Der Heyden.
Citaat: Sarpong (zou het middenveld veel te kwetsbaar gemaakt hebben, zelfde geldt voor Sarpong voorin en Urby op de plek van Sno)
Hier ben ik het dan weer niet mee eens, Sarpong of Emanuleson op de buitenpositie vindt ik geen enorm verschil. Emanuelson op het middenveld ten koste van Sno een enorme vooruitgang.
Citaat: Claassen (heb je hem ooit zien spelen? Ik vind het wel een leuke voetballer maar meer niet, twijfel of hij echt het niveau heeft voor het 1e).
Dat weten we inderdaad pas over een seizoen.
Citaat: Verder kan ik me best voorstellen dat van basten voor extra fysiek koos in een wedstrijd als Ado-uit. Die gasten kleunen er in hun wedstrijd van het jaar vol in en dan MOET je je dus niet laten afbluffen op het middenveld.
Mwoah, hier ben ik het een stuk minder mee eens. Kijk je kan wel bang zijn voor die fysiek maar dat is het verkeerde uitgangspunt. Je moet van jezelf uitgaan, met technisch combinatievoetbal had je zelf nog kansen gekregen. Nu werden we weggetikt bij vlagen door ADO en dat vind ik nog veel erger. Dat alles omdat bv. Sno de acceleratiesnelheid heeft van een schildpad. Omdat Lindgren al niet de snelste is was dat een gebrek dat extra naar voren kwam. Hte middenveld was veel en veel te statisch.
Citaat: Op zich begreep ik de beginopstelling wel dus. Sno had bovendien verdienstelijk gespeeld in Jong Ajax. Dat Sno vervolgens DRA-MA-TISCH speelde dat is een 2e. Hoe dom kun je zijn als je deze uitgelezen kans zo verprutst. Maar goed Sno was niet de enige
Ook een Sno die iets beter had gespeeld was nog een probleem geweest, het egbrek aan handelingssnelheid is gewoon crcuiaal. Dat Sno het leuk doet in het tweede heb ik minder boodschap aan, daar kan je met je fysiek nog heel veel compenseren omdat spelers daar nog niet volgroeid zijn.
Citaat: aangezien alleen Aisatti mij kon bekoren. Overigens loopt er mijns inziens verder in het 2e ook weinig aan vaste spelers rond wat de moeite waard is. De Jong inbrengen? Die is dus nog geblesseerd.....
Ook mee eens, nog een jaar op een houtje bijten en dan zijn er weer wat talenten.
Citaat: Om even on topic te geraken qua buitenspelers: Ja ze worden misschien niet altijd even goed gebruikt en krijgen te weinig bespeelbare ballen. Mee eens. Maar de heren buitenspelers mogen ook wel de hand in eigen boezem steken aangezien, op Suarez na, het rendement van de ballen die ze WEL krijgen veeeeeel te laag is.
Eensch
Citaat: Ik noem bijvoorbeeld in de wedstrijd tegen Ado te talloze kansloze dribbels van Leonardo. Afspelen, voorzet geven, een-tweetje aangaan? nee hoor meneer verkoos ervoor om zich minimaal tig keer vast te lopen. Leonardo is in deze slechts een voorbeeld
Dat zie ik dus als pluspuntje van de wedtsrijd van gister, van de Leonardohype zijn we verlost. Leonardo heeft z'n transfer overgens al lang binnen, en speelt ook met een air alsof het hem verder allemaal al gestolen kan worden. Als invaller soms een meerwaarde, als basisspeler eigenlijk nog nooit wat goeds van hem gezien.
Citaat: Als de buitenspelers eens zouden beginnen met, zoals de positie al aangeeft, de BUITENkant te bevolken dan is in ieder geval de veldbezetting al veel beter.
Citaat: Met Aisatti op het middenveld en ook Vertonghen (met o.a. zijn fanatstische crosspass) in de middenlinie heb je daar genoeg voetbal staan om de voorhoede te voeden. Zij moeten natuurlijk ook de ruimte krijgen OM te voetballen.
Klopt, zou die twee graag samen met Enoh zien spelen. op het middenveld, daar zit nog wel toekomst in.
Citaat: Die buitenspelers die constant Cvitanich in de weg lopen die bevorderen dat niet. Het ontbreekt me even aan de tijd maar ik zou met alle liefde mijn standpunt met 4 a4-tjes onderbouwen.
Tijd kan je maken. Maar we zijn het al aardig eens. Ajax kan alleen maar zo slecht spelen als het in alle linies fout zit.
Verdediging:
gebrek aan opbouwend vermogen (naar het middenveld)
gebrek aan defensieve scherpte
Middenveld:
gebrek aan beweging
gebrek aan vrijspelen van de vrije man
Aanval:
gebrek aan balvastheid van de vleugels
gebrek aan goede positionering (spelers gaan te veel naar binnen)
|
Nr.10
|
Geplaatst: Ma 9 maa 2009 12:42
|
|
Je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat je je niet moet afbluffen door die Ado'ers op het middenveld, maar als het TOTAAL niet loopt, dan moet je niet Schilder brengen voor Sno. Je zou sowieso in staat moeten zijn om van systeem te kunnen wisselen met zo'n waslijst aan blessures, dan kun je al wat meer. Van Basten had Claasen sowieso bij de selectie moeten nemen want je mist zoveel middenvelders, vooral spelers van zijn type.
Je zou het bijvoorbeeld zo kunnen doen:
Emanuelson-Lindgren-De Jong/Sno-Aisatti
De Jong traint al sinds 25-02: http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=74074
De Jong-----Aisatti
---- --Lindgren---
Of tegen notabene Ado:
Sarpong------Aisatti
-------Lindgren-------
Verdedigend zul je kwetsbaarder zijn dan anders met twee van die lichtgewichten in je team, maar ik in de aanval krijg je al een stuk meer mogelijkheden met twee van die dynamische spelers.
Zo'n enorme waslijst aan blessures is inderdaad een groot gemis. Maar dan nog, we missen al het hele seizoen 'een box to box middenvelder' die kan verdedigen en aanvallen, en op balbezit kan spelen, een speler als Bakkal. Dat mis je al in zulke wedstrijden en zulke multifuncionele spelers die moet je hebben als je te maken krijgt met zulke blessure-aanvallen. Een fout van Van Basten.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 9 maa 2009 13:19
|
|
Citaat: Zo'n enorme waslijst aan blessures is inderdaad een groot gemis. Maar dan nog, we missen al het hele seizoen 'een box to box middenvelder' die kan verdedigen en aanvallen, en op balbezit kan spelen, een speler als Bakkal. Dat mis je al in zulke wedstrijden en zulke multifuncionele spelers die moet je hebben als je te maken krijgt met zulke blessure-aanvallen. Een fout van Van Basten.
Nu had Van Basten die wel in de picture: Vukojevic en De Zeeuw afgelopen zomer.
|
Peter79
|
Geplaatst: Ma 9 maa 2009 13:46
|
|
Citaat:
Tijd kan je maken. Maar we zijn het al aardig eens. Ajax kan alleen maar zo slecht spelen als het in alle linies fout zit.
Verdediging:
gebrek aan opbouwend vermogen (naar het middenveld)
gebrek aan defensieve scherpte
Middenveld:
gebrek aan beweging
gebrek aan vrijspelen van de vrije man
Aanval:
gebrek aan balvastheid van de vleugels
gebrek aan goede positionering (spelers gaan te veel naar binnen)
We zijn het idd eens al denk jij volgens mij nog dat ik het in Sno zie zitten Das niet zo namelijk maar wilde alleen even aangeven dat het nou ook niet allemaal aan Sno lag gister.....
Tijd kun je maken en energie kun je kopen inderdaad
M.b.t. jouw linie opmerkingen en dan ga ik even uit van een selectie die compleet is, heb ik wat terug te zeuren namelijk .
Verdediging: M.i. genoeg opbouwende kwaliteiten maar het is een heel natuurlijk proces dat mensen als het niet loopt als eerste prio gaan stellen dat zich op hun basis gaan richten en het simpel houden. Bij verdedigers dus: achterin blijven hangen en proberen geen goal tegen te krijgen. Helaas lukt dat dit jaar niet al te best maar das een andere discussie. Aangezien je een absolute killer achterin mist, durven de overige spelers minder in te schuiven omdat je dan te kwetsbaar bent. Het halen van een killer centraal achterin heeft voor mij dan ook een heel grote prio. In de huidige selectie hebben we namelijk alleen verdeigers die zich op de bal focussen ipv op de man, Vermaelen is hier het ultieme voorbeeld van. Met dat punt ben ik het dus ook eens.
Middenveld: Gebrek aan beweging. Nu helemaal ja! Maar dat wijt ik ook vooral aan het feit dat er 0,0 vertrouwen is. Spelers gaan zich verstoppen en willen liever de bal niet hebben. Dit is ook te koppelen aan je 2e punt, er is ook veel te weinig een vrije man. Bovendien is 'middenvelder zijn in het huidige Ajax' een hondenbaan aangezien je de bal 10x voorin kunt "brengen" maar je 9x binnen 20 seconden alweer moet omschakelen omdat er dom balverlies is geleden. Wat krijg je dan? Spelers kunnen het niet belopen en blijven wat vaker hangen waardoor je aansluiting met je voorhoede onvoldoende is. Ik mis overigens bij een aantal spelers ook tactische slimheid, er wordt veel teveel gehapt terwijl het 'schermen' dan een veel betere optie is. In deze linie mis ik onder andere een echte leider en er loopt way too much middelmaat. Naast Aisatti zou een extra creatieve speler erbij geen overbodige luxe zijn.
Aanval: Helemaal met je eens al mis ik ook nog een type vennegoor in de selectie. Zo'n ervaren speler (niet over the hill zoals Urzaiz) die een wedstrijd voor je kan openbreken wanneer het niet loopt. Voorts is 3 goede voetballers (Suarez, Sulejmani, Cvitanich) en een talent (Sarpong)voorin natuurlijk veel te weinig. Helemaal met de blessuregolf van dit jaar.
Al is dit eigenlijk niet iets van dit jaar, zou hier gene winst te behalen kunnen zijn?
Niet om het huidige afbraakvoetbal goed te praten maar we hebben nog geen enkele wedstrijd in onze sterkste opstelling met allemaal wedstrijdfitte spelers gespeeld. Verre van zelfs, en dan merk je dat vooral in de breedte veel jongens kwaliteit tekort komen.
Speel je een heel jaar met bijvoorbeeld met de volgende wedstrijdfitte spelers:
Stekelenburg
V.d. Wiel, Wielaert, Oleguer, Vermaelen
Enoh, Aisatti, Vertonghen
Suarez, Cvitanich, Sulejmani
Dan had het er een stuk beter uitgezien.
Mijn visie op Ajax 2009/2010 staat in mijn post in deze topic op di feb 10, 2009 1:11 pm.
Aangezien jij nogal veel tijd weet te kopen (ambtenaar? )mag je daar op schieten
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 9 maa 2009 14:40
|
|
Klopt nr.10.
Bedenk nou allemaal zelf maar eens wie je liever ziet.
Sulejmani in zijn Heerenveen periode, of Elia in zijn huidige vorm?
Suarez of Arnoutovic?
Onze buitenspelers zijn absoluut niet het probleem. Tenminste als Emanuelson daar niet wordt neergezet. Wat is dát een vreselijk voetbaler. Scoort nooit, vrijwel nooit assists. Weg ermee!
Suarez creeert werkelijk alles bij Ajax. Hij heeft weinig voeding nodig. Creert alles zelf. Maar het gaat er om dat spelers worden bediend. Dat middenvelders ook zorgen voor doelpunten en assists. Zelfs Rommedahl kan een goede speler zijn als er een rechtshalf achter hem staat die hem continu diep stuurt. Het is toch te triest voor woorden om een middenveld te zien met Enoh Gabri en Lindgren? Dan weet je één ding zeker: dat er nooit een steekpass wordt gegeven. Gister stond Aisatti er dan tenminste in en dat was echt een verademing.
Het wordt tijd voor voetballende middenvelder ipv dat belachelijke gedoe met die zogenaamde controlerende middenvelders!
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 9 maa 2009 14:46
|
|
Peter79. Ik kan mij heel erg vinden in jouw verhaal. Vooral ook in je opstelling!
|
Peter79
|
Geplaatst: Ma 9 maa 2009 14:59
|
|
Citaat:
Misschien moet je het artikel zelf iets beter lezen, ik pik de passage er wel even uit voor je:
'De Jong beperkte zich dinsdag op de training tot wat loopoefeningen, omdat hij de duels voorlopig moet mijden'.
11 dagen noem ik voorlopig........ Gezien de aard van zijn blessure is een periode van looptraining heel logisch aangezien hij daar zijn bovenlichaam niet mee belast in tegenstelling tot duels.
|
Nr.10
|
Geplaatst: Ma 9 maa 2009 15:13
|
|
Citaat:
Misschien moet je het artikel zelf iets beter lezen, ik pik de passage er wel even uit voor je:
'De Jong beperkte zich dinsdag op de training tot wat loopoefeningen, omdat hij de duels voorlopig moet mijden'.
11 dagen noem ik voorlopig........ Gezien de aard van zijn blessure is een periode van looptraining heel logisch aangezien hij daar zijn bovenlichaam niet mee belast in tegenstelling tot duels.
Inderdaad, waarschijnlijk zal hij nog niet helemaal wedstrijdfit zijn. Toch blijf ik er bij dat we anders hadden moeten spelen en dan met;
Sarpong--Aisatti
-----Lindgren----
En als bleek dat we onder de voet gelopen zouden worden dan had je alsnog Sno in kunnen brengen, maar op deze manier kunnen de aanvallers tenminste bedient worden met die trage verdedigers van Ado.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 9 maa 2009 15:41
|
|
Citaat: We zijn het idd eens al denk jij volgens mij nog dat ik het in Sno zie zitten Das niet zo namelijk maar wilde alleen even aangeven dat het nou ook niet allemaal aan Sno lag gister.....
I know, he we irriteren ons allemaal op een andere manier aan Ajax. Sno is bij mij duidelijk een irritatiefactor. Zelfs Colin vind ik een betere voetballer, het wordt helemaal treurig als je gaat beseffen dat hij ook gewoon nog 1,6 Miljoen gekost heeft. Ik heb Sno netjes een kans gegeven en iemand kan een keer ongelukkig spelen maar bij hem zit er structureel zoveel fout dat je op voorhand al weet dat hij nioets zal toevoegen in het veld. Ik was al nooit weg van Sno, hoopte stiekem dat hij in Glasgow nog progressie had geboekt, maar toen hij op de Schotse fora al als houterig werd omschreven... (daar zijn ze toch echt wat gewend..)
Erger nog vind ik dat er totaal geen logische filosofie zat achter het opstellen van Sno. Wat wilde Van Basten bereiken op het middenveld? Slechts fysiek duels winnen is wel erg eenzijdig.
Citaat: Tijd kun je maken en energie kun je kopen inderdaad
Heb afglopen jaar een vermoeidheisziekte gehad dus dat kan ik alleen maar beamen.
Citaat: Verdediging: M.i. genoeg opbouwende kwaliteiten maar het is een heel natuurlijk proces dat mensen als het niet loopt als eerste prio gaan stellen dat zich op hun basis gaan richten en het simpel houden.
Ja en nee. Heitinga is weg en op vlak van opbouw laat hij wel een gat. Oleguer is nooit een opbouwer geweest, was ook nooit z'n rol. Vermaelen is er ook geen ster in (viel in de combi met Heitinga altijd minder op). Alleen Wielaert kan nog redleijk opbouwen. Overgens geen enkele van onze verdedigers (op Vertonghen na) beschikt over een goede lange bal.
Dus ongeacht of het elftal nu draait of niet, er zit sowieso een probleem wat in slechte tijden uiteraard manifester wordt.
Citaat: Bij verdedigers dus: achterin blijven hangen en proberen geen goal tegen te krijgen. Helaas lukt dat dit jaar niet al te best maar das een andere discussie.
Libero's en trage verdedigers hebben het nooit gemaakt bij Ajax. Escude had die zwakte al is ie ook wel snel afgeserveerd want hij had wel andere kwaliteiten. Verlaat had dat probleem en bij de meeste spelers die niet vooruit te branden zijn is die snelheid ook een zwakte. Dat andere deel is instelling en durf. Wielaerts zwakte is bv. z'n gebrek aan snelheid. Oleguer is niet ehct traag maar technisch wel beperkt.
Citaat: Aangezien je een absolute killer achterin mist, durven de overige spelers minder in te schuiven omdat je dan te kwetsbaar bent. Het halen van een killer centraal achterin heeft voor mij dan ook een heel grote prio. In de huidige selectie hebben we namelijk alleen verdeigers die zich op de bal focussen ipv op de man, Vermaelen is hier het ultieme voorbeeld van. Met dat punt ben ik het dus ook eens.
Dat laatste klopt helemaal. Heitinga ahd dat kwaaltje ook. Een verdediger met zo'n zwakte is niet erg, twee wel.
Citaat: Middenveld: Gebrek aan beweging. Nu helemaal ja! Maar dat wijt ik ook vooral aan het feit dat er 0,0 vertrouwen is. Spelers gaan zich verstoppen en willen liever de bal niet hebben. Dit is ook te koppelen aan je 2e punt, er is ook veel te weinig een vrije man. Bovendien is 'middenvelder zijn in het huidige Ajax' een hondenbaan aangezien je de bal 10x voorin kunt "brengen" maar je 9x binnen 20 seconden alweer moet omschakelen omdat er dom balverlies is geleden. Wat krijg je dan? Spelers kunnen het niet belopen en blijven wat vaker hangen waardoor je aansluiting met je voorhoede onvoldoende is.
Wielaert zei in het AD zelfs dat de bal amper 10 seconden in de ploeg gehouden kon worden. Tja waar zit het probleem dan? Lindgren vind ik wel een redelijke speler, hij lijkt alleen wat op Galasek (te passief en blijft te veel achterin hangen). Stel je Lindgren op dan heb je andere spelers nodig met initiatief.
Citaat: Ik mis overigens bij een aantal spelers ook tactische slimheid, er wordt veel teveel gehapt terwijl het 'schermen' dan een veel betere optie is. In deze linie mis ik onder andere een echte leider en er loopt way too much middelmaat. Naast Aisatti zou een extra creatieve speler erbij geen overbodige luxe zijn.
Ik mis vooral een box-to-box player.
Citaat: Aanval: Helemaal met je eens al mis ik ook nog een type vennegoor in de selectie. Zo'n ervaren speler (niet over the hill zoals Urzaiz) die een wedstrijd voor je kan openbreken wanneer het niet loopt. Voorts is 3 goede voetballers (Suarez, Sulejmani, Cvitanich) en een talent (Sarpong)voorin natuurlijk veel te weinig. Helemaal met de blessuregolf van dit jaar.
Al is dit eigenlijk niet iets van dit jaar, zou hier gene winst te behalen kunnen zijn
Tja in theorie is het leuk. In de praktijk is zoiets moeilijk te vinden. Pinchhitters die voor de bank komen en het Aajxsalaris en die van ons niveau zijn, bijna niet mogelijk. Dat soort spelers komt elders makkelijker aan de bak of ze willen een basisplek. Een tijdje terug kende ik er een: Djordje Rakic maar die ging voor 9 ton naar Red Bull Salzburg en speelt nu voor Udinese.
Daarnaast vergeet je iets, Van Basten heeft zelf gezegd dat Sno ook gehaald is voor de rol als pinchhitter . Ja dat heeft hij letterlijk gezegd, ik geloof er geen hout van maargoed. Jelle Van Damme, Izmael Urzaiz waren het in het verleden, daar wordt je niet warm van. Nee dit pinchhitter idee werkt niet tenzij bv. Kanu terugkeert. Wat je beter kan hebben zijn spitsen die fysiek ook wat kunnen (Zlatan en Mido in het verleden) halen. Mario Mandzukic zou wat dat betreft wel handig kunnen zijn.
Citaat: Niet om het huidige afbraakvoetbal goed te praten maar we hebben nog geen enkele wedstrijd in onze sterkste opstelling met allemaal wedstrijdfitte spelers gespeeld. Verre van zelfs, en dan merk je dat vooral in de breedte veel jongens kwaliteit tekort komen.
Klopt ook wel. Maar dat falen valt twee keer zo hard op doordat er geen automatismen zijn. Neem nu zo'n Klavan, past zich bij AZ snel aan. Waarom? Omdat hij in een duidelijke structuur voetbalt, weet wat z'n taak is en wat hij van z'n ploeggenoten kan verwachten.
Citaat: Aangezien jij nogal veel tijd weet te kopen (ambtenaar? )mag je daar op schieten
student...
je post van de 10de...
Citaat: On-topic: Ajax moet met betrekking tot de nieuwe aanwinsten eens kijken naar waar en waarom het nu fout gaat i.p.v. naar namen. Ik ga dan ook geen namen noemen. Het gros van de goals krijgt Ajax tegen uit voorzetten van de zijkant en uit een snelle tegenaanval van de tegenstander. Zaken die mij opvallen zijn: een gebrek aan snelheid achterin (op vd Wiel na), het teveel naar de bal kijken bij een bal van de zijkant en zo de man uit het oog verliezen, de vele vrije schietkansen welke de tegenstander krijgt uit de afvallende/ teruggelegde bal. Weinig power op de vleugels, in het moderne voetbal staan hier veelvuldig een soort van krachtcentrales.
De afvallende bal is idnerdaad ook een leuke. daaraan zie je of een elftale en goede organisatie heeft. Ajax heeft die overduidelijk niet.
Citaat: Mijn ideale achterhoede bestaat uit twee snelle backs die zowel verdedigend als aanvallend een meerwaarde zijn,
Opr echts hebben we Van der Wiel, vooralsnog ben ik wel tevreden. het probleem zit links, daar moet geinvesteerd worden maar ik denk niet dat we daar straks nog het geld voor hebben. Ivan Obradovic
Citaat: een leider die de achterhoede neerzet en een echte mandekker (kopsterk, sterk in de duels, zo'n type die na afloop de spits van de tegenstander uit zijn broekzak haalt, zijn voetballend vermogen interesseert me niet want daar heb je 9 anderen voor in je elftal).
Een van de twee achterin zal moeten kunnen opbouwen, en omdat een heel anatal het nog niet kan... dus iemand die beide kan Joao Carlos.
Citaat: V.d. Wiel en Wielaert zouden in de huidige selectie kunnen zijn. Voor de mandekker en de linksback zie ik in de huidige selectie geen goede optie. Urby, Schilder, Vertonghen en Vermaelen vind ik om diverse redenen geen LB. Voor de mandekkerrol vind ik Vertonghen niet geschikt en ook Vermaelen niet (leuke speler maar hoeveel tegengoals heeft deze man al niet op zijn conto). Braafheid en Douglas zouden qua TYPE speler voldoen aan de vacatures.
Douglas en bv Oleguer samen en je hebt geen opbouw...
Citaat: Uiteraard zijn niet alle tegengoals af te schuiven op de achterhoede aangezien juist vanuit de 2e lijn van de tegenstander veel goals zijn voortgekomen. Ik ben een fan van Gabri maar aangezien hij geen Nederlands en ook gebrekkig engels spreekt, vind ik hem niet het meest geschikt voor op 6. Aangezien ik op 8 Jan Vertonghen zou opstellen (duelkracht, goede trap, inzicht) zie ik op 6 graag een verdedigende middenvelder die duelkracht, inzicht, coachend vermogen, gogme en ook wat diepgang heeft. Hij moet er echter vooral voor zorgen dat de omschakeling van balbezit naar balverlies georganiseerd wordt. Dit zal een aankoop moeten worden.
Tja ik los het anders op. Vertonghen als controleur en daarbij nog een aankoop die zowel aanvallend als verdedigend meekan: box to box player.
Citaat: Achter de spits zoek ik geen pure stylist aangezien dat je middenveld bij balverlies veel te kwetsbaar maakt. Hij moet creativiteit hebben, inzicht, gogme, werklust ook bij balverlies (lijkt overbodig maar blijkt helaas niet het geval te zijn), diepgang, scorend vermogen en een uitstekend oog voor het kiezen van de juiste positie. Hoeft niet perse de Nederlandse taal te spreken. Een type Affelay die, hoewel hij heel irritant is door zijn maniertjes, met afstand de beste nummer 10 is die nu in Nederland rondloopt.
Aissati
Citaat: Voorin zie ik Sulejmani de linkervleugel bevolken. Hoewel Cvitanich mij nog niet helemaal overtuigd heeft, kan hij met zijn kwaliteiten wel de kapstok met scorend vermogen worden die Ajax nodig heeft. Stiekem hoop ik eigenlijk dat Suarez vertrekt, natuurlijk is hij belangrijk voor dit Ajax door zijn goals en assists maar met Suarez in je team zal het nooit een eenheid worden, bovendien heeft hij naast zijn acties te vaak balverlies op momenten dat het team dat net niet kan hebben. Bovendien kan je met de 30+ miljoen die je binnenkrijgt je team danig versterken.
Mee eens, maar dan voornamelijk vanwege de zak geld die essentieel wordt om de boel te kunnen omgooien.
Citaat: Hier zal dus een absolute versterking gehaald moeten worden, ik zou zeggen kijk eens in dat stadion met die biernaam...... Aangezien ook Leonardo vetrekt en kennedy, Manucharyan en Martina op dood spoor zitten en er niets in het 2e loopt zal er ook wat voor op de vleugels bij moeten komen wat niet direct in de basis staat. Tevens zie ik vennegoor er graag bij komen. Geen Ajax-voetballer hoor ik dan maar soms vraagt een wedstrijd ook niet om Ajax voetbal maar om kleunen, lange ballen, bal vasthouden en slimmigheid. Vennegoor is daar uitermate geschikt voor met zijn kwaliteiten en op zijn leeftijd.
Hier schrok ik een beetje. Nee Vennegoor is een duurkoop in elk opzicht. Gewoon een goede technische aanvaller halen wat mijn part Arnoutovic of Mandzukic.
Nu heb je achter Cvitanich alleen twee youngsters die het niet in zich hebben om een duel open te breken of alles of niets te spelen het laatste half uur.
Citaat: Dan vergeet ik bijna de doelman nog. Met Wielaert achterin en de coachende aankoop op het middenveld hoeft de keeper niet uit te blinken op dit vlak. Hij moet goed kunnen meevoetballen, sterk zijn bij hoge ballen en uiteraard ook op de lijn. Hoe symphatiek Stekelenburg ook is, hij voldoet hier niet aan. Durft te vaak niet uit te komen bij hoge ballen en hij is heel erg matig in 1 tegen 1 situaties.
Stekelenburg mag weg tegen een goed bod, Gentenaar gaat al weg, dus er moet wel een evrvanger komen.
Citaat: Mijn selectie:
1: Vermeer en Gentenaar
2: V.d. Wiel en Silva (best geschikt en je kunt geen 10 aankopen inpassen)
3: Aankoop en Vermaelen
4: Wielaert en Oleguer (zie Silva)
5: Aankoop en Schilder (is geen topper maar bij een elftal wat goed staat kan hij goed mee, zie bijvoorbeeld Scholten een dikke 10 jaar terug)
6: Aankoop en Enoh (ander type speler maar met zijn kwaliteiten een must have in de selectie.
7: Aankoop en Sarpong
8: Vertonghen en Lindgren
9: Cvitanich en Aankoop
10: Aankoop en Aisatti
11: Sulejmani en Aankoop
1: moet ik nog over nadenken
2: vervanger voor Silva moet ik ook nog over nadenken
3 Joao Carlos
4. Opnieuw een moeilijke...
7. Tadic
9. Arnoutovic of Mandzukic
Citaat:
Als 23e man in de selectie pleit ik voor De Jong, geen topper maar door zijn werklust, motivatie en positieve opstelling iemand die je er goed bij kunt hebben. Kan zowel op 6 als op 10 spelen en het is naief om te denken dat we 23 topspelers onder contract kunnen hebben. Een elftal wat goed staat en waar het klopt kan moeiteloos 2-3 man inpassen vanaf de bank die kwalitatief individueel minder zijn.
Nooit een De Jong fan geweest, kan hier wel inkomen...
Citaat: 7 aankopen is best veel maar met de verkopen genereer je ook weer het nodige vermogen.
Vertrekken:
01 Suarez,
02 Stekelenburg,
03 Gabri (met pijn in t hart maar in Engeland betalen ze zo 8M voor hem), 04 Urby (hij blijft veel te wisselvallig en toont nooit ruggengraat),
05 Kennedy,
06 Leonardo,
07 Luque,
08 Ogararu,
09 Slijngard,
10 Rommedahl,
11 Martina
12 Manucharyan
13 Anita (voetballend wel goed maar te klein voor de top)
14 Sno
Manucharyan en Anita zou ik niet wegdoen. Emanuelson alleen tegen een goed bod.
Citaat: Voor ik het vergeet: voor de youngsters Blind, Alderweireld (zou eventueel ipv Schilder kunnen blijven). V.d. Heijden per persoon kijken wat beter is : verhuur of blijven.
Kun je er maar beter bij houden, je kan geen 10 aankopen doen en gezien de blessures....
|
Peter79
|
Geplaatst: Di 10 maa 2009 13:15
|
|
Citaat: Tijd kun je maken en energie kun je kopen inderdaad
Citaat:
Heb afglopen jaar een vermoeidheisziekte gehad dus dat kan ik alleen maar beamen.
Ik ook (3 jaar terug)
Citaat:
Ja en nee. Heitinga is weg en op vlak van opbouw laat hij wel een gat. Oleguer is nooit een opbouwer geweest, was ook nooit z'n rol. Vermaelen is er ook geen ster in (viel in de combi met Heitinga altijd minder op). Alleen Wielaert kan nog redleijk opbouwen. Overgens geen enkele van onze verdedigers (op Vertonghen na) beschikt over een goede lange bal.
Dus ongeacht of het elftal nu draait of niet, er zit sowieso een probleem wat in slechte tijden uiteraard manifester wordt.
In mijn ideale basisachterhoede heb je met v.d. Wiel op rechts een back die veelvuldig op KAN komen en voetballend over het algemeen zijn mannetje staat. In het centrum is Wielaert de leider en voetballer en ook op links zie ik graag een multifunctionele back ala vd Wiel. Nummer 4 in de achterhoede is dan de absolute killer, de man die na afloop de spits van de tegenpartij uit zijn broekzak haalt. Met 3 spelers die iets met een bal kunnen, hoeft hij voetballend geen meerwaarde te zijn. Beter van niet zelfs aangezien hij dan wellicht teveel uit positie gaat lopen en de spits van de tegenstander weg is. Niet des-Ajax uit 94-95 maar het voetbal is sindsdien ook enorm veranderd. Dat niemand een lange bal ala Vertonghen heeft dat klopt, maar dit hoeft geen heel groot probleem te zijn. Natuurlijk kun je met een goede lange trap een opening creeeren maar vaak wordt een lange bal ook misbruikt omdat er door een slechte veldbezetting en/ of te weinig creativiteit op het middenveld op deze manier een opening gecreeerd MOET worden. De achterhoedes van bijvoorbeeld een Twente en een AZ staan ook niet bekend om hun goede lange bal, wat gecamoufleerd wordt door een goede veldbezetting en voldoende creativiteit.
Citaat:
Libero's en trage verdedigers hebben het nooit gemaakt bij Ajax. Escude had die zwakte al is ie ook wel snel afgeserveerd want hij had wel andere kwaliteiten. Verlaat had dat probleem en bij de meeste spelers die niet vooruit te branden zijn is die snelheid ook een zwakte. Dat andere deel is instelling en durf. Wielaerts zwakte is bv. z'n gebrek aan snelheid. Oleguer is niet ehct traag maar technisch wel beperkt.
Oeh Revo, ben je bijvoorbeeld Blind en Frank de Boer vergeten. Beide eerder schildpad dan jaguar. Voor een vrije verdediger zijn gogme, inzicht en positionering de 3 eigenschappen die traagheid kunnen maskeren. Als Wielaert een killer naast zich heeft staan en 2 backs met snelheid en verdedigende kwaliteiten die ook 'het knijpen' onder de knie hebben dan is de snelheid van Wielaert geen item aangezien de rest zijn zwakke punt opvangt. Het probleem achterin is nu het fiet dat er geen enkele speler in de selectie zit die 95 minuten lang een spits kan uitschakelen. Dit ene zwakke punt is het 1e kaartje wat omvalt van het spreekwoordelijke kaartenhuis aangezien zo geen enkele verdediger zich puur op zijn eigen spel kan concentreren etc etc.
Citaat:
Dat laatste klopt helemaal. Heitinga ahd dat kwaaltje ook. Een verdediger met zo'n zwakte is niet erg, twee wel.
2 kan in principe ook nog wel, zolang je in ieder geval maar iemand hebt die de spits uitschakelt. Nu hou je zelfs je hart vast als Ajax pakweg een Demouge, Tuyp of Den Ouden in de punt zet. Schakel de kapstok uit en de jassen vallen op de grond......
Citaat:
Wielaert zei in het AD zelfs dat de bal amper 10 seconden in de ploeg gehouden kon worden. Tja waar zit het probleem dan? Lindgren vind ik wel een redelijke speler, hij lijkt alleen wat op Galasek (te passief en blijft te veel achterin hangen). Stel je Lindgren op dan heb je andere spelers nodig met initiatief.
Tja Lindgren.... Persoonlijk vind ik hem DE ideale nummer 12 maar geen basisspeler. Al wordt zijn gogme en creativiteit nog weleens onderschat vind ik. Ik kan me zo onder andere in een potje tegen Feyenoord een briljante pass voor de geest halen. Op het moment blijft hij inderdaad te veel hangen maar is dat de schuld van Lindgren? Bij Groningen speelde hij namelijk ook offensiever dan nu. Een oorzaak kan zijn dat hij conditioneel (te snel begonnen na blessures) weer opgesteld wordt omdat elke speler in deze linie vaste klant bij de dokter is. Combineer dit met het ping pong voetbal (bal naar voren-->binnen 10 seconden kwijt--> terug-->bal naar voren--> binnen 10 seconden kwijt etc en dit zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Wellicht ook ghoudt van basten hem wat meer ahter de bal om zo defensief (op papier) beter te staan. Geen idee maar ik vind Lindgren zelf niet echt een type Tommie tikkie breed..... Wat Ajax in deze linie mist is creativiteit, slimmigheid en een echte leider. Nu Aisatti fit is heb je voor puntje 1 en 2 je man en ook Vertonghen is geen nono op dit gebied. Wat mist is een leider in deze linie, de man die het neerzet, de omschakeling naar balverlies organiseert, de man die temporiseert als het nodig is, de man die aangeeft wanneer met zijn allen te pressen/ kantelen etc.
Citaat:
Ik mis vooral een box-to-box player.
Een type De Zeeuw? Bij AZ inderdaad op dit moment ZEER indrukwekkend. Zou Vertonghen dit in jouw ogen kunnen? Zelf zie ik meer in een leiderstype erbij op het middenveld.
Citaat:
Tja in theorie is het leuk. In de praktijk is zoiets moeilijk te vinden. Pinchhitters die voor de bank komen en het Aajxsalaris en die van ons niveau zijn, bijna niet mogelijk. Dat soort spelers komt elders makkelijker aan de bak of ze willen een basisplek. Een tijdje terug kende ik er een: Djordje Rakic maar die ging voor 9 ton naar Red Bull Salzburg en speelt nu voor Udinese.
Daarnaast vergeet je iets, Van Basten heeft zelf gezegd dat Sno ook gehaald is voor de rol als pinchhitter . Ja dat heeft hij letterlijk gezegd, ik geloof er geen hout van maargoed. Jelle Van Damme, Izmael Urzaiz waren het in het verleden, daar wordt je niet warm van. Nee dit pinchhitter idee werkt niet tenzij bv. Kanu terugkeert. Wat je beter kan hebben zijn spitsen die fysiek ook wat kunnen (Zlatan en Mido in het verleden) halen. Mario Mandzukic zou wat dat betreft wel handig kunnen zijn.
Dat Sno verhaal ken ik maar ik word een beetje sneu van dat verhaal dus ik hou op over hem . Natuurlijk is een goede pinchhitter halen lastig, I Know! Maar er zijn zoveel wedstrijden dat je zo'n type 0-45 minuten goed kunt gebruiken. Dan bedoel ik geen houten klaas die verder niks kan maar een type die oorlog kan maken maar ook scorend vermogen, overzicht en iets van balbehandeling heeft. Ik noemde Vennegoor als type aangezien hij op leeftijd maar nog niet afgeschreven is, Nederlands is dus misschien wel terug wil, bewezen heeft er veel in te kunnen leggen in Nederland en ook in Europese wedstrijden etc. Geen fluwelen voetballer maar daar wordt ie ook niet voor aangenomen. Mandzukic ken ik niet maar volgens mij een echte nummer 9 en een jonge speler die wellicht minder kan leven met een plak op de bank (of je moet Cvitanich al afschrijven).
Citaat:
Klopt ook wel. Maar dat falen valt twee keer zo hard op doordat er geen automatismen zijn. Neem nu zo'n Klavan, past zich bij AZ snel aan. Waarom? Omdat hij in een duidelijke structuur voetbalt, weet wat z'n taak is en wat hij van z'n ploeggenoten kan verwachten.
Klopt helemaal mee eens! Al heeft AZ de mazzel dit jaar dat van de 5 man uit het hart van de ploeg (Mendes-Schaars-De Zeeuw-Martens-El Hamdaoui) slechts Mendes sinds 2 weken geblesseerd is. Vergelijk dat eens met het hart van Ajax.......
Citaat:
Op rechts hebben we Van der Wiel, vooralsnog ben ik wel tevreden. het probleem zit links, daar moet geinvesteerd worden maar ik denk niet dat we daar straks nog het geld voor hebben. Ivan Obradovic Een van de twee achterin zal moeten kunnen opbouwen, en omdat een heel anatal het nog niet kan... dus iemand die beide kan Joao Carlos.
Beide ken ik alleen van naam. Is Obradovic zo'n moderne back? Krachtig, snel, powerhouse, aanvallende impulsen maar ook verdedigend zijn mannetje staan? Is Joao Carlos zo'n typische mandekker die na afloop de spits uit zijn broekzak haalt?
Citaat:
Douglas en bv Oleguer samen en je hebt geen opbouw...
Die moeten ook niet samen centraal achterin staan als je het typische 4-3-3 gaat spelen.
Citaat:
Tja ik los het anders op. Vertonghen als controleur en daarbij nog een aankoop die zowel aanvallend als verdedigend meekan: box to box player.
Tja ik weet het niet, zoek op die positie liever een speler met wat meer bagage al zijn die praktisch onhaalbaar besef ik me. Zou Vertonghen die box-to-box player kunnen zijn denk je?
Citaat:
Achter de spits zoek ik geen pure stylist aangezien dat je middenveld bij balverlies veel te kwetsbaar maakt. Hij moet creativiteit hebben, inzicht, gogme, werklust ook bij balverlies (lijkt overbodig maar blijkt helaas niet het geval te zijn), diepgang, scorend vermogen en een uitstekend oog voor het kiezen van de juiste positie. Hoeft niet perse de Nederlandse taal te spreken. Een type Affelay die, hoewel hij heel irritant is door zijn maniertjes, met afstand de beste nummer 10 is die nu in Nederland rondloopt.
Citaat:
Aissati
Als hij wat meer scorend vermogen zou kunnen ontwikkelen dan is hij mr perfect voor die positie maar dan nog is hij de enige binnen de selectie voor op 10.
Citaat: Voorin zie ik Sulejmani de linkervleugel bevolken. Hoewel Cvitanich mij nog niet helemaal overtuigd heeft, kan hij met zijn kwaliteiten wel de kapstok met scorend vermogen worden die Ajax nodig heeft. Stiekem hoop ik eigenlijk dat Suarez vertrekt, natuurlijk is hij belangrijk voor dit Ajax door zijn goals en assists maar met Suarez in je team zal het nooit een eenheid worden, bovendien heeft hij naast zijn acties te vaak balverlies op momenten dat het team dat net niet kan hebben. Bovendien kan je met de 30+ miljoen die je binnenkrijgt je team danig versterken.
Citaat:
Mee eens, maar dan voornamelijk vanwege de zak geld die essentieel wordt om de boel te kunnen omgooien.
In mijn ogen ook niet echt een speler die geschikt is voor 4-3-3. Verder blijft het een klasbak 1e klas natuurlijk!
Citaat:
Manucharyan en Anita zou ik niet wegdoen. Emanuelson alleen tegen een goed bod.
IK weet dat je een grote Manu fan bent maar als je reeel kijkt wat hij onder diverse trainers gebracht heeft dan is het 0,0. Uiteraard zijn blessures daar zwaar debet aangeweest maar is het ook niet juist een signaal als iemand zo vaak geblesseerd is.......... Hij krijgt een non_EU salaris en Ajax is natuurlijk ook weer geen filantropische instelling. M.b.t. Anita: hij doet het nu idd weer aardig maar afhankelijk van de overige aankopen bekijken of hij nodig is voor de breedte. Mist mijns inziens namelijk een heel stuk aan fysiek en lengte voor de top. Urby mag van mij uiteraard alleen weg tegen een juist bod, fooien geven daar doen we niet meer aan.
Qua te versterken posities zitten we dus wel redelijk op 1 golflengte. Ik heb bewust amper namen genoemd als versterkingen omdat ik de discussie over het soort aankopen wilde aanwakkeren ipv of een speler wel of niet de kwaliteiten heeft. Verder is mijn kennis van het oostblok een ietsiepietsie minder dan jouw kennis, al scheelt het niet veel hoor .
Hoe schat jij de pot in waaruit nieuwe aankopen gefinancierd kunnen worden (los van het saldo wat vrijkomt bij vertrekkende spelers)?
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 1294
|
Geplaatst: Di 10 maa 2009 15:57
|
|
Oleguer, Wielaert, Lindgren, Sno, Aissati en Sulejmani... Alleen Aissati brengt er een beetje voetbal in. Toevalligerwijs was hij ook de enige die een voldoende haalde vandaag. Minstens één voetballende verdediger en minstens één voetballende middenvelder moet erbij. Daarnaast zou een balvaste spits erg handig zijn. Ik betwijfel of Cvitanich dat nog kan verbeteren.
In dit verhaal kan ik me helemaal vinden! Ik denk er precies zo over. Wat heerlijk om eens een zinnige reactie te lezen! Met jou kan ik praten.
Mensen die roepen dat Ajax Elia én Arnoutovic moeten kopen begrijpen er HE-LE-MAAL niets van. Buitenspelers moeten bediend worden. Suarez en Sulejmani zijn geweldige buitenspelers. Elia en Arnoutovic lossen dus niets op!
Toen van Basten kwam was ik al een groot voorstander van de terugkeer van Koning Co. In het belang van Ajax: kom zo snel mogelijk terug!
Van Basten is een geweldige Technisch directeur, maar op trainers gebied heeft hij veel te leren. Zoals het maken van een goede opstelling!
Elia en arnautovic die lossen niks op.
Arnautovic voor de spits is handig, maar ons middenveld moet beter.
Dus hebben we spelers nodig die het spel verdelen:
Dus Van Basten verkoop SNO en haal 2 goede middenvelders.
V/D Vaart/Pienaar/Honda/Seedorf
En om de vleugels vanuit achter te stimuleren:
Maxwell
En vooral een balvaste spits die er per seizoen meer dan 20 in schiet:
Krkic
Dit zijn enkele voorbeelden, maar er zijn natuurlijk genoeg kandidaten.
--
|
jamesgf
Forum berichten: 420
|
Geplaatst: Di 10 maa 2009 17:37
|
|
Citaat:
Van Basten is een geweldige Technisch directeur, maar op trainers gebied heeft hij veel te leren. Zoals het maken van een goede opstelling!
Elia en arnautovic die lossen niks op.
Arnautovic voor de spits is handig, maar ons middenveld moet beter.
Dus hebben we spelers nodig die het spel verdelen:
Dus Van Basten verkoop SNO en haal 2 goede middenvelders.
V/D Vaart/Pienaar/Honda/Seedorf
En om de vleugels vanuit achter te stimuleren:
Maxwell
En vooral een balvaste spits die er per seizoen meer dan 20 in schiet:
Krkic
Dit zijn enkele voorbeelden, maar er zijn natuurlijk genoeg kandidaten.
--
Een geweldige technische directeur? Wat was Van Geel dan? Een grandioze technische directeur? Nee, Van Basten heeft er weinig kijk op. Olegeur, Sno, Wielaert zijn al drie miskopen. Op drie essentiele posities.
Over de andere vier kan je er over discussieren of het wel goede aankopen van hem(!) zijn geweest. Wilde Marco Aissati wel? Zelfde geld voor Enoh. Sulejmani qua prijs en positie. En waarom Cvitanich terwijl je Huntelaar (niet dat ik een groot fan van hem was) al hebt? Cvitanich op de flanken in het begin, tja... Of in het tweede... Dat vind ik niet fijn, jij niet fijn en Dario al helemaal niet fijn.
Danny Blind
Citaat: Dat Sno zowel als verdedigende middenvelder en centrale verdediger uit de voeten kan, vindt Blind voor Ajax een groot pluspunt. 'In de voorbereiding op dit seizoen werd duidelijk dat er nog behoefte was aan een verdedigende middenvelder en een centrale verdediger. Er was echter maar geld voor één speler. Dus zochten we naar iemand die op beide posities kan spelen. Sno is zo iemand.'
Hoe verzin je het? We hebben het hier over Evander Sno voor de duidelijkheid... Hij kan centraal achterin en als middenvelder spelen. Danny is vergeten erbij te zeggen dat Evander ook in de spits kan en desnoods voor de goal kan liggen. De klasbak.
Maar geld voor één speler... Raar hé, als je 16,5 miljoen betaalt voor een positie die geen prioriteit heeft. Nu zal hij wel hetzelfde doen door Elia te halen in de zomerstop, wat hij in de winterstop al wilde. Waarom toch? Zijn de andere posities al goed bezet? Hebben we geld teveel? Hebben we te weinig flankspelers? Moet Sulejmani maar weer op de bank?
Het is verschikkelijk. Natuurlijk, het kan gebeuren dat een speler een miskoop blijkt. Maar het gebeurt nu keer op keer. Als je kijkt welke centrale verdedigers we hebben gekocht de laatste jaren, daar word je niet vrolijk van: Stam, Kuffour, Oleguer, Wielaert(, Sno). En wat blijkt? De jeugdspelers staan nu uiteindelijk in de basis. Nu verdedigt Marco nog zijn aankopen, maar dat zal niet lang meer gebeuren. Vermaelen, Vertonghen, Toby, v/d Wiel spelen de competities uit. Kunnen we concluderen dat de jeugd wordt belemmert door Van Basten zijn fantastische aankopen?
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 1294
|
Geplaatst: Wo 11 maa 2009 16:13
|
|
Citaat: Een geweldige technische directeur? Wat was Van Geel dan? Een grandioze technische directeur? Nee, Van Basten heeft er weinig kijk op. Oleguer, Sno, Wielaert zijn al drie miskopen. Op drie essentiele posities.
Oleguer & Wielaert miskopen?
Je kijkt ook niet TV ofzo. Mutu & Gilardinho werden prima afgestopt. Oleguer kan niet opbouwen nee, maar dat is ook niet zijn taak --> Hij moet een middenvelder in spelen en die moeten het spel verdelen.
Sno vindt ik de enigste miskoop!
Evn later noem je STAM een miskoop!!!!!
Waar kijk jij naar? Stam was een fantastische aankoop (Was hij niet gratis?) Samen met Heitinga had je een fantastisch duo en in dat seizoen kwamen we 1 doelpunt te kort! (of 1 tegendoelpunt te veel tegen)
Nu staan we 14 punten achter (ofzo)
Geen verdedigers kopen!
Middenvelders!!!!
|
| | | |
|
|
|