Auteur
|
Bericht
|
Bertje
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Di 26 okt 2010 14:02
|
|
Citaat: @ Bertje: Is in principe niet iets wat ik zou willen, hoor. Maar El Hamdaoui heeft zelf ook wel eens gezegd (pas geleden volgens mij nog) dat hij niet een diepste spits is (een echte 9) maar meer iemand die daarom heen wil spelen. Dit zou dan een soort rol als die van Suarez op dit moment moeten zijn.
Hij heeft van zichzelf gezegd dat hij geen typische nummer 9 (een type Van Nistelrooy of Kluivert) is, maar wie speelt er nog met zo'n spits? Eto'o, Villa, Ronaldo, Messi, Rooney, Higuain etc.; de beste aanvallers wijken allemaal ofwel uit naar de vleugels of de ruimte tussen middenveld en aanval. Hij heeft ook van zichzelf gezegd dat hij meer een type 9,5 (tussen 9 en 10 in; van origine een Franse term) is. Dus niet iemand die uitsluitend leunt op de schouder van de laatste man, maar wat vrijer speelt. Maar goed, zoals gezegd speelt vrijwel geen enkele ploeg nog met een lantaarnpaal in de spits. Zelfs iemand als Ibrahimovic is op zijn beste als hij zich zo nu en dan uit de spits kan laten zakken. Het type Kluivert/Van Nistelrooy (de puntvaste speler) is (tijdelijk) uit de mode.
Niet gezegd dat je niet met een type lantaarnpaal kúnt spelen, maar als je een uitstekende spits van een andere soort hebt zie ik die noodzaak totaal niet. Zaak is wel dat hij wat minder het eerste aanspeelpunt vanuit de verdediging wordt, want dat is El Hamdaoui's kwaliteit niet. Liever gaat de bal eerst naar het middenveld (of in de diepte). Dat wil verder niet zeggen dat El Hamdaoui niet prima een bal kan vasthouden overigens, maar hij is er niet op gemaakt om met twee man in de nek te vechten om een bal die heel lang onderweg is (en waar verdedigers dus altijd op kunnen anticiperen).
En dus komen we weer uit bij hét manco van dit Ajax: het middenveld. Ajax heeft weinig tot geen middenvelders die in de dekking aanspeelbaar zijn. Eriksen wordt zo'n type, maar is nu nog niet rijp. Lodeiro wellicht, maar die is nu geblesseerd. Van de huidige middenvelders kan De Zeeuw het nog het beste.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Di 26 okt 2010 16:20
|
|
Citaat: Dat wil verder niet zeggen dat El Hamdaoui niet prima een bal kan vasthouden overigens, maar hij is er niet op gemaakt om met twee man in de nek te vechten om een bal die heel lang onderweg is (en waar verdedigers dus altijd op kunnen anticiperen).
Inderdaad maar eigenlijk hoort Ajax sowieso niet zo te spelen. Ik word er gek van dat Vertonghen en Alderweireld vaker een langebal naar voren pompen dan dat ze de middenvelders strak aanspelen.
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 26 okt 2010 16:24
|
|
De Ajax-middenvelders zijn dan ook regelmatig niet (goed) aanspeelbaar.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Di 26 okt 2010 16:31
|
|
Citaat: De Ajax-middenvelders zijn dan ook regelmatig niet (goed) aanspeelbaar.
Klopt maar de bal dan maar vooruit pompen is geen oplossing daar voor. De oplossing is om het middenveld beter neer te zetten. Sowieso komt ik er op uit dat Jol de schuldige is voor het slechte spel.
Ik zou meer mensen bij Ajax achter de bal laten spelen en daarbij zou ik Eriksen in ieder geval in de basis zetten. Hij mag dan nog jong en onervaren zijn maar technisch is hij na Lodeiro de beste middenvelder die we hebben.
|
sincere1983
Forum berichten: 3150
|
Geplaatst: Di 26 okt 2010 16:33
|
|
Met je eens, Bertje (en ghostwriter).
Vaak gaat de pass naar het middenveld nog wel maar dat is dan vaak (áls de Jong speelt) Enoh of de Zeeuw.
Grote probleem hierbij is dat de Jong nagenoeg altijd te ver naar voren staat (of gewoon verkeerd opgesteld) en totaal geen klassieke 10 is die iemand voor de keeper kan zetten met een steekpass.
Gevolg hiervan is dat Enoh en de Zeeuw van uit hun positie naar voren gaan lopen met de bal wat weer regelmatig balverlies tot gevolg heeft.
Als je de Zeeuw op 10 hebt gaat dat een heel stuk beter omdat Enoh of Lindgren de bal al vrij snel inleveren omdat de Zeeuw én beter vrijloopt op de juiste positie en de Zeeuw wel een degelijke steek/diepte-pass kan geven.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 1294
|
Geplaatst: Di 26 okt 2010 22:08
|
|
Citaat: Ik zou meer mensen bij Ajax achter de bal laten spelen en daarbij zou ik Eriksen in ieder geval in de basis zetten. Hij mag dan nog jong en onervaren zijn maar technisch is hij na Lodeiro de beste middenvelder die we hebben.
Ik ben een groot fan van Eriksen, maar zoals ik die maandagavond tegen Heerenveen/Emmen zag spelen hoort die absoluut niet in de basis.
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 26 okt 2010 23:33
|
|
Natuurlijk ziet iedereen liever een Ajax-middenveld waar constant middenvelders aanspeelbaar zijn, maar daar heeft Ajax simpelweg de spelers niet voor. Eriksen kan zo'n type worden, maar is nu nog te licht (en niet alleen fysiek).
Zolang Ajax dergelijke middenvelders niet heeft moeten de ballen nu eenmaal zo snel mogelijk naar de vleugels.
|
sincere1983
Forum berichten: 3150
|
Geplaatst: Do 28 okt 2010 10:49
|
|
Ik weet dat het nogal gevoelig zal liggen maar wat zal die club uit zuid voor Wijnaldum moeten hebben?
Wijnaldum zou een prima vervanger kunnen zijn van Urby en is in potentie een echte topper.
Overigens de enige uit zuid die ik de stap naar een topclub (via een tussenstop) nog wel zie maken in de toekomst.
|
Castel di Sangro
Forum berichten: 346
|
Geplaatst: Do 28 okt 2010 16:41
|
|
Citaat: El Hamdaoui met Sulejmani er omheen en Jozefzoon op rechts zou kunnen zoals El Hamdaoui nu speelt met Suarez er omheen en Emanuelson op links. In eerste instantie vond ik je idee belachelijk, om Josefzoon voor de leeuwen te gooien.
Nou heb ik hier een week over nagedacht. Ondertussen een interview met Mounir gelezen, en tot de volgende conclusie gekomen. Ik ben het (deels) met je eens.
Mounir heeft aangegeven dat hij zich prettig voelt naast een grote, sterke spits. Hij vind zichzelf een 9.5.
Momenteel vind ik de aanvoer vanaf het middenveld te minimaal, zeker tegen Heerenveen zat daar geen voetbal in.
En, stel Suarez vertrekt in de winterstop; Mido heeft nog een paar maanden om op conditie te komen; waarom zouden we dan niet in de Nederlands elftal variant gaan spelen. Met Mido in de spits, Mounir daarachter; en Sulejmani/Urby/Josefzoon op de vleugels..
Dus niet Sulejmani in de spits, zoals jij voorstelt, maar Mido in de spits; en dan met 2 fatsoenlijke vleugels; zodat we eindelijk weer eens Ajax-voetbal kunnen spelen. Enige probleem dat je dan hebt, is dat Mounir weinig verdedigt; maar dat kun je evt compenseren door de vleugels te laten inzakken; waardoor je bij balverlies een verkapte 4-4-2 speelt. Maar goed, ik heb Sulejmani tegen Auxerre vaker (goede) acties op eigen helft zien maken, dan dat hij aanvallend goed was; dus ook hij kan zich aan de tactische opdrachten houden.. En daarbij, in deriekwart van de wedstrijden is Ajax de aanvallende partij, en zal dat defensieve werk meevallen.
Maar zo komen we eindelijk van dat trectervoetbal af, wat Ajax de laatste tijd speelt..
|
Bertje
|
Geplaatst: Do 28 okt 2010 17:47
|
|
Je zegt eerst dat je de aanvoer vanaf het middenveld te minimaal vindt, maar vervolgens kom je met een heel plan dat totaal niet ingaat op de aanvoer vanuit het middenveld. Snap jij 'm of snap ik 'm?
|
Southend United
Forum berichten: 4
|
Geplaatst: Do 28 okt 2010 18:33
|
|
Het verbaasd me dat Siem De Jong dit jaar niet laat zien wat hij vorig jaar kon en deed.
Maar mocht hij dit niveau vast houden dan is hij niet echt een waarde voor het elftal.
Ik heb diverse spelers in me hoofd die AJAX echt eens moet gaan bezichtigen voor deze rol in te vullen.
Het gaat om Freddy Eastwood van Coventry City.
Een sterke kopkrachtige en technische en met snelheid zeer gevaarlijk speler.
Bovendien heeft hij ook echt een flinke schotkracht.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2348
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Do 28 okt 2010 18:44
|
|
Citaat: Je zegt eerst dat je de aanvoer vanaf het middenveld te minimaal vindt, maar vervolgens kom je met een heel plan dat totaal niet ingaat op de aanvoer vanuit het middenveld. Snap jij 'm of snap ik 'm?
Hij vergeet er wat dingen bij te zeggen denk ik, maar er zit wel een gedachte achter. Momenteel is middenvelder De Jong eigenlijk meer een vooruit geschoven kapstok die de bal door kan kaatsen. Tegen Heerenveen ging dat nog wel aardig, maar een echte kapstok is hij natuurlijk niet en momenteel ga je Suarez en El Hamdaoui er ook niet uithalen voor een andere spits. Maar mocht je Suarez kwijtraken, dan kan Mido die kapstok zijn waardoor je niet meer met De Jong zo diep hoeft te gaan spelen. Je kunt de Jong of een andere speler dan iets minder diep opstellen waardoor het voetbal op het middenveld verbeterd.
Mocht ik het mis hebben verbeter me dan even Castel di Sangro, maar volgens mij is dit wat je bedoeld.
|
RogerGarcia
Forum berichten: 1469
|
Geplaatst: Do 28 okt 2010 19:25
|
|
Citaat: Het verbaasd me dat Siem De Jong dit jaar niet laat zien wat hij vorig jaar kon en deed.
Maar mocht hij dit niveau vast houden dan is hij niet echt een waarde voor het elftal.
Ik heb diverse spelers in me hoofd die AJAX echt eens moet gaan bezichtigen voor deze rol in te vullen.
Het gaat om Freddy Eastwood van Coventry City.
Een sterke kopkrachtige en technische en met snelheid zeer gevaarlijk speler.
Bovendien heeft hij ook echt een flinke schotkracht.
Aangezien je naam Southend United is neem ik dit niet heel erg serieus
|
AFCA Niels
Forum berichten: 2138
|
Geplaatst: Do 28 okt 2010 23:55
|
|
Vind sowieso niet dat je in de (lagere) divisies van Engeland moet gaan scouten. De kans dat zo'n speler mislukt bij Ajax is veel te groot.
|
Castel di Sangro
|
Geplaatst: Za 30 okt 2010 05:53
|
|
Citaat: Mocht ik het mis hebben verbeter me dan even Castel di Sangro, maar volgens mij is dit wat je bedoeld.
Klopt.. Sorry voor de onduidelijkheid.. In mn hoofd was het een stuk helderder! :)
Maar dat kan natuurlijk alleen wanneer Mido zn lijn doorzet, en een stuk verbeterd.. Een Mido, zoals hij momenteel speelt, is natuurlijk geen versterking..
|
Lexafca
Forum berichten: 1627
|
Geplaatst: Do 4 nov 2010 22:11
|
|
Ik was hem al vergeten, maar is het niet iets om Pranjic te halen? Hij zal nu waarschijnlijk niet meer zoveel kosten. En ik denk at hij een versterking kal zijn op de nummer 10 positie.
|
Castel di Sangro
|
Geplaatst: Do 4 nov 2010 22:26
|
|
Citaat: Voornaam: Danijel
Achternaam: Pranjic
Geboortedatum: 02-12-1981
Geboorteplaats: Nasice, Kroatië
Nationaliteit: Kroatië
De kerel wordt over een maand 29.. Als hij jonger was geweest had ik het een prima vervanger voor Urby gevonden, ookal omdat hij een ven de redenen was waardoor Sulejmani zo goed rendeerde bij Heerenveen..
Nu zet ik mn vraagtekens bij de combi: leeftijd, transferprijs en salaris; oftewel afschrijving.. Je hebt dan dezelfde discussiepunten als bij Theo Janssen, met de kanttekening dat ik Janssen persoonlijk beter vind op de positie als linker middenvelder..
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2348
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Do 4 nov 2010 23:15
|
|
Ik denk alleen dat Twente meer aan transfergeld zal vragen voor Janssen dan Bayern voor Pranjic. Qua salaris weet ik het niet.
|
AFCA Niels
|
Geplaatst: Za 6 nov 2010 16:29
|
|
Ik denk dat Van Gaal Pranjic op 't moment nog niet kwijt wil.
|
T020
Forum berichten: 139
|
Geplaatst: Za 6 nov 2010 17:14
|
|
Waarom dan niet? Zoveel komt hij toch niet aan bod daar of wel?
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2874
|
Geplaatst: Za 6 nov 2010 17:22
|
|
Urby inwisselen voor Pranjic leek me al een goed idee toen hij nog voor Heerenveen speelde. Nog steeds een blunder van Van Basten dat hij koste wat kost de transfer van Micky er door moest drukken ten koste van de transfer van Pranjic.
@T020:
Nee, maar het is wel een speler die overal op de linkerflank evenals op de 10-positie uit de voeten kan, ik denk niet dat ome Louis hem daarom kwijt wil, zo'n multifunctionele speler komt altijd van pas in de breedte.
|
AFCA Niels
|
Geplaatst: Zo 7 nov 2010 00:15
|
|
En begint zijn draai volgens mij ook te vinden, gezien zijn 3 assists laatst.
|
N*E*R*D
Forum berichten: 232
|
Geplaatst: Zo 7 nov 2010 08:44
|
|
Ajax zou eens een paar scouts naar Almelo moeten sturen om een profiel te schetsen van Willie Overtoom. Dit is echt een talentje die Urby op kan volgen aan het einde van het seizoen. Zal niet gek veel kosten en heeft snelheid, techniek, overzicht en kan bovendien doelpunten maken. Ajax, nu handelen voordat het weer te laat is zoals bij Mertens & Chadli!
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Zo 7 nov 2010 11:30
|
|
OP je 24ste ben je geen talent meer.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Zo 7 nov 2010 20:58
|
|
Wat Pranjic betreft: het laatste wat Ajax moet doen is spelers zonder restwaarde en een dik salaris proberen binnen te halen. Nederlandse clubs moeten het van transferinkomsten hebben.
|