Auteur
|
Bericht
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2348
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 00:05
|
|
Citaat: Salcido is niet echt gescout hoor, die is aangeboden en toen heeft kamp De Visser hem aanbevolen. Salcido kwam samen met Beasley en toeval toeval...beiden dezelfde zaakwaarnemer. Lyle Yorks, de man die ook de dingen doet voor Onyewu (waar Ajax nog interesse voor had).
Ik gaf ook aan 'gescout' op het WK. Salcido speelde wel een goed WK (vond ik) en ook Mendez deed het aardig op het WK. Een paar weken later spelen beide spelers voor PSV. Het WK heeft het daadwerkelijk contracteren van beide spelers zeker beïnvloed dus 'scouten' (lees: bekeken en goed genoeg bevonden) op het WK is destijds gebeurd.
Of dit verstandig is is een tweede. Ik zou het ook niet snel doen. Maar spelers van minder sterke landen die nog niet in het buitenland spelen kun je zodoende wel beoordelen op een hoog niveau. Die Koreaanse spits deed het relatief heel goed tegen Brazilië. Ik kende hem niet. Zo'n jongen kun je gerust blijven volgen. Hetzelfde geldt voor de keeper van Zuid-Afrika die ook nog eens jong is. Scouten in Zuid-Afrika en Japan (die Koreaan speelt geloof ik in Japan) wordt minder snel gedaan door clubs. Echt scouten hoor je uiteraard niet te doen op het WK. Dit soort spelers had je eerder moeten scouten zoals aangegeven is door Castel di Sangro.
Salcido is nog steeds geen slechte voetballer, zeker op linksback doet hij het goed. Of hij in het centrum moet voetballen dat is een ander verhaal. Wat voor Salcido meespeelt in zijn presteren is de mate waarin hij plezier heeft bij een club. Bij zowel Mendez als Salcido zie je dat de trend in prestaties daalde nadat Stevens coach werd bij psv, dat was het dieptepunt maar ook daarna zijn ze beiden niet meer op hun eigen niveau teruggekeerd. Salcido heeft het nog steeds duidelijk niet naar zijn zin bij psv. Bij Mexico liet Salcido het zien, het niet verleerd te zijn.
|
Peter79
Forum berichten: 1624
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 01:22
|
|
Citaat: Salcido is niet echt gescout hoor, die is aangeboden en toen heeft kamp De Visser hem aanbevolen. Salcido kwam samen met Beasley en toeval toeval...beiden dezelfde zaakwaarnemer. Lyle Yorks, de man die ook de dingen doet voor Onyewu (waar Ajax nog interesse voor had).
Ik gaf ook aan 'gescout' op het WK. Salcido speelde wel een goed WK (vond ik) en ook Mendez deed het aardig op het WK. Een paar weken later spelen beide spelers voor PSV. Het WK heeft het daadwerkelijk contracteren van beide spelers zeker beïnvloed dus 'scouten' (lees: bekeken en goed genoeg bevonden) op het WK is destijds gebeurd.
Of dit verstandig is is een tweede. Ik zou het ook niet snel doen. Maar spelers van minder sterke landen die nog niet in het buitenland spelen kun je zodoende wel beoordelen op een hoog niveau. Die Koreaanse spits deed het relatief heel goed tegen Brazilië. Ik kende hem niet. Zo'n jongen kun je gerust blijven volgen. Hetzelfde geldt voor de keeper van Zuid-Afrika die ook nog eens jong is. Scouten in Zuid-Afrika en Japan (die Koreaan speelt geloof ik in Japan) wordt minder snel gedaan door clubs. Echt scouten hoor je uiteraard niet te doen op het WK. Dit soort spelers had je eerder moeten scouten zoals aangegeven is door Castel di Sangro.
Salcido is nog steeds geen slechte voetballer, zeker op linksback doet hij het goed. Of hij in het centrum moet voetballen dat is een ander verhaal. Wat voor Salcido meespeelt in zijn presteren is de mate waarin hij plezier heeft bij een club. Bij zowel Mendez als Salcido zie je dat de trend in prestaties daalde nadat Stevens coach werd bij psv, dat was het dieptepunt maar ook daarna zijn ze beiden niet meer op hun eigen niveau teruggekeerd. Salcido heeft het nog steeds duidelijk niet naar zijn zin bij psv. Bij Mexico liet Salcido het zien, het niet verleerd te zijn.
Nou tis ook een beetje het pakket aan eisen wat wij stellen aan verdedigers en de ruimte in de rug en het gebrek aan rugdekking waar wij in Nederland onze achterhoede mee opzadelen. Dr zijn meer verdedigers geweest die het in Nederland mwoah mwoah gedaan hebben en in buitenlandse (sterkere) competities meer waarde gehad hebben.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 10:43
|
|
Salcido heeft een heel matig ruimtelijk inzicht. Kan dan ook alleen verdedigen in de mandekking (en verliest dan ook nog wel eens een duel op fysieke kracht).
Al dacht Thomas daar anders over toen PSV hem haalde, hoor.
|
N*E*R*D
Forum berichten: 232
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 12:18
|
|
Wie moet Ajax halen als opvolger van de zeer waarschijnlijk vertrekkende Pantelic? Wat vinden jullie?
Ik zat te denken aan :
- Didier Ya Konan van Hannover 96
- Aristide Bance van FSV Mainz
- Marc Janko van RB Salzburg (als hij niet naar FC Twente vertrekt)
- Obafemi Martins van VFL Wolfsburg (komt daar weinig aan spelen toe, maar zal wel wat kosten en vraagt waarschijnlijk ook veel salaris)
- Marcus Berg van HSV (misschien een jaartje huren en in dat jaar Suk goed begeleiden zodat hij de natuurlijke opvolger kan worden)
- zelf een jong talent scouten (wat misschien nog wel het slimste is)
Ik vind het trouwens erg zonde dat die Jermaine Beckford al bij Everton heeft getekend. Deze jongen had volgens mij echt prima bij Ajax gepast.
|
Marco
Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 12:27
|
|
Misschien is het een idee om i.p.v. allerlei namen eerst eens een profielschets te maken en daarna die namen daarop te beoordelen. Nu weet ik nog niet wat je wilt.
|
Bertje
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 12:29
|
|
Nee, inderdaad. Dit zijn echt de meest uiteenlopende type spitsen. Daarnaast is Suarez ook nog eens een betere spits.
En een jong talent is natuurlijk ook een omschrijving van niets.
|
N*E*R*D
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 14:22
|
|
Citaat: Misschien is het een idee om i.p.v. allerlei namen eerst eens een profielschets te maken en daarna die namen daarop te beoordelen. Nu weet ik nog niet wat je wilt.
Waarom een profielschets maken? De spitsen die ik noem zijn gewoon allemaal spitsen met specifieke kwaliteiten die het naar mijn mening allemaal goed zouden doen bij Ajax.
Maak jij anders een profielschets en dan kijken we of deze spitsen daarin passen?
|
N*E*R*D
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 14:27
|
|
Citaat: En een jong talent is natuurlijk ook een omschrijving van niets.
Ja klopt. Ik bedoel een jonge speler die je beoordeelt op zijn snelheid, techniek, of hij een goed schot heeft, goede teamspeler is, goeie mentaliteit heeft enz.
|
RebuaH
Forum berichten: 404
Nieuws reacties: 5
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 15:30
|
|
Citaat: Wie moet Ajax halen als opvolger van de zeer waarschijnlijk vertrekkende Pantelic? Wat vinden jullie?
Ik zat te denken aan :
- Obafemi Martins van VFL Wolfsburg (komt daar weinig aan spelen toe, maar zal wel wat kosten en vraagt waarschijnlijk ook veel salaris)
- Marcus Berg van HSV (misschien een jaartje huren en in dat jaar Suk goed begeleiden zodat hij de natuurlijke opvolger kan worden)
Ik vind het trouwens erg zonde dat die Jermaine Beckford al bij Everton heeft getekend. Deze jongen had volgens mij echt prima bij Ajax gepast.
Bancé ken ik uit zijn tijd in België, matige spits die het vooral van zijn fysiek moest hebben. Heeft één doelpuntrijk seizoen gekend en is toen geloof ik naar Oekraïne vertrokken waar hij ook niet uit de verf kwam. Daarna terug naar België verhuurd maar ook bij GBA niet veel klaargemaakt. Bij Mainz heeft ie het in de 2e bundesliga aardig gedaan, maar in de bundesliga kwam hij er niet aan te pas? Iets wat Pantelic wel bewezen heeft te kunnen.
Janko is hier denk ik ook al voldoende besproken. Ik vind het geen spits voor Ajax, de meningen van de meeste forumleden spraken voor zich. Ik sluit me hierbij aan.
Marcus Berg zou ik een reële optie vinden.
Martins is een broodvoetballer, veel te duur en ook onhaalbaar qua salaris voor ons.
|
Marco
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 16:18
|
|
Citaat: Waarom een profielschets maken?
Omdat gewoon maar wat aanklooien tot miskopen leidt en daarmee ook voor een discussie niet interessant.
Citaat: De spitsen die ik noem zijn gewoon allemaal spitsen met specifieke kwaliteiten die het naar mijn mening allemaal goed zouden doen bij Ajax.
Waarom dan? Ik heb nog geen argument gelezen. Zijn ze complementair aan de rest? Passen ze binnen de speelwijze die Jol voor ogen heeft? Of de speelwijze die Ajax veelal wordt opgelegd? Je post roept meer vragen dan antwoorden op.
Citaat: Maak jij anders een profielschets
Hm, nou, ok, een kleintje dan.
- Technisch begaafd. Een spits zonder fijnheid in zijn spel is ons shirt met nr. 9 niet waardig. Onze spits is immers sterk op de vierkante centimeter, heeft de bal aan een touwtje en beschikt over een hoge handelingssnelheid.
- In staat om met de rug naar de goal te spelen. Onze spits is een aanspeelpunt die er dus altijd voor zorgt dat hij aanspeelbaar is. Bovendien kan hij een bal vasthouden of kaatsen, om daarmee onze komende spelers te bedienen. Onze spits is nl. niet enkel en alleen een eindstatation, hij is tevens én vaak een tussenstation.
- Slimheid. Onze spits weet wat er om hem heen gebeurt, is altijd alert en heeft een scherp gevoel voor ruimte en positie. Hij is beweeglijk en duikt ruimtes in om in scoringspositie te komen én om ruimte te creëren voor onze komende spelers. Wij gebruiken onze spits immers niet alleen om hém voor de goal te krijgen, maar ook andere spelers.
- Stootkracht. Onze spits is in geval van afronding koel, zuiver en efficiënt. Bovendien heeft hij een functionele knik in de nek.
Zoiets.
Citaat: en dan kijken we of deze spitsen daarin passen?
Beargumenteerd afstrepen mag je zelf doen.
|
RogerGarcia
Forum berichten: 1469
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 17:37
|
|
Dan is de enige optie nog Ibrahimovic
|
DIMC85
Forum berichten: 1585
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 17:46
|
|
Citaat: Wie moet Ajax halen als opvolger van de zeer waarschijnlijk vertrekkende Pantelic? Wat vinden jullie?
Ik zat te denken aan :
Te licht voor ajax Niveau heeft me het afgelopen jaar absoluut niet kunnen boeien.
Ken ik niet
Ik heb eerder al gezegd dat ik denk dat het een betere spits is dan sommige hier vinden, maar hij is traag dat is gewoon een feit. Zal meer moeten kosten dan de 6miljoen die Fc twente heeft geboden en waar haalt Ajax dat geld vandaan?
- Obafemi Martins van VFL Wolfsburg (komt daar weinig aan spelen toe, maar zal wel wat kosten en vraagt waarschijnlijk ook veel salaris).
Inderdaad zoals je zelf al aangeeft te duur.
Goede optie, al meen ik gelezen te hebben (vraag me niet waar) dat HSV hem alleen wil laten gaan bij verkoop.
Helemaal mee eens! Dat is waar Ajax heen moet, en ook wilt
Is talentvolle speler maar ik denk dat hij ook te duur was geweest voor Ajax
|
Marco
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 17:47
|
|
Citaat: Dan is de enige optie nog Ibrahimovic
Good one! Dat was wel een spits waar ik tenminste iets mee kon. Dat i.t.t. de kreupele Huntelaar. Het zou al fijn zijn als een nieuwe spits in ieder geval aan een x aantal van die kenmerken zou voldoen. Sommigen noemen echt zonder blikken of blozen de meest luizige counterspitsen of onbeholpen horken op. Echt, Garcia, ik heb het destijds gelezen; met Sonck zouden we de CL wel eens kunnen winnen. Jaja..
|
TheRealMisterAjax
Forum berichten: 112
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 18:31
|
|
Ik blijf Dembele voorlopig nog steeds zien als de ideale vervanger van Pantelic.
Op het moment ben ik trouwens wel heel erg gecharmeerd van Alexis Sánchez van Chili spelend aan de rechterkant, spelend bij Udinese. Pas 21 die jongen, maar voetbalt met veel flair. Mocht Ajax nog iets nodig hebben na het vertrek van Suarez...
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 18:34
|
|
Citaat: Ik blijf Dembele voorlopig nog steeds zien als de ideale vervanger van Pantelic.
Op het moment ben ik trouwens wel heel erg gecharmeerd van Alexis Sánchez van Chili spelend aan de rechterkant, spelend bij Udinese. Pas 21 die jongen, maar voetbalt met veel flair. Mocht Ajax nog iets nodig hebben na het vertrek van Suarez...
Ik vind het het ongeloofwaardig als Ajax daadwerkelijk voor Dembélé zou gaan. Het enige wat hij heeft is een hele goede techniek.
|
Leonel
Forum berichten: 2494
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 18:40
|
|
Citaat: Ik blijf Dembele voorlopig nog steeds zien als de ideale vervanger van Pantelic.
Ik vind het het ongeloofwaardig als Ajax daadwerkelijk voor Dembélé zou gaan. Het enige wat hij heeft is een hele goede techniek.
Daar doe je hem mee tekort.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 18:52
|
|
Dembele zou geweldig zijn, maar die is sowieso onhaalbaar.
|
RebuaH
Forum berichten: 404
Nieuws reacties: 5
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 19:22
|
|
Citaat: Dembele zou geweldig zijn, maar die is sowieso onhaalbaar.
So true, maar dromen mag !!!
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Za 19 jun 2010 19:25
|
|
Daar doe je hem mee tekort.
Goed ik zal het wat meer toelichten.. Dembélé scoort zelden, heeft positioneel weinig inzicht en diepgang, hij is wel snel maar heeft weinig werklust. Zijn basistechniek is bovengemiddeld goed, hij weet zijn medespelers prima te bereiken en ook zijn aanname is goed. Maar ik heb nooit echt het idee dat hij de speler is die potten doet breken, dat zal hij ook bij Ajax niet doen. In de wedstrijden waar het er echt om gaat zie je vaak ook maar heel weinig van hem, zoals dit jaar in de Champions League. Ik denk dat als je Pantelic inruilt voor Dembélé dat je dan 20 doelpunten inlevert op je seizoens-totaal, puur omdat Pantelic het positiespel goed beheerst en wel ruimtelijk inzicht heeft.
|
Bertje
|
Geplaatst: Zo 20 jun 2010 02:32
|
|
De rek is eruit bij Dembélé, denk ik. Heb ik al eerder aangegeven.
|
N*E*R*D
|
Geplaatst: Zo 20 jun 2010 04:09
|
|
Citaat: Waarom een profielschets maken?
Omdat gewoon maar wat aanklooien tot miskopen leidt en daarmee ook voor een discussie niet interessant.
[color=#000000">Ja maar ik verwacht ook niet van het bestuur dat er zomaar wat wordt aangeklooid. Het bestuur zou op dit moment een short list moeten hebben van een aantal aanvallers die binnen het budget passen en tevens ook als waardige opvolger van Pantelic worden gezien. Maar waarom is zo een discussie niet interessant? Ik vind het juist interessant om te horen wat jullie vinden en wie jullie mogelijk als de nieuwe Ajax spits zien. [/color">
Citaat: De spitsen die ik noem zijn gewoon allemaal spitsen met specifieke kwaliteiten die het naar mijn mening allemaal goed zouden doen bij Ajax.
Waarom dan? Ik heb nog geen argument gelezen. Zijn ze complementair aan de rest? Passen ze binnen de speelwijze die Jol voor ogen heeft? Of de speelwijze die Ajax veelal wordt opgelegd? Je post roept meer vragen dan antwoorden op.
[color=#000000">Okey, Bance en Ya Konan spelen bij hun club in een heel ander systeem dan ons 4-3-3 systeem. Ik weet niet in wat voor systeem Janko speelt bij RB Salzburg maar het lijkt mij wel een 4-3-3 spits . Obafemi Martins hoeven we (net als Janko eigenlijk) niet te bespreken omdat zij op het moment te prijzig zijn zoals DIMC85 ook al aangaf. Terugkomend op Bance en Ya Konan, ik denk toch dat zij toch " Ajax spitsen " zouden kunnen zijn. Ze zijn dan wel niet gewend aan het klassieke 4-3-3 systeem maar dat was Pantelic ook niet voordat hij naar Ajax kwam. Bij Hertha BSC speelde hij in een 4-4-2 systeem. Daarom zag je ook dat Pantelic onwennig was in zijn eerste wedstrijden in het Ajax shirt. Dit waren geen wedstrijden in de voorbereiding waardoor het publiek sneller kritisch werd. Maar als Bance of Ya Konan een hele voorbereiding van Ajax mee zouden draaien zou Jol ze kunnen begeleiden om 4-3-3 spitsen te worden zoals hij ook bij Pantelic heeft gedaan.
Argumenten waarom ik denk dat ze goed bij Ajax zouden passen zijn : Bance is erg sterk, is een goede kaatser (ook in de lucht vanwege zijn lengte van 1.93) , maakt ruimte voor andere spelers door middel van loop acties, kan doelpunten maken (zo nu en dan maakt hij hele mooie volley goals) en hij heeft ook nog snelheid. Afgelopen seizoen scoorde hij 10 keer in 30 Bundesliga duels. Een aardig gemiddelde voor een spits die bij een promovendus speelt.
Van Ya Konan weet ik niet of hij ook een teamspeler is zoals Bance dat wel is maar ik weet wel dat het een spits is met snelheid, kracht, techniek en scorend vermogen. Bij Hannover (dat als 15de eindigde in de Bundesliga) maakte hij in 25 wedstrijden 9 doelpunten. Het is sowieso een jongen met potentie vind ik.
Verder werd Marcus Berg besproken. Die weet wat het is om in een 4-3-3 systeem te spelen en hij heeft in het verleden al bewezen dat hij het makkelijk het net vindt in de Eredivisie. Ik denk dat hij het goed zou doen als Ajax spits al zou ik liever Bance zien. [/color">
Citaat: Maak jij anders een profielschets
Hm, nou, ok, een kleintje dan.
- Technisch begaafd. Een spits zonder fijnheid in zijn spel is ons shirt met nr. 9 niet waardig. Onze spits is immers sterk op de vierkante centimeter, heeft de bal aan een touwtje en beschikt over een hoge handelingssnelheid.
- In staat om met de rug naar de goal te spelen. Onze spits is een aanspeelpunt die er dus altijd voor zorgt dat hij aanspeelbaar is. Bovendien kan hij een bal vasthouden of kaatsen, om daarmee onze komende spelers te bedienen. Onze spits is nl. niet enkel en alleen een eindstatation, hij is tevens én vaak een tussenstation.
- Slimheid. Onze spits weet wat er om hem heen gebeurt, is altijd alert en heeft een scherp gevoel voor ruimte en positie. Hij is beweeglijk en duikt ruimtes in om in scoringspositie te komen én om ruimte te creëren voor onze komende spelers. Wij gebruiken onze spits immers niet alleen om hem voor de goal te krijgen, maar ook andere spelers.
- Stootkracht. Onze spits is in geval van afronding koel, zuiver en efficiënt. Bovendien heeft hij een functionele knik in de nek.
Zoiets.
Citaat: en dan kijken we of deze spitsen daarin passen?
Beargumenteerd afstrepen mag je zelf doen.
Geen een van mijn genoemde spitsen heeft al deze kwaliteiten maar er zijn sowieso weinig aanvallers die al deze kwaliteiten hebben. Maar de spelers die ik noemde hebben naar mijn mening zeker een x aantal van deze kwaliteiten.
Shit, dit hele verhaal bedenken en typen duurde even iets langer dan gepland, ik wou eigenlijk alleen nog effe snel wat posten, maar ik heb er alsnog 20 minuten aan gezeten.
|
N*E*R*D
|
Geplaatst: Zo 20 jun 2010 04:10
|
|
Citaat: Dembele zou geweldig zijn, maar die is sowieso onhaalbaar.
So true, maar dromen mag !!!
Gelukkig mag dat, dan ga ik nu naar dromenland. Weltrusten!
|
Bertje
|
Geplaatst: Zo 20 jun 2010 11:47
|
|
Je weet niet in wat voor systeem Salzburg speelt (dus je hebt ze niet zien spelen), maar Janko lijkt je wel een geschikte spits voor Ajax (zonder hem te hebben zien spelen).
Representatief voor de rest van je betoog.
|
N*E*R*D
|
Geplaatst: Zo 20 jun 2010 12:44
|
|
Citaat: Je weet niet in wat voor systeem Salzburg speelt (dus je hebt ze niet zien spelen), maar Janko lijkt je wel een geschikte spits voor Ajax (zonder hem te hebben zien spelen).
Representatief voor de rest van je betoog.
Okey bedankt voor je bijdrage maar je loopt mijn suggesties alleen maar te kraken ipv dat je er zelf wat over zegt. Ik weet inderdaad niet in wat voor systeem Janko speelt omdat ik geen live wedstrijden heb gezien van RB Salzburg. Wat ik wel heb gezien zijn samenvattingen van Europa League wedstrijden en WK kwalificatie wedstrijden waarin Janko speelde. Ik zag dat hij erg makkelijk zijn kansen afrondt, erg sterk is in de lucht, goed positie spel speelt. Hij is bovendien technischer dan je zou verwachten. Het is zeker geen lange slungel. En daarom lijkt Janko mij wel een spits voor Ajax (als ze het geld ervoor hadden gehad)
Ik vind je opmerking ' Je weet niet in wat voor systeem Salzburg speelt (dus je hebt ze niet zien spelen) ' een beetje onbenullig. Ik kan me niet voorstellen dat jij weet in welk systeem elk team speelt die jij ooit live hebt zien spelen.
|
duweisstdas
Forum berichten: 29
|
Geplaatst: Zo 20 jun 2010 12:48
|
|
Als Salzburg het zo goed deed in de Europa League, met Janko in de spits dan zal hij echt wel wat kunnen. Ik denk eigenlijk dat het onnodig is om over hem te discussieren, want ik acht de kans veel groter dat hij naar Twente gaat.
En ook al zou hij niet naar Twente gaan, van welk geld zou Ajax hem dan moeten kopen? Dit kan alleen als er spelers worden verkocht, maar tegen die tijd zal Janko al een andere club hebben.
|