Luque gaf Suárez een schop
Bron:
AD
ROTTERDAM - De ware reden waarom Ajax-trainer Adrie Koster zondag zijn aanvallers Luis Suárez en Albert Luque wisselde, ontging bijna iedereen.
Suárez en Luque tijdens het duel met Feyenoord.
Omdat Feyenoord vlak voor rust ten aanval trok en het spel zich dus voor het Ajax-doel afspeelde, zag bijna niemand dat Luque in de middencirkel uit pure frustratie Suárez een schop verkocht. Suárez nam dat zijn ploegmaat zo kwalijk dat het incident in de pauze in de kleedkamer werd uitgevochten.
Gisteravond bevestigden diverse betrokkenen off the record de schoppartij. Suárez en Luque waren het in de eerste helft trouwens al regelmatig met elkaar oneens. De twee ruzieden over te hard ingespeelde passes en over onnauwkeurigheid en die woordenstrijd werd verder gevoerd in de catacomben.
Maar dat het zo uit de hand zou lopen, pikte Koster niet. De Ajax-trainer wilde na afloop weinig kwijt over het incident, behalve dat hij het intern wil oplossen. ,,Misschien waren ze onder de indruk van de ambiance in het stadion, ik weet het niet,’’ aldus Koster. ,,Maar dit kon in elk geval niet door de beugel. Dat is alles wat ik erover wil zeggen.’’
Luque en Suárez konden elkaar na hun botsing niet luchten of zien. Luque bekeek de tweede helft vanaf de bank, tussen de wisselspelers, Suárez zag het verdere verloop van de klassieker in een kamertje in de Kuip, op een tv-scherm.
,,Zoiets gebeurt in elke kleedkamer wel eens een keer,’’ sprak Gabri. ,,Volgens mij is dit een storm in een glas water,’’ zei Hedwiges Maduro. ,,Ik zag ze net weer naast elkaar zitten.’’
De disciplinaire wissels kostten Ajax overigens bijna de kop. Koster had Kennedy Bakircioglu en Dennis Rommedahl aangewezen als vervangers van de heethoofden en toen George Ogararu twintig minuten voor tijd niet verder kon spelen, mocht de oefenmeester geen verse krachten meer inzetten. Even eerder namelijk had hij de geblesseerde Gregory van der Wiel al vervangen door Siem de Jong.
Dat energie, adrenaline en agressie ook op een andere manier kunnen worden aangewend dan de heetgebakerde aanvallers toonden, bewees bijvoorbeeld John Heitinga. Hij werd in zijn tiende confrontatie met Feyenoord het mikpunt van Rotterdamse woede, helemaal nadat hij verantwoordelijk werd gesteld voor het uitvallen van Roy Makaay.
Heitinga, die nog nooit van Feyenoord verloor: ,,Eerst was er een kopduel waarbij ik per ongeluk niet de bal kop, maar zijn hoofd. En daarna die actie toen hij hard tegen mij opliep. Ik bleef bewust staan, dat had hij kunnen zien.’’
In het meeslepende gevecht was het opvallend dat er nauwelijks ophef ontstond over de door Michael Mols versierde strafschop die Feyenoord de 2-2 opleverde. Op tv-beelden was te zien dat Mols struikelde over zijn eigen benen.