Auteur
|
Bericht
|
sincere1983
Forum berichten: 3150
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Di 3 mei 2011 10:49
|
|
@ chrisje: Er is door Ajax 2 miljoen geboden en die jongen heeft nog maar een contract voor 1 seizoen.
@ Peter: Spelen ze bij AZ dan typisch 4-4-2? Niet echt toch (volg die club amper)? Ze spelen toch ook met een soort flanken (oa. die Gudmundsson, Martens), al is het ook niet echt een 4-3-3.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Di 3 mei 2011 11:40
|
|
AZ speelt 4-2-3-1 met twee dravers op de flanken (Holman, Benschop, Martens etc) en Wernbloom of Falkenburg achter de spits. De passes komen daarachter vandaan. Schaars, backs etc.
De kracht van Sigthorsson hierin is dat hij constant bezig is ruimte te creëren voor de opkomende mensen. Verder vind ik hem toch redelijk zuiver in de kaats. Wil zo nu en dan wel eens te snel handelen, maar dat is vrij normaal voor iemand die net uit de jeugd komt. Overigens is hij 21 en niet 19. Is vrij lang geblesseerd geweest.
|
Peter79
Forum berichten: 1624
|
Geplaatst: Di 3 mei 2011 12:54
|
|
Citaat: @ chrisje: Er is door Ajax 2 miljoen geboden en die jongen heeft nog maar een contract voor 1 seizoen.
@ Peter: Spelen ze bij AZ dan typisch 4-4-2? Niet echt toch (volg die club amper)? Ze spelen toch ook met een soort flanken (oa. die Gudmundsson, Martens), al is het ook niet echt een 4-3-3.
Nee AZ speelt geen 4-4-2 maar dat zeg ik ook niet in mijn post .
|
Marc
Forum berichten: 164
|
Geplaatst: Di 3 mei 2011 13:01
|
|
Citaat: @ chrisje: Er is door Ajax 2 miljoen geboden en die jongen heeft nog maar een contract voor 1 seizoen.
Ja, maar die laten ze natuurlijk nooit voor 2 miljoen gaan. Zeker niet met de interesse van Newcastle en Dortmund erbij.
|
YoranAjax
Forum berichten: 1354
|
Geplaatst: Di 3 mei 2011 13:59
|
|
Voor 2 miljoen laten ze hem niet gaan nee. Denk dat ze een miljoentje of vier voor hem vragen.
|
sincere1983
|
Geplaatst: Di 3 mei 2011 14:02
|
|
Citaat: Voor 2 miljoen laten ze hem niet gaan nee. Denk dat ze een miljoentje of vier voor hem vragen.
Heeft nog maar een contract voor 1 jaar, dus lijkt me sterk.
@ Peter: Weet ik, maar jij gaf aan dat hij misschien meer een 4-4-2 spits is. Kijkend naar het spel van AZ denk ik juist dat hij prima in ons systeem zou passen.
Mede om de reden die Bertje ook aangeeft.
|
YoranAjax
Forum berichten: 1354
|
Geplaatst: Di 3 mei 2011 14:12
|
|
Ik heb zowel op Voetbalzone als Elfvoetbal gelezen dat ze hopen op een bedrag van 5 miljoen euro. Dit lijkt mij overdreven, maar doordat er ook intresse is van Newcastle United en Borussia Dortmund zie ik ze wel 4 miljoen vragen.
|
Peter79
Forum berichten: 1624
|
Geplaatst: Di 3 mei 2011 15:04
|
|
Citaat: Voor 2 miljoen laten ze hem niet gaan nee. Denk dat ze een miljoentje of vier voor hem vragen.
Heeft nog maar een contract voor 1 jaar, dus lijkt me sterk.
@ Peter: Weet ik, maar jij gaf aan dat hij misschien meer een 4-4-2 spits is. Kijkend naar het spel van AZ denk ik juist dat hij prima in ons systeem zou passen.
Mede om de reden die Bertje ook aangeeft.
Ik noemde hem een 4-4-2 spits om hem in een bepaald hokje te duwen, maakt het wat duidelijker. AZ speelt 4-2-3-1 of 4-3-3 maar dan wel met een valse of hangende & zwervende linksbuiten en een dieper staande Benschop, hangt van de nuances af per wedstrijd maar ook tijdens een wedstrijd wordt er geswitcht maar in ieder geval vaak met een open linkerkant. Je kunt erover steggelen aangezien de nuances door een ieder anders te interpreteren zullen worden. Hier profiteert AZ overigens zelf ook van want met een zwervende of wat inzakkende man aan de linkerkant trekken ze een gat bij de tegenstander linksachterin. Kijk maar eens naar de looplijnen van de IJslander, 8 a 9 van de 10x komt hij van de linkerhelft van het veld. Vaak trekt hij naar buiten (op links) --> lokt een mannetje mee en speelt af op een razendsnel bijsluitende Poulsen/ Martens of Holman --> rent terug naar het midden --> de bij hem staande verdediger moet doordekken naar de linkerkant of loopt mee met de naar binnentrekkende spits --> Kolbeinn komt meteen vrij in het midden OF profiteert van de dode hoek bij de verdediger die altijd kijkt naar de bal en boem hij schiet op goal. Meestal op dezelfde manier overigens, doen of je doorrent naar het doel om een lage bal van heel dichtbij binnen te tikken om vervolgens in te houden en de teruggelegede bal vogelvrij in te kunnen schieten.
Binnen 4-3-3 met 2 diepe buitenspelers zal hij zijn loopvermogen minder kunnen benutten, minder kunnen zwerven en het moeilijker krijgen in de kleine ruimte. Helemaal omdat je op rechts een naar binnentrekkende Sulejmani hebt staan. Ik vrees een klein beetje dat hij DAN in dezelfde valkuil gaat trappen als El Hamdaoui dit seizoen. Ook zo'n speler die op zijn best is als hij kan zwerven en niet met zijn rug naar het eigen doel speelt. Ik gruwel ook altijd als er wordt gezegd dat de speler in de spits kan spelen maar ook van links kan komen, dat laatste wijst zga altijd uit dat het geen speler is die op zijn best is met 2 diepe buitenspelers.
Waar kies je voor als club en welke keuzes laten je portemonnee toe. Zolang de keuze maar weldoordacht is, het binnen je filosofie past, complementair is aan wat je al hebt en de kwaliteiten van de aankoop optimaal benut worden. Maar ja dit is bij Ajax vaak een beetje lastig gebleken.......
|
Heroes
Forum berichten: 15
|
Geplaatst: Di 3 mei 2011 15:15
|
|
Voor de liefhebbers: Nu op Eurosport Servie -17 tegen Denemarken -17. Zohore speelt en ook Fischer staat in de basis.
|
De Eik van De Dijk
Forum berichten: 428
|
Geplaatst: Di 3 mei 2011 15:30
|
|
Goeie tip! Ik heb m aangezet.
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 3 mei 2011 16:32
|
|
Citaat: Ik noemde hem een 4-4-2 spits om hem in een bepaald hokje te duwen, maakt het wat duidelijker. AZ speelt 4-2-3-1 of 4-3-3 maar dan wel met een valse of hangende & zwervende linksbuiten en een dieper staande Benschop, hangt van de nuances af per wedstrijd maar ook tijdens een wedstrijd wordt er geswitcht maar in ieder geval vaak met een open linkerkant. Je kunt erover steggelen aangezien de nuances door een ieder anders te interpreteren zullen worden. Hier profiteert AZ overigens zelf ook van want met een zwervende of wat inzakkende man aan de linkerkant trekken ze een gat bij de tegenstander linksachterin. Kijk maar eens naar de looplijnen van de IJslander, 8 a 9 van de 10x komt hij van de linkerhelft van het veld. Vaak trekt hij naar buiten (op links) --> lokt een mannetje mee en speelt af op een razendsnel bijsluitende Poulsen/ Martens of Holman --> rent terug naar het midden --> de bij hem staande verdediger moet doordekken naar de linkerkant of loopt mee met de naar binnentrekkende spits --> Kolbeinn komt meteen vrij in het midden OF profiteert van de dode hoek bij de verdediger die altijd kijkt naar de bal en boem hij schiet op goal. Meestal op dezelfde manier overigens, doen of je doorrent naar het doel om een lage bal van heel dichtbij binnen te tikken om vervolgens in te houden en de teruggelegede bal vogelvrij in te kunnen schieten.
Mee eens dat Sigthorsson graag over de hele breedte van het veld beweegt. Maar je kunt prima 4-3-3 met diepe vleugels spelen met een spits die graag over de breedte van het veld beweegt. Kijk bijvoorbeeld naar Porto, waar Falcao zo beweegt, maar wel steeds zorgt dat hij aanspeelbaar is, eventueel met een man in zijn rug. Ook Falcao trekt vaak eerst naar buiten, om los te komen van zijn centrumverdedigers, om vervolgens op volle snelheid richting eerste paal te snellen. Hetzelfde geldt voor Sigthorsson. Wat deze spelers vooral gemeen hebben is dat ze contra van de bal bewegen, waardoor de verdediging van de tegenstander uit elkaar getrokken wordt. Daarbij hebben ze een diepte actie, om, als ze zelf aangespeeld worden, middels een (korte) actie tot een doelpoging te komen.
Citaat: Binnen 4-3-3 met 2 diepe buitenspelers zal hij zijn loopvermogen minder kunnen benutten, minder kunnen zwerven en het moeilijker krijgen in de kleine ruimte. Helemaal omdat je op rechts een naar binnentrekkende Sulejmani hebt staan. Ik vrees een klein beetje dat hij DAN in dezelfde valkuil gaat trappen als El Hamdaoui dit seizoen. Ook zo'n speler die op zijn best is als hij kan zwerven en niet met zijn rug naar het eigen doel speelt. Ik gruwel ook altijd als er wordt gezegd dat de speler in de spits kan spelen maar ook van links kan komen, dat laatste wijst zga altijd uit dat het geen speler is die op zijn best is met 2 diepe buitenspelers.
Ik neem aan dat je niet probeert te zeggen dat El Hamdaoui zwak is in de kleine ruimte. El Hamdaoui komt ook niet in de problemen door de vleugels of omdat hij graag over de breedte van het veld beweegt, maar omdat de toevoer vanuit het middenveld bij Ajax bijzonder pover verzorgd is. De opbouw van Ajax ontbreekt creativiteit en snelheid. Waarom dit zo is, daar heb ik ook zo mijn gedachten over, maar dan dwalen we wel erg ver af.
Maar goed, wat mij betreft kunnen El Hamdaoui en Sigthorsson prima met hun rug naar het doel spelen. Ze kunnen een bal vasthouden in de dekking, ze kunnen combineren en hebben oog voor de derde man. Wat ze alleen niet zijn is het type targetspits, maar dat type spits is ook niet voor niets min of meer uitgestorven. Het hedendaagse voetbal is gefundeerd op snelheid en beweeglijkheid voorin, waarbij de voorste mensen uiteraard wel moeten kunnen voetballen - geen Sonck of Rosenberg. Zelfs types als Drogba sleuren en trekken over het hele veld om ruimte te maken voor medespelers.
Citaat: Waar kies je voor als club en welke keuzes laten je portemonnee toe. Zolang de keuze maar weldoordacht is, het binnen je filosofie past, complementair is aan wat je al hebt en de kwaliteiten van de aankoop optimaal benut worden. Maar ja dit is bij Ajax vaak een beetje lastig gebleken.......
Is Sigthorsson complementair aan wat we hebben? Een belangrijke vraag. Wat mij betreft op zich wel, maar wat mij betreft blijft ook staan dat iedere aanvaller het bij Ajax lastig zal hebben zolang de opbouw niet sterk verbeterd wordt.
|
sincere1983
|
Geplaatst: Di 3 mei 2011 16:38
|
|
@ Bertje: Denk je niet dat dat zal verbeteren (de aanvoer) met een Eriksen die langer mag blijven staan en een de Zeeuw die weer gretiger oogt (vond hem tegen heerenveen de beste op het veld)?
Zeker met 2 vooruit denkende middenvelders (de zeeuw en Eriksen) die dus naar voren drukken moet dat lukken. Die hebben die steekpass zeker in de benen.
Hierop inhakend was VI gisteren interessant, die lieten een paar erg mooie balletjes van de Zeeuw zien.
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 3 mei 2011 16:41
|
|
Kort gezegd: nee. De Zeeuw speelt veel te diep, waardoor er grote gaten op het middenveld ontstaan. Het is wel belangrijk dat je een middenvelder hebt die diepte maakt in de opbouw, maar De Zeeuw zet die loopacties veel te vroeg in. Hierdoor is hij juist heel moeilijk aanspeelbaar vanuit de verdediging. Bovendien zorgen zijn constante loopacties ervoor dat Eriksen controlerender moet spelen dan je eigenlijk zou moeten willen.
|
sincere1983
|
Geplaatst: Di 3 mei 2011 16:45
|
|
@ Bertje: Ik vond dat tegen heerenveen minder. Hij heeft dat inderdaad het hele seizoen nogal vaak gedaan.
Tegen heerenveen leek de wisselwerking met Eriksen ook beter en was de Zeeuw juist erg energiek en gretig waardoor hij dus ook minder vaak een gat liet vallen (iets wat hij het hele seizoen nogal eens deed).
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 3 mei 2011 16:51
|
|
Was helemaal niet minder. Ook tegen Heerenveen stond hij weer veel te diep. Niet voor niets waren die voorbeelden van VI gevallen waarin hij met zijn rug naar het doel werd aangespeeld door iemand (Anita) die normaal gesproken een linie in zijn rug staat. Terwijl je in de opbouw juist altijd één linie moet overslaan, zodat de aangespeelde persoon de bal kan laten vallen op iemand uit de tussenliggende linie, die weer met zijn gezicht naar het doel staat. De pass van Anita was mooi, ja, maar doordat De Zeeuw ergens naast de spits liep moest Eriksen een veel te groot deel van het veld voor zijn rekening nemen. Niet voor niets was Heerenveen levensgevaarlijk in de omschakeling.
|
RogerGarcia
Forum berichten: 1469
|
Geplaatst: Di 3 mei 2011 19:47
|
|
Klopt, De Zeeuw zal het nooit leren waarschijnlijk. Naast een nieuwe spits en buitenspeler moet er eigenlijk gewoon een goede middenvelder bijkomen, die positioneel wel sterk is. Jammer dat Defour absoluut onhaalbaar is, want die is positioneel en mentaal ubersterk, en ook technisch en qua loopvermogen een grote versterking.
Lijstje Ajax:
Spits: -Sigthorsson (3.5 miljoen)
Linksbuiten: -Mertens (5.5 miljoen)
Reserve-aanvaller: -Boerrigter (800.000)
Middenvelder: -?????????
Bij een vertrek van Vertonghen, Van der Wiel en Stekelenburg zal er nog wel wat geinvesteerd worden.
Ik hoop echt nog op een hele goede versterking op het middenveld.
Bovenstaande mensen in de aanval zie ik nu niet meteen uitgroeien tot toppers helaas.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Ma 16 mei 2011 23:12
|
|
Volgens B en B zijn Sigthorson en AJAX rond en wil Sigthorson alleen maar naar AJAX.
|
Vienna
Forum berichten: 493
|
Geplaatst: Ma 16 mei 2011 23:29
|
|
Boerrigter, Sigthorsson... Het zijn niet de meest spectaculaire namen denkbaar maar oh oh oh wat kijk ik uit naar een hele nieuwe gewaarwording: De Perfecte Voorbereiding. Gaat me dat op deze manier even een oase worden.
|
D_skilled
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Ma 16 mei 2011 23:42
|
|
Bizar dat mensen denken dat nu Ajax kampioen is dat er wel even paar grote aankopen gedaan worden. Je schrijft net zwarte cijfers. Bovendien moet je leren uit het verleden. Veel geld neertellen voor een speler is niet per definitie garantie voor succes, zie Sulejmani. De druk, je moet passen in het Ajax-spelletje, gelijk presteren, etc. De afbreukrisico is gewoonweg groter bij Ajax. En het laatste wat je moet doen is clubs als FC Utrecht, AZ, FC Groningen en Heerenveen de kas spekken met niet-marktconforme transfersommen.
|
tankie
Forum berichten: 3
|
Geplaatst: Di 17 mei 2011 00:12
|
|
Ik zie op dit moment in de Nederlandse competitie nou niet echt een spits lopen , waarvan je zeker weet dat het een echte versterking zal worden. Denk dat Sigthorsson er dan nog wel het dichtst bij in de buurt komt...
Verder denk ik dat het volgend seizoen tijd wordt om Castillon gewoon langzaam te brengen, want ik zie wel potentie in hem...
|
Riejuh
Forum berichten: 7454
|
Geplaatst: Di 17 mei 2011 06:17
|
|
Ik denk dat Ajax zich nu eindelijk eens "verstandig" op de markt bezig houdt. Niet teveel gekke dingen doen, geen absurde bedragen betalen. Frank en de rest van de staf hebben 5 maanden al de tijd gehad om te kijken wat er bij moet komen. Zaak is nu snel handelen en dan hebben we eens onze selectie voor het begin van de voorbereiding compleet (ik kan me niet herinneren hoelang dat geleden is)
|
christianeriksen
Forum berichten: 138
|
Geplaatst: Di 17 mei 2011 08:15
|
|
Citaat: Klopt, De Zeeuw zal het nooit leren waarschijnlijk. Naast een nieuwe spits en buitenspeler moet er eigenlijk gewoon een goede middenvelder bijkomen, die positioneel wel sterk is. Jammer dat Defour absoluut onhaalbaar is, want die is positioneel en mentaal ubersterk, en ook technisch en qua loopvermogen een grote versterking.
Lijstje Ajax:
Spits: -Sigthorsson (3.5 miljoen)
Linksbuiten: -Mertens (5.5 miljoen)
Reserve-aanvaller: -Boerrigter (800.000)
Middenvelder: -?????????
Bij een vertrek van Vertonghen, Van der Wiel en Stekelenburg zal er nog wel wat geinvesteerd worden.
Ik hoop echt nog op een hele goede versterking op het middenveld.
Bovenstaande mensen in de aanval zie ik nu niet meteen uitgroeien tot toppers helaas.
Middenvelder Janssen voor 3.2 miljoen. En Boerrigter is 600.000!
|
Vienna
Forum berichten: 493
|
Geplaatst: Di 17 mei 2011 08:24
|
|
Citaat: Bizar dat mensen denken dat nu Ajax kampioen is dat er wel even paar grote aankopen gedaan worden. Je schrijft net zwarte cijfers. Bovendien moet je leren uit het verleden. Veel geld neertellen voor een speler is niet per definitie garantie voor succes, zie Sulejmani. De druk, je moet passen in het Ajax-spelletje, gelijk presteren, etc. De afbreukrisico is gewoonweg groter bij Ajax. En het laatste wat je moet doen is clubs als FC Utrecht, AZ, FC Groningen en Heerenveen de kas spekken met niet-marktconforme transfersommen.
Was toch niet aan mij gericht mag ik hopen? Ben het ongelofelijk met je eens. Of dat je opstellingen voorbij ziet komen met 6 of 7 kruisjes. Gekheid.
|
christianeriksen
Forum berichten: 138
|
Geplaatst: Di 17 mei 2011 08:41
|
|
Ik denk dat Siem de Jong niet veel slechter is dan die Sigtorsson in de spits.
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 17 mei 2011 09:00
|
|
Totáál andere spelers. Niet te vergelijken.
|