Geplaatst: Di 11 jan 2011 23:15
|
|
Citaat: Europese clubs lijden ruim miljard verlies
Uitgegeven: 11 januari 2011 18:33
Laatst gewijzigd: 11 januari 2011 22:38
NYON - De Europese voetbalclubs hebben in het jaar 2009 gezamenlijk een verlies van 1,2 miljard euro geleden. Dat maakte de UEFA dinsdag bekend. De Europese voetbalbond gaf aan dat grote schulden in de toekomst tot uitsluiting van competities kunnen leiden.
© ANP
De UEFA heeft een beleid van Financial Fair Play ingevoerd.
Clubs mogen niet meer geld uitgeven dan dat er binnen komt. In 2009 gaven de 733 Europese clubs die in de hoogste divisie spelen 12,9 miljard euro uit. De inkomsten bedroegen 'slechts' 11,7 miljard.
In het ergste geval mogen clubs die zich niet aan de regels houden vanaf het seizoen 2013-2014 geen uitnodiging verwachten voor bijvoorbeeld de Champions League.
''Dat is natuurlijk vervelend, maar deze maatregelen zijn essentieel voor de toekomst van het voetbal'', aldus UEFA-voorzitter Michel Platini.
Liefhebbers
De preses ziet het als zijn missie om de financiële malaise een halt toe te roepen. ''Op de dag dat ik de UEFA verlaat, wil ik terugkijken en zien dat de clubs er financieel beter voorstaan. Liefhebbers van voetbal willen clubs niet zien verdwijnen door risicovol management."
Volgens de UEFA zijn vooral de salarissen van spelers reden voor de grote verliezen. Liefst 73 clubs spendeerden meer dan 100 procent van de inkomsten aan beloningen voor het personeel op het veld.
De komende drie seizoenen gaat de UEFA de clubs scherp in de gaten houden en kunnen straffen volgen. Kleine verliezen van onder de 5 miljoen euro zijn toegestaan voor grote clubs, maar verder mag het niet komen.
Drama
Karl-Heinz Rummenigge, voorzitter van Bayern München en van de European Clubs Association, hoopt dat de maatregel het gewenste effect sorteert.
''Ik sta aan de top van een club en het is een drama als je je plaatst voor een competitie en er door financiële redenen niet aan mee kan doen. Ik denk dat de clubs zich aan de regels zullen houden."
http://www.nu.nl
Ik sta zelf achter Platini, door zijn hervormingen in de Champions League en door deze maatregel zullen op den duur de verschillen tussen de clubs binnen de nationale competities, maar ook tussen de competities onderling kleiner worden. Bovendien komen er ook regels die bepalen dat clubs niet meer dan een maximaal aantal spelers van boven een bepaalde leeftijdsgrens in dienst mogen hebben. Geen club zal meer ongegeneerd met geld kunnen smijten en clubs zullen meer met hun jeugdopleiding moeten doen. Clubs als Chelsea zullen hierdoor geen 2e elftal meer hebben dat in Nederland in de subtop zal eindigen, maar waarvan de spelers nooit te zien zijn. Platini, keep up the good work!
|