Auteur
|
Bericht
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Ma 31 maa 2008 17:37
|
|
Citaat: Volgens mij waren Bert en ik het er wel over eens dat de tegenstand erg matig was. Zodra Ajax de bal wat meer over de grond ging spelen en de buitenspelers meer diepgang kregen was het snel afgelopen met Twente/Heracles. Kijkend naar deze en mijn vorige wedtrijd van de B1 kan ik niet anders concluderen dan dat deze lichting op nationaal niveau te goed is voor de leeftijdsgenoten. Goede zaak dus dat het hele team volgend seizoen doorgeschoven moet worden naar de A-jeugd.
Wat de coaching van Van Rhijn betreft, die vonden we niet opvallend. Eigenlijk was bij Ajax alleen Rodney verbaal zeer aanwezig. In de tweede helft gaf Van Rhijn nog wel wat kleine aanwijzingen bij inworpen en zo, maar daar bleef het bij. Of je kan spelers op andere posities gaan neerzetten zodat ze zich op andere gebieden gaan verbeteren. Zet Castillion eens op het middenveld of nog drastischer een paar wedstrijden in de verdediging en zet Bonevacia in de spits of ander Ebecilio op die positie. Dit moet er meer gedaan worden in de Ajax jeugd zo verbeteren talenten ook andere kwaliteiten van het voetbal.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Ma 31 maa 2008 17:40
|
|
Castillion in de verdediging zie ik niet zitten. Daar heeft-ie niets aan. Overigens moet deze lichting sowieso door naar de A-jeugd, want ze zitten allemaal al twee jaar in de B.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Ma 31 maa 2008 17:44
|
|
Citaat: Castillion in de verdediging zie ik niet zitten. Daar heeft-ie niets aan. Overigens moet deze lichting sowieso door naar de A-jeugd, want ze zitten allemaal al twee jaar in de B. Ze moeten inderdaad natuurlijk door naar de A'tjes maar ook daar kunnen ze eens op een andere positie spelen voor een paar maanden. Ik denk dat een spits in de verdediging voor een paar weken een spits best iets kan leren. Namelijk over hoe een verdediger het spel ziet en wat voor een verdediger moeilijk is. In ieder geval zal het hem goed doen als hij eens een paar maanden op het middenveld zou spelen.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Ma 31 maa 2008 17:45
|
|
Citaat: Of je kan spelers op andere posities gaan neerzetten zodat ze zich op andere gebieden gaan verbeteren. Zet Castillion eens op het middenveld of nog drastischer een paar wedstrijden in de verdediging en zet Bonevacia in de spits of ander Ebecilio op die positie. Dit moet er meer gedaan worden in de Ajax jeugd zo verbeteren talenten ook andere kwaliteiten van het voetbal.
Dit is volgens mij ook een stokpaardje van Cruijff. Wat echter wel belangrijk is is dat de spelers over een trainer beschikken die de spelers op hun nieuwe positie uit kan leggen wat ze moeten doen en ook wat ze bij moeten leren. Anders heb je er niets aan.
|
Starring
Forum berichten: 75
|
Geplaatst: Ma 31 maa 2008 17:48
|
|
Ik weet dat (bijna) elke tegenstander te min is voor Ajax, gelukkig zelden anders geweest. Dus ook individueel was het matig aan de kant van FCT?
Spelers op andere posities plaatsen doe je met name als ze vol in ontwikkeling zijn. Vanaf de F-jes tot de C-tjes. Vanaf de B-tjes is een speler zo goed als gevormd.
Citaat: Een mooi eikpunt om te kijken hoever de spelers in hun ontwikkeling zijn, is het EK Onder 17. In internationale wedstrijden zijn de tegenstanders altijd fysieker, slimmer en meer resultaat gericht dan de tegenstanders in de competitie.
Ik ben dan ook benieuwd hoe de Ajacieden het op dat toernooi gaan doen.
Mwah, Oranje speelt iets te collectief en taakbewust in mijn ogen. Spelers krijgen niet eens de kans om uit te blinken. De bal 'moet' tijdig afgespeeld worden. Al is de weerstand zeker stukken hoger.
|
Demosthenes
Forum berichten: 562
|
Geplaatst: Ma 31 maa 2008 18:17
|
|
Er zijn spelers die regelmatig op een andere plaats worden ingezet. Florian J. speelt ook af en toe als linksbuiten, Lorenzo E op tien en als linksbuiten en Roly B. centraal achterin en op het middenveld. Rik Schouw heeft ook alle posities op het middenveld al gezien. Jeffrey Dekker rechtsbuiten en op het middenveld.
Roly B. is ook volgens mij van meer waarde op het middenveld dan achterin. Hij lijkt achterin de concentratie soms te missen. Op het middenveld kan hij een bal veroveren, hard een duel ingaan; in de verdediging moet hij voorzichtiger spelen uit angts voor een strafschop/vrije trap.
Ricardo van R. had al in de A moeten spelen. Als verdediger krijgt hij te weinig te doen, maar schuift hij door naar het middenveld dan heeft Ajax daar een man meer, is eenvoudig voetballen.
Spelers op een andere plaats kan, maar Geoffrey C. moet maar trainen met/tegen Frank de Boer om te zien wat een verdediger doet. Je moet de linksback ook geen rechtsbuiten laten spelen. Dat verschil is te groot. Zet je Geoffrey C. op het middenveld dan zal hij het daar gemakkelijk hebben. De spitspositie is bij Ajax de moeilijkste plaats. Spelers als Krohn-Dehli en De Ridder blonken in de A1 uit op tien, juist door gebrek aan tegenstand op die positie.
Ik mis de naam Rodney S. in de beschouwingen? Rik S. wordt ook niet al te uitbundig beschreven, zij worden toch gezien als "smaakmakers".
|
Eto'o
|
Geplaatst: Ma 31 maa 2008 18:21
|
|
Citaat: Ik mis de naam Rodney S. in de beschouwingen? Rik S. wordt ook niet al te uitbundig beschreven, zij worden toch gezien als "smaakmakers".
Zijn toch ook gewoon uitgebreid besproken in de individuele beoordeling? Rik Schouw verraste mij wederom positief, maar zo'n type speler zal zelden worden gezien als smaakmaker. Rodney Sneijder kan goed voetballen, maar ik zou hem niet bij de drie meest talentvolle spelers plaatsen. Je mist toch ook echt de tweebenigheid bij hem, die z'n broer zo uniek maakte.
|
Bertje
|
Geplaatst: Ma 31 maa 2008 18:39
|
|
Citaat: Spelers op andere posities plaatsen doe je met name als ze vol in ontwikkeling zijn. Vanaf de F-jes tot de C-tjes. Vanaf de B-tjes is een speler zo goed als gevormd.
Dan moet dat dus wel het geval zijn. Voor wat ik van Castillion heb gezien, is hij nog niet volledig gevormd. Hij is natuurlijk ook pas in de C1 bij Ajax gekomen.
Demos, op het middenveld kan Castillion ook zijn kracht gebruiken, maar zal balverlies eerder afgestraft worden. Ik vond hem gisteren veel balverlies lijden. Daarnaast hoef je hem niet op '10' te zetten, zet hem maar rechtshalf. Bovendien zal hij daar in ieder geval over de grond aangespeeld worden.
|
Demosthenes
|
Geplaatst: Ma 31 maa 2008 20:41
|
|
Citaat: Bovendien zal hij daar in ieder geval over de grond aangespeeld worden.
Het gaat ook over voetbal; hij mag voor mij op zes staan of op acht, maar altijd twee verdedigers in je nek spelen maakt je ook sterker. Hij heeft in de wedstrijden die ik zag altijd dekking/dubbele dekking, omdat iedere tegenstander terugloop/verdedigt. Op het middenveld ligt meer ruimte.
|
Bertje
|
Geplaatst: Ma 31 maa 2008 20:52
|
|
Juist op de momenten dat hij twee mensen bij zich had vond ik hem minder - al moet je je natuurlijk ook zo proberen op te stellen dat je juist niet twee mensen bij je hebt. Tegen maar een directe tegenstander kan hij juist door zijn lichaamskracht zijn tegenstander makkelijk afhouden, waardoor hij weinig last van de dekking heeft. Een wapen, natuurlijk, maar daardoor mist hij de uitdaging om zich slimmer op te moeten stellen.
Op het middenveld ligt inderdaad meer ruimte, maar op het middenveld heb je ook meer te maken met tegenstanders die passes onderscheppen. Wat ik in ieder geval probeer aan te geven is dat je hem vaker in de situatie moet brengen waarin snel afspelen van belang is, waardoor hij zich kaatsend verder kan ontwikkelen. Op het hoogste niveau zal hij sterkere tegenstanders tegenkomen, dus zal hij ook wat slimmer moeten worden. Verder ben ik met je eens dat het een geweldig talent is, hoor.
|
Demosthenes
|
Geplaatst: Di 1 apr 2008 17:46
|
|
Citaat: al moet je je natuurlijk ook zo proberen op te stellen dat je juist niet twee mensen bij je hebt.
Zal hij ver terug moeten, want de ploegen die ik tegen de B1 heb zien spelen hielden maximaal twee man voorin en voorin betekent dan nog "op de eigen helft". Verdedigers lijken soms uitgeput van het volgen van een Ajacied.
Inderdaad een groot talent, ben benieuwd hoe ver hij komt.
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 1 apr 2008 17:47
|
|
In principe zou je je door goed op te stellen juist niet ver terug hoeven laten zakken, omdat je beter in de kleine ruimtes beweegt.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Di 1 apr 2008 17:48
|
|
Hoe meer een aanvaller ageert, dat wil zeggen een voorbereidende loopactie maakt, hoe groter de kans dat hij een keer of regelmatig zonder twee man bij zich komt te staan. Dat ageren ontbreekt er nog wel eens aan bij Castillion.
|
Demosthenes
|
Geplaatst: Di 1 apr 2008 17:50
|
|
Citaat: In principe zou je je door goed op te stellen juist niet ver terug hoeven laten zakken, omdat je beter in de kleine ruimtes beweegt.
Hij zou dan moeten blijven bewegen om de vrije ruimte te vinden, alle energie gaat dan in het loopwerk zitten. laat hem maar sterker worden, fouten maken (maar er wel van leren), maar ook steeds moeten opboksen tegen twee man (maakt dan niet uit waar!) en richting doel voetballen. Ik ben zo blij dat er een Ajaxteam is dat alleen maar op de aanval is ingesteld.
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 1 apr 2008 17:56
|
|
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. Ik bedoel juist dat hij door slimmer loopwerk met een minimale inspanning toch vaker vrij moet lopen. In feite bokst hij dan ook op tegen twee man (want hij moet zich slimmer opstellen dan die twee man) maar dan op een manier waarbij hij geen gebruik maakt van zijn imposante fysieke verschijning, omdat dat op het hoogste niveau tegen hem kan gaan werken. Ik bedoel niet dat hij zich heel ver moet laten terugzakken. Dat is zonde van zijn energie en daar is hij ook niet gevaarlijk.
Alleen wil ik dit bereiken door hem een tijd op het middenveld te laten zetten. Zijn aanvallende vaardigheden raakt hij niet kwijt, maar hij leert wat dingen bij waardoor hij zijn aanvallende kwaliteiten nog beter kan benutten.
|
Chivu 05
Forum berichten: 796
|
Geplaatst: Di 1 apr 2008 19:31
|
|
Citaat: FC Porto vervangt Ajax
Ajax ziet zich genoodzaakt haar deelname aan het komende Eurovoetbal-toernooi, dat tijdens het Pinksterweekeinde van 9 tot en met 11 mei wordt gehouden, te annuleren. Reden hiervoor is de selectie van maar liefst zeven spelers voor het Nederlands Elftal onder-17. Dit team neemt rond het Pinksterweekeinde deel aan het Europees Kampioenschap.
De Amsterdamse club had in een eerder stadium reeds een voorbehoud gemaakt richting de organisatie van Eurovoetbal; als het Nederlandse jeugdteam zich zou plaatsen voor de eindronde, zou de club niet naar Groningen komen. Op 18 maart jongstleden dwong deze ploeg deelname aan het EK af.
Zowel Ajax als de organisatie van Eurovoetbal vonden het niet wenselijk dat de club met een danig verzwakt team naar het toernooi zou komen. In de tussentijd heeft Eurovoetbal een waardig vervanger gevonden in de Portugese club FC Porto. Deze ploeg werd bereid gevonden de opengevallen plek van de Amsterdammers in Poule C over te nemen en speelt nu op de openingsavond in Euroborg tegen het Duitse Schalke 04. Poule C bestaat verder uit FC Twente en Newcastle United FC.
www.eurovoetbal.nl
Erg jammer, maar waarschijnlijk de beste beslissing om een andere team dat wel op volledige sterkte komt een kans te geven op dit mooie toernooi. Vind het wel erg jammer, want ga altijd bij dit toernooi kijken.
|
Demosthenes
|
Geplaatst: Di 1 apr 2008 21:07
|
|
Citaat: Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. Ik bedoel juist dat hij door slimmer loopwerk met een minimale inspanning toch vaker vrij moet lopen. In feite bokst hij dan ook op tegen twee man (want hij moet zich slimmer opstellen dan die twee man) maar dan op een manier waarbij hij geen gebruik maakt van zijn imposante fysieke verschijning, omdat dat op het hoogste niveau tegen hem kan gaan werken. Ik bedoel niet dat hij zich heel ver moet laten terugzakken. Dat is zonde van zijn energie en daar is hij ook niet gevaarlijk.
Alleen wil ik dit bereiken door hem een tijd op het middenveld te laten zetten. Zijn aanvallende vaardigheden raakt hij niet kwijt, maar hij leert wat dingen bij waardoor hij zijn aanvallende kwaliteiten nog beter kan benutten.
We kunnen ook gewoon wachten tot hij in Ajax 1 zit! Ons verschil zit 'm in het feit dat jij vindt dat hij vrij moet lopen (vind ik ook) en dat dat het hem ook lukt. Ik zie gewoon een verdediger met hem mee lopen, staat hij niet vrij.
Tot nu toe doet hij het aardig!
|
Chivu 05
|
Geplaatst: Za 5 apr 2008 15:51
|
|
Vanmiddag bij FC Groningen B1-Ajax B1 (0-2) geweest. Wat statistieken.
0-1 Roly Bonevacia 19'
0-2 Geoffrey Castillion 55'
Opstelling:
Costas Peristeridis
Daan Brinkman (79. Rene Osei Kofi), Bryan Ottenhoff, Ricardo van Rhijn, Lorenzo Burnet
Roly Bonevacia, Rik Schouw (69. Mitchel Schildwacht), Rodney Sneijder
Lorenzo Ebecilio (63. Marijn de Haas), Geoffrey Castillion, Cerilio Cijntje (16. Allon Worms)
Kort samengevat:
Eerste helft is Ajax de bovenliggende ploeg, Ajax komt verdiend op 0-1 voorsprong na een intikker van Bonevacia. In het vervolg nog 2 goede kansen, maar die gingen dit keer mis. Cijntje was overigens geblesseerd uitgevallen na een kwartier spelen.
Achterin stond het vrij goed, een echte kans werd niet weggegeven. Wel wat vrije trappen rond de 16, vooral door Ottenhoff (die verder prima speelde).
Tweede helft gaat het echt lopen. Kans na kans in feite, goed positiespel en een enorme wil om te winnen. Dat het bij 0-2 blijft (goede goal van Castillion), is eigenlijk een wonder. Zeker 5/6 kansen werden er onbenut gelaten. Hierbij moet wel worden gemeld dat de keeper uitstekend werk verrichte.
Florian Josefzoon was trouwens geblesseerd, voordat daar vragen over komen
|
Bertje
|
Geplaatst: Za 5 apr 2008 16:00
|
|
Bedankt voor het verslagje, Chivu!
Leuk dat Cijntje weer meedeed, want hij deed het vorige week uitstekend. Uiteraard wel jammer dat hij dan uitvalt.
Heb je nog wat van onze kritiek van vorige week bij spelers herkend? Hoe ging de goal van Castillion?
Tenslotte opvallend dat Brinkman twee keer op de positie van Kofi speelt, vlak nadat Kofi een contract heeft getekend.
|
Chivu 05
|
Geplaatst: Za 5 apr 2008 16:33
|
|
Citaat: Bedankt voor het verslagje, Chivu!
Leuk dat Cijntje weer meedeed, want hij deed het vorige week uitstekend. Uiteraard wel jammer dat hij dan uitvalt.
Heb je nog wat van onze kritiek van vorige week bij spelers herkend? Hoe ging de goal van Castillion?
Tenslotte opvallend dat Brinkman twee keer op de positie van Kofi speelt, vlak nadat Kofi een contract heeft getekend.
Graag gedaan. Ja was jammer voor Cijntje, leek vrij ernstig op het eerste oog. De andere vleugelspelers, Josefzoon en Dekker, stonden ook aan de kant.
Castillion was wel erg sterk. Sowieso betrokken bij beide goals, daarna ook door zijn snelheid eigen kansen creerend. Dan moet hij wel het overzicht houden en paar keer, dat deed hij niet. Maar er ging ook weer veel goed.
De backs Brinkman en Burnet waren heel degelijk en goed. Stonden steeds prima opgesteld, waardoor ze niet in de problemen zijn gekomen. Osei Kofi mocht nog een minuut meedoen, net zo als de vorige keer tegen SC Heerenveeen (dat ik ze zag spelen dan he).
Overigens zag ik Hans van der Zee nog lopen. Hij was in gesprek met vader Sneijder.
|
Bertje
|
Geplaatst: Za 5 apr 2008 19:02
|
|
Wellicht stapt Van der Zee maar over naar Essel, zodat z'n spelers dan wel in de smaak vallen.
Zie Lindgren.
|
Chivu 05
|
Geplaatst: Ma 7 apr 2008 10:26
|
|
Na de spelersbeoordelingen van Bertje en Thomas van vorige week kan ik natuurlijk niet ontbreken met mijn beoordelingen over de wedstrijd van zaterdag:
Costas Peristeridis - Was beter dan de vorige keer. Het lijkt erop dat zijn uittrap een stuk verbeterd is, dit liep dit keer goed. Een paar keer was hij onzeker, maar over het algemeen deed hij het aardig, al kreeg hij haast niks te doen.
Daan Brinkman - Speelde uitstekend. Gaf achterin niks weg en stond heel vaak goed ogesteld en voorkwam daarmee eventueel gevaar. Ook opbouwend zag het er goed uit. De andere back Rene Osei Kofi mocht nog 1 minuut meedoen. Eigenlijk een zinloze wissel dus.
Bryan Ottenhoff - Maakt ook een goede indruk. Sterk achterin, waardoor de spits van Groningen (die al 14x scoorde in de competitie) geen kans kreeg. Ottenhoff maakte wel te veel overtredingen rond de eigen 16. Dat moet zeker verbeterd worden door slimmer te zijn.
Ricardo van Rhijn - De leider van het elftal. Veel coachend en goed inschuivend. Zoals bekend een uitstekende pass. Af en toe kwetsbaar in de omschakeling (werd ook terecht gezegd door trainer Pronk) en te gretig, maar verder prima.
Lorenzo Burnet - Evenals Brinkman goed. Wat voor Brinkman geld, geld ook voor Burnet. Daarbij viel de goede kopkracht op van de kleine Burnet. Had pech dat zijn kopbal van de lijn werd gehaald.
Roly Bonevacia - In de eerste helft te weinig aanwezig, tweede helft heel goed. Enorme drive om te winenn, daarbij soms nonchalant. Had met wat meer geluk een 2e doelpunt doelpunt kunnen, maar had pech. In de tweede helft wilde hij wel te veel, waardoor hij uit positie ging lopen. Werd daar ook op gewezen door trainer Pronk.
Lorenzo Ebecilio - Weinig in het stuk voorgekomen. Eerst op rechts, maar het grootste gedeelte gespeeld als linksbuiten. Werd weinig aangespeeld, in de tweede helft werd dat wat meer. Af en toe een leuke actie, maar meer ook niet.
Rodney Sneijder - Net als Bonevacia speelde Sneijder gedreven. Technisch is hij in orde, zo liet hij mooie crospasses zien. In de tweede helft had hij meer rendement uit zijn actie moeten halen, toen hij een wat vrijere rol. Zijn schoten waren matig, opvallend want in de C1 en B2 heb ik fraaie doelpunten gezien van Sneijder via afstandschoten.
Geoffrey Castillion - Een echt aanspeelpunt. Hoewel het af en toe mislukte, ging hij erg veel dreiging vanuit. Betrokken bij veel Ajax-kansen en bij beide doelpunten. Het overzicht voor de goal moet wel beter, maar verder kon Castillion me bekoren.
RIk Schouw - In de eerste helft een paar keer afgetroefd op felheid, maar heeft een goed overzicht en speelde in de tweede helft goed. Traptechniek is ook goed, het is te hopen dat hij iets feller word, want kwaliteit heeft hij zeker.
Cerilio Cijntje - Viel al na een kwartier uit. Was in het eerste kwartier dreigend.
Invallers:
Allon Worms - Kwam erin voor Cijntje als rechtsbuiten (Ebecilio naar links). Eerste helft niet fel genoeg, tweede helft was een stuk beter. Miste wel wat kansen. Toch deed hij het vrij aardig op een vreemde positie.
Marijn de Haas - Viel niet best in. Is klein en laat zich mede daarom aftroeven. Hij moet echt meer brengen wil hij komend jaar een basisspeler zijn in de A2.
Mitchel Schildwacht en Rene Osie Kofi speelden te kort voor een beoordeling.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Ma 7 apr 2008 12:42
|
|
Bedankt voor de beoordeling, Chivu. Veel van wat je schrijft over de spelers komt bekend voor. Van Rhijn doet in jouw ogen wel nog even wat Heitingaser aan dan in ons verslag. Hopelijk is hij op het hoogste niveau ook nog wat slimmer.
Citaat: Marijn de Haas - Viel niet best in. Is klein en laat zich mede daarom aftroeven. Hij moet echt meer brengen wil hij komend jaar een basisspeler zijn in de A2.
Met alle respect, maar waarom mag een jongen als De Haas blijven?
|
Chivu 05
|
Geplaatst: Ma 7 apr 2008 13:50
|
|
Citaat: Bedankt voor de beoordeling, Chivu. Veel van wat je schrijft over de spelers komt bekend voor. Van Rhijn doet in jouw ogen wel nog even wat Heitingaser aan dan in ons verslag. Hopelijk is hij op het hoogste niveau ook nog wat slimmer.
Citaat: Marijn de Haas - Viel niet best in. Is klein en laat zich mede daarom aftroeven. Hij moet echt meer brengen wil hij komend jaar een basisspeler zijn in de A2.
Met alle respect, maar waarom mag een jongen als De Haas blijven?
Ik twijfel ook of de Haas mag blijven, maar het lijkt me wel. Je kan ook veel beter eigen jongens laten doorstromen, dan spelers halen die sowieso na 2 jaar weg moeten (achteraf dus een zinloze investering, kijk naar oa Kasanwirjo, Lam, Lachman etc.).
|
Demosthenes
|
Geplaatst: Di 8 apr 2008 13:50
|
|
Citaat: Van Rhijn doet in jouw ogen wel nog even wat Heitingaser aan dan in ons verslag. Hopelijk is hij op het hoogste niveau ook nog wat slimmer.
Heitinga, De Jong (in mindere mate), Vermaelen, Vertonghen, v.d. Wiel, v.d. Heijden, Blind, Van Rhijn, ze worden op dezelfde manier opgeleid, veel voetballend vermogen, weinig verdedigende kwaliteiten.
Bij Ajax werd gedacht dat je verdedigers ook kon kopen, dat het opleidien van type en niveua-Heitinga moeilijk is. Ik ben het daar mee eens, maar het probleem is dat we geen vier van dezlefde verdedigers op hetzelfde ogenblijk nodig hebben en dat het kopen van verdedigers voor Ajax 1 niet lukt.
Waarom Van Rhijn niet de opdracht geven de spits te schaduwen (concentratie), uit de wedstrijd te spelen; hij is nu zestien? over 1 1/2 jaar in Jong Ajax die taak meegeven. Hij zal er sterker door worden.
|