Geplaatst: Ma 2 mei 2011 14:20
|
|
Citaat: Turnster Harmes kiest voor het andere leven
Bron: Ad.nl
Suzanne Harmes besloot uiteindelijk dan toch dat deelname aan de Olympische Spelen van Londen niet meer in haar huidige leven past. De 25-jarige turnster uit het Gelderse Elst bracht maandag naar buiten dat ze in oktober bij de WK in Rotterdam haar laatste wedstrijd heeft geturnd.
Harmes maakte net als de eerder gestopte Verona van de Leur deel uit van een 'gouden lichting' die Nederland bij het vrouwenturnen even de internationale top deed bestormen. Haar hoogtepunt beleefde ze bij de WK in 2005 waar Harmes brons pakte op vloer. In hetzelfde jaar pakte ze op dat toestel zilver bij de Europese titelstrijd. Twee keer nam ze deel aan de Spelen; in 2004 in Athene en vier jaar later in Peking.
Russisch pakje
Dat laatste was niet verwacht nadat ze in 2007 was bevallen van een zoon. Harmes, die met de inmiddels bijna vier jaar oude Lugano een flat in Elst bewoont, keerde onverwacht snel terug op de turnvloer en plaatste zich overtuigend voor de Spelen waar ze de meerkampfinale net miste. 'In een Russisch pakje had ik er waarschijnlijk wel ingezeten', mopperde ze over de jurywaardering.
Harmes begon ooit bij Pro Patria onder Frank Louter, met wie ze na haar overstap naar De Hazenkamp nooit meer een woord wisselde. Haar grootste successen beleefde ze onder leiding van Boris Orlov en Esther Heijnen. Ze stond bekend om haar wedstrijdmentaliteit. Harmes was geen trainingsbeest, genoot buiten de turnhal van het andere leven, maar stond er als het erop aankwam.
Blessures
Na de Spelen van Peking leek ze mede door blessures en een conflict bij De Hazenkamp stilletjes van het toneel te verdwijnen. Maar Harmes hervond de motivatie en knokte zich terug in de Oranje-selectie. Ze beleefde in het afgelopen najaar een succesvol WK in Rotterdam waar Nederland als team negende werd. 'Het is mooi geweest. Ik heb alles bereikt wat ik wilde bereiken. Rotterdam was achteraf gezien een mooi moment om te stoppen', zei ze vandaag.
Die conclusie trok ze na maanden van twijfel. 'De ene dag dacht ik: ik stop. De andere dag wilde ik nog een gooi doen naar de Spelen. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt.' Haar mbo-studie pedagogisch werk - ze loopt momenteel stage op een kinderdagverblijf in Elst - wil ze mogelijk een vervolg geven op hbo-niveau. 'Ik wil nieuwe dingen doen.' Misschien ook iets in het turnen. 'Ik zie mezelf nog wel eens les geven, of misschien jureren.'
Nestor
Met haar 25 jaar gold ze inmiddels al als de nestor van het Nederlandse vrouwenturnen. Harmes hield het lang vol: 'Ik heb naast het turnen altijd een sociaal leven gehad, misschien dat het daarom nooit een sleur werd.'
|