Forum
Forumoverzicht » De Goeie Ouwe Tijd » Nog actieve Godenzonen » Adrie Koster (ex-hoofdtrainer Jong Ajax)
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Adrie Koster (ex-hoofdtrainer Jong Ajax)
Maker: BertjeBekeken: 20698
Status: InactiefBerichten: 180
+ Nieuw bericht <<<   <   1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8   > + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Geplaatst: Ma 14 sep 2009 13:15
Citaat:
Adrie Koster, trainer van Club Brugge

Bron: humo.be

'De Rode Duivels hebben een gouden toekomst'

Adrie Koster - de trainer van Club Brugge, dat donderdag in de Europa League tegen Shakhtar Donetsk speelt - is bijna 55, maar dat is hem niet aan te zien. Hij heeft lange blonde lokken, en zijn blauwe polo spant strak om borst en buik. Alleen: met dat shirt wil hij niet op de foto. Hij verdwijnt in de kleedkamers en keert na enig zoeken terug met een vormeloos grijs truitje. 'Ik kan beter iets van de sponsor aantrekken,' legt hij uit, maar je ziet hem denken: 'Moet ik met dit ding op de foto?'

*

«Ajax zal altijd mijn voorbeeld blijven. Dat talent, die filosofie, die uitstraling... Toen Ajax me twee jaar geleden vroeg om de beloften te trainen, speelde ik al met het idee om het eens in het buitenland te proberen. Coach worden van een beloftenelftal was dus niet meteen mijn ambitie. Maar omdat het Ajax was, heb ik toch toegezegd.»
*

«Het is natuurlijk niet goed dat België er tegen Spanje vijf in het mandje krijgt, maar als ze er zelf drie of vier hadden ingetrapt, dan hadden we toch een heel ander verhaal? Dan waren jullie wellicht zelfs trots geweest. Als je zo zwaar verliest, ligt het nooit aan de verdediging alleen.»
*

«Hoe veelzijdiger een voetballer traint, hoe completer hij wordt als atleet. En atletisch vermogen is een must geworden om de top te bereiken. Je kracht, je lenigheid, je reactiesnelheid en je explosiviteit bepalen of je net wel of net niet bij die bal kan.»
*

«Ik ben een man van normen en waarden, en ik geloof dat je verder komt als je iedereen met respect behandelt. Als ik een speler op de bank zet, dan leg ik hem uit waarom. Ik kan ook gewoon die namen op het bord pleuren en ze het allemaal zelf laten uitzoeken, maar dat vind ik niet netjes. Als ik een speler wissel zet, heb ik daar een goeie reden voor, en dus mag die speler die reden kennen. Daar heeft-ie zelfs recht op. Respect komt van twee kanten. 'Respect' is misschien zelfs een te duur woord: gewoon een beetje normaal doen tegen elkaar, daar gaat het om.»
*

«Ik kan je wel vertellen dat Club Brugge op medisch vlak verder staat dan Ajax. Zoals ze hier de spelers binnenstebuiten keren, dat doen ze in Amsterdam nog niet. Dat was een aangename verrassing. En ook 't eten is hier lekkerder. Cliché, maar toch.»
*

Over het geval Witsel-Wasilewski: «In Nederland besteden de kranten twee pagina's aan het voetbal, hier is dat een veelvoud. Alles sleuren jullie d'erbij, zelfs de vriendinnetjes van de spelers worden geïnterviewd. Hallo! Kap daar toch mee. Voor het overige is er niet zoveel verschil: de pers is doorgaans ofwel té negatief ofwel té euforisch. De waarheid ligt meestal in het midden. Maar in het geval-Witsel klopte de teneur wél: zo'n overtreding hoort niet op een voetbalveld. Dat is in- en intriest. Voetballers horen respect te hebben voor elkaar.
thyza

Forum berichten: 696
Nieuws reacties: 0
Geplaatst: Ma 14 sep 2009 15:28
Citaat:
«Ik kan je wel vertellen dat Club Brugge op medisch vlak verder staat dan Ajax. Zoals ze hier de spelers binnenstebuiten keren, dat doen ze in Amsterdam nog niet. Dat was een aangename verrassing. En ook 't eten is hier lekkerder. Cliché, maar toch.»

Volgens mij is dat wel verbeterd dit seizoen toch?
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Ma 2 nov 2009 14:43
Citaat:
Club Brugge koestert Adrie Koster

Bron: Ad.nl

Geen trainer wordt in België massaler geroemd dan Adrie Koster, de man die Club Brugge terugbracht waar het thuishoort. Blauw-Zwart staat fier aan kop en speelt ongekend aanvallend voetbal. ,,Ze weten hier niet wat ze meemaken.''

Veel ploeggenoten weten niet wat ze meemaken. Ze waren hier gewend op z'n Engels te spelen. Veel lange ballen, veel lopen. Onder Koster proberen we echt te voetballen.

Ryan Donk
Op een vergeelde foto, naast een koffiebarretje in het Jan Breydelstadion, prijkt het lachende gezicht van Henk Houwaart. De handen rusten op zijn blote knieën, temidden van besnorde voetballers in blauw en zwart. 'Club Brugge KV' staat eronder, in typemachineletters. 'Seizoen 1985/86'. ,,Houwaart zal hier, denk ik, de laatste Nederlandse trainer zijn geweest,'' zegt Adrie Koster met twijfel in de stem.

Zeker weten doet hij het niet. Koster mag dan een geboren Zeeuw zijn, België was niet het natuurlijke achterland van zijn jeugd. In Zierikzee kijken ze van oudsher vooral schuin naar boven, naar Zuid-Holland en Noord-Brabant.,,Zeeuws- Vlaanderen is meer op het zuiden gericht,'' weet Koster. ,,Bij ons thuis was dat niet zo. Om heel eerlijk te zijn, kende ik het Belgische voetbal niet heel goed toen ik hier kwam.'' Dat treft.

België had ook nog amper van Adrie Koster gehoord, tot zijn naam afgelopen zomer opeens opdook bij Club Brugge. De Vlaamse voetbalcoryfee Hugo Broos plaatste al snel vraagtekens bij de onbekende Nederlander en vroeg zich af wat er mis was met het aanbod aan Belgische coaches. De Brugse aanhang wist ook niet goed wat te denken. 'Adrie wie?'

Een paar maanden later is alles anders. Geen trainer in België wordt massaler geroemd dan Koster, de trainer die Club Brugge terugbracht aan de nationale top. Met fris en aanvallend combinatievoetbal bovendien, precies zoals Koster dat voorstaat. De Belgische krant Het Laatste Nieuws onderbouwde het afgelopen week met statistieken: geen enkele ploeg in de Eerste Klasse heeft meer balbezit dan Club, geen enkel team speelt de bal vaker en gemakkelijker rond.

,,Veel ploeggenoten weten niet wat ze meemaken,'' zegt Ryan Donk, deze zomer door Koster weggeplukt bij AZ, na een huurperiode bij West Bromwich Albion. ,,Ze waren hier gewend op z'n Engels te spelen. Veel lange ballen, veel lopen. Onder Koster proberen we echt te voetballen. Opbouwen van achteruit, positiespel, combineren.''

Deze avond loopt het tegen Sint Truiden wat stroever, maar ook nu is de Brugse overmacht groot. De thuisploeg heeft een discutabele treffer van spelmaker Ronald Vargas nodig om krapjes met 1-0 te winnen, maar Club Brugge waagt negentien doelpogingen en heeft bijna zeventig procent balbezit. De voorsprong op achtervolger Anderlecht - één punt - blijft overeind.

De blauwzwarte aanhang is weer trots op de West-Vlaamse traditieclub, na vier teleurstellende seizoenen. Kosters voorganger Jacky Mathijssen presteerde niet alleen matig, de Belg gedroeg zich buiten het veld als een soort desperado, ruziënd met pers, tegenstanders en scheidsrechters. Onder Koster keerden de rust en het fatsoen terug.

,,Zijn voetbalvisie sprak ons aan, maar ook zijn persoonlijkheid,'' zei Pol Jonckheere, de man die Koster naar Brugge haalde. De nieuwe voorzitter ging gericht op zoek naar een Nederlandse trainer, om te bouwen aan een aanvallend elftal met veel jong talent. Jonckheere vroeg een trainerslijst op bij Jan Reker en kwam zo bij Koster uit. Dat de Zeeuw Ajax op zijn cv had, hielp een handje. ,,Na het eerste gesprek waren we gelijk enthousiast,'' aldus Jonckheere.

Club Brugge heeft een traditie van buitenlandse succestrainers: Houwaart, Happel, Kessler, Sollied. In het Jan Breydelstadion hebben ze allemaal een eigen plek, op foto's aan de muur of in glazen vitrines, vol nostalgische souvenirs. Blauw-Zwart koestert zijn rijke geschiedenis.

Stiekem droomt de aanhang alweer van een nieuwe titel onder Koster, maar het duurde even tot de motor begon te draaien. Club Brugge kende op papier een dramatische voorbereiding, met tal van nederlagen. ,,Het team moest wennen,'' aldus de trainer.,, Bovendien hebben we even moeten zoeken naar welk spelconcept het best paste. Kwaliteit is er genoeg, maar het gaat erom dat je daar het optimale rendement uit haalt.''

Brugge prijst Kosters vakmanschap, en ook zijn rechttoe rechtaan benadering. De coach heeft de naam beschaafd en bedachtzaam te zijn - streng en duidelijk vinden de Belgen hem ook. Een beetje zoals Dick Advocaat bij de nationale ploeg. Koster strafte dit seizoen al een handvol spelers voor onprofessioneel gedrag: te laat komen, of klagen in de media. ,,We hebben het allemaal een beetje strakker aangetrokken,'' noemt Koster dat.

Als er ergens in België winst valt te boeken, dan is het in de organisatie. Het professionalisme, in brede zin, laat wel eens te wensen over. ,,Nederland is in dat opzicht verder. Maar ik moet zeggen dat het voetbal hier over de gehele linie niet tegenvalt. Waar wij spelen, zitten de stadions aardig vol. Dat de voorzieningen wat minder zijn, ach, het zij zo. Een mooie grasmat en 22 spelers, daar gaat het in essentie om. En wat dat betreft is het hier prima voor elkaar. Ik heb weinig te klagen.''
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Ma 23 aug 2010 13:48
Citaat:
Koster de wanhoop nabij na slechte competitiestart

Bron: Voetbal International

Club Brugge heeft zondag alweer de derde seizoensnederlaag geleden. Trainer Adrie Koster was na afloop de wanhoop nabij.

Zijn ploeg verloor op eigen veld van KV Mechelen, waar overigens Marc Brys de trainer is. 'Alles zit momenteel tegen', aldus Koster tegenover Sporza.

Tot overmaat van ramp zag Jonathan Blondel al na een halfuur spelen een rode kaart. 'We hadden met zijn tienen niet meer kunnen doen, dan we nu gedaan hebben. Onze competitiestart is niet goed, maar ik kan de ploeg niets verwijten.'
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Ma 14 feb 2011 13:00
Citaat:
'Koster blijft als Club zich plaatst voor Europees voetbal'

Bron: Vi.nl

Ondanks een doorlopend contract zou Adrie Koster bezig zijn aan zijn laatste maanden bij Club Brugge. De betrokkenen zelf ontkennen het bericht uit de Belgische media.

De verbintenis van de Nederlandse oefenmeester loopt nog tot de zomer van 2012, maar in verschillende Belgische kranten wordt aangenomen dat Koster na het seizoen het veld moet ruimen bij de Belgische topclub vanwege teleurstellende resultaten.

In een speciaal naar buiten gebracht communiqué weerspreekt Club echter de berichtgeving. 'Alle partijen distantiëren zich nadrukkelijk van de inhoud van het artikel en ontkennen met klem de teneur van deze berichtgeving.'

Daarnaast is Koster min of meer een eis gesteld. 'Als Club Brugge zich plaatst voor play-offs 1 en Europees voetbal, dan blijft het verder werken met Adrie Koster en de technische staf.'

Ook Koster zelf komt aan het woord. 'We weten zeer goed waar we allemaal aan toe zijn. We hadden open en heldere gesprekken en de gemaakte afspraken zijn logisch bij een topclub als Club Brugge. Gisteren zaten we nog samen om het volgende seizoen voor te bereiden.'

Koste is bezig aan zijn tweede seizoen in Brugge. Onder zijn bewind eindigde Club afgelopen seizoen als derde in de competitie. Dit seizoen presteert de club een stuk minder. Het staat vierde op vijftien punten van koploper Anderlecht en is daarnaast reeds uitgeschakeld in het bekertoernooi en de Europa League.
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Wo 25 mei 2011 12:52
Citaat:
Club Brugge gaat dan toch door met Koster

Bron: nieuwsblad.be

Adrie Koster is ook volgend seizoen nog trainer van Club Brugge. Het bestuur van de West-Vlaamse club heeft na een grondige vergadering en evaluatie dinsdagavond dan toch beslist om verder te werken met de Nederlandse coach. Blauw-zwart polste ook bij Co Adriaanse, maar de landgenoot van Koster bleek uiteindelijk te duur.

Voorzitter Bart Verhaeghe, algemeen manager Vincent Mannaert en sportmanagers Henk Mariman en Sven Vermant hebben de afgelopen dagen twee keer samengezeten met Adrie Koster voor een evaluatie. Daarin werd uitgebreid gedebatteerd over de de toekomstvisie van beide partijen. De kloof tussen het nieuwe bestuur en de 56-jarige Zeeuw leek aanvankelijk te diep, maar uiteindelijk kwam het dinsdag dan toch tot een vergelijk. Koster mag dus trainer blijven als hij daar zin in heeft. De Nederlander krijgt met Rudi Verkempinck wel een nieuwe assistent aan zijn zijde. Verkempinck komt in de plaats van Peter Balette die een nieuwe functie binnen de club krijgt.

Mannaert: 'Club gelooft in Koster'

'Enerzijds is er de objectieve vaststelling dat de doelstellingen die Club Brugge vooraf had bepaald, play-offs én Europees voetbal, door Adrie Koster en zijn groep zijn behaald.
Anderzijds is tijdens de uitvoerige gesprekken de voorbije dagen ook gebleken dat Adrie Koster een goeie invulling kan geven aan de functie van hoofdcoach. Club gelooft in de toegevoegde, complementaire waarde die Adrie Koster kan brengen in de vernieuwde werking. De combinatie van al deze kwaliteiten moet Club Brugge opnieuw in de top 3 van de Belgische competitie brengen', verklaarde General Manager Vincent Mannaert de beslissing van Club.

Co Adriaanse te duur

De voorbije maanden bleven geruchten de kop opsteken dat Club op zoek was naar een nieuwe trainer. Tijdens gesprekken die de jongste dagen werden gevoerd bleek de kloof tussen de nieuwe bestuursploeg en Koster groot. De liefde was al langer bekoeld, maar Club Brugge zat met een probleem doordat de supporters op de slotspeeldag van de competitie de naam van Adrie Koster scandeerden en zijn mogelijke opvolger Francky Dury uitjouwden. Ook Co Andriaanse werd genoemd. Blauw-zwart had een gesprek met de Nederlandse topcoach, maar zijn looneisen lagen te hoog.

Koster: 'Nieuwe aanpak spreekt me enorm aan'

'We hebben alles op een constructieve manier doorgesproken en dat bracht nog meer duidelijkheid in de manier van werken bij Club Brugge straks. Deze nieuwe aanpak bij Club spreekt me dan ook enorm aan, met veel oog voor de complexiteit van het moderne voetbal, daarom is die uitbreiding van de staf en omkadering zo belangrijk', reageerde Koster.

Sympathiek imago

Hoewel de resultaten tegenvielen, kan Koster op veel bijval rekenen door zijn positieve kijk op voetbal en zijn sympathieke imago. Bij Club Brugge beet hij echter zijn tanden stuk op een moeilijk in de hand te houden spelersgroep. Koster werd met Club Brugge vorig seizoen derde en in deze jaargang vierde.

Adrie Koster is twee jaar aan de slag bij Club Brugge. Toenmalig sportmanager Luc Devroe haalde hem weg bij Jong Ajax, waar Koster in 2009 kampioen werd in de Beloften Eredivisie.

Op 7 april 2009 tekende Adrie Koster een contract voor één jaar met optie in Jan Breydel. Na een seizoensbegin waarin hij veel lof oogstte, werd zijn contract met twee jaar verlengd. Vorig seizoen verspeelde Club Brugge in Play-off 1 de tweede plaats aan AA Gent. Dit jaar kwam de motor moeilijk op gang. Uiteindelijk werd Club Brugge nog vierde, waardoor het volgend seizoen Europa in gaat.
+ Nieuw bericht <<<   <   1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8   > + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.887
Berichten: 213.631 Onderwerpen: 2.462 Nieuwste lid: vpdzflq308
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 18.311.886 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » De Goeie Ouwe Tijd » Nog actieve Godenzonen » Adrie Koster (ex-hoofdtrainer Jong Ajax)
Ga
Zoeken: