Auteur
|
Bericht
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Ma 23 aug 2010 22:56
|
|
De afgelopen twee jaar heb ik een o14 jeugdelftal getraind in Islington (Londen) en dit jaar zal ik een o16 elftal trainen van een amateurclub in Chelsea (Londen). Het leek me leuk om een topic te hebben waar mensen die elftallen trainen ervaringen kunnen uitwisselen en misschien elkaar tips kunnen geven.
Sinds ik ben begonnen met het trainen van pupillen focus ik mij heel erg op de funcionele techniek van de spelertjes. Vooral hier in Engeland kan je als jonge voetballer een enorme voorsprong op je leeftijdsgenootjes nemen als je functionele techniek top is. Ik train vooral op aannemen, kappen en draaien en dan passen of schieten. Dit zodat ze zich makkelijk vrij kunnen spelen en in kleine ruimtes de bal snel rond laten gaan. Het is ongelovelijk leuk als je een van je pupillen tijdens een wedstrijd de bal in één keer goed zie aannemen en tegelijkertijd de juiste richting op draait en een perfecte pass afgeeft nadat je daar een paar weken hard op hebt getraind.
Ik laat ze bijna alle oefeningen met de bal doen want ik ben van mening dat het voor jonge talenten het belangrijkst is dat ze een ontzettend goed balgevoel krijgen en dat krijgen ze alleen als ze zo veel mogelijk met de bal aan hun voet doen. Tijdens de warming-up laat ik ze vaak kriskras door elkaar dribbelen en zodra ze elkaar tegenkomen haaks van richting veranderen. Dit is een oefening die nuttig is voor alle voetballers van elke leeftijd.
Bij mijn vorige werkgever zaten twee jongentjes in het team dat ik onder mijn hoede had die nu bij Arsenal en Tottenham een stageplaats zijn aangeboden. Hopelijk redden ze het en zal ik ze in de toekomst in het eerste zien spelen. Als ze een plaats bij Arsenal of Tottenham krijgen dan zal ik hun namen hier ook plaatsen maar op het moment mag ik dat niet omdat ze minderjarig zijn en mijn vorige werkgever probeert de jongens zo goed mogelijk te beschermen. Bij mijn huidige werkgever zit één jongen waarvan ik denk dat hij zo mee kan met zijn leeftijdsgenootjes van Chelsea en Fulham en ik ga dan ook proberen hem na dit seizoen bij een van die jeugopleidingen af te leveren. Hij is een type Lampard met een enorm goede functionele techniek, een spelinzicht wat je niet vaak ziet en een flammend schot. Waar ik hem vooral mee ga helpen is dat hij zijn techniek en spelinzicht gaat gebruiken wanneer hij weinig ruimte krijgt. Als hij zich daarin verbeterd dan denk ik dat zijn top heel hoog ligt en dat hij de Premier League moet kunnen halen. Dat heb ik hem ook al gezegd want hij lijkt me het type dat alleen maar beter presteerd onder wat extra druk.
|
Fregge
Forum berichten: 4313
|
Geplaatst: Ma 23 aug 2010 23:22
|
|
Ik train zelf ook. Ik had een leuke oefening die het vertrouwen en de coaching verbeterd. Ik deel ze in in tweetallen, de een krijgt een blindoek, en de ander moet ze door een parkoersje leiden. Ook heb ik nog verschillende oefeningen liggen voor schieten en passen. Ik zal die opwarmings oefenning eens onthouden.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Ma 23 aug 2010 23:28
|
|
Het is een van de vele oefeningen die ik van Coerver heb over genomen. Zijn methode is voor mij heilig en is tot nu toe de enige methode die ik heb gezien die spelers echt beter kan maken. Hoe hij het voetbal uitlegt met hoe er in voetbal twee kwaliteiten zijn, 1) de balhandhaving en 2) een het uitspelen van een tegenstander, ligt ook dicht bij mijn hart. Ik heb thuis vele DVD's liggen met oefeningen in de Coerver geest.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 742
Nieuws reacties: 3
|
Geplaatst: Ma 23 aug 2010 23:32
|
|
Erg interessant om te lezen, Ghostwriter. Ik ben zelf trainer/coach van een jeugd-hockey-team, dus zal dit topic zeker met interesse blijven volgen, hoewel ik natuurlijk in een andere sport actief ben.
Ben het overigens helemaal met je eens wat betreft het oefenen op techniek. Ik train nu een wat jonger team. In die leeftijdscategorie is het één van de betere teams. En ook mijn team laat ik vrijwel alleen maar met bal (en dit geval dus ook met stick) spelen. Dat balgevoel, en de techniek onderscheiden naar mijn mening uiteindelijk de goede spelers van de rest, en zijn daarom zo belangrijk, zowel in hockey als voetbal. Ook laat ik ze veel in partijvormen spelen, ook iets wat goed is voor die leeftijdscategorie.
Leuk om te lezen trouwens van die talentjes in je teams! Ben benieuwd hoe ze terecht komen!
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Ma 23 aug 2010 23:48
|
|
Citaat: Erg interessant om te lezen, Ghostwriter. Ik ben zelf trainer/coach van een jeugd-hockey-team, dus zal dit topic zeker met interesse blijven volgen, hoewel ik natuurlijk in een andere sport actief ben.
Hey wat leuk, het eerste team dat ik trainde was ook een hockey team, heb zelf ongeveer net zo lang gevoetbald als gehockeyd. Hier in Engeland wil ik misschien ook een hockey team gaan trainen maar tot nu toe heb ik nog geen club in de buurt gevonden.
Trouwens zijn veel oefeningen die ik door de Coerver methode heb geleerd ook goed om te gebruiken bij hockey trainingen. Natuurlijk moeten ze een beetje aangepast worden maar de basis blijft hetzelfde. Zo kan je de overstap schijnbeweging in het hockey natuurlijk niet maken met je benen maar je kan het wel met je stick doen. Bal mee naar links nemen over de bal heen gaan, de stick draaien en snel mee naar rechts nemen. Zo kan je ook de dubbele overstap doen etc..
|
YoranAjax
Forum berichten: 1354
|
Geplaatst: Di 24 aug 2010 11:24
|
|
Ik speel zelf in de C1 als mid mid en die warming up oefening doen wij ook altijd. We doen eerst een normale loopwarming up met rekken, maar niet de ouderwetse manier van rekken, maar de modernere manier hierbij zwaai je als het ware met je benen vanuit verschillende posities. Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar mijn trainer van zowel dit als vorig jaar hebben deze manier van opwarmen gehanteerd en hebben allebei de opleiding sport & bewegen met succes afgerond en hun trainingscertificaat behaald. Bovendien heeft mijn fysiotherapeut mij eveneens aangeraden deze manier van opwarmen te hanteren aangezien ik regelmatig kamp met vervelende liesklachten. Na deze vorm van opwarmen lopen we altijd in een klein vierkant met de voet aan de bal kriskras door elkaar dit doen we zo'n 10 minuten en dat is onze warming up. Een vriend van mij is trainer van een E elftal hij is weliswaar 1 jaar ouder als dat ik ben, maar in principe mag ik vanaf nu ook trainer worden. Ik zou dit met alle plezier willen doen en het lijkt mij echt mooi om te zien hoe mijn spelers beter worden onder mijn hoede en ik heb er ook al een heel plan voor klaarliggen, alleen ik doe er een opleiding Tweetalig Vwo bij en train zelf 3x per week en speel nog 1 wedstrijd per week dus ik heb er simpelweg de tijd helaas niet voor, maar als ik tijd krijg dan overweeg ik zeker om jeugdtrainer te gaan worden!
|
Lama
Forum berichten: 262
|
Geplaatst: Di 24 aug 2010 11:34
|
|
Ik heb zelf 20 jaar gevoetbald. Op de positie linksback en linksvoor. In het begin van mijn cariiere was ik linksback omdat ik wel tegen een stootje kan en de loaatste 4 jaar linksbuiten. Aangezien ik een flinke knie blessure heb opgelopen mag ik nu geen contactsport meer beoefenen. Ik ben hierdoor trainer geworden van mijn eigen elftal Belfeldia 3. Het is echt een elftal dat voor het plezier voetbald. Doen vaak wel mee voor het kampioenschap maar echt trainen gebeurt niet veel. Het gaat meer om het leiding geven tijdens de wedstrijd. Voor jeugdtrainer heb ik geen tijd en geen behoefte.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 179
|
Geplaatst: Di 24 aug 2010 16:48
|
|
Een vriend van mij en ik hadden ook het idee om jeugdtrainer te worden. Lijkt mij fantastisch om een E elftal te trainen en ze beter te zien worden. We wouden dit echt goed aanpakken maar het idee is van de baan gezien mijn studie in Groningen. Misschien dat ik later nog wel een trainer wordt, lijkt me geweldig!
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Ma 14 feb 2011 19:59
|
|
Zou een mod dit naar de 'De Kantine' kunnen verplaatsen?
|
Eline
Forum berichten: 426
|
Geplaatst: Ma 14 feb 2011 23:56
|
|
Citaat: Een vriend van mij en ik hadden ook het idee om jeugdtrainer te worden. Lijkt mij fantastisch om een E elftal te trainen en ze beter te zien worden. We wilden dit echt goed aanpakken maar het idee is van de baan gezien mijn studie in Groningen. Misschien dat ik later nog wel een trainer wordt, lijkt me geweldig!
Je kunt erg goed stagelopen bij clubs in Groningen, dus grijp je kans zou ik zeggen
|