| | |
Forum
Onderwerp: André Ooijer
Maker: D_skilledBekeken: 11100 Status: InactiefBerichten: 227
|
Auteur
|
Bericht
|
Jinx
Forum berichten: 44
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 16:02
|
|
Citaat: Jezus Ooijer of Grygera, had dan wat meer risico met salaris genomen.
Sluit ik me helemaal bij aan.
Citaat: Nou als z'n salariseis echt zo hoog was, is er geen reden om risico te nemen met 2 toekomstige verdedigende toppers die al in de basis staan. Dan krijg je van die Luque taferelen.
Luque kreeg een doorlopend contract, Grygera huren voor 1 seizoen was echt helemaal top geweest. Die speelt Alderweireld zo uit te basis.
Dat is nou net niet de bedoeling! Alderweireld is gewoon een basisspeler. Ter aanvulling moet er een verdediger komen. Grygera komt niet voor de bank en is dus ook nog eens een heel stuk te duur. Jullie weten wat te duur betekent? en niet kunnen betalen? Dan valt die optie af en moet je verder kijken.
We hebben in het verleden al eens vaker veels te dure bankzitters gehad. Willen toch niet naar CAT1 bij de KNVB?
|
JustFerro
Forum berichten: 499
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 16:42
|
|
Als hij Alderweireld uit de basis speelt, dan is het toch geen te dure speler voor op de bank? Dan zou het geweldig zijn om transfervrij een basisspeler binnen te halen die ook nog een aantal jaar meekan. Ik had Grygera graag zien komen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4733
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 16:48
|
|
Geloof mij, hij speelt Alderweireld niet uit de basis, Alderweireld kan alleen nog maar groeien en groeien. En heb je Ooijer niet keer op keer zien blunderen vorig seizoen?
En de kwestie Grygera, ja die zag ik ook het liefst komen, maar dat kunnen we ons financieel gewoon niet veroorloven om iemand met een flink salaris op de bank hebben.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 17:02
|
|
Ooijer is intrinsiek natuurlijk een betere verdediger dan Grygera.
|
Pannie
Forum berichten: 413
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 17:22
|
|
Omdat hij ouder is? Grygera heeft meer interlands achter z'n naam en heeft langer in een grote competitie gespeeld.
|
Fregge
Forum berichten: 4313
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 17:26
|
|
Ik schat de Premier League hoger in dan de Serie A. En Oranje schat ik hoger in dan Tsjechie.
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 17:27
|
|
Citaat: Omdat hij ouder is? Grygera heeft meer interlands achter z'n naam en heeft langer in een grote competitie gespeeld.
Weet je wat intrinsiek betekent?
|
Pannie
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 17:30
|
|
Citaat: Ik schat de Premier League hoger in dan de Serie A. En Oranje schat ik hoger in dan Tsjechie.
Ja absoluut! Maar Grygera was afgelopen seizoen nog actief op het niveau van de Serie A en is 6 jaar jonger dan Ooijer.
Overigens begrijp ik heel goed dat de salariseisen van Grygera toch echt te gortig zijn voor de positie waarin ajax nu verkeert.
|
Pannie
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 17:31
|
|
Citaat: Weet je wat intrinsiek betekent?
Ja, Bertje: de waarde die iets of iemand wezenlijk heeft.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 18:49
|
|
Peter79
Citaat: Kijk een slecht moment en een fout kun je van iedere speler wel vinden als je zoekt en van de meeste spelers in onze Mickey Mouse league een heel boekwerk. Tis wel makkelijk om iemand op 1 moment te pakken, ik zou je een uitzending van een uur kunnen geven met alle fouten van de huidige selectie.
Natuurlijk, punt is wel dat het voor Ooijer allesbehalve een uitzondering was afgelopen seizoen. Er wordt wel erg gemakkelijk aan het feit voorbij gegaan dat Ooijer afgelopen seizoen bankzitter was ten koste van iemand als Maza Rodriquez.
Citaat:
Laat ik voorop stellen dat Ooijer voor mij geen droomaankoop is en dat ik ook niet sta te juichen bij zijn komst. Maar is het fair om een echte absolute versterking te verwachten als je geen geld hebt?
Dan nog is er altijd wel wat beters te halen dan deze 36 jarige, no offence hoor maar de sleet zit er al twee jaar op. Neem Fc Twente, die halen Bengtson (24) gratis, een jongen waarmee ze ook in de toekomst nog verder mee kunnen. Punt is dat je nu al weet dat je Ooijer slechts een jaar hebt, dan kun je net zo goed iemand huren.
Citaat: Is het misschien beter om niemand te halen en het seizoen te gaan voltooien met deze lieve jochies achterin?
Heb ik nooit gezegd. Echter is dat dezelfde discussie die ik ooit eens over de aanval gevoerd heb met iemand. Hoewel ik het met die persoon volstrekt eens was dat Ajax strootkracht en fysiek voorin ontbrak was ik toch niet blij met Urzaiz.
Citaat: De grote kwetsbaarheid van Ooijer is het feit dat hij ouder en dus trager wordt, in situaties van veel ruimte in de rug ben je dan kwetsbaar. Maar is Ooijer gehaald om juist in die situaties te spelen?
Nou je haalt een spelers ook al komt hij als reserve wel omdat je verwacht dat hij wedstrijden in Ajax 1 gaat spelen. En in Ajax 1 is dat vaak genoeg ons spelletje, of we moeten ala Stevens ver terug zakken.
Citaat: Tis leuk dat je aangeeft dat trainers er zijn om ervaring over te brengen op de spelers. Tuurlijk zijn daar trainingen en gesprekken voor maar wat is de invloed van een trainer tijdens de wedstrijd. Laten we dat vooral niet overschatten, het enige wat hij kan doen is wisselen en tijdens de rust iets tactisch omgooien. Wat kun je forceren als je alleen maar onervaren tieners op de bank hebt zitten? Kortom het zijn vooral de spelers die tijdens een wedstrijd moeten anticiperen.
Dat klopt. Punt is dat die coaching en sturing alleen van leiders geaccepteerd worden. En daar ontstaat het hele probleem, als je het niveau niet meer hebt dan wordt er niet naar je geluisterd. Dat gaat straks ook bij Ooijer gebeuren, als je als reservespeler gehaald wordt maar je moet de boel wel gaan coachen dan bijt dat elkaar. Ik hoef alleen maar naar het verleden te wijzen, spelers zoals Wielaert en Lindenbergh lukte het niet. Maar ook spelers als Litmanen en Stam konden hun stempel niet drukken.
Citaat: Als het verleden en de wedstrijd tegen Groningen iets heeft laten zien dan is dat wel dat Ajax zo'n type mist. Wielaert werd hiervoor aangetrokken maar men ging er wel aan voorbij dat hij helemaal geen natuurlijke leider is, geen palmares heeft waarmee hij die rol kan afdwingen en ook de kwalitieten er niet voor heeft om die rol af te dwingen. Kortom dat experiment was al bijvoorbaat mislukt.
Klopt. Vanaf seconde 1 gezegd. Maar ook Ooijer hoeft nou niet op een indrukwekkend palmares of de kwaliteiten om op te leunen. Dat is mijn hele punt ook, als je als reserve wordt aangetrokken dan is dat een utopie.
Citaat: Om nog even op het overbrengen van ervaring terug te komen door de trainers, noem mij eens 2 verdedigers met de absolute over mijn lijk mentaliteit welke de laatste 20 jaar vanuit de eigen jeugd hun debuut hebben gemaakt in het 1e
Dat is een Nederlands probleem, ligt aan onze manier van voetballen. Slagers worden er in de jeugd uitgeselecteerd wegens vaak hun gebrek aan voetballend vermogen. Dat is namelijk het hele eieren eten, verdedigers die zowel in de mandekking top zijn als kunnen voetballen zijn schaars. De beste mandekkers die Nederland heeft voortgebracht komen dan ook uit de opleidingen van kleinere clubs: Mathijsen, Bouhlarouz en Stam. Dat soort voetballers worden hier vaak niet gewaardeerd, kijk ook aan Loovens die bij Celtic in de basis staat maar in Nederland nog steeds een nobody is. Met de botte bijl hakken leer je in het buitenland; kijk naar de recente ontwikkeling van zowel Nigel de Jong en in mindere mate Heitinga.
Het probleem is bij Ajax ook gesignaleerd: meer nadruk op de fysiek.
Citaat: ? Of onze trainers konden niet overbrengen wat ze zelf niet bezaten, onze talenten hadden dat gewoon niet in zich of ze pikten het niet op. Nu ga ik niet de discussie aan over onze jeugdopleiding maar er staan wel 4 lieverdjes achterin welke uit onze eigen jeugd komen en die mentaliteit niet bezitten. Voeg daar eigen kweek Blind en de veel te lieve Oleguer aan toe en je weet dat je de meeste grote 'welke kant valt het dubbeltje op' topwedstrijden niet wint op details.
Oleguer is ook een ronduit matige verdediger, en ik ontken ook nergens dat deze verdediging zo top staat. Ik weiger alleen Ooijer als oplossing voor ons probleem te zien (ik denk dat dat ons hele verschil in denken is.) Puur omdat ik bij Ooijer afgelopen seizoen op verschillende punten veel te veel scheurtjes heb gezien; de beste man is versleten en zelfs onze doorgaans weinige kritische PSV vrienden serveerden hem, nota bene ten koste voor Vukovic en Rodriquez.
Citaat: Jij trok mijn stelling dat Ajax met Ooijer op de bank geen puntverlies had geleden, in twijfel. Dit deed je door een totaal niet te vergelijken situatie uit een wedstrijd tegen Groningen uit het verleden erbij te halen. Mijns inziens niet fair.
Dat kan laat ik het dan hier op het houden
- het probleem van afgelopen weekend is minstens ook het probleem van een laks middenveld met hoofdrolspeler De Zeeuw.
- wat ik met het voorbeeld probeer aan te geven is dat Ooijer ook verdedigend zijn steekjes laat vallen (meer dan eens) en je imo absoluut niet de garantie had dat het met hem beter was gegaan. Dat is iets van vooral de afgelopen anderhalf jaar.
Citaat: Wat had Ajax zondag moeten doen tegen Groningen? Twee keuzes:
1) blijven voetballen, bal rondtikken, goede veldbezetting hanteren, voorin en op het middenveld jagen zodat je de (geplaatste) lange bal eruit haalt en ver van je eigen goal af verdedigen.
2) Gegroepeerd inzakken, De Zeeuw tot vlak voor zijn CV's terugtrekken, gokken op de counter, strijden voor elke meter, duels aangaan zodat je ze ook kan winnen ipv dat halfzachte.
Optie 1 daar is dit Ajax gewoon (nog) niet toe in staat, moeten we eerlijk in zijn denk ik. Ajax probeerde optie 2 uit te voeren maar het was een chaos, o.a. De Zeeuw liep uit positie, er werd niet gestreden, duels werden halfzacht ingegaan, goals makkelijk weggegeven en wat vooral ontbrak was een ervaren leider die het jonge team op sleeptouw nam.
Daar heb je volkomen gelijk in, maar zit daar niet het eigenlijke probleem? De Zeeuw die denkt dat hij superman is. Jol mag heb van mijn part wel eens een keer op zijn flikker geven (excuse le mot).
Citaat: Jij ziet dat niet graag, een leider halen maar Ooijer bezit alle kwaliteiten die nodig waren om optie 2 uit te spelen: Fysiek sterk, sterk in de lucht, kan bovenmodaal verdedigen in de kleine ruimte, over mijn lijk mentaliteit, iemand die een cake-je uitdeelt als dat moet, iemand die coacht/ neerzet/ anderen terecht wijst EN iemand met een palmares en een natuurlijk overwicht waardoor mensen dat ook eerder aannemen. Juist daarom had Ajax met Ooijer de laatste 20 minuten no way punten laten liggen.
Sja ik denk dat hier ons voornaamste meningsverschil ligt, Ooijer is die zaken in mijn ogen al lang niet meer. Hij is wat houterig en traag geworden, het enige wat Ooijer nog had was zijn redelijke inzicht en zijn gezuig, zelfs op fysieke kracht viel het me tegen. Opbouwend is hij ook gewoon minder geworden door zijn handelingssnelheid.
Citaat: Nu probeert De Zeeuw zo af en toe de leider uit te hangen door een te harde maar vooral oliedomme signaal charge op het middenveld uit te delen, door te praten met de scheidsrechter, door te zeuren tegen de tegtenstander, door te gaan liggen etc. Maar De Zeeuw moet vooral zelf gecoacht worden en qua persoonlijkheid absoluut geen type die in een do-or-die situatie voorop gaat. Daar is de ingetogen en wat stille Demy gewoon niet de mens voor.
Opnieuw De Zeeuw is voor mij een van de personen die mag gaan banken, denkt al een half jaar dat hij superman is, moet hij niet doen.
Kijk ik zie ook wel in dat Ooijer geen lange termijn optie is, dat hij niet zaligmakend is, moeite gaat hebben om met veel ruimte in zijn rug te spelen en niet in staat zal zijn om wekelijks meer dan 90 minuten te spelen. Maar mijn vragen aan jou zijn dan: 1) Wordt Ooijer daarvoor gehaald dan?
Citaat: 2) Bezit Wielaert de kwaliteiten welke deze selectie zo node mist?
Open deur want je weet net zo goed als ik dat er weinig grotere kritikasters van Wielaert hier zitten.
Citaat: 3) Zijn er betere opties welke te halen zijn met een lege portemonnee welke ook die kwaliteiten bezitten en waar je ook zo'n gering risico mee loopt (1 jaar) die bovendien ook nog willen?
Ik trek het liefst wat meer structurele versterkingen aan (Meerdere jaren), maar ook al doe je dat niet dan kun je gewoon spelers huren (zelfs met optie tot koop). De Ooijer van 2-3 jaar terug had best een versterking kunnen zijn, de huidige Ooijer is dat in mijn ogen niet. Daarvoor is hij er in mijn ogen te zwaar op achteruit gekachelt. Dan ga ik liever voor een speler die kan mandekken en snel is, dan een speler die kan mandekken maar er op snelheid uitgespeeld wordt maar wel beter kan zuigen.
Enganche
Citaat: Volgens mij klopt dit niet. AEK Larnaca kwam eerst uit bij Ooijer en daarna bij Wielaert, maar die wilden allebei niet. Vervolgens werd er pas voor Hofland gekozen. Ben het verder met je eens dat 'ervaring' een wat overschatte term is voor een speler die waarschijnlijk geen basisplaats krijgt. Vind wel dat als Ajax de afgelopen vijf jaar op z'n minst 1 verdediger had voortgebracht met de wedstrijdinstelling van Ooijer, dat dat wel 1 of 2 kampioenschappen had gescheeld.
Gabri was wat minder zuigerig maar liep ook voor elke meter, dat zijn leuke kwaliteiten. Echter moet het totale plaatje qua kwaliteiten wel zo zijn dat de balans ook zijn totaliteit positief uitvalt.
Citaat: Het gaat ook niet meer om de taalbarriere, denk ik. Het gaat om de mondigheid. Het interesseert Oleguer allemaal maar bar weinig. Hij trekt nooit z'n mond open op het veld. Maar jij denkt dus niet dat Ooijer op basis van z'n resterende kwaliteiten eerste backup kan worden boven Oleguer, Pushkin?
Mondigheid moet ook geaccepteerd worden anders heb je er weinig aan.
Citaat: Jol ziet het (in mijn ogen terecht) niet zitten in Blind, dus dat is geen optie.
Als verdediger is het ook niks, qua back-up voor de backpositie vind ik hem weinig onderdoen voor de huidige Ooijer.
Citaat: We zullen het zien. Ik denk dat je beter Ooijer tegenover Shevchenko kan zetten dan Oleguer.
Weet ik zo net nog niet, ik heb Oleguer namelijk een meer dan prima wedstrijd zien spelen tegen Fiorentina (er was na die pot zelfs sprake van interesse in hem door de Italianen). Ik heb Ooijer tegen Suarez gezien afgelopen confrontaties, dat was kunst en vliegwerk, waarbij hij qua kaarten door de scheids gespaard werd. Doet Ooijer hetzelfde in de Europese wedstrijden dan is hij een stuk sneller de klos.
Citaat:
Ik zeg ook nergens dat het bijzonder was, maar iemand als Alderweireld, laat staan Oleguer, haalt dat niveau maar zelden.
Vlak ook niet uit in wat voor elftal hij speelde, Oleguer hield zich als back ook staande in het grote Barca maar dat had meer met zijn medespelers te maken. Voor Ooijer was die pot tegen Barca misschien wel de belangrijkste uit zijn carriere, qua motivatie etc. hoeven we hem dan ook geen veren in de reet te stoppen.
Citaat: Kijk, ik ben het gewoon niet met mensen eens die denken dat Anita of Oleguer centraal achterin zetten een betere optie is dan Ooijer. Want zo ver was het afgelopen seizoen wel, dat Anita centraal achterin moest spelen.
Mee eens, maar opnieuw juist omdat de problemen dan zo groot zijn kom dan in godsnaam niet met iemand aan die niet goed genoeg meer is voor PSV. Los het probleem dan beter (en structureler op)
Citaat: Veel (dure) contracten lopen na dit seizoen af*, dus ik kan me voorstellen dat Ajax voor de korte termijn inzet op een kampioenschap met een wat bredere selectie.
Atouba, Oleguer, Ooijer, Wielaert, Mido (?), Sno, Donald, Bodul, Suk, Sarpong en nog veel jeugdspelers
Dan nog zit Ajax met een dito schuld, nogmaals het vervelende vind ik dat we zo voort blijven gaan met bouwen. Volgend seizoen vertrekken Oleguer en Ooijer immers, en wie weet ook nog een van onze Belgen. Wat doen we dan verdedigend? Dan wordt er waarschijnlijk weer een tussenoplossing of twee aangetrokken en zo heb je uiteindelijk nooit beleid.
Bertje
Citaat: Ooijer is intrinsiek natuurlijk een betere verdediger dan Grygera.
Ik heb Grygera altijd de betere mandekker gevonden, heeft bovendien een stuk minder overtredingen nodig. Sowieso is Ooijer gewoon op, de beste man is 36 en werd er afgelopen seizoen uitgespeeld door Maza.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 19:01
|
|
Citaat:
Kijk, ik ben het gewoon niet met mensen eens die denken dat Anita of Oleguer centraal achterin zetten een betere optie is dan Ooijer. Want zo ver was het afgelopen seizoen wel, dat Anita centraal achterin moest spelen.
Veel (dure) contracten lopen na dit seizoen af*, dus ik kan me voorstellen dat Ajax voor de korte termijn inzet op een kampioenschap met een wat bredere selectie.
Atouba, Oleguer, Ooijer, Wielaert, Mido (?), Sno, Donald, Bodul, Suk, Sarpong en nog veel jeugdspelers
Dan nog zit Ajax met een dito schuld, nogmaals het vervelende vind ik dat we zo voort blijven gaan met bouwen. Volgend seizoen vertrekken Oleguer en Ooijer immers, en wie weet ook nog een van onze Belgen. Wat doen we dan verdedigend? Dan wordt er waarschijnlijk weer een tussenoplossing of twee aangetrokken en zo heb je uiteindelijk nooit beleid.
Hier vind ik dat je overigens een goed punt hebt, Pushkin. In feite moeten deze korte termijn oplossingen tot resultaat leiden voor Ajax (lees: het uitschakelen van Dynamo Kiev en/of het winnen van de landstitel). Het behalen van de CL levert Ajax geld op, zet de eigen spelers beter in de etalage en creëert een grotere aantrekkingskracht voor nieuwe spelers. Conclusie is dat alleen bij succes de negatieve spiraal waar jij voor waakt makkelijk te doorbreken zal zijn.
Wint Jol ook met deze ploeg niets, dan wordt het al een stuk moeilijker om die spiraal te doorbreken, aangezien Ajax in dat geval ook haar sterren voor een lagere prijs van de hand zal moeten doen om de schulden te dekken. Er moet door Ajax dus geoogst worden. Volgens mij is dat praktisch gezien bij Ajax geen mindere must dan bij PSV, bijvoorbeeld.
|
Empulse
Forum berichten: 917
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 19:12
|
|
Men lijkt niet in te zien dat het Ajax momenteel ontbreekt aan de financiële daadkracht om lange-termijn beleid te voeren, met speciale dank aan Van Basten. Pas als er er één of meerdere spelers voor vele miljoenen vertrekt, kan Ajax weer de versterkingen halen die ook op langere termijn van waarde zullen zijn.
Persoonlijk ben ik erg blij dat buitenkansje El Hamdaoui reeds gehaald is, want aanblijven modderen met tijdelijke verbandjes zoals Pantelic is ook geen doen. Je kunt echter wel begrijpen dat Ajax niet afdoende financiële middelen heeft om dit seizoen voor de overige waar mogelijk spelers vertrekken, op eenzelfde manier te handelen.
|
De Dominee
Forum berichten: 283
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 19:16
|
|
Pushkin: er komt bij Ajax zeer veel talent aan (centraal) achterin. Bij een vertrek van Oleguer, Wielaert, Ooijer en Vertonghen kan Ajax sowieso Boilesen doorschuiven en wellicht ook Denswil/Sporkslede. Haal Chivu (belofte maakt schuld) of Moreno erbij. Kun je weer even voort.
Overigens heeft Ajax geen schuld, ze maken verlies. Dat is iets geheel anders.
|
Bart
Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 19:39
|
|
Je moet niet zomaar even rekenen dat de jeugdspelers volgend jaar even de leeg gekomen plaatsen gaan opvullen. Voor deze spelers komt nu het moeilijkste.
|
Peter79
Forum berichten: 1624
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 20:24
|
|
Citaat:
Kijk, ik ben het gewoon niet met mensen eens die denken dat Anita of Oleguer centraal achterin zetten een betere optie is dan Ooijer. Want zo ver was het afgelopen seizoen wel, dat Anita centraal achterin moest spelen.
Veel (dure) contracten lopen na dit seizoen af*, dus ik kan me voorstellen dat Ajax voor de korte termijn inzet op een kampioenschap met een wat bredere selectie.
Hier vind ik dat je overigens een goed punt hebt, Pushkin. In feite moeten deze korte termijn oplossingen tot resultaat leiden voor Ajax (lees: het uitschakelen van Dynamo Kiev en/of het winnen van de landstitel). Het behalen van de CL levert Ajax geld op, zet de eigen spelers beter in de etalage en creëert een grotere aantrekkingskracht voor nieuwe spelers. Conclusie is dat alleen bij succes de negatieve spiraal waar jij voor waakt makkelijk te doorbreken zal zijn.
Wint Jol ook met deze ploeg niets, dan wordt het al een stuk moeilijker om die spiraal te doorbreken, aangezien Ajax in dat geval ook haar sterren voor een lagere prijs van de hand zal moeten doen om de schulden te dekken. Er moet door Ajax dus geoogst worden. Volgens mij is dat praktisch gezien bij Ajax geen mindere must dan bij PSV, bijvoorbeeld.
Hier sluit ik me bij jou en Thomas aan, tuurlijk moet een lange termijn beleid de boventoon voeren maar wat doe je als je geen geld hebt en ook geen jeugdspelers die NU klaar zijn om een prominente rol te vertolken?
Welke van de 3 opties ga je hanteren:
1) je investeert geen cent, gaat door met saneren en probeert zo snel mogelijk financieel gezond te worden. Als Ajax dit zou doen, zou sportief succes praktisch onmogelijk zijn. Spelers als Suarez zouden gaan muiten en een vertrek forceren waardoor je er veel minder voor vangt. Waardoor je op dat vlak financieel nog een stap terug zou moeten doen. Beetje vicueuze cirkel idee.
2) Je gaat door met saneren en investeert heel gematigd waarbij je geen risico neemt en maakt de afweging tussen financieel zo snel mogelijk gezond worden en sportief succes. Sportief succes levert geld op, verhoogt de status en de parels worden niet minder waard. Bovendien blijf je op enkele kleine concessies na vasthouden aan je lange termijn visie. Komt er geen korte termijn succes dan is dat geen ramp want je blijft gematigd doorsaneren. Wel zal je wellicht een speler moeten verkopen.
3) Je zet vol in op sportief succes, je MOET kampioen worden anders heb je een megaprobleem. Saneren stel je uit naar de toekomst want sportief succes zorgt voor extra inkomsten. Haal je dat niet dan hang je echter.......
PSV kiest overduidelijk voor 3, redelijk kamikaze maar als het lukt alleen maar lachende gezichten in Eindhoven. Faal je dan hang je big time, helemaal als Affelay gratis wegloopt. Zoveel potentiele cashmogelijkheden heb je niet in je selectie. Optie 2 zie ik als meest geschikt voor Ajax. Het saneren gaat door (dit jaar 20 contracten die aflopen), je gaat 2 langdurige (MeH & Ligeon) aan en haalt 2-3 tussenoplossingen (Mido, Ooijer en buitenspeler) en volgend seizoen kun je verder saneren met om en nabij de 35 aflopende contracten. Bovendien weet je dat er komend jaar minimaal 1 a 2 uit het rijtje Suarez, Steek, Vd Wiel vertrekken. Niet alleen neemt je salarislast spectaculair af, er komt waarcshijnlijk ook geld binnen en sportief succes is geen utopie dit jaar. Push, ik denk dat jij alleen een andere visie hebt op dat gecalculeerde risico dan Thomas en ik hebben. Je noemt een Bengtsson van Twente maar wat nou als hij met een 4-jarig contract op zak enorm tegenvalt? Is dat een risico wat Ajax kan nemen? Kan Ajax een duurdere jongen dan Ooijer huren met optie tot koop, wat je ook zo een aardige grijpstuiver kost? Welk risico kan Ajax nemen? MeH kost wel wat maar is een zekerheidje qua kwaliteit en heeft ook de leeftijd om over 2-3 jaar statiegeld op te leveren. Wat zouden een Mido, Ooijer en eventueel een buitenspeler bijelkaar kosten? Stel je zou Leonardo voor een jaar ruilen met 2 min of meer overbodige spelers dan zou je ene gratis buitenspeler binnenhalen voor een jaar. Nogmaals, niet mijn droomoptie en redelijk fantasieloos maar welk risisco wil jij dat Ajax neemt en welk risico kan Ajax zich veroorloven.
Wat dit betreft vond ik een uitspraak van Vd Aat na PAOK - Ajax veelzeggend: dat hij niet zozeer blij was maar wel enorm opgelucht aangezien Ajax die 1,2 mio van het bereiken van de volgende voorronde begroot had. Exemplarisch over het risico dat men wil en kan nemen.
|
El Lute
Forum berichten: 3606
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 20:39
|
|
Dat we een Champions League finale verliezen, kan, is voetbal..
Dat we tegen Groningen een 0-2 voorsprong verspelen, kan, is voetbal..
Dat we de titel verliezen tegen die Tukkers, kan, is voetbal..
Maar dit, dit kan en mag gewoon niet. Man die zo laatdunkend is geweest in het verleden over Ajax dan zien in het heilige Ajax shirt. Kan gewoon niet. Wat denkt zo'n Jol wel niet. Heeft een goede wedstrijd tegen die Brazilianen gezien maar puur omdat die nog 1 keer boven zich uit kon stijgen. Die man is op en anti-Ajax.
Kon er niet van in slaap komen.
Dieper kunnen we niet zinken. Iemand kwam al met een rijtje van wie er niet in Ajax shirt hoort en deze is 1 van de eerste.
Kan iedereen wel van die enorm lange posts gaan neer kwakken en dan ook vooral quoten van elkaar. Moet die Ooijer niet, nooit al niet, nu niet en morgen niet.
En ja Thomas, er zijn er hier een paar waarbij emotie soms wel regeert. Daar ben ik wat als het betreft om Ajax gaat zeer trots op.
Schande dit. Ongelooflijk!
|
De Dominee
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 20:59
|
|
Citaat: Je moet niet zomaar even rekenen dat de jeugdspelers volgend jaar even de leeg gekomen plaatsen gaan opvullen. Voor deze spelers komt nu het moeilijkste.
Denswil, Sporkslede en Boilesen vervangen Oleguer, Ooijer en Wielaert. Chivu / Moreno vervangt Vertonghen.
Ik zie geen (groot) probleem.
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 21:03
|
|
Volgend jaar? Over drie jaar zul je bedoelen...
|
Bart
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 21:08
|
|
Die jeugdspelers zijn allemaal niet klaar voor. Je mag blij als Boilesen volgend jaar bij de selectie zit. Sporkslede speelt voortaan meer als middenvelder dan als verdediger.
|
De Dominee
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 21:12
|
|
Citaat: Volgend jaar? Over drie jaar zul je bedoelen...
Als Boilesen, Denswil en Sporkslede (of die andere jongen die zo sterk presteert centraal achterin) nog drie jaar nodig hebben dan zijn het niet de talenten die het zouden moeten zijn. Heel helder. Die jongens zijn, wat, 17 of 18 nu?
Anita - Vertonghen - Alderweireld - Wiel
Wordt:
Anita - Moreno - Alderweireld - Wiel
Althans, in dit scenario. Gaan we (mi) zelfs nog op vooruit. De rol op de bank kan volgend jaar (als ik de verhalen moet geloven) zeker door Boilesen gespeeld gaan worden. Denswil en Sporkslede spelen in Jong Ajax en kunnen banken waar nodig.
Ik zie het grote probleem en gebrek aan beleid niet. We moeten een jaar overbruggen en hebben geen geld. Dan doen we het met Ooijer en Mido echt niet slecht hoor. Hamdaoui ook al 'on the cheap'. We moeten allemaal niet zo zeiken.
De Ridder, dat zou een drama zijn als die daadwerkelijk aangetrokken wordt. Eens.
|
De Dominee
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 21:15
|
|
Citaat: Die jeugdspelers zijn allemaal niet klaar voor. Je mag blij als Boilesen volgend jaar bij de selectie zit. Sporkslede speelt voortaan meer als middenvelder dan als verdediger.
Boilesen bij de selectie, dezelfde rol als Ooijer dus. Oleguer en Wielaert (tweede en derde backup notabene, regelmatig minuten in Jong Ajax) worden vervangen door twee talenten. Big deal.
Niet alsof de wereld vergaat ofzo. Ajax wordt er (sowieso in de basis) geen grijntje zwakker van. De bank verliest ervaring maar wint aan potentieel. Ajax heeft 2 a 3 (zeer) grote talenten achterin dus die mogen best vooruit geschoven worden. Dat is Ajax. Debuteren van talenten. Goed genoeg is oud genoeg, etc.
Daar ontbreekt het momenteel aan. Kappelhof, Zeegelaar, Blind, Donald: allemaal niet goed genoeg. Intrinsiek niet. Dat zagen de heren critici 1 a 2 jaar geleden ook al bij deze jongens.
|
Bertje
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 21:21
|
|
Verdedigers hebben meer tijd nodig.
|
Bart
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 21:22
|
|
Er moet altijd een volwaardige back-up bestaan naast je basisspelers. Je kunt niet zomaar iedere jeugdspeler op de bank zetten en hopen dat het dan goed gaat. Zeker niet met de ambitie die Ajax heeft om in de C.L te spelen. Vorig jaar kwam je al in de problemen dat je geen goede reservespelers had in je selectie, waardoor Anita in het centrum kwam te spelen tegen RKC. Daarin had de verdediging het al moeilijk mee, laat staan tegen een betere tegenstander.
|
De Dominee
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 21:24
|
|
Citaat: Verdedigers hebben meer tijd nodig.
Om te banken? Mwoah. Je kan die jongens moeilijk tot hun 21e in Jong Ajax laten ballen. Dan blokkeren ze weer de doorgang van die en die. Contracten lopen door/af.
Allemaal onzin. Goed genoeg is oud genoeg. Aanvaller of verdediger.
|
De Dominee
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 21:26
|
|
Citaat: Er moet altijd een volwaardige back-up bestaan naast je basisspelers. Je kunt niet zomaar iedere jeugdspeler op de bank zetten en hopen dat het dan goed gaat. Zeker niet met de ambitie die Ajax heeft om in de C.L te spelen. Vorig jaar kwam je al in de problemen dat je geen goede reservespelers had in je selectie, waardoor Anita in het centrum kwam te spelen tegen RKC. Daarin had de verdediging het al moeilijk mee, laat staan tegen een betere tegenstander.
Anita is dan ook geen CV en 1m50. Vergelijking gaat dus totaal niet op. Bij Ajax hoort de bank gevuld te zijn met jeugd, talenten. Altijd al zo geweest. Dat IS juist beleid, geen gebrek daaraan.
Pas als de talenten niet voldoende kwaliteit hebben (Kappelhof, Zeegelaar, Blind, Donald) haal je een externe vervanger. Of je haalt extern een topper voor de basis (Hamdaoui). Zo is het toch altijd al geweest en zo zou het toch ook moeten zijn?
|
| | | |
|
|
|