Auteur
|
Bericht
|
sincere1983
Forum berichten: 3150
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Wo 17 nov 2010 13:15
|
|
Citaat: Anita haalt tactisch de vreemdste fratsen uit, ja, maar het is een fabeltje dat Blind kan verdedigen. Op snelheid niet, op kracht niet en op inzicht niet. Ja, op eerstedivisieniveau. Hij hoefde bij Groningen ook niet te verdedigen. Hij werd in de rug gedekt door Sankoh en als hij opkwam nam een controlerende middenvelder zijn zone over.
Is dat niet exact hetzelfde zoals ze het bij Ajax in gedachten hebben (al wil dat niet altijd even goed gebeuren).
Op het moment dat Anita of vd Wiel opstoomt stapt respectievelijk Enoh (vrij goed) of de Zeeuw (kwam nog wel eens te laat hiervoor) uit (als de Jong op 10 staat).
Overigens werkt dit al een stuk minder met een trage de Jong op een controlerende rol.
En als Anita en vd Wiel staan te verdedigen krijgen ze ook rugdekking vanuit het centrum. Ooijer doet dit overigens minder dan Vertonghen en Alderweireld.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
|
Geplaatst: Wo 17 nov 2010 13:16
|
|
Idd Ghostwriter. Ik ben het helemaal met je eens
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Wo 17 nov 2010 13:18
|
|
Citaat: En als Anita en vd Wiel staan te verdedigen krijgen ze ook rugdekking vanuit het centrum. Ooijer doet dit overigens minder dan Vertonghen en Alderweireld.
Ik vind eigenlijk dat Vertonghen en Alderweireld veel te weinig rugdekking verlenen aan de backs maar dit is iets waar Jol wel op kan hameren en waar ze beter in kunnen worden.
Ik ben het alleen helemaal niet met Bertje eens dat Blind niet kan verdedigen. Bij FC Groningen heeft hij twee goede wedstrijden als linkercentrale verdediger gespeeld en bij Jong Ajax speelt hij ook af en toe op die positie en doet het nooit slecht. Ik zeg niet dat hij een centrale verdediger is maar zijn verdedigende kwaliteiten zijn goed genoeg om bij Ajax als linksback in de basis te staan.
|
sincere1983
|
Geplaatst: Wo 17 nov 2010 13:25
|
|
@ ghostwriter: Ik zei er wel bij dat het 'exact' is zoals Ajax het in gedachten zou hebben.
Vertonghen en Alderweireld doen dit beter dan Ooijer, maar zoals jij ook al aangeeft, nog steeds te weinig.
Maar dit is inderdaad ook iets wat Jol ze zou bijgeleerd moeten hebben. Zeker omdat Ajax eigenlijk altijd met opkomende backs wil spelen.
Jammer alleen dat vd Wiel dit veel minder doet tegenwoordig, je zou bijna denken dat hij opdracht heeft gekregen minder de middenlijn over te gaan.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Wo 17 nov 2010 13:28
|
|
Ik denk dat de mindere vorm van V.d. Wiel een van de hoofd redenen is dat Ajax het nu zo slecht doet. V.d. Wiel hield het veld op rechts altijd breed en nu hij minder mee op komt word er dus een heel stuk van het speelveld onbenut gelaten.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Wo 17 nov 2010 13:30
|
|
Vertonghen en Alderweireld zijn simpelweg niet geschikt om structureel uit het comfortzone te komen om de back in de rug te dekken. Dan kun je het ze dus ook niet leren. Met v/d Wiel levert dit weinig problemen op, omdat hij zelf verdedigend heel behoorlijk is. Op links is het een groter probleem.
Citaat: Je slaat de plank weer aardig mis. Positioneel verdedigen is voor een linksback zonder directe tegenstander ontzettend belangrijk. Daarin is Blind natuurlijk veel beter dan Anita en Emanuelson.
Als je Match of the Day kijkt, weet je hoe veel tegengoals er vallen door tactische fouten van vleugelverdedigers. Ajax is daar ook een tijdlang onder gebukt gegaan (toen emanuelson daar nog speelde)
Blind kan positioneel amper verdedigen.
Vwb de aanvallende impulsen van v/d Wiel. Iedere trainer binnen Nederland laat z'n linksbuiten Gregory constant schaduwen. Dan kun je wel opkomen, maar dan worden de ruimtes voorin alleen maar kleiner. Niet voor niets is hij dit seizoen Europees vooralsnog indrukwekkender dan binnenlands.
|
Riejuh
Forum berichten: 7454
|
Geplaatst: Wo 17 nov 2010 13:34
|
|
vd Wiel zal dus zaterdag wel die ruimte kunnen krijgen, ik zie namelijk Dzudszak vd Wiel NIET 90 minuten lang schaduwen.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Wo 17 nov 2010 14:17
|
|
Moet Ajax wel de bal hebben. Tegenover een PSV met een 'iets' beter middenveld.
|
Riejuh
|
Geplaatst: Wo 17 nov 2010 14:20
|
|
Dat gaat prima lukken met de fysiek sterke Eriksen, Siem de Jong en Demy de Zeeuw die altijd aanspeelbaar zijn, Lindgren met balvastheid met altijd diepgang. Enoh die perfect een bal kan passen..
Niet dus, ik zie het somber in, en vrees dat we 90 minuten lang achter het middenveld en flankspelers van PSV aanlopen. De zwakste schakels zijn daar: Hutchinso, Marcelo en Pieters.. Enige wat hun doen is ook het balletje inleveren bij Affelay..
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
|
Geplaatst: Wo 17 nov 2010 18:03
|
|
Citaat: Blind kan positioneel amper verdedigen.
Hoe kom je daarbij? Blind jr is juist een speler die het van zijn inzicht en positie kiezen moet hebben. Zijn gebrek aan snelheid lost hij daarmee op.
Ik ben benieuwd waarop je dit baseert
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2348
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Vr 26 nov 2010 21:14
|
|
Net in VI werd het gerucht verspreid dat Ajax Daley Blind zou willen verhuren aan Groningen. Ik ben benieuwd.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 26 nov 2010 21:17
|
|
Dat zou mooi zijn voor Daley, Huistra kent hem natuurlijk goed en hij is nog steeds redelijk geliefd bij de FC Groningen fans dus dat zou een mooie club voor hem zijn. Als hij daar weer een half seizoen alles speelt en zich goed ontwikkeld dan kan Jol (als die er dan nog is) volgend seizoen niet meer om Blind heen.
|
guy_ajax
Forum berichten: 2698
|
Geplaatst: Vr 26 nov 2010 21:19
|
|
Hopelijk als linksback, daar hebben wij problemen.
|
Koen_Ajax
Forum berichten: 3310
|
Geplaatst: Za 27 nov 2010 11:47
|
|
Gaan we nou directe concurrent Groningen beter maken? Wat moet een ploeg die derde staat trouwens met een tribuneklant van de nummer 4?
|
Dijk
Forum berichten: 951
|
Geplaatst: Za 27 nov 2010 12:06
|
|
Misschien ka Blind wel iets toevoegen bij Groningen dan bij Ajax. Bij mijn telt de ontwikkeling van de speler en als ze dat bij Groningen kunnen bijbrengen moeten ze dat vooral doen. Dan heeft Ajax er in een latere fase er ook iets aan. Ik verwacht dat Blind het minder gaat doen bij Groningen dan zijn vorige periode daar.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2348
|
Geplaatst: Za 27 nov 2010 14:00
|
|
Citaat: Gaan we nou directe concurrent Groningen beter maken? Wat moet een ploeg die derde staat trouwens met een tribuneklant van de nummer 4?
Daar zat ik ook aan te denken. Als de huidige resultaten de trend is die is ingezet, dan maak ik me behoorlijk zorgen en kan Groningen (met een frisse speelstijl) op het eind van de rit ook boven je eindigen. Wel denk ik dat het voor Daley Blind het beste is om ergens anders veelvuldig aan de bak te komen. Ado Den Haag zou ook geen verkeerde keuze zijn (spelen ook in een Ajaxsysteem) en is niet zo'n directe concurrent als Groningen. Bovendien zou hij voor Ado ook een uitstekende vervanger zijn voor de zwakste plek daar, Bosschaart.
|
Bart
Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Za 27 nov 2010 21:18
|
|
Hans Nijland over de situatie van Daley Blind. Rond 2.35 zegt die iets over Blind.
|
DIMC85
Forum berichten: 1585
|
Geplaatst: Di 7 dec 2010 12:01
|
|
Ik ben benieuwd wat Daley nu doet na zijn week bedenktijd over een eventuele overstap naar FC Groningen. Als Jol was gebleven was ie zeker weggeweest nu wilt hij vast voor zijn kans gaan!
Zou Danny al hebben aangevoeld dat dit ging gebeuren en daarom tegen Daley hebben gezegd wacht nog even met je beslissing??
|
RogerGarcia
Forum berichten: 1469
|
Geplaatst: Do 9 dec 2010 14:22
|
|
Wat mij betreft wordt Blind nog een half seizoen verhuurd (Als Emanuelson verkocht wordt deze winter niet) aan een club met als voorwaarde dat hij daar op de linksback in de basis staat. Na dit seizoen gaat hij dan in de 4-3-3 als opkomende back in ons systeem spelen en neemt hij de plek van Emanuelson over. Als Ajax namelijk weer een linksback moet gaan kopen dan gaat het natuurlijk helemaal mis en haalt men weer een Ogararu, Atouba, Colin o.i.d..
Anita vind ik totaal ongeschikt voor op linksback. Ook op het middenveld heb je niet veel aan hem. Ok, technisch is het redelijk, maar voor die lengte en fysiek moet je technisch veel en veel beter zijn om je tactische en fysieke tekortkomingen te compenseren.
|
sincere1983
|
Geplaatst: Vr 10 dec 2010 09:24
|
|
@ RG: Ik heb het vermoeden dat met Frank als hoofdcoach (als hij aanblijft) en Blind als TD er niet nog een Atouba ofzo gaat komen
|
guy_ajax
Forum berichten: 2698
|
Geplaatst: Vr 10 dec 2010 16:20
|
|
Ben het met hem eens. Zat clubs die aan die voorwaarden willen voldoen. Desnoods Willem II of VVV.
|
AFCA Niels
Forum berichten: 2138
|
Geplaatst: Vr 17 dec 2010 16:02
|
|
http://voetbalzone.nl/doc.asp?uid=132060
Het lijkt erop dat Blind de tweede keus op linksback is geworden.
|
AFCAKatwijk
Forum berichten: 1903
|
Geplaatst: Ma 27 dec 2010 11:14
|
|
Ik googlede net even Ajax, toen kwam ik iets intressants tegen;
Citaat:
Op jonge leeftijd worden de spelers verleid met lucratieve contracten. Daley Blind, enkele jaren geleden in de belangstelling van Arsenal, kon de verleiding echter weerstaan.
De 20-jarige Amsterdammer werd destijds een worst voorgehouden door The Gunners. In eerste instantie was Blind geïnteresseerd, maar uiteindelijk hapte hij niet toe. "Daley wilde toch even gaan kijken", vertelt zijn vader Danny Blind tegenover Telesport. "Hij was niet van plan om bij Ajax te vertrekken. Maar toen hij daar was werd hij toch aan het twijfelen gebracht. Arsenal liet Thierry Henry nog even langskomen. Heel slim, dat maakt indruk op een jonge speler. Het zag er verder ook allemaal geweldig uit. Uiteindelijk koos hij er voor om zijn opleiding bij Ajax af te maken."
Blind was overigens niet de enige telg uit de opleiding van Ajax die een aanbod vanuit Engeland afsloeg. Zo zagen Jeffrey Sarpong en John Goossens voorheen nog niets in een overstap naar Chelsea. Een verstandige keuze, vindt Danny Blind. "In Nederland maak je, als je goed bent, een grote kans om op je achttiende jaar in de Eredivisie te voetballen", aldus de voormalig Ajacied. "Dat is prima voor je ontwikkeling. Wij zien ook dat de stap om bij een Engelse topclub in het eerste elftal te komen veel te groot is."
bron is http://www.blikopnieuws.nl/bericht/123015/Daley_Blind_verkoos_Ajax_boven_Arsenal.html
Gestopt
|
Riejuh
|
Geplaatst: Ma 27 dec 2010 14:47
|
|
Was al veel langer bekend maar stond vandaag een item in de Telegraaf over de jonge talenten die vanuit Nederland naar Engeland zijn verhuist, daarin kwam het verhaal van Daley nogmaals aanbod.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Di 18 jan 2011 12:10
|
|
http://ajaxfans.net/nieuws-7866_Blind-v ... ieker.html
|