Forum
Forumoverzicht » Archief » De Wedstrijden 2009/10 » Ajax - Heracles
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Ajax - Heracles
Maker: BartBekeken: 3989
Status: InactiefBerichten: 44
+ Nieuw bericht <<<   <   1  |  2   > + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Lexafca

Forum berichten: 1627
Nieuws reacties: 0
Geplaatst: Zo 18 apr 2010 16:27
Volgens mij was dit Penders 8ste rode kaart. Ik zal het even op zoeken.
Bertje

Forum berichten: 9427
Geplaatst: Zo 18 apr 2010 19:01
De grote vraag: wat vond Marco vandaag van het spel?
Dijk

Forum berichten: 951
Geplaatst: Zo 18 apr 2010 19:39
Uitstekende wedstrijd van Ajax.

De defensie speelde weer een degelijke wedstrijd die niks weg gaven. Middenveld was uitstekend met een uitblinkende Enoh die erg belangrijk is voor Ajax. Suarez valt de laatste weken erg tegen en hij valt weer in zijn eigen patroon, door voor zich eigen te voetballen.
Marco

Forum berichten: 4289
Geplaatst: Zo 18 apr 2010 20:27
Citaat:
De grote vraag: wat vond Marco vandaag van het spel?
Wat is er groot aan die vraag?
Bertje

Geplaatst: Zo 18 apr 2010 20:42
Wel zeven woorden. En bovendien was er mijns inziens sprake van verzorgd voetbal.
Marco

Geplaatst: Zo 18 apr 2010 20:54
En een vraagteken, hθ. Vergeet die niet. Ook zometeen niet.

Ja hoor. Niet zoveel op aan te merken, iets wat ik in deze fae van de competitie sowieso al niet zou doen. Plusje voor Jol dat ie met Rommedahl startte. Waarom vraag je dit aan mij?
Bertje

Geplaatst: Zo 18 apr 2010 21:03
Omdat jij herhaaldelijk kritiek hebt gehad op Jols invulling van het middenveld, terwijl het middenveld mijns inziens vandaag juist ijzersterk was. In de omschakeling, in de aanval, in de verdediging, met bal en zonder bal.
Marco

Geplaatst: Zo 18 apr 2010 21:31
Als je met invulling ook de wijze van spelen bedoelt, dan wel, ja. Wat jij van mij kritiek noemt, heb je zelf toch ook aangegeven?

Vandaag ging het inderdaad vrij goed, maar waar wil je nu naar toe? Dat ik ga of moet zeggen dat het me positief verrast heeft? Want dat heeft het niet. Ik zou niet weten waarom dat zo zou kunnen of moeten zijn.
Bertje

Geplaatst: Zo 18 apr 2010 21:44
Nou, ik vraag naar jouw mening omdat ik die interessant vind. Jezus.

De manier van spelen was vandaag namelijk wel anders, maar het stoelde wel heel nadrukkelijk op het fundament (veel lopende spelers, Enoh als echte controleur) dat eerder is gelegd. Dat fundament waar jij dus zo kritisch op was.
Marco

Geplaatst: Zo 18 apr 2010 22:46
Je mag gewoon Marco zeggen, hoor. Graag zelfs. Ik wist niet dat je interesse daar lag en zelfs zou kunnen leiden tot het stellen van een Grote Vraag. Na een eerste schok voel ik me inmiddels vereerd!

Ik heb niets tegen lopende spelers, ik heb iets tegen ploeterende spelers en spelers die maar wat doen. Da's alvast een wezenlijk verschil. Volgens mij heb ik ιcht steeds aangegeven dat ik tevreden was over het blok de Zeeuw-Enoh. Pas toen de Zeeuw ging fladderen heb ik daarvan iets gezegd; kiener spelen graag. Ik heb over Enoh altijd gezegd dat ie wel iets meer kan dan schoffelen. Die jongen heeft duelkracht ιn kan voetballen. Als ik me niet vergis (zou kunnen, ik heb de middag zappend doorgebracht) had ie vandaag met Overtoom van doen, heeft ie een paar keer prima positie overgenomen en had de kleine koning een paar draai-acties om je vingers bij af te likken. Wat zou ik op zoiets tegen moeten hebben? Zolang andere spelers ook zijn rug afdekken als ie draait en gaat (en mag gaan), zal je mij niet horen. De kern van mijn kritiek was toch echt even iets anders, hoor.
ghostwriter

Forum berichten: 5481
Geplaatst: Zo 18 apr 2010 22:59
Ik was onder de indruk van hoe Enoh vandaag speelde, voor het eerst maakte hij op mij de indruk dat hij ook in een hoger tempo mee te kunnen draaien. Het blijft alleen dat hij inzicht mist en daardoor redelijk vaak voor de makkelijkere maar mindere oplossing kiest en als de makkelijke oplossing de betere is dan kiest hij juist voor de moeilijkere oplossing. In een rol als puur verdedigende middenvelder kan hij wel mee maar dan moet Vertonghen vanuit de centrale verdediging doorschuiven als Ajax in balbezit is.
AFCA Niels

Forum berichten: 2138
Geplaatst: Zo 18 apr 2010 23:06
Hoe bedoel dat je dat precies? Ik vind dat Enoh juist vaak de goede keuze maakt en dat is de bal afpakken, inleveren en andere spelers het spel laten maken. In zijn beginperiode wou hij wel eens mee naar voren komen (in de MvB-tijd), wat vaker slecht dan goed uitpakte.
Bertje

Geplaatst: Zo 18 apr 2010 23:23
Marco, jij hamerde er eerder juist op dat Enoh als pendelende speler moest spelen en dat De Zeeuw van achter de bal de passes moest verzorgen. Dat was vandaag dus omgekeerd (zoals Jol het al een tijd doet) en dat liep als een zonnetje.
ghostwriter

Forum berichten: 5481
Geplaatst: Zo 18 apr 2010 23:32
Citaat:
Hoe bedoel dat je dat precies? Ik vind dat Enoh juist vaak de goede keuze maakt en dat is de bal afpakken, inleveren en andere spelers het spel laten maken. In zijn beginperiode wou hij wel eens mee naar voren komen (in de MvB-tijd), wat vaker slecht dan goed uitpakte.

Hij kiest vaak voor de verkeerde optie als hij in balbezit is. Makkelijker kan ik het niet uitleggen. Wat is kiezen voor de verkeerde optie? Dat kan heel veel zijn namelijk de bal naar de verkeerde speler passen,de bal bij je houden terwijl je had moeten passen of juist de bal passen terwijl je beter hem even bij je had kunnen houden, ect. etc.. Wel kan ik zeggen waardoor dat komt en dat is door een gebrek aan inzicht.
Wat je zegt, hij verovert nu vaak de bal maar doet er dan heel weinig mee. Meestal geeft hij hem snel af omdat hij zelf het spel niet kan maken en dat hij zelf het spel niet kan maken vind ik heel ergelijk en niet bij een Ajax middenvelder horen.

Ik zie liever dat er achter twee aanvallend ingestelde middenvelders een speler staat die ze kan aansturen. Vroeger had je Rijkaard achter Davids en Seedorf en had je Litmanen op de '10'. Dat was een echt Ajax middenveld en daar ga ik graag weer naar toe terug. Maar daar hebben we op dit moment jammer genoeg niet de juiste spelers voor, althans de spelers zijn er wel maar moeten zich nog door ontwikkelen, zoals Eriksen bijvoorbeeld.
Marco

Geplaatst: Zo 18 apr 2010 23:58
Citaat:
Marco, jij hamerde er eerder juist op dat Enoh als pendelende speler moest spelen en dat De Zeeuw van achter de bal de passes moest verzorgen.
Enoh als pendeldienst? Ehh.. Waar? Dat soort termen gebruik ik normaliter voor andere spelers. Ik zeg alleen maar dat ie vooruit meer mag meedoen, meer aanspeelbaar zijn, niet meer dan dat. Hij is in staat om bij elke tegenstander weg te draaien, dat is uitspelen en uitspelen vind ik een zegen. Bijna een zeldzame zegen. Vandaar.

Je interpreteert het wel op een erg steriele (AZ?) wijze. Iemand die goed kan passen, wil ik zo snel mogelijk in balbezit zien. Of de Zeeuw dat kort op zijn verdediging of 10, 20 meter verderop doet, maakt niet zo gek veel uit, als ie maar snel aan te spelen is. Waar ik niks in zie, is een de Zeeuw die zodra Ajax de bal heeft, als een dolle voorin aansluit. Als de bal eenmaal voorin is en hij dαn richting 16 aansluit, prima, maar ik vind hem in het traject daarvoor dι middenvelder (als de verdediging het niet doet) om die bal voorin af te leveren. Zeker aan zijn rechterkant is het prijspassen. Volgens mij speelde de Zeeuw vandaag redelijk zuinig, toch?

Overigens, voor die 1-0 deed Heracles serieus mee.
Geraldo

Forum berichten: 643
Nieuws reacties: 2
Geplaatst: Ma 19 apr 2010 12:09
Rapport cijfers volgens Goal.

Citaat:

Maarten Stekelenburg – 7 Door zijn dertiende clean sheet in zeventien thuiswedstrijden boekte hij een record. Tegen Heracles had de Steek er zomaar twee tegen kunnen krijgen, maar dat gebeurde niet.

Gregory van der Wiel – 7 Begon weifelend aan het duel, maar revancheerde zich voor die start met een puntgave assist bij de 1-0.

Toby Alderweireld – 6 Had het moeilijk met Bas Dost. Als de Heracles-aanvaller scherper was geweest had hij een of twee keer kunnen scoren.

Jan Vertonghen – 7 Zakt zelden nog door de ondergrens heen. Dat is het grootste winstpunt voor Vertonghen dit seizoen.

Vurnon Anita – 7,5 Werd na een uur gewisseld, maar dat kwam omdat hij op scherp stond. De Ajacied lijkt zich steeds beter thuis te voelen op de linksbackpositie.

Eyong Enoh – 8 De Kameroener was niet te kloppen in de persoonlijke duels. Prachtig voor Ajax. Voor het Nederlands elftal kan het nog wel eens een geduchte tegenstander zijn.

Demy de Zeeuw – 6,5 In de passing uitstekend, in de afronding minder.

Siem de Jong – 8 In de kracht van zijn leven. Hij helpt Ajax enorm met z’n loopvermogen. Liet na zijn twee doelpunten kansen liggen op de hattrick.

Dennis Rommedahl – 6 Kwam niet veel in het spel voor. Toch lag dat niet alleen aan de Deen. Met name De Zeeuw vergat hem nogal eens aan te spelen.

Marko Pantelic – 7,5 Hoewel hij een niet te missen kans miste, nam hij in zijn – vermoedelijk – laatste competitiewedstrijd in de ArenA stijlvol afscheid.

Luis Suarez – 6 Had een assist op De Jong. De rest was minder bij Suarez.

Invallers:

Urby Emanuelson (60.) – 6,5 Paste zich moeiteloos aan. Dat mocht van hem verwacht worden bij een 3-0 voorsprong.

Christian Eriksen – Speelde te kort voor een beoordeling

Nicolas Lodeiro – Speelde te kort voor een beoordeling

Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 2348
Geplaatst: Ma 19 apr 2010 12:47
Citaat:
.

Citaat:

Maarten Stekelenburg – 7 Door zijn dertiende clean sheet in zeventien thuiswedstrijden boekte hij een record. Tegen Heracles had de Steek er zomaar twee tegen kunnen krijgen, maar dat gebeurde niet.

Gregory van der Wiel – 7 Begon weifelend aan het duel, maar revancheerde zich voor die start met een puntgave assist bij de 1-0.

Toby Alderweireld – 6 Had het moeilijk met Bas Dost. Als de Heracles-aanvaller scherper was geweest had hij een of twee keer kunnen scoren.

Jan Vertonghen – 7 Zakt zelden nog door de ondergrens heen. Dat is het grootste winstpunt voor Vertonghen dit seizoen.

Vurnon Anita – 7,5 Werd na een uur gewisseld, maar dat kwam omdat hij op scherp stond. De Ajacied lijkt zich steeds beter thuis te voelen op de linksbackpositie.

Eyong Enoh – 8 De Kameroener was niet te kloppen in de persoonlijke duels. Prachtig voor Ajax. Voor het Nederlands elftal kan het nog wel eens een geduchte tegenstander zijn.

Demy de Zeeuw – 6,5 In de passing uitstekend, in de afronding minder.

Siem de Jong – 8 In de kracht van zijn leven. Hij helpt Ajax enorm met z’n loopvermogen. Liet na zijn twee doelpunten kansen liggen op de hattrick.

Dennis Rommedahl – 6 Kwam niet veel in het spel voor. Toch lag dat niet alleen aan de Deen. Met name De Zeeuw vergat hem nogal eens aan te spelen.

Marko Pantelic – 7,5 Hoewel hij een niet te missen kans miste, nam hij in zijn – vermoedelijk – laatste competitiewedstrijd in de ArenA stijlvol afscheid.

Luis Suarez – 6 Had een assist op De Jong. De rest was minder bij Suarez.

Invallers:

Urby Emanuelson (60.) – 6,5 Paste zich moeiteloos aan. Dat mocht van hem verwacht worden bij een 3-0 voorsprong.

Christian Eriksen – Speelde te kort voor een beoordeling

Nicolas Lodeiro – Speelde te kort voor een beoordeling

Vind de beoordeling van Rommedahl wat laag met twee assists die er in hadden moeten worden geschoten. Anita vond ik juist in de vorige wedstrijd weer beter dan vandaag.
Geraldo

Forum berichten: 643
Geplaatst: Ma 19 apr 2010 12:56
Ik vond Anita juist weer heel sterk spelen tegen Douglas, 1 van de weinige echte rechtsbuiten spelers in de Eredivisie die een heel goed seizoen kent.
Anita begint steeds meer een echte linksback te worden, eerst je man uitschakelen en daarna pas denken aan aanvallen. Ik denk ook dat hij veel werk maakt van z'n linkerbeen, geeft zo nu en dan ook al aardige voorzetten met zijn linker..
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 2348
Geplaatst: Ma 19 apr 2010 23:20
Tegen Sergio Zijler vond ik Anita anders ook erg goed spelen. In de tweede helft speelde Zijler toen ook ineens aan de andere flank tegenover van der Wiel, waarschijnlijk omdat het toch te moeilijk was om onze kleine man in de kleine ruimte te passeren..
sincere1983

Forum berichten: 3150
Geplaatst: Di 20 apr 2010 08:55
Anita ontwikkelt zich (tot mijn verbazing) eigenlijk best goed als linksback. Stapt steeds slimmer in om de bal te onderscheppen.
Daarnaast is Anita ook best snel (hij was in ieder geval net zo snel als Zijler).

En wat kan ik genieten van de voorzet van Anita met rechts. Heerlijk strak richting goal draaiend. Daar zijn er al een aantal mee gescoord door een inlopende man.

Ook de voorzet van vd Wiel op de Jong mocht er zijn. de Jong hoefde hem alleen nog in te knikken (en dat deed hij ook snoeihard).
+ Nieuw bericht <<<   <   1  |  2   > + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 1 Leden online: 0 Actieve leden: 1.892
Berichten: 213.634 Onderwerpen: 2.466 Nieuwste lid: jasonsmith
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 18.531.652 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » Archief » De Wedstrijden 2009/10 » Ajax - Heracles
Ga
Zoeken: