Forum
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » Transferbeleid » Bas Dost
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Bas Dost
Maker: MarcoBekeken: 29444
Status: InactiefBerichten: 546
+ Nieuw bericht <   1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9   >   >>> + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Marco

Forum berichten: 4289
Nieuws reacties: 0
Geplaatst: Wo 31 maa 2010 12:52

[list">Heracles-spits Dost heeft clubs voor het uitkiezen

Heracles Almelo is dit seizoen wellicht de grootste verrassing in de Eredivisie. Exponent van de goed draaiende ploeg van Gertjan Verbeek is Bas Dost. De twintigjarige aanvaller scoorde al twaalf keer en is daarnaast een prima aanspeelpunt en beheerst het kaatsen zoals het een goede spits betaamt.

'De belangstelling voor Bas is groot en daar zitten een topclub, een interessante buitenlandse club en clubs uit het linkerrijtje van de Eredivisie bij', vertelt Henk Nienhuis, zaakwaarnemer van Dost aan Voetbal International. 'Binnenkort gaan we met de geïnteresseerde clubs om de tafel. Het bevalt Bas uitstekend bij Heracles en ik sluit niet uit dat hij blijft, maar er kan de komende weken best iets voorbij komen dat te interessant is om te weigeren.'

Hoewel het kamp-Dost er verder geen mededelingen over doet, zou Ajax de geinteresseerde Nederlandse topclub zijn. In Amsterdam is nog geen zekerheid over het aanblijven van Marko Pantelic. Mocht de Serviër vertrekken, dan zou Bast Dost zijn opvolger kunnen zijn.

'Ik ga er honderd procent van uit dat Bas bij Heracles blijft', reageert Heracles-voorzitter Jan Smit. 'Wij hebben als club ook geleerd. Bas is de meest trefzekere Nederlander op de topscorerslijst en international van Jong Oranje. Een speler van een dergelijk kaliber moet je rechtstreeks naar het buitenland verkopen en niet naar een andere Nederlandse club.'

Dost heeft een contract tot medio 2011 in Almelo. De club heeft daarnaast een optie voor nog een jaargang. De aanvaller kwam in 2008 voor driehonderdduizend euro over van FC Emmen. Na een seizoen wennen is Dost onder Verbeek tot volle wasdom gekomen.

# bron: VI.nl[/list">
ghostwriter

Forum berichten: 5481
Geplaatst: Wo 31 maa 2010 13:01
Ik heb Dost al een paar maanden geleden op dit forum genoemd als speler die Ajax goed in de gaten moest houden en ook daarna heeft hij nog veel goeds laten zien. Het is alleen belangrijk dat Ajax geen aankopen gaat doen tenzij ze daar echt het geld voor hebben. Dit seizoen wordt er een verlies gedraait van zo'n 20 miljoen dus kan Ajax het zich permiteren om Dost te kopen? Als het antwoord op die vraag ja is dan zou ik hem graag zien komen.

Pantelic verdient zo'n 1.25 miljoen per seizoen dus als die vertrekt kan je van dat bedrag Dost kopen en qua salaris zal Dost niet zo ontzettend veel vragen zijn lijkt mij zo.
Geraldo

Forum berichten: 643
Nieuws reacties: 2
Geplaatst: Wo 31 maa 2010 13:12
Citaat:

Bas is de meest trefzekere Nederlander op de topscorerslijst en international van Jong Oranje. Een speler van een dergelijk kaliber moet je rechtstreeks naar het buitenland verkopen en niet naar een andere Nederlandse club.'

Ik weet niet wat voor topspits hij denkt in huis te hebben om in 1 keer door te verkopen aan een buitenlandse club..

Bas Dost beslist natuurlijk altijd nog voor zichzelf, en voor zijn ontwikkeling is het beter dat hij eerst naar een goede Nederlandse subtopper gaat of naar een topclub voordat hij naar het buitenland gaat.
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 4200
Geplaatst: Wo 31 maa 2010 13:14
Het is ondertussen wel duidelijk geworden dat Jol houdt van zo’n kapstok voorin, dus mogelijke interesse bevreemt me niet. Zo speelde hij bij RKC (Hoogendorp), Tottenham (Berbatov), Hamburg (Petric) en nu bij Ajax (Pantelic). Het voetbal dat we onder Jol zien doet me denken aan dat van Hiddink bij PSV, veel loopvermogen, snel afjagen en efficiënt in de afwerking. Jol speelt wat aanvallender maar verder heeft de manier van spelen aardig wat raakvlakken. Hiddink speelde met Vennegoor als die centrale kapstok. Heerenveen deed het vorig seizoen een niveautje lager, daar waar Sibon de kapstok was en Pranjic diegene met beslissende impulsen. Bij Ajax doen we het dit seizoen met Pantelic voorin en Suarez die voor de impulsen moet zorgen.

Het zou dus in ieder geval van een aanvaller zijn die in de huidige speelfilsofie van Ajax past, en dat is belangrijk. Maar dan zijn er opnieuw drie vragen die je kan stellen.

1. Hebben we behoefte aan Dost, wanneer we kijken wat er al in huis is?
2. Is de prijskwaliteitsverhouding in orde?
3. Heeft hij voldoende (ontwikkel)niveau

Om maar met de prijs te beginnen, 1,5 miljoen naar wat het schijnt de clausule moet zijn is een schijntje voor een aanvaller. Zelfs in de eerste divisie worden nog tonnen betaald voor centrumspitsen. In de eredivisie zijn in het verleden spelers zoals Marvin Emnes voor 3,5 Miljoen weggegaan. Qua prijs dus op zich gunstig voor een redelijke eredivisiespits.

Heeft hij voldoende ontwikkelniveau. Hier heb ik mijn grote twijfels bij. Dost is natuurlijk wel gegroeid en speelt nog niet heel lang in deze rol (vroeger was het een aanvallende middenvelder bij Emmen). Wat ik bij Dost mis is echte techniek en handelingssnelheid die je als spits nodig hebt om het op een hoog niveau te redden. Dost is op z’n hoogst nuttig, wat niet erg is, maar wat je wel moet accepteren wanneer we tegen de grotere tegenstanders komen te staan. Ik zou Dost persoonlijk niet als eerste aantrekken, Ajax moet primair haar geld spenderen aan een klasbak en pas daarna gaan kijken naar dit soort mogelijkheden.

Hebben we behoefte aan Dost? Suk en Castillion zijn er nog. Bodul lijkt me einde verhaal die heeft het niveau niet in mijn ogen. Suk is qua fysiek en techniek best redelijk, tactisch moet hij enorm veel leren en dat zal tijd kosten. Lee en Park stonden er ook niet meteen bij PSV, dat is een lang proces. Toch lijkt me Suk in aanleg niet zoveel minder (hij heeft wat andere kwaliteiten).

Voor mij dus geen aankoop die nodig is. Eerst maar een echte klapper halen met het oog op het vertrek van Suarez/Pantelic.
Bobjeee

Forum berichten: 26
Geplaatst: Wo 31 maa 2010 14:13
Iedereen heeft zijn twijfels over of Dost de ideale spits voor Ajax zou zijn.
Ik vind dat Dost zeker een goede spits voor Ajax zal zijn.
Hij scoort vrij aardig veel, en het is niet zo dat hij alleen tegen kleine ploegen scoort. Daarnaast brengt hij naast het scoren ook nog veel dreiging met zich mee. Daarnaast is hij niet altijd gelukkig in de afronding anders hadden er nog meer ballen ingelegen (denk aan de wedstrijd tegen PSV).
We hebben nu Pantelic in de spits staan, maar die contractbesprekingen met Pantelic gaan op niks uitdraaien zoals het nu lijkt. Dus we hebben gewoon een nieuwe spits nodig. Suk is er nog niet klaar voor, en Castillion al helemaal niet. Dost staat wekelijks 90 minuten te spelen in de Eredivisie dus hij is er zeker klaar voor.
Daarnaast is hij nog jong en denk ik dat hij nog veel kan leren en ik vind hem gretig als ik hem zie spelen en verwacht ook dat hij graag bij WIL leren.
Over zijn techniek, ik vind het wel meevallen hoe slecht zijn techniek is. In de wedstrijd tegen AZ heb ik hem wel wat leuke dingetjes zien doen, alleen die bal die haar doortikte waar de 2-2 uit kwam vond ik al veel klasse inzitten!
Tel daarbij op de transfersom, die vrij laag is. Je vind nergens anders een beter spits voor hetzelfde geld, echt niet
Ik zou zeggen: HALEN
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Wo 31 maa 2010 14:33
Citaat:
Iedereen heeft zijn twijfels over of Dost de ideale spits voor Ajax zou zijn.
Ik vind dat Dost zeker een goede spits voor Ajax zal zijn.
Hij scoort vrij aardig veel, en het is niet zo dat hij alleen tegen kleine ploegen scoort. Daarnaast brengt hij naast het scoren ook nog veel dreiging met zich mee. Daarnaast is hij niet altijd gelukkig in de afronding anders hadden er nog meer ballen ingelegen (denk aan de wedstrijd tegen PSV).
We hebben nu Pantelic in de spits staan, maar die contractbesprekingen met Pantelic gaan op niks uitdraaien zoals het nu lijkt. Dus we hebben gewoon een nieuwe spits nodig. Suk is er nog niet klaar voor, en Castillion al helemaal niet. Dost staat wekelijks 90 minuten te spelen in de Eredivisie dus hij is er zeker klaar voor.
Daarnaast is hij nog jong en denk ik dat hij nog veel kan leren en ik vind hem gretig als ik hem zie spelen en verwacht ook dat hij graag bij WIL leren.
Over zijn techniek, ik vind het wel meevallen hoe slecht zijn techniek is. In de wedstrijd tegen AZ heb ik hem wel wat leuke dingetjes zien doen, alleen die bal die haar doortikte waar de 2-2 uit kwam vond ik al veel klasse inzitten!
Tel daarbij op de transfersom, die vrij laag is. Je vind nergens anders een beter spits voor hetzelfde geld, echt niet
Ik zou zeggen: HALEN

Tsja je hebt aardige techniek en goede techniek, en de echte techniek zie ik bij hem niet. Daarnaast is een tweede belangrijk aspect om te beoordelen of hij een niveau hoger aankan zijn handelingssnelheid. Ook daar ben ik niet helemaal weg van.

Als ik me niet vergis speelt er bij Newels Old Boys trouwens ook een kapstok die niet voor hem onder doet en straks transfervrij is.
ghostwriter

Geplaatst: Wo 31 maa 2010 14:36
Citaat:
Als ik me niet vergis speelt er bij Newels Old Boys trouwens ook een kapstok die niet voor hem onder doet en straks transfervrij is.

Die zou alleen wel een hoger salaris moeten krijgen aangezien hij geen Europees paspoort heeft. Ik geloof dat jij Boghossian bedoelt, die vind ik trouwens niet echt beter dan Dost en daarbij is hij twee jaar ouder.
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Wo 31 maa 2010 14:42
Citaat:

Die zou alleen wel een hoger salaris moeten krijgen aangezien hij geen Europees paspoort heeft. Ik geloof dat jij Boghossian bedoelt, die vind ik trouwens niet echt beter dan Dost en daarbij is hij twee jaar ouder.

Qua salaris is dat momenteel iets van €450.000 per jaar. Dat is het gemiddelde Non-Eu salaris. Als jij denkt dat je Dost - gezien al die interesse - goedkoper denkt te kunnen vastleggen dan dat bedrag dan verschillen we daarover ernstig van mening. Zelfs Colin verdiende een paar jaar terug al 5ton. Zelfs collega's bij Heracles (Everton) zitten al op dat bedrag.
Eto'o

Forum berichten: 11824
Geplaatst: Wo 31 maa 2010 15:10
Ajax zal natuurlijk dik moeten betalen voor een speler als Dost. Wat is je bron trouwens voor het aflopende contract van Boghossian, Pushkin?

Heb inmiddels twee vergelijkingen gelezen met betrekking tot Dost. Eentje ging over Jan Vennegoor of Hesselink, de ander over John Bosman. Met wie zien jullie meer gelijkenissen?
sincere1983

Forum berichten: 3150
Geplaatst: Wo 31 maa 2010 15:22
Datgene wat ik van hem heb gezien is hij toch wel een slag technischer en sneller dan Vennegoor of Hesselink. Dus ik neig meer naar Bosman.

Om eerlijk te zijn vind ik Dost qua techniek en snelheid nog meevallen als je dat vergelijkt met zijn lengte.

ps: Wat is het toch zonde hoe de carriere van Quincy Owusu is gelopen (eigen schuld dikke bult). Die jongen had zoveel talent en mogelijkheden toen hij nog bij Arsenal zat. Lees net dat hij naar Al-Sadd gaat, pure geld-voetballer als ik dit soort dingen lees.
El Chícharito

Forum berichten: 3036
Geplaatst: Wo 31 maa 2010 15:27
Citaat:
Ajax zal natuurlijk dik moeten betalen voor een speler als Dost. Wat is je bron trouwens voor het aflopende contract van Boghossian, Pushkin?

Heb inmiddels twee vergelijkingen gelezen met betrekking tot Dost. Eentje ging over Jan Vennegoor of Hesselink, de ander over John Bosman. Met wie zien jullie meer gelijkenissen?

Klaas-Jan Huntelaar. Aan zijn functionele techniek (niet meer, niet minder), zijn kopkracht en werklust. Verder loert hij ook net als Klaas-Jan op zijn goals. Ik vind die vergelijking het beste. Al is Dost natuurlijk wel minder op dit moment dan Klaas-Jan.
rastoe

Forum berichten: 335
Geplaatst: Wo 31 maa 2010 15:45
Gewoon halen deze jongen, ben al het hele seizoen weg van hem!
ghostwriter

Geplaatst: Wo 31 maa 2010 15:48
Laten we Dost A.U.B. niet met andere spelers gaan vergelijken, ik heb sowieso een hekel aan vergelijken. Dost is een speler op zich en kijkend naar zijn kwaliteiten dan zou hij goed bij Ajax passen. Hij moet zich wel blijven door ontwikkelen want als hij op dit niveau zou blijven steken dan zou hij toch wat te zwak zijn voor Ajax.
sincere1983

Forum berichten: 3150
Geplaatst: Wo 31 maa 2010 15:51
Citaat:
Laten we Dost A.U.B. niet met andere spelers gaan vergelijken, ik heb sowieso een hekel aan vergelijken. Dost is een speler op zich en kijkend naar zijn kwaliteiten dan zou hij goed bij Ajax passen. Hij moet zich wel blijven door ontwikkelen want als hij op dit niveau zou blijven steken dan zou hij toch wat te zwak zijn voor Ajax.

Ik denk juist dat Dost zo'n speler is die heel erg kan gaan verrassen bij Ajax (positief). Het is iemand die (zover ik begreep en uit hem opmaak) enorm leergierig is en die ook niet dom is. Daarnaast denk ik dat Jol met iemand als Dost perfect uit de voeten zal kunnen.
En dan te bedenken dat hij 1,5 miljoen moet kosten en ergens rond de 5ton max. (verwacht ik) zal willen verdienen is het maar een klein risico.
JustFerro

Forum berichten: 499
Geplaatst: Wo 31 maa 2010 15:54
Dost is gewoon het type spits dat Ajax nodig heeft. Lang, kopsterk, balvast, goede kaats, scorend vermogen. Natuurlijk heeft hij niet een sublieme techniek of enorme snelheid, maar het is wel een zeer functionele speler met zwervende spelers als Suarez, Eriksen en Lodeiro om hem heen. Ik vind hem bijvoorbeeld beter dan Pantelic, en hij zal veel minder salaris kosten. Ook de transfersom zal niet bijzonder hoog zijn, gezien de korte contractduur die Dost nog heeft bij Heracles.
El Chícharito

Forum berichten: 3036
Geplaatst: Wo 31 maa 2010 16:02
We moeten wel enkel Dost halen als hij uitvoerig gescout is door iedereen binnen de club en belangrijkste het kopen verantwoord is. Niet dat we ons dalijk nog verder in de schulden brengen. Verder kun je in de Champions League natuurlijk niet met Bas Dost aankomen haha.
ghostwriter

Geplaatst: Wo 31 maa 2010 16:05
Citaat:
We moeten wel enkel Dost halen als hij uitvoerig gescout is door iedereen binnen de club en belangrijkste het kopen verantwoord is. Niet dat we ons dalijk nog verder in de schulden brengen. Verder kun je in de Champions League natuurlijk niet met Bas Dost aankomen haha.

In de Champions League kan Ajax ook niet met meer dan de helft van hun spelers aan komen, daar moet Ajax niet naar kijken. Ze moeten een langetermijn beleid, blijven, voeren door jonge talenten te kopen en verder op te leiden, Dost is zo'n jong talent. Maar Ajax moet wel zorgen dat ze het geld hebben, ik wil niet dat ze Feyenoord achterna gaan.
Fregge

Forum berichten: 4313
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 09:02
[list">In een zoektocht naar een jonge spits die in de voetsporen kunnen treden van Huntelaar, heeft Ajax zijn ogen gericht op Heracles-spits Bas Dost en FC Twente stand-in Luuk de Jong

"Bas Dost heeft op jonge leeftijd in Nederland naam gemaakt. Hij is een interessante speler die we in de gaten houden," stelt Ajax-trainer Martin Jol in het AD. Luuk de Jong, de jongere broer van Ajacied Siem, speelt momenteel bij FC Twente als de stand-in voor routinier Blaise N'Kufo die aan heeft gegeven weg te gaan aan het einde van dit seizoen.

Naar alle verwachting werkt FC Twente niet mee aan een transfer van De Jong naar Ajax. Naast de 2 Nederlandse spitsen volgt Ajax daarom de ontwikkeling van 5 andere aanvallers. Ajax heeft na Pantelic ook nog Suk en Castillion rondlopen. [/list">

Van de FP.

Dus niet alleen Dost, maar ook de broer van Siem!
Empulse

Forum berichten: 917
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 10:23
Die komt sowieso niet. Twente werkt niet mee aan de overgang van spelers naar Ajax. Daarnaast lijkt het mij dat het hier gaat op een lijst met spelers waarvan overwogen wordt of ze de opvolger van Pantelic kunnen worden en dus eerst nog grondig beoordeeld moeten worden.

Ik ga er van uit dat Dost en De Jong het allebei niet worden.
Koen_Ajax

Forum berichten: 3310
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 10:41
Geen Dost. Kom op zeg. Dat is zo'n speler die 3x per wedstrijd een goed balletje geeft en voor de rest alleen maar balverlies lijdt. Mist te veel kansen voor een Ajax-spits, hij kan aardig een balletje kaatsen maar dat is niet genoeg. Als we volgend jaar Champions League moeten spelen en Dost staat tegen Puyol, Terry of Vidic, staan we gewoon voor schut.

Luuk de Jong is een interessante optie, maar Twente verkoopt hem toch niet aan Ajax.

Ik zou proberen of Siem goed in de spits kan spelen. Een tijdje geleden dacht ik al dat Jol van Pantelic af wilde omdat hij (door gebrek aan snelheid) niet mee kan in het snel onder druk zetten van de tegenstander. Aan de andere kant is Siem iets teveel loper om op een 'vaste' positie als die spits-positie te spelen. Ik zie op die plek liever een speler die het balletje aanneemt, vasthoud en doorspeelt. Zoals Pantelic bijvoorbeeld, maar dan een speler met iets meer snelheid. Misschien kan Jol De Jong tot zo'n speler ontwikkelen. Dat zou geweldig zijn.
Ajakz

Forum berichten: 125
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 11:00
Citaat:
In een zoektocht naar een jonge spits die in de voetsporen kunnen treden van Huntelaar, heeft Ajax zijn ogen gericht op Heracles-spits Bas Dost en FC Twente stand-in Luuk de Jong

"Bas Dost heeft op jonge leeftijd in Nederland naam gemaakt. Hij is een interessante speler die we in de gaten houden," stelt Ajax-trainer Martin Jol in het AD. Luuk de Jong, de jongere broer van Ajacied Siem, speelt momenteel bij FC Twente als de stand-in voor routinier Blaise N'Kufo die aan heeft gegeven weg te gaan aan het einde van dit seizoen.

Naar alle verwachting werkt FC Twente niet mee aan een transfer van De Jong naar Ajax. Naast de 2 Nederlandse spitsen volgt Ajax daarom de ontwikkeling van 5 andere aanvallers. Ajax heeft na Pantelic ook nog Suk en Castillion rondlopen. [/list">

Van de FP.

Dus niet alleen Dost, maar ook de broer van Siem!

Ben benieuwd wie die andere 5 spitsen zijn. Iemand een idee?
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 11:57
Als Ajax wat meer te besteden zou hebben, had ik Dost gelijk gekocht. Nu is het een lastige keuze, omdat het zo'n cruciale positie is.

Doordat Pantelic weg gaat, hebben we eigenlijk iemand nodig die er direct staat. Ik verwacht dat Dost zo'n half jaar nodig heeft om dé spits van Ajax te kunnen zijn. Aan de andere kant heeft vrijwel elke spits het in de eerste maanden lastig bij Ajax.

Dost is wel een Ajax spits. Hij is een kopsterk combinerend aanspeelpunt die ook vrij technisch en vrij snel is voor dat type speler. Vergeleken bij soortgelijke spitsen, is dat een belangrijke pré. Daarnaast is het een intelligente jongen, wat ik persoonlijk altijd erg belangrijk vind, zeker bij een spits van Ajax. Slimheid is een belangrijke eigenschap om door te kunnen groeien als voetballer.

Ik denk zeker dat Dost het kan maken bij Ajax, maar ik verwacht een aanpassingsperiode van een half jaar, voordat hij er helemaal staat. Het is de vraag of we ons dat kunnen veroorloven. Het argument voor Dost is dat bijna alle spitsen dat hebben bij Ajax. Aan de andere kant weet je nooit hoe het loopt. Een vliegende start behoort ook tot de mogelijkheden gezien de creativiteit in de ploeg. In dat geval zal hij na een aantal maanden een langere terugslag krijgen.

Er zijn dus voors en tegens bij Dost. Toch denk ik niet dat we makkelijk een alternatief gaan vinden wat binnen ons budget past. 1,5 miljoen met een salaris onder het miljoen is eigenlijk een koopje. Helemaal omdat het een Nederlandse spits is met potentie
JustFerro

Forum berichten: 499
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 12:22
Nogmaals, meteen halen! Als wij hem niet halen doet Twente of PSV het wel, en dan hebben wij weer zitten slapen als hij er 20 inschiet. Gewoon een goede jonge spits met veel potentie die weinig kost. Wat willen we nog meer. Een spits die er meteen staat is duurder en als we een transfervrije spits halen is hij weer niet wedstrijdfit en vraagt hij waarschijnlijk weer bakken salaris. Met Dost weet je wat je binnenhaalt. Kopsterk, doelgericht, goede kaats, redelijke techniek. Een beetje hetzelfde type als Pantelic, maar dan 10 jaar jonger en Nederlands. Wat willen we nog meer?
Bertje

Forum berichten: 9427
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 12:45
We hebben echter ook Suk nog. Die moet ook spelen om door te kunnen groeien.
ssvoogel

Forum berichten: 908
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 12:57
Citaat:

Ben benieuwd wie die andere 5 spitsen zijn. Iemand een idee?

Matavz, Dembele... De andere 3 zou ik niet weten
+ Nieuw bericht <   1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9   >   >>> + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.888
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 18.373.356 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » Transferbeleid » Bas Dost
Ga
Zoeken: