Auteur
|
Bericht
|
El Lute
Forum berichten: 3606
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Ma 7 maa 2011 18:02
|
|
Gisteren weer een beving in het noorden van Chile, 6.3. Het gaat maar door.
Niet veel schade want is een vrij uitgestorven gebied.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Vr 11 maa 2011 11:12
|
|
In Japan is het hommeles.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... iOo#at=124
Wat een beelden.
|
Riejuh
Forum berichten: 7454
|
Geplaatst: Vr 11 maa 2011 11:14
|
|
IK check net even het nieuws.. Zeer zware aardbeving in Japan.. Tsunami's op de grote oceaan
Tsunamialarm
hier live alles te volgen vanaf de NOS....
Rode kruis waarschuwt dat de tsunamigolf zo hoog is (10meter) dat er eventueel eilanden kunnen verdwijnen in de oceaan...
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Vr 11 maa 2011 11:33
|
|
Nu 'nog' 22 doden, maar hier gaan honderden misschien wel duizenden mensen de dood tegemoet. De beelden die ik zag deden 2004 verbleken.
|
Secretmaster
Forum berichten: 181
|
Geplaatst: Vr 11 maa 2011 11:35
|
|
Citaat: Nu 'nog' 22 doden, maar hier gaan honderden misschien wel duizenden mensen de dood tegemoet. De beelden die ik zag deden 2004 verbleken.
Japanse regering spreekt nu van 29 doden.
Op naar de 4e ster!!
|
Riejuh
|
Geplaatst: Vr 11 maa 2011 12:09
|
|
Citaat: Nu 'nog' 22 doden, maar hier gaan honderden misschien wel duizenden mensen de dood tegemoet. De beelden die ik zag deden 2004 verbleken.
Voordeel is dat Japan geen Indonesië is.. De meeste gebouwen in Japan zijn relatief aardbeving proof..
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 742
Nieuws reacties: 3
|
Geplaatst: Vr 11 maa 2011 14:02
|
|
De tsunami kan elk moment in Hawaii aankomen...
Btw een docent van mijn opleiding zit nu bij de NOS, ik dacht al, hé die ken ik!
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4733
|
Geplaatst: Vr 11 maa 2011 15:48
|
|
De Telegraaf meldt op haar website inmiddels al boven de 200 doden, ik vrees dat dat aantal minstens vertienvoudigd gaat worden..
|
Riejuh
|
Geplaatst: Vr 11 maa 2011 17:53
|
|
Citaat: De tsunami kan elk moment in Hawaii aankomen...
Btw een docent van mijn opleiding zit nu bij de NOS, ik dacht al, hé die ken ik!
Aardwetenschappen toch ?
Was er niet vanmiddag rond een uur of 12 op Hawaii zelf ook een beving?
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Vr 11 maa 2011 19:36
|
|
Citaat: De tsunami kan elk moment in Hawaii aankomen...
Aardwetenschappen toch ?
Was er niet vanmiddag rond een uur of 12 op Hawaii zelf ook een beving?
Er zijn er vandaag ook een paar bij Hawaii geweest ja, maar die waren niet zo groot als die van Japan.. Volgens mij was de laatste noemenswaardige aarbeving bij Hawaii vandaag rond 11 uur Nederlandse tijd.
Hier zie je een kaartje waarop de aarbevingen van de afgelopen tijd te zien zijn: http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/ ... 205_20.php Ik weet niet of hij bij jullie gelijk op Hawaii uitkomt, maar anders moet je maar even in de buurt van Hawaii klikken, dan zoomt hij in.
Hier is een overzicht van aarbevingen die de afgelopen tijd in de wereld en/of in Amerika zijn geweest: http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/ ... es_all.php
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Vr 11 maa 2011 20:28
|
|
Een erg indrukwekkende foto-reportage is hier te bekijken.
|
Riejuh
|
Geplaatst: Vr 11 maa 2011 20:34
|
|
Mooie shots, wat een gruwelijk drama wederom... Die plaat is daar 5 meter verschoven? met een massa waar je U tegen zegt, dus geeft een behoorlijke kracht..
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 14 maa 2011 14:04
|
|
Voor en na:
http://www.abc.net.au/news/events/japan ... eafter.htm
Radioactief besmet:
http://www.ad.nl/ad/nl/3702/Aardbeving- ... ssie.dhtml
Al 2000 lijken gevonden:
http://www.ad.nl/ad/nl/3702/Aardbeving- ... apan.dhtml
Nieuwe explosie....
http://www.ad.nl/ad/nl/3702/Aardbeving- ... rale.dhtml
|
Seduction
Forum berichten: 1354
|
Geplaatst: Ma 14 maa 2011 15:30
|
|
Gelukkig staan alle reactoren uit.
Die van Tsjernobyl stond nog vol te pompen tijdens de aaneenschakeling van foutieve beslissingen en noodsituaties.
Er schijnt onder andere wat Cesium 137 gemeten te zijn. Heeft ongeveer een halveringstijd van 30 jaar. Cesium 137 ontstaat na radioactief verval van Uranium. Cesium 137 wordt ook gebruikt in de (petro)chemische industrie voor niveau en dichtheidsmetingen, maar ook in de medische wereld wordt dit toegepast.
Die explosies gebeuren doordat het koelingswater te heet wordt en zich deelt in zuurstof en waterstof, wat een hoog explosief mengsel is. Het reactoromhulsel zou hier tegen bestand moeten zijn.
|
Riejuh
|
Geplaatst: Ma 14 maa 2011 15:43
|
|
Enige probleem is dat als een reactor uitstaat hij nog steeds zo'n 6% van de warmte crëeert dan wanneer hij in vol bedrijf is.. Koelen met zeewater is nu iets wat ze proberen..
|
sincere1983
Forum berichten: 3150
|
Geplaatst: Ma 14 maa 2011 15:56
|
|
Citaat: Enige probleem is dat als een reactor uitstaat hij nog steeds zo'n 6% van de warmte crëeert dan wanneer hij in vol bedrijf is.. Koelen met zeewater is nu iets wat ze proberen..
Dat zal er genoeg zijn maar ook niet eeuwig lukken.
Inmiddels las ik al dat zo ook al wat druk moeten afblazen met als gevolg dat er ook radioactief stoom in de lucht is geblazen.
|
Seduction
|
Geplaatst: Ma 14 maa 2011 16:07
|
|
Citaat: Enige probleem is dat als een reactor uitstaat hij nog steeds zo'n 6% van de warmte crëeert dan wanneer hij in vol bedrijf is.. Koelen met zeewater is nu iets wat ze proberen..
Dat zal dan een lastige opruimklus worden.
Normaliter wordt er gekoeld met gedestilleerd water, wat inhoudt dat het relatief "schoon" blijft. Zeewater bevat o.a. veel zout, wat velen malen makkelijker radioactieve straling opneemt.
|
Riejuh
|
Geplaatst: Ma 14 maa 2011 16:48
|
|
Klopt, een aantal van die centrales stond ook op de nominatie om stilgelegd te worden. Als er met zeewater gekoeld wordt zijn ze ook onherstelbaar beschadigd en kunnen ze niet meer gebruikt worden.
Catastrofaal allemaal..
|
sincere1983
Forum berichten: 3150
|
Geplaatst: Ma 14 maa 2011 16:55
|
|
Dat zal dan een lastige opruimklus worden.
Normaliter wordt er gekoeld met gedestilleerd water, wat inhoudt dat het relatief "schoon" blijft. Zeewater bevat o.a. veel zout, wat velen malen makkelijker radioactieve straling opneemt.
Dat niet alleen, dat smerige zeewater zal ook nog eens voor een slechtere koelende werking zorgen.
|
Seduction
|
Geplaatst: Ma 14 maa 2011 19:07
|
|
Volgens mij is dit nog een reactor van het oudste type, dus heeft het koelwater in deze stoffelijke samenstelling geen invloed op het koelkarakter van de reactor dacht ik.
Volgens mij ligt dit anders voor modernere reactoren, omdat daar volgens mij een deel van het koelwater wordt gebruikt in de kernreactie.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4733
|
Geplaatst: Ma 14 maa 2011 19:21
|
|
Nederlandse bodem bewoog ook na beving in Japan.
|
Nikos85
Forum berichten: 371
Nieuws reacties: 60
|
Geplaatst: Ma 14 maa 2011 19:25
|
|
Citaat: Klopt, een aantal van die centrales stond ook op de nominatie om stilgelegd te worden. Als er met zeewater gekoeld wordt zijn ze ook onherstelbaar beschadigd en kunnen ze niet meer gebruikt worden.
Catastrofaal allemaal..
Ik ben oprecht bang dat de catastrofe in dit verhaal nog gaat komen... heb het idee dat die regering niet graag veel publiceert over situatie kerncentrales, helaas kunnen ze explosies niet verbergen en weet iedereen in dewereld dat het niet goed is daarzo.
Maar ik denk wel dat er nog een meltdown gaat komen helaas, als je na 4 dagen nog steeds niks kan doen om de situatie op te lossen, enkel uit te stellen/op te schorten dan lijkt mij het een kwestie van tijd of geluk.
Wel vind ik de discussie die wereldwijd oplaait over het inzetten van kernenergie ongegrond, ze vergelijken een reactor van 40 jaar oud, die getrofffen is door enorme beving en Tsunami met als zijnde dat het een erg slecht bouwwerk is dat veel gevaar oplevert bij calamiteiten. Joehoe op hoeveel plaatsen ter wereld was gewoonweg alles weggevaagd bij dit soort natuurgeweld? Ik denk dat ik het al best een prestatie vind dat de bouwerken waarin deze reactors zich bevinden niet ten onder zijn gegaan na alles wat er overheen is gekomen. En dit geld zelfs ook voor veel andere gebouwen, Japan is wat dat betreft 1 van de best gebouwde landen tegen aardbeving en Tsunami, maar helaas was dit geweld een beetje buitensporig, kijk maar eens naar het feit hoe makkelijk ze omgaan met naschokken van 6 op schaal an Richter, dat zou in heel veel andere landden al tot grote devestatie leidden en is daar normaal bevonden.
Ben bang dat die grote naschok waar men woensdag of donderdag op rekent weleens de nakker kan worden voor die kerncentrales, want na nodige explosie zijn de mantels behoorlijk verzwakt en oplossingen lijken er niet voor handen te zijn.
|
Riejuh
|
Geplaatst: Ma 14 maa 2011 19:30
|
|
Ik ben geen bouwkundige dus weet niet hoe het in elkaar zit, 1 ding weet ik wel en dat is dat Japan het meest aardbeving proof is van heel de wereld.. Alle nieuwe gebouwen moeten gebouwt worden met een contragewicht..
Ik hoop dat de reactormantel het uithoudt..
|
Seduction
|
Geplaatst: Di 15 maa 2011 13:30
|
|
Wat leven wij toch in een vreselijk domme en naieve wereld.
Als zelf politieke leiders de publieke opinie voor zich proberen te winnen door met hun blik op oneindig dit soort idiote acties uit te gaan halen houdt natuurlijk alles op:
Makkelijk scoren
Dat is hetzelfde als Diederik "vleespet" Samson die de ramp in Japan misbruikt voor zijn eigen politieke agenda. Typisch de politiek hede ten dage. Ik walg van dit soort kortzichtige mensen.
Verder kopt de Telegraaf met "De wolk des doods", aangaande de rookwolk welke richting Tokyo trekt. Ik kan mij hier zo ontzettend kwaad over maken. Niemand op die hele fucking redactie weet ook maar de basis van kernreactor principes en hoppaaa, we lullen lekker populistisch mee om maar goed te scoren. De "long term effects" verliezen ze hierbij compleet uit het oog die gore rukkers.
Bij een meting is 8000 ?Sv (microsievert) gemeten, welke gelijk staat aan 8 mSv (millisievert) wat dus onder GEEN beding een gevaarlijke dosering is wat direct leidt tot celvernietiging. Sterker nog, luchtmachtpiloten of piloten van de burgerluchtvaart incl. cabinepersoneel ontvangen op jaarbasis een veel grotere dosering aan straling.
Tevens is straling overal rondom ons. Zo is de normale achtergrond straling op jaarbasis verschillend per land of regio waar je woont. Deze loopt bijvoorbeeld op een plaats in Iran op tot ruim 200 mSv per jaar. En wat blijkt? Die mensen zijn KERNgezond.
Ik vrees dat de discussie rondom het wel of niet toepassen van kernenergie in Nederland een andere wending gaat nemen, kortweg omdat er te veel mensen over praten welke te weinig verstand van zaken hebben. Mensen laten zich te makkelijk beinvloeden door de Samsonnetjes op deze wereld.
Zodra mensen het woordje straling horen slaat alles op tilt, zonder ook maar een millimeter kennis te vergaren.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Di 15 maa 2011 14:55
|
|
Alle berichtgeving heeft tot gevolg dat er paniek uitgebroken schijnt te zijn in Tokyo. Bron: het liveblog van NRC: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/15/liv ... nt=Twitter
Hier staat ook een overzichtskaartje met informatie over stralingsniveaus... Neem aan dat dit kaartje wel redelijk klopt. (Want ik ga er vanuit dat NRC haar bronnen wel zal checken)
En er is zojuist ook een aardbeving vlak bij Tokio geweest... Zal er wel niet voor zorgen dat de rust snel terugkeert...
|