De klimaatscenario's van het KNMI, waarop Rijkswaterstaat, dijkenbouwers en milieuambtenaren hun beleid baseren, blijken van nul en generlei waarde.
Die alarmerende conclusie komt uit het vandaag te verschijnen boek 'De staat van het klimaat - een verkoelende blik op een verhit debat' van wetenschapsjournalist Marcel Crok. De Nederlander sprak jarenlang met talloze wetenschappers over de hele wereld en trof onder hen veel meer twijfel en discussie aan over aardse opwarming door CO2-uitstoot, dan het VN-klimaatpanel IPCC ons wil doen geloven.
"Ze laten zich zand in de ogen strooien", zegt Crok over alle politici, ambtenaren en natuurbeschermers die op basis van de KNMI-scenario's denken dat het met de temperatuur in Nederland maar één kant op kan: omhoog. Zo zou de kans op Elfstedentochten volgens het KNMI in deze eeuw drastisch afnemen.
Crok: "De modellen die het KNMI gebruikt, zijn gebaseerd op de aanname dat CO2 de dominante factor is en de rest er niet toe doet. Maar dat is juist erg onzeker. De scenario's geven een vals gevoel van zekerheid. Dan kun je wel een computer laten draaien naar het jaar 2050, maar waar slaat dat op?"
De Amerikaanse onderzoeker Roger Pielke sr stelt in het boek dat veel meer naar lokale omstandigheden, zoals veranderend landgebruik en luchtvervuiling, moet worden gekeken als verklaringen voor klimaataanpassingen. Hij toonde aan dat de recente opwarming in Florida bijvoorbeeld tenminste deels is te verklaren door het droogleggen van moerassen.
Overigens heeft de Britse Royal Society, de Engelse collega's van het KNMI, eerder dit jaar al ruiterlijk toegegeven dat voorspellingen voor regionale klimaatverandering eigenlijk onmogelijk te maken zijn. Daarvoor is ons begrip van het klimaat te beperkt, net als de capaciteit van de huidige computermodellen.
Geregistreerd: 02-01-2008 Forum berichten: 1939 Nieuws reacties: 0 Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 15 nov 2010 13:34
Ja ach...ik kan hier weinig mee. Tis weer zo'n typische afbraakreactie, niets meer niets minder. Deze meneer weet net zo goed als jij en ik dat je bij voorspellingen en reacties uitgaat van dat wat je weet, en niet dat wat je niet weet. Dat er eenzijdig naar alleen het CO2-verhaal wordt gekeken is geinitieerd door het feit dat CO2 zo'n grote invloed kan hebben en het feit dat dat een van de weinige bekende factoren is wiens invloed zich in de laatste decennia zo sterk heeft ontwikkeld.
Het idee van regionale verandering lijkt me ook zeer interessant. Vergroting van de rioolcapaciteit in Nederland is in de afgelopen jaren ook ingezet omdat we allemaal stenen voortuintjes hebben, en er nergens meer gras of gewassen te vinden zijn. Half Nederland is geasfalteerd. Echter kun je je ook daarbij weer vraagtekens zetten. De invloed van regionale veranderingen op veranderende zeestromingen zie ik niet. Daarnaast is er voor onderzoek gewoon geld nodig. En sja....met dit debiele kabinet dat de dierenpolitie ontwikkelt in plaats van geld aan natuurontwikkeling kom je natuurlijk niet ver.....zo'n keuze zegt gewoon alles.
Geregistreerd: 20-10-2009 Forum berichten: 4733 Nieuws reacties: 0 Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 5 jan 2011 17:15
Trekt momenteel over mijn woonplaats Oud-Beijerland, een ziek grote wolk, écht héél groot. Trekt al ruim 5 minuten door en blijft maar komen. Vanmiddag ook al luchtalarm in OBL.
[size=150"> GROOT ALARM IN ZUID-HOLLAND DOOR BRAND MOERDIJK[/size">
UPDATE ZEVENBERGEN - Voor de regio Zuid-Holland Zuid is de hoogste alarmfase, grip 4, afgekondigd wegens een grote brand in een chemisch bedrijf in Moerdijk. Dat meldt een woordvoerder van het ministerie van Justitie. Het ministerie heeft ook het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum (LOCC) in werking gesteld. Dat is een landelijk coördinatiecentrum voor de inzet van brandweer en overige hulpdiensten.
Leidinggevenden van verschillende diensten van onder meer de politie, de brandweer en de Milieudienst Rijnmond (DCMR) komen in het World Port Center in Rotterdam bijeen. Zij doen dat om voorbereidingen te treffen mocht de rookwolk de Rotterdamse regio binnenkomen. "Mocht het nodig zijn, kunnen we direct actie ondernemen", aldus een woordvoerder. Burgemeester Ahmed Aboutaleb laat zich wel op de hoogte houden van de ontwikkelingen, maar schuift nog niet aan bij dat overleg.
Dordrecht bereikt
De rookwolken hebben inmiddels Dordrecht bereikt. Inwoners van de stad twitteren dat ze zwarte rook zien. Dat geldt voor alle delen van de stad.
Volgens weerinstituut KNMI bevond de bovenste laag van de rookwolk zich omstreeks kwart voor vijf al boven het Groene Hart. "Daar hangt de wolk op ongeveer 500 meter hoogt", aldus een woordvoerder van het KNMI.
De rookwolken zijn van verre zichtbaar, aldus ooggetuigen uit de omgeving. ''Eén grote wolkpluim'', aldus één van hen. De rook zou, volgens een andere getuige, naar het noorden waaien. In de richting van het Hollands Diep.
Giftige stoffen
De brand woedt in een bedrijf dat chemische producten bewerkt en verpakt, Chemie-Pack. Het bedrijf telt ongeveer vijftig medewerkers. In het complex worden onder andere brandbare, giftige en bijtende stoffen opgeslagen.
Bij naast het brandende pand gelegen bedrijven zijn ontruimingen aan de gang. Verscheidene auto's van personeelsleden van het brandende bedrijf zien hun auto's ten prooi vallen aan het vuur. De voertuigen staan geparkeerd op het terrein van het chemiebedrijf. Sommige personeelsleden staan huilend naar de brand te kijken.
In diverse gemeenten bij Moerdijk is het luchtalarm afgegaan. Daarnaast wordt de waarschuwing verspreid dat mensen de deuren en ramen gesloten moeten houden.
Scheepvaart stilgelegd
Op last van de hulpdiensten is het scheepvaartverkeer op het Hollandsch Diep inmiddels stilgelegd. Het Hollandsch Diep stroomt ten noorden van het industrieterrein.
De afslagen naar Moerdijk vanaf de snelweg A17 zijn afgesloten. De politie bekijkt nog of de naburige A16 ook wordt afgesloten.
Geregistreerd: 03-01-2011 Forum berichten: 26 Nieuws reacties: 0 Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 5 jan 2011 18:13
Pfff, wat een ramp! Wind wordt volgens mij zuidwestelijk zometeen. Precies mijn richting op! Gelukkig zit er nog pakweg 100 km tussen. Dat is mijn hoop!
Geregistreerd: 08-12-2007 Forum berichten: 3606 Nieuws reacties: 0 Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 5 jan 2011 18:15
Citaat:
Pfff, wat een ramp! Wind wordt volgens mij zuidwestelijk zometeen. Precies mijn richting op! Gelukkig zit er nog pakweg 100 km tussen. Dat is mijn hoop!
Zit er een paar 1000 kilometer vandaan maar dit is dus serieuze shit begrijp ik.
Zijn er slachtoffers, en is het een aanslag?
Geregistreerd: 08-12-2007 Forum berichten: 3606 Nieuws reacties: 0 Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 5 jan 2011 18:28
Citaat:
Volgens het RTL nieuws zijn er geen slachtoffers. De oorzaak van de brand is nog onbekend..
Wordt dus de komende uren het nieuws volgen.
Zijn er hier een paar die blijkbaar in de buurt wonen. Oppassen geblazen. Waarom eigenlijk RTL 7 en niet de NOS. Dit moet toch extra nieuws uitzending zijn.
Geregistreerd: 03-01-2011 Forum berichten: 26 Nieuws reacties: 0 Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 5 jan 2011 18:28
Citaat:
Zit er een paar 1000 kilometer vandaan maar dit is dus serieuze shit begrijp ik.
Zijn er slachtoffers, en is het een aanslag?
Jep! Een chemisch bedrijf is aan het ontploffen. Bijna om de 1/2 minuten grote ontploffingen! In dat gedeelte zijn de sirenes af afgegaan.
Geplaatst: Wo 5 jan 2011 18:37
Citaat:
RTV Rijnmond wel, lijkt me niet maar die zender is uitgeroepen tot rampenzender.
Bedankt Ricardo, dat kan nog wel dagen duren en het is nog maar afwachten wat voor verrassingen daar nog vandaan gaan komen.
Wie weet wat daar allemaal opgeslagen ligt.
Krijg er nare Enschede herinneringen van.
Geregistreerd: 20-10-2009 Forum berichten: 4733 Nieuws reacties: 0 Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 5 jan 2011 19:21
Daar moest ik ook gelijk aan denken, het schijnen vooral chemicaliën te zijn, de vrijgekomen stoffen zijn giftig, bijtend en brandbaar..
Er staan ook 10 tanken met in elke tank 23.500 liter met van die rotzooi erin, naar alle waarschijnlijkheid lijkt het grootste gedeelte al ontploft, wat zorgde voor ontploffingen en enorme steekvlammen van 30 à 40 meter hoog.
Geregistreerd: 22-12-2010 Forum berichten: 531 Nieuws reacties: 0 Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 5 jan 2011 19:26
Hmm, doet me denken aan Ijslandse vulkaan, weet je nog? Ook van dat rare spul in de lucht Hopelijk is het niks ernstigs, en is er niemand overleden/gewond geraakt.
Geplaatst: Wo 5 jan 2011 20:55
Dat valt vies tegen:
Vuur Moerdijk laait weer op
Het vuur in Moerdijk is woensdagavond weer opgelaaid. Eerder dacht de brandweer nog dat het vuur beheersbaar was. Volgens de politie is er vermoedelijk een nieuwe loods in brand gevlogen. Opnieuw zijn er vlammen van tientallen meters hoog te zien.
De brand is weer opgelaaid in een kantoorruimte van Chemie-Pack. Deze ruimte is in korte tijd in vlammen opgegaan. De brandweer hoopte rond 21.00 uur het sein brand meester te kunnen geven. Maar volgens een zegsman gaat het nu nog zeker anderhalf uur langer duren voordat het sein in zicht is.
De brandweer bestrijdt de opnieuw opgelaaide brand met extra schuim en extra water.
De aanwezige journalisten worden nu ook op een grotere afstand gehouden, waar ze eerder op de dag nog vrij konden rondlopen.
Geregistreerd: 16-06-2009 Forum berichten: 3011 Nieuws reacties: 1 Woonplaats: Madliena, Malta.
Geplaatst: Wo 5 jan 2011 21:10
Hmm, dat word dus heel de nacht door! Ik denk dat het niet voor morgen uitgeblust is en ik zie de kans ook nog wel dat hij overslaat naar die loods met Olie!!!!
Geregistreerd: 03-06-2008 Forum berichten: 7454 Nieuws reacties: 0 Woonplaats: IJzendijke
Geplaatst: Wo 5 jan 2011 21:34
Was vanmiddag naar Duinrell geweest (Wassenaar) en we hoorden dit voor het eerst op het nieuws toen we aan Rotterdam waren, konden gewoon over de A16 rijden. Net op 9 uur nieuws gehoord dat het is overgeslagen naar het aangrenzende bedrijf...
Geplaatst: Do 6 jan 2011 10:14
Ja klopt, maar ik schrok me wel effe rot, want als je bijvoorbeeld het nieuwsbericht hieronder bekijkt, dat is al wat verouderd en van de Gelderlander, maar ik woon in de Hoeksche Waard, hè. De Hoescke Waard is een eiland iets onder Rotterdam waar verschillende dorpen als Strijen, Numansdorp, Puttershoek, 's Gravendeel en natuurlijk ook Oud-Beijerland liggen.
Als je goed kijkt dan zie je dat het eiland waar de letters Dord van Dordrecht in staan, dat dat de Hoeksche Waard is.
Zwarte rookwolken drijven naar [size=125">Hoeksche Waard[/size">
MOERDIJK - De brand bij het bedrijf Chemie-Pack in Moerdijk veroorzaakt enorme zwarte rookwolken die door de wind naar de Hoeksche Waard worden gedreven. De vlammen slaan hoog uit het pand aan de Vlasweg op het Moerdijkse industrieterrein.
Zie ook:
Brandweer, politie en andere hulpdiensten zijn massaal aanwezig op de rampplek. De brandweer bestrijdt het vuur met honderd manschappen. Chemie-Pack bestaat uit meerdere loodsen waar chemicaliën worden verpakt en opgeslagen. De brandweer houdt de loodsen waarin geen brand woedt, nat om overslaan te voorkomen.
Het vuur zelf wordt bestreden met vooral schuimkanonnen.
Geregistreerd: 30-07-2008 Forum berichten: 742 Nieuws reacties: 3 Woonplaats: -
Geplaatst: Do 6 jan 2011 12:17
De woordencombinatie "GROTE VUURBAL JONGUH" was gisteren ook een tijd lang wereldwijd trending op twitter, maw in de hele wereld zag met op twitter die woorden staan.
Geregistreerd: 03-06-2008 Forum berichten: 7454 Nieuws reacties: 0 Woonplaats: IJzendijke
Geplaatst: Do 6 jan 2011 12:57
Aceton (kwamen waarschijnlijk de ontploffingen vandaan), zwavelzuur en misschien enkele benzeenhoudende stoffen (daardoor de waarschuwing voor kankerverwekkende stoffen), dit zijn de stoffen waarom het zou gaan binnen het bedrijf..