| | |
Forum
Onderwerp: Maarten Stekelenburg
Maker: BertjeBekeken: 119051 Status: InactiefBerichten: 2080
|
Auteur
|
Bericht
|
TheRealMisterAjax
Forum berichten: 112
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Zo 11 jan 2009 18:56
|
|
Belangrijkste boodschap die ik over wilde brengen is dat ik vind dat een keeper (net zoals in ieder ander land) beoordeeld moet worden op het schoonhouden van zijn doel. In Nederland eisen we op de één of andere manier dat ze ook nog eens mee moeten kunnen voetballen... Stekelenburg en Vermeer hebben laten zien dit beide erg goed te kunnen. Dus kom ik uit op puntje 2. En dat is dat ze hun doel schoonhouden met meer wijsheid dan geluk en niet andersom, maw hoe droog hou ik het op mijn stoel zodra een spits onze keeper nadert? In dit geval kies ik (voorlopig) nog voor Stekelenburg.
Sprongkracht is een fenomeen dat niet iedereen bezit. Neem bijvoorbeeld de NBA, er lopen gasten tussen van 1.75 en van 2.20 en allen springen ze vaak op de één of andere manier even hoog. Atleten op de OS die moeten ver of hoogspringen...vaak maar ielige mensjes als je het mij vraagt. Als je iets niet hoeft te compenseren zal het ook niet verbeteren. Vermeer heeft in mijn ogen zijn 13 cm verschil aan lengte in vergelijking met Stekelenburg prima verbetert, nu zit het hem nog in zijn timing. Ondanks dat ik Vermeer door zijn reflexen een betere lijnkeeper vind, legt hij het voor mij ook nog af op coachingskwaliteiten en het feit dat hij een mindere penaltiekiller is.
|
Rooie
Forum berichten: 264
|
Geplaatst: Zo 11 jan 2009 23:47
|
|
Citaat: Ik denk dat Stekelenburg (terecht) 1e keeper wordt en Vermeer gewoon aanblijft als 2e keeper.
Stekelenburg heeft de afgelopen tijd meer ervaring opgedaan en ook zijn vele schoonheidsfoutjes behoren bijna tot het verleden. Vermeer zit een beetje in die fase die Stekelenburg een paar jaar geleden doormaakte (niks om voor te schamen ik heb die periode ook bij van de Sar gezien) maar heeft het wel in zich om net zo goed of ooit beter te kunnen worden dan Stekelenburg. Lengte vind ik met stip op nr 1 het slechtse argument om daar een keus op te baseren , "als je langer bent duurt het langer voordat je bij de grond bent", dat tegenargument klinkt voor mij net zo vaag in de oren... Barthez, Casillas, Kahn zijn oa 3 keepers die de 1.80 niet halen maar prima reflexen en sprongkracht in de benen hebben/hadden. Vermeer heeft laten zien dat hij goed kan relativeren dus ik denk dat hij zich wel schikt in zijn rol als 2e sluitpost.
Ik heb het eigenlijk niet over schoonheidsfoutjes, maar over een permanent gebrek bij Stekelenburg...zoals ik al zei, hij is zwak in de lucht omdat hij niet zoals een keeper als Gomez of die keeper van Az, Romero (die ook beter dan hem is) ook naar ballen toerent die 7 a 8 meter bij hun vandaan komen...door dit te doen haalt een keeper al bijna al het gevaar uit de voorzet/aanval doordat deze niet meer door een tegenstander gekopt of aangenomen kan worden, bij Stekelenburg hebben tegenstanders nog alle vrijheid om een bal die meer dan 3 meter bij hem vandaan komt te bewerken zodat het alsnog een gevaarlijk moment wordt omdat je een keeper hebt die niet durft uit te komen.
Deze zwakte van Stekelenburg is wat velen niet zien, het lijkt net alsof hij een fout niet maakt omdat hij niet uitkomt en dan is het makkelijk om een verdediger de schuld in de schoenen te schuiven omdat Stekelenburg niet de capacititen heeft om het gevaar al eerder weg te halen.
In werkelijkheid is Stekelenburg de enigste die een blunder maakt als hij zich bij hoge ballen tot een meter of 7 a 8 van doel niet in de strijd mengt.
Hij krijgt van mij ook zelden een hoge waardering en is daardoor alles behalve een topkeeper omdat deze fout/blunder praktisch in iedere wedstrijd zich openbaart...
Nou, ik moet wel zeggen dat ik Barthez (1.83 meter) ook alles behalve een goede keeper vond...en Kahn is 1.88 meter!...Cassilas is 1.85!, Cassilas is trouwens bij hoge ballen altijd behoorlijk zwak en daardoor krijgt Madrid ook behoorlijk wat tegen doelpunten omdat hij ook niet heerst in de lucht.
Ik vind lengte i.t.t. jou wel heel belangrijk voor een keeper, en het aspect dat het langer duurt totdat hij bij de grond komt vind ik dus ook niet juist, omdat de lange keeper wel tot in de hoek komt en de kleine keeper niet, en wat betreft de sprongkracht in de benen zie ik geen enkele reden waarom grotere keepers die niet zouden hebben, misschien hebben de lange jongens zelfs wel meer sprongkracht in de benen?
Ik kan natuurlijk ook wel een aantal keepers uit "losse pols" opnoemen die wel lang zijn en bij topclubs spelen. zoals o.a. van de Sar, Toldo, Cech, Buffon, Gomez, Dida, Lehmann, Almunia.
Nu vraag ik me toch af hoe iemand die zo fanatiek achter Vermeer staat en tegen Stekelenburg is de wedstrijd tegen VFB Stuttgard heeft gezien?
Een eerste helft waarbij Vermeer op doel staat en er 3 tegen krijgt en de 2e helft waarbij stekelenburg erin komt de aanvoerdersband krijgt en er niet 1 doorlaat? Ga het niet op beginnersgeluk schuiven of een momentopname aub.
Wie zegt dat ik het daar niet op kan gooien...toevallig komt het eens voor dat Stekelenburg minder om de oren krijgt....met de nadruk op toevallig!
Als we toch aan het vergelijken zijn...heb je de tegengoals al geteld van de afgelopen 4 jaar tot de winterstop toen Stekelenburg in de goal stond?...en ga dan deze tegendoelpunten eens vergelijken met de prestatie van Vermeer dit seizoen tot de winterstop.....weet je, over èèn wedstrijd is het moeilijk oordelen.
En hier dan toch mijn excuus voor Vermeer t.o.v Stekelenburg...weet je dat de Duitsers gisteren in de tweede helft 5 basisspelers wisselde voor 5 invallers, zodat Ajax tegen een zwakker Stuttgart speelde in de tweede helft.
|
Rooie
|
Geplaatst: Ma 12 jan 2009 00:04
|
|
Citaat: Belangrijkste boodschap die ik over wilde brengen is dat ik vind dat een keeper (net zoals in ieder ander land) beoordeeld moet worden op het schoonhouden van zijn doel. In Nederland eisen we op de één of andere manier dat ze ook nog eens mee moeten kunnen voetballen... Stekelenburg en Vermeer hebben laten zien dit beide erg goed te kunnen. Dus kom ik uit op puntje 2. En dat is dat ze hun doel schoonhouden met meer wijsheid dan geluk en niet andersom, maw hoe droog hou ik het op mijn stoel zodra een spits onze keeper nadert? In dit geval kies ik (voorlopig) nog voor Stekelenburg.
Sprongkracht is een fenomeen dat niet iedereen bezit. Neem bijvoorbeeld de NBA, er lopen gasten tussen van 1.75 en van 2.20 en allen springen ze vaak op de één of andere manier even hoog. Atleten op de OS die moeten ver of hoogspringen...vaak maar ielige mensjes als je het mij vraagt. Als je iets niet hoeft te compenseren zal het ook niet verbeteren. Vermeer heeft in mijn ogen zijn 13 cm verschil aan lengte in vergelijking met Stekelenburg prima verbetert, nu zit het hem nog in zijn timing. Ondanks dat ik Vermeer door zijn reflexen een betere lijnkeeper vind, legt hij het voor mij ook nog af op coachingskwaliteiten en het feit dat hij een mindere penaltiekiller is.
In punt 2 kies ik ten alle tijden voor Vermeer omdat ik hem beter vind in het èèn tegen èèn.
En ook over de sprongkracht ben ik het niet met je eens...bij de NBA zie je dat de lange jongens ruim boven de basket uit komen, de kleine jongens komen ook hoog maar beslist niet zo hoog dan de lange gasten.
Bij de Olympische spelen wint 100% zeker een lang mens bij het hoogspringen...sterker nog, kijk eens naar de lengte van de sporters die allemaal tussen plaats 1 en 10 zijn geeindigd.
Hier hoeven we trouwens niet moeilijk over te doen want het is gewoon simpel...iemand die 15 centimeter groter is dan zijn tegenstrever zal onder gemiddelde omstandigheden altijd winnen in een luchtgevecht, als de kleine gast probeert door als een gek dag en nacht te gaan springen om zo het verschil te proberen kleiner te maken gaat die grote dat natuurlijk ook doen om toch zijn winst te behouden op het kleintje.
Je hebt gelijk wat betreft de timing van Vermeer, die zal wat slechter zijn.
En in de coaching is hij ook nog geen held...klopt.
|
Rooie
|
Geplaatst: Ma 12 jan 2009 00:16
|
|
Citaat: Ik denk dat Stekelenburg (terecht) 1e keeper wordt en Vermeer gewoon aanblijft als 2e keeper.
Stekelenburg heeft de afgelopen tijd meer ervaring opgedaan en ook zijn vele schoonheidsfoutjes behoren bijna tot het verleden. Vermeer zit een beetje in die fase die Stekelenburg een paar jaar geleden doormaakte (niks om voor te schamen ik heb die periode ook bij van de Sar gezien) maar heeft het wel in zich om net zo goed of ooit beter te kunnen worden dan Stekelenburg. Lengte vind ik met stip op nr 1 het slechtse argument om daar een keus op te baseren , "als je langer bent duurt het langer voordat je bij de grond bent", dat tegenargument klinkt voor mij net zo vaag in de oren... Barthez, Casillas, Kahn zijn oa 3 keepers die de 1.80 niet halen maar prima reflexen en sprongkracht in de benen hebben/hadden. Vermeer heeft laten zien dat hij goed kan relativeren dus ik denk dat hij zich wel schikt in zijn rol als 2e sluitpost.
Ik heb het eigenlijk niet over schoonheidsfoutjes, maar over een permanent gebrek bij Stekelenburg...zoals ik al zei, hij is zwak in de lucht omdat hij niet zoals een keeper als Gomez of die keeper van Az, Romero (die ook beter dan hem is) ook naar ballen toerent die 7 a 8 meter bij hun vandaan komen...door dit te doen haalt een keeper al bijna al het gevaar uit de voorzet/aanval doordat deze niet meer door een tegenstander gekopt of aangenomen kan worden, bij Stekelenburg hebben tegenstanders nog alle vrijheid om een bal die meer dan 3 meter bij hem vandaan komt te bewerken zodat het alsnog een gevaarlijk moment wordt omdat je een keeper hebt die niet durft uit te komen.
Deze zwakte van Stekelenburg is wat velen niet zien, het lijkt net alsof hij een fout niet maakt omdat hij niet uitkomt en dan is het makkelijk om een verdediger de schuld in de schoenen te schuiven omdat Stekelenburg niet de capacititen heeft om het gevaar al eerder weg te halen.
In werkelijkheid is Stekelenburg de enigste die een blunder maakt als hij zich bij hoge ballen tot een meter of 7 a 8 van doel niet in de strijd mengt.
Hij krijgt van mij ook zelden een hoge waardering en is daardoor alles behalve een topkeeper omdat deze fout/blunder praktisch in iedere wedstrijd zich openbaart...
Nou, ik moet wel zeggen dat ik Barthez (1.83 meter) ook alles behalve een goede keeper vond...en Kahn is 1.88 meter!...Cassilas is 1.85!, Cassilas is trouwens bij hoge ballen altijd behoorlijk zwak en daardoor krijgt Madrid ook behoorlijk wat tegen doelpunten omdat hij ook niet heerst in de lucht.
Ik vind lengte i.t.t. jou wel heel belangrijk voor een keeper, en het aspect dat het langer duurt totdat hij bij de grond komt vind ik dus ook niet juist, omdat de lange keeper wel tot in de hoek komt en de kleine keeper niet, en wat betreft de sprongkracht in de benen zie ik geen enkele reden waarom grotere keepers die niet zouden hebben, misschien hebben de lange jongens zelfs wel meer sprongkracht in de benen?
Ik kan natuurlijk ook wel een aantal keepers uit "losse pols" opnoemen die wel lang zijn en bij topclubs spelen. zoals o.a. van de Sar, Toldo, Cech, Buffon, Gomez, Dida, Lehmann, Almunia.
Oow ja en Vermeer duikt wel 7 a 8 meter zijn doel uit? heb ik hem ook nog niet zien doen? en bij voorzetten heeft Vermeer nog steeds de nodige problemen die Stekel een paar jaar geleden had. Stekel heeft zich daar in sterk verberterd, dus niet helemaal mee eens.
Heb jij Vermeer nog niet tot 7 a 8 meter uit zijn doel zien komen?...ik wel.
De eerste wedstrijden kwam hij geregeld ver uit zijn doel...met wisselend succes overigens...ik denk dat hij dit van Marco niet meer mag doen omdat hij weldegelijk niet meer uitkomt na het begin van de competitie.
Stekelenburg heeft zich een beetje verbeterd bij voorzetten...klopt, want hij is nog slechter geweest in de lucht dan hij nu is......want hij durft nog steeds niet verder dan de genoemde 2a3 meter uit zijn doel te komen...dus op dit punt ben ik dan ook weer oneens met verbetering ....en alleen al dit punt is een reden dat hij geen topkeeper is...trouwens ook op vele andere punten is hij geen top.
Overigens noem ik ook Vermeer geen topkeeper want er zijn genoeg betere doelmannen dan deze 2.
Aleen in Nederland al was Gomez vorig jaar 2 klassen beter dan Steek, en dit jaar is de keeper van AZ dik beter dan Steek.
Verder zijn in Nederland (met al zijn zwakke keepers) ook nog wel keepers die zeker gelijkwaardig zijn aan Stekelenburg.
En dan ga ik maar geen keepers erbij halen die allemaal in het buitenland keepen...want dan denk ik dat beide Ajax keepers ergens onderaan het ranglijstje komen.
|
wwe-marijn
Forum berichten: 559
|
Geplaatst: Ma 12 jan 2009 00:22
|
|
Het niveau van de keepers in Nederland is niet erg hoog nee. Er zijn geen keepers hier die echt opvallen. En als ze al even opvallen worden ze direct de hemel ingeprezen en overrated. Zoals bijvoorbeeld Velthuizen. Stekelenburg heeft het in zich een topper te worden en dat zelfde geldt voor Vermeer. Maar ze moeten beide spelen. En ik snap dat Stekelenburg nu gewoon 1e keeper moet zijn, omdat hij nu beter is. Maar ik denk dat Vermeer als hij meer minuten zou maken gewoon dat die Stekelenburg toch voorbij schiet qua niveau. Het zal neit veel schelen, maar ik heb gewoon net wat meer vertrouwen in Vermeer dan in Stekelenburg.
|
Pariah
Forum berichten: 148
|
Geplaatst: Ma 12 jan 2009 09:34
|
|
Nu vraag ik me toch af hoe iemand die zo fanatiek achter Vermeer staat en tegen Stekelenburg is de wedstrijd tegen VFB Stuttgard heeft gezien?
Een eerste helft waarbij Vermeer op doel staat en er 3 tegen krijgt en de 2e helft waarbij stekelenburg erin komt de aanvoerdersband krijgt en er niet 1 doorlaat? Ga het niet op beginnersgeluk schuiven of een momentopname aub.
Wie zegt dat ik het daar niet op kan gooien...toevallig komt het eens voor dat Stekelenburg minder om de oren krijgt....met de nadruk op toevallig!
Als we toch aan het vergelijken zijn...heb je de tegengoals al geteld van de afgelopen 4 jaar tot de winterstop toen Stekelenburg in de goal stond?...en ga dan deze tegendoelpunten eens vergelijken met de prestatie van Vermeer dit seizoen tot de winterstop.....weet je, over èèn wedstrijd is het moeilijk oordelen.
En hier dan toch mijn excuus voor Vermeer t.o.v Stekelenburg...weet je dat de Duitsers gisteren in de tweede helft 5 basisspelers wisselde voor 5 invallers, zodat Ajax tegen een zwakker Stuttgart speelde in de tweede helft.
Zou ik mogen vragen hoevaak je in het stadion aanwezig bent tijdens de thuiswedstrijden van ons aller Ajax? Ik vind dat je alleen dan de ware verschillen kan zien tussen de beide keepers. Namelijk de positionering en aanwezigheid wanneer de bal op de helft van de tegenpartij is. Dat is ook zeer belangrijk bij een keeper. Vermeer ziet eruit alsof hij zijn scherpte uitschakelt zodra de bal op de helft van de tegenpartij beland is.
|
Fregge
Forum berichten: 4313
|
Geplaatst: Ma 12 jan 2009 10:07
|
|
Ik ben dadelijk wel benieuwd hoe hij het doet. Zal hij het echt beter doen als Vermeer? Zal hij z'n oude vorm weer oppakken? Zal hij het beter doen? Of juist slechter? Is het niet verstandig om hem eerst wat wedstrijdritme te geven in Jong Ajax? Of kan hij gelijk tegen NEC beginnen?
|
stekelfan
Forum berichten: 486
|
Geplaatst: Do 15 jan 2009 20:22
|
|
Op Ajax-tv staat een interview met Stekelenburg.
|
Rein
Forum berichten: 1735
|
Geplaatst: Vr 16 jan 2009 14:48
|
|
Citaat: Maarten Stekelenburg maakt komende zondag zijn rentree onder de lat bij Ajax. De international stond de afgelopen maanden aan de kant wegens een blessure aan de linkerschouder, die hij in de eerste seizoenshelft opliep.
Vermeer, die Stekelenburg uiterst waardig verving, zal in Nijmegen weer plaatsnemen op de bank.
Bron: Homepage AF, Elfvoetbal.nl
Terecht en lijkt me duidelijk. Ik moet zeggen dat Kenneth Vermeer het erg goed deed, maar toch zit zijn lengte niet mee. Zijn reflex is misschien wel wat sneller door zijn lengte dan Maarten, maar Steek blijft een betere keeper. Hij is langer, heeft meer ervaring en is een penalty killer.
|
Bob
Forum berichten: 983
|
Geplaatst: Vr 16 jan 2009 14:54
|
|
Hij is ook niet voor niets 1ste keeper van Oranje.
|
stekelfan
|
Geplaatst: Vr 16 jan 2009 17:18
|
|
Precies. Stekelenburg is terecht eerste keeper bij AFC Ajax.
|
Rein
|
Geplaatst: Vr 16 jan 2009 17:51
|
|
Citaat:
16/01/2009 15:15
Kenneth Vermeer moet zich weer schikken in een reserverol. Ajax-trainer Marco van Basten geeft de voorkeur aan de herstelde Maarten Stekelenburg.
Vermeer nam de honneurs waar vanaf begin oktober nadat Stekelenburg (foto) door een schouderblessure was uitgeschakeld. De jeugdinternational kweet zich goed van zijn taken en achtte zich daarom niet kansloos ook na de winterstop de eerste keus te zijn.
Voor Van Basten was het ook geen uitgemaakte zaak dat Stekelenburg zonder meer zou terugkeren onder de Amsterdamse lat. Tijdens het trainingskamp in Portugal viel de beslissing in het voordeel uit van de international.
'Veel aspecten spreken in het voordeel van Maarten', aldus Van Basten op de Ajax-website. 'De reputatie die hij zelf in het verleden heeft opgebouwd, het feit dat hij tweede aanvoerder was en hij heeft de laatste weken goed gewerkt. Kenneth heeft het ook prima gedaan, maar hij begreep de keuze voor Stekelenburg als eerste keeper wel.'
Van Basten laat de van FC Twente overgekomen Robbie Wielaert zondag tegen NEC direct in de basis beginnen. 'Ik verwacht dat Rob weinig aanpassingsproblemen zal kennen. Mijn eerste indruk van hem is dat het een verstandige voetballer is. Hij doet geen gekke dingen en is bezig met het team. Ik denk dat de jongens dat wel prettig vinden.'
Bron: www.vi.nl
Wel mooi om te horen dat Kenneth Vermeer alle begrip heeft dat de international weer eerste keeper wordt. Daarbij blijkt ook wel dat Vermeer gewoon een sportieve kerel is, die het iedereen gunt. En ik denk dat hij ook wel inziet dat Steek toch wel beter is dan hij. Hij is een prima 2e keeper, maar Stekelenburg mag zich toch wel tot recht 1e keeper noemen. Niet alleen van AJAX, maar zelfs van het Nederlands Elftal.
Daarbij denk ik ook dat Steek gewoon 1e aanvoerder wordt. nu de Hunter weg is. Ik hoop dat hij het goed gaat doen, en ik heb er alle vertrouwen in!
|
Bart
Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Za 17 jan 2009 12:48
|
|
Citaat: ‘Tijd voor een échte titel op mijn cv’
Door MAARTEN WIJFFELS
AMSTERDAM - Als enige selectie speler weet Maarten Stekelenburg wat het is om met Ajax kampioen te worden. Na drie maanden blessureleed keert de keeper zondag tegen NEC terug onder de lat.
‘De landstitel staat al twee keer op mijn cv. Maar ik wil hem wel eens écht winnen,’’ zegt de 26-jarige Maarten Stekelenburg. Hij doelt op de kampioenschappen van Ajax in 2002 en 2004. In beide jaren zat hij in de selectie en in de laatste titelrace keepte hij een handvol wedstrijden, maar eerste keus was hij nog niet.
In 2002 had hij Fred Grim en Joey Didulica voor zich, in 2004 Bogdan Lobont. Deze week zei Ajax-trainer Marco van Basten tegen zijn spelers: Jullie moeten in de tweede seizoenshelft bijna bezeten raken van de gedachte om kampioen te worden. Stekelenburg: ,,Ik heb in mijn kop dat ik een wezenlijk aandeel wil hebben in een kampioenschap. Zoals Gomes dat had bij PSV. Gomes heeft PSV zelfs kampioen gemáákt de laatste twee jaar.’’
Aan Gomes spiegelt hij zich verder niet. ,,Ik kan mezelf wel vergelijken met de keeper die ik was bij de laatste Ajax-titel. Ik ben veel verder in het keepen en het coachen. Was ik toen nog puur met mijn eigen prestatie bezig, nu heb ik het overzicht om ook anderen te helpen.’’
Morgen tegen NEC keert Stekelenburg na een absentie van twaalf weken terug onder de lat. Afgescheurde banden rond de kraakbeenring in zijn linkerschouder hielden de international lang aan de kant. Kort na het EK kreeg hij al last en eind september tegen Vitesse moest de spuit erin om nog te kunnen spelen.
,,Na die wedstrijd ben ik onderzocht, ik schrok van de uitkomst,’’ blikt hij terug. ,,Deze blessure kwam me bekend voor. Lobont heeft het ook gehad in zijn Ajax-tijd. Hij had het nog in een ergere gradatie. Bij Lobont waren de banden ingescheurd, waardoor het gehecht moest worden. Hij heeft een halfjaar niet gespeeld. Bij mij was het zaakje al niet meer te hechten, qua revalidatietijd is dat gunstiger omdat je al meteen kunt opereren.’’
Hij heeft niet de garantie dat het probleem nooit meer terugkomt. ,,Maar dit is geen typische keepersblessure, is me verteld. Handballers en volleyballers die constant ballen meppen vanuit hun schouder hebben er vaker last van.’’
Het moment dat hij wegviel, was Stekelenburg net tweede aanvoerder geworden, achter Klaas-Jan Huntelaar. Binnen Ajax werd de keuze van Van Basten voor die twee gezien als een stimulans voor de laatste stap in hun ontwikkeling als eredivisiespeler.
Met de band om zijn arm kondigde Huntelaar prompt aan dat hij zich in het teambuildingsproces zou laten gelden. ,,Als ik straks voel dat we ergens aan werken met de groep en het resultaat is er niet, dan zal ik me laten horen. Desnoods zet ik de boel op scherp,’’ zei de spits.
Iets ‘op scherp zetten’, deed hij al na de derde wedstrijd tegen Feyenoord. Huntelaar vond dat de arbiter van dienst marchandeerde en zei meteen ook maar dat de hele Nederlandse arbitrage wel wat meer verantwoordelijkheidsbesef zou mogen tonen. Voor zijn uitlatingen werd hij door de KNVB gestraft met een voorwaardelijke schorsing.
In Stekelenburg schuilt niet direct een man voor de barricaden of een bindende factor in een spelergroep. ,,Ik ben nooit eerder aanvoerder geweest, ook niet bij de jeugd. Ik ben aan het ontdekken wat erbij komt kijken, zonder dat ik die band als iets heel gewichtigs beschouw. In onze groep zitten meer jongens die weten hoe het er in de top aan toegaat en die geen aanvoerder zijn.
,,Maar ik voel me wel méér verantwoordelijk. Wat ik bijvoorbeeld merk, is dat ik nieuwe jongens al wel eens wijs op hoe dingen bij Ajax gaan. Als je voor deze club speelt, moet je de bal willen hebben. Moet je willen domineren. In die zin houdt Ajax altijd iets arrogants over zich. Als je hier komt spelen, moet je daar in mee willen gaan.
,,Dat Klaas weg is, vind ik ook in de omgang een gemis. We kunnen het al sinds Jong Oranje goed vinden. Toen de trainer over het aanvoerderschap had beslist, hebben we elkaar ’s avonds direct gebeld. We hebben erover gepraat en gelachen in de trant van: zie ons nou. Nu hij bij Real zit, houden we contact. Mijn vrouw gaat deze maand bij zijn vriendin langs. En zodra het kan, ga ik ook eens kijken hoe hij zich in Madrid houdt. Zelf heb ik er bewust voor gekozen dit seizoen nog in Nederland te spelen. In de zomer bekijk ik dat opnieuw, mocht ik het nodig vinden.’’
Alle goals van Huntelaar brachten Ajax nooit de titel, alle reddingen van zijn maat in het doel evenmin. ,,Laatst las ik wel dat Ajax de beste is geweest… over het kalenderjaar 2008. Van zo’n statistiek baal ik. Hooguit kun je er een stimulans in zien om nu zo door te gaan. Voorlopig hebben we weer de meeste doelpunten gemaakt, maar ook minder weggegeven dan in voorgaande seizoenen. Een slechte pot als Volendam-uit bracht drie punten. Vorig jaar vergooiden we de titel door in december gelijk te spelen bij VVV en te verliezen van Excelsior.’’
In de eerste 17 competitieduels hield Ajax acht keer de nul. Zes ‘clean-sheets’ kwamen op het conto van Kenneth Vermeer. Op twee fouten (Aston Villa en FC Utrecht) na maakte de vervanger van Stekelenburg een prima indruk.
,,Daarom is het naar Kenneth toe fair dat ik mijn plek van Van Basten opnieuw moet verdienen. Kenneth is een goede keeper. Je moet het maar doen als ze je van de ene op de andere dag in het diepe gooien. Een speler van Ajax, en zeker een jonge, ligt onder een vergrootglas. Kenneth is daar ook na een fout nuchter mee omgegaan en dat is knap.
,,Maar zonder arrogant te willen zijn: ik ging er wel van uit dat ik weer zou starten in het seizoen waarin ik behalve tweede aanvoerder ook keeper van Oranje ben geworden.’’
Sportwereld.nl
|
Fregge
Forum berichten: 4313
|
Geplaatst: Za 17 jan 2009 12:49
|
|
Kijk!!! That's the spririt
|
Bob
|
Geplaatst: Za 17 jan 2009 13:37
|
|
Maarten Stekelenburg is terug. Vrijdag maakte Ajax-coach Marco van Basten bekend dat de international zijn plek onder de lat weer in mag nemen. Even was er twijfel of stand-in Kenneth Vermeer niet moest blijven staan, maar nu de keuze is gemaakt, wil Stekelenburg zich weer laten gelden. Zijn wens: “Een keer écht kampioen worden.” In 2002 en 2004 maakte Stekelenburg ook deel uit van de selectie die kampioen werd, maar toch voelde dat anders. Hij was reserve-keeper en had geen al te groot aandeel in die prestaties. “De landstitel staat al twee keer op mijn cv. Maar ik wil hem wel eens écht winnen”, zegt de sluitpost in een interview met AD/Sportwereld.
Daarbij neemt hij Gomes als voorbeeld. De ex-PSV’er was zó onderscheidend voor zijn club, dat hij bijna hoogstpersoonlijk twee titels naar Eindhoven haalde. “Ik heb in mijn kop dat ik een wezenlijk aandeel wil hebben in een kampioenschap. Zoals Gomes dat had bij PSV. Gomes heeft PSV zelfs kampioen gemáákt de laatste twee jaar.”
Mocht Ajax kampioen worden, dan zal de 26-jarige Stekelenburg na gaan denken over zijn toekomst. Mogelijk vertrekt hij, net als maatje Klaas-Jan Huntelaar, naar het buitenland. “Zelf heb ik er bewust voor gekozen dit seizoen nog in Nederland te spelen. In de zomer bekijk ik dat opnieuw, mocht ik het nodig vinden.”
Keeperstrijd
Dat Van Basten openlijk zijn twijfel kenbaar maakte over wie hij moest gaan kiezen als eerste doelman, stak Stekelenburg niet. “Het is naar Kenneth toe fair dat ik mijn plek van Van Basten opnieuw moet verdienen. Kenneth is een goede keeper. Je moet het maar doen als ze je van de ene op de andere dag in het diepe gooien. Een speler van Ajax, en zeker een jonge, ligt onder een vergrootglas. Kenneth is daar ook na een fout nuchter mee omgegaan en dat is knap.”
Zelf twijfelde hij niet. “Zonder arrogant te willen zijn: ik ging er wel van uit dat ik weer zou starten in het seizoen waarin ik behalve tweede aanvoerder ook keeper van Oranje ben geworden.”
Oranje
Bondscoach Bert van Marwijk gaf tevens te kennen het volste vertrouwen te hebben in de Haarlemmer. De keuzeheer ziet dan ook geen reden hem te vervangen nu hij al enkele maanden niet heeft kunnen spelen. “Hij was mijn nummer 1 voordat hij geblesseerd raakte en nu hij zich weer aandient, gaan we met hem door als nummer 1.”
Bron: voetbalzone.nl
|
Janta
Forum berichten: 243
|
Geplaatst: Za 17 jan 2009 14:38
|
|
Het luxe probleem bij Ajax is dat ze 2 potentiele topkeepers in huis hebben met ieder hun eigen sterke en zwakke punten en dan is het moeilijk kiezen voor Marco, vandaar dat er voor meer ervaring is gekozen in de persoon van Stekelenburg. Welke club kan zeggen dat ze 2 potentiele oranjekandidaten in uit hebben?
|
iamsterdam
Forum berichten: 305
|
Geplaatst: Za 17 jan 2009 14:45
|
|
Nu zal Maarten wel erg gebrand zijn op een goed resultaat, Vermeer heeft laten zien een prima vervanger te zijn.
Zal nu dus echt geen fouten mogen maken.
|
Bob
|
Geplaatst: Za 17 jan 2009 17:22
|
|
Marco van Basten sprak van een moeilijke keuze. Moest hij de herstelde Maarten Stekelenburg nou laten terugkeren onder de lat tegen NEC, of moest hij vasthouden aan een elftal met Kenneth Vermeer tussen de palen? De coach van Ajax koos uiteindelijk voor Stekelenburg en volgens een kleine meerderheid van de bezoekers van Voetbalzone.nl is dat een juiste keuze.
De afgelopen dagen kon men op de voorpagina reageren op het vraagstuk waar Van Basten de voorgaande weken last van had. Op de stelling ‘Wie moet Marco van Basten zondag op doel zetten tegen NEC?’ reageerden ruim 13.000 bezoekers en de verdeeldheid van de stemmers was opmerkelijk. Een kleine meerderheid, 51,5%, denkt dat Stekelenburg zondag zijn kans moet krijgen. 48,5% van de mensen die hun stem lieten horen waren het daar echter niet mee eens. Zij hoopten op Vermeer.
Zo lastig als de bezoekers van Voetbalzone de vraag vonden, zo moeilijk had ook Van Basten het met het keepervraagstuk. De oefenmeester benoemde Stekelenburg aan het begin van dit seizoen tot eerste doelman, maar de goalie raakte al vroeg in het jaar geblesseerd aan zijn schouder. Wat volgde was een maandenlange revalidatie en in de tussentijd nam Vermeer de honneurs onder de lat waar. De Surinamer deed dat met verve en maakte met enkele katachtige reddingen indruk.
Na lang wikken en wegen gaf Van Basten vrijdag duidelijkheid: Stekelenburg verschijnt zondag in het doel van Ajax. “Veel aspecten spreken in het voordeel van Maarten”, zo legde de coach zijn keuze uit. “De reputatie die hij zelf in het verleden heeft opgebouwd, het feit dat hij tweede aanvoerder was en hij heeft de laatste weken goed gewerkt. Kenneth Vermeer heeft het ook prima gedaan, maar hij begreep de keuze voor Stekelenburg als eerste keeper wel.”
Dat Van Basten openlijk zijn twijfel kenbaar maakte over wie hij moest gaan kiezen als eerste doelman, stak Stekelenburg niet. “Het is naar Kenneth toe fair dat ik mijn plek van Van Basten opnieuw moet verdienen”, zei de eerste doelman van Ajax. “Kenneth is een goede keeper. Je moet het maar doen als ze je van de ene op de andere dag in het diepe gooien. Een speler van Ajax, en zeker een jonge, ligt onder een vergrootglas. Kenneth is daar ook na een fout nuchter mee omgegaan en dat is knap.”
Begin januari liet Vermeer al weten dat hij verwachtte dat Stekelenburg onder de lat zou terugkeren. "Als hij er straks weer bij is, ben ik de eerste om hem succes te wensen. Het enige wat ik kan doen, is zelf fit blijven en presteren als dat van me gevraagd wordt, zoals nu. Dan kan ik mezelf niets verwijten", zei de 22-jarige doelman. De geboren Amsterdammer kreeg in achttien officiële wedstrijden zeventien doelpunten tegen.
|
Rein
|
Geplaatst: Za 17 jan 2009 18:15
|
|
Sportief hoor, die Kenneth.
De stemmen lagen wel erg dicht bij elkaar. Maar ik snap het van allebei wel. Voor diegene die Stekelbaars hebben gekozen, is het ervaring. Hij heeft ervaring, weet hoe hij dingen aan moet pakken. Bovendien heeft hij aan het begin van het seizoen prima gekeept. Hij is 26 en topfit. Bovendien, een groot voordeel wat mij betreft, als je het goed benut, de lengte. Maarten heeft zijn lengte natuurlijk ook mee.
Aan de andere kant snap ik het ook wel die voor Kenneth hebben gekozen. Hij heeft Maarten prima vervangen. Heeft geweldig gekeept. En met 17 tegendoelpunten staan we gedeelde nr. 3 en 4. Daarvoor komen AZ(11), Twente(16) en gelijk met PSV. Dus je kunt wel zeggen dat hij het prima heeft gedaan. Daarbij komt nog een reden voor de ''Vermeer-supporters'', dat Stekelenburg net terug komt van een blessure. Zij zullen wel denken dat Vermeer nu net lekker ingespeeld is, en nu het veld moet ruimen, voor een net terugkomende keeper van een maandenlange blessure.
Dus ik snap het aan allebei de kanten, maar ik zou ook voor Stekelenburg kiezen. Lengte, ervaring, goede coaching en topfit!
|
stekelfan
|
Geplaatst: Za 17 jan 2009 18:17
|
|
Citaat: Maarten Stekelenburg is terug. Vrijdag maakte Ajax-coach Marco van Basten bekend dat de international zijn plek onder de lat weer in mag nemen. Even was er twijfel of stand-in Kenneth Vermeer niet moest blijven staan, maar nu de keuze is gemaakt, wil Stekelenburg zich weer laten gelden. Zijn wens: “Een keer écht kampioen worden.” In 2002 en 2004 maakte Stekelenburg ook deel uit van de selectie die kampioen werd, maar toch voelde dat anders. Hij was reserve-keeper en had geen al te groot aandeel in die prestaties. “De landstitel staat al twee keer op mijn cv. Maar ik wil hem wel eens écht winnen”, zegt de sluitpost in een interview met AD/Sportwereld.
Daarbij neemt hij Gomes als voorbeeld. De ex-PSV’er was zó onderscheidend voor zijn club, dat hij bijna hoogstpersoonlijk twee titels naar Eindhoven haalde. “Ik heb in mijn kop dat ik een wezenlijk aandeel wil hebben in een kampioenschap. Zoals Gomes dat had bij PSV. Gomes heeft PSV zelfs kampioen gemáákt de laatste twee jaar.”
Mocht Ajax kampioen worden, dan zal de 26-jarige Stekelenburg na gaan denken over zijn toekomst. Mogelijk vertrekt hij, net als maatje Klaas-Jan Huntelaar, naar het buitenland. “Zelf heb ik er bewust voor gekozen dit seizoen nog in Nederland te spelen. In de zomer bekijk ik dat opnieuw, mocht ik het nodig vinden.”
Keeperstrijd
Dat Van Basten openlijk zijn twijfel kenbaar maakte over wie hij moest gaan kiezen als eerste doelman, stak Stekelenburg niet. “Het is naar Kenneth toe fair dat ik mijn plek van Van Basten opnieuw moet verdienen. Kenneth is een goede keeper. Je moet het maar doen als ze je van de ene op de andere dag in het diepe gooien. Een speler van Ajax, en zeker een jonge, ligt onder een vergrootglas. Kenneth is daar ook na een fout nuchter mee omgegaan en dat is knap.”
Zelf twijfelde hij niet. “Zonder arrogant te willen zijn: ik ging er wel van uit dat ik weer zou starten in het seizoen waarin ik behalve tweede aanvoerder ook keeper van Oranje ben geworden.”
Oranje
Bondscoach Bert van Marwijk gaf tevens te kennen het volste vertrouwen te hebben in de Haarlemmer. De keuzeheer ziet dan ook geen reden hem te vervangen nu hij al enkele maanden niet heeft kunnen spelen. “Hij was mijn nummer 1 voordat hij geblesseerd raakte en nu hij zich weer aandient, gaan we met hem door als nummer 1.”
Jah inderdaad kampioen worden als je er zelf ook een groot aandeel in hebt gehad is nartuurlijk veel leuker dan dat je kampioen wordt en maar een paar min gespeeld hebt ! en het is goed dat hij ook van Bert van Marwijk meteen weer het vertrouwen krijgt.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Za 17 jan 2009 18:19
|
|
Citaat: Het luxe probleem bij Ajax is dat ze 2 potentiele topkeepers in huis hebben met ieder hun eigen sterke en zwakke punten en dan is het moeilijk kiezen voor Marco, vandaar dat er voor meer ervaring is gekozen in de persoon van Stekelenburg. Welke club kan zeggen dat ze 2 potentiele oranjekandidaten in uit hebben?
Ik denk dat ze geen van beide de potentie hebben om echt top te worden. Wel prima keepers voor Ajax, maar geen wereldtop.
|
Koen_Ajax
Forum berichten: 3310
|
Geplaatst: Za 17 jan 2009 18:20
|
|
Citaat: Het luxe probleem bij Ajax is dat ze 2 potentiele topkeepers in huis hebben met ieder hun eigen sterke en zwakke punten en dan is het moeilijk kiezen voor Marco, vandaar dat er voor meer ervaring is gekozen in de persoon van Stekelenburg. Welke club kan zeggen dat ze 2 potentiele oranjekandidaten in uit hebben?
Ik denk dat ze geen van beide de potentie hebben om echt top te worden. Wel prima keepers voor Ajax, maar geen wereldtop.
Ze worden allebei geen Van der Sar nee. Op dit moment is Stekelenburg gewoon beter, maar ik denk dat er een moment komt dat Vermeer beter is.
|
stekelfan
|
Geplaatst: Za 17 jan 2009 18:38
|
|
http://www.sportwereld.nl/voetbal/neder ... mer_1.html
(Van Marwijk over Stekelenburg)
http://www.sportwereld.nl/voetbal/clubd ... rsquo.html
(het hele interview met Stekelenburg (AD)
|
Rooie
|
Geplaatst: Za 17 jan 2009 22:05
|
|
Zou ik mogen vragen hoevaak je in het stadion aanwezig bent tijdens de thuiswedstrijden van ons aller Ajax? Ik vind dat je alleen dan de ware verschillen kan zien tussen de beide keepers. Namelijk de positionering en aanwezigheid wanneer de bal op de helft van de tegenpartij is. Dat is ook zeer belangrijk bij een keeper. Vermeer ziet eruit alsof hij zijn scherpte uitschakelt zodra de bal op de helft van de tegenpartij beland is.
?..nou gaan we het krijgen...dus als Ajax flink aan het beuken is op het doel van de tegenstander dan is het van doodsbelang dat Vermeer wel goed zijn werk doet....en op zijn minst zijn ogen openhoudt....en oh ja hopelijk loopt hij ook tot op de zestien meter...tenminste als ze hem dat bij de Fjes nog niet geleerd hebben.
Maar goed jij hebt liever een keeper die goed is als Ajax op de helft van de tegenstander is... ik heb liever een keeper die er staat als de bal richting Ajaxdoel gaat en niet als die op de helft van de tegenpartij is.
Maar goed zo heeft een iedereen een waardevolle mening.
|
JS
Forum berichten: 741
|
Geplaatst: Zo 18 jan 2009 16:42
|
|
Ik kreeg heimwee naar Vermeer toen Stekelenburg voor de zoveelste keer voor de lange bal koos. Verder had hij de 2-2 natuurlijk moeten hebben.
|
| | | |
|
|
|