Auteur
|
Bericht
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Zo 25 okt 2009 19:47
|
|
Tsja, natuurlijk. Als AJAX die in de selectie had, maar Aissati speelt niet zijn beste spel en De Jong is nog te blue. Het liefst zie ik natuurlijk nog een zeer goede middenvelder met splijtende pass, maar ja....roeien met de riemen die je hebt en dan vind ik die 3 (of Anita!) de beste optie.
|
Johnny Guitar
Forum berichten: 101
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Zo 25 okt 2009 20:24
|
|
Citaat: Over jammer gesproken... Je omschrijft precies wat ik bedoel man! Je stelt je ploeg zo in dat je kan overnemen. Dus is je tactiek ingesteld op WAT JE PLOEG MOET DOEN ALS DE TEGENSTANDER BALBEZIT HEEFT. Ik denk: ik zet het maar even in hoofdletters, misschien dat je het dan wel kan lezen.
Begrijp je het dan nog niet? Je zegt niet wat je ploeg moet doen als je tegenstander balbezit heeft, maar als ze balverlies lijden. Dus eigenlijk meer op als JOUW PLOEG balbezit HEEFT.
Ik begrijp het heel goed. Blijkbaar zou jij als coach je voetballers pas laten beginnen met voetbal als zij de bal hebben. Vreemde manier van denken hoor, dat verdedigen niet tot voetballen behoort. Maar goed, blijkbaar zie jij het zo.
|
guy_ajax
Forum berichten: 2698
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Zo 25 okt 2009 20:44
|
|
1ste helft was dramatisch, 2e helft was véél beter.
Stekelenburg keepte érg goed.
Van der Wiel speelde vooral de tweede helft (aanvallend) goed. Verthongen-Alderweireld was niks op aan te merken. Al vond ik dat Alderweireld die bal moest blokken of voor z'n man komen bij de 1ste goal, de tweede goal was gewoon pure klasse van Pelle.
Anita vond ik zeker de eerste helft verschrikkelijk slecht spelen. Hij werd er helemaal uit gelopen!
Enoh was aan het begin lomp om zich heen aan het schoppen maar daarna pakte hij het goed op.
De Zeeuw begon slecht, veel balverlies maar pakte de draad in de tweede helft goed op.
Rommedahl, stond hij er in de eerste helft wel in? Tweede helft was hij af en toe dreigend.
Voor Emanuelson geld hetzelfde als voor Rommedahl. Bracht te weinig ondanks z'n goal. Al speelde hij in de tweede helft beter. Een paar weken geleden wilde hij nog als linksback naar het WK en nu staat hij als rechtsbuiten te voetballen.. Hij speelde wel aardig in combinatie met Luis, maar laat hem lekker als LB spelen zeg! Kan hij zich volledig daar op focussen.
Suárez speelde niet goed behalve op het laatst. Maar hij was én in de eerste helft én in de tweede helft toch redelijk dreigend en scoort wéér en neemt z'n ploeg wéér op sleeptouw.
Pantelic.. van mij mag die gozer oprotten. Wat een drama! Ongelofelijk veel balverlies en alsmaar aan het etteren.
Maar de man van de wedstrijd was in mijn ogen toch écht Gabri! Met hem kwam er veel meer rust in de ploeg en hij pakte goed de bal af en weer snel inleveren. Ben blij dat hij terug is! Hij moet alleen iets slimmer denken, hij pakt de bal af, levert hem in (en dat is goed) maar rent daarna mee naar voren waardoor hij het gat van andere dichtloopt en als er geen goede voorzet komt staat hij verkeerd, hij kan beter blijven hangen, wachten op de voorzet en dan anticiperen op de bal (zoals een spits ook hoort te doen).
Alleen vind ik de kop van verschillende sites fout. ''Tactische omzetting van Jol zet AZ te kijk'' Moet zijn: ''Jol corrigeert tactische blunder in de rust met inbrengen Gabri''
|
JS
Forum berichten: 741
|
Geplaatst: Zo 25 okt 2009 20:58
|
|
Wát een verschil tussen de eerste en de tweede helft. Ongelofelijk. Alleen al het verschil in het dekken van Dembele door Anita. Grote verschil tussen beide helften was natuurlijk de wissel van Gabri voor Pantelic, die ik niet eens slecht vond voetballen trouwens. Balvast, goede kaats, en nog een goede actie waar die bijna uit scoorde (na de voorzet van Suarez), het is dat er gewoonweg geen aansluiting kwam van het middenveld. Door het extra mannetje op het middenveld kregen we weer grip op de wedstrijd (en hoe), de afvallende bal was nu i.t.t. de eerste helft wél voor ons. Ook zal Jol wel een flinke donderspeech hebben gegeven, en terecht ook. Ik zag het echt niet meer zitten in de rust, weer zo´n typische Ajax uitwedstrijd. Gewoon afgebluft worden (Holman was sterk aan AZ kant), dekken op 5 meter, mannetjes laten lopen enzovoorts. Zo slecht heb ik Ajax, zoals Jol ook al zei, nog niet gezien dit seizoen. Gelukkig kwam het de 2de helft meer dan goed, vanaf minuut 1 (in de 2de helft, eigenlijk minuut 46 dus) en niet vanaf de 1-1 en 1-2 zoals ik hier en daar lees was Ajax de baas. De Zeeuw deed nu wel wat hij moest doen, Enoh was weer beresterk, het centrale duo was goed, Urby deed het geweldig in z´n vrije rol (wat een slimme en knap uitgevoerde goal!), Anita had geen kind meer aan Dembele, Rommedahl speelde de beste 45 minuten van z´n leven, Van der Wiel liet zien waarom hij de rechtsback van het Nederlands elftal is. Eigenlijk was iedereen de 2de helft sterk, maar laat ik vooral Suarez niet vergeten, haha. Weer 2 goals, straks gaat hij Dillen nog echt inhalen. AZ wist zich ook geen raad met de vele positiewisselingen bij ons voorin. En dit alles kwam eigenlijk maar door één ding, we hadden het middenveld in handen. O zo belangrijk, heb je dat niet dan komt je verdediging te veel onder druk te staan (eerste helft) doe je dat wel dan kun je aanval tenminste op een normale manier bedienen (en aansluiten). Ajax speelde AZ de 2de helft zoek.
Wat een heerlijke start van deze serie lastige wedstrijden.
Ajax 2 - Zagreb 1
AZ 2 - Ajax 4
Ajax - Feyenoord
Zagreb - Ajax
Twente - Ajax
Feyenoord thuis moet te doen zijn, Zagreb uit vind ik minder belangrijk (ook als je die verliest/gelijkspeelt kun je doorgaan), vooral Twente wordt denk ik echt lastig. Als we die weten te winnen...
Nog een paar dingen over vandaag:
- Lekkere wissels van Koeman zeg.
- Nijhuis floot prima, op een niet gegeven kaart voor Schaars na.
- Leo Driessen. Wat een vent. Krijgt het gewoon niet voor elkaar om ook maar iets positiefs over Ajax uit z´n strot te krijgen. De eerste helft kwam hij superlatieven te kort voor AZ, de 2de helft geen enkel positief woord over Ajax. Sterker nog, de teleurstelling droop van z´n stem af.
- Weer een tegengoal in de slotfase. Nu was het 2 keer niet erg. Maar hopelijk wordt dat niet iets vast want als ik ergens niet tegenkan is het een voorsprong weggeven in de slotfase.
- Eigenlijk had Jol sowieso niet moeten starten met 3 aanvallers (net zoals PSV uit). Hierdoor kwamen we ook nog is een man tekort op het middenveld. Wel goed herstelt de 2de helft, maar hopelijk is dat niet nodig uit tegen Twente. Gewoon starten zoals we vandaag eindigden (hoogstens Sulejmani voor Rommedahl).
|
Fregge
Forum berichten: 4313
|
Geplaatst: Zo 25 okt 2009 21:18
|
|
Citaat: Ik begrijp het heel goed. Blijkbaar zou jij als coach je voetballers pas laten beginnen met voetbal als zij de bal hebben. Vreemde manier van denken hoor, dat verdedigen niet tot voetballen behoort. Maar goed, blijkbaar zie jij het zo.
Dat heb ik nooit gezegd. Je had een vraag over counteren, en die beantwoord ik. Dit was die vraag:
Citaat: Als je countert Pablo, ga je dan uit van balbezit tegenstander of van je eigen balbezit?
Ik zeg: Geen van beide eigenlijk. Je gaat uit van het balverlies van je tegenstander. Ik heb nooit gezegd dat dat komt door een klunzige fout, of goed verdedigen. Ik heb nooit gezegd dat ik mijn ploeg niet laat voetballen als ze moeten verdedigen (okay, ik geef toe, het team wat ik nu traint kan amper verdedigen, maar ik ben nog aan het zoeken, want dit team heb ik pas 2 maanden). Ik geef alleen antwoord op je vraag. Want als ik jou antwoord half interpreteer in jou redenering, laat jij ze alleen maar voetballen als de tegenstander de bal heeft.
|
Johnny Guitar
|
Geplaatst: Zo 25 okt 2009 21:24
|
|
Serieus, hier ga ik dus niet meer inhoudelijk op in heh. Kom nog maar eens terug als je wat boekjes hebt gelezen of een cursusje hebt gevolgd want wat je nu weer zegt slaat he-le-maal nergens op en de plaat voor je hoofd is wat te dik om dat te zien.
|
Fregge
|
Geplaatst: Zo 25 okt 2009 21:30
|
|
Ga jij dan maar eens begrijpend lezen leren gozer.
|
hannes
Forum berichten: 895
|
Geplaatst: Zo 25 okt 2009 21:37
|
|
Citaat: Ga jij dan maar eens begrijpend lezen leren gozer.
OMG. Wat moet je hier nou mee. Je stelt je in op balverlies? THINK BOY, THINK. Als er balverlies is, dan moet toch iemand die bal verliezen? EN WIE VERLIEST DAT DING? De tegenstander, je stelt je dus in op BALBEZIT VAN DE TEGENSTANDER die de bal moet VERLIEZEN. BBT DUS.
Als je niet op balbezit tegenstander of eigen balbezet speelt, wie heeft dat kreng dan in bezit? Griezelgrutten, zo moeilijk is dat toch niet? Hier, bestel dit maar, zal je goed doen:
http://www.bol.com/nl/p/boeken/tactisch ... index.html
|
Fregge
|
Geplaatst: Zo 25 okt 2009 21:44
|
|
Jezus, hannes, lees eerst eens een discussie door voordat je gaat reageren. Dat zeg ik ook in een eerdere post. Alleen je past je niet aan de tegenstander. En dat doe je (in mijn ogen) wel als je tegenstander in bal is.
|
Johnny Guitar
|
Geplaatst: Zo 25 okt 2009 21:46
|
|
Dank je wel Hannes, maar het lijkt niet echt door te dringen als ik dit zo lees. Als je countervoetbal speelt pas je je JUIST aan aan je tegenstander. Dat is het PUNT nou juist. Ongekend dit, je snapt het echt gewoon helemaal NIET heh?
EDIT:
En het lijkt er trouwens op dat Hannes de discussie prima heeft gelezen, als ik zijn reply lees.
|
hannes
|
Geplaatst: Zo 25 okt 2009 21:48
|
|
Ik heb je posts gelezen Freek en je weet dat ik dat doe. Immer. En dit is niet om je dwars te zitten vent, maar je kraamt gewoon onzin uit en dat is zonde. Zonde voor jezelf en zonde voor dit topic. Dus een tip voor jezelf, lees je eigen posts nou eens is door voor je je mening het internet op gooit om dit soort posts te voorkomen.
|
Fregge
|
Geplaatst: Zo 25 okt 2009 21:51
|
|
Dus als je constant aanvallen om de oren krijgt in een wedstrijd, speel je countervoetbal?
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
|
Geplaatst: Zo 25 okt 2009 21:52
|
|
Kan de toon wat vriendelijker, jongens.
|
hannes
|
Geplaatst: Zo 25 okt 2009 21:52
|
|
Nee, dan vergeet je te verdedigen.
|
Johnny Guitar
|
Geplaatst: Zo 25 okt 2009 21:53
|
|
Citaat: Dus als je constant aanvallen om de oren krijgt in een wedstrijd, speel je countervoetbal?
Hahahahahahahahaha, waar slaat dit dan op? Hoe zie je dit? Leg eens even uit, want ik wil dit niet verkeerd begrepen hebben... Zoals ik het nu lees is het namelijk echt lachwekkend. Dus alsjeblieft: leg uit!
|
Fregge
|
Geplaatst: Zo 25 okt 2009 21:54
|
|
Nou, dan is de tegenstander toch constant in balbezit? En speel je dus countervoetbal, omdat je daar op moet afstemmen?
|
Johnny Guitar
|
Geplaatst: Zo 25 okt 2009 22:00
|
|
Tuurlijk niet! Je instellen op een tegenstander kan op heel veel manieren, maar dat doe je dus ALTIJD VÓÓR DE WEDSTRIJD. Dus heb je nog helemaal niet te maken met een ploeg die aanval na aanval plaatst. Het is een tactisch plan VOORAF. Zo heel erg moeilijk is het niet hoor.
|
D_skilled
Forum berichten: 5208
|
Geplaatst: Zo 25 okt 2009 22:30
|
|
Aissati kan het wel schudden na die invalbeurt van Gabri. Zie hem ook liever dan Donald. Met Gabri kom je makkelijker tot combinatiespel dan Donald en hij kan vanuit het middenveld ook bijsluiten, bovendien heeft hij nuttige ingrepen en knapt hij veel vuil werk op. Ajax kreeg toen ook meteen grip op het middenveld.
Demy zou denk ik prima in staat zijn om samen met Gabri en Enoh te spelen. Hij denkt en speelt altijd vooruit, hij kan direct spelen, kan een opening vinden, sluit bij. Demy is een slimme speler.
|
D_skilled
Forum berichten: 5208
|
Geplaatst: Ma 26 okt 2009 08:51
|
|
Nadat AZ leek te gaan verliezen begonnen de supporters "Ronald Koeman alweer een club verkloot" te zingen.
|
bugs
Forum berichten: 405
|
Geplaatst: Ma 26 okt 2009 12:21
|
|
Als je dat vermakelijk vind, moet je voor de gein eens op het AZ forum gaan lezen wat de "supporters" er daar van vinden.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Ma 26 okt 2009 15:04
|
|
Wat was Co gisteren weer geweldig he! Vertelde in 1 uitzending al meer voetbaltechnisch interessante dingen dan een Johan Derksen of Hugo Borst tijdens een heel seizoen vertellen. Zelfs Youri Mulder gaat er bijna normaal van praten en zinnige dingen van zeggen. Verhaal van de wedstrijd werd ook meteen duidelijk. De Zeeuw die z'n eigen wedstrijd speelde en het de eerste helft op alle fronten verloor van Schaars, Pantelic die nooit schuin van z'n tegenstander afloopt in de diepte en alleen maar loodrecht in de bal komt waarmee hij het Moreno heel makkelijk maakte (gaf Mulder aan), Emanuelson die nooit op een driemansmiddenveld hoort te spelen, Holman die met z'n diepgang na Arsenal en Heerenveen de zoveelste goede wedstrijd speelde, Dembele die van Vertonghen alle ruimte kreeg om Anita helemaal zoek te spelen, vervolgens de omzetting met Suarez in de spits die wel diagonaal wegloopt bij z'n man, Gabri die meer diepgang heeft dan Enoh en over Holman heen durfde te gaan, De Zeeuw die de bal meer naar voren kwijt kon in plaats van alles breed te moeten spelen op die mafketel, en vervolgens natuurlijk een aantal persoonlijke fouten van AZ die Ajax op weg hielpen.
Het was echt een fascinerende wedstrijd. En eentje met gevolgen, denk ik. Gabri komt er nu definitief in en misschien is het dan ook niet zo gek om De Zeeuw gewoon wat dieper te laten spelen. Loopt Jol wel het risico dat ie nog meer een blok neerzet en z'n ploeg afhankelijk maakt van de grillen van Suarez, maar de aanvallendere opties op het middenveld zijn niet dwingend genoeg en met die clown in de spits wordt het waarschijnlijk toch niets. Hij wordt misschien nog wat fitter, maar hij is gewoon veel te traag voor een moderne spits.
Overigens was er met name in de eerste helft weer te zien hoe slecht er bij Ajax mensen worden overgenomen en zo nu en dan ook hoe moeilijk de centrumverdedigers van Ajax het hebben met beweeglijke/kruisende spitsen. Dat laatste lijkt wellicht wat onnozel omdat het al jaren zo gaat (Heitinga en Vermaelen hadden er ook veel moeite mee), maar het is soms echt schrijnend om te zien.
|
MrGuide
Forum berichten: 479
|
Geplaatst: Di 27 okt 2009 11:02
|
|
Citaat:
Loopt Jol wel het risico dat ie nog meer een blok neerzet en z'n ploeg afhankelijk maakt van de grillen van Suarez, maar de aanvallendere opties op het middenveld zijn niet dwingend genoeg
Correct. Aanvallendere opties als Aisatti en Emanuelson, brengen aanvallend niet meer dan de verdedigendere opties als Gabri en de Zeeuw.
Het centrale duo vond ik enorm zwak. Vertonghen die altijd op een meter of 5 dekt, zoals bij de bal op de paal van Schaars. Mounir staat met de bal op de achterlijn, maar Vertonghen gaf hem zoveel ruimte dat hij weer naar binnen kon komen en voor kon zetten. De goal van Mounir kwam ook door het te veraf verdedigen van Vertonghen op Holman, en het zwak dekken van Alderweireld. Daarnaast erger ik me aan het continu appaleren van Vertonghen, ipv gewoon te verdedigen.
Alderweireld verdedigde zwak. Mounir kan makkelijk voor hem kruipen bij de 1-0. Bij de 2-4 van Pelle 'laat' Alderweireld Pelle de omhaal maken. Als hij met zn hoofd naar de bal was gegaan, had Pelle een vrije trap tegen gekregen voor gevaarlijk spel. Nu houdt hij in en wordt de goal, terecht, goed gekeurd.
Voetballend gezien is het een goed centraal duo. Verdedigend gezien valt het me nog niet mee. Als je de goals er bij pakt tegen AZ, tegen Roda, tegen Anderlecht (en nog meer tegenstanders), zie je toch matig optreden van het centrale duo. Dan mis ik een bepaalde zakelijkheid en killersmentaliteit.
|
melvinkruijt
Forum berichten: 93
|
Geplaatst: Di 27 okt 2009 11:39
|
|
Citaat:
Loopt Jol wel het risico dat ie nog meer een blok neerzet en z'n ploeg afhankelijk maakt van de grillen van Suarez, maar de aanvallendere opties op het middenveld zijn niet dwingend genoeg
Correct. Aanvallendere opties als Aisatti en Emanuelson, brengen aanvallend niet meer dan de verdedigendere opties als Gabri en de Zeeuw.
Het centrale duo vond ik enorm zwak. Vertonghen die altijd op een meter of 5 dekt, zoals bij de bal op de paal van Schaars. Mounir staat met de bal op de achterlijn, maar Vertonghen gaf hem zoveel ruimte dat hij weer naar binnen kon komen en voor kon zetten. De goal van Mounir kwam ook door het te veraf verdedigen van Vertonghen op Holman, en het zwak dekken van Alderweireld. Daarnaast erger ik me aan het continu appaleren van Vertonghen, ipv gewoon te verdedigen.
Alderweireld verdedigde zwak. Mounir kan makkelijk voor hem kruipen bij de 1-0. Bij de 2-4 van Pelle 'laat' Alderweireld Pelle de omhaal maken. Als hij met zn hoofd naar de bal was gegaan, had Pelle een vrije trap tegen gekregen voor gevaarlijk spel. Nu houdt hij in en wordt de goal, terecht, goed gekeurd.
Voetballend gezien is het een goed centraal duo. Verdedigend gezien valt het me nog niet mee. Als je de goals er bij pakt tegen AZ, tegen Roda, tegen Anderlecht (en nog meer tegenstanders), zie je toch matig optreden van het centrale duo. Dan mis ik een bepaalde zakelijkheid en killersmentaliteit.
Ik ben het niet helemaal met je eens wat betreft de omhaal. Wat jij zegt, heb ik elders ook al gelezen. Een omhaal als deze, hoger dan het hoofd, zal nooit worden afgekeurd ivm gevaarlijk spel. Hij maakt gewoon een prachtige goal en misschien had Alderweireld meer kunnen doen, maar gevaarlijk spel was het zeker niet. Als een speler op een andere manier heel hoog komt met zijn voet en bij het hoofd dan kan dat wel (ook al zie ik het bijna nooit meer gebeuren dat er gefloten wordt voor gevaarlijk spel). Ik kijk best veel voetbal, absoluut niet alles, maar kan mij niet herinneren dat een omhaal als deze wordt afgefloten. Deze was echt goed uitgevoerd en getimed. Soms wil het nog wel eens opportunistisch zijn en dan kom je veel lager met je voet, dan is het logischer om terug te fluiten..
Lang verhaal hahaha, maar volgens mij absoluut geen sprake van (mogelijk) gevaarlijk spel. Gewoon alle hulde voor "moy-boy" Pelle.
|
MrGuide
Forum berichten: 479
|
Geplaatst: Di 27 okt 2009 15:51
|
|
Een omhaal wordt heel vaak afgekeurd. Een speler die de bal met de voet raakt op hoofdhoogte (met een hoofd in de buurt) wordt 9 van de 10 keer afgefloten. Daarnaast had Alderweireld dan de bal weggekopt, of was de bal of de voet van Pelle tegen het hoofd van Alderweireld aangekomen.
Ik wil echter alleen aangeven dat ook uit deze actie het missen van een killers-instinct ontbreekt.
|
Marnix
Forum berichten: 2786
|
Geplaatst: Do 29 okt 2009 12:59
|
|
Een beetje laat maar wat een krankzinnige wedstrijd.
In de eerste helft werden we echt overklast op alle fronten. AZ gaf wel erg veel ik was blij dat we met 0-1 gingen rusten er was in principe nog alles mogelijk. Maarja niemand verwachtte dat omdat we zo zwak stonden in de eerste helft.
Of het allemaal kwam doordat Gabri werd gebracht weet ik niet, maar ik denk dat die ''toevalstreffer'' Ajax ontzettend veel vertrouwen gaf. Ook denk ik dat AZ gewoon teveel had gegeven in de eerste helft (maar ja ze ''moesten'' wel).
Misschien was het ook wel gewoon de tactiek van Jol om AZ te laten komen om er vervolgens uit te komen met counters, maar dat Ajax zo werd weggespeeld in de eerste helft was natuurlijk niet de bedoeling.
Heerlijk om alsnog de wedstrijd zo eenvoudig te winnen, dat geeft mij veel vertrouwen!
Zondag wacht Feyenoord.
|