Ex-trainer Aad de Mos beantwoordt tien dilemma's over Ajax-Anderlecht
Bron:
standaard.be
'Bij Ajax zou Boussoufa niet eens spelen' — Begin de jaren '80 was Aad de Mos (62) trainer van Ajax Amsterdam. Tien jaar later won hij met Anderlecht de titel en verloor hij de Europa Cup II-finale. De succesrijke trainer is nu analist met een onverbloemde mening. De ideale man dus om tien dilemma's over Ajax - Anderlecht op te lossen.
Dat Aad de Mos nog altijd gepassioneerd is door het spelletje wordt duidelijk wanneer hij ons tafeltje omtovert tot een voetbalveld. Het zoutvat is Nicolas Frutos, het Heineken-bierkaartje stelt Tom De Sutter voor en het suikerdoosje is Boussoufa. De objecten zijn willekeurig gekozen, maar De Mos legt met handen en voeten zijn keuzes uit.
1. Salonremise of eerlijke match?
'Zowel Anderlecht als Ajax hebben nood aan een punt om zich te kwalificeren, maar Ajax zal spelen om te winnen. De ploeg staat in de competitie pas derde, met negen punten achterstand op leider Twente. Dat betekent oorlog met het publiek. Amsterdammers lopen graag met de borst vooruit, maar nu kan dat niet door de tegenvallende prestaties. Het is al van 2004 geleden dat Ajax nog kampioen speelde. Er zit veel onderhuidse frustratie. Ze kunnen het zich gewoon niet permitteren om het op een akkoordje te gooien met Anderlecht.'
'Ajax gaat ook gewoon winnen van Anderlecht. Beide teams behoren tegenwoordig tot de tweede klasse van het Europese voetbal, maar Ajax is toch nog beter dan Anderlecht. Ze creëren veel kansen en kunnen rekenen op goalgetter Luis Suarez. Anderlecht zal vooral het eerste halfuur moeten overleven en dan hopen dat Ajax kansjes weggeeft. Met grote spelers als Van Damme en Juhasz tegen de kleinere Amsterdammers kan Anderlecht gevaarlijk zijn op stilstaande fases.'
2. Luis Suarez of Romelu Lukaku?
' De keuze is simpel: Suarez. Hij duikt overal op om te scoren. Suarez is een goeie spits, maar geen wereldspits. In Nederland maakte hij al 18 goals, maar in de Eredivisie is scoren gemakkelijk. Om zijn waarde in Spanje te kennen, moet je het aantal goals delen door drie. In de Primera Division zou Suarez dus nog maar aan zes goals zitten. In topmatchen tegen PSV, Twente of Utrecht zag je hem ook niet. Ik ben er dus niet van overtuigd dat hij het zou maken bij Barcelona of Chelsea. Tegen Anderlecht kan hij natuurlijk wel razend gevaarlijk zijn, want dat is een wedstrijdje op zijn niveau.'
'Lukaku is nog altijd maar een grote belofte. Zijn startsnelheid, kracht en scorend vermogen zijn indrukwekkend, maar er moet ook nog veel bijgeschaafd worden. Lukaku heeft nood aan een spitsentrainer die hem leert hoe hij moet vrijlopen, wegdraaien,... Nilis zou hem dat kunnen leren. Ik zag hem ooit op een jeugdtornooi in Eindhoven en was toen niet onder de indruk. Het is goed dat zijn vader wil dat hij nog anderhalf jaar bij Anderlecht blijft. Daarna zou ik hem graag bij Arsenal zien, bij Arsène Wenger. Die weet perfect hoe je zulke talenten moet omkaderen. Hij zal daar misschien niet meteen spelen, maar op training leer je bij een echte topclub soms meer dan in een match.'
3. Jan Vertonghen of Toby Alderweireld?
'Alderweireld is de beste verdediger. Hij heeft een enorm spelinzicht en ik zag zelden een verdediger met zo'n mooie inspeelpass over 15 tot zelfs 80 meter. Hij heeft ook een goed kopspel en is intelligent. Alderweireld wordt zeker de voorstopper van de Rode Duivels. Voor Jan Vertonghen is zijn polyvalentie een nadeel geweest. Hij heeft geen echte specialiteit. Bij Ajax speelt hij nu ook centrale verdediger, maar hij is misschien meer een middenvelder. In elk geval gaan ze allebei ooit Thomas Vermaelen achterna naar Engeland. Ze hebben beiden een Engelse stijl. In België worden dit soort spelers onderschat. Vermaelen is gescout door Arsenal-scout Steve Roley, dat is de beste scout ter wereld. Als je aan zijn criteria voldoet, dan ben je een hele grote. Alderweireld en Vertonghen kunnen dezelfde weg opgaan.'
4. Boussoufa bij Ajax of bij Anderlecht?
'Bij Ajax zou Boussoufa niet eens spelen. Daarvoor is hij niet goed genoeg. Het zegt veel over België dat Boussoufa opnieuw één van de favorieten is voor de Gouden Schoen. In mijn tijd bij Anderlecht had je Nilis, Degryse en Oliveira. Dat was een klasse hoger, hoor. Ik zou ook geen plaats gehad hebben voor hem. Je kunt Boussoufa bijvoorbeeld ook niet vergelijken met Bryan Ruiz. Die is 90 minuten lang dominant aanwezig in een match en scoort altijd: nationaal en internationaal met Costa Rica. Bryan Ruiz is top, Boussoufa subtop. Tegen Ajax zou hij misschien nog iets kunnen forceren omdat zijn rechtstreekse tegenstander, Gregory van der Wiel, ook geen goeie verdediger is. Ajax heeft hetzelfde probleem. Ze hebben geen klassespelers meer zoals Rijkaard, Van Basten of Litmanen.'
5. Ariël Jacobs of Martin Jol?
'Die keuze kan ik niet maken. Jacobs is een aangename man, maar hij is de braafheid in persoon. Hij moeit zich amper met het aankoopbeleid en werkt met de middelen die hem worden aangereikt. Natuurlijk is het Anderlecht-bestuur dan gelukkig. Ik heb soms de indruk dat hij geen carrière wil maken. Zet dan toch een systeem op het veld en eis versterking op de posities waar je versterking nodig hebt. Heeft hij dan geen ambities? Toen ik Anderlecht-coach was, moeide ik me wel met de transfers. Onder Constant Vanden Stock en Michel Verschueren zou het niet waar geweest zijn. Zij zouden een veel vuriger coach gewild hebben die zich niet constant aanpast aan de tegenstander.'
'Bij Ajax is het net hetzelfde. Martin Jol is een crisismanager die het wanbeleid van de laatste jaren moet aanpakken. De vorige trainer Marco van Basten deed voor 36 miljoen euro transfers. 30 miljoen daarvan zit nu op de bank of in de tribune. Jol moet puin ruimen en voetbalt heel on-Ajax. Tegen de kleintjes speelt hij wel nog 4-3-3, maar voor de rest is de nul houden heilig. Hij past zich ook veel te veel aan.'
'Kijk, bij ploegen als Twente en zelfs Club Brugge staat er een vast systeem, bij Anderlecht en Ajax is de ploegopstelling precies een tombola. Lotjes trekken en dan hopen op succes.'
6. Nicolas Frutos of Tom De Sutter?
'Tegen Ajax zou ik hen samen in de ploeg zetten met Boussoufa als spelverdeler achter de spitsen en Lukaku als supersub. Pas dan zal Anderlecht kunnen beuken op de Ajax-defensie. Legear zou dan kunnen flitsen op rechts en zelfs die gekke Van Damme zou op links iets kunnen forceren. Frutos is een echte killer en De Sutter is een meevoetballende spits. Dat kan een dodelijke combinatie zijn. Alleen moet De Sutter veel meer in zichzelf geloven en Ariël Jacobs moet hem zeggen: Jij bent mijn spits. Nu voelt hij te veel dat er aan hem getwijfeld wordt bij Anderlecht. De Sutter is ook een speler die alles wil oppikken wat de coach hem meegeeft. Dan ligt hij in de knoop met al die informatie. Frutos laat de trainer wellicht lullen en speelt zijn match. Tom De Sutter moet stoppen met nadenken.'
7. Belgische competitie of Nederlandse competitie?
'De Belgische competitie is alleen leuk als je van strijd houdt. In België heb je na een match ook dikwijls pijn aan je nek van al die lange ballen. In de Eredivisie wordt er beter gevoetbald op de korte ruimte en gaat men uit van balbezit. Anderlecht zal Ajax bijvoorbeeld minstens dertig meter van de goal moeten houden, want als de Ajacieden rond de grote rechthoek op de korte ruimte kunnen spelen zullen ze dodelijk zijn.'
8. De verdediging van Anderlecht of die van KV Mechelen van 1989?
'Toen ik in 1989 als coach met KV Mechelen kampioen werd, pakten we dat seizoen amper dertien tegengoals. Er kwam geen muisje doorheen mijn defensie met Koen Sanders, Lei Clijsters, Graeme Rutjes en Geert Deferm. Michel Preud'homme was toen onze keeper. Anderlecht mag dit seizoen dan wel al tien matchen zonder tegengoal gespeeld hebben, de verdediging van Mechelen indertijd was beter. Juhasz is wel een goeie speler, maar hij mist wendbaarheid.'
9. Anderlecht, Club Brugge of Standard?
'Als toekomstig kampioen zet ik mijn geld op Club Brugge. Je ziet in dat team duidelijk de handtekening van Adrie Koster en de spelers willen voor elkaar door het vuur gaan. Omdat er duidelijkheid is over de taken en de posities worden de spelers ook beter. Dat is bij Anderlecht en Standard niet het geval. In de winterstop weet Koster ook perfect op welke posities er nog wat bij moet komen om het geheel beter te maken.'
10. Rode Duivels of AZ Alkmaar?
'De Rode Duivels. De dubbele functie van Dick Advocaat is niet mogelijk. Zowel AZ als de Belgische nationale ploeg zijn ontspoord. Hij zal al werk genoeg hebben om België weer op de rails te krijgen. Waarom neemt hij AZ er dan nog bij? Om een land te coachen, moet je het land ook leren kennen. Bij AZ zal hij België niet leren kennen. De eerste fout ligt natuurlijk bij de Belgische voetbalbond. Door Advocaat de toestemming te geven om AZ te trainen, tekende de Belgische Voetbalbond een brevet van onvermogen. Of Advocaat in mei echt stopt bij AZ? Met Dickie weet je dat nooit. Hij zou Australië trainen, maar ging toch naar Zenit. Stijn Stijnen had gelijk met zijn kritiek. Eindelijk eens een Belgische voetballer die uitkomt voor zijn mening. In Nederland hadden we bewondering voor Stijnen.'