Forum
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Spelers » Experimenteren: spelers op andere posities
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Experimenteren: spelers op andere posities
Maker: PushkinBekeken: 3337
Status: InactiefBerichten: 34
+ Nieuw bericht <   1  |  2   >   >>> + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Geplaatst: Di 14 jul 2009 11:07
Het is weer zomer, Jol experimenteert weer volop. Voor mij ook aanleiding om deze topic te openen. Welke spelers zie jij in aanmerking komen voor andere posities?

Om te beginnen met wat huidige eperimenten:

Koster sloot z'n seizoen ooit af met Lindgren als Linkercentrale verdediger in het duel tegen Twente. Lindgren deed het in dat duel niet onaardig. Hoewel Lindgren ook voor het middenveld in aanmerking komt vind ik het nog niet eens zo'n gekke optie om -in geval van nood- als linkercentrale verdediger te spelen. Lindgren heeft is qua body geen rots maar het viel me op dat toen het qua mandekken niet onaardig ging.

Anita als linksback. Het is iets wat nu in geval van nood geprobeerd wordt door Jol. Omdat Anita rechstbenig is ben ik er niet zo weg van. Anita is weliswaar gezien z'n acceleratievermogen wel geschikter om op deed back positie te spelen (i.i.t. Blind), maar zou wat mijn part dan in aanmerking komen voor de rechtsback positie. Die is alleen al ruim bezet.

Suarez als 4-4-2 spits. Een plek die Suarez denk ik wel zal liggen. Verdere uitleg overbodig. Benieuwder ben ik ohoe Sulejmani het voorin als 4-4-2 spits zou doen zonder een groot aanspeelpunt ala Sibon.

Wat vinden jullie in z'n algemeenheid van de experimenten en zien jullienog andere mogelijkheden?
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Geplaatst: Di 14 jul 2009 11:22
Mwoah, experimenten....ik denk dat Jol al 442 in zijn hoofd heeft.
Stekelenburg;
Van der Wiel, Oleguer, Vertonghen en Atouba.
Enoh, Lindgren, Aissati en Emanuelson.
Cvitanich en Suarez.

Veel te experimenteren valt er niet, denk ik. Natuurlijk heeft Jol Anita al als linksback geprobeerd, maar dat zal meer als noodoplossing zijn.
Scio

Forum berichten: 1939
Geplaatst: Di 14 jul 2009 17:16
Citaat:
Mwoah, experimenten....ik denk dat Jol al 442 in zijn hoofd heeft.
Stekelenburg;
Van der Wiel, Oleguer, Vertonghen en Atouba.
Enoh, Lindgren, Aissati en Emanuelson.
Cvitanich en Suarez.

Veel te experimenteren valt er niet, denk ik. Natuurlijk heeft Jol Anita al als linksback geprobeerd, maar dat zal meer als noodoplossing zijn.

Daley op linksback VM in 3-4-3?
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Di 14 jul 2009 17:19
Ik ben absoluut niet kapot van Daley Blind. Van mij mag AJAX hem verhuren.
Fregge

Forum berichten: 4313
Geplaatst: Di 14 jul 2009 22:56
Ik zou Gabri wel willen zien op RM of RV. Volgens mij waren dat ook zijn posities bij Barcalona.

*Edit* Pin me er alleen niet op vast, ik heb het ook maar van FM (alhoewel ook daar de informatie veelal klopt)
guy_ajax

Forum berichten: 2698
Nieuws reacties: 2
Geplaatst: Wo 15 jul 2009 09:20
Ik ben niet zo voor dat ''experimenteren''. Ik denk dat je de meeste spelers er alleen maar kapot mee maakt.
AFCA Niels

Forum berichten: 2138
Geplaatst: Wo 15 jul 2009 12:08
Citaat:
Ik zou Gabri wel willen zien op RM of RV. Volgens mij waren dat ook zijn posities bij Barcalona.

*Edit* Pin me er alleen niet op vast, ik heb het ook maar van FM (alhoewel ook daar de informatie veelal klopt)

Idd, maar dan heb je hem niet als echte rechtsback zoals je dat bij Ajax met Van der Wiel hebt. Zie hem toch het liefst in zijn rol als dienende speler zoals dat zo lekker liep met het middenveld Gabri, Sneijder en Davids.

Ik zou spelers niet te veel van het kastje naar de muur slepen, misschien hooguit een andere rol op het veld geven, maar niet zoals Marco soms een verdediger of middenvelder in de spits zetten. Ik ben van mening dat je dan de kwaliteiten van de spelers niet optimaal gebruikt.
ghostwriter

Forum berichten: 5481
Geplaatst: Wo 15 jul 2009 12:14
Siem de Jong zou ik dit seizoen proberen te gebruiken als hangende spits achter Cvitanich of Sulejmani en Suarez. Anita zou ik als back-up voor Atouba en V.d. Wiel een goede vinden zodat Silva kan vertrekken. Als er met een rechtsbuiten gespeeld gaat worden dan zou ik Sarpong daar vaker willen zien spelen. Blind zou ik als centrale verdediger willen zien spelen zoals hij ook vaak/meestal deed bij Jong Ajax.
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
Geplaatst: Vr 28 aug 2009 19:04
Leuke topic Pushkin. Ik kijk hier ook vaak naar. We hebben dit seizoen de beschikking over een zeer onevenwichtige selectie, daardoor kan dit wel eens de sleutel worden dit jaar. De opties Anita (back) v/d Wiel (rback) en Lindgren (CV) zijn inmiddels bekend en toevallig ook eerder door mij aangegeven in andere topics. Verthongen werd al langer op meerder plaatsen gebruikt.

Een probleem is alleen dat veel spelers voor elke positie bij Ajax te kort komen. Dat zijn de volgende spelers: Silva, Oleguer, Kennedy, Emanuelson, Wielaert, Rommedahl, Zeegelaar, Martina, Sno, Alderweireld, Atouba, Cvitanich. In het geval van Alderweireld en Zeegelaar kan er nog het e.e.a. worden aangeleerd, maar op dit moment zijn niet goed genoeg.

Een aantal spelers zie ik op andere posities kunnen functioneren:

Gabri: voor het middenveld een te matige techniek; rechtsback (vroeger bij Barca ook gespeeld).
De Jong: geen speler voor in de as; rechtshalf in 4-4-2 of 4-3-3 (voordeel door scorend vermogen)
Donald: kan gezien zijn eigenschappen overal spelen; gezien de huidige problemen, zijn fysiek en techniek; diepe spits (aanspeelpunt).
Sarpong: rechts of linkshalf in een 4-4-2 (voordeel door scorend vermogen)
Atouba: een gemaakte linksback. Was vroeger linkshalf/linksbuiten, maar heb ik niets voor niets hierboven al genoemd.
Sulejmani: is geen bepalende middenvelder, heeft weinig fysiek, heeft ruimte nodig en hij moet met zijn gezicht naar de goal spelen; linkshalf in 4-4-2 (voordeel door scorend vermogen)

Een aantal spelers staan buiten kijf: Suarez (kan overal in de voorhoede), de Zeeuw (kan overal op het middenveld) van der Wiel . Alleen Aisatti en de keepers zijn nu niet genoemd. Aisatti moet om echt door te gaan breken meer gaan scoren (aanvallende middenvelder) of de wil opbrengen om te verdedigen (verdedigende middenvelder). De keepers zijn alledrie niet van topniveau.

Wat experimenteren met deze namen zouden Martin Jol zijn opties kunnen vergroten. Gabri en Atouba hebben geen prioriteit. De anderen kunnen belangrijke voordelen met zich mee brengen. (Zie deze opties los van elkaar)
nr23

Forum berichten: 443
Geplaatst: Za 29 aug 2009 16:41
Citaat:

Wat experimenteren met deze namen zouden Martin Jol zijn opties kunnen vergroten. Gabri en Atouba hebben geen prioriteit. De anderen kunnen belangrijke voordelen met zich mee brengen. (Zie deze opties los van elkaar)

Nog meer experimenteren? Spelers worden telkens op andere posities neergezet en dat heeft nog geen speler beter gemaakt. Zie Emanuelson die gewoon overal tekort komt en een speler als Vertonghen is er ook niet beter van geworden, in tegendeel.

Het is nu eens tijd om een tijd spelers op dezelfde positie neer te zetten zodat er automatismes in het team komen. Er is nog geen enkele wedstrijd in dezelfde opstelling gespeeld en dat is duidelijk te merken. Alsjeblieft niet nog meer experimenten, daar is nu genoeg tijd voor geweest. Nu is het tijd om een vast systeem, met een vaste rolverdeling te ontwikkelen, zodat er eindelijk eens automatismes ontstaan. Iets waar het al jaren aan ontbreekt bij Ajax..

Citaat:

Een probleem is alleen dat veel spelers voor elke positie bij Ajax te kort komen. Dat zijn de volgende spelers: Silva, Oleguer, Kennedy, Emanuelson, Wielaert, Rommedahl, Zeegelaar, Martina, Sno, Alderweireld, Atouba, Cvitanich. In het geval van Alderweireld en Zeegelaar kan er nog het e.e.a. worden aangeleerd, maar op dit moment zijn niet goed genoeg.

Alderweireld is tot nu toe één van de meest stabiele factoren dit seizoen en zeker defensief gezien is hij tot nu toe gewoon de beste dit seizoen. Waarom je hem in die lijst hebt gezet is mij echt een raadsel.

Daarbij schrijf je Atouba erg snel af en ook Cvitanich verdiend nog wel een kans vind ik. De rest van de lijst kan ik me in vinden al zijn sommige spelers ervan nog wel bruikbaar zolang er geen vervangers zijn (Silva, Oleguer, Rommedahl).

Citaat:
Sarpong: rechts of linkshalf in een 4-4-2 (voordeel door scorend vermogen)

Dat is ook gewoon zijn positie. Hij is gebracht als linkeraanvaller, maar hij is altijd middenvelder geweest. Sarpong komt het best tot zijn recht als linker/rechter middenvelder in 4-3-3 met de punt naar achter. Zo heeft hij altijd gespeeld, alleen is hij tot nu toe als middenvelder te licht bevonden, wat ook mede kwam door het gebrek aan kwaliteit wat we al jaren hebben op het middenveld. Wanwege het gebrek aan kwaliteit moest zo'n jongen eigenlijk al meteen de kar trekken en daar was hij nog niet klaar voor natuurlijk. Met iemand als De Zeeuw erachter op het middenveld is het wellicht makkelijker voetballen voor een jonge speler.
thyza

Forum berichten: 696
Geplaatst: Za 29 aug 2009 21:51
Citaat:
Ik ben absoluut niet kapot van Daley Blind. Van mij mag AJAX hem verhuren.

Las net een stukje over een middenvelder van Olympique Lyon (braziliaan) die begonnen is bij Feyenoord. Daar niks werd bevonden door eigen jeugdopleiding. Ging weer terug naar Brazilie totdat Lyon hem terug naar Europa haalde op een 25jarige leeftijd en nu als beste speler van de franse competitie is uitgeroepen.

Waarom dit verhaal? Je kan een speler niet op waarde schatten als deze nog in volle groei is. Pas als zulke jongens rijp zijn zullen ze pas hun waarde laten zien. Bij sommige spelers komt dat heel vroeg. Bij sommige wat later.
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Za 29 aug 2009 22:03
Feyenoord staat bekend om het te vroeg laten gaan van talent.

Ik ben al meer dan 30 jaar fan van AJAX en heb al heel veel talent komen en zien gaan. Ik heb er geen twijfels over dat Daley Blind het niet gaat redden bij AJAX. Weer een typisch product van AJAX van de laatste jaren; vlees noch vis.
nr23

Forum berichten: 443
Geplaatst: Za 29 aug 2009 23:14
Mee eens, ik denk ook dat Blind tekort komt. Het is ook dat hij Blind heet, anders had hij waarschijnlijk al niet meer bij Ajax gespeelt.
Bart

Forum berichten: 4810
Geplaatst: Za 29 aug 2009 23:20
Vind ik onzin. Ik ken wel meer spelers die slechter waren bij Ajax en ook lang hebben rond gelopen. Het is jammer voor Daley Blind dat er altijd er een vergelijking gaat naar zijn vader. Ik denk dat Blind nog wel verhuurd te word en zich kan laten zien dat Blind ook wel kwaliteiten heeft.
Eto'o

Forum berichten: 11824
Geplaatst: Zo 30 aug 2009 12:11
Citaat:
Feyenoord staat bekend om het te vroeg laten gaan van talent.

Ik ben al meer dan 30 jaar fan van AJAX en heb al heel veel talent komen en zien gaan. Ik heb er geen twijfels over dat Daley Blind het niet gaat redden bij AJAX. Weer een typisch product van AJAX van de laatste jaren; vlees noch vis.

Vooral een typische linkshalf uit de Ajax-opleiding. Te traag, te soft, te weinig loopvermogen, tactisch niet sterk genoeg. Zie Witschge, Van der Heijden, Schilder, etc.
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Zo 30 aug 2009 13:08
Witschge kon nog echt goed voetballen, zeer technisch, maar dat heeft Daley Blind ook al niet.
Leonel

Forum berichten: 2494
Geplaatst: Zo 30 aug 2009 22:11
Misschien v.d. Wiel als rechtvoor zetten. Heeft een aktie en snelheid. Is ook nog redelijk doel gericht. Maar wie zou je als rechtsback moeten zetten? Mijn geld zou dan naar Anita gaan.
guy_ajax

Forum berichten: 2698
Geplaatst: Ma 31 aug 2009 10:47
Citaat:
Misschien v.d. Wiel als rechtvoor zetten. Heeft een aktie en snelheid. Is ook nog redelijk doel gericht. Maar wie zou je als rechtsback moeten zetten? Mijn geld zou dan naar Anita gaan.

Dat dacht ik ook al, als het ff niet loopt. Maar dan krijgen we hetzelfde verhaal als met Emanuelson, steeds van postitie wisselen. Een goede rechtsbuiten is makkelijker te krijgen dan een goede rechtsback. En ik vind met onze aanval (lees: Suárez, Sulejmani, Cvitanich en Zeegelaar) niks mis. Houd hem toch maar op RB!
Peter79

Forum berichten: 1624
Geplaatst: Ma 25 jan 2010 10:15
Interessant gister om Daley Blind op '2' te zien spelen, wellicht bewijst Ron Jans ons zo nog een dienst........

Tegen een vermoeid ogend en verzwakt Twente was hij Stoch toch eenvoudig de baas. Benieuwd of Jans hem nog vaker als rechstback gaat opstellen en hoe Blind zich houdt in zowel de wedstrijden dat Groningen vooral aan de bal is en de wedstrijden waarin ze juist de bal niet hebben. Het komt zijn duelkracht en hardheid in ieder geval ten goede als hij vaak tegen een vleugelspeler staat.

Interessant experiment in ieder geval.
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 2348
Geplaatst: Ma 25 jan 2010 12:32
Het is natuurlijk tegenover Stoch een groot voordeel dat Daley Blind linksbenig is. Stoch gaat namelijk bijna altijd naar binnen toe. Als ik Maclaren was had ik hem gedurende de wedstrijd van positie laten switchen met Ruiz
Fregge

Forum berichten: 4313
Geplaatst: Wo 27 jan 2010 17:52
Zou Suárez op 10 kunnen?
Riejuh

Forum berichten: 7454
Geplaatst: Wo 27 jan 2010 17:56
Citaat:
Zou Suárez op 10 kunnen?

Nee. Suarez is veel meer een hangende spits, een zwerver over het veld, Ik denk dat hij beter is in een vrije rol naast de diepe spits.. Waarbij hij steekballen kan ontvangen van de 10..
abruzzi

Forum berichten: 1144
Geplaatst: Wo 27 jan 2010 17:58
Citaat:
Zou Suárez op 10 kunnen?

Nee. Suarez is veel meer een hangende spits, een zwerver over het veld, Ik denk dat hij beter is in een vrije rol naast de diepe spits.. Waarbij hij steekballen kan ontvangen van de 10..

En hij verdedigt bijna nooit mee.
Frenk

Forum berichten: 220
Geplaatst: Wo 27 jan 2010 18:04
Citaat:
Zou Suárez op 10 kunnen?

Alles kan, maar ik denk dat het niet zo goed zou werken. Suarez is te aanvallend. Bovendien moet je Suarez zo dicht mogelijk bij het vijandelijke doel hebben.

Maar wat dachten jullie van de volgende optie:
Ik denk dat Eriksen op dit moment het niet slecht zou doen op de rechtsbuiten plaats. Hij is redelijk snel en de duels kan hij daar ontwijken. Bovendien heeft hij een goede traptechniek in vergelijking met Kennedy en Rommedahl. Op 10 komt hij vooralsnog tekort.
Riejuh

Forum berichten: 7454
Geplaatst: Wo 27 jan 2010 18:04
Citaat:

En hij verdedigt bijna nooit mee.

Dat valt nog wel aan te leren, komt misschien ook niet omdat hij zo'n vrije rol heeft en zich puur op het aanvallende spel richt.
+ Nieuw bericht <   1  |  2   >   >>> + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.888
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 18.414.666 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Spelers » Experimenteren: spelers op andere posities
Ga
Zoeken: