| | |
Forum
Onderwerp: Demy de Zeeuw
Maker: PushkinBekeken: 61441 Status: InactiefBerichten: 821
|
Auteur
|
Bericht
|
Riejuh
Forum berichten: 7454
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Ma 5 apr 2010 16:13
|
|
Citaat: Lodeiro speelt op de vierkante centimeter. Die jongen is nog niet toe aan de Europese speelstijl.
Enige hoe hij het kan leren is met behulp van speelminuten. Ook goed van Jol dat hij hem rustig brengt maar ik zou hem meer speeltijd gunnen.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Ma 5 apr 2010 16:16
|
|
Laat hem eerst op de training en in Jong Ajax maar wat acclimatiseren. Het eerste elftal is geen speeltuin.
|
jamesgf
Forum berichten: 420
|
Geplaatst: Ma 5 apr 2010 23:49
|
|
Citaat: Praktische reactie; de vraag is of Jol vindt dat de Zeeuw onvoldoende presteert.
De Zeeuw moet simpelweg zijn taken uitvoeren. Ook al zou hij veelvuldig goed bijsluiten en die ene kans hebben afgemaakt, doet dat er niets aan af.
Citaat: Dat denk ik niet. Bovendien, mocht hij dat vinden, dan heet de Zeeuw's 'logische' vervanger Gabri.
Het is maar hoe je het bekijkt. Als je Eriksen niet centraal wil hebben kan je hem a la Bergkamp in de luwte aan de zijkant zetten, Anita op het middenveld en Emanuelson als back. Dan schuif je inderdaad weer heel wat, maar dit Ajax is dan ook niet mijn Ajax. Een Gabri kan je in dat opzicht wel als logische vervanger bestempelen.
Citaat: Mwah. Eriksen heeft zich razendsnel aangepast aan grote mannenvoetbal, maar is momenteel wat fletser. Heeft ook baat bij een soepel spelend elftal, zeker tegen ADO.
Ik denk zo dat iedereen beter functioneert in een soepel spelend elftal. Maar ik verwacht dat Eriksen dit Ajax soepeler zou laten spelen dan deze De Zeeuw. Die jongen heeft de basiskwaliteiten, je kan er natuurlijk over twijfelen of hij meer kwaliteiten heeft dan De Zeeuw, maar niet over de vraag wie er een hoger rendement uit haalt. Jol moet de voorwaarde daarvoor scheppen en dan zou het goed moeten komen. En stel hij zou dan centraal komen te staan en het loopt niet, laat hem anders maar een keer op z’n bek gaan. Van schade en schande word je immers wijs, kijken hoe hij dan reageert. Slechter reageren dan de Apeldoorner is onmogelijk. Maar inderdaad, die jongen is nog jong. Jol is degene die er het beste zicht op heeft of hij het aan kan of niet.
Citaat: Puur kijkend naar de situatie zoals die momenteel is, schat ik het iets anders in. Daarbij stelt Jol zijn frêle technici graag aan de buitenkant op. Centraal ziet hij liever iets anders. Arbeit muss sein of zoiets.
Het is een beetje de teneur van het huidige voetbal. Op het middenveld worden werkers gezet en in de spits meer de technici, terwijl ik dat liever andersom zie. Nu wil niet beweren dat Pantelic een verfijnde technicus is, maar van hem wordt verwacht dat hij de bal vast houdt en zorgt voor de aansluiting. Dat is natuurlijk fantastisch en heeft Ajax absoluut nodig, maar wat je wel hebt is een speler die geen meter teveel loopt, terwijl je bij balverlies juist druk moet zetten. Op het middenveld heb je nu De Jong, De Zeeuw en Enoh met aardig wat loopvermogen, zij corrigeren heel wat. Maar heel lang valt dit niet vol te houden en verzorgd spel heb je al helemaal niet. Terwijl het middenveld daar eigenlijk voor zou moeten zorgen. Het is dat de Eredivisie van een tranentrekkend niveau is en heel wat bange trainers geen kijk op het spelletje hebben, want anders was dit tegen de ietwat sterkere tegenstanders pijnlijk afgestraft. Als de tegenstander bijvoorbeeld met buitenspelers diep meer naar voren had gespeeld en druk hadden gezet op dit Ajax, dan had het meermaals slecht af kunnen lopen. Want Pantelic en ook Suarez blijven daar voorin maar staan, die gaan echt niet bij balverlies de tegenstander hinderlijk voor de voeten lopen. Nee, als de tegenstanders slim waren geweest hadden ze de ruimtes nóg groter gemaakt dan ze nu al zijn. Nu valt het allemaal wel mee en kunnen de twee Belgen ver van de goal soepeltjes opbouwen. Het is ook een beetje de angst van de tegenstander die allicht opkijkt tegen een meer dan 20-voudig international De Zeeuw en er maar niet overheen gaat. Hoewel we hebben kunnen zien dat een Bakkal en Perez daar in Amsterdam geen last van hadden.
Citaat: Ok, maar Jol kan er weinig aan doen dat hij met deze riemen moet roeien. Ajax heeft geen leider, misschien een paar inspirators op sommige momenten, maar niet het type dat jij omschrijft.
Je moet een vergrootglas halen wil je ergens op de velden in Nederland een (geboren) leider vinden. Komt simpelweg doordat er slecht wordt opgeleid, want een ‘gemaakte’ hoef je niet te verwachten. Leuk hoor, dat de B1 die cup wint, maar in feite begint het nu pas. Blijkbaar blinkt die aanvallende middenvelder uit en wint Ajax zo’n beetje alles. Is het dan geen tijd om hem een treetje hoger te plaatsen? Of anders zo nu en dan lager, tussen mindere medespelers. Nu heeftie een aardige buitenspeler in de Sa naast zich, die corrigeert een slechte bal van hem nog wel. Maar als hij in de B2 speelt zal dat waarschjinlijk niet zo zijn en zal hij het anders aan moeten pakken. Kijken hoe hij dan reageert. En als hij het niet oppakt maar een beetje coachen. Daar leer je van, in alle opzichten. Moet je wel een jeugdopleiding hebben die dit soort dingen kan handlen, iets wat dus niet het geval is.
Citaat: Vind ik an sich niet zo'n ramp, de aanwezigheid van een dergelijke speler is pure luxe.
Het is een vanzelfsprekendheid. Degene die als sterspeler wordt beschouwd is doorgaans de leider. Die dient zich aan, hoewel je er natuurlijk wel wat voor moet doen. Nu is dat dus natuurlijk niet altijd het geval, neem de jonge Messi bij Barcelona die nog niet zo’n teamspeler is, maar zo is het wel vaak. Kijk, eenieder die er een beetje verstand van heeft had wel verwacht dat Wielaert door de mand zou vallen. Simpelweg omdat hij kwaliteiten ontbeert en zich op momenten met zijn ‘wijzende gebaren’ asociaal gedraagt. Op de eerste de beste training is dat waarschijnlijk al aan het daglicht gekomen, je denkt toch niet dat een Van der Wiel iets van de Brabander aanneemt? Nee, dat viel mij vies tegen van Van Basten, maar blijkbaar is de noodzaak van Wielaert en niet die van Elia hem aangepraat. Maargoed, Nederlander De Zeeuw en Suarez zijn dus volgens menigeen de sterspelers. Dan hoor je, en in dit geval vooral Nederlander en ogenschijnlijk meer teamspeler en als dure/belangrijke aankoop zijnde De Zeeuw, je ook zo te gedragen en te presteren. Het is niet anders. Dan kan het natuurlijk gebeuren dat het, als het er al is en dan moet je Jol daarop aanspreken, er niet uit komt. Had je bijvoorbeeld bij Rijkaard na het vertrek van Van Basten. Allicht is er eveneens sprake van enige faalangst? Zijn komst naar hier was al niet helemaal koosjer. Vluchten kan niet meer.
Citaat: Wat wel ontzettend jammer is, is de afwezigheid van veel doeners, maar minder denkers. Dit Ajax loopt niet bepaald over van inzicht en overzicht.
Hmm... Dat is raar, want het is juist wel aanwezig in de selectie. Vorig seizoen hebben we het nog kunnen zien. Aissati nam Ajax bij de hand en profileerde zich steeds meer. Ook Anita was al zo’n denker op het middenveld die bekwaam was in het positiespel en puik was in de passing.
Citaat: De Zeeuw is daar misschien dé oplossing niet voor
Waarom is hij dan gehaald?
Citaat: toch is hij wel een speler die van behoorlijke waarde kan zijn in je aanvalsopzet.
Alles kan en in dit geval tot maar een bepaalde hoogte. Je zag De Zeeuw vorig jaar in zijn element counterend in die ruit in de punt naar achter, met veel ruimte voor zich uiteindelijk veelvuldig voorin opduikend. Toen kon hij ook zijn verre trappen ten toon spreiden, maar was dat De Zeeuw niet op zijn best? In een speelwijze die, zelfs met wat beter materiaal, geen hoge ogen zal gooien?
Citaat: Helaas heeft het zich allemaal ontwikkeld naar iets dat lijkt op meters maken = spel maken. Ook niet mijn idee, maar ja. Jol is wel gaan winnen, hè.
Zeker, maar weet je wat het is… Jol is iemand die wil winnen, ten koste van alles. Ook al ligt er iemand geblesseerd op de grond en staat men stil, moet men nog matenaaierig doorspelen om zo tot scoren te komen en te winnen. Maar eenieder begrijpt, dat als jij niet tegen verliezen kunt, je maar beter geen trainer kunt worden. Men moet niet vergeten dat het voetbal er is voor het publiek, zeker op topniveau. Maar dat vergeten doet jammergenoeg zo’n beetje iedereen, een uitzondering daargelaten. Het veldspel, met wie en hoe diegene zich gedraagt is allesbepalend. Het resultaat volgt daarna.
Citaat: En nog? Is het niet daarom? Volgens mij deels wel.
Een Toornstra weet hem meermaals af te troeven. Dat heeft niets met tactiek te maken. Hij is telkens te laat. Een duel verliezen, ok, kan gebeuren, volgende keer beter. Maar als jij je niet eens aan je taken houdt, dan houdt het op. Niet alleen voor hem, want ook een buitenspeler wordt hier zowaar de dupe van. Die moet weer meters maken en als hij bijvoorbeeld als taak heeft zijn directe tegenstander te passeren, maar in plaats van tien bruikbare ballen er twee krijgt kan je hem onmogelijk veroordelen. Maar de teneur is een beetje dat dat wel gebeurd. Een middenvelder hoort simpel te spelen, constant. Zo’n De Zeeuw moet in dienst van het elftal spelen. Niet uit alle hoeken en standen op goal gaan schieten, acties/dribbels maken, nee gewoon die bal een linie vooruit spelen. Zien dat het links vol staat en dan rechts openen. Ofwel het team beter makend. Dominantie uitstralend, maar dus niet door middel van telkens de confrontatie aan gaan bij ieder wissewasje, maar puike passing en concentratie. Maar je moet jammer genoeg constateren dat dat al maanden niet meer het geval is en hij enkel uitblinkt in ongeïnspireerd/ongedisciplineerdheid.
Citaat: Wat ik zelf ook erg jammer vind is dat Jol geen rustpunt in zijn middenveld heeft ingebouwd.
Dat is al vanaf minuut één duidelijk, tegen FC Groningen. Met dat defensieve blok heb je ogenschijnlijk defensieve zekerheid en evenwicht, maar dus niet. Met een Aissati, Anita en Enoh had Ajax dat vorig seizoen wel, maar was er onrust voorin met een Cvitanich, Sulejmani en Suarez en ook achterin met de onbekwame Vermeer, Oleguer en Wielaert (iets wat zoals gezegd met Alderweireld/Vertonghen gemakkelijk kon worden opgelost). Nu is er voorin inderdaad wat meer rust met Pantelic, maar is het op het middenveld een puinhoop. Zo kom je er natuurlijk nooit.
Citaat: Naast een aanspeelpunt, eentje zonder haakjes, naar mijn idee een van de voorwaarden voor verzorgd voetbal.
Absoluut. Niet voor niets zeg ik dat met een creatief middenveld plus een balvast aanspeelpunt voorin een kampioenschap vanzelfsprekend is. Maar je kan variëren met bijvoorbeeld twee buitenspelers die constant diep en breed staan opgesteld en een spits die inzakt en dan nog kan je accenten aanleggen, het ligt er ook maar aan wie de tegenstander is en hoe die speelt.
Citaat: Dat kan je hem kwalijk nemen, maar ook hier geldt weer dat de huidige situatie is zoals die is.
Dat valt hem meer dan kwalijk te nemen, want die situatie is niet zoals die ineens is, want die heeft ‘ie zelf geschapen. De man heeft niet voor niets gefaald met bijvoorbeeld het halen van een De Zeeuw ipv een Elia, waarna je nu diepte en breedte aan de zijkant mist, aanspeelpunten mist. Hallo?
Citaat: Je zet zelf aanspeelpunt al tussen haakjes en als ik me niet vergis, ben je ook niet zo happy met Suárez' hoge mate van (onnodig, onhandig) balverlies.
Ik heb het er zelfs liever niet over, beide mannen brengen mij geen vreugde. Maar neem nou eens zo’n statistiek: Suarez heeft voor dit weekend 199 keer doelpogingen ondernomen waarvan er maar liefst 170 mislukten. Tweede op de lijst is El Hamdaoui met 88 gemiste pogingen. Dat is toch niet te geloven? En dan telkens maar roepen dat hij alles er voor doet om te winnen. Wat dacht ‘ie wellicht van een keer dat balletje vaker in het net leggen? De man is veel en veel te belangrijk gemaakt, destijds ook gezegd. Ook in het geval Suarez heeft Jol grove fouten gemaakt.
Citaat: Dan weet je dat je middenveld onder druk komt te staan. Een vrij groot deel van Jol's spel is daarmee afgestemd op de afvallende bal. Ik begrijp dat je dat heel vervelend vind, ik ook, maar zo veel anders kan Jol eigenlijk ook niet.
Kom op, tuurlijk had Jol wat anders gekund. Met aan- en verkoopbeleid, je selectiebeleid, noem maar op kun je dacht ik aardig wat uit richten. Maar jij meent dus van niet en dat deze selectie, deze situatie een zomaar gegeven is. God heeft hier Pantelic, De Zeeuw en Atouba gedropt en Aissati en Zeegelaar 500 meter verderop gestuurd.
Citaat: Natuurlijk teert hij op Suárez en hij heeft m.i. gelijk als hij zegt dat deze beter uit de verf komt als hij om iemand heen kan spelen. Dan heb je dus 2 up front die op gewone dagen al voor veel werkverschaffing in andere linies zorgen, laat staan op slordige dagen. Dat er dan 1 of 2 op het middenveld zichzelf overlopen, tja, mij verbaast het niet.
Zo zullen er altijd gaten vallen, maar je kan er als je het goed doet aardig wat voorkomen. Als je echter zoveel meters moet maken die gemaakt zijn, daar kan De Zeeuw overigens niet zoveel aan doen, maar daar bovenop ook cruciale fouten maakt, ja, dan wordt het nog lastiger dan het zou worden. Eigenlijk kun je ook niet verwachten dat na een lang seizoen er met dit voetbal telkens sprints van 60 meter heen en weer worden getrokken en ballen feilloos worden afgeleverd. Alleen is het probleem dus, dat we met een bepaalde speler te maken hebben en er nog wat meer fout gaat.
Citaat: Laat ik het er dus maar op houden dat er verzachtende omstandigheden zijn. Ook voor de Zeeuw.
We zullen zien hoe het zich ontwikkeld, maar dat er door zowel speler en trainer cruciale fouten zijn gemaakt staat vast. De consequenties zijn vooralsnog uitgebleven, maar hoe lang blijft dit nog goed gaan en pikt men het nog?
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Di 6 apr 2010 00:16
|
|
Citaat: Blijkbaar blinkt die aanvallende middenvelder uit en wint Ajax zo’n beetje alles. Is het dan geen tijd om hem een treetje hoger te plaatsen?
Klaassen, zoals die aanvallende middenvelder heet, is al een treedje hoger geplaatst en speelt nu bij de A1 maar mocht dit toernooi nog mee spelen aangezien het een o17 toernooi was.
|
Geraldo
Forum berichten: 643
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Di 6 apr 2010 14:10
|
|
Citaat:
Ajacied Demy de Zeeuw: 'Ik heb echt niks gedaan'
Ajax won zondagmiddag met 0-1 op bezoek bij ADO Den Haag na een laat doelpunt van Toby Alderweireld. Belangrijk moment in de wedstrijd was de rode kaart van doelman Barry Ditewig. Volgens Ajax-middenvelder Demy de Zeeuw volkomen terecht.
"Ik had op aangeven van Siem de Jong de 0-1 moeten maken, maar schoot over en viel over Barry heen. Vervolgens krijg ik een stomp in mijn maag en nadat ik vraag waarom, tikt hij me op mijn hoofd", zegt De Zeeuw tegenover De Telegraaf.
"Het rare is dat ik nu allerlei verwijten krijg, maar ik niks heb gedaan. Toch vond ik het wel verstandig dat de trainer me wisselde. Nee, daar had ik niet om gevraagd. Maar als hij het niet had gedaan, was ik waarschijnlijk het slachtoffer geworden van aanslagen."
Bron: Voetbalcentraal
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 742
Nieuws reacties: 3
|
Geplaatst: Di 6 apr 2010 14:20
|
|
Citaat:
Ajax won zondagmiddag met 0-1 op bezoek bij ADO Den Haag na een laat doelpunt van Toby Alderweireld. Belangrijk moment in de wedstrijd was de rode kaart van doelman Barry Ditewig. Volgens Ajax-middenvelder Demy de Zeeuw volkomen terecht.
"Ik had op aangeven van Siem de Jong de 0-1 moeten maken, maar schoot over en viel over Barry heen. Vervolgens krijg ik een stomp in mijn maag en nadat ik vraag waarom, tikt hij me op mijn hoofd", zegt De Zeeuw tegenover De Telegraaf.
"Het rare is dat ik nu allerlei verwijten krijg, maar ik niks heb gedaan. Toch vond ik het wel verstandig dat de trainer me wisselde. Nee, daar had ik niet om gevraagd. Maar als hij het niet had gedaan, was ik waarschijnlijk het slachtoffer geworden van aanslagen."
Hij werd natuurlijk een aantal keer geraakt en vastgepakt op manieren die niet horen op een voetbalveld. Maar als je achter op je hoofd geraakt wordt komt het natuurlijk wel raar over als je vervolgens naar je gezicht grijpt, terwijl dat niet de plek is waar je geraakt bent. Dus ik begrijp de kritiek wel...
|
Fenix
Forum berichten: 240
|
Geplaatst: Di 6 apr 2010 15:02
|
|
Citaat:
Hij werd natuurlijk een aantal keer geraakt en vastgepakt op manieren die niet horen op een voetbalveld. Maar als je achter op je hoofd geraakt wordt komt het natuurlijk wel raar over als je vervolgens naar je gezicht grijpt, terwijl dat niet de plek is waar je geraakt bent. Dus ik begrijp de kritiek wel...
Als mensen even goed de beelden bekijken, kan je zien dat De Zeeuw inderdaad bij zijn nek wordt gepakt, en met zijn hoofd wordt hij naar beneden geduwt. Maar terwijl dat gebeurt staat er een speler voor hem die hem een tik in zijn gezcicht geeft met zijn schouder kijk maar eens goed naar de beelden. Dus eigenlijk is het wel terecht dat hij naar zijn gezicht grijpt.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Di 6 apr 2010 15:22
|
|
Die lulletjes moeten gewoon met hun handen van De Zeeuw afblijven. Dan is er niets aan de hand. Het is heel duidelijk dat de gore agressie bij Bosschaart vandaan komt. Iedereen heeft die foto toch gezien of niet?
Buiten de wedstrijd had ik zijn hoofd eraf geklopt, maar in de wedstrijd had ik nog een zakje ketchup meegenomen om dat aan mijn mond te smeren voor de extra dramatiek.
Echte voetbalverziekers, dat gepeupel als Bosschaart, Buijs en Van den Bergh. Zonder voetbal zaten ze allang met een bierbuik en lelijke tattoo's in een tokkiebuurt.
|
Lexafca
Forum berichten: 1627
|
Geplaatst: Di 6 apr 2010 15:27
|
|
Goed gezien Fenix, was mij niet op gevallen, maar Bosschaart duwt inderdaad het gezicht van Demy op de schouder van een andere Ado speler. Media stelt zich ook aan, iedere maar dan ook echt iedere speler die wordt geraakt in het gezicht gaat liggen, en nu doet Demy het en dan is het aanstellen.
|
Koen_Ajax
Forum berichten: 3310
|
Geplaatst: Di 6 apr 2010 16:09
|
|
Die smerige Bosschaart moet met zijn kakkerlakkenpoten gewoon van een tegenstander afblijven. De Zeeuw doet het enige goede. Als die scheidsrechter niet zo laf had gefloten had ADO al gelijk met 10 man moeten spelen.
Ook zo raar van de media om De Zeeuw te veroordelen. Waterreus voorop. Die vond het een Van Bommel-actie. Alleen nu is hij voor de schoonheid van het spel en vindt hij dit niet kunnen. Wat zou hij gezegd hebben als z'n holmaat Markje het had gedaan?
|
Pariah
Forum berichten: 148
|
Geplaatst: Di 6 apr 2010 16:15
|
|
Citaat: Goed gezien Fenix, was mij niet op gevallen, maar Bosschaart duwt inderdaad het gezicht van Demy op de schouder van een andere Ado speler. Media stelt zich ook aan, iedere maar dan ook echt iedere speler die wordt geraakt in het gezicht gaat liggen, en nu doet Demy het en dan is het aanstellen.
Enoh liep toch netjes door na de 1e elleboog van Affelay om hem een herkansing te geven
|
Lexafca
Forum berichten: 1627
|
Geplaatst: Di 6 apr 2010 16:45
|
|
Citaat: Goed gezien Fenix, was mij niet op gevallen, maar Bosschaart duwt inderdaad het gezicht van Demy op de schouder van een andere Ado speler. Media stelt zich ook aan, iedere maar dan ook echt iedere speler die wordt geraakt in het gezicht gaat liggen, en nu doet Demy het en dan is het aanstellen.
Enoh liep toch netjes door na de 1e elleboog van Affelay om hem een herkansing te geven
Ja oke, ik overdreef misschien ook wel een beetje. Maar verre weg de meeste die gaan liggen. Het is inderdaad een stuk minder dan allemaal.
|
Marco
Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Di 6 apr 2010 17:05
|
|
Citaat: De Zeeuw moet simpelweg zijn taken uitvoeren. Ook al zou hij veelvuldig goed bijsluiten en die ene kans hebben afgemaakt, doet dat er niets aan af. Jawel, maar daarmee haak je niet in op wat ik zei. Jol zal niet blij zijn met het huidige presteren van de Zeeuw, maar daar houdt het volgens mij ook wel mee op. Onvoldoende in die mate dat het de Zeeuw zijn basisplaats kost, zie ik in ieder geval niet zo snel gebeuren.
Citaat: Die jongen heeft de basiskwaliteiten, je kan er natuurlijk over twijfelen of hij meer kwaliteiten heeft dan De Zeeuw, maar niet over de vraag wie er een hoger rendement uit haalt. Jol moet de voorwaarde daarvoor scheppen en dan zou het goed moeten komen. Jol gaat niet kiezen tussen Eriksen en de Zeeuw. Jol kijkt hooguit naar de Jong en dan naar links. Centraal begint hij graag met de nodige spierballen en dat zal waarschijnlijk niet veranderen zolang hij het moet doen met deze voorhoede.
Citaat: En stel hij zou dan centraal komen te staan en het loopt niet, laat hem anders maar een keer op z’n bek gaan. Van schade en schande word je immers wijs, kijken hoe hij dan reageert. Normaal gesproken wel, maar Ajax speelt momenteel voor een prijs en de zijdeur van het miljoenenbal. Het mag duidelijk zijn dat de prioriteit daar ligt. Al het andere is ondergeschikt. Natuurlijk stelt Jol de Zeeuw op. Nu en in z'n algemeenheid. Hoe graag je er ook een punt van wil maken, het speelt niet en ik waag te betwijfelen of het ooit gaat spelen. De Zeeuw is volgens mij één van eerste spelers op het wedstrijdformulier.
Citaat: Een Gabri kan je in dat opzicht wel als logische vervanger bestempelen. Dan zijn we er dus al. Ik vind Anita een interessante middenvelder, maar Jol ziet hem daar vooral als stopmiddel. Jol gaat Gabri opstellen als hij de Zeeuw mist. Ik zit daar niet op te wachten.
Citaat: Waarom is hij dan gehaald? Omdat hij beter en veelzijdiger is dan de spelers die voor zijn positie in aanmerking komen, neem ik aan. Ik verwijs maar weer naar Gabri met de opmerking dat de Zeeuw in ieder geval veel vaardiger is. Bovendien, al zou je het de afgelopen tijd niet zeggen, ook intelligenter. Lindgren vind ik op zich wel een nuttige kracht, maar is duidelijk trager en minder dynamisch. Dat laatste geldt eveneens voor Aissati en ik heb niet de indruk dat men aan het begin van het seizoen serieus rekening hield met Anita. Je kan betogen dat er destijds geen vacature was op het middenveld, maar tegelijkertijd durf ik wel te stellen dat -de ingetogen spelende versie van- de Zeeuw wel degelijk een verbetering is. Bovendien, Jol is een fan, wil (of moet) winnen en je weet hoe het dan werkt.
Citaat: Maargoed, Nederlander De Zeeuw en Suarez zijn dus volgens menigeen de sterspelers. Dan hoor je, en in dit geval vooral Nederlander en ogenschijnlijk meer teamspeler en als dure/belangrijke aankoop zijnde De Zeeuw, je ook zo te gedragen Mjah. Het voetbal zit tegenwoordig vol met gillende huppelkutjes. Je wint er ook nog wedstrijden mee. Ik vind het ook walgelijk, maar ja. Voetbal is steeds meer voor mietjes op gekleurde schoentjes.
Citaat: Zo’n De Zeeuw moet in dienst van het elftal spelen. Niet uit alle hoeken en standen op goal gaan schieten, acties/dribbels maken De Zeeuw moet doen wat de trainer van hem vraagt. Kennelijk is dit onderdeel van zijn opdracht, anders zou het wel heel erg gesteld zijn met het overwicht van Jol. De gedachte is ook niet onlogisch, Jol heeft er op een gegeven moment best wel wat aan gedaan om zijn elftal niet alleen van Suarez afhankelijk te laten zijn. Zo bekeken is het niet vreemd dat hij de Zeeuw deze vrijheden heeft gegeven. Niet dat ik daar voor ben, maar het zou me niks verbazen.
Citaat: Je zag De Zeeuw vorig jaar in zijn element counterend in die ruit in de punt naar achter, met veel ruimte voor zich uiteindelijk veelvuldig voorin opduikend. Toen kon hij ook zijn verre trappen ten toon spreiden, maar was dat De Zeeuw niet op zijn best? Dat wil niet zeggen dat hij in een anders spelend elftal niet uit de verf kan komen. Het lijkt mij dat er bij Ajax altijd plaats is voor een speler die nagenoeg altijd de oplossing vooruit zoekt en bovendien beschikt over een snelle en resolute passing. Anita is ook zo'n speler die instinctief vooruit speelt, vandaar mijn waardering voor hem. Ideaal is misschien anders, maar het is al heel wat beter dan het gewroet van Gabri, het ultra zuinige spel van Lindgren en het besluiteloze gedribbel van Aissati.
Citaat: Een Toornstra weet hem meermaals af te troeven. Dat heeft niets met tactiek te maken. Hij is telkens te laat. Een duel verliezen, ok, kan gebeuren, volgende keer beter. Maar als jij je niet eens aan je taken houdt, dan houdt het op. (...) Eigenlijk kun je ook niet verwachten dat na een lang seizoen er met dit voetbal telkens sprints van 60 meter heen en weer worden getrokken en ballen feilloos worden afgeleverd. Precies, daar wilde ik naartoe. Dat ADHD-voetbal van Jol heeft een schaduwzijde die zich bijvoorbeeld openbaart in slordigheid. Ik heb te doen met de 3 middenvelders van Ajax.
|
jamesgf
Forum berichten: 420
|
Geplaatst: Di 6 apr 2010 19:46
|
|
Citaat: Jol zal niet blij zijn met het huidige presteren van de Zeeuw, maar daar houdt het volgens mij ook wel mee op. Onvoldoende in die mate dat het de Zeeuw zijn basisplaats kost, zie ik in ieder geval niet zo snel gebeuren.
Dan gaat het toch helemaal de verkeerde kant op? Maar laat ik het dan anders stellen, wanneer wordt de grens overschreden en komt een De Zeeuw er naast te staan? Pas als hij ziek, (zwak, doorstrepen) en misselijk is? Een been heeft verloren?
Citaat: Jol gaat niet kiezen tussen Eriksen en de Zeeuw. Jol kijkt hooguit naar de Jong en dan naar links. Centraal begint hij graag met de nodige spierballen en dat zal waarschijnlijk niet veranderen zolang hij het moet doen met deze voorhoede.
Het zal mij eigenlijk een worst wezen wie Suarez, Pantelic, De Zeeuw, Enoh en De Jong bijstaat. Of Eriksen, Emanuelson of wie dan ook op links staat, het maakt niet gek veel uit.
Citaat: Normaal gesproken wel, maar Ajax speelt momenteel voor een prijs en de zijdeur van het miljoenenbal.
Nou, normaal gesproken zouden dit soort capriolen al in de jeugd moeten worden uitgehaald, echter wint en blijft men liever waar men is dan dat een speler leert/zich ontwikkeld. En tja, dat men voor een kampioenschap ging was vanaf minuut één duidelijk met de defensieve zekerheid, het komen van De Zeeuw en de transfervrije en ervaren Pantelic en Atouba, het verhuren/negeren van talentvolle spelers. Dat opbouwen is voor later, spelers die zich spectaculair ontwikkelen zie je niet. Dat terwijl men elke keer weer benadrukt dat het geven van kansen en het ontwikkelen van jonge spelers zeer belangrijk is. Lulkoek natuurlijk, Ajax moet ordinair geld verdienen en maakt een Suarez belangrijk als aanvoerder. Als overgangsjaar had ik daar opzich mee kunnen leven, hoewel ik het verschrikkelijk vond een Aissati, Anita en Zeegelaar op het veld te moeten missen, maar daar tegenover stond dan wel het kampioenschap als een must…
Citaat: Het mag duidelijk zijn dat de prioriteit daar ligt. Al het andere is ondergeschikt.
Wat ik zeg, spelers die zich ontwikkelen is mooi meegenomen. Er dient zich nog een heel proces aan, terwijl we weer een zwak (onnodig overgangs)jaar voorbij hebben zien gaan. Straks weer een zwikkie nieuwe directeuren?
Citaat: Natuurlijk stelt Jol de Zeeuw op. Nu en in z'n algemeenheid. Hoe graag je er ook een punt van wil maken, het speelt niet en ik waag te betwijfelen of het ooit gaat spelen. De Zeeuw is volgens mij één van eerste spelers op het wedstrijdformulier.
Das gek, want volgens mij dient eenieder zo nu en dan op 0 te beginnen.
Citaat: Dan zijn we er dus al. Ik vind Anita een interessante middenvelder, maar Jol ziet hem daar vooral als stopmiddel.
Anita is een topper, dat laat hij ook zien op voor hem vreemde posities. Als hij grotere ruimtes moet bespelen, zoals we vorig seizoen enkele wedstrijden hebben kunnen zien, kan het inderdaad wat lastiger worden. Een zogezegd stopmiddel is het niet, Enoh is dan absoluut meer geschikt. Laat onverlet dat hij zich goed in een tegenstander zou kunnen vastbijten en zich bij afvallende ballen telkens goed opstelt.
Citaat: De Zeeuw moet doen wat de trainer van hem vraagt.
Zeker, maar het kan gebeuren dat een tactiek niet goed uitpakt, je in onverwachte situaties terechtkomt. De trainer heeft dan geen invloed meer. Dan moet je dus, als sterspeler/leider zijnde je verantwoordelijkheid nemen en pakken. Daar gaat het om. Dat gebeurt niet, het is zelfs zo dat de slechtste man op het veld telkens uiteindelijk voortijdig gewisseld wordt. Kan toch niet? Besef goed, dit zeg ik niet zozeer omdat ik wil dat De Zeeuw er naast komt te staan, maar omdat Ajax hier onder lijdt. Het geeft geen goede signalen af, leidt tot verzadiging, noem maar op. Neem bijvoorbeeld motivatie. Als jij het voetballend niet op kunt lossen zoals De Zeeuw, heb je altijd nog je uitstraling waarmee je wat afgeeft op de rest. Zoals gezegd, zijn voorkomen, hoe zich gedraagt, is daarnaast ook gewoon slecht. Heb ik het nog niet eens over het koppie en de schouders die maar omlaag gaan. Er dient simpelweg in gegrepen te worden, ten minste hoe ik het zie. Hoef je het echt niet mee eens te zijn hoor, maar het is volgens mij niet voor niets dat Ajax al weet ik hoe lang zo slecht presteert en er maar geen stijgende lijn te ontdekken is.
Overigens is Suarez dus een ander geval. De drive, die gedrevenheid is er. Maar hij komt uit een andere cultuur en dat merk je gelijk. Hij kan nooit de aanvoerder zijn van Ajax, hij hoort zijn man te passeren en die bal in het net te liggen. Moet een De Zeeuw voor zorgen.
Citaat: Kennelijk is dit onderdeel van zijn opdracht, anders zou het wel heel erg gesteld zijn met het overwicht van Jol. De gedachte is ook niet onlogisch, Jol heeft er op een gegeven moment best wel wat aan gedaan om zijn elftal niet alleen van Suarez afhankelijk te laten zijn. Zo bekeken is het niet vreemd dat hij de Zeeuw deze vrijheden heeft gegeven. Niet dat ik daar voor ben, maar het zou me niks verbazen.
Dat is dus de vraag. Je zou eigenlijk Jol eens moeten vragen hoe hij vindt dat De Zeeuw de laatste tijd functioneert. In ogenschouw nemend hoe hij vindt dat hij moet functioneren uiteraard. Voor mij zijn er dus een aantal normen en het zou zeer goed kunnen dat Jol dat anders ziet. Dat De Zeeuw anoniem rond dient te hobbelen allicht. Maar we moeten niet vergeten dat Jol altijd op het moment suprême faalde. Dat kan geen toeval zijn. En dan mogen we nog van geluk spreken dat de druk niet eens zo groot is bij/tegen Ajax. Poeh, wat zou er dan wel niet gebeuren…
Citaat: Precies, daar wilde ik naartoe. Dat ADHD-voetbal van Jol heeft een schaduwzijde die zich bijvoorbeeld openbaart in slordigheid. Ik heb te doen met de 3 middenvelders van Ajax.
Nee, te doen heb ik het niet met ze. Verdedigen is immers het makkelijkste wat er is. Als ze dienen te gaan voetballen tegen een Marseille, ja, dan geef ik het hen + Jol te doen.
|
Marco
Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Di 6 apr 2010 23:10
|
|
Citaat: Maar laat ik het dan anders stellen, wanneer wordt de grens overschreden en komt een De Zeeuw er naast te staan? Als iemand anders beter is, denk ik?
Citaat: Nou, normaal gesproken zouden dit soort capriolen al in de jeugd moeten worden uitgehaald, echter wint en blijft men liever waar men is dan dat een speler leert/zich ontwikkeld. Ok, maar dat is een andere discussie.
Citaat: Das gek, want volgens mij dient eenieder zo nu en dan op 0 te beginnen. Zo naïef ben jij niet.
Citaat: Zeker, maar het kan gebeuren dat een tactiek niet goed uitpakt, je in onverwachte situaties terechtkomt. De trainer heeft dan geen invloed meer. Dan moet je dus, als sterspeler/leider zijnde je verantwoordelijkheid nemen en pakken. Ik ben niet degene die hem een sterspeler of leider noemt, hoor. Ik vind hem geen ster en verwacht niet dat hij de leider acteert. Sturen, dat wellicht nog wel en verder aanbieden en als de sodemieter zuiver naar voren doorpassen, dat soort dingen. Voor andere zaken moet je niet bij mij zijn.
Citaat: Hoef je het echt niet mee eens te zijn hoor, maar het is volgens mij niet voor niets dat Ajax al weet ik hoe lang zo slecht presteert en er maar geen stijgende lijn te ontdekken is. Hij speelt momenteel slecht, in zoverre ben ik het met je eens. Over zijn houding, mja, het zal mij een rotzorg zijn als ie doet wat ie normaal gesproken goed kan. Waar ik een hekel aan heb, zijn spelers die dat vrijblijvende over zich heen hebben hangen. De Zeeuw lijkt mij coachbaar, laat ik het daar voorlopig maar bij houden.
Citaat: Dat is dus de vraag. Je zou eigenlijk Jol eens moeten vragen hoe hij vindt dat De Zeeuw de laatste tijd functioneert. In ogenschouw nemend hoe hij vindt dat hij moet functioneren uiteraard. Voor mij zijn er dus een aantal normen en het zou zeer goed kunnen dat Jol dat anders ziet. Dat vraag ik me dus ook af, maar jij noemt Jol iemand die ten koste van alles wil winnen. Dan neem ik aan dat hij een fladderende de Zeeuw niet voor lief neemt als dat niet de bedoeling is. Toch?
Citaat: Als ze dienen te gaan voetballen tegen een Marseille
Ja, James, ik zit er ook op te wachten. Ik denk alleen dat dat ook kan met andere spelers dan de 3 tegen Marseille, dat dat ook kan met de Zeeuw en dat dat ook kan zonder de Zeeuw. Als iemand anders beduidend beter presteert zal je mij niet horen klagen, maar afgezien van wat geschuif zou ik zo niet weten wie.
Reactie op de rest van je eerdere post staat in het Jol-topic.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Di 6 apr 2010 23:15
|
|
De Zeeuw moet terug naar een rol als verdedigende balafpakker in plaats van als een aanvallende middenvelder. Van mij mag hij komend seizoen de rol van Enoh overnemen en dan achter twee aanvallende middenvelders spelen. Eriksen, De Zeeuw, Lodeiro zou ik een top middenveld vinden maar dat kan alleen als Ajax twee buitenspelers die mee verdedigen en een solide verdediging heeft.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2348
|
Geplaatst: Di 6 apr 2010 23:41
|
|
Citaat: De Zeeuw moet terug naar een rol als verdedigende balafpakker in plaats van als een aanvallende middenvelder. Van mij mag hij komend seizoen de rol van Enoh overnemen en dan achter twee aanvallende middenvelders spelen. Eriksen, De Zeeuw, Lodeiro zou ik een top middenveld vinden maar dat kan alleen als Ajax twee buitenspelers die mee verdedigen en een solide verdediging heeft.
Nee dat niet, Enoh vind ik sowieso al onmisbaar en bovendien beter op het middenveld. Met de aanvallende middenvelders die Ajax heeft, De Jong en Eriksen moet je er altijd twee verdedigende middenvelders achter zetten, om de balans te houden bij balverlies. Sowieso omdat Ajax meestal al met 3 aanvallers speelt. De verdediging van Ajax met Stekelenburg in de goal en achterin van der Wiel, Alderweireld, Vertonghen en Anita vind ik al behoorlijk solide.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Di 6 apr 2010 23:51
|
|
Enoh speelt de laatste tijd goed maar blijft een beperkte voetballer. Tot het einde van dit seizoen zou ik hem in de basis houden maar het is niet het soort type middenvelder die ik bij Ajax op het middenveld wil zien staan, daarvoor is hij technisch niet voldoende onderlecht. Met zo'n spelen zal je nooit het technisch goed verzorgde aanvallende voetbal kunnen spelen wat Ajax na hoort te streven.
De reden dat Ajax met twee verdedigende middenvelders moet spelen is dat de verdediging niet sterk genoeg is en de buitenspelers niet goed omschakelen in balverlies. De verdediging zal vanzelf sterker worden naarmate Vertonghen en Alderweireld zich ontwikkelen maar Ajax zal de buitenspelers uit de jeugd moeten halen. Zolang Suarez er dus is zal Ajax moeilijk met twee aanvallende middenvelders kunnen spelen tenzij Jol Suarez in de spits zet.
Hopelijk hebben de Ajax voetballers goed naar de spelers van Barca gekeken en gezien dat alle 11 spelers 100% moeten geven. Bij Barca spelen ze bijna 90 minuten lang pressie voetbal en dat heeft niets met kwaliteit te maken maar met inzet en conditie. Als Xavi en Messi dat kunnen waarom kan alleen Enoh het bij ons? Als iedereen net zo hard bij Ajax zou werken als Enoh dan zal je zien dat Enoh meteen de zwakke schakel in het elftal zou zijn.
Hopelijk laat Jol de spelers die niet naar het WK gaan deze zomer hard aan hun conditie werken zodat ze hun techniek ook aan pressievoetbal kunnen koppelen. Gemiddeld moet een speler in de Europese top 10 kilometer per wedstrijd kunnen rennen, ik vraag me af wat de speler van Ajax gemiddeld rennen, 5 kilometer?
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Wo 7 apr 2010 00:01
|
|
Citaat: Hopelijk hebben de Ajax voetballers goed naar de spelers van Barca gekeken en gezien dat alle 11 spelers 100% moeten geven. Bij Barca spelen ze bijna 90 minuten lang pressie voetbal en dat heeft niets met kwaliteit te maken maar met inzet en conditie. Als Xavi en Messi dat kunnen waarom kan alleen Enoh het bij ons? Als iedereen net zo hard bij Ajax zou werken als Enoh dan zal je zien dat Enoh meteen de zwakke schakel in het elftal zou zijn.
Hopelijk laat Jol de spelers die niet naar het WK gaan deze zomer hard aan hun conditie werken zodat ze hun techniek ook aan pressievoetbal kunnen koppelen. Gemiddeld moet een speler in de Europese top 10 kilometer per wedstrijd kunnen rennen, ik vraag me af wat de speler van Ajax gemiddeld rennen, 5 kilometer?
Huh? Barcelona werd vanavond gedurende de tweede helft juist extreem laks en slordig. Ze namen overduidelijk gas terug.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Wo 7 apr 2010 00:03
|
|
Citaat: Huh? Barcelona werd vanavond gedurende de tweede helft juist extreem laks en slordig. Ze namen overduidelijk gas terug.
Ik denk niet zo veel dat ze gas terug namen maar dat ze gewoon slecht gingen spelen doordat Arsenal meer druk ging zetten. Je bleef wel zien dat jongens als Pedro, Xavi en nog een paar wel steeds heel fanatiek bleven spelen en door bleven jagen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2348
|
Geplaatst: Wo 7 apr 2010 07:15
|
|
Citaat: Enoh speelt de laatste tijd goed maar blijft een beperkte voetballer. Tot het einde van dit seizoen zou ik hem in de basis houden maar het is niet het soort type middenvelder die ik bij Ajax op het middenveld wil zien staan, daarvoor is hij technisch niet voldoende onderlecht. Met zo'n spelen zal je nooit het technisch goed verzorgde aanvallende voetbal kunnen spelen wat Ajax na hoort te streven.
Enoh een beperkte voetballer? Volgens mij is er geen speler die makkelijker wegdraait bij zijn tegenstander op het middenveld. Zijn passing is verder ook prima in orde. Slordigheden zoals Emanuelson, De Jong en Eriksen lieten zien zijn in zijn spel nauwelijks te herkennen. Enoh is niet alleen een harde werker maar speelt ook enorm geconcentreerd.
Minpuntje bij Enoh is dat ik hem nog nooit een lange bal heb zien geven, misschien kan hij dit niet goed en doet dit daarom ook niet (weten wat je eigenlijk niet kan en dat daarom niet doen is ook een kwaliteit), en zijn afronding.
|
Peter79
Forum berichten: 1624
|
Geplaatst: Wo 7 apr 2010 09:54
|
|
Citaat: Huh? Barcelona werd vanavond gedurende de tweede helft juist extreem laks en slordig. Ze namen overduidelijk gas terug.
Ik denk niet zo veel dat ze gas terug namen maar dat ze gewoon slecht gingen spelen doordat Arsenal meer druk ging zetten. Je bleef wel zien dat jongens als Pedro, Xavi en nog een paar wel steeds heel fanatiek bleven spelen en door bleven jagen.
Mwoah vond dat niet echt de verdienste van Arsenal (wat de revival in de heen wedstrijd wel was). Er was gister maar 1 ploeg die bepaalde wat er op het veld gebeurde en dat was Barcelona, Arsenal kreeg niet meer dan de kruimels die Barcelona liet liggen in de vorm van gemakzucht en balverlies. Zonder echt goed te spelen, liet Barca Arsenal geen moment in de wedstrijd komen en werd de Engelse ploeg gedeklasseerd als ware het een laagvlieger in de Segunda Division. Driehoekjes, het lang rondspelen van de bal, sublieme steekballen en prachtige solo's deed de "Engelsen" eruit zien als pionnetjes op een trainingsveld.
Hoop dat onze aanvallers eens goed hebben gekeken naar een actie van Pedro diep in de 2e helft bij de stand van 3-1. Voorin knullig balverlies lijden en met een lange sprint vanuit de spits de bal onderscheppen halverwege de eigen helft aan de zijlijn om zo de eigen fout te corrigeren.
|
10Oele
Forum berichten: 386
|
Geplaatst: Wo 7 apr 2010 12:25
|
|
Mwoah vond dat niet echt de verdienste van Arsenal (wat de revival in de heen wedstrijd wel was). Er was gister maar 1 ploeg die bepaalde wat er op het veld gebeurde en dat was Barcelona, Arsenal kreeg niet meer dan de kruimels die Barcelona liet liggen in de vorm van gemakzucht en balverlies. Zonder echt goed te spelen, liet Barca Arsenal geen moment in de wedstrijd komen en werd de Engelse ploeg gedeklasseerd als ware het een laagvlieger in de Segunda Division. Driehoekjes, het lang rondspelen van de bal, sublieme steekballen en prachtige solo's deed de "Engelsen" eruit zien als pionnetjes op een trainingsveld.
Hoop dat onze aanvallers eens goed hebben gekeken naar een actie van Pedro diep in de 2e helft bij de stand van 3-1. Voorin knullig balverlies lijden en met een lange sprint vanuit de spits de bal onderscheppen halverwege de eigen helft aan de zijlijn om zo de eigen fout te corrigeren.
Barcelona bepaalde inderdaad wat er op het veld gebeurde, maar zo subliem als in de eerste helft in Londen was het niet. Ik had het nog wel eens willen zien als Arshavin, Fabregas en van Persie meegedaan hadden bij Arsenal.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
|
Geplaatst: Wo 7 apr 2010 12:50
|
|
Citaat: Hopelijk hebben de Ajax voetballers goed naar de spelers van Barca gekeken en gezien dat alle 11 spelers 100% moeten geven. Bij Barca spelen ze bijna 90 minuten lang pressie voetbal en dat heeft niets met kwaliteit te maken maar met inzet en conditie. Als Xavi en Messi dat kunnen waarom kan alleen Enoh het bij ons? Als iedereen net zo hard bij Ajax zou werken als Enoh dan zal je zien dat Enoh meteen de zwakke schakel in het elftal zou zijn.
Wat een simpel geklets. Alsof alleen Enoh 100% geeft bij Ajax. Bij iemand met korte benen en snelheid wordt dat altijd gezegd. Het klopt dat het zo lijkt, maar in werkelijkheid hoeft dat helemaal niet zo te zijn.
Daarnaast praat je over een andere speelstijl. Barcelona verdedigt altijd vooruit, wat ook weer heel anders oogt.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Wo 7 apr 2010 12:53
|
|
Enoh is anders wel de enige Ajaxied die echt pressievoetbal speelt en om maar eens duidelijk te zijn: Suarez zul je nooit de linksback tot eigen 16 zien volgen terwijl je dat Pedro bij Barca wel ziet doen, dat heeft niets met kwaliteit te maken maar puur met inzet en conditie.
|
| | | |
|
|
|