Auteur
|
Bericht
|
guy_ajax
Forum berichten: 2698
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 13:07
|
|
Ik denk dat Atouba typisch zo'n speler is die véél te nonchalant is. En daarom alleen Europees [tegen (sup)toppers) zijn mannetje staat. In de competitie laat hij zich verrassen.
Maar kan hij, of Obradovic ook als rechtsback spelen? Misschien is ''het plan'' om VD Wiel als CV te laten spelen en die 2 op back?
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 13:09
|
|
Citaat: Ik denk dat Atouba typisch zo'n speler is die véél te nonchalant is. En daarom alleen Europees [tegen (sup)toppers) zijn mannetje staat. In de competitie laat hij zich verrassen.
Maar kan hij, of Obradovic ook als rechtsback spelen? Misschien is ''het plan'' om VD Wiel als CV te laten spelen en die 2 op back?
Linkspoten die daar nog nooit hebben gespeeld moet je daar ook niet laten spelen. Daarbij is V.d. Wiel een goede rechtsback en (nog) geen goede centrale verdediger. Als rechtsback zou V.d. Wiel uit kunnen groeien tot basisspeler bij Oranje en belangrijke speler bij Ajax.
|
guy_ajax
Forum berichten: 2698
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 13:11
|
|
Citaat: Ik denk dat Atouba typisch zo'n speler is die véél te nonchalant is. En daarom alleen Europees [tegen (sup)toppers) zijn mannetje staat. In de competitie laat hij zich verrassen.
Linkspoten die daar nog nooit hebben gespeeld moet je daar ook niet laten spelen. Daarbij is V.d. Wiel een goede rechtsback en (nog) geen goede centrale verdediger. Als rechtsback zou V.d. Wiel uit kunnen groeien tot basisspeler bij Oranje en belangrijke speler bij Ajax.
Daar ben ik het ook mee eens hoor, VD Wiel is fysiek ook nog niet zo echt instaat om als CV te spelen. Hij wil zelf denk ik ook liever als back spelen, kan hij meer aanvallen. Maar ik dacht dat de leiding dat misschien dacht, je weet het maar nooit met die klungels.
|
Frenk
Forum berichten: 220
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 13:34
|
|
Ik zat net bij Ajax tv te kijken en zag dat Atouba met rechts schrijft.
|
Castel di Sangro
Forum berichten: 346
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 14:14
|
|
Citaat: Ik zat net bij Ajax tv te kijken en zag dat Atouba met rechts schrijft.
Ik ook, maar voetballend ben ik stijf links :)
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 14:25
|
|
Ik begrijp de aankoop van Atouba als linksback niet helemaal. Ik ken hem vooral als hangende linksbuiten bij Tottenham Hotspur. Ik heb hem een aantal keer als linksback gezien bij HSV, maar in mijn ogen is hij totaal geen verdediger.
Het is hetzelfde verhaal als met Emanuelson; hij heeft niet genoeg inzicht en hij kan het opkomen maar matig doseren. Daarnaast neemt hij nogal eens (onnodig) veel risico.
Ik zie Atouba meer als middenvelder of als hangende linksbuiten. Dan kan hij met zijn techniek en zijn fysiek echt een rol van betekenis spelen. Als linksback zie ik het niet helemaal
|
jamesgf
Forum berichten: 420
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 14:42
|
|
Citaat: Bij HSV zijn ze blij dat hij weg is, en dat zegt wel wat. Daar een beperkte speler als Jansen al een topper wordt bevonden. En zo zijn spelers als Mertesacker en Boenisch in de Bundesliga zeer gewaardeerde krachten.
Het is toch wat, een Afrikaanse verdediger die uit de Bundesliga ons komt ‘versterken’. Inderdaad, dat hebben we eerder meegemaakt. De domme Oliseh die later voor miljoenen verpatst is aan Juventus, kan het nog steeds niet geloven. Ook deze Atouba is tactisch een onbenul en zijn mentaliteit is allicht nog belabberder.
Zo wilde deze geldwolf niet verlengen omdat hij voor zijn slechte voorbeeldfunctie en prestaties niet meer zou krijgen dan voorheen. HSV-fans floten hem in eigen huis uit, wat Atouba pareerde met een intelligente middelvinger. Desondanks kreeg hij toch van de kerstman een wekker, omdat de voorbeeldige verdediger altijd zo fijn op tijd is op de training.
En er valt nog wel wat meer aan te merken op deze ongedisciplineerde speler. Zo bleef hij weg na de Afrika Cup en is het op het veld soms ook niet helemaal koosjer met zijn rare fratsen, zoals zijn Zlatan-achtige uithalen. Ik vind het vreemd dat menigeen relatief positief is over deze veelvuldig geblesseerde speler. Maar ik volg dan ook het voetbal in Duitsland. Zo is de vandaag naar Schalke vertrokken Holtby een gemiste kans, niet eens met Ajax in verband gebracht.
Deze aankoop is dan ook zeer onbegrijpelijk. Ik ga er namelijk nog steeds vanuit dat de kans groot is dat Obradovic komt en wel voor de basis. Deze ongedisciplineerde back zal dan op de bank belanden en dat zal hij op zeker niet verdragen. Mooie boel.
Heel onderbouwend stukje zonder dat je inhoudelijk echt ingaat op zijn plus- en minpunten op voetballend gebied. Aangezien je het Duitse voetbal goed volgt, ben ik hartstikke nieuwsgierig. Schets eens een beeld van hem, want Oliseh is Atouba niet. Hij wou zelf ook niet verlengen en dat hij rare capriolen uithaalt kennen we inderdaad van onze Zweedse vriend die we met z'n allen hier graag terug zien komen. Hij heeft het postuur van een pure verdediger, maar als ik de beelden zo snel zie, lijkt het juist iemand die het moet hebben van zijn aanvallende impulsen. Kan die verdedigen? Is hij traag? Thanks.
Zijn mentaliteit heb ik al belicht. Ook zijn tactisch (on)vermogen, waar ik nog wel even op door zal gaan. Dat zijn al twee goeie redenen dat het bepaald geen daverend succes zal worden(!) Maar oké, ofie kan verdedigen en ofie snel is. Hij is natuurlijk fysiek sterk, maar wat is traag? Ik zou hem niet traag noemen, maar ik acht de kans groot dat een Martina hem er uitloopt op de training. Hij heeft iig, net als Silva, een groot loopvermogen. Rost zonder moeite de bal de tribune in of blind naar voren en is niet echt fel in de omschakeling naar de aanval. Vele snelle aanvallende combinaties met hem in de hoofdrol zal je niet hoeven te verwachten. Toch in aanvallend opzicht geen verslechtering in vergelijking met Vermaelen. Overigens is zijn geldingsdrang een groot probleem, zie zijn misplaatste dribbels en andere fratsen aan de bal. Ook daardoor is het soms helemaal niets met deze jongen. Zoals gezegd een trotse Afrikaanse jongen en als het even tegen zit wil hij zichzelf toch even laten zien. En anders ook. Maar daardoor vergeet hij soms wel wat hij ook moet doen, namelijk verdedigen. Een beetje Emanuelson-achtig. Maar Urby wil aanvallen doordat hij het team wil helpen met zijn echte kwaliteiten. Daarentegen wil deze eveneens wisselvallige linksback Atouba zich veelal laten gelden uit persoonlijk motief. Kan dus wel eens een steekje gaan laten vallen in de verdediging.
Trouwens, het verdedigende aspect bij Ajax vind ik altijd een beetje overschat. Verdedigen is niet zo moeilijk, maar je moet wel geconcentreerd zijn en goed staan als team. Door goed positiespel de ruimtes klein maken, enige snelheid en je aan je taak houden en je hoeft je niet veel zorgen te maken. Maar dan heb ik het wel over het spelen bij Ajax, waar verdedigers naast tactisch ook technisch goed moeten zijn, doordat je met veel ruimte in de rug speelt en veelvuldig aan de bal komt. Want Ajax speelt aanvallend en dominant voetbal, wat best uniek is. Dat zie je ook aan de talloze (buitenlandse), veelal oudere, spelers die zich niet kunnen aanpassen en mislukken. Een redelijke speler bij HSV is nog geen redelijke speler bij Ajax.
Sowieso zijn de verdedigers tegenwoordig niet al te best meer. Zie de laatste CL-finale. Met de ruimtes die het o zo bewierookte duo Vidic-Ferdinand kreeg wisten ze zich geen raad. Door het trucje van Cruijff, het spelen zonder centrale spits, kwamen de Engelsen niet meer veelvuldig in balbezit op plekken waar ze dat graag hebben. Fout op fout gestapeld in de verdediging, uit onkunde. En je kent de drie befaamde uitspraken: "Als je op balbezit speelt, hoef je niet te verdedigen, want er is maar één bal.", "Als wij de bal hebben kunnen hun niet scoren." en "Voetbal is een spel van fouten, wie de minste fouten maakt wint." Cruijff zelf speelde dan ook het liefst met twee goede voetballers achterin. Zoals de technisch maar vooral tactisch zeer sterke Guardiola en Koeman. Inderdaad twee middenvelders die verdedigend zeker niet de sterkste waren, maar dat hoeft helemaal niet. De Engelsen kunnen dan wel goed anticiperen ect, maar met ruimtes, in de rug en met de bal aan de voet weten ze geen raad. Dodelijk.
Ikzelf vind het dan ook een goed idee om met de vroegere middenvelders Vertonghen en Van der Wiel in het centrum te spelen. Daar de beste optie Van der Wiel nu naar rechts is verschoven, komt Alderweireld in beeld. Zoals altijd zijn spelers uit de Ajax jeugdopleiding tactisch en technisch goed onderlegd, zo ook Toby. Ook Anita zou het goed doen. Vorig seizoen tijdens de voorbereiding waren ze in Engeland louter positief over die kleine centraal in de verdediging. Dat is qua lengte en body toch wel andere koek dan Atouba. Was vandaag de beste op het veld als linksback! En waren de jongelingen Alderweireld en Van der Heijden de andere uitblinkers volgens Jol. Dat wordt nog wat, de kabouter Anita die de ervaren beer Atouba eruit speelt.
Terug naar Atouba. Dit seizoen heb ik hem maar 1 keer in actie gezien, uit tegen die Wölfe. In de Volkswagen-Arena keken de troepen van Jol al voor het halfuur tegen een 3-0 achterstand aan en werd hij vroeg in de tweede helft gewisseld. Niet lang daarna is hij geblesseerd geraakt om daarna nog maar enkele keren in actie te komen. Afsluitend: Een redelijke speler van 27 die het Ajax-spelletje niet kent, maarja gaan we dat nog wel spelen? Een wisselvallige speler, fysiek en opzich technisch voldoende, tactisch en mentaal onvoldoende. Wat betreft zijn tactisch vermogen maakt dat als back niet zoveel uit, maar hij loopt door zijn geldingsdrang wel geregeld uit de toom. Verdedigend als back niet zo zeker als Vermaelen, zal aanvallend wel meer toevoegen (niet zo moeilijk). Hij kent de trainer goed, zal zijn vertrouwen als aankoop hebben en heeft specifieke kwaliteiten. Volledig mislukken zal hij dus zeker niet. Blijft onverlet dat ik Obradovic of de nu door NAC-gevolgde Nederlander en Champions League-ganger Leiwakabessy veel betere opties had gevonden. Als Keizer deze blessuregevoelige jongen had gevolgd (hij is niet gescout, waarom heffen ze de scouting toch niet op…) was hij echt niet gekomen.
|
jamesgf
Forum berichten: 420
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 14:47
|
|
Citaat: Ik begrijp de aankoop van Atouba als linksback niet helemaal. Ik ken hem vooral als hangende linksbuiten bij Tottenham Hotspur. Ik heb hem een aantal keer als linksback gezien bij HSV, maar in mijn ogen is hij totaal geen verdediger.
Het is hetzelfde verhaal als met Emanuelson; hij heeft niet genoeg inzicht en hij kan het opkomen maar matig doseren. Daarnaast neemt hij nogal eens (onnodig) veel risico.
Ik zie Atouba meer als middenvelder of als hangende linksbuiten. Dan kan hij met zijn techniek en zijn fysiek echt een rol van betekenis spelen. Als linksback zie ik het niet helemaal
Ging bij de Spurs inderdaad gaandeweg naar beneden en de vergelijking met Emanuelson klopt deels. Zijn geldingsdrang/mentaliteit zal je eruit moeten krijgen/veranderen wil het nog wat worden met deze trotse Afrikaan als linksback. Ik zie het ook niet zo zitten. Moet hij ook nog eens fit worden en blijven...
|
Ajacied
Forum berichten: 143
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 22:34
|
|
Wat heb je nu aan een verdediger die kan verdedigen? Vermaelen vond ik al matig maar dit slaat alles. Hij verdient vast ook nog eens 2 miljoen euro per jaar omdat hij transfervrij was kortom we zitten ook nog eens twee jaar aan hem vast.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 22:36
|
|
Citaat: Wat heb je nu aan een verdediger die kan verdedigen? Vermaelen vond ik al matig maar dit slaat alles. Hij verdient vast ook nog eens 2 miljoen euro per jaar omdat hij transfervrij was kortom we zitten ook nog eens twee jaar aan hem vast.
Deze jongen gaat echt geen 2 miljoen per jaar verdienen, verzin nou zelf geen dingen om iemand op af te keuren. Atouba is een goede speler en in ieder geval is hij niet slechter dan Vermaelen en heeft Ajax dus 12 miljoen verdiend terwijl ze kwalitatief niet achteruit zijn gegaan.
|
El Chícharito
Forum berichten: 3036
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 22:45
|
|
Ga toch weg! Daarom speelt Vermaelen ook bij Arsenal en Atouba bij Ajax. Vermaelen is gewoon een klasse beter.
|
Ajacied
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 22:47
|
|
Citaat: Wat heb je nu aan een verdediger die kan verdedigen? Vermaelen vond ik al matig maar dit slaat alles. Hij verdient vast ook nog eens 2 miljoen euro per jaar omdat hij transfervrij was kortom we zitten ook nog eens twee jaar aan hem vast.
Deze jongen gaat echt geen 2 miljoen per jaar verdienen, verzin nou zelf geen dingen om iemand op af te keuren. Atouba is een goede speler en in ieder geval is hij niet slechter dan Vermaelen en heeft Ajax dus 12 miljoen verdiend terwijl ze kwalitatief niet achteruit zijn gegaan.
Bij HSV verdiende Atouba 1,8 miljoen euro (bron: Bild). Ik denk dat hij eerder wat geld erbij heeft gekregen dan ingeleverd. Het is een Afrikaan dus een broodvoetballer. Hij gaat naar een club die het meeste geld biedt en transfer vrije spelers krijgen over het algemeen meer geld aangeboden omdat de club geen transfer bedrag hoeft te betalen.
Niet slechter dan Vermaelen? Het is maar hoe je het bekijkt. Verdedigend leveren we fors in en aanvallend krijgen we iets erbij. Nu is de primaire taak van een back om te verdedigen. In balbezit moet hij ook vaak naar binnen knijpen omdat de centrale verdediger dan doorschuift. Zoals ik al zei vond ik Vermaelen al niet geweldig maar Atouba is daarbij vergeleken helemaal niks.
|
Rinus
Forum berichten: 1713
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 22:47
|
|
Citaat: Ook 'leuk' dat hij de wedstrijden tegen Az en Feyenoord zal missen in verband met de Africa Cup.
Uit of thuis? Maakt een verschil aangezien ik hem thuis wel in actie wil zien.
|
Marco
Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 22:48
|
|
Ik heb vaak het gevoel dat Vermaelen hier wat ondergewaardeerd wordt..
|
El Chícharito
Forum berichten: 3036
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 22:51
|
|
Werd hij ook. Ik vond Vermaelen altijd een prima verdediger, zeg maar gewoon een goede verdediger. Maargoed, hier moet hij hem ook nog over 40 meter op de stropdas kunnen leggen. Ik vind dat wat minder. Als hij hem naar de goede kleur speelt en zo goed kan verdedigen, vind ik het prima. Maargoed, het zij zo. Atouba is de naam die het moet doen en ik heb er toch wel wat vertrouwen in, ondanks dat ik (nog steeds) liever Ivan Obradovic had.
|
skieto
Forum berichten: 803
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 22:54
|
|
Okee, we hebben nu een linksback en wie als back up nu Urby aangeeft nooit meer als linksback te gaan spelen? Vertonghen dan maaR?
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 22:54
|
|
Citaat: Werd hij ook. Ik vond Vermaelen altijd een prima verdediger, zeg maar gewoon een goede verdediger. Maargoed, hier moet hij hem ook nog over 40 meter op de stropdas kunnen leggen. Ik vind dat wat minder. Als hij hem naar de goede kleur speelt en zo goed kan verdedigen, vind ik het prima. Maargoed, het zij zo. Atouba is de naam die het moet doen en ik heb er toch wel wat vertrouwen in, ondanks dat ik (nog steeds) liever Ivan Obradovic had.
Vermaelen heeft Ajax anders genoeg punten gekost, meer dan Emanuelson maar bij hem nemen mensen het meer kwalijk omdat hij er ongeconcentreerd bij leek en Vermaelen niet. Vermaelen was een redelijke verdediger voor Ajax maar zeker niet ondergewaardeerd, door veel mensen juist het tegenovergestelde.
Citaat: Bij HSV verdiende Atouba 1,8 miljoen euro (bron: Bild). Ik denk dat hij eerder wat geld erbij heeft gekregen dan ingeleverd. Het is een Afrikaan dus een broodvoetballer. Hij gaat naar een club die het meeste geld biedt en transfer vrije spelers krijgen over het algemeen meer geld aangeboden omdat de club geen transfer bedrag hoeft te betalen.
Ajax bied echt niet meer dan 1,8 miljoen, ze hebben na Luque echt wel geleerd daarvan. Atouba heeft redelijk veel verdiend zijn jaren bij HSV en daarvoor Tottenham en ik denk dat hij nu ervoor kiest om veel te spelen en kampioen te kunnen worden.
|
Ajacied
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 22:57
|
|
Citaat: Werd hij ook. Ik vond Vermaelen altijd een prima verdediger, zeg maar gewoon een goede verdediger. Maargoed, hier moet hij hem ook nog over 40 meter op de stropdas kunnen leggen. Ik vind dat wat minder. Als hij hem naar de goede kleur speelt en zo goed kan verdedigen, vind ik het prima. Maargoed, het zij zo. Atouba is de naam die het moet doen en ik heb er toch wel wat vertrouwen in, ondanks dat ik (nog steeds) liever Ivan Obradovic had.
Ik had juist behoorlijk wat aan te merken op zijn verdedigende capaciteiten. Het inzicht ontbreekt bij mij en dat zag je mooi in de duels waarin het niveau wat hoger lag zoals tegen Fiorentina-thuis. Het was allemaal net-niet met Thomas en hij had letterlijk handen en voeten nodig om zijn tegenstander de baas te blijven. Bijna alle gevaarlijke kansen kwamen ook via de linkerkant. Ik weet ook bijna zeker dat hij het daarom niet zal redden bij Arsenal.
Nu is dit heel kritisch bekeken en als ik net zo kritisch kijk naar Atouba dan kan ik wel huilen.
|
swanski
Forum berichten: 188
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 23:21
|
|
Citaat: <knip>
Mooi stukje. Ik heb wel een goed beeld van hem nu. Thanks
De scouting bij Ajax of beter gezegd het niet scouten bij Ajax is inderdaad echt diep triest. Schaam ik mij persoonlijk voor. Hier op het forum zitten leden met meer kijk op het spel dan de gemiddelde scout bij Ajax. De aankopen komen de laatste jaren puur op voorspraak van de trainer, door een makelaar, naamsbekendheid of de betere spelers uit de Eredivisie worden gehaald.
|
skieto
Forum berichten: 803
|
Geplaatst: Do 9 jul 2009 01:31
|
|
Dat is het probleem niet alleen. Doordat Ajax matig presteerd de afgelopen jaren word het voor buitenlandse spelers (niet allemaal natuurlijk) minder aantrekkelijk om naar Amsterdam te komen. Daarbij verliest Ajax het vaak op financieel gebied.
|
Fregge
Forum berichten: 4313
|
Geplaatst: Do 9 jul 2009 10:28
|
|
Nee, het scouten gaat denk ik wel goed, het is alleen de stap daarna. En tja, soms moet je salarissen á la Luque uitgeven. Maar alleen als ze dit waard zijn. Wil je weer vast in de Europese (sub)top komen, moet je beter voetballen, betere spelers aantrekken, hogere salarissen uitbetalen enzovoort.
|
Ajacied
|
Geplaatst: Do 9 jul 2009 10:55
|
|
Citaat: Nee, het scouten gaat denk ik wel goed, het is alleen de stap daarna. En tja, soms moet je salarissen á la Luque uitgeven. Maar alleen als ze dit waard zijn. Wil je weer vast in de Europese (sub)top komen, moet je beter voetballen, betere spelers aantrekken, hogere salarissen uitbetalen enzovoort.
We maken helemaal geen gebruik van de scouting. Verhoeven en Atouba zijn twee oude bekende van Jol. Verwacht nu ook maar niet dat de oude en fysiek sterke middenvelder een onbekende naam zal worden.
|
ajaxinh0o
Forum berichten: 13
|
Geplaatst: Do 9 jul 2009 11:04
|
|
Ik had gehoopt op een linkerverdediger/linkerverdedigende middenvelder zoals o'brien en maxwell. Prediger zou daarom mooier zijn.
Toch, aan de andere kant, ben ik wel gecharmeerd van Atouba's branie. Het past wel bij Ajax. Lekker de bal bij je houden tot een aanvaller komt afgestormd en dan simpel afspelen. Dat simpel afspelen zal hem wel goed ingestampt moeten worden, want ik zie in sommige filmpjes van die gekke acties.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Do 9 jul 2009 11:05
|
|
Welkom, ajaxinh0o!!
|
rastoe
Forum berichten: 335
|
Geplaatst: Do 9 jul 2009 11:23
|
|
Woow, dat is wel een geweldige speler als je dit filmpje bekijkt. http://www.youtube.com/watch?v=TIaP39OPVEI&feature=related
|