Auteur
|
Bericht
|
thommy
Forum berichten: 790
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Do 28 mei 2009 20:48
|
|
Citaat:
Leuk filmpje met Lindeman.
Hij komt steeds dichter bij huis...
|
Bart
Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Vr 29 mei 2009 05:19
|
|
Citaat: Jol: Van Ajax eerst weer team maken
Door MAARTEN WIJFFELS
AMSTERDAM - ‘Uit de reacties van de afgelopen dagen blijkt dat veel mensen wat zijn verrast. Maar over het algemeen wordt de aanstelling. Zo opende directeur Rik van den Boog gistermiddag de presentatie van de nieuwe trainer.
Die twee zinnen vatten de situatie bij de grootste voetbalclub van Nederland aardig samen. Marco van Basten gaat de boeken in als de voorlopig laatste ‘Ajacied’ die de kans kreeg het in verval geraakte instituut in ere te herstellen. Met Martin Jol komt er nu een architect van buitenaf die Ajax klaar moet maken voor de toekomst.
In die toekomst houdt Ajax oog voor oude waarden die de club groot hebben gemaakt. De jeugdopleiding krijgt bijvoorbeeld een nog centralere rol. En Ajax-elftallen, van de F-jes tot het eerste team, moeten wedstrijden willen blijven domineren.
Maar er wordt ook afscheid genomen. Van Basten brak namens Ajax al opzichtig met Johan Cruijff. Nu probeert de club zich verder los te maken van oude machtsblokken en de invloed van de vijfde colonne. En bijvoorbeeld ook van dogma’s over de manier van spelen die de afgelopen jaren toch vooral remmend hebben gewerkt.
Vrij vertaald zei Jol bij zijn presentatie dat Ajax onder zijn leiding zijn offensieve kracht zal behouden. Maar zoiets kan ook door bijvoorbeeld met twee spitsen en een middenveld in een ruit te spelen. ,,Het gaat erom dat spelers zich ontwikkelen als team. Van Ajax een team maken dat nog steeds de meeste goals maakt, maar minder weggeeft is mijn eerste doelstelling. Van daaruit moet er binnen één of twee jaar weer een topelftal staan,’’ zei Jol. ,,Talent om te ontwikkelen is er genoeg. Ontwikkeling wordt het magische woord.’’
In zijn staf ruimt hij daarom een prominente plaats in voor Danny Blind. Die wordt, zo schetste Jol, zowel zijn ‘rechter- als linkerhand’. ,,Blind wordt een heel belangrijke pion. Danny is een man van de club, die van de F-jes tot de beloften iedere speler kent,’’ zei Jol.
Blind zou je in het renovatieproces een ras-Ajacied met verlichte denkbeelden kunnen noemen. In de jeugdopleiding komt de komende jaren meer aandacht voor mentale en fysieke weerbaarheid naast de technische scholing.
In zijn huidige functie van technisch manager is Blind al een tijdje druk met het doorvoeren van aanpassingen die daarvoor moeten zorgen. Het is de bedoeling dat Blind dat werk deels voorzet en daarnaast dagelijks zijn trainingspak aantrekt voor de trainingen van Ajax 1. In Cock Jol, de broer van Martin, krijgt Blind op zijn beurt iemand die hem assisteert.
,,Ik krijg het druk, maar zo voel ik dat niet,’’ zei Blind over zijn nieuwe takenpakket. ,,Martin zei meteen dat hij graag wil dat ik weer op het veld kom te staan. Zelf vind ik dat erg leuk. Het klopt dat de mogelijkheid er is dat ik Jol over drie jaar opvolg, maar daar heb ik het liever niet over. In de voetballerij is het moeilijk plannen. Stel dat Ajax met Jol als trainer drie keer op een rij kampioen wordt, dan moet de club in mijn ogen niets veranderen.’’
Jol hield zich gisteren op de vlakte over het aan- en verkoopbeleid, waar hij als trainer-manager ook de regie over krijgt. In zijn huis in Spanje gaat hij de komende weken de huidige selectie doorlichten. ,,Een stapel dvd’s van het afgelopen seizoen heb ik net in de koffer gegooid.’’
Zeker is dat Ajax niet voor de tweede zomer op een rij 35 miljoen euro zal uitgeven aan nieuwe spelers. Jol speculeert voorzichtig op de mogelijkheid één of twee aankopen te kunnen doen. Maar hij weet dat er in principe eerst verkocht moet worden, voordat Ajax zelf koopt.
De clubleiding zou het niet erg vinden als Arsenal zijn belangstelling voor aanvoerder Thomas Vermaelen concretiseert in de vorm van een miljoenenbod.
Sportwereld.nl
|
RosarioCentral
Forum berichten: 454
|
Geplaatst: Vr 29 mei 2009 09:53
|
|
Zoals op de voorpagina ook al staat, zal Jol niet kosten wat het kost 4-3-3 blijven spelen. Nog een kleine aanvulling.
"Als ik Sulejmani, Suarez en Cvitanich zie, kan het zijn dat 4-4-2 in de beginperiode beter past. Maar of we nu 4-4-2 spelen, en met een ruit op het middenveld of niet: we willen aanvallend blijven spelen," zo liet hij weten in De Telegraaf.
Hoe bedoelt Jol dit volgens jullie? En wat is jullie mening?
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Vr 29 mei 2009 10:12
|
|
In de beginperiode? Ik denk de eerste wedstrijden/seizoen?
|
Fregge
Forum berichten: 4313
|
Geplaatst: Vr 29 mei 2009 10:23
|
|
Citaat: Zoals op de voorpagina ook al staat, zal Jol niet kosten wat het kost 4-3-3 blijven spelen. Nog een kleine aanvulling.
"Als ik Sulejmani, Suarez en Cvitanich zie, kan het zijn dat 4-4-2 in de beginperiode beter past. Maar of we nu 4-4-2 spelen, en met een ruit op het middenveld of niet: we willen aanvallend blijven spelen," zo liet hij weten in De Telegraaf.
Hoe bedoelt Jol dit volgens jullie? En wat is jullie mening?
Je kan 4-1-2-1-2 (4-4-2 met ruit op het middenveld) aanvallend spelen. Met Fifa (zucht, vergelijk Fifa niet in het echt) speel ik in clubs met die opstelling, en de RM en de LM komen altijd mee op. Dan heb je een verdedigende middenvelder (zeg Enoh, of Verthongen) die niet al te ver mee inschuift, en goed mee verdedigd. De CAM (Centraal Aanvallende Middenvelder) Die minder terugkomt met verdediging, Daar heb je Aisatti dus.
|
Geraldo
Forum berichten: 643
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Vr 29 mei 2009 13:19
|
|
Maar als je met een ruit speeld? Dan kan je niet met Suarez, Cvitanich en Sulejmani tegelijk spelen toch? 2 Spitsen, zouden Suarez en Sulejmani kunnen zijn en daarachter Aissati..
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Vr 29 mei 2009 13:27
|
|
Citaat: Maar als je met een ruit speeld? Dan kan je niet met Suarez, Cvitanich en Sulejmani tegelijk spelen toch? 2 Spitsen, zouden Suarez en Sulejmani kunnen zijn en daarachter Aissati..
Dat klopt als je met een '10' zou spelen maar je zou ook met de uit van Johan kunnen spelen en dan speel je met een spits achter de aanvallers, dus Cvitanich achter Sulejmani en Suarez. Zo speelde Barca in de finale tegen ManUtd en dat kan heel goed uitpakken. Een goede coach (en Jol is dat) kan een elftal af en toe aanpassen/omgooien om zo beter de tegenstander te kunnen bestrijden zonder dat dit ten koste gaat van de automatisme. Zo hoef je niet elke week met dezelfde 11 spelers in dezelfde formatie te spelen om zekerheid te creëren maar verander je het zo dat de automatisme blijven maar er in weze wel anders gespeeld wordt.
-------------------- Vertonghen --------------------
Eyong Enoh ------------------------- Emanuelson
----------------------- Aisatti -----------------------
---------- Suarez --------------- Sulejmani ------
Zo speel je met een ruit maar je kan ook anders met een ruit spelen:
-------------------- Vertonghen --------------------
Eyong Enoh ------------------------- Emanuelson
---------------------------------------------------------
--------------------- Cvitanich ----------------------
---------- Suarez --------------- Sulejmani ------
Optie 2 is eigenlijk een 4-3-3 systeem maar dan zonder diepe spits. Iets waar Marco voor heeft geprobeerd te kiezen met Sulejmani die achter Cvitanich en Suarez stond maar hij wilde perse nog met Emanuelson als linksbuiten spelen waardoor het weer een overkill aan aanval was.
|
JustFerro
Forum berichten: 499
|
Geplaatst: Vr 29 mei 2009 13:31
|
|
Inderdaad, Suarez rechterspits, Sulejmani aan de linkerkant. Daarachter dan de supercreatieve Aissati. Op links aankoop Pranjic voor de prachtige voorzetten. Aan de rechterkant meer een werker die naar het midden trekt (Enoh of Gabri) met daarachter dan weer een sterk opkomende back (Silva of vdWiel). Aan de linkerkant staat dan weer een niet veel opkomende back (Vermaelen). De verdedigende middenvelder moet dan een sterke controleur zijn die goed kan opbouwen. Vertonghen lijkt me hier uitstekend voor. In het centrum van de verdediging staat dan de stabiele Oleguer met naast hem een nog te halen opbouwende speler (dit zou Vermaelen kunnen zijn als Braafheid voor linksback komt). De doelman is uiteraard Steek.
Stekelenburg/Vermeer
Silva/vdWiel - Oleguer/Wielaert - Vermaelen/Alderweireld - Braafheid/Vermaelen
Vertonghen/Anita
Gabri/Enoh - Pranjic/Emanuelson
Aissati/de Jong
Suarez/Cvitanich - Sulejmani/Leonardo
Zo zou je met een goedkope aankoop (Braafheid) en 1 keer gericht geld uittrekken voor Pranjic een zeer stabiel elftal neer kunnen zetten.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 29 mei 2009 13:35
|
|
JustFerro het is hier alleen niet het transfer gedeelte van het forum. We hadden het meer over mogelijke tactieken voor Jol. Daarbij vind ik Pranjic een overschatte voetballer die, Liverpool, 10 miljoen moet kosten wat natuurlijk absurd is.
|
Geraldo
|
Geplaatst: Vr 29 mei 2009 13:43
|
|
Citaat: JustFerro het is hier alleen niet het transfer gedeelte van het forum. We hadden het meer over mogelijke tactieken voor Jol. Daarbij vind ik Pranjic een overschatte voetballer die, Liverpool, 10 miljoen moet kosten wat natuurlijk absurd is.
Mee eens JD..
Maar als ik het me goed herinner, speelde Jol met RKC 4-3-3 toch? Met zo nu en dan mooi voetbal! Met het team dat we op dit moment hebben zie ik toch liever 4-3-3 met Suarez en Sulejmani aan de flanken. Misschien dat Jol het voor elkaar kan krijgen het team zo te laten functioneren dat het werkt met 4-3-3. Iets wat van Basten niet gelukt is..
--------Enoh-----Vertonghen---------
-------------Aissati--------------------
Suarez---------------------Sulejmani
------------Cvitanich------------------
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 29 mei 2009 13:45
|
|
Sulejmani en Suarez zijn beide geen echte buitenspelers dus het is sowieso heel moeilijk met hun Ajax in een 4-3-3 goed te laten functioneren. Zet Suarez en Sulejmani in de spits met Cvitanich daar net achter en je speelt nog steeds 4-3-3 maar dan zonder vleugels.
Wat Ajax zou moeten doen is nu onder Jol steeds hele talentvolle trainers laten rijpen. Zoals ze bij ManUtd doen waar onder Sir Alex McClaren als assistent zat en Moyes (die mark my words de opvolger van Sir Alex wordt) ook gevraagd was. Ajax moet dus kijken naar trainers van 35 tot 45 jaar oud die een paar jaar bij Ajax assistent zouden willen zijn. Nu zit Blind er al dus is er nog plaats voor een andere talentvolle assistent. Menzo, Kalezi?, Frank de Boer dat soort jongens heb ik het dan over.
|
Geraldo
|
Geplaatst: Vr 29 mei 2009 13:58
|
|
Citaat: Sulejmani en Suarez zijn beide geen echte buitenspelers dus het is sowieso heel moeilijk met hun Ajax in een 4-3-3 goed te laten functioneren. Zet Suarez en Sulejmani in de spits met Cvitanich daar net achter en je speelt nog steeds 4-3-3 maar dan zonder vleugels.
Volgends mij was Sulejmani bij Heerenveen vooral gevaarlijk vanaf de linkerflank. En anders moet hij om een stevige voetballer zwerven alla Sibon. En die hebben we niet.
Verder vind ik Cvitanich een pure spits, en geen spel maker. Niet iemand die de bal voor de voeten van Suarez en Sulejmani legt. Dat kan alleen Aissati in dit team.
En dat 4-3-3 niet gelukt is onder van Basten die geen team kon smeden, zegt niet dat het onder Jol ook niet kan.
Verder speelde Twente dit seizoen ook met op de flanken Arnautovic en Elia, ook geen echte buitenspelers toch?
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 29 mei 2009 14:01
|
|
Cvitanich zal dan ook niet als spelmaker fungeren maar hij laat zich gewoon iets zakken, dat is moeilijker voor de centrale verdedigers (kijk naar Ferdinand en Vidic). Sulejmani speelde bij Heerenveen ook in een systeem met twee diepe spitsen en ook nu mag hij zich natuurlijk wel af laten zakken naar links. FC Twente speelde inderdaad niet met echte vleugelspelers maar Ajax is FC Twente niet. Elke speler is anders en je kan Ajax dus totaal niet vergelijken met hoe FC Twente speelde dit seizoen. Elia en zelfs Arnautovic verdedigen veel meer mee dan Suarez en Sulejmani, daarom kan Ajax niet in een 4-3-3 met vleugels spelen. Daarbij wilt Ajax natuurlijk veel beter dan FC Twente spelen, dan moet je niet doen wat zij doen.
|
Geraldo
|
Geplaatst: Vr 29 mei 2009 14:09
|
|
Citaat: Cvitanich zal dan ook niet als spelmaker fungeren maar hij laat zich gewoon iets zakken, dat is moeilijker voor de centrale verdedigers (kijk naar Ferdinand en Vidic). Sulejmani speelde bij Heerenveen ook in een systeem met twee diepe spitsen en ook nu mag hij zich natuurlijk wel af laten zakken naar links. FC Twente speelde inderdaad niet met echte vleugelspelers maar Ajax is FC Twente niet. Elke speler is anders en je kan Ajax dus totaal niet vergelijken met hoe FC Twente speelde dit seizoen. Elia en zelfs Arnautovic verdedigen veel meer mee dan Suarez en Sulejmani, daarom kan Ajax niet in een 4-3-3 met vleugels spelen. Daarbij wilt Ajax natuurlijk veel beter dan FC Twente spelen, dan moet je niet doen wat zij doen.
Ik zeg niet dat we Twente achterna moeten heh Tuurlijk willen wij het veel beter doen. Ik wou alleen duidelijk maken dat ook normaal spitsen (voorbeeld, Elia en Arnautovic) prima als buitenspelers kunnen spelen. Dus waarom zouden Suarez en Sulejmani dat niet kunnen in een goed team dat Jol ervan gaat maken.
Verder okee Cvitanich speeld erachter, krijgt een bal in de voeten gespeeld en dan?
Ik zie hem het spel niet voortzetten, of zie ik het nu verkeerd JD?;p Kan hoor dat ik je verkeerd begrijp..
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Vr 29 mei 2009 14:17
|
|
Een buitenspeler is zo'n breed begrip. Stoichkov was een totaal andere speler, maar toch werden ze allebei als buitenspeler gezien.
Een goede buitenspeler is een speler die in een bepaald concept de ruimtes aan de zijkant weet te benutten. Het is aan de trainer om een tactiek te hanteren waardoor de speler tot zijn recht komt.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 29 mei 2009 14:18
|
|
Cvitanich zal zo kunnen spelen zoals Messi tegen ManUtd speelde. De verdedigers van de tegenpartij hebben dan twee opties: 1) Doordekken, wat de meeste verdedigers niet kunnen en doen ze dat wel dan zullen Suarez en Sulejmani meer vrijheid krijgen wat erg goed uit zou komen, 2) zich op Suarez en Sulejmani richten, wat Cvitanich veel vrijheid geeft. Het gaat er niet om of Cvitanich de bal in de voeten gespeeld krijgt, in de diepte of dat hij de bal bij de verdediging komt ophalen, dat is allemaal invulling. Het gaat erom dat je een man meer situatie krijgt aangezien de moderne backs dan zullen proberen de half spelers op te vangen en niemand Cvitanich als man zal hebben. Sulejmani en Suarez zullen constant iedereen bezig houden en Cvitanich hoeft zich alleen maar te verstoppen tussen het middenveld en de verdediging van de tegenpartij.
Arnautovic en Elia zijn fysiek veel sterker en verdedigen dan ook veel meer mee dan Sulejmani en Suarez, dat is het grote verschil.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 1294
|
Geplaatst: Vr 29 mei 2009 14:22
|
|
Citaat:
Arnautovic en Elia zijn fysiek veel sterker en verdedigen dan ook veel meer mee dan Sulejmani en Suarez, dat is het grote verschil.
Sulejmani verdedigd veel meer mee dan Elia en Arnautovic! Hij deed echt veel om in vorm te komen, maar het was niet de Sulejmani van Heerenveen, die met loopacties elke verdediging gek maakte.
|
D_skilled
Forum berichten: 5208
|
Geplaatst: Za 30 mei 2009 00:33
|
|
Er wordt volgend seizoen naar alle waarschijnlijkheid op de Toekomst getraind door het eerste elftal. Martin Jol was er gisteren en van wat ik gehoord heb worden de kleedkamers daar groter gemaakt.
|
Micky
Forum berichten: 120
|
Geplaatst: Za 30 mei 2009 01:14
|
|
Dat zou een erg goede zaak zijn!
Dan word Ajax een stuk minder zakelijk en een echte voetbalclub waar het eerste gewoon tussen de jeugd traint en loopt!!
|
thommy
Forum berichten: 790
|
Geplaatst: Za 30 mei 2009 09:48
|
|
Citaat: Cvitanich zal dan ook niet als spelmaker fungeren maar hij laat zich gewoon iets zakken, dat is moeilijker voor de centrale verdedigers (kijk naar Ferdinand en Vidic).
JD, ik denk net dat je met die terug zakkende spits, in dit geval Cvita, net wel goede vleugelspelers nodig hebt. Als je Suarez en Sulejmani dan ook nog eens spits zet krijg je veel te veel drukte in de centrale spits, beter zet je idd Aisatti achter de spits, hij kan om het centrale duo heen zwerven maar ook zo nu en dan opduiken tussen de 2 spitsen als deze weer wat meer richting vleugel gaan. Zo krijg je wel een erg verassende aanval telkens, als dit eenmaal allemaal goed loopt waan we weer flink scooren in Amsterdam.
|
Robbin-R
Forum berichten: 147
|
Geplaatst: Za 30 mei 2009 13:56
|
|
Citaat: Cvitanich zal dan ook niet als spelmaker fungeren maar hij laat zich gewoon iets zakken, dat is moeilijker voor de centrale verdedigers (kijk naar Ferdinand en Vidic).
JD, ik denk net dat je met die terug zakkende spits, in dit geval Cvita, net wel goede vleugelspelers nodig hebt. Als je Suarez en Sulejmani dan ook nog eens spits zet krijg je veel te veel drukte in de centrale spits, beter zet je idd Aisatti achter de spits, hij kan om het centrale duo heen zwerven maar ook zo nu en dan opduiken tussen de 2 spitsen als deze weer wat meer richting vleugel gaan. Zo krijg je wel een erg verrassende aanval telkens, als dit eenmaal allemaal goed loopt waan we weer flink scooren in Amsterdam.
Inderdaad met een spits achter je twee spitsen sta je eigenlijk al met drie man in de as. Dat loopt mekaar alleen maar in de weg. Met Aissati heb je juist een passende man acheter lopende spitsen. Veel lastiger te verdedigen.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Za 30 mei 2009 14:23
|
|
Ik denk dat dit totaal geen probleem is aangezien Suarez en Sulejmani toch wel naar buiten trekken. Kijk naar Henry en Eto'o die ook zo speelde met Messi achter hun. De twee diepste spitsen moeten ergen tussen de centrale verdediging en de backs spelen om het de verdediging nog moeilijker te maken. Met Cvitanich die eigenlijk als spits achter de spitsen speelt en dus vaak niet gedenkt zou worden heb je iemand met scorend vermogen (wat Aisatti toch niet heeft) en die niet gedekt zal worden door de verdedigende middenvelder of de centrale verdediging. Die zou wel moeten maar de meeste elftallen hebben weinig voetbalintelligentie in zich dus dit zaak vaak niet gebeuren.
|
Micky
Forum berichten: 120
|
Geplaatst: Za 30 mei 2009 14:30
|
|
Ja maar nu wil je cvitanoch in de rol van messi dan kan dat veel beter of sulejmani of suarez zijn! Nu wil je de enige echte spits uit de spits halen en er vlak achter laten spelen. ik denk dat je beter suarez dan er achter kan zetten en sulejmani en cvita in de spits!
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Za 30 mei 2009 14:36
|
|
Citaat: Ja maar nu wil je cvitanoch in de rol van messi dan kan dat veel beter of sulejmani of suarez zijn! Nu wil je de enige echte spits uit de spits halen en er vlak achter laten spelen. ik denk dat je beter suarez dan er achter kan zetten en sulejmani en cvita in de spits!
Het maakt voor Cvitanich volgens mij weinig uit of hij tussen de verdedigers staat of er iets voor. Hij krijgt zo alleen maar meer ruimte en kijk naar Ten Cate die dat met Huntelaar deed, Ajax won toen behoorlijk veel wedstrijden met die tactiek. Suarez moet je er niet neerzetten want die zoekt juist een speler op om de actie (op zijn rommelige manier) te maken en Sulejmani kan je er ook beter niet neerzetten omdat die vooral naar links moet afwaaien en je tactiek dan nooit gebruikt kan worden. Ajax zal niet met een diepe spits gaan spelen want dat werkt niet als je met Suarez en Sulejmani eromheen speelt, daarom kan je in de wedstrijden waarin je makkelijk met een driemans middenveld kan spelen beter Cvitanich achter de spitsen zetten (niet als '10' maar als schaduwspits, totaal andere dingen).
|
Nr.10
Forum berichten: 1489
|
Geplaatst: Za 30 mei 2009 16:01
|
|
Citaat: Ik denk dat dit totaal geen probleem is aangezien Suarez en Sulejmani toch wel naar buiten trekken. Kijk naar Henry en Eto'o die ook zo speelde met Messi achter hun. De twee diepste spitsen moeten ergen tussen de centrale verdediging en de backs spelen om het de verdediging nog moeilijker te maken. Met Cvitanich die eigenlijk als spits achter de spitsen speelt en dus vaak niet gedenkt zou worden heb je iemand met scorend vermogen (wat Aisatti toch niet heeft) en die niet gedekt zal worden door de verdedigende middenvelder of de centrale verdediging. Die zou wel moeten maar de meeste elftallen hebben weinig voetbalintelligentie in zich dus dit zaak vaak niet gebeuren.
Henry en Eto'o speelde gewoon aan de zijkant hoor?
|