Forum
Forumoverzicht » De Goeie Ouwe Tijd » Voormalige Godenzonen » Martin Jol: ex-hoofdtrainer Ajax
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Martin Jol: ex-hoofdtrainer Ajax
Maker: GertJan020Bekeken: 83178
Status: InactiefBerichten: 1690
+ Nieuw bericht <<<   <   53  |  54  |  55  |  56  |  57  |  58  |  59  |  60  |  61   >   >>> + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 2348
Nieuws reacties: 2
Geplaatst: Zo 3 okt 2010 00:00
Citaat:
Als Nico Dijkshoorn ooit nog wat positiefs over Ajax heeft te melden, eet ik mijn door Aron Winter gesigneerde voetbalschoenen op.

Nico Dijkshoorn is nooit heel erg positief, als je alles wat hij opschrijft serieus neemt, dan wordt je vanzelf depressief. Hij wil altijd de grens opzoeken in zijn columns, waar nodig provoceren.
jamesgf

Forum berichten: 420
Nieuws reacties: 0
Geplaatst: Zo 3 okt 2010 19:07
Hoeveel krediet heeft de beste man? Alle schande voorbij blijkbaar. Wanneer de goals niet vallen is er niets om op terug te vallen, of alle en vooral lange ballen op Suarez moet als iets positiefs worden opgevat. Geen vaste stramienen, ik begin er niet eens aan, het lijkt helemaal nergens op. Met z'n derde wissel, een aanvaller voor een middenvelder, als klap op de vuurpijl. Hoe haalt onze Hagenees het in z’n hoofd? De Zeeuw wisselen is prima, niet opstellen nog beter overigens, maar daarvoor Jozefzoon in de plaats zetten is niet te begrijpen. Waar was het middenveld? Niet dat het er daarvoor wel was, maar dacht onze Hagenees nou werkelijk op deze manier gevaar te kunnen stichten? Les 1 in het voetbal: wil je aanvallen, moet je de controle op het middenveld hebben. De man geeft er ten ene male blijk van weinig verstand van te hebben. Jozefzoon zal net zoals zovele talentvolle spelers het onder Jol niet redden. Mijn verwachte rampscenario bij zijn aanstelling is uitgekomen. Aissati is gevlucht voor het powervoetbal, Anita heeft eveneens moeten wijken van het middenveld en Eriksen ontwikkelt zich ook al niet. Aanvallend ingestelde jeugdspelers als Castillion, Jozefzoon en Zeegelaar hebben geen schijn van kans en zo is het wachten op alweer de volgende generatie. Zo ook de volgende passant.
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 4733
Geplaatst: Zo 3 okt 2010 20:32
Beste kerel, als jij het allemaal zo goed weet ga jij dan lekker op het stoeltje van Jol zitten, dan zullen we met zijn allen eens gaan kijken wat jij ervan bakt. Wat had hij anders kunnen doen dan Jozefzoon erin brengen, moest hij dan met Ooijer in de spits komen??

En Aissatti? Durf jij jezelf nog wel serieus te nemen? Iedereen kan toch zien dat Aissatti totaal niet redeneerde in het systeem van Ajax? Die gozer heeft Ajax niet ver gebracht man, we hebben daar niks aan gehad behalve vier miljoen weggegooide euro's

Castillion zijn kans komt heus nog wel hoor, misschien is lekker laten rijpen bij het tweede nog wel beter dan wat er nu gebeurd bij Feyenoord' hoop Castaignos. En wat zal ik van Zeegelaar zeggen, vind het nou niet echt dat hij de titel ''supertalent'' heeft, verre van dat zelfs.

Eriksen krijgt ook zat speeltijd hoor, wees daar nou maar niet bang voor.
Marco

Forum berichten: 4289
Geplaatst: Zo 3 okt 2010 21:10
Jamesgf heeft natuurlijk groot gelijk met de term powervoetbal. Ik zag dat er na de wedstrijd al meteen weer werd gegoocheld met opstellingen en dan met name die van het middenveld, maar als je je spelopvatting niet verandert, verandert ook je spel niet of nauwelijks. Of het nu een praktische of ideëele grondslag heeft; Jol redeneert meer vanuit balverlies dan vanuit balbezit. Dat laatste laat hij vooral aan het individu over.
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Geplaatst: Zo 3 okt 2010 21:30
Natuurlijk zijn er betere coaches dan Jol. Alleen is het probleem dat de beste coaches, net als de beste spelers, allemaal in het buitenland zitten. Jol is de beste coach money can buy. Of we moeten weer terug naar Wouters, Koeman, Blind en Van Basten? Dan zit je beter met Jol. Of ze moeten Van Gaal weer kunnen halen. Of Bielsa. Maar dat lijkt me sterk. Adriaanse zal nooit slagen bij AJAX.
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Zo 3 okt 2010 21:44
Het probleem begint voorin, als je met deze aanvallers speelt, en er niet meer beweging in krijgt en het laat afhangen van de individuele acties, zul je vaak vastlopen en zal je afhankelijk zijn van een middenveld dat zich instelt op het heroveren van de bal. Al klopt het daar ook niet, want de Zeeuw speelt continu met twee gedachten, wat het allemaal niet makkelijker maakt. Vorig jaar speelde Ajax met een wat beweeglijkere spits (Pantelic) en werd Rommedahl ingebracht om het veld breed te houden. Daarmee kon je veel meer forceren en kwam je op 100+ doelpunten uit. Met Pantelic erbij had Ajax meerdere aanspeelpunten, terwijl El Hamdaoui meer een spits is die blijft wachten op die ene steekpass en dus meer dan de helft van de tijd niet meedoet. Daarbij staan De Jong en De Zeeuw vaak ook veel te dicht op de aanvalslinie.
biglaars

Forum berichten: 33
Geplaatst: Zo 3 okt 2010 21:52
Helemaal mee eens!
Bertje

Forum berichten: 9427
Geplaatst: Zo 3 okt 2010 23:20
Citaat:
Jamesgf heeft natuurlijk groot gelijk met de term powervoetbal. Ik zag dat er na de wedstrijd al meteen weer werd gegoocheld met opstellingen en dan met name die van het middenveld, maar als je je spelopvatting niet verandert, verandert ook je spel niet of nauwelijks. Of het nu een praktische of ideëele grondslag heeft; Jol redeneert meer vanuit balverlies dan vanuit balbezit. Dat laatste laat hij vooral aan het individu over.

Met de huidige spelers (middenvelders) kun je ook alleen maar op deze wijze spelen.
Marco

Geplaatst: Zo 3 okt 2010 23:27
Praktisch dus. Prima, dat heb ik elders ook al eens aangegeven. Wel vreemd dat je (alleen) middenvelders noemt.
JustFerro

Forum berichten: 499
Geplaatst: Ma 4 okt 2010 08:20
Prima als dezelfde speelstijl gehanteerd werd. Vorig jaar ging dat immers prima. Het probleem is ook niet dat de speelstijl niet deugd, het probleem zit hem gewoon in de slechte vorm van het middenveld. Dan is het niet meer dan logisch dat anderen eens een kans krijgen.
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Ma 4 okt 2010 11:42
Vorig jaar hadden we met Pantelic een ander type aanvaller, eentje die qua speelstijl beter bij Ajax past dan El Hamdaoui.
Nr.10

Forum berichten: 1489
Geplaatst: Ma 4 okt 2010 20:03
Citaat:
Het probleem begint voorin, als je met deze aanvallers speelt, en er niet meer beweging in krijgt en het laat afhangen van de individuele acties, zul je vaak vastlopen en zal je afhankelijk zijn van een middenveld dat zich instelt op het heroveren van de bal. Al klopt het daar ook niet, want de Zeeuw speelt continu met twee gedachten, wat het allemaal niet makkelijker maakt. Vorig jaar speelde Ajax met een wat beweeglijkere spits (Pantelic) en werd Rommedahl ingebracht om het veld breed te houden. Daarmee kon je veel meer forceren en kwam je op 100+ doelpunten uit. Met Pantelic erbij had Ajax meerdere aanspeelpunten, terwijl El Hamdaoui meer een spits is die blijft wachten op die ene steekpass en dus meer dan de helft van de tijd niet meedoet. Daarbij staan De Jong en De Zeeuw vaak ook veel te dicht op de aanvalslinie.

Wat een gelul, MEH kan uitstekend meevoetballen. Voetballend tien keer beter dan houten Klaas en ook een stuk beter dan Pantelic.

Dat MEH minder beweeglijk is heeft puur te maken met de instructie van Jol, blijkbaar wilt Jol dat MEH diep blijft staan.
Nr.10

Forum berichten: 1489
Geplaatst: Ma 4 okt 2010 20:06
Citaat:
Met de huidige spelers (middenvelders) kun je ook alleen maar op deze wijze spelen.

Vind je het gek als je Aissati van de hand doet?

Ajax moet altijd de voetballende manier zoeken, Jol kiest nu voor de korte termijn door hotseknotsevoetbal maar op de lange termijn legt dat je geen windeieren.
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Ma 4 okt 2010 23:01
El Hamdaoui zakt veel te weinig in om de bal te vragen en ook bij AZ heeft hij dat nooit hoeven doen onder van Gaal en Advocaat. Ik zeg ook niet dat hij het niet kan maar het valt me op dat hij of de bal vraag aan de zijlijn (zoals tegen Madrid), waar hij helemaal niet hoort te komen, of hij staat veel te diep. Wat Ajax moet doen is De Jong veel minder diep laten spelen en El Hamdaoui uit laten zakken, zodat er meer dynamiek in het spel van Ajax onstaat. Ik denk dus dat El Hamdaoui wel mee kan voetballen maar bij hem misschien het inzicht ontbreekt om dit daadwerkelijk te doen. Technisch is het namelijk een uitstekende voetballer. Gezien vooral het verschil in de rol waarop de spitsenpositie wordt ingevuld, kan daar weleens het probleem liggen bij Ajax.
AFCA Niels

Forum berichten: 2138
Geplaatst: Di 5 okt 2010 12:34
We gaan Aissati toch niet missen hopelijk? Voetballertje die veel te veel verdiende voor wat hij liet zien, al jaren stil stond in zijn ontwikkeling, op veel punten tekort schoot en bovendien heben we drie spelers voor zijn positie met meer potentie.

@Ian: Daar kies ik ook voor ja, met het middenveld 'Lodeiro, De Zeeuw, De Jong'. Alleen zou je dan niet veel diepgang in je voorhoede missen wanneer je je diepste man veel terug zou laten zakken?
Crouch89

Forum berichten: 120
Geplaatst: Di 5 okt 2010 12:56
Lijkt me niet handig zon middenveld. Ik denk dat Enoh op dit moment veruit de belangrijkste middenvelder van Ajax is. De Zeeuw is gewoon niet in vorm en de Jong speelt ook lang niet zo goed als vorig seizoen (mede door de speelwijze).

Ik zou dadelijk de Jong eerder vervangen door Lodeiro of evt Eriksen. De Zeeuw en Enoh zou ik beide controlerender laten spelen.
AFCA Niels

Forum berichten: 2138
Geplaatst: Di 5 okt 2010 12:59
Enoh maakt de laatste tijd elke wedstrijd weer cruciale fouten. Als De Zeeuw dan een bankplaats verdient, verdiend Enoh dat nu ook wel even.
Marco

Geplaatst: Di 5 okt 2010 13:22
Citaat:
Daar kies ik ook voor ja, met het middenveld 'Lodeiro, De Zeeuw, De Jong'.

Reuze interessant allemaal, maar weinig relevant. Dit gaat over Jol en voorlopig is er niet veel aanleiding om te denken dat hij de Jong gaat slachtofferen. Er is nog minder aanleiding om te denken dat Lodeiro daar komt te spelen.

Citaat:
Vorig jaar speelde Ajax met een wat beweeglijkere spits (Pantelic) en werd Rommedahl ingebracht om het veld breed te houden.

Ik zou wel eens willen weten waar El Hamdaoui naar toe moet bewegen als jezelf aangeeft dat de Jong en de Zeeuw bij tijd en wijle te diep staan, in de wetenschap dat Suarez loopt waar hij wil lopen, dat Sulejmani de lijn ook niet of nauwelijks houdt en dat de aanvoer veelal te wensen overlaat.

Oké, Rommedahl. Los van een schuldvraag; ik moest terug denken aan een zomer waarin Ronald Koeman een rechtsbuiten liet lopen, met een surrogaat spitsje op de proppen kwam en gemankeerde linksbuitens in zijn selectie had. Natuurlijk niet één op één vergelijkbaar, maar het resultaat, een vleugellam, moeizaam en trechtervoetballend Ajax, heeft er wel wat weg van.
sincere1983

Forum berichten: 3150
Geplaatst: Di 26 okt 2010 08:47
Mensen nog Barend&Barend (wat en tenenkrommend slecht programma trouwens) gezien met Jol en Sno?
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Di 26 okt 2010 08:50
Ja. Geen nieuws.
sincere1983

Forum berichten: 3150
Geplaatst: Di 26 okt 2010 09:16
Klopt op zich wel. Maar het was wel een 'zwaar' gesprek over de hartstilstand van Sno. Moet zeggen dat hij (en Jol) er gelukkig redelijk rustig onder zijn gebleven. Is toch behoorlijk aangrijpend.
Marco

Geplaatst: Za 30 okt 2010 15:14
Enkele berichten verplaatst naar De (mogelijke) opvolger van Martin Jol.
jamesgf

Geplaatst: Do 4 nov 2010 16:18
Nogmaals, hoeveel krediet heeft de beste man? “Het uitvak heeft het gehad met het lamlendige spel van Ajax en juicht cynisch als overspelen een keer lukt.” Is het resultaat na 1,5 jaar onder de bezielende leiding van Jol te hebben gestaan. Tegen een stel zwakke broeders uit het rechterrijtje van de Franse competitie, op het moment dat het moet, schiet men tekort. Voor degene die onze huidige hoofdtrainer een beetje gevolgd heeft mag dat geen verassing heten, Europa is een maatje te groot. Daar waar men nog niet zo lang geleden een Marseille declasseerde is er nu van enige klasse geen sprake meer. Das merkwaardig te noemen. De jonge spelers zijn rijper geworden, Van der Wiel pakt nu niet die tweede gele kaart. Alle ‘topspelers’ heeft hij kunnen behouden, enkel linksback Vermaelen is verkocht. Heeft zelfs meer uit mogen geven dan dat er binnen is gekomen. Het nettoresultaat is pover. En onze Van den Boog moet daarover waken. Enige zeer goede beslissing van Jol is het niet ondertekenen van dat vijfjarige contract. Rik had liever niet gezien dat Martin voor drie jaar had getekend, maar dat we voor vijf jaar aan het Haagse hadden vastgezeten. Want vastzitten, zo is het ook. Van Cocky, Van der Dussen, die keeperstrainer, al die spelers uit z’n eigen hachie zijn we nog lang niet af. Ook Van den Boog had een zeer goede beslissing kunnen nemen. Had de gewillige Jol naar Fulham kunnen laten gaan. Had hiermee Ajax gezonder kunnen maken, z’n taak uit kunnen voeren. Maar in plaats van de miljoenen uit Londen krijgen we een Mido en Tainio voorgeschoteld. Mogelijk gemaakt door de man op vakantie die beweerde dat breedteaankopen tot het verleden behoorde en en passant voor de zoveelste keer een sneer uitdeelde aan Johan ‘dit is mijn Ajax niet meer’ Cruijff. Blijkbaar komt de supportersvereniging met acties, laat maar komen. Er moeten keuzes gemaakt worden. Is men tevreden met hoe het gaat, vindt men het acceptabel? Wie tot die conclusie komt is geen knip voor de neus van Ajax waard. Was altijd innovatief, avontuurlijk, kortweg speciaal. Is haast niets meer van over. En het behoudende duo Van den Boog/ Jol (‘je hebt het initiatief of je nu wilt of niet’) zal daar nooit verandering in (kunnen) brengen. Keizer/Cruijff zijn zo’n beetje eind zestig, dit is echt de laatste kans. Zij zijn de enige die zo’n broodnodige rigoureuze verandering kunnen bewerkstellingen. Dan met een veranderende organisatie zijn er kansen genoeg. R. de Boer die terug wil naar Nederland en trainer wil worden, Rep die iets bij Ajax wil doen, iets geks als Van Hanegem die jeugdtrainer wil worden, maar ook iemand als Vaantje. Kieft traint de spitsen van PSV, geen gerustellende gedachte. Op bestuurlijk gebied Van Wijk/Molenaar, prima. Maakt mij allemaal precies gezien niet uit, iedereen heeft zo z’n kwaliteiten en inbreng. Maarja, het is allemaal doelloos gefantaseer, weemoedig naar vervolgen tijden waarin een immer vernieuwend Ajax met aanvallend topkwaliteit het publiek altijd wel tot vervoering bracht. Nu kijk ik op tegen alweer een volgende wedstrijd, Den Haag om half één. Eerlijk gezegd doet het vooruitzicht van de voorzet van Verhoek, de kopbal van Bulykin, de strijdbare Immers, het geloop van die Toornstra en de door La Ling aangedragen Kubik mij meer dan een Suarez en het middenveld van Ajax. Het is het herkenbare, dit is Den Haag. Dat zie je zo: ’Vol strijd, passie en durf’. Ook Ajax had zo zijn kenmerken. Maar om met de woorden Johan te spreken, dit is Ajax niet meer. Rood-Witte Olifant iemand?
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Do 4 nov 2010 16:44
Cruijff heeft zijn kans gehad en niet gepakt. Ronald de Boer? Waarom niet. Kan zo in het rijtje Wouters, Blind, Koeman en Van Basten.
jamesgf

Geplaatst: Do 4 nov 2010 17:25
Je begrijpt er ook vrij weinig van he? Zo simplistisch. Jij denkt dat het wel en wee van de club enkel en alleen in handen is van de desbetreffende hoofdtrainer in die tijd. Maar waarom zijn clubmensen als Van der Veen, Haarms, Groot dan nooit hoofdtrainer geweest? De waarde die die clubmensen voor de club hebben gehad is in geen goud uit te drukken en door geen enkele hoofdtrainer te evenaren. Zij hebben er (mede) voor gezorgd dat al dat talent bij Ajax door heeft kunnen komen, daar heeft de hoofdtrainer weer van kunnen profiteren. Zo is Ajax groot geworden. De jeugdopleiding is de levensader van de club, als dat echter niet functioneert is elke hoofdtrainer gedoemd te mislukken. Aldus we de afgelopen tig jaar hebben kunnen aanschouwen, niet? En met jouw denkwijze als algemene tendens zal dat nog tig jaar zo blijven. Het is lachwekkend te zien hoe je Cruijff de schuld geeft van het functioneren van Wouters, Koeman, Blind, Van Basten in, let wel, een organisatie die niet de organisatie van Cruijff zou zijn. Niet voor niets zei Cruijff over de laatste, Van Basten, dat ze hem kapot hebben gemaakt. Ik zal voor het gemak maar even citeren: ''Bij Ajax staat er al te lang geen goede organisatie, er is geen leiding, geen goede structuur. De laatste jaren zijn er elf of twaalf trainers bij Ajax geweest, het ligt echt niet aan de trainers dat het steeds fout gaat. Anders was er in ieder geval wel een trainer één overeind gebleven. Laten we hopen dat ze er eindelijk wat aan gaan doen, anders gaat het weer fout. Zonder structuur blijft Ajax gedoemd te mislukken en is de volgende trainer het volgende slachtoffer. Ik vind het heel rot voor Marco, hij was een goede vriend van me.''
+ Nieuw bericht <<<   <   53  |  54  |  55  |  56  |  57  |  58  |  59  |  60  |  61   >   >>> + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.888
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 18.315.910 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » De Goeie Ouwe Tijd » Voormalige Godenzonen » Martin Jol: ex-hoofdtrainer Ajax
Ga
Zoeken: