Auteur
|
Bericht
|
Leonel
Forum berichten: 2494
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 10:14
|
|
Citaat: Het is puur gericht op het hier en nu...
Mwah. El Hamdaoui, Boilesen, Lodeiro niet natuurlijk.
Boilesen is voordat Jol kwam al gescout.
De aankopen voor dit jaar zijn natuurlijk gericht om nu het kampioenschap te halen waarbij je bij El Hamdaoui kan zeggen dat hij nog een behoorlijke restwaarde heeft na dit seizoen. Je kan je natuurlijk ook afvragen waar die jongen aan begonnen is, want Jol is volgend jaar weg (daar ga ik vanuit) en veel spelers zullen waarschijnlijk ook weggaan (Stekelenburg, Suarez en v.d. Wiel)
|
Empulse
Forum berichten: 917
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 10:29
|
|
Waar gaat deze discussie in hemelsnaam over. Jol richt zich alleen op korte-termijn succes? Op wat is dit gebaseerd als ik vragen mag? Als Pantelic vertrekt moet er toch een vervanger komen? Als er geen linksback is moet er toch een linksback aangetrokken worden?
Ben overigens altijd tegen de komst van Atouba geweest, maar dat betekent niet dat er geen behoefte was/is aan een degelijke linksback. Jol kan pas lange-termijn beleid voeren zodra er transferinkomsten zijn, er volgend seizoen een vijftiental contracten afloopt en hopelijk het scoutingsapparaat geherstructureerd is. In de tussentijd moet men roeien met de riemen die het heeft, de aalmoezen die het krijgen kan (Ooijer, De Ridder) en met die riemen een zo'n goed mogelijk resultaat te behalen.
Volgend seizoen kun je het beleid pas echt beoordelen.
|
Bart
Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 10:32
|
|
Citaat: Ajax is geen 'FC Van den Boog' maar 'FC Jol' geworden
In het kantoor van Martin Jol hangt zijn regenjas steevast op het meest linkse haakje. Daarnaast zijn colbert en daar weer naast treft u op zeker zijn broek aan. Jol wordt woedend als iemand dit verandert, zo leerden wij afgelopen maandagavond op RTL7 in de documentaire 'Ajax, twee weken tussen hemel en aarde'. In dit programma kregen we een kijkje achter de schermen tijdens de laatste twee weken van het afgelopen seizoen.
Jol doet nu regelmatig zelf ook de eerste onderhandelingen, want dan weet hij tenminste zeker dat types als de impopulaire Van der Aat het niet kunnen verknallen.
Het leverde opmerkelijke inzichten op. Martin Jol blijkt een zeer bijgelovige man te zijn. Al spreekt hij zelf van rituelen. Tijdens de wedstrijd legt hij bijvoorbeeld altijd zijn pet rechts van hem op de bank. Dat schijnt te helpen.
Persoonlijk zat ik er met stijgende verbazing naar te kijken. Net als naar de motivatievideo's die hij regelmatig vlak voor de wedstrijd vertoont. Opzwepende beelden met stampende muziek en vlammende teksten als: 'Speel met passie', 'Win voor de fans' en 'Win voor jezelf '.
Het geeft een heel ander beeld van de man die Ajax inmiddels helemaal naar zijn hand heeft gezet. Dat was vorig jaar al het geval toen hij bedong dat zijn broer Cock overal bij mocht zitten. Al maakt die zich met zijn geschreeuw niet erg populair binnen Ajax.
Met het afwijzen van de aanbieding van Fulham, dat naar verluidt zelfs zeven miljoen euro (!) afkoopsom wilde betalen, kon Martin de club helemaal overnemen. Hoezo grote verliezen en geen geld? Spelers moeten er komen! En zo geschiedde.
Jol doet nu regelmatig zelf ook de eerste onderhandelingen, want dan weet hij tenminste zeker dat types als Van den Boog en de impopulaire Van der Aat het niet kunnen verknallen. El Hamdaoui moest koste wat het kost komen. Dat lijkt nog een goede investering, maar Mido, De Ridder en Ooijer doen vreemd aan.
In januari had Jol ook al contact met Mido, maar toen werd diens komst nog van hogerhand verboden. Al zijn er nauwelijks kosten verbonden aan de komst van de Egyptenaar en De Ridder, het is wel heel toevallig dat ze allebei uit de stal van Jols huisvriend Mino Raiola komen. Andre Ooijer zal sowieso enkele tonnen aan salaris opstrijken. Nog altijd veel geld voor iemand die de kleedkamer moet opvrolijken.
Belangrijker, het staat allemaal haaks op de uitspraken van Rik van den Boog in een interview met deze krant op 21 november van het afgelopen jaar. De jeugd zou voortaan voorrang zou krijgen: ,,We gaan niet 'groot' meer de markt op om te kopen voor het eerste elftal.'' Enkel in een noodgeval zou een speciale scoutingslijst voor een tussenoplossing kunnen zorgen. ,,Daarop staan alleen spelers die zich kunnen doorontwikkelen als we ze naar Ajax halen.'' Het lijkt me sterk dat deze spelers op de betreffende scoutingslijst voorkomen. Waren daar geen jeugdspelers voor te vinden?
Jol spreekt van breedte-investeringen, maar dat was volgens het rapport Coronel juist niet meer de bedoeling. Al slaat dat rapport sowieso nergens meer op. Niet alleen bepaalt de hoofdtrainer vaak wie er aangesteld worden (bijvoorbeeld broer Cock, conditietrainer Michael Lindeman en jeugdtrainer Albert van der Dussen), 'boegbeeld' Rik van den Boog schittert vaak door afwezigheid (bij uitwedstrijden vaak door het bijgeloof van Jol).
Het is bovendien lastig om met een 32-urige werkweek en vervelende perikelen uit een eerdere carrière veel aanwezig te zijn. Of deze perikelen nog tot juridische gevolgen voor de algemeen directeur gaan leiden, is onduidelijk. Feit is inmiddels wel dat hij er in een vorig leven een enorme puinhoop van heeft gemaakt.
In een interview met de Volkskrant in 2008 vertelde hij wat zijn kracht in het bedrijfsleven was: dicht bij zichzelf blijven. Dat doet hij bij Ajax volop. Als werknemers destijds geld wilden uitgeven, vroeg hij ze altijd of ze het ook zouden uitgeven als het hun eigen geld was. Benieuwd of hij dat ooit aan Van Basten heeft gevraagd.
Zijn belangrijkste conclusie was destijds echter dat het bij Ajax niet om 'FC Van den Boog' zou gaan. Dat klopt. Het draait allemaal om 'FC Jol'. Met de pet rechts op de bank.
Sportwereld.nl
|
sincere1983
Forum berichten: 3150
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 10:44
|
|
Wat een k*t-column zeg en er staan nog dingen in die niet kloppen ook.
|
Empulse
Forum berichten: 917
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 10:46
|
|
Komt van Shitfred Genee.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 12:26
|
|
Citaat: Boilesen is voordat Jol kwam al gescout.
Of hij toen nou gescout was of niet, Boilesen kwam toen Jol een half jaar in dienst was. Ajax scout zo veel spelers. Zegt allemaal niets totdat er concrete belangstelling komt.
Citaat: De aankopen voor dit jaar zijn natuurlijk gericht om nu het kampioenschap te halen waarbij je bij El Hamdaoui kan zeggen dat hij nog een behoorlijke restwaarde heeft na dit seizoen. Je kan je natuurlijk ook afvragen waar die jongen aan begonnen is, want Jol is volgend jaar weg (daar ga ik vanuit) en veel spelers zullen waarschijnlijk ook weggaan (Stekelenburg, Suarez en v.d. Wiel)
Je kunt er omheen draaien, maar feit blijft dat Jol zeker niet alleen spelers zonder restwaarde haalt.
|
Leonel
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 13:03
|
|
Citaat: 'Ajax wil komst van Brøndby-talent afronden'
Volgens diverse Deense media hoopt Ajax binnen afzienbare tijd het zeventienjarige Deense talent Nicolai Boilesen aan te trekken. Dinsdag is de verdediger van Brøndby IF in Amsterdam voor besprekingen.
Ajax-scout John Steen Olsen zegt in Ekstra Bladet dat hij de speler heeft aanbevolen. Inmiddels ligt er een contract klaar voor de veelbelovende Boilesen.
De Amsterdamse club kampt in de strijd om de handtekening van het talent wel met hevige concurrentie. AS Monaco en Manchester United zouden de verdediger ook met bovengemiddelde belangstelling volgen.
Dit is van Maart 09. Betekent dat er wel degelijk concrete belangstelling was voordat Jol kwam.
Het zou trouwens helemaal van de zotte zijn als Jol alleen spelers haalden zonder restwaarde. Jol heeft El Hamdaoui gehaald om nu het kampioenschap binnen te halen, wat daarna gebeurt zal hem weinig interesseren lijkt mij zo. Een passant zoals we dat zeggen. Maakt voor de rest niet uit want dat zijn bijna alle trainers. Maar het feit blijft dat voor de continuïteit weinig goed zal doen. En hier had de directie zijn poot stijf moeten houden en aan het rapport moeten houden (is het nog wat waard kan je nu wel stellen).
|
Marco
Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 13:06
|
|
Citaat: Waar gaat deze discussie in hemelsnaam over.
Over een coach die liever bij Fulham wil werken. Eentje die binnen kwam stormen met de tekst 'ontwikkeling is het toverwoord', de grote voetbalbaas voor meerdere jaren werd en er na een jaartje tussenuit wilde piepen. Waarom zou Martin Jol geïnteresseerd zijn in een op termijn gezond, stabiel en perspectiefrijk Ajax, terwijl hij voor zichzelf duidelijk andere plannen heeft?
|
Leonel
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 13:12
|
|
Ff verplaatst vanuit de voorrondes champions league topic.
Citaat: Ik ga liever af op zijn daden als werknemer van Ajax dan op een verdwaald citaat in een documentaire en een filmpje waarin hij zich moet rechtvaardigen tegenover de Engelse pers. En zoals ik elders al heb gesteld is het simpelweg onzin dat er onder Jol geen beslissingen voor de lange termijn worden genomen.
Dus jij vind het volkomen normaal dat hij precies het tegenovergestelde zegt dan wat hij in de Nederlandse pers vermeld? Dat vind ik opmerkelijk. Of hij liegt tegen ons of hij liegt tegen de Engelsen. Hij had prima één verhaal kunnen vertellen aan beide.
Ik vind het ongelooflijk dat deze man zoveel krediet krijgt. Hij heeft het bestuur bij de scrotum gepakt, ons van achteren gepakt en wij doen alsof er niets aan de hand is.
En de beslissingen voor de lange termijn: in hoeverre zijn dit Jol´s beslissingen en niet van het bestuur?
|
Bertje
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 13:15
|
|
Citaat: Dit is van Maart 09. Betekent dat er wel degelijk concrete belangstelling was voordat Jol kwam.
Maar hij kwam onder Jol. Jol was verantwoordelijk. Als het fout gaat, maar ook als het goed gaat. Hoe dan ook: hij heeft besloten dat deze jongen moest komen.
Citaat: Het zou trouwens helemaal van de zotte zijn als Jol alleen spelers haalden zonder restwaarde. Jol heeft El Hamdaoui gehaald om nu het kampioenschap binnen te halen, wat daarna gebeurt zal hem weinig interesseren lijkt mij zo. Een passant zoals we dat zeggen. Maakt voor de rest niet uit want dat zijn bijna alle trainers. Maar het feit blijft dat voor de continuïteit weinig goed zal doen. En hier had de directie zijn poot stijf moeten houden en aan het rapport moeten houden (is het nog wat waard kan je nu wel stellen).
Dat jou dat zo lijkt is me inmiddels wel duidelijk. Ik probeer te beargumenteren dat dat niet (helemaal) zo is. Voor wat betreft Marco hier bijvoorbeeld over zegt: Jol is natuurlijk ook voor andere clubs interessanter als hij zijn ex-clubs in gezonde toestand achterlaat.
|
Leonel
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 13:19
|
|
Ach tijd zal het leren.
|
Marco
Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 13:20
|
|
Jol is voor andere clubs het meest interessant als hij dit seizoen sportief succes haalt. Al het andere is bijzaak.
|
Bertje
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 13:23
|
|
Citaat: Dus jij vind het volkomen normaal dat hij precies het tegenovergestelde zegt dan wat hij in de Nederlandse pers vermeld?
Ik zeg niet dat ik het volkomen normaal vind. Wel vind ik het logisch en enigszins te verantwoorden. Er is een heel groot grijs gebied waar Jols verklaringen tegenover de pers mijns inziens in vallen.
Citaat: Dat vind ik opmerkelijk. Of hij liegt tegen ons of hij liegt tegen de Engelsen. Hij had prima één verhaal kunnen vertellen aan beide.
Met het verhaal dat hij in Engeland verteld heeft had hij zich in Nederland onmogelijk gemaakt (en ook bij Ajax, wat Ajax duidelijk niet wilde) en vice versa. Dat tweede is niet in zijn eigen belang als hij ooit nog in Engeland wil werken. Wat de waarheid is blijft nu in het midden (en waarschijnlijk ligt de waarheid ook ergens in het midden, wat volstrekt logisch is).
Citaat: Ik vind het ongelooflijk dat deze man zoveel krediet krijgt. Hij heeft het bestuur bij de scrotum gepakt, ons van achteren gepakt en wij doen alsof er niets aan de hand is.
Niets aan de hand? Het feit dat ik erover met je in discussie ga toont natuurlijk al aan dat ik wel degelijk inzie dat er 'iets' aan de hand is. Ik leg de prioriteiten alleen anders. Ik denk dat het ook op de lange termijn voor Ajax een stuk beter is als men nu alles op alles zet om CL te halen. Of door nu Kiev uit te schakelen, of door kampioen te worden. Dat zorgt voor een drastische groei in aantrekkingskracht, meer financiële middelen en het houdt de supporters tevreden (iets dat vooral niet onderschat moet worden, juist als je wilt bouwen).
Citaat: En de beslissingen voor de lange termijn: in hoeverre zijn dit Jol´s beslissingen en niet van het bestuur?
Dat weten we natuurlijk niet. Het doet er ook niet toe, want bestuur, directie, Jol; ze maken allemaal uit van de organisatie van Ajax.
|
thyza
Forum berichten: 696
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 13:24
|
|
Citaat:
Dus jij vind het volkomen normaal dat hij precies het tegenovergestelde zegt dan wat hij in de Nederlandse pers vermeld? Dat vind ik opmerkelijk. Of hij liegt tegen ons of hij liegt tegen de Engelsen. Hij had prima één verhaal kunnen vertellen aan beide.
Ik vind het ongelooflijk dat deze man zoveel krediet krijgt. Hij heeft het bestuur bij de scrotum gepakt, ons van achteren gepakt en wij doen alsof er niets aan de hand is.
En de beslissingen voor de lange termijn: in hoeverre zijn dit Jol´s beslissingen en niet van het bestuur?
Volgens mij is Jol zijn voornamelijke taak om de selectie gezond en scherp te houden zonder ruzies of opgeblazen ego's en dat is hem vorig jaar heel erg goed gelukt.
Dat is wat Ten Cate / MvB / Koeman / Wouters niet lukte. Dat hij het bestuur aan heeft gepakt is juist iets positiefs en is positief uitgevallen met een transfer van MeH.
|
Bertje
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 13:26
|
|
Citaat: Jol is voor andere clubs het meest interessant als hij dit seizoen sportief succes haalt.
Sportief succes draagt bij aan een op termijn gezond, stabiel en perspectiefrijk Ajax.
Daar moeten natuurlijk risico's voor genomen worden en die risico's blijven voorlopig heel aardig binnen de perken, lijkt mij. Eénjarige contracten (en prestatiecontracten) voor de twijfelgevallen, een lage transfersom betaald over meerdere jaren voor de enige echte investering (die qua prijs-kwaliteit een uitstekende deal is).
|
Leonel
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 22:38
|
|
Citaat: Ik zeg niet dat ik het volkomen normaal vind. Wel vind ik het logisch en enigszins te verantwoorden. Er is een heel groot grijs gebied waar Jols verklaringen tegenover de pers mijns inziens in vallen.
Hij gaat van het enne extreme (Fulham is een droomclub om te werken, ik wilde wel alleen de clausule was niet meer van toepassing) tot het andere (Fulham is nooit een optie geweest). Jol had zijn verhaal aan beide kanten moeten nuanceren dan was het voor mij ook nog tot een zekere hoogte te verantwoorden.
Citaat: Met het verhaal dat hij in Engeland verteld heeft had hij zich in Nederland onmogelijk gemaakt (en ook bij Ajax, wat Ajax duidelijk niet wilde) en vice versa. Dat tweede is niet in zijn eigen belang als hij ooit nog in Engeland wil werken. Wat de waarheid is blijft nu in het midden (en waarschijnlijk ligt de waarheid ook ergens in het midden, wat volstrekt logisch is).
Zie uitleg boven.
Citaat: Niets aan de hand? Het feit dat ik erover met je in discussie ga toont natuurlijk al aan dat ik wel degelijk inzie dat er 'iets' aan de hand is. Ik leg de prioriteiten alleen anders. Ik denk dat het ook op de lange termijn voor Ajax een stuk beter is als men nu alles op alles zet om CL te halen. Of door nu Kiev uit te schakelen, of door kampioen te worden. Dat zorgt voor een drastische groei in aantrekkingskracht, meer financiële middelen en het houdt de supporters tevreden (iets dat vooral niet onderschat moet worden, juist als je wilt bouwen).
Is dat niet elk jaar zo?
|
Leonel
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 22:40
|
|
Citaat: Volgens mij is Jol zijn voornamelijke taak om de selectie gezond en scherp te houden zonder ruzies of opgeblazen ego's en dat is hem vorig jaar heel erg goed gelukt.
Dat is wat Ten Cate / MvB / Koeman / Wouters niet lukte. Dat hij het bestuur aan heeft gepakt is juist iets positiefs en is positief uitgevallen met een transfer van MeH.
Hij gaat ook over aan en verkoop beleid. Ik moet nog maar eens zien hoe goed het uitvalt. Zeker als er weer geen CL wordt gehaald en weer geen kampionschap.
|
Leonel
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 22:41
|
|
Zijn jullie trouwens tevreden over de progressie van de jongelingen bij de selectie?
|
Bertje
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 22:50
|
|
Ja.
Citaat: Is dat niet elk jaar zo?
Wat is je punt?
|
Leonel
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 23:07
|
|
Mijn punt is dat het elk jaar weer gezegd wordt. We hebben veel verlies geleden en voorlopig ziet het niet uit dat het gaat veranderen. Is het dan verantwoord om uberhaupt te investeren?
Een quote van jezelf in deze topic:
Citaat: Er is simpelweg geen rooie cent. Waarom denken jullie dat Ajax eventueel moest lenen om de salarissen te moeten betalen? Er zijn geen liquide middelen! Geen liquide middelen betekent dat men dus geen geld heeft voor tekengeld, salarissen, transfersommen; niets! Al dat geld dat nu wordt bespaard op Kennedy, Gabri etc. valt hier dus niet onder, want dat is enkel geld dat niet uitgegeven hoeft te worden. Ajax krijgt daardoor niet opeens meer bestedingsruimte. Daarvoor moeten er eerst liquide middelen opgebouwd worden. Door van der Wiel te verkopen, bijvoorbeeld.
Jol heeft het bestuur zodanig onderdruk gezet dat ze toch weer risico´s nemen.
|
Bertje
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 23:13
|
|
Ik zat er overduidelijk naast. Er zijn/waren wel liquide middelen. El Hamdaoui is immers aangekocht. En dat is een topper. Als je die kunt halen, voor een dergelijke goede prijs, is dat uitstekend.
Als je de mogelijkheden hebt om CL te halen, moet je die mogelijkheden aangrepen. Dat is namelijk ook een manier om liquide middelen te genereren. Bovendien een manier waarbij je sportief/qua aantrekkingskracht geen stap achteruit hoeft te doen.
|
Leonel
|
Geplaatst: Do 12 aug 2010 23:24
|
|
Ik vind dit gevaarlijk. Je moet kampioen worden wil je zeker in de CL spelen.
Nu moeten we tegen Dynamo en ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in. Zeker nu er veel spelers niet in vorm zijn (WK of om andere redenen) en de spelers weten dat de coach weg wilde gaan naar notabene Fulham.
De liquide middelen zullen nog steeds aanwezig zijn (plus 40 miljoen, iemand?), maar na een verlies van 21 miljoen (correct me if im wrong) gaat het wel erg hard naar beneden.
Bertje, ik hoop echt werkelijk waar dat we de CL in gaan en kampioen worden, maar ik heb totaal geen indicaties gezien waar ik van denk dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren.
|
Bertje
|
Geplaatst: Vr 13 aug 2010 10:18
|
|
Citaat: De liquide middelen zullen nog steeds aanwezig zijn (plus 40 miljoen, iemand?), maar na een verlies van 21 miljoen (correct me if im wrong) gaat het wel erg hard naar beneden.
Nee, dat zijn geen liquide middelen. Dat is de waarde van bijvoorbeeld de spelers die onder contract staan.
Citaat: Bertje, ik hoop echt werkelijk waar dat we de CL in gaan en kampioen worden, maar ik heb totaal geen indicaties gezien waar ik van denk dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren.
Nou, we hebben vorig seizoen vrij veel punten verzameld. En de selectie is weinig veranderd.
|
RogerGarcia
Forum berichten: 1469
|
Geplaatst: Vr 13 aug 2010 11:41
|
|
Citaat: Nou, we hebben vorig seizoen vrij veel punten verzameld. En de selectie is weinig veranderd.
Maar PSV en Twente zijn er ook weer op vooruit gegaan, tot nu toe.
|
Bertje
|
Geplaatst: Vr 13 aug 2010 12:02
|
|
Ajax ook.
Hoe dan ook: kampioen worden is verre van ondenkbaar.
|