Auteur
|
Bericht
|
Dijk
Forum berichten: 951
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Ma 1 feb 2010 18:06
|
|
Ik ben het met jamesgf eens dat het aankoopbeleid gewoon dramatisch is geweest. Dat die weinig uitgeven had maakt eigenlijk niet veel uit, maar de keuzes die Jol heeft gemaakt. Ajax had helemaal geen slecht middenveld staan afgelopen jaar met middenvelders als Enoh, Lindgren, Anita, Aissati. Met dat middenveld was het helemaal niet nodig geweest om nog een extra middenvelder te halen. Ajax moest kijken waar ze zwak op zijn en dat was de linkervleugel, centrale verdediger en de spitspositie in mijn ogen. Aan de gehele linkerkant is alleen Atouba gehaald die zoals de verwachting gefaald is en een hoop salaris opstrijkt plus ook nog wat tekengeld bij Ajax. In de verdediging had die het geluk dat Alderweireld zich redelijk ontwikkelde in de voorbereiding bij Ajax. In de spits haalt die Pantelic wat op zich helemaal geen slechte spits is maar Ajax niet in de toekomst zal helpen. Dus heb je een paar miljoenen weggegooid om volgend seizoen weer een andere spits moet komen. Aan de linkerkant is er niemand bijgekomen en daar had Elia perfect gepast in dit Ajax. Dan heb je aan beide kanten dreiging vanaf de zijkanten en is het moeilijker verdedigen voor de tegenstander van Ajax.
De vraag is alleen kun je daar Jol wel helemaal de schuld van geven. Deels wel, maar ook deels niet. Blind had daar een grotere rol in moeten spelen bij Ajax. Hij had de selectie perfect moeten kennen nadat die daar al een jaar zat als technisch manager. Hetzelfde geld voor van het Schip maar dan als assistent manager. Er is niet goed geadviseerd naar Jol toe of Jol mocht zijn gang gaan en de andere keken maar toe.
|
JS
Forum berichten: 741
|
Geplaatst: Ma 1 feb 2010 18:50
|
|
Citaat: ..
Na het stuk over het veroordelen van Jol op aan- en verkoopbeleid ben ik gestopt met lezen. Wat een gezwets.
Je kan Jol toch niet beoordelen op zijn aan- verkoopbeleid (je noemt als voorbeeld Elia die niet gehaald werd). ene Marco van Basten geeft 30 miljoen uit aan middelmatige spelers en dan ga je nu Jol oa. veroordelen op zijn aan- verkoopbeleid waar hij amper geld kon uitgeven en dus creatief moest zijn.
Met de middelen die Jol tot zijn beschikking had heeft hij een behoorlijk GOED aankoopbeleid gehad (Boilesen, Ze Eduardo, Pantelic, Lodeiro) en daarnaast heeft hij maar 1 twijfelgeval en dat is Atouba (Kerlon even niet meegerekend daar die nagenoeg gratis was).
Dat spelers amper verkocht worden heeft te maken met het verleden waarin bijv. een Wielaert een veel te groot salaris is voorgehouden.
Wat een onzin. Het doet er niet toe hoeveel je te besteden hebt. Het doet er toe wat je met dat geld doet. En of dat nou 30 miljoen (Van Basten) of ondertussen toch al bijna 10 miljoen (Jol) is maakt dan helemaal niet uit. Ook met 10 miljoen kun je aardige dingen doen (ik laat even in het midden of dat wel of niet gebeurd is; al ben ik persoonlijk niet heel tevreden). Hoezo zou je hem daar niet op kunnen beoordelen? Volgens mij doe je dat zelf ook al in de alinea daarna.
En hoezo geef je Ze Eduardo als reden voor een goed aankoopbeleid?
Verder kan ik me eigenlijk wel grotendeels vinden in jamesgf z´n post. Al is hij (nog) iets negatiever dan ik, en vind ik De Zeeuw nog wel een goede aankoop.
|
Crouch89
Forum berichten: 120
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Ma 1 feb 2010 20:09
|
|
Ik vind het aankoopbeleid dit jaar beter dan vorige jaren. MvB haalde met 30 mln geen enkele speler die nou nog vast in de basis staat. Jol heeft met 6 mln 2 basisspelers gehaald, waarbij de Zeeuw zeker een aanwinst is. En als Pantelic er niet bij is, dan is het ook een gemis voor Ajax.
Vorig jaar stond het middenveld helemaal niet goed. Ze hebben een aantal goede wedstrijden gespeeld, maar over het algemeen was het middenveld zeker niet Ajax waardig (met als dieptepunt de vernedering in Eindhoven, waar het middenveld compleet overlopen werd).
Eduardo en Kerlon zijn gehuurd, daar betaald Ajax (vrijwel) niks aan, dus dat is altijd een goede zet. Mochten ze geen versterking zijn, dan zijn ze ook meteen weer weg en het heeft Ajax geen geld gekost. Ziet Ajax er toekomst in, dan gaan ze over tot optie op koop.
Atouba is naar mijn mening de enige miskoop dit seizoen. Maar 1 echte miskoop per seizoen, is niet veel. Vergelijk dit maar eens met andere clubs. Het probleem is wel dat Jol deze speler goed kende en hij heeft een meerjarig contract. Daarin heeft Jol gefaald.
Daarnaast heeft Ajax ook Lodeiro en Boleisen (toekomst) gehaald, daar kan ik niet over oordelen want het moet nog blijken of dat 2 aanwinsten zijn.
Voor de rest valt hem niks te verwijten, en hij is bezig met de opbouw van een elftal waar we weer trots op kunnen zijn. Dat is alleen niet te doen in een half jaar.
|
sincere1983
Forum berichten: 3150
|
Geplaatst: Di 2 feb 2010 08:36
|
|
Citaat: ..
Na het stuk over het veroordelen van Jol op aan- en verkoopbeleid ben ik gestopt met lezen. Wat een gezwets.
Je kan Jol toch niet beoordelen op zijn aan- verkoopbeleid (je noemt als voorbeeld Elia die niet gehaald werd). ene Marco van Basten geeft 30 miljoen uit aan middelmatige spelers en dan ga je nu Jol oa. veroordelen op zijn aan- verkoopbeleid waar hij amper geld kon uitgeven en dus creatief moest zijn.
Met de middelen die Jol tot zijn beschikking had heeft hij een behoorlijk GOED aankoopbeleid gehad (Boilesen, Ze Eduardo, Pantelic, Lodeiro) en daarnaast heeft hij maar 1 twijfelgeval en dat is Atouba (Kerlon even niet meegerekend daar die nagenoeg gratis was).
Dat spelers amper verkocht worden heeft te maken met het verleden waarin bijv. een Wielaert een veel te groot salaris is voorgehouden.
Wat een onzin. Het doet er niet toe hoeveel je te besteden hebt. Het doet er toe wat je met dat geld doet. En of dat nou 30 miljoen (Van Basten) of ondertussen toch al bijna 10 miljoen (Jol) is maakt dan helemaal niet uit. Ook met 10 miljoen kun je aardige dingen doen (ik laat even in het midden of dat wel of niet gebeurd is; al ben ik persoonlijk niet heel tevreden). Hoezo zou je hem daar niet op kunnen beoordelen? Volgens mij doe je dat zelf ook al in de alinea daarna.
En hoezo geef je Ze Eduardo als reden voor een goed aankoopbeleid?
Verder kan ik me eigenlijk wel grotendeels vinden in jamesgf z´n post. Al is hij (nog) iets negatiever dan ik, en vind ik De Zeeuw nog wel een goede aankoop.
Ok, je hebt inderdaad gelijk dat je er wel over kan oordelen. En mijn oordeel is dan dat hij, met de middelen die er waren, goed gehandeld heeft.
Ik lees ook dat mensen Elia noemen. Wat had je gewild dan? Dat er ruim 8 miljoen transfersom was betaald en daar bovenop ook nog 1,5 miljoen salaris? Dan was je daarna gelijk klaar geweest voor de rest van het seizoen. En als Sulejmani zich wel had ontwikkelt dit seizoen had ook niemand naar Elia gekraaid dus die keuze die toen is gemaakt is ook begrijpelijk.
De komst van de Zeeuw is perfect te begrijpen en ook de komst van Pantelic (transfervrij, en het type speler wat we nodig hadden).
Atouba word steeds als miskoop aangekaart maar die gozer heeft pas 2 wedstrijden gespeeld, waarvan hij er 1 als een clown speelde en 1 heel degelijk. Nogmaals, laten we over Atouba ook later pas oordelen. Die heeft tot nu toe nog amper een kans gehad. En voetballen kan hij vast wel want hij is veelvoudig international van kameroen.
Verder zal straks Lodeiro basisspeler zijn waarschijnlijk, is Boilesen (potentiele basisspeler) gekomen en zijn Ze Eduardo en Kerlon (beide nagenoeg gratis, waarvan wellicht Ze eduardo bij het 1e komt als hij zich zo blijft ontwikkelen).
Dan heeft Jol 5 spelers van de 7 die gehaald zijn die basisspeler of potentieel basisspeler zijn. Dan heb je het gewoon goed gedaan (en het zegt natuurlijk ook iets over de selectie die er was).
En wat Crouch zegt, het aankoopbeleid is sinds lange tijd eindelijk weer naar behoren.
|
TwanAFCA
Forum berichten: 27
|
Geplaatst: Wo 3 feb 2010 14:55
|
|
Jol heeft zeker wel tijd nodig om verder te bouwen. Hij heeft redelijk aangekocht en enkel Atouba is een miskoop. Al vind ik dat we Atouba nog niet kunnen beoordelen. Hij was niet fit en is nu al continu geblesseerd iets waar je als trainer weinig invloed op hebt. De Zeeuw is echt een schot in de roos geweest en hopelijk zijn Lodeiro en Boilesen dit ook. Ze Eduardo doet het goed bij Jong Ajax. Pantelic vind ik nog altijd twijfel. Het is zeker geen miskoop, maar het is toch niet iemand die ik nog jaren voorin wil zien.
|
sincere1983
|
Geplaatst: Wo 3 feb 2010 19:32
|
|
Kort interview met Jol:
"Jol over 'uitgerangeerde' spelers: 'Ik heb Wielaert niet naar Ajax gehaald'"
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=96712
Mooie woorden weer.
|
Dijk
Forum berichten: 951
|
Geplaatst: Wo 3 feb 2010 19:47
|
|
Leuk al die woorden, maar hij heeft ook spelers gehaald die niet speelde. Als die daar nou eens naar kijkt in plaats van naar het verleden van Ajax.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Do 4 feb 2010 15:18
|
|
Citaat: Leuk al die woorden, maar hij heeft ook spelers gehaald die niet speelde. Als die daar nou eens naar kijkt in plaats van naar het verleden van Ajax.
Hij heeft één speler gehaald voor Ajax1 die niet speelt, niet spelers, en dat komt mede door blessureleed en dat hij eerst niet fit was. Ze Eduardo werd gehaald voor de toekomst, daarom werd hij ook direct bij Jong Ajax gestald, en hetzelfde geld eigenlijk voor Kerlon. Ajax betaald trouwens maar een deel van hun salaris, dus relatief weinig aan hun.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Vr 5 feb 2010 11:52
|
|
Kerlon zit niet op een leeftijd dat je hem voor de toekomst haalt, JD. Daarnaast was de komst van Verhoeven ook volstrekt overbodig. Atouba wordt geen basisspeler bij Ajax. Is gewoon een prutser.
Jol begint trouwens steeds meer van die zeikerige Ten Cate-trekjes te vertonen.
|
Scio
Forum berichten: 1939
|
Geplaatst: Vr 5 feb 2010 12:22
|
|
Citaat: Kerlon zit niet op een leeftijd dat je hem voor de toekomst haalt, JD. Daarnaast was de komst van Verhoeven ook volstrekt overbodig. Atouba wordt geen basisspeler bij Ajax. Is gewoon een prutser.
Jol begint trouwens steeds meer van die zeikerige Ten Cate-trekjes te vertonen.
Verhoeven kwam door de gebroken vinger van Padt. Bizot zal dan waarschijnlijk niet genoeg worden geacht. Kerlon was een buitenkansje. Talentvol en kost geen drol. Atouba is een mispeer inderdaad.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Vr 5 feb 2010 12:38
|
|
Kerlon is niet gehaald omdat hij talentvol is, maar omdat Raiola z'n zaakwaarnemer is. Iedereen kent het blessuredossier van die jongen hoor. Het is totaal geen verrassing dat hij er weer een half jaar uit ligt.
Verhoeven was compleet overbodig, in mijn ogen.
|
El Lute
Forum berichten: 3606
|
Geplaatst: Ma 1 maa 2010 01:45
|
|
Las ergens anders dat Jol de weg kwijt was, misschien heeft die de juiste weg helemaal niet gevonden.
|
Bart
Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Ma 1 maa 2010 18:35
|
|
Is meer een gerucht en het ging om Wolfsburg.
|
sincere1983
|
Geplaatst: Ma 15 maa 2010 09:37
|
|
Mr. Jol was gisteren toch voor een groot deel verantwoordelijk voor de winst, vanwege 2 punten:
- De beslissing Anita LB en Urby voorin was slim en totaal onverwacht.
- De omzetting waarbij hij Enoh als schaduw van afellay liet fungeren.
|
Riejuh
Forum berichten: 7454
|
Geplaatst: Ma 15 maa 2010 09:46
|
|
Al vind ik dat hij Enoh al gelijk Affelay had moeten laten schaduwen. Je weet dat dit nodig is, vooral de afgelopen twee wedstrijden in Eindhoven was die Affelay heel erg gevaarlijk. Gelukkig herstelde hij dit.
Emanuelson op de lopende Manolev was ook slim. Hierdoor werd Manolev niet echt gevaarlijk en moest hij optijd terug zijn om Urby weer af te stoppen.
|
sincere1983
|
Geplaatst: Ma 15 maa 2010 09:56
|
|
Citaat: Al vind ik dat hij Enoh al gelijk Affelay had moeten laten schaduwen. Je weet dat dit nodig is, vooral de afgelopen twee wedstrijden in Eindhoven was die Affelay heel erg gevaarlijk. Gelukkig herstelde hij dit.
Daar heb je gelijk in. Ik en een aantal anderen zeiden het hier op het forum zelfs al dat hij Enoh op Afellay moest zetten.
Wellicht verwachtte Jol niet dat appelvlaai wat dieper zou spelen als normaal.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Ma 15 maa 2010 12:36
|
|
Citaat: Al vind ik dat hij Enoh al gelijk Affelay had moeten laten schaduwen. Je weet dat dit nodig is, vooral de afgelopen twee wedstrijden in Eindhoven was die Affelay heel erg gevaarlijk. Gelukkig herstelde hij dit.
Emanuelson op de lopende Manolev was ook slim. Hierdoor werd Manolev niet echt gevaarlijk en moest hij optijd terug zijn om Urby weer af te stoppen.
Het was vooral slim omdat Emanuelson ook makkelijk binnendoor kan komen.
|
Riejuh
|
Geplaatst: Ma 15 maa 2010 12:39
|
|
Citaat: Het was vooral slim omdat Emanuelson ook makkelijk binnendoor kan komen.
En zo over de zeer zwakke linker van Manolev te dartelen .
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
|
Geplaatst: Do 18 maa 2010 09:15
|
|
Jol is heel slim bezig. Zijn interview in de VI kwam op een perfect moment. Zo'n beetje elke basisspeler heeft een aardige veer in zijn kont gehad. In de groep zelf zal hij iedereen constant op scherp houden.
Siem de Jong kan volgens hem in Oranje over 2 jaar. Ik moet het nog zien, maar deze uitspraak zal Siem een aardige boost geven. V/d Wiel en Verthongen zijn 20 miljoen waard in Engeland. De andere spelers zijn eerder al flink in het zonnetje gezet. Het vertrouwen zal na winst aankomende weekend op een hoogtepunt zitten.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Do 18 maa 2010 16:49
|
|
Citaat: Siem de Jong kan volgens hem in Oranje over 2 jaar. Ik moet het nog zien, maar deze uitspraak zal Siem een aardige boost geven. V/d Wiel en Vertonghen zijn 20 miljoen waard in Engeland. De andere spelers zijn eerder al flink in het zonnetje gezet. Het vertrouwen zal na winst aankomende weekend op een hoogtepunt zitten.
Ik ben hier altijd de grootste fan van De Jong geweest maar met Sneijder en V.d. Vaart heeft Oranje twee aanvallende middenvelders van wereldklasse en dat zal De Jong nooit worden.
Dat Jol dit zegt is natuurlijk wel logisch, hij wil die jongen wat extra zelfvertrouwen geven voor de laatste paar weken van de competitie.
|
Kc
Forum berichten: 72
Nieuws reacties: 42
|
Geplaatst: Do 25 maa 2010 15:42
|
|
Twente glijdt verder af
|
Riejuh
|
Geplaatst: Ma 29 maa 2010 22:27
|
|
Jol aan het woord over de huurlingen..
Ben het er wel mee-eens.. Eigenlijk is dat ook een vreemd iets dat je tegen je eigenlijke werkgever speelt, zeker als ze ook nog een gedeelte van je loon betalen. Dat van het loon geldt natuurlijk niet altijd, maar denk wel vaak.
|
Fregge
Forum berichten: 4313
|
Geplaatst: Ma 29 maa 2010 22:58
|
|
Ach, zeuren is ook een vak. Laat hij bijvoorbeeld volgend jaar net een groot talent hebben gehuurd van Arsenal, en spelen ze in de CL tegen. Dat talent speelt wel tegen Arsenal en scoort de beslissende waardoor Ajax de CL ingaat, en niet Arsenal. Dan hoor je Jol ook niet.
|
r-style
Forum berichten: 375
|
Geplaatst: Ma 29 maa 2010 23:20
|
|
Nee, want dan heeft Arsenal met Ajax afgesproken dat hij die wedstrijd niet meedoet.
|
Fregge
Forum berichten: 4313
|
Geplaatst: Di 30 maa 2010 08:43
|
|
Dan is en blijft het zeuren. Onnodig zeiken. Ze staan namelijk ook onder contract bij de tegenstander he!
|