Iedereen kijkt door zijn eigen bril, mss overhemel ik Martin Jol een beetje, maar ik ken hem en zijn carriere echt, speur ook echt alles na van hem, dus ik denk dat ik een redelijk beeld hem van hem.
(...)
Bij spurs hanteerde hij het zelfde. 2 sterke spitsen met een aardige flankspeler erbij (bijv lennon). In Duitsland is hij met name naar 4-4-2 gegaan met Olic en Petric in de spits.
(...)
Bij HSV heeft bij Boulahrouz niet eens meegemaakt en Van der Vaart eigenlijk alleen in de voorbereiding en in het begin van het seizoen. Kompany en de Jong verloor hij in een later stadium, al was hij om alle 3 even rouwig.
En Jol heeft die 50 miljoen niet geinvesteerd!!!! Dat heeft Levy gedaan, Jol heeft geen één aankoop gedaan. Hij werd opgezadeld met spelers.
En Jol geen veldtrainer? Als er iemand graag dat Gras onder zijn zoden heeft dan is hij het. Hij ziet zo goed de details tijdens trainingen. Petro is juist meer voor het collectieve geheel en de sfeer. Onder Jol is die ook goed omdat hij echt een people manager is en staat voor het team. Maar onderschat toch niet de rol van petro in zo'n groep.
En geen neusje voor talent snap ik dus echt niet? boulahrouz is natuurlijk het voorbeeld, maar hoeveel spelers zijn er bij RKC niet doorgebroken en met geld verkocht? Wil je dat ik ze opsom? Het zelfde geld bij de spurs hoor
Martin Jol, heeft juist oog voor talent omdat hij graag met jonge jongens werkt. Dat was ook bij de spurs.
(...)
Je zult me nog meer zien hoor, ook al ben ik geen Ajacied maar een ras echte RKC'er. De persoon Jol en het verhaal daarachter heeft gewoon iets losgemaakt bij me. Hetzelfde geldt voor Boulahrouz.
Grappig is ook tot een tijd geleden dat Jol in de media (met name VI) ook zwaar werd ondergewaardeerd. Ik heb daar toen op vi.tv aan Johan dersken een vraag/opmerking over geplaatst (kan link even niet direct vinden
....ging toen ook over Dirk Marcellis. Het was de laatste vraag gesteld door Werner van Eck. Derksen o.a. netjes, vond het een goede coach en dat ze tot 'vervelends toe hadden bericht over hem (onzin)'. Echter die zelfde week in de nieuwe VI. De column van Dhr Derksen:
Column Johan Derksen over Martin Jol in de VI+
Dat was toch een kleine overwinning voor mij, en voor martin jol
(...)
BIG mistake die je nu maakt drie kruizen. RKC speelde onder Jol niet 4-4-3 maar juist 4-4-2 met 1 verkapte buitenspeler als middenvelder. Hoogendorp speelde altijd in de spits, dan wel met Redan, Janssen, Petrov, van der Haar (hoewel die niet meer onder Jol viel). Die verkapte buitenspeler was o.a. Yuri Cornelissen
(...)
Jol gaat niet uit van een bepaald systeem, jol gaat uit van een collectief en kijkt hoe dat perfect valt in een systeem. Met andere woorden, heeft hij een team (zoals ajax dat nu heeft) wat ideaal is voor 4-4-2 zal hij dat spelen.
(...)
Als een echte Jol 'follower/kenner' wil ik toch even reageren op menig post. Het is namelijk zo dat er grote misvattingen zijn.
Ik ben Jol al sinds zijn Roda tijd gaan volgen en in tegenstelling tot wat vele denken, heeft hij daadwerkelijk wel prijzen gewonnen. Hij is algemeen amateurkampioen geworden en heeft de beker met Roda gepakt. Zijn lang gekoesterde droom is om een landskampioenschap mee te maken en bij Ajax heeft hij die kans. Jol is allang binnen (dat was toendertijd bij RKC al, waar hij in de top 3 van beste betaalde coaches stond van de eredivisie). Dus hij doet het niet voor het geld.
Jol voelt zich ondergewaardeerd in Nederland en dat is logisch want bijna iedereen (met name de media) onderwaarderen hem. Het schijnt namelijk dat je echt iets moet winnen wil je een 'topcoach' zijn. Maar in mijn ogen ben je een topcoach als je het optimale rendement uit een team weet te halen, het onderste uit de kan en dat je een boegbeeld bent voor je team. Een persoon waar alle supporters van houden. En ja dat is Martin Jol.
Voor de duidelijkheid ik ben al sinds ik kan herrineren een echte RKC-supporter, en voor ons is Martin Jol een held. Er is zelfs een pad naar hem genoemd in waalwijk. Wat hij heeft gepresteerd met RKC in 6/7 jaar tijd is knapper als met Ajax jaar in jaar uit kampioen te worden.
Toen hij verkaste naar de Spurs was dat met name om sentimentele Redenen omdat de Spurs iets magisch zijn in Engeland. Echter was hij daar assistent trainer, maar functioneel gezien had hij helemaal niks te zeggen. Het liep voor geen meter en Santini ging eruit en Jol kwam in de plaats. Het was geen bovengemiddeld team alleen Jol zorgde dat het wel zo werd. Met het behalen van 2x de 5 plek in de premierleague bezorgde jol een uniek prestatie. In meer dna 20 jaar tijd was geen 1 manager gelukt wat hem wel was gelukt. Jol zorgde ervoor dat iedereen weer trots werd op de spurs, en je hoeft youtube maar na te gaan hoe iedereen dacht over hem.
echter werden door dhr Levy veels te grote verwachtingen geschept omdat ze nu beroemde TOP 4 inwilde. Jol werd opgezadeld met spelers die hij niet wilde (bijv Bent van 25 miljoen
) En zijn selectie was totaal uit onbelans. Keer op keer melde hij dit, maar moest hij roemen met de riemen die hij had. Het team was klote en zelfs Jol kan niks anders er meer aan doen. Hij is op een schandalige manier buitengewerkt en dat beseffe de supporters van de Spurs ook. Ze bleven tot de laatste minuut achter hem staan. Jol werd ontslagen en trok zich terug.
echter kreeg jol het seizoen later de kans in duitsland. HSV kun je in veel opzichten met de spurs vergelijken. Enorme geschiedenis, grote club, trouwe supporters en altijd dicht tegen de top aan. Wat er bij HSV is gebeurt kun je vergelijken met zijn Spurs tijd. Supporters werden verliefd op hem en tot 22 april was hij de meest succesvolle coach ooit bij HSV, ondanks dat 3 TOP spelers weggingen. Uiteindelijk stortte het helaas in voor hem. Maar het was een lang en slopend seizoen voor hem. En dat beseffen de HSV supporters ook.
Ook over Petrovic bestaan mistvattingen, het is een clown een kneus of weet ik wat, maar als iemand sterk is in het smeden van een groep die voor elkaar willen gaan dan is Petro dat. Tactisch mag hij nog niet ruiken aan het werk van Jol, maar zij als koppel samen is goed. Voeg daarbij Techniek trainer Moinez en je hebt een dream team.
Ajax doet er goed aan om Jol te halen en ik kan het ook wel begrijpen dat Jol graag richting Ajax komt. Hoe dan ook blijf het de grootste club van Nederland en de meeste mogelijkheden. Helaas is het wel dat er ook de meest verwaande supporters er op de tribune zitten die alles behalve een lange termijn visie hebben. Jol neemt een risico omdat er Ajax nou niet echt een paradijs is voor trainers, maar als Jol het zelfs niet meer lukt, dan weet ik niet wie anders.
in ieder geval succes met hem, en doe me aub een plezier, geef als supporters alle steun en wees niet zo oerhollands kritisch gelijk want jullie zien gelijk spoken in alles. Geloof me, je krijgt er alles voor terug.