Forum
Forumoverzicht » De Toekomst » De Jeugd & Ajax-filialen » Pieter Huistra: Trainer Jong Ajax
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Pieter Huistra: Trainer Jong Ajax
Maker: 343Bekeken: 4739
Status: InactiefBerichten: 37
+ Nieuw bericht <   1  |  2   >   >>> + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Geplaatst: Do 9 apr 2009 19:10

Citaat:
Huistra geniet op trainingsveld

Bron: Ajaxfans.net

Pieter Huistra verliet donderdag als één van de laatste Ajacieden het trainingsveld. De oud-prof geniet van zijn eerste volle werkweek als tijdelijk assistent-trainer van Ajax 1.

Na afloop van de reguliere training blijft een behoorlijk aantal Ajacieden achter op het veld voor wat extra oefeningen. De keepers gaan aan de zuidkant van het trainingsveld aan de slag met Carlo l’Ami. Een andere groep speelt daar schuin tegenover een fanatiek partijtje voetvolley. Tot die groep behoort ook Pieter Huistra. De oud-prof maakt sinds afgelopen vrijdag officieel deel uit van de technische staf van Ajax. Hij is de tijdelijke vervanger van Rob Witschge, die afgelopen week zijn achillespees scheurde. ,,We hebben afgesproken dat ik voorlopig de taken van Rob waarneem”, zegt Huistra als het voetvolley winnend is afgesloten. ,,Hoe lang dat precies is, weten we nog niet.”

Het tijdelijke assistentschap bevalt hem prima. Huistra liep dit seizoen al vaker mee bij Ajax 1, maar nu staat hij weer dagelijks op het veld. ,,Ik vind het heel erg leuk”, zegt hij. ,,Het is natuurlijk wel weer wat drukker. Ik was nog met een paar andere dingen bezig, maar die heb ik even op ‘hold’ gezet.’

Huistra, tot afgelopen zomer in dienst bij Vitesse, beleefde zondag zijn debuutwedstrijd als assistent-trainer van Ajax 1. In Kerkrade wonnen de Amsterdammers met 2-1 van Roda JC. ,,Ik voelde echt weer even die wedstrijdspanning. Dat heb ik de afgelopen tijd ook wel gemist.”

Ajax staat vrijdag weer op het trainingsveld. De oefensessie begint om 11.00 uur en is vrij toegankelijk voor publiek.
Riejuh

Forum berichten: 7454
Nieuws reacties: 0
Geplaatst: Do 9 apr 2009 19:22
Tja, leuke assistent maar voegt hij ook wat toen. Dat is uiteindelijk toch wat we willen. Dat de assistenten van Marco zijn zwakke punten verbeteren. Ik heb in mijn ogen 2 man die graag wel naar ajax mogen komen hierom: Johan Neeskens en Kees Jansma.
Jeroen

Forum berichten: 672
Geplaatst: Za 11 apr 2009 03:24
Volgens mij werd Huistra voor het WK van 1990 geselecteerd maar moest hij door een blessure uiteindelijk afhaken. Dat is het enige wapenfeit wat bij mij bekend is over deze oud-voetballer. Niks ten nadele overigens van Huistra, maar het is 'weer' een aanvaller die bij de technische staf gevoegd is. En dan zal 1+1+1 natuurlijk nooit 6 worden, om met ons boegbeeld te spreken.
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 4200
Geplaatst: Za 11 apr 2009 14:38
Citaat:
Tja, leuke assistent maar voegt hij ook wat toen. Dat is uiteindelijk toch wat we willen. Dat de assistenten van Marco zijn zwakke punten verbeteren. Ik heb in mijn ogen 2 man die graag wel naar ajax mogen komen hierom: Johan Neeskens en Kees Jansma.

Prima keuze. Iemand die vooral Miralem Sulejmani (en in diens kielzog Zegelaar) onder handen mag nemen voor de linksbuitenpositie. Wat we na het seizoen doen is vers twee.

Johan Neeskens, grote naam. Maar hoe hij NEC liet voetballen ben ik nog niet vergeten. Een assistentschap van Barca biedt voor mij geen garanties, zie Ten Cate.
Riejuh

Forum berichten: 7454
Geplaatst: Za 11 apr 2009 14:54
Citaat:

Johan Neeskens, grote naam. Maar hoe hij NEC liet voetballen ben ik nog niet vergeten. Een assistentschap van Barca biedt voor mij geen garanties, zie Ten Cate.

Het gaat er voor mij voornamelijk om wat je mist in de huidige trainersstaf, dat is iemand die al ervaring heeft bij grote clubs en ook goede communicatieve vaardigheden. Als er een slechte wedstrijd is geweest durft Marco zich nog wel eens teveel uit te laten, hierom zou Kees Jansma niet misstaan.
Johan heeft ervaring bij Barca, het Nederlands elftal en weet ik nog waar allemaal. Deze ervaring kan gebruikt worden binnen het de eerste selectie.

Hoe Huistra is kan ik niet over oordelen ik heb hem nog nooit aan het werk gezien. Hopelijk komt er iemand bij die complementair is aan Marco en John.
Bart

Forum berichten: 4810
Geplaatst: Za 25 apr 2009 07:38
Citaat:
Pieter Huistra bijna rond met Ajax

AMSTERDAM - Ajax hoopt na het weekeinde een akkoord te bereiken met Pieter Huistra over het trainerschap van Jong Ajax. Het is de bedoeling dat de oud-prof de komende twee seizoenen de beloften gaat leiden als opvolger van Adrie Koster.
Huistra maakt de rest van dit seizoen al deel uit van de trainersstaf bij de A-selectie bij Ajax. Hij vervangt daar de geblesseerde Rob Witschge

Sportwereld.nl
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Di 28 apr 2009 19:59
http://www.ajaxfans.net/nieuws-2008_Pie ... -Ajax.html
Koen_Ajax

Forum berichten: 3310
Geplaatst: Di 28 apr 2009 20:04
Ik heb het gevoel dat Van 't Schip of Witschge naar Jong Ajax gaan. Van Basten heeft al aangegeven dat ze daar nu over aan het praten zijn. Persoonlijk zou ik dan eerder Van 't Schip naar Jong Ajax doen. Niet omdat hij te slecht zou zijn, maar ik denk dat hij beter met een jonge groep om kan gaan. Ook omdat hij al eerder trainer van Jong Ajax was (met Marco). Op die manier worden de lijntjes wat korter en kan Marco een assistent nemen die wel complementair zijn.
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
Geplaatst: Wo 29 apr 2009 16:59
Ik heb grote bedenkingen bij Huistra. Ten eerste lijkt het me geen goede trainer en heb ik het idee dat van Basten weer een volgeling binnenhaalt die hem geen tegengas geeft. Verder kan ik er weinig visie achter ontdekken.

Bij een tweede elftal zie ik graag iemand als Bergkamp aan het werk. Ik ben sowieso een voorstander van trainers die vroeger spelverdeler waren of opbouwende centrale verdediger. Dan maakt het me niet eens zo veel uit op welk niveau ze dat zijn geweest. Ik ben niet zo'n fan van trainers die vroeger buitenspelers, spitsen, keepers of hardwerkende middenvelders/backs waren. Spelers vanaf de zijkanten zijn namelijk vaak niet de jongens die oog hebben/hadden voor het hele elftal. Dat is dus ook een probleem wat ik met van Basten heb. Hij was vooral gefocust op zichzelf en zijn goals. Wanneer je bijvoorbeeld een hardwerkende rechtsback als trainer hebt, zal hij gek zijn op hardwerkende spelers. De balans slaat dan verkeerd door. Het is een gegeven dat trainers vaak zoeken naar spelers zoals zij zelf vroeger waren.

Ik ben een voorstander van trainers als Bergkamp, Frank de Boer, Litmanen, Blind, Rijkaard, M Laudrup. Andere voorbeelden zijn natuurlijk van Gaal en Hiddink. Wanneer dit soort jongens (zoals Litmanen) niet direct de communicatieve vaardigheden hebben om een hele groep te leiden, kun je daar iemand naast zetten die dat wel heeft. Zolang Litmanen maar de opstelling e.d. bepaalt. In mijn ogen zijn dit de toptrainers. Zij weten precies wat er nodig is om types zoals zij zelf vroeger waren optimaal te laten functioneren. Op welk niveau je ook speelt moet je voor dit soort trainers kiezen, anders slaat de balans in de opstellingen (type spelers) verkeerd door.

Een trainer bij Ajax 1 moet in mijn ogen minimaal tussen de 5 en 10 jaar ervaring hebben in het trainen van een team. Mensen als Bergkamp (of jongens die op een wat lager niveau hebben gespeeld) kun je dus ook als trainer opleiden. Beginnen bij de c1 en vervolgens doorgroeien. Hier kun je een traject voor uitstippelen in je beleid. Een van die stappen om door te groeien naar hoofdtrainer van Ajax 1 is dus ook het 2e elftal.

Huistra zal nooit hoofdtrainer worden bij Ajax en zal niet voor contunuiteit zorgen. Kortom, ik vind het geen goede keuze. Het is nou ook weer niet zo heel belangrijk, maar ik zie graag overal een visie achter. Dat idee heb ik neit bij deze keuze
Bertje

Forum berichten: 9427
Geplaatst: Wo 29 apr 2009 17:23
Michels was inderdaad een trainer van niets.

En daar ging je betoog.

Verder is je verhaal vwb Huistra, zoals ik eerder al nav een vergelijkbaar verhaal betoogde, natuurlijk nergens op gebaseerd.
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Do 30 apr 2009 17:00
Citaat:
Michels was inderdaad een trainer van niets.

En daar ging je betoog.

Verder is je verhaal vwb Huistra, zoals ik eerder al nav een vergelijkbaar verhaal betoogde, natuurlijk nergens op gebaseerd.

Dit is echt een reactie van niets. Jij hebt mijn verhaal ook totaal niet begrepen. Nog maar een keer....

Ik vind dat de toptrainers van de toekomst:
- in de as gespeeld moeten hebben
- dragende speler / spelverdeler waren
- als speler niet alleen met zichzelf bezig waren, maar met het hele team

Aan je reactie te zien heb jij vast Michels vaak zien spelen... Cruijff stond in het begin ook in de spits, maar ik noem dat een centrale aanvaller. Van Nistelrooy en van Basten zijn/waren spitsen. Afmakers die in de wedstrijd vooral met zichzelf bezig waren. Meestal zijn spelers die deze eigenschappen hebben opbouwende verdedigers of spelverdelers. Maar een centrale aanvaller zou ook kunnen. Wat Michels voor type was zou ik niet weten. Er bestaan altijd uitzonderingen, maar dit zijn voor mij belangrijke eisen aan een trainer. Het zou een stelregel zijn als ik een trainer zou aanstellen. Jij bent vrij om jouw mening te hebben

Huistra voegt voor zover ik het kan beoordelen niets toe. Hij wordt nooit hoofdtrainer bij Ajax wat ik hierboven lees dat hij Zeegelaar en Sulejmani beter maakt vind ik een argument van niets. Ik zie geen enkele reden om Huistra te nemen eerlijk gezegd. Maar wat ik al zei: het is geen halszaak de trainer van het tweede. Maar met een beetje visie kies je niet voor deze jongen.
Bertje

Geplaatst: Do 30 apr 2009 17:21
Citaat:
Aan je reactie te zien heb jij vast Michels vaak zien spelen... Cruijff stond in het begin ook in de spits, maar ik noem dat een centrale aanvaller. Van Nistelrooy en van Basten zijn/waren spitsen. Afmakers die in de wedstrijd vooral met zichzelf bezig waren. Wat Michels voor type was zou ik niet weten. Er bestaan altijd uitzonderingen, maar dit zijn voor mij belangrijke eisen aan een trainer. Het zou een stelregel zijn als ik een trainer zou aanstellen. Jij bent vrij om jouw mening te hebben

Ik dus wel. Een spits die enkel met doelpunten bezig was. Kan dus onmogelijk een goede trainer geweest zijn.

Oh nee! Er zijn uitzonderingen! Zoals Co Adriaanse (sobere mandekker), Telê Santana (buitenspeler), Vanderlei Luxemburgo (back), Arrigo Sacchi (voetbalde hij überhaupt?), Sir Alex Ferguson (pure spits) etc.

Daarentegen waren er voldoende coaches die als speler aan jouw beschrijving voldoen en een trainer van niets zijn, zoals Platini, Blind, Maradona, Passarella etc.

Wel erg veel uitzonderingen voor een theorie om nog daadwerkelijk waarde te hebben, niet?

En ik ben inderdaad vrij om m'n mening te hebben, net als ik vrij ben om jouw mening op basis van argumenten (!) onderuit te halen.

Citaat:
Huistra voegt voor zover ik het kan beoordelen niets toe. Hij wordt nooit hoofdtrainer bij Ajax wat ik hierboven lees dat hij Zeegelaar en Sulejmani beter maakt vind ik een argument van niets. Ik zie geen enkele reden om Huistra te nemen eerlijk gezegd. Maar wat ik al zei: het is geen halszaak de trainer van het tweede. Maar met een beetje visie kies je niet voor deze jongen.

En op basis waarvan beoordeel jij de trainer (!) Huistra nu eigenlijk? Kom nu dus niet weer aan met het verhaal dat hij Van Basten kent van de cursus, want dat heeft niets met zijn (ontbreken van) capaciteiten als trainer te maken.
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Do 30 apr 2009 23:23
Ik kan wel raden wat voor speler jij was.. Jouw mening is voor jou blijkbaar zaligmakend. Voor mij eerlijk gezegd niet. Je hebt me niet kunnen overtuigen met je verhaal. Want dan kom je snel uit bij de vraag: wat is de definitie van een toptrainer. Dat hoeft dus niet per se de trainer te zijn die prijzen pakt, of een grote naam heeft. Het gaat om de trainer die het optimale uit zijn ploeg haalt. Trainers zijn vaak zo goed als hun spelers. Ga ook maar eens nadenken over voorbeelden die wel in mijn stelregel passen. Volgende keer misschien nog iets aggressiever reageren. Dat helpt vast.

Ik beoordeel Huistra op zijn presentatie en het type speler dat hij was. Dat is een beoordeling waarbij ik mij niet kan voorstellen dat het een goede trainer is. Dat is de normale manier waarop wij trainers beoordelen, aangezien wij niet in de betreffende spelersgroep zitten en niet alles van dichtbij meemaken. Huistra lijkt mij dus helemaal niets, maar jij mag hem een geweldenaar vinden
Bertje

Geplaatst: Do 30 apr 2009 23:36
Citaat:
Je hebt me niet kunnen overtuigen met je verhaal. Want dan kom je snel uit bij de vraag: wat is de definitie van een toptrainer. Dat hoeft dus niet per se de trainer te zijn die prijzen pakt, of een grote naam heeft. Het gaat om de trainer die het optimale uit zijn ploeg haalt. Trainers zijn vaak zo goed als hun spelers. Ga ook maar eens nadenken over voorbeelden die wel in mijn stelregel passen.

De voorbeelden die ik gaf van goede trainers (Adriaanse, Santana, Luxemburgo, Sacchi, Ferguson) waren/zijn juist voorbeelden van trainers die het optimale uit hun groep haalden/halen.

Blind, Platini, Maradona en Passarella doen en deden dat absoluut niet.

En natuurlijk zullen er een paar trainers aan jouw beschrijving voldoen (Cruijff, Van Gaal, Guardiola (?) bijvoorbeeld). Punt is dat er dusdanig veel voorbeelden zijn van trainers die niet aan jouw omschrijving voldoen, dat er geen sprake meer is 'van uitzonderingen op de regel', omdat de uitzonderingen de regel ondermijnen. Het is simpelweg onzin dat je een dusdanige speler geweest moet zijn om een goede trainer te zijn, of dat je, als je zo'n speler was, per definitie een goede trainer bent.

Verder geen schande, je betoog is gewoon weerlegd. Accepteer het en probeer het de volgende keer nog een keer.

Citaat:
Volgende keer misschien nog iets aggressiever reageren. Dat helpt vast.

Ik reageer niet agressief. Ik reageer hooguit stellig. Jij bent degene die op de man speelt met zinnen als de volgende:

"Ik kan wel raden wat voor speler jij was.."

"Jouw mening is voor jou blijkbaar zaligmakend. Voor mij eerlijk gezegd niet."

Vervelend en overbodig. Voortaan laten.

Citaat:
Ik beoordeel Huistra op zijn presentatie en het type speler dat hij was. Dat is een beoordeling waarbij ik mij niet kan voorstellen dat het een goede trainer is. Dat is de normale manier waarop wij trainers beoordelen, aangezien wij niet in de betreffende spelersgroep zitten en niet alles van dichtbij meemaken. Huistra lijkt mij dus helemaal niets, maar jij mag hem een geweldenaar vinden

Dat vind ik dus niet. Ik heb geen mening, omdat ik geen materiaal met betrekking tot zijn trainerscarrière heb waarover ik kan oordelen. Zelfde geldt voor jou. Het is geen schande om geen mening te hebben.

Verder ben ik wel benieuwd naar hoe jij de presentatie van Huistra beoordeelt.
Scio

Forum berichten: 1939
Geplaatst: Vr 1 mei 2009 10:53
Presentatie? Niemand heeft de man in de spotlights gezien of ergens zien optreden. Hoe zou je hem dan in hemelsnaam kunnen beoordelen? JL10...misschien moet je eens proberen iet zo vooringenomen te zijn en mensen een kans te geven. Dat je alleen maar spelers vanuit de as wil hebben is onbegrijpelijk. Straks is Vertonghen niet geschikt om later ooit een keer in de verre toekomst een rol te spelen als trainer omdat hij niet in de as maar op linkshalf speelt? En als Frank de Boer niet centraal was gaan spelen maar op linksback was gebleven hadden we hem ook de wacht aan moeten zeggen?

Misschien een idee mensen op hun prestaties te beoordelen nadat hij de kans heeft gekregen. DAT is de normale gang van zaken waarop mensen beoordeeld worden. Jij spuit alleen maar je vooringenomen gal omdat hij met Van Basten op de cursus heeft gezeten. Al wil je dat niet toegeven.

Bah bah
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Vr 1 mei 2009 11:18
wanneer je wat 'normaler' had gereageerd had ik het wel verder willen toelichten maar niet op deze manier. Aangezien je zelf waarschijnlijk een hardwerkende rechtsback bent geweest, voel je je op je pik getrapt. Dat moet je "voortaan laten"

Je hebt ook niets weerlegd (dat vind jij) op basis van argumenten, maar op basis van voorbeelden. Dat zijn geen inhoudelijk argumenten.

En Scio reageert ook op een vreemde manier. Ik leg uit waarom huisstra mij niets lijkt. Ik heb meerdere interviews met hem gezien in de loop der jaren. Jij blijkbaar niet, maar projecteer dat dan niet op mij.

Verder is Verthongen juist wel iemand die aan die eisen voldoet. En Frank de Boer is naar het centrum gegaan, omdat hij die kwaliteiten had. Dat is een proces wat bij dit soort types automatisch zo gaat. Slechte voorbeelden dus
Bertje

Geplaatst: Vr 1 mei 2009 11:33
Citaat:
wanneer je wat 'normaler' had gereageerd had ik het wel verder willen toelichten maar niet op deze manier. Aangezien je zelf waarschijnlijk een hardwerkende rechtsback bent geweest, voel je je op je pik getrapt. Dat moet je "voortaan laten"

Volgens mij begrijp je de rolverdeling hier niet helemaal, JL10. Ik heb je net aangegeven dat je je anders moet opstellen in de discussie en hier doe je er nog een schepje bovenop. Ik dreig er niet graag mee, maar dergelijk gedrag leidt tot een ban. Je bent derhalve gewaarschuwd.

Citaat:
Je hebt ook niets weerlegd (dat vind jij) op basis van argumenten, maar op basis van voorbeelden. Dat zijn geen inhoudelijk argumenten.

Feiten (voorbeelden) ondersteunen argumenten, JL10.

Citaat:
En Scio reageert ook op een vreemde manier. Ik leg uit waarom huisstra mij niets lijkt. Ik heb meerdere interviews met hem gezien in de loop der jaren. Jij blijkbaar niet, maar projecteer dat dan niet op mij.

Ik ben wel benieuwd naar die interviews. Heb je linkjes?
ghostwriter

Forum berichten: 5481
Geplaatst: Wo 6 mei 2009 14:49
Nu John van 't Schip vrij gaat komen laat hem maar trainer van Jong Ajax worden, dat deed hij ook goed toen samen met Marco.
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Wo 6 mei 2009 14:52
Ik heb liever dan een coach die wel jaren bij AJAX wil blijven. Dat heb ik bij Van 't Schip niet het gevoel bij. Zal ook moeten vertrekken.
Marco

Forum berichten: 4289
Geplaatst: Do 14 mei 2009 16:38
[list">Huistra nieuwe trainer Jong Ajax

De 42-jarige Huistra liep afgelopen seizoen mee met de technische staf van de A-selectie van Ajax. Daarvoor was de oud-prof, die een tweejarig contract ondertekent en op 1 juli begint aan zijn werkzaamheden, als trainer actief bij Vitesse (assistent), FC Groningen (jeugd) en het Nederlands elftal voor spelers tot zeventien jaar.

Huistra kwam als speler acht keer uit voor het Nederlands elftal. Hij voetbalde onder meer bij FC Groningen, BV Veendam, FC Twente en Glasgow Rangers.

# bron: Telesport[/list">
ghostwriter

Geplaatst: Do 14 mei 2009 17:02
Geen slechte keuze denk ik, hij heeft redelijk wat ervaring bij Vitesse opgedaan. Ik had wel liever John van 't Schip daar gezien maar misschien kunnen ze die nu een andere rol geven, hetzelfde geld voor Rob Witschge. Misschien willen ze wel scout worden, Ajax kan wel wat nieuwe scouts gebruiken, al weet ik niet of ze dat zouden kunnen. Anders gewoon een rol in de jeugdopleiding als (techniek) trainer.

PS voor de Mods: verander de naam van dit topic nu maar.
ghostwriter

Geplaatst: Do 14 mei 2009 17:40
Jongens volgens mij hoort Jong Ajax eigenlijk niet bij de jeugdopleiding aangezien die stop bij de A1. Dit topic kan dus het beste weer terug worden geplaatst.
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Do 14 mei 2009 17:43
Nee, hoort ook bij de jeugd. Net als de topic van Adrie Koster die nu in de Voormalige Godenzonen staat.
ghostwriter

Geplaatst: Do 14 mei 2009 17:46
Citaat:
Nee, hoort ook bij de jeugd. Net als de topic van Adrie Koster die nu in de Voormalige Godenzonen staat.

Echt dat is dan zeer vreemd aangezien bij de hele zaak Perez Ajax zich beriep op hun argument dat Jong Ajax deel was van het betaalde voetbal systeem van Ajax. Ik dacht eigenlijk dat dit betekende dat Jong Ajax onder de supervisie van de hoofdtrainer/technisch directeur stond en niet onder die van Jan Olde Riekerink.
Anoniem
Gedeactiveerd

Geplaatst: Do 14 mei 2009 17:55
Dat is het ook, maar het is ook een deel van de jeugdopleiding, he. Betaalde jeugdspelers, talenten uit de A-jeugd, reserves uit de A-selectie, maar Jong in Jong AJAX zegt het al: jeugd.
+ Nieuw bericht <   1  |  2   >   >>> + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.888
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 18.373.246 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » De Toekomst » De Jeugd & Ajax-filialen » Pieter Huistra: Trainer Jong Ajax
Ga
Zoeken: