| | |
Forum
Onderwerp: Eredivisie Algemeen
Maker: skietoBekeken: 10667 Status: InactiefBerichten: 114
|
Auteur
|
Bericht
|
Fregge
Forum berichten: 4313
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Di 23 maa 2010 10:37
|
|
Wordt die samengesteld door een computer? Kan wel, maar zal niet 100% zijn. Aangezien Feyenoord altijd uit moet als Ajax naar Sparta moet.
|
Riejuh
Forum berichten: 7454
|
Geplaatst: Di 23 maa 2010 10:42
|
|
Citaat: Wordt die samengesteld door een computer? Kan wel, maar zal niet 100% zijn. Aangezien Feyenoord altijd uit moet als Ajax naar Sparta moet.
Zulke dingen worden dan vooraf ingegeven.. Net als evenementen in b.v. het Geldredome, of andere evenementen. Niet voor niets is het competitieschema in Nederland een van de lastigste van de Wereld om samen te stellen, omdat alle burgervaders het leuk vinden om zoveel mogelijk moeilijkheden op te gooien.
|
Marco
Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Do 1 apr 2010 18:23
|
|
[list">Overzicht: Werkloosheid dreigt voor ruim honderd spelers
Bij meer dan honderd voetballers die onder contract staan bij eredivisieclubs, plofte deze week een ontslagbrief op de deurmat. De bezuiniging in het betaald voetbal eist zijn tol.
Voor 1 april moeten de clubs alle spelers met een aflopend contract een formele ontslagbrief sturen, anders wordt dit contract automatisch verlengd onder dezelfde voorwaarden. Dit geldt overigens niet voor spelers die aan hun eerste contract bij een club bezig zijn. In totaal kregen 115 spelers het slechte nieuws te horen. Dat wil niet zeggen dat zij zeker zullen vertrekken. Het staat clubs altijd vrij om op een later tijdstip alsnog tot overeenstemming met een speler te komen.
AZ is de enige club zonder aflopende contracten. Bij bijna alle clubs uit het rechterrijtje circa tien spelers vrezen voor een vertrek. Hieronder het overzicht van clubs waarvan de aflopende spelerscontracten (nog) niet verlengd zijn:
ADO Den Haag: Cornelisse, Gielisse, Van der Ree, Schwiebbe, Soltani, Verhoek, Bosschaart, Knopper, Caracciolo (verhuurd FC Den Bosch), Milic en Ditewig
Ajax: Pantelic, Rommedahl, Ogararu, Martina en Luque (verhuurd Malaga).
AZ: -
Feyenoord: Landzaat, Makaay, De Guzman, Vincken (verhuurd Excelsior), Ribeiro (verhuurd Excelsior), Hagary, Wattamaleo (verhuurd Excelsior), Schet en Pattinama.
FC Groningen: Olijve, Lovre.
SC Heerenveen: Sibon, Paulo Henrique, Dingsdag, Smarason, Drost, Lopes (verhuurd FC Zwolle), Akouili, Bergsma, Etemadi, Bai Kamara en Poldervaart
Heracles Almelo: Pieckenhagen, Van Nieuwenhuijzen, Kampjes, Mangafic, Steur, Schulmeister, Ornoch, Hakola, Shayesteh, Rosink en John.
NAC Breda: Van Fessem, Jansen, Elshot, Hofstede, Zwaanswijk, Benomar, De Graaf, Reuser, Valles Prat, Amoah, Cairo, Pattinama, Veenstra en Loran.
NEC: Baart, Radomski, Burgzorg, Brock, Weiser, Pothuizen, Kivuvu, Van Beukering, Skverer en Carmelia.
PSV: Hasselbaink (verhuurd Go Ahead Eagles), Roorda en Ooijer
RKC Waalwijk: Wevers, Mulder, Di Gregorio, Obodai, De Ceulaer, Vink, Pauletta, Gudde, Van Hout en Vorm.
Roda JC: Vandamme, Mardulier, Knops, Saeijs en Castro.
Sparta: Van Bueren, Dissels, Varkevisser, Van Gessel, Merk, Abdul, Jaliens en Aldogan.
FC Twente: Heubach (verhuurd NEC), Nkufo, Paauwe en Perez.
FC Utrecht: Wormgoor (verhuurd De Graaschap), Schaken (verhuurd Telstar), Van Mierlo, Schut en Somers.
Vitesse: Kaya, Graafland, Gravenbeek.
VVV-Venlo: Verdellen, Van Dessel, Boffin, Calabro en Böhm.
Willem II: Aerts, Pietersma, Van Dinter, Janse, Akgun, Boutahar, Deul, Gregoire, Quasten, Reniers, Bruma en Zijler.
# bron: ELF[/list">
|
tasdfm
Forum berichten: 350
|
Geplaatst: Do 1 apr 2010 18:31
|
|
Ik denk dat Ajax Perez maar moet halen, goed speler. Net de man die we misten! Transfervrij dus gewoon doen...
Wat is de datum ook al weer?
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Do 1 apr 2010 18:41
|
|
Ajax zou gek zijn als ze weer aan Perez beginnen.
Zitten overigens weinig spelers tussen die nog een leuke club gaan vinden, denk ik. Ik zie dat Sankoh er overigens niet bij staat.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Do 1 apr 2010 18:46
|
|
Het niveau van de Nederlandse Eredivisie is nog niet eens zo laag. Met Ajax, PSV, AZ, FC Twente, Feyenoord, Heerenveen, FC Groningen en FC Utrecht heeft Nederland 8 clubs met redelijk veel potentieel. Het probleem is alleen dat er teveel clubs in de Eredivisie rondlopen die absoluut niets toevoegen als ADO, Willem II, RKC en eigenlijk ook Sparta en VVV. Daarom zou het goed zijn als de Eredivisie zou worden verkleind naar 16 clubs. Als de Jupiler League dan ook terug gaat naar 16 clubs raakt het Nederlandse profvoetbal in ieder geval de 6 minste clubs kwijt. Zowel de Eredivisie als Jupiler League zouden dan gemiddeld kwalitatief veel sterker worden.
Ook de KNVB Beker zou op de schop moeten, laat de amateur clubs lekker hun eigen beker spelen want die voegen ook helemaal niets toe. In plaats daar van kan je de beker over twee wedstrijden laten spelen in plaats van maar één. Misschien wordt de beker dan ook wat serieuzer genomen en belangrijker gevonden.
|
GertJan020
Forum berichten: 2175
|
Geplaatst: Do 1 apr 2010 18:49
|
|
Citaat: Ajax zou gek zijn als ze weer aan Perez beginnen.
Zitten overigens weinig spelers tussen die nog een leuke club gaan vinden, denk ik. Ik zie dat Sankoh er overigens niet bij staat.
Hasselbaink ook niet? Speelde tegen Ajax anders niet verkeerd.
|
Peter79
Forum berichten: 1624
|
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 09:31
|
|
Veel gasten met een onzekere toekomst als ik de namen zo bekijk, met name NAC heeft dan weer wat jongens die bij veel clubs 'op het lijstje' zouden kunnen staan.......
|
methodmich
Forum berichten: 787
|
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 13:00
|
|
Citaat: Ook de KNVB Beker zou op de schop moeten, laat de amateur clubs lekker hun eigen beker spelen want die voegen ook helemaal niets toe.
Dat vind ik echt onzin. Het is juist de charme van het bekertoernooi dat amateurclubs af en toe een stuntje uithalen, tegen met name clubs uit de JL. In Engeland is de FA Cup mede daardoor zo populair.
|
ssvoogel
Forum berichten: 908
|
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 14:00
|
|
Citaat: Het niveau van de Nederlandse Eredivisie is nog niet eens zo laag. Met Ajax, PSV, AZ, FC Twente, Feyenoord, Heerenveen, FC Groningen en FC Utrecht heeft Nederland 8 clubs met redelijk veel potentieel. Het probleem is alleen dat er teveel clubs in de Eredivisie rondlopen die absoluut niets toevoegen als ADO, Willem II, RKC en eigenlijk ook Sparta en VVV. Daarom zou het goed zijn als de Eredivisie zou worden verkleind naar 16 clubs. Als de Jupiler League dan ook terug gaat naar 16 clubs raakt het Nederlandse profvoetbal in ieder geval de 6 minste clubs kwijt. Zowel de Eredivisie als Jupiler League zouden dan gemiddeld kwalitatief veel sterker worden.
Ook de KNVB Beker zou op de schop moeten, laat de amateur clubs lekker hun eigen beker spelen want die voegen ook helemaal niets toe. In plaats daar van kan je de beker over twee wedstrijden laten spelen in plaats van maar één. Misschien wordt de beker dan ook wat serieuzer genomen en belangrijker gevonden.
Van je plan voor de ere- en eerste divisie ben ik wel een fan maar waarom het bekertoernooi veranderen? Het is juist leuk zo. Amateurclubs die prestaties leveren is toch fantastisch?
WHC dat de 1/8e finale haalt, Haaglandia dat 5-5 gelijkspeelt tegen Excelsior. Prachtig man. Ajax 2 dat de halve finale haalde. Jong de Graafschap dat verder komt dat het 1e...
|
Peter79
Forum berichten: 1624
|
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 14:34
|
|
Citaat: Ook de KNVB Beker zou op de schop moeten, laat de amateur clubs lekker hun eigen beker spelen want die voegen ook helemaal niets toe.
Dat vind ik echt onzin. Het is juist de charme van het bekertoernooi dat amateurclubs af en toe een stuntje uithalen, tegen met name clubs uit de JL. In Engeland is de FA Cup mede daardoor zo populair.
Idd eens met Mich! Bovendien, kun je straks met de Topklasse nog wel spreken van Amateurs? De enige verandering die men mag doorvoeren is dat alle clubs tegelijk in het toernooi beginnen dus in de 1e ronde zowel kans op Zwaluwen'30 - Ajax als op Feyenoord - Ajax.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 16:42
|
|
Citaat: Van je plan voor de ere- en eerste divisie ben ik wel een fan maar waarom het bekertoernooi veranderen? Het is juist leuk zo. Amateurclubs die prestaties leveren is toch fantastisch?
WHC dat de 1/8e finale haalt, Haaglandia dat 5-5 gelijkspeelt tegen Excelsior. Prachtig man. Ajax 2 dat de halve finale haalde. Jong de Graafschap dat verder komt dat het 1e...
Maar het is niet goed voor de kwaliteit van het toernooi en daardoor wordt de beker een stuk minder serieus genomen. Als je aleen BVO's erin laat spelen en het dan over twee wedstrijden, thuis en uit, laat spelen dan zullen er een stuk meer mensen maar kijken, verwacht ik, en dus zal er meer geld aan worden verdiend.
|
ssvoogel
|
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 16:50
|
|
Gelul JD. De topclubs hebben het makkelijk genoeg gehad al die jaren doordat ze pas in de 1/8 finales in stromen. Gelukkig hebben ze dat teruggedraaid. Het meespelen van amateurteams is juist de charme van het bekertoernooi. Alcorcon dat Real Madrid uitschakeld, Leyton Orient dat wint van Chelsea, Tennis Berlin Amateure dat doordringt tot de halve finales van de Duitse beker. Allemaal schokkende uitslagen die de supporters van de desbetreffende clubs niet leuk zullen vinden maar toch echt bijdragen aan de charme van de beker. Laten we dit koesteren.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 17:02
|
|
Citaat: Gelul JD. De topclubs hebben het makkelijk genoeg gehad al die jaren doordat ze pas in de 1/8 finales in stromen. Gelukkig hebben ze dat teruggedraaid. Het meespelen van amateurteams is juist de charme van het bekertoernooi. Alcorcon dat Real Madrid uitschakeld, Leyton Orient dat wint van Chelsea, Tennis Berlin Amateure dat doordringt tot de halve finales van de Duitse beker. Allemaal schokkende uitslagen die de supporters van de desbetreffende clubs niet leuk zullen vinden maar toch echt bijdragen aan de charme van de beker. Laten we dit koesteren.
Gelul? Hoeveel mensen kijken er nou naar een wedstrijd Ajax-WHC een stuk minder dan naar FC Twente-Feyenoord dat weet ik zeker.
Leyton Orient is geen amateurclub maar een profclub met een stadion waar wekelijks 10.000 man in zitten, daar kunnen alle Jupiler League clubs alleen van dromen laat staan de meeste amateur clubs.
|
Marco
Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 17:08
|
|
Citaat: Hoeveel mensen kijken er nou naar een wedstrijd Ajax-WHC een stuk minder dan naar FC Twente-Feyenoord dat weet ik zeker. Dat zal best, maar als ik moet kiezen tussen commercie en charme, kies ik, zeker in dit geval, voor het laatste.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 17:11
|
|
Kom op charme, als het echt zo veel charme had dan zouden er wel meer mensen naar kijken.
|
ssvoogel
|
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 17:38
|
|
WHC - Ajax is misschien niet de meest spannende en interessante wedstrijd maar de supporters van WHC vinden dat toch prachtig? En Haaglandia dat 5-5 gelijkspeelt tegen Excelsior vind ik geweldig om te zien.
En Leyton Orient is inderdaad geen amateurclub, dat hoef je mij niet te vertellen, ik ben er tientallen keren geweest. Mijn favoriete Engelse clubje. Waar het mij om gaat is dat het een lagergeklasseerd team is (2 divisie's lager), net als WHC die jij uit de beker wil hebben.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 17:41
|
|
Citaat: WHC - Ajax is misschien niet de meest spannende en interessante wedstrijd maar de supporters van WHC vinden dat toch prachtig? En Haaglandia dat 5-5 gelijkspeelt tegen Excelsior vind ik geweldig om te zien.
En Leyton Orient is inderdaad geen amateurclub, dat hoef je mij niet te vertellen, ik ben er tientallen keren geweest. Mijn favoriete Engelse clubje. Waar het mij om gaat is dat het een lagergeklasseerd team is (2 divisie's lager), net als WHC die jij uit de beker wil hebben.
Het is een heel verschil om tegen een lage Engelse profclub te spelen dan tegen een Nederlandse amateur club. Ten eerste is het niveau van die Engelse club veel hoger, ten tweede speel je in een stadion met 10.000 man en ten derde zijn er ook nog veel fans die zo'n wedstrijd op TV bekijken.
Hoeveel mensen hebben Excelsior-Haaglandia nou bekeken? 1000? Moet je daar het bekertoernooi nou voor gebruiken. Maak een extra toernooitje waar clubs van de Jupiler League en de topklasse (komend seizoen) aan mee doen zoals ze in Engeland ook hebben naast de FA Cup.
|
ssvoogel
|
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 17:55
|
|
Citaat: WHC - Ajax is misschien niet de meest spannende en interessante wedstrijd maar de supporters van WHC vinden dat toch prachtig? En Haaglandia dat 5-5 gelijkspeelt tegen Excelsior vind ik geweldig om te zien.
Het is een heel verschil om tegen een lage Engelse profclub te spelen dan tegen een Nederlandse amateur club. Ten eerste is het niveau van die Engelse club veel hoger, ten tweede speel je in een stadion met 10.000 man en ten derde zijn er ook nog veel fans die zo'n wedstrijd op TV bekijken.
Hoeveel mensen hebben Excelsior-Haaglandia nou bekeken? 1000? Moet je daar het bekertoernooi nou voor gebruiken. Maak een extra toernooitje waar clubs van de Jupiler League en de topklasse (komend seizoen) aan mee doen zoals ze in Engeland ook hebben naast de FA Cup.
Dat is dus niet zo. Je hebt de FA Cup waar iedereen aan mee doet, de League Cup waar iedereen aan mee doet en een 3e beker, de Johnstone Paint Trophy waar alleen clubs uit League One en lager aan meedoen. Dat hebben we in Nederland ook. Er is een KNVB beker voor amateurs waar die ploegen aan meedoen die ook aan het grote toernooi meedoen.
Het bekertoernooi is nu veel beter dan enkele jaren geleden toen de Europese teams later instroomden. Nogmaals, Charme is mooier dan Commercie. So what dat er maar 1000 mensen naar kijken...?
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 18:15
|
|
Citaat: Dat is dus niet zo.
Wat is dan precies niet zo wat in jouw stuk noem je niets wat ik anders gezegt heb, je noemde zelfs de Johnstone Paint Trophy waar ik het over had. Ik zeg nergens dat er geen clubs uit lagere divisies aan de FA cup mee doen.
Citaat: So what dat er maar 1000 mensen naar kijken...?
Dat bekend dat de vraag naar dat soort wedstrijden erg klein is en aangezien het het niveau van de KNVB beker omlaag haalt heeft het meer negatieve effecten dan positieve.
Ik zou 32 clubs (aangezien ik de Eredivisie en Jupiler League beide naar 16 clubs terug zou brengen) aan de KNVB beker laten beginnen en elke ronde behalve de finale over twee wedstrijden laten spelen. Vanaf het begin doen trouwens alle 32 clubs dus meteen mee zodat je genoeg clubs hebt.
Dan speel je als club die de finale haalt dus 7 wedstrijden van enig niveau terwijl als je nu kijkt Ajax maar 5 wedstrijden van enig niveau speelt met de finale meegerekent. Aangezien je met thuis en uit wedstrijden ook de kans vergroot dat de sterkste club doorgaat is de kans ook groter dat je mooie wedstrijden met clubs als PSV, FC Twente, Feyenoord, Ajax en AZ in de (kwart/halve-)finale zal krijgen waar veel meer mensen naar kijken en waardoor als je de Beker wint het een echte prestatie is. Terwijl als Ajax nu de beker zou winnen de enige zware tegenstander die ze tegen zijn gekomen Feyenoord is.
Wil de het Nederlandse club voetbal de aansluiting vinden bij de Europese top competities dan moet je zorgen dat de clubs meer zware of top wedstrijden komen te spelen en dat kan je doen door de zwakste clubs uit de competities te halen en zo het gemiddelde niveau omhoog te halen en door het bekertoernooi zwaarder te maken.
Stel de beker verloopt zo:
Finale: Ajax-Feyenoord
Halve finales: Ajax-PSV, FC Twente-Feyenoord beide over twee wedstrijden
Kwart finales: Ajax-FC Utrecht, PSV-FC Groningen, FC Twente-AZ, Feyenoord-Heerenveen allen over twee wedstrijden
Etc.
Dan krijg je veel meer zware wedstrijden waarin spelers veel meer leren en het niveau van het Nederlandse clubvoetbal dus omhoog gaat. De kans dat de sterkste clubs de laatste rondes halen is zeer groot doordat de wedstrijden over twee wedstrijden worden gespeelt.
Zelf zou ik trouwens ook de winnaar van de Johan Cruijff schaal tegen de winnaar van de Belgische supercup laten spelen, dan heb je weer een extra topwedstrijd erbij.
|
ssvoogel
|
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 18:18
|
|
Jij wil de lagergeklasseerde clubs uit de beker hebben. Da tis dus niet zoals in Engeland. Daar doen de lagergeklasseerde clubs naast de JP Trophy ook mee aan de beide cups (FA en League).
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 18:19
|
|
Citaat: Jij wil de lagergeklasseerde clubs uit de beker hebben. Da tis dus niet zoals in Engeland. Daar doen de lagergeklasseerde clubs naast de JP Trophy ook mee aan de beide cups (FA en League).
Nee ik wil de amateur clubs uit de beker hebben. Er doen geen amateur clubs mee aan de FA Cup.
|
methodmich
Forum berichten: 787
|
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 18:57
|
|
Aan de FA Cup bij mijn weten wel, alleen niet aan de League Cup.
Maar het blijft een raar idee. Net als Fontein enige jaren terug. Heb ik destijds nog een column over geschreven, het was toen zo dat PSV eruit lag en AZ van Cambuur verloor.
Een passage:
Citaat:
De man opperde namelijk een lumineus idee. Omdat de UEFA met het plan speelt de bekerwinnaars een plek in de Champions League te geven, moet het nationale bekertoernooi gered worden. Fontein wil namelijk niet dat amateurs straks Europees gaan spelen. Weg met de amateurclubs dus. Om de kans op verrassingen helemaal uit te sluiten, moeten de profclubs ook in poules gaan spelen. Zo kunnen eventuele missertjes in een enkele ontmoeting nog worden gladgestreken.
Domme meneer Fontein. De kans dat een amateurclub ooit de bekerfinale haalt is eigenlijk nul. Natuurlijk, met een lekkere loting kan je een eindje komen. Zie Quick Boys dit jaar, die speelden alleen nog tegen amateurs. Met wat mazzel loten ze straks ook nog een club uit de Jupiler League, want de historie wees uit dat die clubs nog wel eens te pakken zijn voor hoofdklassers. Elke eredivisieclub wint normaal gesproken echter altijd van een hoofdklasser, dus de vrees van Fontein is ongegrond. Hij gunt deze clubs dus geen leuke wedstrijden.
Waarschijnlijk is Fontein erg geschrokken in Werkendam, toen het grote Ajax pas na verlenging met winst van het veld kon aflopen. Vermoedelijk had Fontein bij de loting nog gelachen. Kozakken Boys, wie noemt zijn club nou zo? Op sportpark De Zwaaier werden de jarenlang gepamperde talentjes uit de eigen opleiding en de dure Spaanse vriendjes van Henk ten Cate echter flink voor schut gezet door studenten en werkende mannen, die drie keer per week trainen. Door na verlenging, een blamage voor de godenzonen.
Dat nooit meer en dus moeten de amateurs maar weg! Daarbij gaat Fontein voorbij aan het feit dat zulke wedstrijden voor amateurclubs een unieke belevenis zijn. Om maar te zwijgen over de financiële kant. Dat Fontein daar geen boodschap aan heeft bleek al uit zijn opstelling in de zaak rond de televisiegelden. Dus die amateurs kunnen ook wel gedumpt worden. Dat al die Ajacieden ooit hun eerste balletje trapten op een amateurveld is maar bijzaak. Al die seizoenkaarthouders en stadionbezoekers die op zaterdag als amateur voetballen vergeten we ook. En Ajax zaterdag? Ach, als ze daar al niet het idee hadden slechts bijzaak te zijn in Amsterdam is dat nu wel duidelijk. Arme Bob de Klerk, die jaren ziel en zaligheid gaf voor de amateurtak van het grote Ajax.
Meneer Fontein piept over het feit dat AZ en PSV er nu uit liggen. Maar u begreep toch ook wel dat PSV gewoon had gewonnen, maar door een foutje in de administratie is uitgeschakeld? AZ verloor terecht bij Cambuur Leeuwarden. Mooi voor de Friezen, die een jaar eerder zelf verloren van zaterdaghoofdklasser ASWH. Ik heb toen geen Fries horen klagen. Men stak de hand terecht in eigen boezem en had zelfs bewondering voor de prestatie van de amateurs. Zoals menig eerste divisionist – want vooral zij worden uitgeschakeld door amateurclubs – die had na een nederlaag in het recente verleden.
|
ssvoogel
|
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 19:00
|
|
Citaat: Jij wil de lagergeklasseerde clubs uit de beker hebben. Da tis dus niet zoals in Engeland. Daar doen de lagergeklasseerde clubs naast de JP Trophy ook mee aan de beide cups (FA en League).
Nee ik wil de amateur clubs uit de beker hebben. Er doen geen amateur clubs mee aan de FA Cup.
Er doen in totaal meer dan 750 teams mee aan de FA Cup. Daar zitten ook amateur teams bij. De League Cup is alleen voor profs
|
JustFerro
Forum berichten: 499
|
Geplaatst: Vr 2 apr 2010 20:28
|
|
In de Engelse FA Cup mogen ontzettend veel teams meedoen. Er zijn in totaal 14 ronden (6 kwalificatieronden en 8 hoofdronden). De clubs uit de 6e divisie stromen bijvoorbeeld pas in de 3e kwalificatieronde in en dat zijn over het algemeen semi-professionele clubs. In de ronden daarvoor spelen bijna alleen maar amateurclubs. De clubs uit hogere divisies stromen pas in latere ronden in en zullen dus zelden tegen amateurclubs spelen. Verder zijn er nog een heleboel kleinere cupjes. De hoogste divisies spelen bijvoorbeeld de League Cup, de 3e en 4e divisie de Johnstone Paint Trophy en daaronder heb je nog de FA Trophy en nog heel, heel, heel veel regionale competities.
In Nederland is een soortgelijk systeem onmogelijk in te voeren, omdat we slechts 36 profclubs hebben (in Engeland zijn dit er meer dan 150). Juist de amateurclubs zorgen voor de charme van de beker door middel van stunts. En als er geen stunt komt, dan hebben de profclubs gewoon een makkelijke middag. Uiteindelijk zullen toch wel de grote clubs overblijven, want hoe vaak komt het nou voor dat een amateurclub tot bijvoorbeeld de kwartfinale komt. De eredivisieclubs zijn al beschermt doordat ze later instromen. Aan de beker moet je mijns inziens niets veranderen, juist omdat het net dat beetje meer biedt dan een gewone competitiewedstrijd. Wat is nou leuker om te zien, WillemII-NAC wat door NAC gewonnen wordt, of WillemII-Spakenburg waar Spakenburg stunt en doorgaat? En dat dit voor een iets lager niveau zorgt, so be it. Het Nederlandse voetbal wordt er echt niet slechter van hoor.
|
| | | |
|
|
|